تاریخ انتشار
جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۴
کد مطلب : ۴۳۹۳۹۱
کبنا گزارش می‌دهد

(فیلم ) گفت و گوی دبیر ستاد مقابله با کرونا گچساران با مردم / پاسخ به ابهامات

۰
(فیلم ) گفت و گوی دبیر ستاد مقابله با کرونا گچساران با مردم / پاسخ به ابهامات
کبنا ؛
بیشتر کسانی که کارشان به بخش مراقبت های ویژه ( ای سی یو ) بیمارستان‌ها کشیده می‌شود، واکسن نزده‌اند، به عبارتی اغلب این افراد، اقدام به تزریق واکسن کرونا نکرده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات، ریسک بستری شدن در بیمارستان برای افرادی که واکسن نزدند 17 برابر بیشتر از فردی است که واکسن کرونا تزریق کرده. از این رو، متخصصان عموم مردم را به انجام واکسیناسیون توصیه می‌کنند.
 

به گزارش کبنا، دکتر آرین غلامیان رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران با بیان اینکه واکسیناسیون در شهرستان گچساران به سرعت در حال انجام است گفت: یکی از عوامل شکست ویروس کرونا تسریع در انجام واکسیناسیون است و به همین دلیل نیز، مراکز تجمعی و مراکز بهداشتی شهری، روستایی و سیار، در دو تایم کاری صبح و بعدازظهر و حتی در روزهای جمعه برای مراجعه شهروندان عزیز گچسارانی باز و منتظر حضور مردم هستند.
دبیر ستاد مقابله با کرونا شهرستان گچساران در ارتباطی تصویری به تشریح وضعیت واکسیناسیون در شهرستان گچساران پرداخته و از مردم خواست برای ریشه کن شدن ویروس کرونا با شبکه بهداشت و درمان همکاری داشته باشند.

 
بیش از 50 درصد مردم گچساران دز اول واکسن خود را تزریق کرده اند.

 
داروهای بی‌حسی و بیهوشی، چه تاثیری بر واکسن کرونا دارند؟
 بررسی‌ها نشان می‌دهد که شواهدی در خصوص تداخل داروهای بی‌حسی با اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-19 وجود ندارد. در دستورالعمل‌های بین‌المللی نیز انجام مداخلات درمانی که نیاز به بی‌حس‌کننده دارند، پس از تزریق واکسن کووید-19 بلامانع است. در مورد انجام بیهوشی اما توصیه شده در صورت امکان، جراحی را تا زمان به‌دست آمدن ایمنی کامل از واکسیناسیون به تأخیر انداخت.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایسنا، در برخی مداخلات درمانی و اعمال جراحی از داروهای بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود. این داروها برای بی‌حس کردن مناطق خاص بدن و یا ایجاد خواب، کاربرد دارد تا از درد و ناراحتی جلوگیری کند. بی‌حس‌کننده‌های موضعی و بیهوش‌کننده‌های عمومی دو نوع رایج از این داروها هستند.
با توجه به افزایش پوشش واکسیناسیون کووید-۱۹ در کشور، ممکن است در مواردی نیاز باشد که برخی افراد بلافاصله پس از انجام واکسیناسیون، مجبور به انجام درمان‌هایی باشند که در آن نیاز به استفاده از بی‌حس‌کننده‌ها است. به همین دلیل این سؤال به وجود می‌آید که آیا استفاده از داروهای بی‌حسی، پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ موجب کم‌اثر یا بی‌اثر شدن واکسن می‌شود؟

پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران با تهیه یک گزاره‌برگ، تداخل دسته اول از داروهای بی‌حس‌کننده یعنی بی‌حس‌کننده‌ها را بر اثرات ایمنی‌زایی واکسن بررسی کردند.
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مطالعات و شواهدی که به طور مستقیم اثر داروهای بی‌حس‌کننده را بر ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ بررسی کرده باشد، وجود ندارد. در عین حال؛ هیچ شواهدی نیز وجود ندارد که نشان دهد استفاده از داروهای بی‌حسی باعث تداخل در اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ می‌شود.
در دستورالعمل مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)، انجام مداخلات درمانی مانند دندان‌پزشکی و یا کولونوسکوپی (که در آن‌ها نیاز به استفاده از داروهای بی‌حسی وجود دارد)، پس از انجام واکسیناسیون کووید-۱۹ مجاز شناخته شده است. اگرچه در این دستورالعمل‌ها توصیه شده است که جراحی‌ها که به عمدتاً در آن‌ها از داروهای بیهوش کننده استفاده می‌شود، در صورت امکان به دو هفته بعد از تزریق واکسن موکول شود. علت این موضوع رسیدن به حداکثر سطح ایمنی و همچنین کاهش اثر استرس ناشی از جراحی بر سیستم ایمنی بدن است و نه کاهش اثر واکسن.
بنابراین می‌توان گفت که بر اساس شواهد محدود موجود، داروهای بی‌حس‌کننده منجر به کاهش اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ نمی‌شوند. اگرچه در این زمینه نیاز است که مطالعات کافی و دقیق در سطح جهانی انجام شود.
انجمن بیهوشی آمریکا، نیز در پاسخ به این سؤال که آیا انجام بیهوشی در کارکرد واکسن تداخل ایجاد می‌کند یا نه، این بیانیه را منتشر کرده است: تاکنون شواهدی منتشر نشده است که مبنی بر تأثیر بیهوشی بر کارکرد واکسن باشد. با این حال به‌دلیل این‌که ممکن است جراحی عوارض استرس‌زا داشته باشد، بهتر است بعد از ابتلا به کووید-19، انجام جراحی تا بهبود کامل کووید-19 به تأخیر بیافتد یا بعد از ایمنی کامل بعد از واکسیناسیون انجام شود. اما این انجمن ممانعتی بر انجام جراحی در زمان واکسیناسیون ارائه نکرده است.
بر همین اساس پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت نتیجه می‌گیرند که با توجه به شواهد محدود موجود، استفاده از داروهای بی‌حس‌کننده منجر به کاهش اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-19 نمی‌شود.
این محققان در مورد انجام بیهوشی برای جراحی می‌گویند: تداخلی بین مصرف داروهای بیهوشی و عملکرد واکسن شواهدی به‌دست نیامده است، اما توصیه شده در صورت امکان جراحی را تا زمان به‌دست آمدن ایمنی کامل از واکسیناسیون، به تأخیر انداخت.
گزاره‌برگ پاسخ سریع به سؤالات کووید-۱۹ توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران و به سفارش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.
این گزاره‌برگ مرور سریع مطالعات موجود است و دستورالعملی تخصصی نیست و در استفاده از مطالب آن باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
1