تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۷
کد مطلب : ۴۴۱۷۹۹
کبنا از قطع درختان بلوط جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد

ژستی قهرمانانه و تبر جهل بر پیکر جنگل‌های بلوط

۱
۰
ژستی قهرمانانه و تبر جهل بر پیکر جنگل‌های بلوط
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد نه کارخانه بزرگ دارد و نه واحدهای تولیدی و صنعتی عظیم که بتواند بار سنگین بیکاری را از دوش جوانان و مردان این دیار بر دارد. منابع طبیعی و نعمت‌های خدادادی بخش مهمی از سرمایه‌های این استان است که گاهاً سرمایه‌های این مردم دستخوش سوء مدیریت و منفعت‌طلبان قرار می‌گیرد. هر از چند گاهی تصاویری از قاچاق چوب در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌شود و مسئولان ما هم با ژستی قهرمانانه از کشف قاچاق چوب سخن می‌گویند که گویا بزرگترین شاهکار دنیا را انجام داده‌اند. درختی که با تبر و اَرّه جهل و نادانی به زمین می‌افتد و تنه‌اش با دستان منفعت‌طلبان قطعه قطعه شد، چه سودی دارد برای طبیعت که از سوی مأموران منابع طبیعی کشف و یا به دست غارتگران به یغما برده شود. درختانی که قطع می‌شوند دیگر راه برگشتی به طبیعت ندارند و اینگونه است که جنگل‌ها رو به نابودی در حال حرکت هستند. مأموران منابع طبیعی باید فکری به حال قطع درختان کنند نه اینکه جایی و در مکانی در کمین باشند تا درختانی سرشان بریده شوند، بعد فردی را بگیرند و قص علی هذا.
دست درازی آشکار سودجویان به منابع جنگلی کهگیلویه و بویراحمد
ایرنا در این زمینه نوشت: هجوم گسترده و بی وقفه افراد سودجو به درختان کهنسال جنگلی بلوط کهگیلویه و بویراحمد در سایه ضعف نظارتی متولیان امر موجب شده تا روز به روز شاهد کاهش منابع حیات بخش جنگلی در این خطه جغرافیایی کشورمان باشیم.


 بدون شک کم توجهی به این اقدام سوداگران و دلالان ذغال و در کنار آتش سوزی‌های عمدی و غیر عمدی فصول گرم سال که در برخی نقاط مهار این آتش سوزی به علت کمبود امکانات، هفته‌ها بطول می‌انجامید و مهم‌تر از اینها آفت طبیعی که چند سالی است همراه با این بی رحمی‌های انسانی به جان درختان بلوط این خطه از حوزه زاگرس افتاده، حاصلی جز نابودی کامل این منابع جنگلی در آینده نزدیک ندارد.
 بنابراین تصور نبود این جنگل‌ها نه تنها در کهگیلویه و بویراحمد بلکه در دیگر استانها و نقاط کشور و حتی فراتر از مرزها که هم اکنون بمثابه ریه‌های طبیعی عمل نموده و ادامه حیات را به بشریت و ساکنان همجوار خود هدیه می‌کنند، می‌تواند کابوسی دردناک و وحشت آفرین برای نوع بشر بر روی این کره خاکی باشد.
 همه چیز در مورد بلوط
 بلوط درختی دارای ریشه‌های ۹ متری در دل خاک و ارزش نهفته آن در کمک به ذخیره سازی آب و تقویت سفرهای آبی به مراتب ۶ برابر بیشتر از چوب آن اهمیت دارد.
 همان درختی که سالانه به تنهایی نزدیک به ۶۰ تن از آلودگی‌ها را در خود رسوب می‌دهد تا ما هوایی پاک تنفس کنیم. بلوط همان درخت با سابقه کهن در طبیعت ایران را باید به گنجی نهفته تشبیه کرد، همان گنجی که نجات دهنده نسل‌های ما تا ۸۰۰ سال آینده خواهد بود.
 مردم لر زبان کهگیلویه و بویراحمد برای درخت بلوط ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، طوری که حتی شاعران این خطه از اصالت و ریشه درخت بلوط سخن به میان آورده‌اند.
 یکی از این سروده‌های زیبا مربوط به شادروان هنرمند و شاعر حسین پناهی است که آورده"من خویش را به بلوط پیر اصالت گره زده‌ام، تاریخ را با تمام لهجه‌هایش هایش خوانده‌ام، اما هیچ وقت ایلم را از یاد نبرده‌ام، چرا که درخت بی ریشه هیمه‌ای بیش نیست."
  یک کارشناس محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سالهای اخیر به منابع جنگلی و درختان بلوط کم توجه شده‌ایم و متاسفانه قدردان این گنج نبوده‌ایم و به راحتی به بهانه‌های جاده سازی و زندگی صنعتی تیشه بر ریشه آن‌ها می‌زنیم و آنها را یکی پس از دیگری نقش بر زمین می‌کنیم و از این زمین زدن‌ها شادمانیم، اما دریغ از اینکه با اقدام نامعقول یاد شده، اول خود و فرزندانمان را به زمین می‌زنیم.
 هادی سینایی افزود: آفات و بیماری‌ها، کم شدن سنجاب‌ها، قطع درختان بلوط به بهانه تولید ذغال از دیگر عوامل تخریب و نابودی بلوط‌هایی هستند که در فرهنگ ما مقدس‌اند.
 وی تاکید کرد: برخی کارشناسان ارزش اقتصادی بلوط را معادل یک میلیارد تومان تخمین زده‌اند، اما، من مخالف ارزش گذاری اقتصادی بلوط هستم و معتقدم بلوط را باید در تأمین آب شیرین در این سالهای خشکسالی، در تولید اکسیژن ناب و در کمک به تنفس برای شمارش همان یک میلیارد تومان، قیمت گذاری و ارزش گذاری کرد.
 سینایی ابراز داشت: من نمی‌خواهم بگویم کهگیلویه وبویراحمد بیشترین آمار فرسایش خاک یعنی ۲ درصد در هکتار را دارد، اما می‌خواهم بگویم ارزش بلوط را باید در جلوگیری از فرسایش خاک مرغوب را قیمت گذاری کرد.
 روزگار ناخوش درختان بلوط
 سالهای اخیر خشکسالی، پدیده گرد و غبار، آتش سوزی و بی رحمی انسانها نسبت به محیط زیست اطراف موجب شده است تا جنگل‌های بلوط به عنوان غنی‌ترین سرمایه زاگرس رو به زوال برود.
 بازار قلع و قمع درختان، چنبره گال، تغییرکاربری های افسارگسیخته، هجوم آفات، زمین خواری و تجاوز به حریم رودخانه‌ها در کهگیلویه وبویراحمد همچنان رونق دارد.



