کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

سایه ابهام در بازار بورس

20 مهر 1400 ساعت 12:45

با وجود تاکید کارشناسان و تحلیلگران به ساماندهی وضعیت آشفته بورس و وعده‌ها برای حل مشکلات این بخش از اقتصاد در روزهای گذشته سیگنال‌های منفی به بازار سرمایه ارسال شده است. اخیراً مصاحبه علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ ارز و تورم سیگنال مثبتی برای بورس نبوده و آنطور که گفته می‌شود فعالان این بازار پیش‌بینی می‌کنند سیاست بانک مرکزی در این دوره افزایش نرخ بهره بانکی است و اگر این تصمیم اجرایی شود شاهد خروج بخشی از نقدینگی بورس به سمت بانک‌ها خواهیم بود. این در حالی است که کارشناسان امیدوار بودند انتخاب علی صالح‌آبادی به ریاست بانک مرکزی که سابقه سکانداری سازمان بورس را دارد باعث ایجاد تعادل بین بازار پول و سرمایه شود.


از ابتدای سال 99 بازار بورس در شرایط ایده‌آلی قرار گرفت و رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد به گونه‌ای که دوازدهم مرداد سال 99 اتفاقی تاریخی برای بازار سرمایه رخ داد و شاخص کل بر قله دو میلیونی نشست، اما این روند پایدار نبود و شاخص کم‌کم تغییر مسیر داد. سقوط بورس پس از مردادماه اعتراض بسیاری از سهامداران را برانگیخت و تصاویر این اعتراضات در فضای مجازی دست به دست می‌شد، آن‌ها می‌گفتند که دولت به عنوان دعوت‌کننده اصلی به بورس باید در این شرایط پاسخگو باشد. انتظار پاسخگویی از مسئولان در حالی بود که تا پایان دولت دوازدهم سیاست خاصی برای ساماندهی وضعیت آشفته بازار بورس در دستور کار قرار نگرفت. اما موضوع رسیدگی به وضعیت آشفته بورس به یکی از مباحث داغ در مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تبدیل شد و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات نیز رئیس جمهور بارها به ساماندهی بازار سرمایه اشاره کرد.
بازگشت بورس به مسیر صعودی همزمان با سقوط ارز و سکه
شاخص کل بورس تهران در حالی امروز به روند منفی دو روز گذشته خود پایان داد که روند سقوط بازارهای ارز، سکه، طلا و خودرو همچنان ادامه یافت.
ایرنا نوشت: شاخص کل بورس تهران بعد از دو روز سرخپوشی، و با وجود طی کردن روندی پر نوسان، مسیر خود را تغییر داد به نحوی که در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، با یک هزار و ۸۶۹ واحد افزایش در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.
 از جمله دلایل بازگشت روند مثبت به بورس می‌توان به افزایش بهای کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) در سطح بازارهای جهانی، افزایش بهای جهانی نفت، کاهش قیمت جهانی طلا، اظهارات مقامات و مسوولان سیاست خارجی در خصوص بازگشت ایران به مذاکرات وین و کاهش فشار فروش به ویژه از سوی سهامداران حقیقی اشاره کرد.
 از سوی دیگر در ماه‌های گذشته و به دلیل ناترازی در تولید و مصرف برق، برخی صنایع ناچار به فعالیت با ظرفیت کمتر بودند ولی از اول ماه جاری و به ویژه در روزهای اخیر با خنک‌ترشدن هوا و کاهش ناترازی در تولید و مصرف برق، صنایع بزرگ که عمدتاً در بورس نیز حاضر هستند، میزان تولیدات خود را افزایش داده‌اند.
 در این راستا پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی امروز در گزارشی اعلام کرد که بعد از کاهش رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در تیرماه و مردادماه که رشد این شاخص را به محدوده صفر درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) رسانده بود، رشد این شاخص در شهریورماه (نسبت به مدت مشابه سال قبل) اندکی بهبود داشته و به ۱.۹ درصد رسیده است. 
بررسی وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ میزان سود محقق‌شده شرکت‌ها به رقم ۴۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که در نوع خود یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود و تقریباً معادل دو برابر سود محقق‌شده شرکت‌ها در کل سال ۱۳۹۹ است.
 این در حالی است که امروز کاهش قیمت جهانی طلا بعلاوه افت نرخ دلار، بازار طلا و سکه را با کاهشی توامان مواجه کرده بود.
 بهای دلار در صرافی‌های بانکی امروز (دوشنبه، ۱۹ مهرماه) در مقایسه با روز گذشته با ۳۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد.
 تغییر مسیر شاخص کل بورس
 شاخص کل بازار بورس امروز (دوشنبه، ۱۹ مهرماه) با یک هزار و ۸۶۹ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۵۷ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۱۳۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.
 همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۲۶ واحد کاهش به ۴۱۳ هزار و ۷۶۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۸۴ واحد افت به ۲۶۱ هزار و ۲۸ واحد رسید.
 شاخص بازار اول سه هزار و ۱۱ واحد رشد و شاخص بازار دوم یک هزار و ۳۳۶ واحد کاهش داشت.
 امروز شاخص فرابورس ۵۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۸۳۴ واحد ثابت ماند.
 همچنین در این بازار ۳ میلیارد و ۹۲ میلیون برگه سهم و اوراق بهادار به ارزش ۵۵۵ هزار و ۸۶۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.
 بازگشت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی
 نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (دوشنبه، ۱۹ مهرماه) در مقایسه با روز گذشته با ۳۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد.
 قیمت فروش یورو نیز در ساعت ۱۳ امروز در مقایسه با روز گذشته با ۶۰۶ تومان کاهش برابر ۳۱ هزار و ۵۷ تومان بود.
 امروز قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۴۴۲ تومان بود.
 علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۱۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۷۵۱ تومان اعلام شد.
 نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۷۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۴۹ تومان اعلام شد.
 همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۹۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۷ تومان معامله شد.
  ادامه ریزش قیمت سکه و طلا

