کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

(این مطلب در ساعت 14 به روز رسانی شده است) گزارش کبنانیوز از بازدید زندان مرکزی یاسوج /

بازدید سرزده خبرنگاران از زندان مرکزی یاسوج؛ در زندان چه گذشت؟ / دادستان یاسوج: درد دارم، هیچوقت از زندان آمدن جوانان خوشحال نمی شویم / اشتغال زایی زندانیان سابقه دار در «یزد»؛ نگاه مردم کهگیلویه و بویراحمد تغییر کند

25 دی 1400 ساعت 11:09

سید علی ملک‌حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه هیئتی و با حضور رسانه‌ها از زندان مرکزی یاسوج بازدید کرد.


سید علی ملک‌حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه هیئتی و با حضور رسانه‌ها از زندان مرکزی یاسوج بازدید کرد.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، امروز شنبه (۲۵ دی ماه ۱۴۰۰) دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با همراهی حمید نادریان معاون دادسرای انقلاب مرکز استان و با حضور رسانه‌ها از زندان مرکزی یاسوج بازدید کردند.
سید علی ملک حسینی در این بازدید از خبرنگاران خواست شرایط زندان را بصورت مستقیم و بر اساس مشاهدات خود برای مردم تشریح کنند تا مردم تصور درستی از زندان داشته باشند، و همینطور مردمی که تصور می کنند دستگاه قضا برای جرائم خشن سختگیری نمی کند، بدانند که زندانیان زیادی هستند که به خاطر تحمل حبس های ده ساله و بیشتر هنوز در زندان هستند، و دستگاه قضا نسبت به آزادی این زندانیان مطابق قانون سخت گیری دارد.
عموماً تصور می شود در زندان ها وضعیت نامناسبی وجود دارد و انسان ها از همه حقوق اولیه خود محروم هستند، در حالی که شرایط در زندان مرکزی یاسوج اینگونه نبود. در این بازدیدی که با حضور جمعی از خبرنگاران صورت گرفت، مشاهدات حاکی از نظم و ترتیب و نظافت زندان ها و بندها بود. از طرفی وجود برنامه های فرهنگی، برنامه های ورزشی، مرکز یادگیری هنرهای دستی، وجود کتابخانه و سالن اجتماعات در زندان جلب توجه بیشتری می کرد.

تشریح دو نوع زندانی که مردم باید بدانند
دادستان مرکز استان
در جمع خبرنگاران گفت: بازدید امروز از زندان کاملا سرزده اتفاق افتاده است و هیچ هماهنگی صورت نگرفته است.
سید علی ملک حسینی اظهار کرد: زندان بصورت اتاق های مختلفی است که هر چند نفر در این بندها زندگی می کنند. امکانات رفاهی در حدود امکانات زندان فراهم شده است.
ملک حسینی با اظهار اینکه «در دوره مدیریت فعلی توجه بیشتری به بهداشت زندان شده است» بیان کرد: نظافت زندان نظافت قابل قبولی است، با توجه به اینکه زندان یک مکان نگهداری جمعی است بهداشت اولویت دارد.
ملک حسینی گفت: ما دو گروه زندانی در زندان داریم، یک گروه «متهمین تحت قرار» هستند؛ و یک گروه محکومین قطعی هستند.
ملک حسینی بیان کرد: افرادی که اتهام به آنها وارد می شود، از آنها شکایت می شود، همه افرادی که از انها شکایت می شود الزاما نباید زندان بیایند، با ضمانت و با وثیقه و طبق قانون آزادند، ممکن است به حبس محکوم شوند، و بعد بر اساس محکومیت قطعی زندانی می شوند.
دادستان یاسوج اظهار کرد: در بسیاری از ضرب و جرح های ساده (بدون اسلحه گرم و سرد)، مردم انتظار دارند حتما همان لحظه متهم به زندان برود. چنین مسائلی را زیاد داریم، اگر قرار باشد روزانه همه اینها زندانی شوند تا رأی صادر شود زندان بسیار بزرگی نیاز است.