 کارشناس محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه طی چند ساله گذشته، آتش سوزی‌های عمدی و سهوی یکی از پایه‌های تولید آب و تصفیه هوا در زاگرس و کشور را نشانه رفته است.
 سینایی ادامه داد: تراژدی این آتش سوزی‌ها به حدی بوده که گاها مردد بودیم نکند دست‌هایی پشت پرده باشد و یا کار دشمن باشد که اینگونه و به این راحتی سرمایه‌های این کشور و این ملت را به ورطه نابودی می‌کشاند.
 این کارشناس محیط زیست ابراز داشت: چنانچه این بلوط‌ها نباشد چه بلایی بر سر ییلاق و قشلاق عشایر که گنجینه تولید گوشت، شیر و فراورده‌های آن هستند خواهد آمد.
 وی هشدار داد که زیست بوم زاگرس در وضعیتی شکننده و ناپایدار قرار گرفته و تاوان تمام کم کاری‌ها را نباید طبیعت و محیط زیست پرداخت نماید چرا که احیای
  دوباره بلوط عمر نوح می‌خواهد و بسیار دشوار است و کندی رشد بلوط در سال سالانه یک سانت و هر بلوطی که به زمین می‌خورد جایگزینی جوان برای آن پیدا نشود.
 قاچاق چوب یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان
 معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به فقر صنعت و همچنین نیاز جوانان به شغل و متناسب با این نیازمندی‌ها قاچاق چوب در استان به یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تبدیل شده است.
 سید عیسی حسنی افزود: قاچاق چوب پیش از این برای مصارف خانگی انجام می‌شد اما درحال حاضر جنبه تجاری پیدا کرده است.