 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران امروز (دوشنبه، ۱۹ مهرماه) با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.
 امروز ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.
 همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
 علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۲۶ هزار تومان شد.
 همچنین اُنس جهانی طلا با پنج دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت یک‌هزار و ۷۵۷ دلار و ۶ سنت قیمت خورد.
 رقابت بورس با بازارهای موازی در کسب بازدهی در سال ۱۴۰۰
 یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس را می‌توان به عنوان یکی از بازارهای مناسب برای سرمایه‌گذاری در ۶ ماه دوم سال معرفی کرد، گفت: بازار سرمایه می‌تواند نسبت به سایر بازارهای موازی تا پایان امسال بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد و رشد خوبی را تجربه کند.
 سهیل کلاهچی به مقایسه سرمایه‌گذاری در بازار سهام با دیگر بازارها پرداخت و افزود: بورس تا پایان سال می‌تواند به رشدی معقول دست پیدا کند، چرا که فضای حاکم برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف آرام است و اتفاقی در هیچ یک از بازارها (از جمله دلار، طلا و مسکن) برای سرمایه‌گذاری رخ نمی‌دهد.
 وی اظهار داشت: همانگونه که معاملات بورس تحت تأثیر رکود ایجاد شده قرار می‌گیرد، روند معاملات دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری هم وارد فضای رکودی می‌شود و دیگر با معاملات چندان پر رونقی همراه نخواهند شد.
 کلاهچی ضمن تاکید بر کاهش شدید تعداد معاملات بازار مسکن طی چند وقت اخیر خاطرنشان کرد: بازار ارز با افت و خیزهای اندکی همراه است، به نظر می‌رسد برآیند آن ناشی از تورم و فضای اقتصادی حاکم در کشور باشد اما نرخ ارز در بازار، کم‌شتاب به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد.
 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به وجود چنین شرایطی، بازار سرمایه هم مسیری مانند دیگر بازارها را در پیش می‌گیرد و مسیری آرام را برای صعود در پیش می‌گیرد، این بازار در مسیر خود با افت و خیرهای زیادی همراه خواهد بود اما در نهایت رو به بالا حرکت می‌کند.
 وی با بیان اینکه بازار سهام را می‌توان به عنوان یکی از بازارهای معقول برای سرمایه‌گذاری در ۶ ماه دوم سال معرفی کرد، گفت: بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری می‌تواند تا پایان سال بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد و نسبت به دیگر بازارها رشد خوبی را تجربه کند اما در این مدت سهامداران باید با توجه به تحلیل‌های انجام شده سهام مناسبی را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرند.
 کلاهچی تاکید کرد: به نظر می‌رسد رشدی که طی چند ماه گذشته در بازار رخ داد بیشتر به سمت سهام بزرگ و شاخص ساز بازار بود و این موضوع باعث شد تا حرکت بازار به سمت صعود با سرعت بیشتری صورت گیرد.
 این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنایع پیشرو در نیمه دوم سال جاری، گفت: ممکن است در نیمه دوم سال بازار تغییر مسیر دهد، اقبال بازار به سمت سهام متوسط پیش رود و سهامی که به نوعی از رشد بازار عقب ماندند بازدهی مناسبی را در اختیار سهامداران قرار دهند.
 وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد صنعت سیمان و گروه بانکی بتوانند تا پایان سال، صنایع مناسب برای سرمایه گذاری و کسب بازدهی باشند؛ بنابراین می‌توان به این گروه‌ها نسبت به سایر صنایع توجه ویژه‌ای داشت و بر روی آنها سرمایه گذاری کرد.
 کلاهچی خاطرنشان کرد: سهامداران در وضعیت فعلی بازار باید هدف قیمتی داشته باشند و دید سرمایه گذاری در بازار سهام را به صورت بلندمدت قرار دهند، همچنین سرمایه گذاران نباید انتظار کسب بازدهی‌های چشمگیر از بازار سهام همانند نیمه نخست سال گذشته را داشته باشند.
 این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: سهامداران اگر در موقعیت مناسب اقدام به شناسایی سود نکنند در این بازار متضرر خواهند شد و سودهایی را هم که در زمان صعود بازار کسب کرده بودند از دست خواهند داد.

