کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بخش سوم) مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه سازمانی و اداری به فرهنگ و هنر دارند / در این حوزه کارها صرفاً رفع تکلیفی است

27 آبان 1400 ساعت 21:37

خاکنژاد: کرونا اتفاقا بستری بود که کارهای فرهنگی و هنری انجام شود اما بدون حضور. در همین رابطه من خودم به ارشاد پیشنهاد دادم در این شرایط انجمن فضای مجازی تشکیل دهیم که در این فضا افراد خوراک فرهنگی هنری داشته باشند اما اصلا توجهی نشد.


در سلسله نقدهای کبنا نیوز به عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، این بار از زاویه‌ای دیگر عملکرد این اداره را بررسی کرده‌ایم. با درگذشت سجاد رزمجو خواننده موسیقی (لری)، سویه‌ی دیگری از کم‌کاری این اداره بر همگان روشن شد. باید پرسید چرا از ظرفیت موسیقایی این خواننده محبوب استفاده‌ای نشد؟ همانطور که هنر این خواننده توسط این اداره کشف و پرورش نیافته بود، ممکن است هزاران استعداد موسیقایی دیگر در این استان باشند که با کمترین امکانات بتوانند شکوفا شوند. اما دریغ از کشف چنین استعدادهایی. دریغ از کمترین تلاش در جهت کشف و پرورش استعدادهای هنری. در خصوص عملکرد این سازمان با یکی از هنرمندان گفت‌وگو کردیم. محمدصادق خاک‌نژاد از هنرمندان در حوزه هنرهای تجسمی است که گفت‌وگوی کبنا نیوز با او از نظر خوانندگان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید:
 
بخش دوم) فرهنگ و هنر در استان کهگیلویه و بویراحمد یتیم‌ است / غایب بزرگ هیئت دولت در سفر به استان چه کسی بود؟

بخش اول) تک‌صدایی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، فرهنگ و هنر را به تعطیلی کشانده است

خاکنژاد گفت: متأسفانه ما در استان کهلگیلویه و بویراحمد ساماندهی فرهنگی نداریم؛ در هیچ حوزه‌ای از فرهنگ و هنر ساماندهی وجود ندارد.
وی افزود: مسئولین ما به فرهنگ و هنر نگاه سازمانی و اداری دارند. در حالی که باید نسبت به این مقوله آگاهانه نگاه کرد؛ البته ممکن است بخشی از مشکل امروز فرهنگ و هنر در استان مربوط به وضعیت کلی کشور کشور و بخشی مربوط به کرونا باشد.
متأسفانه هیچکدام از مسئولین استانی، دانش روزِ فرهنگ و هنر را ندارند؛ حتی مشاور هنری و فرهنگی و حتی مشاور رسانه‌ای ندارند.
خاکنژاد در ادامه با نگاهی انتقادی نسبت به ایده‌آل هنری در کشور گفت: با توجه به شرایط و در حد شعاری که این دولت دارد، در نگاه این مجموعه هنرمند فقط باید یک جوان انقلابی باشد. متأسفانه این نگاه موفق نمی‌شود.
انتظار می‌رود افرادی که نسبت به فرهنگ و هنر آگاه هستند و متعهد نیز هستند و شرایط فرهنگی و هنری را می‌شناسند، باید مدیریت چنین مجموعه‌هایی را بر عهده بگیرند؛ نباید یک آدم سیاسی مدیریت فرهنگ و ارشاد را عهده‌دار شود.
این هنرمند در ادامه در خصوص انتشار کرونا و کارهای فرهنگی در بستر فضای مجازی گفت: صرفا کارهای رفع تکلیفی انجام می‌شود. متأسفانه کرونا بهانه‌ای برای کم‌کاری است. کارهایی هم که در فضای مجازی انجام می‌شوند اثرگذار نیستند. اداره ارشاد صرفا به خاطر اینکه بگوید کاری کرده است، در فضای مجازی فعالیت می‌کند. من در خاطرم هست که در این اداره کتاب چاپ می شد صرفا به خاطر اینکه بگویند کتاب چاپ شده است. متأسفانه یک نگاه جامع به هنر وجود ندارد.
مسئولین نیز به صرف سیاسی بودن انتخاب می‌شوند. انگار ملاک دیگری وجود ندارد. اگر یک شخص به روز باشد و اشراف بر مسائل فرهنگی و هنری داشته باشد، سکان و مدیریت این حوزه را بر عهده بگیرد بسیاری از این مشکلات حل می‌شوند.
خاکنژاد در ادامه درباره کرونا اظهار داشت: کرونا اتفاقا بستری بود که کارهای فرهنگی و هنری انجام شود اما بدون حضور. در همین رابطه من خودم به ارشاد  پیشنهاد دادم در این شرایط انجمن فضای مجازی تشکیل دهیم که در این فضا افراد خوراک فرهنگی هنری داشته باشند اما اصلا توجهی نشد.
به گزارش کبنا مشکلات و مسائل مدیریتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیش از این مواردی بود که مورد اشاره قرار گرفتند. اشاره به همین چند مورد نیز صرفاً برای روشن شدن وضعیت حاکم بر این اداره بود تا مدیران جدید در آینده بتوانند با شناخت بیشتری از وضعیت موجود، مدیریت این حوزه را بر عهده بگیرند. کبنا نیوز با انتشار این سلسله نقدها در صدد پایان دادن به رویه‌های نادرست است. کبنا نیوز این آمادگی را دارد که دیدگاه‌ها و نظرات سایر کارشناسان، هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری در استان را منتشر کند.


کد مطلب: 441413

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/441413/بخش-سوم-مسئولین-استان-کهگیلویه-بویراحمد-نگاه-سازمانی-اداری-فرهنگ-هنر-این-حوزه-کارها-صرفا-رفع-تکلیفی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1