کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنانیوز از مشکلات روستای خلف‌آباد گزارش می‌دهد؛

در نبود خانه بهداشت؛ از بیماری کاوازاکی تا فوت دو نفر از ساکنین / چرا به روستای خلف‌آباد توجهی نمی‌شود؟

23 شهريور 1400 ساعت 8:53

مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: «در یک سال اخیر دو مورد سکته در روستا داشته‌ایم که متأسفانه به دلیل عدم دسترسی به خانه بهداشت و پزشک، فوت کرده‌اند.»


مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: «در یک سال اخیر دو مورد سکته در روستا داشته‌ایم که متأسفانه به دلیل عدم دسترسی به خانه بهداشت و پزشک، فوت کرده‌اند.»
به گزارش کبنا، خلف‌آباد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد است. بر اساس گزارش‌های رسیده به کبنانیوز، مشکلات زیرساختی بسیاری در این روستا وجود دارد. در همین راستا برای بررسی و گزارش مشکلات به آن‌جا رفتیم تا از نزدیک، کمبودها و مشکلات آن‌ها را مشاهده کنیم.



در گفت‌وگویی که با اهالی روستای خلف آباد داشتیم، یکی از اساسی‌ترین مشکلاتِ روستا را نبود خانه‌ بهداشت در روستا عنوان کردند. روستایی که به‌گفته‌ی اهالی آن حدود 700 خانوار در آن زندگی می‌کنند، دسترسی به خانه بهداشت کمترین و اما در حال حاضر اساسی‌ترین مطالبه برای آن‌ها است. به گونه‌ای که بسیاری از مشکلات دیگر را می‌توان در نسبت با همین فقدان در نظر گرفت. فقدانِ خانه بهداشت برای این جمعیت، مشکلاتی را به وجود آورده که در ادامه از زبان اهالی روستای خلف‌آباد می‌خوانید.



یکی از مادران ساکن در خلف‌آباد که فرزندش به بیماری کاوازاکی مبتلا شده بود، به خبرنگاران کبنانیوز گفت: «فاضلاب اصلاً وضعیت خوبی ندارد؛ فاضلابِ بعضی از خانه‌ها وارد جدول جلوی خانه‌ها می‌شود. عشایر هم گله‌ی گوسفندان‌شان را می‌آورند در نزدیکی منازل مسکونی. بین این دام‌ها هم انواع مریضی ممکن است وجود داشته باشد. متأسفانه مالکان، زمین را به عشایر اجاره می‌دهند و این مشکلات برای روستا به وجود آمده است.» او در ادامه اظهار داشت: «چیزی که بیش از همه ما را اذیت می‌کند همین جداول فاضلاب است.» او می‌گوید: «من چند بار به مرکز بهداشت شهرستان هم رفتم، ولی جوابی نگرفتم.» علت بیماری فرزندش را که از او جویا شدیم گفت: «وقتی به مرکز بهداشت مراجعه کردم، اولین سؤالی که بهداشتی‌ها از من پرسیدند این بود که مگر جلوی خانه‌ی شما لجن و فاضلاب وجود دارد؟» او علت بیماری فرزندش را همین فاضلاب و نبود مرکز بهداشت برای حل و پیگیری مشکلات بهداشتی در روستا می‌داند. متأسفانه چنین شرایطی باعث گلایه‌مندی بسیاری از اهالی روستا شده است. این مادر در پایان بیان کرد: «خواهش می‌کنم چاره‌ای برای ما بیاندیشید. ما هم انسانیم؛ در این جامعه زندگی می‌کنیم؛ ما هم رأی دادیم؛ شهید دادیم. چرا بچه‌ام به خاطر این کمبودها، باید به بیماری کاوازاکی مبتلا شود؟»
یکی از مادربزرگان ساکن روستا نیز گفت: «ما در این‌جا کمبود امکانات داریم؛ بهداشت و دکتر در نزدیکی ما نیست؛ کسی نیست فشار خونِ ما را بگیرند، کسی نیست قند خونِ ما را بگیرد؛ اصلاً نمی‌دانیم سالم هستیم یا نه.» او در پاسخ به این سؤال که «تا حالا شده که نیاز فوری به پزشک و اورژانس داشته باشد؟» بیان کرد: «ده مورد در این کوچه بود که مریض شدند و متأسفانه خانه بهداشتی در این نزدیکی نبود، ولی خوشبختانه اورژانس به موقع رسید.»
در همین راستا در گفت‌وگویی که با نیکبخت مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی یاسوج داشتیم، عنوان کرد: «در یک سال اخیر دو مورد سکته در روستا داشته‌ایم که متأسفانه به دلیل عدم دسترسی به خانه بهداشت و پزشک، فوت کرده‌اند
یکی از افراد مطلع که ساکن روستا نیست، اما مدعی است که از وضع این منطقه اطلاع کامل دارد، به خبرنگاران کبنانیوز گفت: «مردمِ این منطقه زجر می‌کشند؛ علت اول و اساسیِ آن هم، نداشتن خانه بهداشت است؛ بهداشت اصلاً در این‌جا وجود ندارد.»