  زمانی برای بازگشت اعتماد مردم به بورس
 احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه به وضعیت بازار سرمایه درورت افزایش نرخ بهره بانکی اشاره کرد و در این خصوص گفت: افزایش نرخ بهره بانکی یعنی کسب سود بدون ریسک و این مسئله سبب می‌شود که بخشی از منابع مالی از بازارهای اقتصادی خارج و به سمت بانک روانه شود.
سیگنال‌های منفی راهی بازار بورس شدند
با وجود تاکید کارشناسان و تحلیلگران به ساماندهی وضعیت آشفته بورس و وعده‌ها برای حل مشکلات این بخش از اقتصاد در روزهای گذشته سیگنال‌های منفی به بازار سرمایه ارسال شده است. اخیراً مصاحبه علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ ارز و تورم سیگنال مثبتی برای بورس نبوده و آنطور که گفته می‌شود فعالان این بازار پیش‌بینی می‌کنند سیاست بانک مرکزی در این دوره افزایش نرخ بهره بانکی است و اگر این تصمیم اجرایی شود شاهد خروج بخشی از نقدینگی بورس به سمت بانک‌ها خواهیم بود. این در حالی است که کارشناسان امیدوار بودند انتخاب علی صالح‌آبادی به ریاست بانک مرکزی که سابقه سکانداری سازمان بورس را دارد باعث ایجاد تعادل بین بازار پول و سرمایه شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر پیش‌بینی فعالان بازار درخصوص سیاست بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره بانکی تحقق پیدا کند، چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود؟ احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به احتمال تحقق رویکرد افزایش نرخ بهره بانکی و تأثیر آن بر بازار سرمایه به «ابتکار» گفت: افزایش نرخ بهره بانکی توام با افزایش هزینه پول برای بانک‌ها بوده و از سوی دیگر افزایش بهره تسهیلات را در پی خواهد داشت و سبب تحمیل هزینه‌های مالی بیشتر به شرکت‌ها می‌شود. به همین دلیل افزایش نرخ بهره بانکی اثرات منفی بر وضعیت معاملات سهام و حتی منابع فعال در بازار خواهد داشت.
وی افزود: افزایش نرخ بهره بانکی یعنی کسب سود بدون ریسک و این مسئله سبب می‌شود که بخشی از منابع مالی از بازارهای اقتصادی خارج و به سمت بانک روانه شود. بنابراین سیاست افزایش نرخ بهره تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه نخواهد داشت و می‌بینیم که فعالان بازار و کارشناسان با تمرکز سرمایه در بخش‌های غیرمولد موافق نیستند و ما مخالفت آنها را بارها از رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش هزینه شرکت‌ها ادامه داد: تسهیلات بانک‌ها هزینه مالی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و این مسئله باعث می‌شود سودآوری شرکت‌ها تحت تأثیر منفی قرار بگیرد چراکه هزینه‌های بیشتر، اثر منفی بیشتری روی سود شرکت‌ها خواهد داشت.
وی اظهار کرد: با توجه به مسائل گفته شده افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند اثرات منفی موقتی را در بازار سرمایه به همراه داشته باشد.
بازار سرمایه تنها تابع وضعیت سودآوری بنگاه‌ها نیستند
