تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۴۳۹۱۰۰
کبنا گزارش میدهد
نامه تشکلهای دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد به وزیر کشور؛ حلقههای بسته، خسته و تکراری مدیریتی را در هم بشکنید
۱
کبنا ؛نامه جمعی از مسئولین و اعضای تشکلهای دانشجویی و بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص انتخاب استاندار این استان به احمد وحیدی وزیر کشور نامه نوشتند و گفتهاند که معرفی چهرههای جدید برای درهم شکستن حلقههای بسته و خسته مدیریتی و روان کردن گردش نخبگان، موجب توازن و تعادل بین نیروهای اثرگذار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد میشود.
به گزارش کبنا، این نامه به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللَّهَ یأمُرُکم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها وَإِذا حَکمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکموا بِالعَدلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یعِظُکم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا﴿۵۸﴾ سوره نساء
خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما میدهد! خداوند، شنوا و بیناست.
وزیر محترم کشور؛ جناب آقای دکتر وحیدی، سلام علیکم
همانگونه که مستحضر هستید، حفظ نظام اسلامی اوجب واجبات است و مطمئنترین راه حفظ و رشد نظام، در گروِ مردمداری و تقویت سرمایه اجتماعی (اعتماد و مشارکت مردمی) است، و افزایش سرمایه اجتماعی، وابسته به ارتقاء سرمایههای معنوی (اعتقاد به ارزشهای الهی)، سرمایه انسانی (نخبگان)، و سرمایههای مادی (منابع خدادادیِ زیرزمینی و روزمینی، و...) است. از اینرو، ضرورت دارد به عنوان مدیر جمهوری اسلامی، به اثرگذاریها و اثرپذیریها، و داد و دهشهای این سرمایهها توجه جدی صورت گیرد.
با این اوصاف، این پرسش گوشه ذهنِ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد ما خلجان میکند که چرا این استان با وجود دارا بودن سرمایههای مادی، معنوی، انسانی و اجتماعیِ سرشار، اما به لحاظ شاخصهای پیشرفت عقبمانده و محروم است؟
ارتکاز عمومی به این پرسش، آن است که ضعف مدیریت و نهادهای کمجان و بیرمق عاملی تعیین کننده در این واپسماندگی است.
بنابراین، ما دانشجویان بسیجی استان کهگیلویه و بویراحمد بر آن شدیم که از سرِ صدق و صفای انقلابی، دلسوزانه پارهای از نکاتِ جدی در باب انتخاب مدیر اول استان (یعنی استاندار) را از باب النصیحت لائمه المسلمین با شما در میان نهیم؛
۱. ملاک انتخاب و انتصاب، بدون رودربایستی با شایسته گزینی باشد. و شایسته بودن متوقف بر سه شرط دانایی، توانایی، و اراده جدی است.
۲. بنظر میرسد از بین شایستگان، افراد بومی با توجه به شناخت ظرفیتها و ظرافتهای استان کهگیلویه و بویراحمد، قدرت نقشآفرینی بیشتری خواهند داشت.
۳. اشخاص جوان بخاطر روحیه تحولخواهانه و پرهیز از محافظهکاریهای غیرضرور، مناسبتر هستند.
۴. معرفی چهرههای جدید برای درهم شکستن حلقههای بسته و خسته مدیریتی و روان کردن گردش نخبگان، موجب توازن و تعادل بین نیروهای اثرگذار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد میشود.
۵. مردمی بودن جز شعارهای اصلی این دولت بوده است که مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به آن انگشت تاکید نهادند. میتوان ادعا کرد که سنجه مردمی بودن یک مسئول، به دسترسپذیری ایشان وابسته است. و مراد از مردمی بودن، همه مردم است بدون لحاظ امتیازات طبقاتی و گروهی...
۶. آنچه از ذائقه اسلامی برداشت میشود این است که باید دنبال افرادِ توانمندِ مسئولیت گریز بود نه افرادِ جاهطلب و تشنه پست و مقام، که در طیِ این ایام بجای احقاق حق مردم دنبالِ خودنمایی و جلب نظر دولت به هر قیمت بودهاند.
۷. فسادستیز بودن کارگزاران بیش و پیش از همه متکی به این نکته است که ایشان خود را مدیون و مرهون کانونهای ثروت و قدرت ندانند. فردِ وامدار در زمان مسئولیت، دنبال ادای دِین خود به گروههای ذینفوذ و ذینفع خواهد بود و هیچگاه نمیتواند با فساد به عنوان امری فراجناحی بستیزد.
پُر واضح است که میتوان ویژگیهای مطلوب دیگری به لیست بالا افزود، اما نگارندگان در تکیه و تاکید کردن بر این ویژگیها به عنوان ملاکهای انضمامی برای برون رفت از این معرکة الآراء شکل گرفته عطفنظر داشتهاند، امید است که توانسته باشیم بر اساس خطبه ۳۴ نهجالبلاغه، در بیان حقوق متقابل مردم و مسئولان، قسمتی از تکلیف خود را ادا کرده باشیم. (در آشکار و نهان خیرخواهی را (در حقّ من) به جا آورید؛ وَ النَّصِیحَةُ فِی الْمَشْهَدِ وَ الْمَغِیبِ)
توفیقات روزافزون شما و مجموعه دولت را از حضرت باریتعالی مسئلت مینماییم.
