کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از فتانه توحیدی؛

سنتی سیاه در کهگیلویه و بویراحمد

24 دی 1400 ساعت 23:36

در جامعه چنین رفتارهایی نادرستی از هیچ کسی پذیرفته نیست و در وهله اول، مردم به عنوان کسانی که خواهان آرامش، امنیت، و عدالت هستند؛ باید در برابر این گونه رفتارها عکس العمل نشان داده و با مطالبه گری از دولت و مسئولین برای در نظر گرفتن اجرای قانون برای کسانی که مخلّ امنیت و آرامش جامعه می‌شوند، اجازه ندهند که چنین رفتارهایی تکرار شوند؛ که اگر مردم از جامعه و مطالبه گری و مهم‌تر از آن از فریضه امر به معروف و نهی از منکر که یک واجب همگانی است غافل شوند، دودش به چشم همگان خواهد رفت.


مدتی است که شهرمان پر شده از اتفاقات تلخ و ناگواری که ذهن و روح و روان مردم را درگیر کرده است. استفاده از سلاح‌های سرد و قمه کشی توسط نوجوانان و جوانان و همچنین بدتر از آن استفاده از سلاح‌های گرم در ملأ عام و شلیک‌های خیابانی، جز ایجاد روحیه‌ی ناامنی برای مردم چیزی در پی ندارد. اینجاست که همه به فکر تهیه سلاح سرد و گرم برای دفاع از خود می افتند که تهیه و در دسترس قرار گرفتن آسان این ابزارها، آسیب‌های جدی بر جامعه وارد می‌کند و جامعه را دچار هرج و مرج و بی بند و باری می‌کند؛ و بدین گونه جامعه‌ای که باید جای فعالیت و تلاش برای رسیدن به هدف‌های مطلوب در جهت رشد و کمال انسانی باشد؛ جایی می‌شود برای ایجاد رعب و وحشت و خشونت که دیگر کسی در این جامعه احساس امنیت نمی‌کند و به ذهن شهروندان چنین القا می‌شود که علاوه بر داشتن سلاح سرد و گرم برای دفاع از خود، باید با زره و کلاه خود در خیابان‌های شهر رفت و آمد داشته باشند تا آسیبی متوجهشان نگردد!
 در جامعه‌ی کنونی و پایین آمدن آستانه‌ی تحمل مردم، داشتن اسلحه در خانه به صلاح نیست؛ متولیان این امر باید چاره اندیشی نموده و از به وجود آمدن حوادث ناگوار دیگر جلوگیری نمایند؛ چرا که گاهی علت قتل با اسلحه، عمدی نبوده؛ و به صورت اتفاقی، فرزندی پدر و مادر و یا یکی از اعضای خانواده‌ی خود را به قتل رسانده و یا بالعکس.
صدور مجوز سلاح گرم، به منزله‌ی صادر کردن قتل، خودکشی، و بروز معضلات خانوادگی و اجتماعی است. استفاده‌ی از سلاح‌های شکاری از سوی مردم، که در هنگام عصبانیت به سراغ آن رفته و بسیاری از جرائم خشن با اسلحه‌ی شکاری اتفاق می افتد. اما گذشته از اینکه اسلحه، کانون گرم خانواده و خیابان‌های شهر را ناامن می‌کند، طبیعت را نیز به کام مرگ می‌کشاند. با توجه به اهمیت این موضوع، نهادهای مرتبط باید در زمینه‌ی صدور مجوز و تحویل سلاح شکاری مجاز توجه ویژه‌ای داشته باشند و در قوانین این حوزه، بازنگری اصولی صورت بگیرد؛ چرا در این شرایط بحرانی محیط زیست و خطر انقراض گونه‌های جانوری، مجوز اسلحه‌ی شکاری صادر می‌شود؟!
استفاده از اسلحه در مراسم عروسی و عزا از سنت‌های غلطی است که موجب بروز اتفاقات ناگواری می‌شود که هیچ راه جبرانی ندارد. وقتی فرزندی خردسال به صورت اتفاقی، پدر خود را به قتل می‌رساند، و یا هزاران اتفاق ناگوار دیگر از این دست، راه جبران چیست؟؛
وضعیت بد اقتصادی کشور و در تنگنا قرار گرفتن مردم، و مشکلات معیشتی فراوان، بیکاری، قادر نبودن جوانان بر ازدواج و تشکیل خانواده، گرانی و ... آستانه‌ی تحمل مردم را پایین آورده و حتی با وجود قانون تشدید مجازات دارندگان و حمل کنندگان سلاح گرم، باز هم برخی، از این سلاح‌ها استفاده می‌کنند که باعث بروز اتفاقات ناگواری می‌گردند.
از راهکارهای کم کردن این معضلات، به آموزش مدیریت و کنترل رفتارهای هیجانی، آموزش عواقب شوم استفاده از سلاح‌های گرم و سرد به نوجوانان و جوانان می‌توان اشاره کرد، که برای رسیدن به این امر مهم، همت و تلاش دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش، صدا و سیما، و نهادهای فرهنگی با حضور پررنگ در فضای مجازی را می‌طلبد.
که اگر آموزش و پرورش به انجام تکالیف خود در بعد تربیتی دانش آموزان و آشنایی آنها با آموزه‌های دینی و در یک کلام به انسان سازی عمل کند؛ قطعاً شاهد چنین رفتارهای زشت و به دور از شأن انسانی نخواهیم بود.
همچنین اگر صدا و سیما به جای ایجاد تناقض در رفتار برای نسل نوجوان و جوان، از ظرفیت رسانه‌ی ملی برای ایجاد نشاط اجتماعی و ارتقا سطح سواد و دانش افراد در زمینه‌ی مهارت‌های فردی و خانوادگی و آموزش شیوه‌های مدیریت خشم و تخلیه‌ی انرژی استفاده نماید، به کاهش بروز خشم در خانواده و اجتماع کمک زیادی خواهد کرد.