رضاپور در ادامه گفت‌وگو به پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی پرداخت و در این خصوص گفت: روند در بازار سرمایه تنها تابع وضعیت سودآوری بنگاه‌ها نیستند. اما بر اساس وضعیت سودآوری شرکت‌ها در شش ماهه اول سال طبق گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها که منتشر شده است به نظر می‌رسد که وضعیت بازار قابل قبول است.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که تنها فاکتور اثرگذار در بازار سرمایه بحث کاهش و یا افزایش سودآوری بنگاه‌ها نیست و فاکتورهایی در بازار وجود دارد که اثر بیشتری را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: بحث اعتماد یکی از فاکتورهای اثرگذار است که تأثیر بالایی در هدایت سرمایه‌ها به بخش‌های مختلف اقتصاد دارد. طبیعتاً سرمایه‌گذاران منابع مالی خود را به بخش‌هایی هدایت می‌کنند که با ریسک کمتر بازدهی معقولی داشته باشد.
رضاپور اظهار کرد: اتفاقی که از سال گذشته تا کنون در بازار سرمایه رخ داده است نتوانسته پاسخگوی انتظارات باشد و همین مسئله سبب بی اعتمادی افراد شد.
وی گفت: البته من معتقدم افرادی که اکنون در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند احتمالاً شانس بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها را دارند اما بسیاری از سهام‌داران با توجه به اتفاقات سال گذشته در بازار اعتماد خود را از دست داده‌اند و این بی اعتمادی می‌تواند باعث شود که سهام‌داران سرمایه‌های خود را به بخش‌های کم‌ریسک‌تری بسپارند.
رضاپور خاطرنشان کرد: با وجود بی اعتمادی‌ها من گمان می‌کنم بازار سرمایه از نظر ارزندگی و جذابیت قیمتی شانس بازدهی بیشتری نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌های دیگر دارد.
وی به برسی وضعیت بازارها در چندسال اخیر اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته عمدتاً سرمایه‌گذاران در حوزه‌های دیگر مانند بازار مسکن با نوسانات قیمتی شدید و ریسک‌ها بزرگ مواجه نبودند اما این اتفاق در بازار سرمایه رخ داد و سهام‌داران حق دارند بی اعتماد باشند. اما اگر همین سهام‌داران یک روند پایدار را در بازار سرمایه ببینند در آن شرایط می‌توانیم شاهد آشتی کردن سهام‌داران با بازار سرمایه باشیم.
 اصلاح شاخص بورس در سایه ابهام در بازار ارز
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل افت اخیر شاخص بورس، گفت: اصلی‌ترین عامل ایجاد روند اصلاحی در معاملات بورس، وجود ابهام و عدم اطمینان از وضعیت بازار ارز است.
نوید قدوسی به عوامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: رکود حاکم در بازار ارز به عنوان مهمترین عامل فعلی و تاثیرگذار بر تغییر مسیر معاملات بورس تلقی می‌شود، چراکه اصلی‌ترین محرک رشد بازار در چهار ماه اخیر افزایش قیمت ارز بود که در کنار آن زمینه رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه ومعدنی) فراهم شد.
 وی عامل تاثیرگذار در افزایش نرخ ارز را خیز مجدد انتظارات تورمی در بازار عنوان کرد و گفت: این در حالیست که اکنون و با توجه به رکود ایجاد شده در بازار ارز طی یک ماه گذشته و نیز عدم ثبات قیمت دلار در نرخ بالاتر از ۲۸ هزار تومان، بازار سهام هم تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت و روند نوسانی و فرسایشی را تجربه کرد که این امر منجر به کاهش ارزش معاملات و ایجاد رکود در معاملات بورس شد.


