تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب : ۴۴۰۲۷۵
یادداشت ارسالی؛

ریاست دانشگاه یاسوج؛ محلی برای تاخت و تاز سیاسی‌کاران

۴۰
۱
ریاست دانشگاه یاسوج؛ محلی برای تاخت و تاز سیاسی‌کاران
کبنا ؛
مسأله‌ای که سؤال بسیاری از افراد جامعه‌ی دانشگاهی است این است که انتصاب افراد حاشیه‌دار به ریاست دانشگاه مادر استان کهگیلویه و بویراحمد چه منفعتی برای دانشگاه می‌تواند داشته باشد؟ حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌هایی که پیرامون بعضی از این افراد گفته می‌شود فارغ از صدق و کذبِ آن‌ها می‌تواند تبعات ناگواری برای دانشگاه و به تبع آن توسعه‌ی این استان داشته باشد.
این روزها بحث ریاست دانشگاه یاسوج و جانشینی احمد عریان، یکی از بحث‌های داغ جامعه‌ی دانشگاهی و غیردانشگاهی است. افراد بسیاری روزهای اخیر سر زبان‌ها افتاده‌اند. البته فعالیت‌های برخی از آن‌ها برای تصدی ریاست دانشگاه محدود به همین چند روز نمی‌شود و شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی از این افراد سال‌هاست برای این پست خیز برداشته‌اند.
برخی از این افراد در دوره‌ی ریاست احمد عریان بر دانشگاه یاسوج، فعالیت‌های بسیاری برای جانشینی انجام دادند. اما این فعالیت‌ها اغلب در راستای جلب حمایتِ نمایندگان مجلس بود؛ آن‌ها با استفاده از حمایت برخی از نمایندگان استان، در پی به چنگ آوردن دانشگاه مادر استان هستند. اما سؤال این است که این افراد برای تکیه زدن بر صندلیِ ریاست چنین دانشگاهی، واجد شرایط هستند یا خیر؟
بعضی، مرتبه و درجه‌ی علمی را از اصلی‌ترین معیارها برای ریاست دانشگاه در نظر می‌گیرند. اما مرتبه‌ی علمی، تنها یکی از معیارهای ریاست بر دانشگاه است. معیارهایی که به نظر می‌رسد برخی از گزینه‌هایی که سودای ریاست را در سر دارند، تنها همین یک مورد از آن را دارا هستند. البته ناگفته نماند سطح سنجش کمی‌گرایانه در نظام تولید علم در ایران، این گمان را در جامعه تقویت کرده است که صرفاً با چاپ و انتشار مقاله می‌توان به مرتبه‌ی استاد تمامی رسید. آن هم در برخی از رشته‌ها که سرعت انتشار مقاله در آن بسیار بالاتر از سایر رشته‌های دانشگاهی است. از سوی دیگر، فسادهای علمیِ صورت‌گرفته در نظام دانشگاهیِ امروزی نیز به تقویت چنین گمانی دامن زده است.
دانشگاه یاسوج در دوره‌ی ریاست احمد عریان، میلِ عجیبی به سمت‌ کمی‌گرایی پیدا کرده بود. گمان می‌رود که برخی از رؤسای خودخوانده‌ی دانشگاه یاسوج نیز تلاشی برای فرارفتن از این چاه ویلِ مقاله‌نوشتن ندارد؛ نگاهی به کارنامه‌ی علمیِ این افراد نشان می‌دهد تعداد و میزان مقاله، اهمیت بسیاری برای او دارد.
