تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۴۳۳۰۵
افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد

بازار خودرو در جاده بلاتکلیفی

۰
بازار خودرو در جاده بلاتکلیفی
کبنا ؛دولت سیزدهم کار خود را با وعده‌هایی همچون افزایش تولید مسکن، بهبود شرایط و نجات بازار بورس، کنترل تورم و کاهش قیمت خودرو آغاز کرد. کاهش قیمت خودرو یکی از وعده‌هایی بود که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقد بودند که به آسانی محقق نخواهد شد. به گفته آنها رشد نقدینگی ادامه دارد و نرخ تورم صعودی است بنابراین رشد قیمت خودرو تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
به گزارش کبنا، سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت پس از شروع کار در سخنان خود بارها به کاهش قیمت خودرو تا پایان سال اشار کرد اما روند بازار تا کنون خلاف این وعده را ثابت کرده است. بر اساس بررسی روند بازار روز گذشته پراید با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین پژو۲۰۰۸ در بازار یک میلیارد و ۱۰۰ هزار تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۷۳ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتوماتیک ۵۵۸ میلیون تومان، پژو۴۰۵ بنزینی ۲۷۵ میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک ۴۲۳ میلیون تومان قیمت دارد. تیبا هاچ‌بک۳۷ میلیون تومان، دنا معمولی ۵۵ میلیون تومان، دناپلاس توربو ۶۰ میلیون تومان، راناپلاس ۱۸ میلیون تومان، ساینا EX ۴۴ میلیون تومان، سمند LX EF۷ ۲۰ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای ۳۸ میلیون تومان گران شده است.
با توجه به روند قیمت‌ها در بازار خودرو حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا با وجود سیگنال‌های مثبت مخابره شده از سوی وین و امیدواری‌ها برای بهبود شرایط اقتصاد کشور، بازار خودرو همچنان تمایل به ماندن در مسیر افزایش قیمت را دارد؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: اکنون ما با وضعیت عجیبی در بازار خودرو روبهرو بوده و شاهد یک نوع تناقض هستیم. به طور طبیعی وقتی قیمت ارز پایین می‌آید باید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کند اما اکنون چه اتفاقی رخ نداده است.
کاکایی با بررسی روند کلی بازار خودرو افزود: با به میان آمدن دوباره صحبت برجام همه امیدوار به احیای آن شدیم اما ممکن است مذاکرات به نتیجه نرسد، بنابراین ما با یک مسئله ۵۰_۵۰ رو‌به‌رو هستیم. در شرایطی که وضعیت یک مسئله نامشخص است افراد برای اینکه ارزش سرمایه خود را حفظ کنند یک سبدی از موارد سرمایه‌گذاری را در نظر گرفته و آن را مدیریت می‌کنند. یکی از مواردی که در شرایط فعلی ریسک کمتری داشته و مناسب سرمایه‌گذاری بوده خودرو است. البته این صحبت‌ها به معنای این نیست که اکنون شاهد رونق معاملات در بازار هستیم.
وی اظهار کرد: اکنون خودرو به یک کالای خاص تبدیل شده است. به هر حال خودرو کالایی است که نقدشوندگی خوبی دارد و حتی اگر اوضاع وین خراب شود باز هم این کالا در دسته افراد باقی می‌ماند در آن صورت ارزش سرمایه‌‌ها تا حدودی حفظ می‌شود. اما اگر وین به نتیجه برسد و قیمت‌ها کاهشی شود باز هم خرید برای مصرف‌کنندگان واقعی به صرفه خواهد بود البته نمی‌توان انتظار داشت قیمت خودروهای داخلی به شدت سقوط کند.



