تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب : ۴۴۰۵۹۳
کبنا گزارش می‌دهد

بازار کهگیلویه و بویراحمد را شیرازی‌ها و تهرانی‌ها مدیریت می‌کنند / داستان صف‌های طولانی نان چیست؟ / توزیع آرد خارج از شبکه / لزوم ورودی جدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد

۷
۳
بازار کهگیلویه و بویراحمد را شیرازی‌ها و تهرانی‌ها مدیریت می‌کنند / داستان صف‌های طولانی نان چیست؟ / توزیع آرد خارج از شبکه / لزوم ورودی جدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
در اقتصادهای آزاد، بازار قیمت را مشخص می‌کند. حدود سه قرن پیش آدام اسمیت از دست نامرئی بازار سخن گفت؛ دست نامرئی بازار که همان عرضه و تقاضا است قیمت اجناس و کالاها و خدمات را در بازار مشخص می‌کند. در واقع میزان عرضه و تقاضا، باعث به وجود آمدن تعادلی در بازار ‌شود. در این میان دولت و مسئولین دولتی نیز بر قیمت کالاها نظارت می‌کنند.
به گزارش کبنا، در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد اما داستان به گونه‌ی دیگری است. در اغلب اجناس هیچ نقطه‌ی تعادلی وجود ندارد. دو فروشگاه در فاصله‌ی کمتر از دویست متر، گاهاً یک کالای خاص را با دو قیمت متفاوت به فروش می‌رسانند. در اقلام خوراکی که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند، هر چند چنین تفاوت‌هایی وجود دارد. اما میزان آن چندان زیاد نیست. در میوه‌ها و سبزیجات، این تفاوت قیمت‌ها دو چندان است. یکی از دلایل آن برمی‌گردد به نبود میدان میوه و تره‌بار در شهر یاسوج. نبود چنین مکانی، به این اختلاف قیمت‌ها دامن زده است. برای ثبات قیمت میوه در شهر یاسوج، علاوه بر نظارت مسئولین دولتی، باید میدان میوه و تره‌بار در یاسوج ایجاد شود.
در اقلام پوشاک گاهی قیمت‌ها به چند برابر نیز می‌رسد. فصل زمستان در پیش است و شهروندان یاسوجی مجبورند پوشاک متناسب با این فصل تهیه کنند. اغلب مردم از این تفاوت قیمت‌ها گلایه دارند.
اما در حوزه‌ی خدمات که امری ملموس نیست، بیشترین اختلاف قیمت‌ها وجود دارد. فعالیت‌های خدماتی از قبیل خدمات ساختمانی مثل تأسیسات، در خدمات آموزشی، فرهنگی و هنری هر خدمات‌دهنده‌ای ساز خود را می‌زند. گویی هیچ نظارتی نیست. جالب اینکه این اختلاف قیمت‌ها اغلب به دلیل کیفیت خدمات نیست. گاهاً دیده شده بی‌کیفیت‌ترین خدمات با بالاترین نرخ به مشتریان ارائه شده است.
برخی از فروشندگان کالاها در سایه‌ی نظارت کم‌رنگ قوی، کالای خود را با قیمت‌های بسیار بالا به مشتریان خود می‌فروشند. بعضی اوقات نیز شنیده شده، برخی از فروشگاه‌ها کالای خاصی را احتکار می‌کنند تا بعداً با قیمت بالایی بفروشند. به‌علاوه در گذشته در مدت کوتاهی که روغن کمیاب بود، در یاسوج هر کس که قصد خریدن روغن داشت، فروشنده او را مجبور می‌کرد کالایی مثل رب گوجه فرنگی یا تن ماهی نیز بخرد. در غیر این صورت، فروشنده روغن را نیز نمی‌فروخت. در این خصوص ما گزارشی از برخورد با چنین متخلفانی نیز ندیده‌ایم.



اخیراً نیز ما شاهد صف‌های طولانی نان در نانوایی‌های یاسوج نیز هستیم. امری که تاکنون چندان سابقه نداشته است. در همین رابطه یکی از شهروندان در تماسی که با خبرنگار کبنا داشت، با عصبانیت از پیدایش چنین وضعیتی گلایه داشت و گفت که چرا کبنا نیوز درباره‌ی صف‌های طولانی نان تاکنون خبری منتشر نکرده است. 
کبنا نیوز نیز بر اساس رسالت خبری خود با چند تن از مسئولین در این حوزه گفت‌وگو کرد. در خصوص صف‌های طولانی نان، این پرسش مطرح است که دلیل این صف‌های طولانی چیست؟ آیا آرد کم شده و یا قرار است تغییر و تحولاتی در قیمت نان رخ دهد؟ بررسی‌های کبنا و شنیده‌ها حاکی از آن هستند که بخشی از آرد خارج از شبکه به فروش می‌رسد. به همین دلیل چنین مشکلی پیش آمده است. صالحی مدیر کل تعریزات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا این خبر را تأیید کرد.
وی گفت: وضعیتی که قیمت نان استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استان‌ها دارد، باعث شده نانوایی‌ها به سمت و سوی پخش آرد خارج از شبکه روی بیاورند. وی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده ما متوجه شدیم که متأسفانه کم‌فروشی در سطح استان وجود دارد. میزان پخت روزانه‌ی نانوایی‌ها کم است. آن ساعتی که باید، پخت نمی‌کنند و این واقعاً مشکل است. وی در ادامه با اشاره به اینکه ترتیب جلسه خواهیم داد افزود: سعی می‌کنیم همین هفته این معضل را مورد بررسی قرار دهیم. گشت‌هایی که خاص این صنف محترم باشد تا از این صف ها جلوگیری شود را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.
صالحی در ادامه اظهار داشت: طرحی را سازمان تعزیرات آغاز کرده که بر اساس آن، واحدهای تولیدی و توزیعی را مورد رصد قرار می‌دهیم. ما برنامه‌ریزی‌ای کرده‌ایم تا سر موقع خاصی کاهش قیمت را داشته باشیم. صالحی در خصوص افزایش قیمت برخی کالاها نیز عنوان کرد: شاهد هستیم این روزها بعضی کالاها به ویژه رب گوجه فرنگی و برخی از حبوبات افزایش قیمت داشته‌اند. امیدواریم در روزهای آینده در بحث تنظیم بازار بتوانیم شاهد کاهش قیمت باشیم.
مدیر کل تعریزات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بخشی از این ایرادات برمی‌گردد به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان؛ قیمت‌های درج شده بر روی کالاها، قیمت‌های واقعی نیست. با توجه به این‌که استان ما یک استان مصرف کننده است، ما از مسئولین استان‌هایی که کالاهایشان وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شود این خواهش را داریم که این قیمت‌ها را واقعی کنند. امیدواریم که این اتفاق بیفتد و ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.