اما نکته‌ی مهمی که به نگرانیِ بیشترِ جامعه‌ی دانشگاهی دامن زده است، دست‌درازی سیاسیون به سوی دانشگاهی است که نهاد علم است. دخالت سیاست در دانشگاه همیشه و همه جا چیزی به جز ویرانیِ علمی بر جای نگذاشته است. نهادی به نام دانشگاه که اصلی‌ترین وظیفه‌ی آن تولید علم و تربیت عالم است اگر از سوی نهاد سیاست مورد تهدید قرار گیرد، از وظیفه‌ی ذاتیِ خود کاملاً دور می‌شود. بعضی از اگزینه‌های ریاست، با جلب حمایت نمایندگان مجلس در استان، بر این مهم چشم پوشیده‌ و دانشگاه را مکانی برای احزاب و فعالیت‌های سیاسی در نظر گرفته‌اند.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های علم، اصل بی‌طرفی علمی است. وقتی که ریاست دانشگاه بر اساس زد و بندهای سیاسی انتخاب شود، دیگر باید فاتحه‌ی این اصل را خواند. مگر می‌شود سیاست بی‌طرف باشد؟ سیاست همیشه میل به یک سمتِ خاص دارد. وقتی که امر سیاسی بر امر علمی تقدم پیدا کند، علم هم سمت و سوی سیاسی پیدا می‌کند. باید از چنین افرادی پرسید وقتی قرار است با حمایت سیاسیون ریاست دانشگاه را بر عهده بگیرند، چگونه منافع این افراد را می‌خواهند تأمین کنند؟ مگر غیر از این است که بده‌و‌بستان از اساسی‌ترین اصول سیاست است؟ پس آن‌ها چگونه می‌خواهند لطف این افراد را جبران کنند؟ با این شرایط آیا بهتر نیست که استقلال دانشگاه حفظ شود و از ورود قدرت به حوزه‌ی علم جلوگیری گردد؟
از سوی دیگر مسأله‌ای که سؤال بسیاری از افراد جامعه‌ی دانشگاهی است این است که انتصاب افراد حاشیه‌دار به ریاست دانشگاه مادر استان کهگیلویه و بویراحمد چه منفعتی برای دانشگاه می‌تواند داشته باشد؟ حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌هایی که پیرامون بعضی از این افراد گفته می‌شود فارغ از صدق و کذبِ آن‌ها می‌تواند تبعات ناگواری برای دانشگاه و به تبع آن توسعه‌ی این استان داشته باشد. فراغت از حاشیه‌ها از اساسی‌ترین عوامل رشد علمی است. زمانی که فرد با حاشیه‌های فراوان ریاست چنین دانشگاهی را بر عهده بگیرد، حتی اگر از پاک‌دست‌ترین و فسادستیزترین افراد باشد، باز هم می‌تواند باعث ایجاد تبعاتی ناگوار برای جامعه‌ی دانشگاهیِ استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
فراتر از همه‌ی این موارد، آیا به جز این افراد دیگر هیچ گزینه‌ای برای تصدی این پست مهم در این استان وجود ندارد و قحط‌الرجال در استان کهگیلویه و بویراحمد پیش آمده است؟ در حالی که برای جامعه‌ی دانشگاهی روشن است که افرادی همچون شهاب‌الدین حاتمی، امین موسایی، علی مرادی، حمدالله اکوانی، مجتبی شریعتی و محمد غلامی، از گزینه‌های مطلوبی هستند که می‌توانند فارغ از جار و جنجال‌های سیاسی، دانشگاه یاسوج را از پرتگاهی که در لبه‌ی آن قرار گرفته است نجات دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دهدشت
Iran, Islamic Republic of
این متن جهت خود شیرینی و معرفی غلامی برای پارک علم و فناوری می باشد..
متاسفانه دورویی زیاد شده.
لااقل خودتونو قاطی موسایی و حاتمی و اکوانی نکنید
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هیچی سرجای خودش نیست. خدا به دادمون برسد با این رفتارها
Iran, Islamic Republic of
عزیز من این اشخاص همه از نوابغ علمی استان هستند چرا زمانی که استان چنین نوابغی داره نباید ازشون استفاده کنه . هر کدومشون هم که انتخاب بشه هیچ فرقی نداره
همکار
Iran, Islamic Republic of
این نظر که شما دادید حاکی از بی انصافی شما است. هیچ نیازی نداره به خودشیرینی. پارک علم و فن آوری هم اصلا جایگاه در شان ایشان نیست که بیفته دنبالش .
ح. ب
Iran, Islamic Republic of
از ادبیات شما مشخص هست که فردی مغرض و بدور از منطق هستید، توانایی های دکتر غلامی هم برای همه ثابت شده است.
چه در بحث هئیت علمی و چه در بحث سابقه مدیریت ایشان در طرحهای عمرانی دانشگاه عملکرد فوق العاده ای داشته و دارند.
دهدشت ۲
Iran, Islamic Republic of
تجمیع این حجم از بلاهت در یک نفر ، در نوع خود بینظیره .
واقعیت
Iran, Islamic Republic of
وضعیت موجود در دانشگاه ، نیاز به تغییرات اساسی داره .
افراد نامبرده از خوشنامان و بی حاشیه های این مجموعه هستن.
و هر کدام ، در حیطه تخصصی خود ، بسیار پیشرو و ارزشمند هستند .
دهدشت-1
Iran, Islamic Republic of
حالا آقای دکتر چرا زدین دهدشت. از نطقتون مشخصه که چه کسی هستین. میانه همکارانتون رو بهم نزنید. از این به بعد خواستین متن بزنید یکم دقت کنید چون بعضی اصطلاحات تیکه کلامتونه.
عمران
Iran, Islamic Republic of
شما اگر شناختی از دکتر غلامی داشتین میدونسیتد که نیازی به خودشیرینی ندارن ایشون.