ملک حسینی در خصوص «متهمین تحت قرار» افزود: قانون تعیین کرده صرفا کسانی به عنوان متهم و با قرار بازداشت موقت زندان بیایند که در حوزه جرائم خشن است، استفاده از سلاح، قدرت نمایی با سلاح، قتل عمد، سابقه دار حرفه ای هستند، اینها باید سریعا از جامعه دور کنیم و در زندان نگهداری کنیم.
وی بیان کرد: برنامه های اشتغال مربوط به زندانیانی است که محکومیت قطعی دارند.
زندانیانی که به دلیل جرم های مختلفی باید متحمل سالها زندانی بودن باشند، با وجود برنامه های فرهنگی می توانند شرایط بهتری را بگذرانند و حتی در زندان هنرهایی بیاموزند تا بتوانند هم در دوره زندان و هم بعد از طی دوره محکومیت از این هنر خود معیشت خود را فراهم کنند.
وی گفت: در استان ما اکثر متهمین و محکومین دچار آسیب های فرهنگی و اجتماعی هستند و زندان مکلف هست نسبت به بازپروری و اصلاح آنها اقدام کند.
وی گفت: سازمان زندان ها که زیر نظر قوه قضاییه است به تنهایی نخواهد توانست اصلاح و تربیت کند، بلکه بخشی از این موضوع برعهده این سازمان است. در اینجا سالن آمفی تئاتر، واحد فرهنگی، کتابخانه، سالن ورزشی، کارگاه های صنایع دستی وجود دارد، اما اینها بخشی از روند اصلاح است.
وی افزود: زندانیان استان ما متفاوت هستند. نگاه جامعه باید به زندانیان ما تغییر کند.
اشتغال زایی زندانیان سابقه دار در یزد / نگاه مردم تغییر کند
ملک حسینی گفت: در یزد کشتارگاهی احداث شده، 600 نفر در این کشتارگاه اشتغال دارند که همگی سابقه سرقت و مواد مخدر داشته اند. متصدی این کشتارگاه، افرادی که سابقه دار هستند را از زندان تحویل گرفته، در کمپی که در همین کشتارگاه احداث شده ترک داده است، و بعد اشتغال انها را فراهم کرده است.
وی گفت: قطعا این جامعه که 600 نفر از زندانیان را اشتغال زایی کرده، جامعه پویایی خواهد شدف چیزی که در استان ما متأسفانه وجود ندارد.
وی گفت: متأسفانه در استان ما این نگاه وجود ندارد، و در این چند روزه دیدیم که در فضای مجازی چقدر می گفتند این افراد را بگیرید.
ملک حسینی بیان کرد: استان بیش از میانگین کشوری زندانی دارد، و در این حوزه واقعا کاری که انجام نشده باشد نیست. هر گونه شرارتی و استفاده از اسلحه های سرد و گرم اشد مجازات را خواهد داشت.
زندانیان از بدو ورود سه بار قرنطینه بیماری می شوند
منصور بیژنی مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد 
نحوه ورود زندانیان به زندان را تشریح کرده و گفت: از بدو ورود یک فرد به زندان غربالگری سلامت جسم و روان انجام می گیرد، افرادی که بیمار هستند از حیث بیماری ها شناسایی و به پزشکان مربوط معرفی می شوند.
بیژنی گفت: از حیث قضایی حقوق افراد به سراسر کشور ابلاغ شده، با رعایت حقوق شهروندی، اقدامات اصلاحی و تربیتی صورت می گیرد. اولین اقدام اصلاحی و تربیتی در زندان طبقه بندی آنها از نظر بیماری کرونا است.
وی افزود: بصورت روزانه بیماریابی زندانیان، و همچنین ضدعفونی و گندزدایی بخش های عمومی هر روزه صورت می گیرد، همین موجب شده که در دو سال اخیر تلفاتی در بحث کرونا نداشته باشیم.
بیژنی بیان کرد: بحث دیگر طبقه بندی زندانیان از حیث جوان و سایرین است، جوانان چون همیت زیادی برای ما دارند جدا از سایرین نگهداری می شوند.
وی اظهار کرد: در بدو ورود، سه قرنطینه انجام می گیرد، بعد از دوهفته فرد از اولین مکان به دومین قرنطینه می رود، دوباره پس از دوهفته به قرنطینه بعدی می رود، و پس از گذر از این سه قرنطینه وارد بندهای زندان می شوند.