در همین راستا در خصوص صف‌های طولانی نان از صداقت‌کیش مدیر کل غله استان کهگیلویه و بویراحمد درباره‌ی کمبود احتمالی آرد سوال کردیم که وی گفت: وظبفه‌ی اداره‌ی غله تأمین آرد و گندم بر اساس سرانه جمعیتی استان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود: در استان هیچگونه مشکل کسری آرد نداریم. ما حتی بیشتر از نیاز، آرد در استان توزیع می‌کنیم.
گفتنی است در حال حاضر هیچ تولیدی کالاهای اساسی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد. به همین دلیل است که کالاهای اساسی با قیمتی بالا به دست مردم این استان می‌رسد. در واقع، بازار کهگیلویه و بویراحمد از تهران، شیراز، یزد و از دیگر استان‌ها قیمت‌گذاری می‌شود. مثلاً محصولات دلپذیر اخیراً 30 درصد افزایش قیمت داشته و مسئولین کهگیلویه و بویراحمدی هیچ دخل و تصرفی در قیمت‌گذاریِ آن ندارند. اگر برخی از کالاهای اساسی در همین استان تولید می‌شد، ما شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.
کمبودها و تخلفاتی که برخی اوقات در بازار یاسوج مشاهده می‌شود، نیازمند ورود جدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به این حوزه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چ حرف خنده دار مثلا دلپذیر داخل استان بود ارزانتر می زد؟ قیمتها کشوری است و اصلا نمیشود تفاوت داشته باشد
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه کیفیت نان استان بسیار ضعیف است. خیلی جالب بود یک نانوایی در محله ما کیفیت نان خیلی خوبی داشت. و ما همیشه از این نانوایی خرید می کردیم. بعدها کیفیت نان افت کرد. سوال کردیم و اعتراض... صاحب نانوایی گفتند قبلا از آرد شیراز استفاده می کردیم حالا مجبوریم از آرد استان... واقعا چرا باید آرد استان اینقدر بی کیفیت باشد. چرا نظارتی نمیشه...
اسی
Iran, Islamic Republic of
اول که هیچ نهادی تا الان ندیدم که پیگیری کنه ضعف بیدادمیکنه در استان هیچ بازرسی از هیچ فروشگاه نانوایی وسایر نمیکنن اگه هم بکنن ایقد ساده رد میشن در کل استان ما صاحب درستو حسابی نداره
کی اسوار
Iran, Islamic Republic of
در انتخابات با شدت و اکثریت شرکت کنید ...همه چی درست میشه😂
ناشناس
United States
سلام جناب آقای صالحی لطف بفرمایید بازرسی هایتان را فعال کنیید ،مردم چه گناهی کردند که هر کس اجناس را به هرقیمتی می‌خواهد می‌فروشد، ما کماکان انتظار داریم که نظارت داشته باشند وخود آقای صالحی در جریان هست که تعزیرات هیچ نظارتی ندارد
پرواز
Iran, Islamic Republic of
با سلام
مسئولان اگه واقعا میخواهند به مردم کمک کنند (که میتونند کمک کنند) :
۱-جهاد سازندگی را راه اندازی کنند.
۲-در هر شهر مکانی یا تعاونی برای امرار معاش روزانه مردم ایجاد کنند که مستقیم زیر نظر دولت باشد . نه اینکه دست واسطه قرار دهند که باعث دزدی و رانت خوری شود .
مثال . من دیروز از چندین مغازه قیمت رب گوجه را گرفتم. یکی میگفت روش نوشته ۳۶ هزار تومان من میدم ۱۹ هزار تومان
یکی میگفت ۲۵ هزار تومان . یکی میگفت هر چی روش نوشته
و بقیه اجناس و .......
میتونید بازرسی کنید . خودتون کوتاهی میکنید .

۳-
امیر
Iran, Islamic Republic of
دوستان وقتی نانوایی یک کیسه آرد رو بصورت خام میفروشه120هزارتومان شایدم با تخفیف 110هزارتومان.
چه دلیلی داره بخواد اون کیسه ی آرد رو پخت کنه و پول کارگر پول گاز پول آب پول پلاستیک و همه ی اینها رو بده ؟؟؟
یک کیسه ی آرد موقع پخت 140تومن فروش میرسه..

پس نتیجه عقلانی اینه که اون آرد رو آزاد بفروشنو بگیرن بخوابن.
صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1