 وی در ادامه اضافه کرد: تنها راه جلوگیری از قاچاق چوب، شناسایی و پلمب مراکز خریداری در استان‌های همجوار است که تا حدودی در این زمینه موفق به انجام اقدام‌هایی شده‌ایم.
 حسنی عنوان کرد: تلاش می‌شود تا پلمب سایر این مراکز را نیز در دستور کار قرار دهیم.
 وی همچنین به ایست و بازرسی‌ها اشاره کرد و گفت: نیاز است تا در کار گروه قاچاق کالا مصوب شود ماموران نیروی انتظامی در ایست و بازرسی‌ها بازداشت متخلفان قاچاق چوب را در دستور کار قرار دهند.
 همه چیز در مورد ذغال بلوط
فعال محیط زیستی در یاسوج می‌گوید: ذغال چوب بلوط حرارت بالایی دارد. بلوط به دلیل جنس سختی که دارد دارای ذغال مرغوبی است، همین عمل باعث شده تا صدها و هزاران درخت بلوط قطع شود تا به ذغال تبدیل شود.
 امید سجادیان افزود: درخت بلوط یکی از انواع ذغال‌هایی است که در بازار ایران مشتریان پر و پا قرصی دارد و متاسفانه این روزها کیلویی ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است و به تمامی کشور قاچاق می‌شود.
 وی تاکید کرد: قاچاقچیان برای بدست آوردن این ذغال راه‌ها و روش‌های مختلفی دارند، چوب از مناطق مختلف توسط دلالان قاچاق و به کوره‌های مجاز و غیر مجاز استان‌های مجاور انتقال داده می‌شود و به ذغال تبدیل می‌شود، فرقی نمی‌کند، با ماشین سواری، یا کامیون، یا وانت قاچاق می‌شود.
 سجادیان ادامه داد: گاهی اوقات چوب‌های بلوط به اسم ذغال مرکب در صدها کوره‌های ذغال مجاز و غیر مجاز در برخی شهرهای شیراز به ذغال تبدیل می‌شود و به اسم ذغال مرکبات ارسال می‌شود.
  این فعال محیط زیستی ادامه داد: آتش سوزی‌های زاگرس بخشی به همین ذغال گیری مرتبط است، یا از کوره‌های جنگلی که در چاله‌ها ایجاد شده به جنگل سرایت می‌کند.
 سووشون جنگل‌های زاگرس به دست مافیای ذغال
 این فعال محیط زیستی گفت: کافی است چوب‌های درختان بلوط از استان خارج شود و در کوره‌های استان‌های مجاور در نقاطی همچون بهبهان، اصفهان، شیراز تبدیل به ذغال مرغوب شود.
 سجادیان تصریح کرد: در استان‌های دیگر هم آن چنان نظارتی بر این کوره‌های مجاز و غیر مجاز نمی‌شود و روز به روز نابودی این سرمایه پر رنگ‌تر خواهد شد.
 وی افزود: برخی از این چوب‌های درختان بلوط با عنوان ذغال مرکبات به طور غیر قانونی در کوره‌های غیر مجاز تبدیل به ذغال می‌شوند.

 

افزایش قطع درختان برای قاچاق چوب
 قلع و قمع درختان بلوط کهنسال و فجایع و تجاوزهای زیست محیطی در کهگیلویه وبویراحمد به حدی رو به افزایش است که به گفته کارشناسان قبح این موضوع دیگر شکسته شده و دست مسئولان و متولیان امر برای برخورد و قطع دست متجاوزان کوتاه است.
 فجایع زیست محیطی در مناطق مختلف این استان و قلع و قمع صدها درخت بی جان در جای جای این سرزمین جادویی و بکر مصادیق عینی از نفوذ و طمع ورزی‌های انسانی در تخریب و نابودی منابع ملی است.
 افراد سود جو برای تهیه ذغال و زمین خواری اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد می‌کنند و ذغال گیری در بسیاری از مناطق به یک موضوع بحران زا تبدیل شده است.
 مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با وجود اجرای برنامه‌هایی مانند نصب آبگرمکن های خورشیدی و استفاده از جوامع محلی برای طرح‌های احیای جنگل‌ها و مراتع اما در سال‌های اخیر قطع درختان جنگلی برای قاچاق چوب از سوی سودجویان در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است.
 غلامحسین حکمتیان تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از قاچاق چوب در استان برای استفاده‌های غیرشخصی انجام می‌شود ولی کاهش این پدیده نیازمند فرهنگسازی با مشارکت رسانه‌های ارتباط جمعی است.
 
