کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بخش سوم) حاشیه‌های تمام‌نشدنی / وزیر بهداشت تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را در اولویت قرار دهد

7 آبان 1400 ساعت 11:50

اخیراً تغییر رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از سوی وزیر بهداشت کلید خورده است. اما هنوز وزیر بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ورود نکرده است. انتظار می‌رود وزیر محترم بهداشت با ورود هر چه سریع‌تر به این دانشگاه، تغییر رئیس کنونی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را در اولویت کاری خود قرار دهد. چرا که هیچ چیزی مهمتر از جان مردم نیست.


دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در دوره‌ی ریاست پرویز یزدان‌پناه یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های این دانشگاه بوده است. با انتصاب یزدان‌پناه به سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج حرف‌وحدیث‌های بسیاری به وجود آمد. نخستین مسأله را در وضعیت کنترل کرونا می‌توان دید. استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود جمعیت نستباً کمی که دارد و همچنین عدم وجود وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری مثل مترو، نبود کارخانانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی بزرگ و مواردی از این قبیل، پنج پیک کرونا که در کلانشهرهای کشور رخ داده را تجربه کرده است. این در حالی است که یزدانپناه در جلسات ستاد کرونای استان به طور مداوم از رتبه‌ی خوب استان در کنترل و مبارزه با کرونا یاد می‌کرد. اما در آخرین رتبه‌بندی که از عملکرد و میزان تحقق برنامه‌های عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور منتشر شد، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج رتبه‌ی آخر را کسب کرد. عملکردی که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
از دیگر حاشیه‌های دانشگاه علوم پزشکی در دوران یزدانپناه، حکم‌هایی بود که برای مشاوران وی صادر شد. نگاهی به مشاورهای وی، نشان می‌دهد که همگی از نزدیکان و اقوام او هستند. وقتی برای انجام یک کار، از مشاوران کمک گرفته می‌شود، انتظار می‌رود در عملکرد آن نهاد یا سازمان، تأثیر مثبتی رخ دهد. اما می‌بینیم که عملاً هیچ تغییر مثبتی رخ نداده است. بلکه دانشگاه در رتبه‌بندی کشوری مقام آخر را به دست آورده است. حال سؤال افکار عمومی این است که این مشاوران که ممکن است حق‌الزحمه‌ی مشاوره‌ نیز دریافت کرده باشند، چه سودی برای سلامت عمومی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است. 
استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه‌ی خودکشی‌ها در سال‌های اخیر، بر سر خط رسانه‌ها قرار داشته، به گونه‌ای که حتی رسانه‌های بیگانه نیز درباره‌ی آن سخن گفته‌اند. دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه‌ی خودکشی چه کاری انجام داده است؟ اگر هم پژوهش و یا اقدامی صورت گرفته، نتیجه‌ی عملیِ آن چه بوده است؟

بیشتر بخوانید:

بخش اول) عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بررسی می‌شود؛ از استخدام نیروها تا واگذاری پروژه‌ها

بخش دوم) جذب هیئت علمی خارج از قانون در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج / مدعی ریاست، کار بی‌قانونی می‌کند / واکنش تند دانشجویان؛ آقایان مدعی انقلابی‌گری چرا خلاف شأن عمل می‌کنند

اگر یکی از علل اساسی خودکشی را در سلامت روان مردم استان جست و جو کنیم، این دانشگاه تاکنون چه کاری برای ارئقاء سلامت روان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده است؟
از سوی دیگر، حرف‌وحدیث‌های بسیاری درباره‌ی استخدام‌های غیرقانونی و فله‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد به گوش می‌رسد. حتی شنیده می‌شود دستگاه‌های بازرسی نیز به این قضیه ورود کرده و حتی برای برخی از مسئولان علوم پزشکی پرونده تشکیل شده است.
عزل و نصب‌های بی‌موقع و عمدتاً نامناسب از سوی یزدانپناه به حاشیه‌های بسیاری دامن زده است. انتصاب افرادی که شایستگی و مهارت لازم را ندارند و همچنین انتصاب برخی از دانشجویان دکتری به مناصبی که نیازمند مهارت، سابقه و دانش گسترده است، شائبه‌ی وجود تخلف و خدای نکرده فساد سازمانی را تقویت می‌کند.
مهمتر از همه اینکه در این دوره شفافیت وجود نداشته و رسانه‌ها نتوانستند به صورت آزادانه از عملکرد مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اطلاع داشته باشند. تحقیقات نیز نشان داده، هر جا شفافیت کم شود، متقابلاً میزان فساد سازمانی افزایش می‌یابد.
همه‌ی این حاشیه‌ها نشان می‌دهند که در این دوره، دانشگاه بیش از آن‌که مشغول هدف اصلی خود باشد، به مسائل و مباحثی ورود کرده که ارتباط چندانی با حوزه‌ی درمان و سلامت ندارد. گویی سلامت عمومی مردم، از اولویت‌های مسئولین دانشگاه علوم پزشکی نیست. افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از نمودهای همین حاشیه‌سازی‌ها پرداختن به مسائلی غیر از سلامت مردم است. 
اخیراً تغییر رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از سوی وزیر بهداشت کلید خورده است. اما هنوز وزیر بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ورود نکرده است. انتظار می‌رود وزیر محترم بهداشت با ورود هر چه سریع‌تر به این دانشگاه، تغییر رئیس کنونی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را در اولویت کاری خود قرار دهد. چرا که هیچ چیزی مهمتر از جان مردم نیست.


کد مطلب: 440648

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/440648/بخش-سوم-حاشیه-های-تمام-نشدنی-وزیر-بهداشت-تغییر-رئیس-دانشگاه-علوم-پزشکی-یاسوج-اولویت-قرار-دهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1