کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

داستان یک عکس؛

انتشار تصاویر نگران‌کننده و سکوت و سرهای زیر برف مدیران دستگاه‌های فرهنگی

28 دی 1400 ساعت 22:02

ضعف دستگاه‌های فرهنگی در آموزش استفاده از رسانه‌ها در استان به شدت احساس می‌شود. سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و روحانیت محترم بهتر است توجه بیشتری به آموزش نحوه استفاده درست از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در استان داشته باشند. سایر سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که دارای وظیفه‌ی فرهنگی هستند نیز آنچنان ناتوان عمل کرده‌اند که نمود آن را به راحتی می‌توان در چنین رفتارهایی مشاهده کرد. گویی معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارد.


ضعف دستگاه‌های فرهنگی در آموزش استفاده از رسانه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت احساس می‌شود. آموزش و پرورش، اداره‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی، معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و روحانیت محترم و ... بهتر است توجه بیشتری به آموزش نحوه استفاده درست از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در استان داشته باشند. سایر سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که دارای وظیفه‌ی فرهنگی هستند نیز آنچنان ناتوان عمل کرده‌اند که نمود آن را به راحتی می‌توان در چنین رفتارهایی مشاهده کرد. گویی معاونت سیاسی و اجتماعی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارد.

بیشتر بخوانید:

درگیری مسلحانه در شهرستان کهگیلویه و قتل یک نفر ( + جزئیات )

 
چراییِ رخدادهای مجرمانه در کهگیلویه و بویراحمد / چرا با وجود برخوردهای قضایی، همچنان شاهد انواع انحرافات اجتماعی در استان هستیم؟ / تحلیلی بر گفته‌های دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کبنا، بر اساس آنچه که ظهر امروز در فضای مجازی منتشر شد، گویا در روستای برج علیشیر در دهستان دهدشت غربی شهرستان کهگیلویه، پس از اجرای یک حکم قصاص، درگیری خانوادگی رخ می‌دهد که در جریان این درگیری یک نفر کشته می‌شود. فارغ از چند و چون ماجرا، روی دیگری از این حادثه بسیار غم‌انگیز است. پس از این قتل، عکسی در فضای مجازی منتشر شد که بسیار قابل تأمل است.
در حالی که یک انسان در این درگیری به قتل می‌رسد، بسیاری از افراد بالای سر او حاضر می‌شوند و اقدام به گرفتن فیلم و عکس می‌کنند. اقدامی که تبعات بسیار ناگواری می‌تواند در پی داشته باشد. نکاتی چند در این مورد قابل ذکر است.



نخست) با انتشار این تصاویر، چهره‌ای خشن و ناامن از استان در رسانه‌ها و فضای ساخته می‌شود که می‌تواند در آینده به افزایش چنین رخدادهای ناگواری منجر شود.
دو) عادی‌سازی مرگ و قتل از دیگر پیامدهای چنین رفتارهایی است. با چنین رفتارهایی پدیده‌هایی همچون قتل، درگیری و نزاع دسته‌جمعی عادی‌سازی می‌شود.
سه) انتشار چنین تصاویری ارتباط محکمی با سطح فرهنگ استفاده از وسایل ارتباطی دارد. گفتنی است که فرهنگ دو بخش مادی و معنوی دارد. بخش مادی فرهنگ وسایلی از قبیل تلفن همراه، تکنولوژی و ... است. اما فرهنگ معنوی، به معنای نحوه استفاده از این ابزارها است. تأخر فرهنگی مفهومی است که نشان می‌دهد بین این دو بخش فرهنگ یک اختلافی وجود دارد. بنابراین با وجود دسترسی بخش عظیمی از مردم به تلفن‌های همراه، شیوه استفاده از آن را به درستی فرانگرفته‌اند و نیاز شدیدی به فرهنگ‌سازی در این زمینه وجود دارد.
چهار) ضعف دستگاه‌های فرهنگی در آموزش استفاده از رسانه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت احساس می‌شود. آموزش و پرورش، اداره‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی، معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و روحانیت محترم و ... بهتر است توجه بیشتری به آموزش نحوه استفاده درست از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در استان داشته باشند. سایر سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که دارای وظیفه‌ی فرهنگی هستند نیز آنچنان ناتوان عمل کرده‌اند که نمود آن را به راحتی می‌توان در چنین رفتارهایی مشاهده کرد. گویی معاونت سیاسی و اجتماعی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارد.
پنج) تمامی تحلیل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، در نهایت اقدام را به دادستانی حواله می‌کنند و خواستار برخورد با مجرمان و خاطیان می‌شوند. هر چند وظیفه دادستانی برخورد با این رخدادها است، اما این تنها نوک کوه یخ است که دیده می‌شود. هیچوقت، با برخورد صرف، نمی‌توان انتظار کاهش آسیب‌های اجتماعی را داشت. صحبت‌های چند روز اخیر سید علی ملک حسینی دادستان مرکز استان نیز گواهی بر همین قضیه است. ضمن اینکه بیش از ۲۰۰ مامور نیروی انتظامی از قبل در این مراسم حضور داشتند و همین که با وجود این جمعیت فاجعه بزرگی رخ نداده و کنترل شده باید از نیروی انتظامی تشکر کرد.
شش) پاهایی که در کنار جسد مقتول در عکس دیده می‌شوند، این احساس را در جامعه به وجود می‌آورد که گویی همدلی در بین این مردم از بین رفته است. زنگ خطر کاهش همدلی، خود روی دیگر احتمال افزایش خشونت در استان است.
هفت) لزوم برخورد جدی با دارندگان اسلحه نیز به شدت احساس می‌شود. ضمن اینکه خیلی قابل تقدیر است که امروز در کمترین زمان نیروی انتظامی اقدام به کشف سلاح‌های سرد بسیاری در استان کرد. از سوی دیگر، همان‌طور که گفته شد از آنجا که استفاده از اسلحه در استان کهگیلویه و بویراحمد به نوعی با هویت بخشی از مردم گره خورده است، کار قضایی و نظامی به تنهایی گره‌گشا نیست و لزوم اقدامات فرهنگی از سوی سایر دستگاه‌ها نیز به شدت احساس می‌شود.


کد مطلب: 443661

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443661/انتشار-تصاویر-نگران-کننده-سکوت-سرهای-زیر-برف-مدیران-دستگاه-های-فرهنگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1