به گزارش کبنا، این نامه به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللَّهَ یأمُرُکم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها وَإِذا حَکمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکموا بِالعَدلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یعِظُکم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا﴿۵۸﴾ سوره نساء
خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما میدهد! خداوند، شنوا و بیناست.
وزیر محترم کشور؛ جناب آقای دکتر وحیدی، سلام علیکم
همانگونه که مستحضر هستید، حفظ نظام اسلامی اوجب واجبات است و مطمئنترین راه حفظ و رشد نظام، در گروِ مردمداری و تقویت سرمایه اجتماعی (اعتماد و مشارکت مردمی) است، و افزایش سرمایه اجتماعی، وابسته به ارتقاء سرمایههای معنوی (اعتقاد به ارزشهای الهی)، سرمایه انسانی (نخبگان)، و سرمایههای مادی (منابع خدادادیِ زیرزمینی و روزمینی، و...) است. از اینرو، ضرورت دارد به عنوان مدیر جمهوری اسلامی، به اثرگذاریها و اثرپذیریها، و داد و دهشهای این سرمایهها توجه جدی صورت گیرد.
با این اوصاف، این پرسش گوشه ذهنِ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد ما خلجان میکند که چرا این استان با وجود دارا بودن سرمایههای مادی، معنوی، انسانی و اجتماعیِ سرشار، اما به لحاظ شاخصهای پیشرفت عقبمانده و محروم است؟
ارتکاز عمومی به این پرسش، آن است که ضعف مدیریت و نهادهای کمجان و بیرمق عاملی تعیین کننده در این واپسماندگی است.
بنابراین، ما دانشجویان بسیجی استان کهگیلویه و بویراحمد بر آن شدیم که از سرِ صدق و صفای انقلابی، دلسوزانه پارهای از نکاتِ جدی در باب انتخاب مدیر اول استان (یعنی استاندار) را از باب النصیحت لائمه المسلمین با شما در میان نهیم؛
۱. ملاک انتخاب و انتصاب، بدون رودربایستی با شایسته گزینی باشد. و شایسته بودن متوقف بر سه شرط دانایی، توانایی، و اراده جدی است.
۲. بنظر میرسد از بین شایستگان، افراد بومی با توجه به شناخت ظرفیتها و ظرافتهای استان کهگیلویه و بویراحمد، قدرت نقشآفرینی بیشتری خواهند داشت.
۳. اشخاص جوان بخاطر روحیه تحولخواهانه و پرهیز از محافظهکاریهای غیرضرور، مناسبتر هستند.
۴. معرفی چهرههای جدید برای درهم شکستن حلقههای بسته و خسته مدیریتی و روان کردن گردش نخبگان، موجب توازن و تعادل بین نیروهای اثرگذار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد میشود.
۵. مردمی بودن جز شعارهای اصلی این دولت بوده است که مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به آن انگشت تاکید نهادند. میتوان ادعا کرد که سنجه مردمی بودن یک مسئول، به دسترسپذیری ایشان وابسته است. و مراد از مردمی بودن، همه مردم است بدون لحاظ امتیازات طبقاتی و گروهی...
۶. آنچه از ذائقه اسلامی برداشت میشود این است که باید دنبال افرادِ توانمندِ مسئولیت گریز بود نه افرادِ جاهطلب و تشنه پست و مقام، که در طیِ این ایام بجای احقاق حق مردم دنبالِ خودنمایی و جلب نظر دولت به هر قیمت بودهاند.
۷. فسادستیز بودن کارگزاران بیش و پیش از همه متکی به این نکته است که ایشان خود را مدیون و مرهون کانونهای ثروت و قدرت ندانند. فردِ وامدار در زمان مسئولیت، دنبال ادای دِین خود به گروههای ذینفوذ و ذینفع خواهد بود و هیچگاه نمیتواند با فساد به عنوان امری فراجناحی بستیزد.
پُر واضح است که میتوان ویژگیهای مطلوب دیگری به لیست بالا افزود، اما نگارندگان در تکیه و تاکید کردن بر این ویژگیها به عنوان ملاکهای انضمامی برای برون رفت از این معرکة الآراء شکل گرفته عطفنظر داشتهاند، امید است که توانسته باشیم بر اساس خطبه ۳۴ نهجالبلاغه، در بیان حقوق متقابل مردم و مسئولان، قسمتی از تکلیف خود را ادا کرده باشیم. (در آشکار و نهان خیرخواهی را (در حقّ من) به جا آورید؛ وَ النَّصِیحَةُ فِی الْمَشْهَدِ وَ الْمَغِیبِ)
توفیقات روزافزون شما و مجموعه دولت را از حضرت باریتعالی مسئلت مینماییم.