اشتغال زایی و حرف آموزی
بیژنی بیان کرد: از مسائل مهم در زندان بحث اشتغال و حرفه آموزی است.تلاش ما این است که بتوانیم افرادی که از قانون تخطی کرده اند در زندان بتوانیم با کارهای فرهنگی و همچنین حرفه آموزی این افراد را به مسیر درستی هدایت کنیم.
مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای حدود 78 درصد محکومان حاضر به کار، اشتغال مولد ایجاد شده است. این افراد با فعالیت هایی که دارند در کارگاه های خود، یا کارگاه های سطح شهر اعزام می شوند، حقوق دریافت می کنند تا بتوانند ضمن تحمل حبس، کمک معیشتی برای خانواده خود داشته باشند.
دادستان مرکز استان در جمع زندانیان
به گزارش کبنا، بعد از بازدید رسانه‌ها از بندهای مختلف زندان، سید علی ملک حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و هیئت همراه در جمع زندانیان حاضر شد و به سخنرانی پرداخت و گفت: امنیت یکی از نعمات است. جمهوری اسلامی در این دنیای وحشی و استکبار که معمولا حقوق بشریت در آن جوامع نادیده گرفته می شود و امروز آرزویشان این است که جایی باشند که امنیت باشد، یکی از امن‌ترین کشورها است. امنیت کشور ما آرزو خیلی ها است.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:  در چند روز اخیر اتفاقاتی (نزاع‌های دسته‌جمعی) که افتاد برخی شهر یاسوج را با تگزاس آمریکا مقایسه می‌کردند که درست نبود. البته این نشان می‌دهد که تگزاس یک شهر ناامنی است.
ملک حسینی اظهار کرد: امنیت این استان مدیون خون ۱۸۰۰ شهید و صدها جانباز و ایثارگر است. امنیت این کشور مدیون خون شهید سلیمانی است که ریگ‌های بیابان بیشتر از من و شما  او را می‌شناسند.
وی تصریح کرد: کشور ما یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا است، و استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از امن ترین استان‌ها است.
ملک حسینی همچنین در جمع زندانیان خطاب به آنها گفت: اگر امروز اینجا هستید و از نعمت آزادی محروم شدید بخاطر افعالتان بوده است، پس توصیه می کنم فکر کنید و ببینید چه صدمه ای به امنیت مردم زده اید؟ سعی کنید از این مسیری که به هر دلیلی در آن قرار گرفته اید برگردید.
وی گفت: جوانی که از 18 سالگی به مدت 10 سال در زندان است، بهترین سالهای عمرش را در زندان دارد می گذراند، امروز به برکت جمهوری اسلامی در زندان ها امکاناتی با رعایت شأن انسانت فراهم شده، اما شما حتی اگر در هتل پنج ستاره هم باشید ولی زندانی باشید بزرگترین مجازات است.
وی افزود: از این وقتی که در زندان هستید به عنوان فرصتی برای توبه و اصلاح استفاده کنید.
ملک حسینی اظهار کرد: جوانانی که 18 سال سن دارند ولی در زندان هستند، افرادی که متأهل هستند خانواده دارند، باید بیرون به دنبال معیشت خود باشند، ولی در زندان هستند. ما با خانواده های شما ملاقات داریم، مصیبتی که بر خانواده های شما متحمل می شود را می بینیم.  پدر و مادری که می آید زار زار گریه می کند برای اینکه شما یک روز مرخصی بگیرید را می بینیم، حق آنها هم بر گردن شما خواهد بود.
وی گفت: هیچگاه پلیس و دستگاه قضا از اینکه زندان ها پر از زندانی باشد، خوشحال نخواهد بود. روح و روان ما، بخاطر تک تک شما که در اینجا به سر می برید درگیر است. خانواده های شما را ما می بینیم که در چه وضعیتی زندگی می کنند، اگر هر فردی مراقب باشد و کنترل خشم کند، بداند که این امنیت مهم است، هیچگاه پایش به زندان کشیده نمی شود.
ملک حسینی اظهار کرد: من درد دارم که جوانان شهرم را در اینجا ببینم، هیچوقت از زندان آمدن شما خوشحال نمی شویم. اما امنیتی که 1800 شهید در این استان برایش خون دادند، و امنیتی که مردم بخاطر آن متحمل فشار اقتصادی هستند، این امنیت چیز گرانبهایی است.
وی افزود: اینکه افرادی که مرتکب جرم شده اند می گویند «به من فحش داد، برادرم را کتک زد، به حریم من تجاوز کرد من هم رفتم همین کار را کنم»، هیچ توجیهی برای ما ندارد.
وی افزود: استفاده از سلاح سرد و گرم، تعرض به امنیات مردم خط قرمز ما است. ما هم مثل شهیدان، جان خود را در راستای امنیت مردم تقدیم خواهیم کرد.
ملک حسینی گفت: نمی دانید که رفتار غلط یک فرد چه آثاری بر افراد مختلف جامعه دارد! امروز فضای مجازی اجازه نفس کشیدن به افراد نمی دهد، کافی است اسلحه ای را بردارید و جرمی مرتکب شوید، اولین کار زشت را شما کردید که اسلحه برداشتید، دومین کار نادرست و زشت این است که فردی این کار را در فضای مجازی انتشار داده است.
وی گفت: به خاطر اینکه افرادی کنترل خشم نمی کنند و مرتکب جرمی می شوند، امروز به خاطر این مسائل احساس ناامنی در استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد شده است.

























کد مطلب: 443528

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443528/بازدید-سرزده-خبرنگاران-زندان-مرکزی-یاسوج-گذشت-دادستان-درد-دارم-هیچوقت-آمدن-جوانان-خوشحال-نمی-شویم-اشتغال-زایی-زندانیان-سابقه-دار-یزد-نگاه-مردم-کهگیلویه-بویراحمد-تغییر-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1