 قدوسی خاطرنشان کرد: برخی از سهام تحت تأثیر عوامل بنیادی و افزایش قیمت کامودیتی ها مانند اوره یا متانول روندی متفاوت را از دیگر سهام در پیش گرفتند و رشد قیمتی را تجربه کردند اما در کلیت بازار، رکود حاکم در بازار ارز به بازار سهام منتقل شد و شرایط معاملات را وارد نوسان کرد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلی‌ترین عامل ایجاد روند اصلاحی در معاملات بورس، وجود نوسان در بازار ارز بود اما نمی‌توان این اتفاق را تنها علت تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس دانست، بلکه بازار به طور دائم تحت تأثیر عواملی مختلف با نوسان همراه می‌شود.
 شوکی بزرگ به بازار با قطعی برق در واحدهای تولیدی بزرگ
 وی با بیان اینکه در کنار مساله قیمت ارز، شاهد قطعی برق برخی از واحدهای تولیدی بزرگ در مرداد ماه بودیم که این امر در مقطعی سبب ایجاد شوکی بزرگ به بازار شد، اظهار داشت: این موضوع از جمله عواملی بود که به تهدیدات بازار اضافه شد و تا حدودی سهامداران را محتاط کرد زیرا این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده دوباره شاهد ایجاد قطعی گاز و تأثیر آن در برخی صنایع باشیم.
 قدوسی با اشاره به اینکه در کنار این دو عامل، شاهد تأثیر سیاست‌های جدید در روند معاملات بورس بودیم، گفت: بازار به دنبال ارزیابی به کارگیری سیاست‌های جدید به خصوص در حوزه قیمت گذاری دستوری بود که این اتفاق روند بازار را محتاط‌تر کرد.
 این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همه این عوامل در کنار یکدیگر سبب ایجاد چنین روندی در بازار شدند اما اگر قرار باشد عوامل تاثیرگذار در روند اصلاحی بازار اولویت بندی شوند باید اعلام کرد که رکود بازار ارز بیشترین تأثیر بر روند اخیر معاملات بازار سهام را داشته است.
 میزان تاثیرگذاری تغییر رییس سازمان بورس بر معاملات بازار سهام
 وی به صحبت‌های مطرح شده در خصوص تغییر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و تأثیر آن بر معاملات بازار اشاره کرد و افزود: گمانه زنی‌های مربوط به تغییر رییس سازمان بورس در روند نزولی بازار ممکن است مؤثر باشد، اما اهمیت آن بسیار کمتر از مساله موجود در نرخ ارز یا قیمت کامودیتی ها است.
 قدوسی با تاکید بر اینکه رشد بازار در چند وقت گذشته بیشتر تحت تأثیر شرکت‌های سودآور و بنیادی رخ داد، گفت: این موضوع نشان دهنده آن است که بازار، حرکت خود را به صورت تحلیلی پیش برده است و سهام درستی برای سرمایه گذاری انتخاب شدند؛ بنابراین زمانی که بازار با تحلیل وارد مدار صعودی می‌شود دیگر وجود برخی از تغییرات مانند تغییر رییس سازمان بورس نمی‌تواند باعث ایجاد ترس یا نوسان در معاملات بازار شود.
 وی معتقد است که ممکن است از نظر روانی تغییرات اعمال شده در سازمان بورس با اثری کوتاه مدت در معاملات همراه شود، اما نمی‌توان وزن سنگینی را برای این اتفاق و تأثیر آن بر روند بازار در نظر گرفت.
 روند فعلی معاملات بورس تحت تأثیر تغییر مسیر قیمت دلار
 قدوسی روند معاملات بورس تا پایان سال جاری را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: عدم تغییر قیمت ارز در بازار نمی‌تواند زمینه ساز تغییر روند معاملات بورس باشد، در صورت افت نرخ دلار، حرکت رو به صعود بازار سهام با مشکل مواجه خواهد شد و بازار با روند نوسانی همراه با حجم معاملات کم و رکودی روبرو می‌شود.
 این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر دلار تغییر مسیر ندهد هیچ یک از بازارهای سرمایه گذاری مانند ارز، مسکن، طلا و سکه به غیر از سپرده بانکی نمی‌توانند بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهند، گفت: قیمت ارز به عنوان اصلی‌ترین محرک تاثیرگذار برای فراهم شدن زمینه صعود بازارهای سرمایه گذاری است، در صورت عدم تغییر قیمت ارز، بازارهای سرمایه گذاری دیگر نمی‌توانند حرکت خاصی را در پیش بگیرند.
 وی اظهار داشت: در بازار سرمایه هم همین قاعده حاکم است، مگر آنکه سهام متأثر از دیگر عوامل شناسایی شوند و روی آنها سرمایه گذاری صورت گیرد تا بتوان بازدهی معقولی را از این بازار کسب کرد.
 قدوسی تاکید کرد: در صورت تغییر در قیمت دلار و افزایش آن، بورس و دیگر بازارهای سرمایه گذاری با رشد همراه خواهند شد اما این موضوع باید مدنظر باشد که بورس در مقایسه با دیگر بازارها می‌تواند بیشترین بازدهی را در اختیار سهامداران قرار دهد.


  ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس تا پایان سال ۱۴۰۰
 این کارشناس بازار سرمایه به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ تاکید کرد و ادامه داد: قطعی گاز در زمستان به دلیل افزایش مصرف خانگی شرکت‌های پتروشیمی از جمله تهدیدات مهم و اصلی معاملات بازار تلقی می‌شود که این اتفاق ممکن است شامل حال شرکت‌های سیمانی و فولادی شود و معاملات آنها را در بازار با تغییر مسیر همراه کند.
 وی گفت: فرسوده بودن زیرساخت‌های تولید برق و گاز و عدم رشد ظرفیت تولید و ایجاد اولویت در مصرف خانگی، باعث کمبود برق و ضرر و زیان شرکت‌های صنعتی خواهد شد.


کد مطلب: 440061

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/440061/سایه-ابهام-بازار-بورس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1