عامل قطع ۲۹ اصله درخت کهنسال در شهرستان بویراحمد روانه زندان شد
 رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد از دستگیری و زندانی شدن عامل قطع ۲۹ اصله درخت بلوط کهنسال در این شهرستان خبر داد.
 «عباس حسن زاده» در رابطه با جزئیات این خبر گفت: عصر روز شنبه ششم آذر ماه گزارش قطع درخت در روستای گنجه‌ای بزرگ شهرستان بویراحمد دریافت کرده‌ایم.
 وی افزود: پس از دریافت این گزارش به همراه معاون دادستان مرکز استان از منطقه مذکور بازدید به عمل آمد که طی تحقیقات صورت گرفته متخلف شناسایی، دستگیر و روانه زندان شد.
 رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: در انبار منزل این فرد متخلف قطعات ۲۹ اصل درخت کهنسال بلوط کشف و ضبط شد.
 حسن‌زاده تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته بر روی قطعات درختان کشف شده، این درختان کهنسال و حدود ۲۰۰ ساله بودند.
 عامل قطع ۲۹ اصله درخت کهنسال ساله در شهرستان بویراحمد روانه زندان شد
 وی ادامه داد: طبق قانون متخلف جریمه قطع درختان را پرداخت خواهد کرد و همچنین سه برابر این میزان جزای نقدی باید به صندوق دولت نیز پرداخت کند.



 رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد عنوان کرد: اداره منابع طبیعی با هماهنگی و همکاری دستگاه قضایی با متخلفان متعرض آن به منابع طبیعی و جنگلها طبق قانون برخورد جدی و قاطع خواهد داشت، با کسی تعارف ندارد و مماشات نخواهد کرد.
 حسن زاده در پایان از دستگاه قضایی که در راستای حفظ وصیانت عرصه‌های ملی و منابع طبیعی و جنگل‌های همکاری لازم را دارند، تقدیر و تشکر کرد. 
 تسنیم در این زمینه نوشت: متخلفان و قاچاقچیان چوب با تبر بی‌رحمی به جان درختان بلوط سروک در بیخ گوش یاسوج افتاده‌اند تا بدنامی را برای آیندگان به ارث بگذارند. شهر یاسوج به واسطه قرار گرفتن در قلب جنگل‌های زاگرس عنوان پایتخت طبیعت ایران را یدک می‌کشد و متاسفانه همین نزدیکی شهر به جنگل‌های بلوط به عاملی برای تخریب و قلع و قمع جنگل‌های بلوط حاشیه شهر بدل شده است.
 یکی از مناطقی که جنگل‌های آن به جولانگاه متخلفان و قاقچیان چوب بدل شده، سروک است، جایی که به دلیل تعدد جاده‌های دسترسی به صورت مداوم مورد تعرض متخلفان قرار می‌گیرد.
 با توجه به جوان بودن جنگل‌های سروک و کاهش میزان شانس زادآوری و رشد جنگل‌های بلوط به دلیل چرای دام، آتش سوزی و ... باید فاتحه بقای این جنگل‌ها را خواند چرا که متخلفان با سرعت عمل در تخریب گوی سبقت را از متولیان امر ربوده‌اند.
 به نظر می‌رسد انسداد جاده‌های دسترسی به قلب جنگل‌ها و تقویت گشت‌های بازرسی در این مناطق سبب کاهش دسترسی و حتی قطع دست‌های متخلفان از تاراج جنگل‌های حاشیه شهر یاسوج به خصوص سروک می‌شود.



استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان، ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری کشوررا در دل خود جای داده که بهره گیری اصولی از هر کدام از این قابلیت‌ها می‌تواند استان را بر مدار توسعه متوازان و پایدار قرار دهد.
 با وجود این همه ثروت خدادادی، آنگونه که آمارها نشان می‌دهد کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر بین اغلب استانهای کشور همواره به لحاظ شاخص‌های توسعه و نرخ بیکاری وضعیت خوبی نداشته است.
 به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد هم اینک نرخ بیکاری در شهرهای این استان ۱۷.۸ درصد و در روستاها ۱۰.۱۳ درصد است که ارائه این آمار شاهدی بر این مدعاست که باید دلسوزان استان در سایه رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم با اقدامات اساسی و زیربنایی ضمن کاهش نرخ بیکاری فزاینده، شرایط نامساعد و موجود استان را به وضعیت مطلوب ارتقا بخشند.
 جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می‌شود، ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مساحت دارد و بر اساس گزارش‌ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.
 بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده‌ها فایده جنگل‌ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون 426 هزار و 300 هکتار منابع ملی بوده که از این میزان 873 هزار و 600 هکتار جنگل و 552 هزار و 700 هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد و در واقع 20 درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده است.





 
نام شما

آدرس ايميل شما

خرم روز
Iran, Islamic Republic of
بزرگی گفته: انسان تاوان دوکار رادرهمین دنیاخواهددید یکی آنکه " تر" می برد یعنی درختان سبز رامی برد ودیگری آنکه " سر " می برد یعنی حیوانات وجانوران طبیعت وحش راشکار می کند
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1