وجود گله‌ی گوسفندان، مرغ و خروس و انواع حشرات موذی که اغلب ساکنین از آن گلایه دارند، باعث به وجود آمدن فضای غیربهداشتی نامطلوبی شده است. فاضلاب هم که این مشکلات را دوچندان کرده و در نهایت نبود خانه‌ی بهداشت در روستا، به فراگیری چنین مسائل غیربهداشتی‌ای دامن زده است.
اما مشکلات روستا به همین‌جا ختم نمی‌شوند؛ کمبود جدی فضای آموزشی هم از دیگر گلایه‌های اهالی روستای خلف‌آباد است. به گفته‌ی آن‌ها در این روستا تنها یک مدرسه‌ی ابتدایی وجود دارد که علی‌رغم این‌که قدیمی است، هیچ امکانات خاصی ندارد. آن‌ها می‌گویند هم رفت‌وآمد برای فرزندان‌شان سخت است و هم سرویسی برای مدارس فرزندان‌شان ندارند.
در گفت‌وگویی که با یکی از معتمدین روستا داشتیم، مشکلات روستای خلف‌آباد را چنین عنوان کرد: «جمعیت این روستا بالاست؛ مکان ورزشی و تفریحی ندارد. مشکل آب هم این‌جا هست؛ بعضی وقت‌ها شده که یک شبانه‌روز آب نداشته‌ایم. به جداول هم رسیدگی نمی‌کنند؛ سرویس تاکسی هم یک نیمه‌جزئی داریم و خیلی فعال نیستند. در امکانات ارتباطی مثل اینترنت و تلفن هم خیلی مشکل داریم. بعضی مواقع باید برای یک کار خیلی جزئی یک ساعت منتظر اینترنت باشیم. بعضی مواقع هم مجبوریم به خاطر کارهای اینترنتی مسافت زیادی را تا شهر یاسوج طی کنیم.» گفتنی است مشکلات اینترنتی در روستا را تقریباً اغلبِ اهالی روستا که با آن‌ها گفت‌وگو داشتیم، تأیید کردند.
لازم به یادآوری است که یکی از ساکنین روستا با اشاره به این‌که کمتر مسئولی دغدغه‌ی این روستا را دارد گفت: «تا حالا هیچکس این مشکلات را پی‌گیری نکرده و اولین بار است که می‌بینم دوربین به این منطقه آمده است
در خصوص مشکلات روستا با کریمیان رئیس شورای روستای خلف‌آباد نیز گفت‌وگویی داشتیم. وی در این باره اظهار داشت: مشکلات در این‌جا انباشته شده‌اند. ما الأن در حال پی‌گیریِ مشکلاتِ زیرساختی هستیم. از سه سال پیش تا حالا مشکل آب داشتیم. پی‌گیری کردیم آب را افزایش دادند؛ حجم لوله را بالا بردند. از سه اینج به نه اینج افزایش دادند. الأن فقط ورودی مشکل داریم که باید برای‌مان سه اینج را به شش یا هشت اینج تبدیل کنند تا انشاالله مشکل کاملاً برطرف شود.»