ما که شاگردی کلاس ایشون رو کردیم،قدر این جواهر رو میدونیم.
دانشجوی یاسوج
Iran, Islamic Republic of
یکی هم که یه حرف درستی میزنه هی بهش حمله کنید.
البته ماها یاد گرفتیم که بشینیم و مخافت کنیم و به این خاطره که کاری از دستمون بر نمیاد میخاییم اینطوری خودی نشون بدیم.
اگر بجای مخالفت بی اززش،از نخبه هامون استفاده کرده بودیم و حمایت کرده بودیم الان این حال و روز استانمون و دانشگاهمون نبود.
مکانیک
Iran, Islamic Republic of
حالا چرا بهتون بر میخوره.؟
بهترینای دانشگاه رو اسم برده.
ما که راضییم هر کدوم ریس بشه بهتر از الانه.همشون عالین👌
مردانی
Iran, Islamic Republic of
دکتر غلامی خودش شیرین هست عینه عسل.
جنابعالی هم اینقد خودتو کوچیک نکن با حرفای زننده .
کارنامه هر کس خودش گویای همه چیز هست.
کارمند دادگستری
Iran, Islamic Republic of
این دانشگاه تا بوده محل فراری دادن نخبه ها بوده،ببینم این دفعه چنتا رو فراری میده.
بچه های من و شما هم قراره اینجا درس بخونن،فقط به خودمون بد میکنیم.
حمایت کنید تا دلسوز و باسواد بیاد بالای سر بچه هاتون.
گزینه های پیشنهادی همه عالی هستن.کاش از بین همین عزیزان یکی انتخاب بشه.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
یکبار/ را تو مسجد دیدید؟ چه سنخیتی با جریان‌انقلاب دارد,
به نظرم پیمانکار ان بیشتر ایشان را می شناسند
دانشجوی همیشه مستقل
Iran, Islamic Republic of
عملکرد را باید دید ن مسجد.
برادر انقلابی عزیز. وقتی داری از پله های مسجد بالا میری یه نگاهی به پایین بندازین، خوب نگاه کنید از اون بالا از طرح های اجرا شده از سر در دانشگاه تا بیاد به سمت استخر دانشگاه بعد برید روی تپه یه نگاهی کنید از ساختمان مرکزی تا آخرین خوابگاه خواهران.. خوب فکر کنید ببیند این پویایی دانشگاه و این زیر ساخت ها رو چه کسی احداث کرده و کار چه کسی بوده؟ لطفا حتما تاریخچه یک دهه اخیر دانشگاه رو برین مطالعه کنید.
بعدا می فهمید که آدم انقلابی کی بوده، فرد انقلابی اونیه که انقلاب به پا کنه، نماز که جز واجبات شخصی هر فردی است....
اندکی تامل...
Iran, Islamic Republic of
ایشون کارش درسته . حتما نتونستی چیزی ازش بکتی و جلوت وایساده که حقیرانه نوشتی
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
به عنوان فردی که بیش از بیست سال هست که با آقای دکتر غلامی در ارتباط هستم میتوانم به جد ادعا کنم که یکی از افرادیست که بالاترین تعصب را به نظام و انقلاب را دارد، بهتر است بدون شناخت از افراد اظهار نظر نکنیم.
Iran, Islamic Republic of
دکتر موسایی انسان مسقلی است
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
یعنی این اقایان که ازشون نامبرده شده سیاسی نیستند !!!!!هیچ گروه سیاسی ازشون حمایت نمیکنه؟؟؟؟؟از حمایت گروههای سیاسی و نماینده های فعلی و سابق برخوردار نیستند؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ائن افراد احتیاجی به حمایت و سیاسی بازی ندارند چون همه نابغه و خاص هستن توی علم
بیگم
United States
دکتر موسایی بهترین است. ولی.....
طاها
United States
به نظر من این نامه رو موسایی نوشته. ولی حتما رییس میشه
Iran, Islamic Republic of
نظرته بهله من جیبت
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
حتما باید بسیج اساتید برای دانشگاه تصمیم بگیرد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
همه این دوستان مهره گروه دیگری هستند و از نهادی خاص حمایت می شوند که دانشگاه را با پادگان اشتباه گرفته اند.