این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تا زمانی که ما در وضعیت بلاتکلیفی قرار داریم و مشخص نیست که مذاکرات بالاخره به نتیجه می‌رسد یا خیر بهترین حوزه برای سرمایه‌گذاری خودرو خواهد بود.
کاکایی با اشاره به زمان لازم برای ایجاد تغییر در بازار گفت: حتی اگر مذاکرات اکنون به نتیجه برسد زمان زیادی لازم است تا کالاهایی مثل خودروهای داخلی با کاهش قیمت شدید روبه‌رو شود و تغییرات معناداری در بازار رخ دهد. به هر حال ما در کشوری هستیم که طی سال‌های اخیر شاهد تورم‌های سنگین بوده‌ایم بنابراین حتی اگر فردا دلار ۲۰ هزار تومان شود به این راحتی افزایش تولید، آزادسازی واردات و به دنبال آن کاهش قیمت را نخواهیم داشت. لذا به نظر می‌رسد همچنان وضعیت فعلی بازار خودرو ادامه داشته باشد.
وی افزود: اما باید توجه داشته باشیم که شرایط فعلی نمی‌تواند ادامه‌دار باشد چرا که با نزدیک شدن به سال نو رشد قیمت‌ها در بازار خودرو با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید هر چه سریع‌تر وضعیت مذاکرات را تعیین تکلیف کرد.
یک توصیه به خریداران خودرو
این کارشناس خودرو در ادامه صحبت‌هایش به افرادی که قصد خرید خودرو دارند توصیه کرد: چند ماه گذشته من به همه توصیه می‌کردم که اگر مصرف‌کننده واقعی هستند و قصد خرید دارند هر چه سریع‌تر خودروی مورد نظر خود را خریداری کند چراکه می‌دانستم با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو هستیم. ‌اما اکنون وضعیت کمی پیچیده شده نمی‌توان به راحتی شرایط را ارزیابی کرد. اما باز هم تاکید می کنم کسانی که واقعاً نیاز به خرید خودرو دارند بهتر است که خرید خود را انجام دهند چرا که حتی اگر توافق به نتیجه برسد و قیمت خودرو کمی کاهش پیدا کند مصرف کننده ضرری نکرده و از وسیله خود همچنان استفاده می‌کند.
وی افزود: اما اگر خرید خودرو را با نگاه سرمایه‌گذاری می‌بینند دوستان باید بدانند که ریسک سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی کمی بالا بوده و ممکن است با به نتیجه رسیدن مذاکرات قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کند. در آن شرایط معاملات هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. لذا م‌ پیشنهاد نمی‌کنم که اکنون افراد برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو کنند.
چرا وعده ارزانی قیمت خودرو شکست خورد؟
در حالی ۱۵۸ روز از زمانی که ابراهیم رییسی کلید نهاد ریاست‌جمهوری را تحویل گرفت می گذرد که در این بازه زمانی قیمت‌ها دستخوش تغییرات عجیب و غریبی شده است. ابراهیم رییسی در دوران تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جهوری، از امکان افزایش تولید خودرو به بیش از دو میلیون دستگاه سخن گفته و عنوان کرده بود: «در شرایط فعلی هم خودروساز و هم مشتری ناراضی و دغدغه‌مند است و به همین دلیل، عادلانه شدن زنجیره قیمت‌گذاری خودرو مهم است.» براساس تاکید وی، «اشکال کار دولت این است که با مردم سخن نمی‌گوید و مسایل و حقایق را با آنها در میان نمی‌گذارد.»
سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز در عین این‌که چندین بار درباره برنامه خودرویی خود سخن گفته بود، در آبان‌ماه پس از بازدید از خط تولید خودروی تارا اتوماتیک، از روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال خبر داد. به گفته وی، «تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیش‌بینی شده تولید می‌شود؛ ضمن این‌که سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر قرعه‌کشی برای خودرو نخواهیم داشت و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.» فاطمی‌امین حتی در آبان‌ماه در توییتی وعده داده بود که «خیلی زود قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

جعبه سیاه قیمت خودرو

خــودرو گرمی چند؟!

روند بازار و حتی قیمت‌های اعلامی خودروسازان، این روزها از شکست وعده‌های دولتی‌ها خبر می‌دهد. اواسط آذرماه براساس مجوز رسمی وزارت صمت، قیمت خودرو ۱۸ درصد گران شد و در این فضا، وزیر صمت از موضع قبلی خود عقب نشست و در اظهارنظری، عنوان کرد: «اصلاحات در قیمت بسیار کمتر از تورم بوده‌ است.» به گفته وی، «تورم کشور ما بالای ۴۰ درصد است، ولی از ابتدای سال تاکنون تنها ۱۸ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم. به عبارتی اصلاح قیمت خودرو به میزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار و کالاها وجود دارد.»

