کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست خبری سرمایه‌دار میدان میوه‌ و تره‌بار یاسوج با خبرنگاران مطرح شد؛

مشکل اصلی میدان میوه و تره‌بار یاسوج عدم اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار است / دست دلالان از بازار میوه و تره‌بار کوتاه می‌شود / نوید ایجاد صنایع پایین‌دستی در این میدان

13 دی 1400 ساعت 18:12

یکی از مزیت‌های این میدان، شفاف‌سازی قیمت‌ها است. قبلاً مبدأ را میادین سایر شهرها می‌گذاشتند و شهر ما بر آن میدان نظارتی نداشت و میوه ممکن بود با قیمتی بالا به دست مصرف‌کننده برسد. با وجود میدان میوه و تره‌بار، دیگر نیازی نیست که باغدار و کشاورز، محصولش را به دلال بفروشد و سپس دلال آن را به شیراز بفرستد و بعد دوباره این میوه‌ها وارد یاسوج شوند. اما قبلاً با مشکلات و موانع و حوادث جاده‌ای، میوه نیز با قیمت بالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسید.


عصر امروز (دوشنبه 13 دی‌ماه 1400) نشست خبری سرمایه‌دار میدان میوه و تره‌بار یاسوج با اصحاب رسانه در محل این میدان برگزار شد.
به گزارش کبنا، سرمایه‌دار میدان میوه و تره‌بار در این نشست در حضور خبرنگاران اظهار داشت: لازم است توضیح بدیم هدف و فلسفه این میدان چیست و ما چه کاری اینجا انجام می‌دهیم و احداث این میدان چه منفعتی برای مردم دارد؟ میدان میوه و تره‌بار در همه استان‌ها به جز استان ایلام و استان ما وجود داشته است.
وی گفت: در میدانی که ما در حال حاضر حضور داریم احداث آن به سال 1374 برمی‌گردد. میدان بنا به مواردی راه اندازی شد ولی نهایتا تعطیل شد. منتها سیاست کاری که از بیس کار سرمایه‌گذار داشت با سیاست کاری قبلی‌ها متفاوت است. در زمانی که این عرصه تحویل سرمایه‌گذار شد، یک تعمیرگاه مکانیکی متعلق به اتوبوسرانی بود و شهرداری در زمان موعد آن را تحویل داد و سرمایه‌گذاری آن را بازسازی کرد.
وی در خصوص مزیت‌های احداث میدان میوه وتره‌بار گفت: یکی شفاف‌سازی قیمت‌ها است. قبلاً مبدأ را میادین سایر شهرها می‌گذاشتند و شهر ما بر آن میدان نظارتی نداشت و میوه ممکن بود با قیمتی بالا به دست مصرف‌کننده برسد. اینجا عمده‌فروشی است و کسانی که می‌خواهند خرده‌فروشی کنند و برخی افراد که در حجم بالا میوه می‌خواهند می‌توانند میوه و تره‌بار خود را از اینجا تأمین کنند.
سرمایه‌دار افزود: کشاورز و باغداری که به عنوان تولیدکننده می‌توانند محصولاتشان را اینجا بیاورند و در حضور خود و بر اساس کیفیت جنسی که دارند مستقیما به مصرف کننده بفروشند. دیگر مثل گذشته نیست که برای سایر شهرها می‌فرستادند.
وی گفت: ما دست باغدار و کشاورز را باز گذاشته‌ایم که یا خود محصولش را بفروشد و یا آن را به میدان‌دار بفروشد. بنابراین دیگر نیازی نیست که باغدار میوه را به دلال بفروشد و دلال آن را به شیراز بفرستد و بعد دوباره این میوه‌ها وارد یاسوج شوند. مبدا بارگیری بعضی از کالاها از تولیدکننده است و مستقیما به میدان یاسوج می‌رسد. قبلاً با کلی مشکلات و موانع و حوادث جاده‌ای، میوه نیز با قیمت بالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسید.
سرمایه‌دار عنوان کرد: در طول این یک ماه که میدان راه افتاده است، تأثیر خود را بر بازار میوه و تره بار در یاسوج گذاشته است. ما همیشه در سال‌های قبل، در این ماه‌ها رویه افزایش قیمت داشته‌ایم اما الان امسال در این ماه قیمت کاهش یافته است. قیمتی که در میدان یاسوج عرضه می‌شود سقف قیمتی میدان شیراز برای یاسوج است. یعنی ما هم حداکثر نرخ شیراز را تعیین می‌کنیم و خرده‌فروش‌ها هم حداکثر باید 30 درصد بر قیمت‌ها بیفزایند. قیمت‌های ما نیز با شیراز مساوی است و گاهی هم پایین‌تر است.