Iran, Islamic Republic of
این اشخاص همه نوابغ علمی استان هستند که هر لحظه اراده کنند در استانهای همجوار یا خارج از کشور میتونن با درآمد بیشتر و رفاه بیشتر کار کنند
Iran, Islamic Republic of
خداییش کدوم ریس دانشگاه یاسوج تا حالا خوب بوده. این متن طرف حسابش / بوده و بس.منم قبول دارم/ بین دانشجوا و کارمندا جایگاه خوبی نداره چون خیلی مردم دار نیست مقاله زیاد هم دلیل بر خوب بودن برای ریاست نیست. تو شیمی راحت میشه مقاله داد. احمد عریان هم تمام ژستش رو تعداد مقالات بوده. کدوم مقاله اش کاربردی هست
دانشجوی دانشگاه
United States
ای کاش دانشگاه یاسوج که همانند خرمشهر زمان جنگ که الان در ید مدیران یک دست فامیل قرار گرفته ازاد بشه /بعنوان یک دانشگاهی اگر همفکری استاندار محترم و سیاسون نمایندگان دلسوزحتی ایمه استان هم دخیل بشود در دانشگاه ه کم نیستند اساتیدی درسطح مدیریت همچون حاج ااقای اندرزیان جناب دکتر روشنفکر ودکترحاتمی واقای موسایی
حسین
Iran, Islamic Republic of
دکتر موسایی از خیرالموجودین دانشگاه یاسوج مناسبتر و علمی تر هست.زرومه دکتر موسایی را مطالعه بفرمایید به این نتیجه می رسید که ایشان ظرفیت خیلی خوبی برای این دانشگاه می باشد تا جایی که دانشگاه های اروپایی از ایشان دعوت به همکاری علمی کرده اند.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
اینایی که نام بردی اصلا مناسب نیست
احمد عریان بهترین گذینه خواهد بود
ali
Iran, Islamic Republic of
بهادر کرمی انتخاب و تمام شد
متن
Iran, Islamic Republic of
متن فبلی شما با کلی تناقض همین بود اما این دفعه تناقضات کمتر است اگر ادامه دهید و با همکیشان شبنشینی کنید مهارت کذبگویی شما بالا خواهدرفت
استاد
Iran, Islamic Republic of
این افراد همه صلاحیت دار و با علم و دانش هستند و هر کدام از این افرادی که نام بردید ریاست دانشگاه را در اختیار بگیرند مطمئنا دانشگاه به جایگاه اصلیش میرسد. با تشکر از کبنانیوز که علم رو از سیاست جدا کرده و وارد بازی های سیاسی نشده
دانشجوی ارشد
Iran, Islamic Republic of
دکتر شهاب‌الدین حاتمی،دکتر امین موسایی، دکتر علی مرادی،دکتر حمدالله اکوانی،دکتر مجتبی شریعتی و دکتر محمد غلامی از همه از نخبه های علمی استان هستند و امیدوارم یکی از این نخبه ها به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب شوند
ع ر
Iran, Islamic Republic of
اگر دانشگاه از هاله سیاست کاری خارج شود انتظار داریم که شاهد رشد و شکوفایی در سایر زمینه ها در استان باشیم.
نماینده ها باید یاد بگیرند که فضای دانشگاه محل سیاست کاری نیست.
از،سایت کبنا باید تشکر کرد که با صداقت مطالب را بیان میکند و انصافا افرادی که مطرح شده است شایستگی این ریاست را دارند
فاطمه پارسادانشجوی ارشد حقوق
Iran, Islamic Republic of
با نظر اولی مخالف هستم .گذشته درجمود بودیم و الزام تعویض تصمیم گیری بایست باشد
فدایی
Iran, Islamic Republic of
اساتید با سواد و کاربلد گروه عمران باید این سکان رو بدست بگیرن.
ریاست دانشگاه بجز سواد باید روحیه سازمدگی و ابادگری داشته باشه که فقط از گروه عمران بر میاد.
درود بر اساتید باسواد و کاربلدم دکتر غلامی و دکتر حاتمی
جواد
Iran, Islamic Republic of
آخه بعضی از این اسامی حتی برا ریاست دبستان هم مناسب نیستند
علی
Iran, Islamic Republic of
دو نفر آخری مدرسه رو می تونن اداره کنن
حسن
United Arab Emirates
خداوکیلی کبنا نیوز تو دیگه از این حرفا نزن. تو حتی نظراتی که منتقدت باشه را نمیذاری بدبخت. اکوانی کجا توان ادار داره. چه برسه به یه دانشگاه. به نظرم یکم بیشتر در موردش تحقیق بشه. . هیچکدوم ا اینا به درد ریاست نمیخورن. ريیس دانشگاه یاسوج باید آدم شجاع و قاطعی باشه که جلوی زیاده خواهی و باند بازی عده ای خاص را بگیره که دانشگاه را به این فلاکت رساندند./ من از پیامم اسکرین میگیرم و برای تمام گروه های مجازی میفرستم مثه اوندفعه که نظر من را نذاشتی
صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1