کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

بخش اول) ضعف‌های آشکار مدیریتی در سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد / آقای استاندار لطفاً جهاد کشاورزی را از این بحران نجات دهید

12 آبان 1400 ساعت 21:18

یکی از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی، تحول کشاورزی با رویکرد جهادی است. اما هیچ نمودی از رویکرد جهادی در مدیریت جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نمی‌بینیم.


کبنانیوز در نظر دارد در مطالبی، عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار دهد. با توجه به این‌که کشاورزی یکی از مقوله‌های بسیار مهم در این استان است، این نوشته‌ها با رویکرد کمک به حل مشکلات کشاورزان و مدیران آینده‌ی این حوزه منتشر می‌شوند. استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود منابع بسیار همچون زمین، آب و نیروی انسانی تحصیل‌کرده هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود در حوزه‌ی کشاورزی دست یابد. در سایه‌ی سوءمدیریت‌های موجود بسیاری از ظرفیت‌های این استان غیرقابل استفاده مانده‌اند. این در حالی است مقام معظم رهبری در دیداری که در هفته‌ی کشاورزی داشت فرمود: «دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است؛ چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پُرجمعیت و دارای هدف‌های بلند، بسیار مهم است؛ لذا بخش کشاورزی و دامداری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند.» اما متأسفانه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ضعف‌های مدیریتی بسیاری که در آن وجود دارد عملاً نتوانسته اقدامات چندان تأثیرگذاری در حوزه‌ی کاری خود انجام دهد.
به گزارش کبنا، شنیده‌ها حاکی از آن‌اند در ادارات زیرمجموعه‌ی سازمان جهاد کشاورزی، به‌کارگیری بدون ضابطه و غیرقانونی صورت گرفته است. حال باید پرسید با وجود حجم عظیمی از نیروی انسانی تحصیل‌کرده در استان کهگیلویه و بویراحمد چرا باید افرادی بدون آزمون استخدامی و تنها با رابطه استخدام شوند و از طرف دیگر نیروی انسانی توانمند و تحصیل کرده بیکار باشند؟
علاوه بر تبعیض و بی‌عدالتی‌های صورت گرفته در موارد مربوط به استخدامی، بسیاری از پروژه‌های مهم نیز عملاً راکد مانده‌اند. در واقع پروژه‌های بزرگ و مهم که می‌توانند نقش کلیدی در توسعه‌ی استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند، مثل سد ایلی‌آباد و سد کوهبرد غیرفعال هستند و پیشرفتی نداشته‌اند. پمپاژ آب کشاورزی شهرستان دنا، پمپاژ آب کشاورزی توت نده، گندی خوری بنه زرد و ... الأن چند ساله رها شده و پیشرفتی نداشته‌اند. آیا این‌ موارد می‌توانند نشان ‌دهنده‌ی رویکرد جهادی باشند؟ این در حالی است که یکی از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی، تحول کشاورزی با رویکرد جهادی است. اما هیچ نمودی از رویکرد جهادی در مدیریت جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نمی‌بینیم.



در بخش امور اراضی نیز کم‌کاری بسیاری صورت گرفته است. قانون ماده 54 که قانون رفع موانع تولید است جهت تعیین تکلیف اراضی زراعی و رفع تداخل آن با اراضی منابع ملی طرح شده است. در حالی که یکی از مشکلات اصلی استان مربوط به همین موضوع است. اما به درستی از این ظرفیت استفاده نشده است. مثلاً شخصی سال‌ها بر روی زمینی کشت کرده و می‌گوید زمینش زراعی است اما منابع ملی می‌گوید متعلق به اراضی ملی است. این قانون هر چند در برخی شهرستان‌های استان انجام گرفته است اما پیشرفت بسیار ناچیزی نسبت به استان‌های دیگر داشته است. این قانون ظرفیت بسیاری برای حل کردن مشکلات کشاورزان دارد اما متأسفانه در این استان چندان مورد توجه قرار نگرفته است. جای سؤال است ظرفیتی که می‌تواند به حل یکی از مشکلات مهم کشاورزان در استان کهگیلویه و بویراحمد کمک کند چرا باید نادیده گرفته شود. آیا این ظلمی آشکار در حق کشاورزان مظلوم این استان نیست؟ در صورتی که با اجرای به موقع و سریع این قانون و به‌کارگیری نیرو و امکانات موجود می‌توان بسیاری از مشکلات کشاورزان این منطقه را یکبار برای همیشه برطرف نمود.
ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی در بررسی رأی اعتمادش در مجلس گفت ما باید در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا دارای اقتدار غذایی باشیم. آیا با مدیریت تاج‌الدینی چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

با وجود ضعف‌هایی که به آن‌ها اشاره شد و مواردی که در نوشته‌های بعدی به آن‌ها اشاره خواهد شد نشان می‌دهد با رویکرد موجود نمی‌توان به برنامه‌های وزیر جامه‌ی عمل پوشاند. اقتدار غذایی که رشد اقتصادی، امنیت غذایی و ثروت‌آفرینی به دنبال خواهد داشت آیا با روش مدیریتی تاج‌الدینی امکان پذیر است؟ سؤالی که جواب آن مشخص است. آقای استاندار لطفاً جهاد کشاورزی را از این بحران هر چه سریعتر نجات دهید.

ادامه دارد...


کد مطلب: 440844

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/440844/بخش-اول-ضعف-های-آشکار-مدیریتی-سازمان-جهاد-کشاورزی-استان-کهگیلویه-بویراحمد-آقای-استاندار-لطفا-این-بحران-نجات-دهید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1