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به این موضوع که چرا دولت نتوانست قیمت خودرو را ارزان کند؟ گفت: ساده‌ترین تعریفی که دولتمردان ایرانی از علم اقتصاد نمی‌دانند، رابطه علت و معلولی تورم و افزایش قیمت است؛ این‌که تورم عامل افزایش قیمت است، نه افزایش قیمت علت تورم. همین موضوع را در دستور عجیب ایشان در درج قیمت تولیدکننده می‌بینید. جدولی غیرقابل اجرا که اصرار بر اجرای آن تنها به کمبود کالا و ممانعت توزیع‌کنندگان از فعالیت منجر خواهد شد.
وی عنوان کرد: نمی‌توان در زمانی که کسری بودجه بسیار زیاد است و دولت اصرار دارد با مالیات‌های غیرقابل وصول بدون حذف بخشودگی و معافیت مالیاتی، هزینه‌های گزاف سازمان‌های ناکارآمد و موازی را پرداخت کرد و قیمت کالاها را کاهش داد.
این کارشناس صنعت خودرو با ذکر این نکته که متاسفانه افزایش تیراژ تولید در شرایط بانکی فعلی حتی ممکن است برعکس عمل کند و سبب افزایش تورم هم شود، تصریح کرد: رابطه ساده آدامز اسمیت در خصوص تناسب قیمت با تیراژ در شرایطی درست کار می‌کند که میزان پول تولید شده و در گردش در جامعه تحت کنترل درستی باشد؛ وگرنه هرچند افزایش تیراژ می‌تواند تورم بخشی را کم کند، ولی تورم عمومی ممکن است ناشی از دوره طولانی چرخش پول و حبس منابع به صورت دارایی‌های غیرقابل چرخش مانند خودروی ناقص و اضافه برداشت از شبکه بانکی افزایش یابد.
زاوه درباره این‌که در شرایط کنونی، کاهش قیمت خودرو دیگر مفهومی ندارد، متذکر شد: چطور انتظار دارند در حالی که رشد اقتصادی پایدار نیست، هزینه‌های تولید و دوره چرخش پول بسیار طولانی است و کسری بودجه کشنده است، تورم منفی شود؟
وی یادآور شد: برای کاهش قیمت، تورم باید منفی شود، نه اینکه از ۵۰ به ۲۰ برسد! اگر تورم به فرض خوشبینانه کنترل شود و تا ۲۰ درصد کاهش یابد، همچنان روند قیمت‌ها را صعودی می‌کند. برای نزولی شدن قیمت‌ها، تورم منفی نیاز است که قطعا اقتصاد ایران چنین چیزی را نخواهد دید.
خودرو ۷ تا ۴۰ درصد گران شد

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که در بازه ۱۵۸ روز گذشته، شاهد رشد ۷ تا حدود ۴۰ درصدی قیمت خودرو بودیم. آن‌طور که در میان قیمت‌ها دیده می‌شود، در حالی امروز در بازار پراید با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان به فروش می رود که دوازدهم مردادماه امسال ۱۴۲ تومان قیمت داشت. همچنین پژو۲۰۰۸ امروز در بازار یک میلیارد و ۱۰۰ هزار تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۷۳ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتوماتیک ۵۵۸ میلیون تومان، پژو۴۰۵ بنزینی ۲۷۵ میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک ۴۲۳ میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که ۱۲ مردادماه پژو۲۰۰۸ با قیمت ۹۱۵ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۳۲ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتوماتیک ۴۰۰ میلیون تومان، پژو۴۰۵ بنزینی ۲۲۰ میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک ۳۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رفت.
گزارش‌ها حاکی از آن است که در بازه ۱۵۸ روز گذشته تیبا هاچ‌بک۳۷ میلیون تومان، چانگان (مونتاژ) ۱۲۵ میلیون تومان، دنا معمولی ۵۵ میلیون تومان، دناپلاس توربو ۶۰ میلیون تومان، راناپلاس ۱۸ میلیون تومان، ساینا EX ۴۴ میلیون تومان، سمند LX  EF۷ ۲۰ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای ۳۸ میلیون تومان گران شده است.
تیبا هاچ‌بک در حال حاضر در بازار ۱۸۷ میلیون تومان، چانگان (مونتاژ) ۶۱۵ میلیون تومان، دنا معمولی ۳۶۵ میلیون تومان، دناپلاس توربو ۵۳۰ میلیون تومان، راناپلاس ۲۷۳ میلیون تومان، ساینا EX دنده‌ای ۱۹۴ میلیون تومان، سمند LX  EF۷ در حدود ۲۸۰ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای ۱۹۷ میلیون تومان قیمت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1