کسانی که در این امر و در این حرفه کار می‌کنند وقتی می‌بینند قیمت میدان پایین است، برخی با قصد اخلال قیمت را زیر قیمت میدان می‌فروشند. اما ما تا الأن مقاومت کردیم و نگذاشتیم اخلال ایجاد شود.
مقاومت ما با حمایت از مردم و تولیدکنندگان بوده است. ما یک سری مصوبات داشته‌ایم. اما در ادامه، بعضی از ادارت از اجرای تعهدات خویش شانه خالی کردند و این باعث یک سری خسارات شد بخشی از محصولات در این میدان تلف شد.
سرمایه‌دار گفت: در مورد کیفیت محصولات هم می‌توان گفت: میوه و تره‌باری که در این میدان عرضه می‌شود هم کالای درجه یکم است و هم درجه دو. در مغازه‌ها هم جنس درجه یک و دو قیمت‌های متفاوتی دارند.
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد نسبت به این میدان مخالفت می‌کنند، گفت: وقتی بررسی کنید جنسی در اینجا پنج هزار تومان است، دیگر خرده فروش نمی‌تواند آن را 10 هزار تومان بفروشد. بنابراین برخی مخالفت می‌کنند.
وی اظهار داشت: در میدان تنوع میوه با کیفیت‌های مختلفی وجود دارد. ما یا خودمان از تولیدکننده می‌خریم و یا اینکه خودش می‌آورد و ما می‌فروشیم و برای کشاورز و باغدار هم تخفیف ویژه‌تری قائل می‌شویم و او را درر اولویت قرار می‌دهیم.
این میدان در آینده می‌تواند مکانی باشد برای افرادی که اینجا کار کنند. در حال حاضر هم افراد زیادی حدود 100 نفر مستقیم اینجا کار می‌کنند و تاکنون از دولت تسهیلاتی نخواسته‌ایم. سیاست مقام معظم رهبری، مجلس و دولت هم حمایت از تولید و اشتغال است.
سرمایه‌دار در خصوص مشکلات میدان گفت: در حال حاضر مشکل ما عدم اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار است؛ این مصوبات یکی این است که کالاهای اساسی باید در میدان توزیع می‌شد. یکی دیگر مسدود کردن گلوگاه‌ها جهت ورود میوه و تره‌بار است و دیگری عدم خروج محصولاتی که در استان تولید می‌شود است. درخواست ما از مسئولین این است که در اجرای مصوبات به وظیفه خود عمل کنند. جهاد کشاورزی هم باید کشاورزان و باغداران را توجیه کند. هر کس بتواند محصولات زراعی و باغی را تأمین کند می‌تواند در اینجا محصولش را عرضه کند. بازار میوه در استان داغ است. خیلی از افراد منافع سرشاری دارند و بنابراین حاضر نیستند با میدان همراهی کنند.
وی در پایان گفت: این میدان قابلیت این دارد که در کنار آن صنایع پایین دستی نیز ایجاد شود و هر صنعت پایین‌دستی نیز به اندازه خود میدان نیز قابلیت اشتغال دارد.


کد مطلب: 443106

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443106/مشکل-اصلی-میدان-میوه-تره-بار-یاسوج-عدم-اجرای-مصوبات-ستاد-تنظیم-بازار-دست-دلالان-کوتاه-می-شود-نوید-ایجاد-صنایع-پایین-دستی-این

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1