با همه‌ی این تفاصیل و آسیب‌های حاصل از این گونه رفتارهای خشن، که در این مجال نمی‌گنجد؛ چرا عده‌ای ناخواسته و یا متاسفانه خواسته، با فیلم گرفتن از این صحنه‌های سراسر رعب و وحشت، در پخش و ترویج این رفتارهای غیرانسانی قدم برمی دارند؟! انتشار این کلیپ‌ها جز گسترش فرهنگ خشونت و احساس ناامنی در شهروندان و مخابره‌ی چهره‌ای زشت از استان در ذهن گردشگران و سرمایه گذاران و رکود و پسرفت فعالیت‌های اقتصادی، چیز دیگری در پی نخواهد داشت. سرمایه گذران را فراری داده و می‌دهد و دیگر کسی حاضر نیست به دلیل فضای ناامن استان، در استان ما سرمایه گذاری کند.
همچنین قبح چنین رفتارهای زشتی شکسته خواهد شد و نوجوانان و جوانان که به اقتضای سن، به دنبال ماجراجویی هستند به طور ناخودآگاه و با الگو گیری از این رفتارها، آن را تکرار خواهند کرد و در نهایت انتشار این کلیپ‌ها صدمات جبران ناپذیری را بر کانون گرم خانواده و پیکره‌ی اجتماع وارد خواهد کرد؛ که ابتدا همه مردم باید از انتشار چنین کلیپ‌هایی در فضای مجازی خودداری نموده و در عوض این کلیپ‌ها را در اختیار مقامات قضایی قرار داده تا در مسیر تحقیقات و شناسایی مجرمین یاری گر آنها باشد، و در صورت انتشار در فضای عمومی و مجازی، نهادهای قضایی با انتشاردهندگان این کلیپ‌ها برخورد قانونی لازم را انجام داده تا در سایه‌ی اعمال قانون، به مرور زمان دیگر شاهد انجام چنین رفتارهای نادرست و پرهزینه در شهرمان نباشیم.
در جامعه چنین رفتارهایی نادرستی از هیچ کسی پذیرفته نیست و در وهله اول، مردم به عنوان کسانی که خواهان آرامش، امنیت، و عدالت هستند؛ باید در برابر این گونه رفتارها عکس العمل نشان داده و با مطالبه گری از دولت و مسئولین برای در نظر گرفتن اجرای قانون برای کسانی که مخلّ امنیت و آرامش جامعه می‌شوند، اجازه ندهند که چنین رفتارهایی تکرار شوند؛ که اگر مردم از جامعه و مطالبه گری و مهم‌تر از آن از فریضه امر به معروف و نهی از منکر که یک واجب همگانی است غافل شوند، دودش به چشم همگان خواهد رفت.
-----------------------------------------------
فتانه توحیدی
دبیرخانه عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر
فعال فرهنگی، اجتماعی
 


کد مطلب: 443512

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443512/سنتی-سیاه-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1