وی ادامه داد: «یکی هم مشکل مدرسه‌ی راهنمایی است. ما این‌جا فقط مدرسه‌ی ابتدایی داریم که نسبت به جمعیت روستا جوابگو نیست.»
کریمیان در ادامه به نبود خانه بهداشت در روستا اشاره کرد و اظهار داشت: «یک مشکل اساسی دیگر، نداشتن خانه‌ بهداشت است. ما چهار سال پیش پی‌گیری کردیم؛ الأن دو سال است که کد رسمی خورده است. از بس پی‌گیری کردیم این آقایان تشریف آوردند، گفتیم خانه‌ی مستقل، مجهز و حیات‌دار تحویل می‌دهیم، ولی متأسفانه هیچ پی‌گیری نمی‌کنند.» او می‌گوید: در حال حاضر ما از طرف دهیاری یک زمین تهیه کرده‌ایم برای خانه دهیار؛ چندین بار هم با علوم پزشکی صحبت کردیم و گفتیم شما متولی شوید آن را بسازید، یک طبقه‌ی آن برای خانه‌ی بهداشت در نظر بگیرید و طبقه‌ی بالای آن هم برای دهیاری باشد.» رئیس شورای روستای خلف‌آباد در ضرورت ساخت خانه بهداشت در روستای خلف‌آباد بیان کرد: «خانه‌ی بهداشتی هم که در اکبرآباد وجود دارد، جوابگوی این مردم نیست؛ مخصوصاً در این شرایط کرونا. در زمستان هم زن و بچه در سرما و یخبندان باید بروند اکبرآباد برای خانه بهداشت. به همین خاطر باید مشکلات زیادی را متحمل شوند. اگر خانه بداشت در این‌جا احداث شود، اغلب این مشکلات از بین می‌روند.»
کریمیان در ادامه به مشکل آنتن‌دهی موبایل اشاره کرد: «الأن پی‌گیر آن هستیم. با تهران چندین بار تماس گرفتیم. پارسال آمدند آنتن داخل خلف آباد راه‌اندازی کنند. ولی آن را بردند داخل کریم‌آباد. الأن کارشناسان می‌گویند صدمتری آن هم آنتن نمی‌دهد. چرا که شیب آن پایین‌تر از ما است. ما باز هم پی‌گیری کردیم. الأن دو هفته است که دنبال آن هستیم. آنتن دهی کمی بهتر شده ولی باز هم جوابگو نیست.»
وی ادامه داد: یک مشکل دیگرِ روستا نبود فضای سبز است. یک مشکل دیگر جاده ورودی خلف‌آباد است. جاده‌ای که باید الأن 25 متر عرض می‌داشت، دو متر و سه متر به عرض آن اضافه می‌شود. تا این‌جاده‌ی ورودی ما درست نشود بخش زیادی از مشکلات حل نمی‌شوند.»
کریمیان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از بسیج دانشجویی علوم پزشکی گفت: بسیج دانشگاه علوم پزشکی یاسوج واقعاً خیلی کمک می‌کنند و پی‌گیرِ حل مشکل خانه بهداشت روستا هستند.



نیکبخت دانشجو و مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
نیز در گفت‌وگو با کبنانیوز اظهار داشت: دوستانمان در دانشگاه به ما اعلام کردند که بخش خلف‌آباد فاقد خانه بهداست در خود خلف‌آباد هست. بنده مطالبه‌گری و پی‌گیری خودم را شروع کردم و پس از طی یک مسیر طولانی و دست‌به‌دست‌شدن بین مسئولینِ مربوطه، نهایتاً مسئولین بهداشتی در واحد بویراحمد به ما گفتند که مشکل‌مان نبود یک ساختمان جهت اجاره و اسکان بهداشت هست. ما به همراه شورای محترم، ساختمان را پیدا و به آن‌ها معرفی کردیم. آمدند بررسی کردند و ما الأن منتظر نتیجه هستیم. بحث من این هست که حالا این ساختمان از نظر آن‌ها چه تأیید شود و چه تأییید نشود، مشکل این مردم را حل کنند. این مردم به علت نبود خانه بهداشت، به مشکلات بسیاری برخورده‌اند. انتظار و تقاضای ما این هست هر چه سریع‌تر این مشکل نبود خانه بهداشت را حل کنند.» وی در پایان گفت: «از آقای کریمی دهیار محترم و آقای کریمیان رئیس شورا که انصافاً سنگ تمام گذاشتند و همین‌طور از آقای دکتر یزدان‌پناه رئیس بهداشت بویراحمد که نهایت همکاری را داشتند، تشکر می‌کنم.





 


کد مطلب: 438977

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/438977/نبود-خانه-بهداشت-بیماری-کاوازاکی-فوت-دو-نفر-ساکنین-چرا-روستای-خلف-آباد-توجهی-نمی-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1