تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۴۳۹۳۴۵
یادداشتی از مهرداد کرمی جامعه شناس؛

در باب شورای اسلامی شهر یاسوج؛ سئوالی از مردم

مهرداد کرمی
۳
۳
در باب شورای اسلامی شهر یاسوج؛ سئوالی از مردم
کبنا ؛وظیفه جامعه شناس افشاگری و کشف کارکردهای پنهان است (پیتربرگر). انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در تاریخ 28 خرداد ماه 1400 با همه حواشی‌ها و نواقص و نارضایتی‌ها که داشت به پایان رسید و هنوز که دو ماه و چند روز از آن تاریخ گذشته بازهم حواشی آن گریبانگیر شورای شهر یاسوج می‌باشد که این حواشی‌ها و مشکلات پیش آمده باعث شده که مراسم تکلیف شورای شهر یاسوج برعکس اکثر شهرهای کشور عزیزمان ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام باشد واینکه فعلاً قصدی جهت ورود به مسله تحلیف نداشته که انشالله در جای خودش درصورت ضرورت خدمت عزیزان مطالبی عرض خواهیم کرد ولی خارج از این بحث‌ها و پس از انتخاب منتخبان شهر یاسوج این سؤال به ذهن خطور می‌کند که آیا مردم شهر یاسوج مردمی مطالبه گری خواهند بود در قبال انتخاب خودشان و از افرادی که برای شورای شهر انتخاب کرده‌اند مطالباتی خواهند داشت و سؤال بعدی اینست که آیا مطالبه گری مردم شهر یاسوج از نوع مطالبه گری فردی و نفع شخصی است یا از نوع جمعی و نفع مردم شهر که همه مردم ازش نفع ببرند.
 در مطالبه گری فردی افراد دنبال نفع شخصی و فردی و حل مشکل خودشان به هر نحوی هستند و نفع جمع و گروه یا شهر براشون اهمیتی ندارد ولی در مطالبه گری جمعی فرد، نفع خودش را در نفع جمع و گروه می‌داند و در نهایت ایده آل، نفع جمعی و گروهی و حتی آیندگان را به نفع شخصی و رفع مشکل شخصی ترجیح می‌دهد.
انتخابات شورا همانطوری که از اسمش مشخصه مطالبه گری هست که در آن آبادانی و رفع مشکلات، گسترش نشاط اجتماعی و توسعه همه جانبه شهری شهر یاسوج برای استفاده همه آحاد شهر در کلیه زمینه‌ها می‌باشد، چیزی که الان به ذهن مردم شهر یاسوج خطور نمی‌کند؟! چرا؟ چون به اذعان اکثر مردم شهر یاسوج و خود اعضای شورای شهر پنجم یاسوج، ضعیف‌ترین و پر حاشیه‌ترین و کم کارترین شورای شهر تشکیل شده‌ی از آغاز تاکنون همین شورای اسلامی شهر گذشته بودکه حتی نتوانستند به حداقل وظایف خودش در کمترین زمینه‌ها عمل کنند و سؤال بزرگی که اینجا مطرح می‌شود؟ این که چطور از همین شورا ۵ نفر کاندیدا شدن سه نفر باز هم به شورا راه پیدا می‌کند و دو نفر دیگه با اختلاف نه چندانی از راه یافتن به شورا باز می‌مانند و به نظر می‌رسد اگر ۷ نفر اعضای شورای قبلی کاندیدا می‌شدند ۵ تا ۶ نفر از اعضای قبلی رأی لازم را برای ورود به شورا کسب می‌کردند و این برای مردم فهیم و آگاه شهر یاسوج جای سؤال دارد که چرا از اعضای شورایی که به اذعان همه و حتی خودشان ضعیف‌ترین و پر حاشیه‌ترین شورا بوده بازم بهشون رأی لازم برای ورود به شورا را میدن.
این نشون میده که متاسفانه کسانی هستند که نفع شخصی و فردی و حل مشکل خودشون را به نفع گروهی و جمعی ترجیح می‌دهند و به طبع نمی‌توان از چنین شورایی پیشرفت شهر و توسعه متوازن شهری را توقع داشت چرا؟ چون مطالبه مردم با توجه به انتخاب‌های صورت گرفته و وضعیت شهر یاسوج در چهار سال گذشته چیز دیگری غیر از مطالبه جمعی و گروهی و نفع جامعه برای همه شهر به نظر می‌رسد.
 معمولاً کشورهایی مثل ژاپن و ...که نفع جمعی را بر نفع شخصی ترجیح می‌دهند کشورهایی شده‌اند که پله‌های ترقی را زودتر طی کرده‌اند و می‌کنند و کشورهایی که دنبال نفع شخصی و فردی هستند جز شهرها و کشورهای توسعه نیافته خواهند بود که معمولاً پیشرفت ناچیزی عاید مردم شهر و کشورشون خواهند شد.
 به نظر می‌رسد باید شاهد شورایی با همان وضعیت قبلی برای شهرمان باشیم ولی باجمیع جهات می‌توانیم امیدوار باشیم که اعضای محترم شورای قبلی با تغییر رویه در رفتار و اعمالشان و پرهیز از حواشی و دغدغه داشتن توسعه همه جانبه و همچنین با توجه به ورود اعضای جدید یه کم از شورای قبلی بهتر باشند و در پایان ضمن تبریک به اعضای شورای شهر یاسوج فارغ از مطالبه مردم (که بیشتر مطالبه شخصی و فردیست)؛ به دنبال توسعه همه جانبه شهر یاسوج باشند ان شاءالله همه شاهد توسعه همه جانبه شهر در تمام زمینه‌ها باشیم،
رفاه نسبی حداقل لیاقت مردم این شهر می‌باشد ان شاءالله سعی می‌شود در نوشتارهای بعدی به آسیب‌شناسی جنبه‌های دیگری از انتخابات شهر یاسوج پرداخته شود.
--------------------------------
مهرداد کرمی
دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

صادق
Iran, Islamic Republic of
بسیلرعالی
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه رویکرد انتخاباتی مردم استان ما نزدیک به ده سال است که حول محور طایفه گرایی و قومیت پرستی می چرخد. متاسفانه این رویکرد نه فقط در انتخابات شورای شهر بلکه انتخابات مجلس نفوذ کرده و این مسئله باعث عقبگرد استان و درجا زدن میشود. این امر باعث ذبح شدن افراد نخبه و توانمند در استان می شود و فقط افرادی امکان رسیدن به مناصب بالا را دارند که یا ایل داشته باشند یا پیل داشته باشند .تازه میرسیم به زندگی درمیان قوم پارینه سنگ.
Iran, Islamic Republic of
همشه باید بندازن بیرون و انتخابات باطل کنن
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
1