تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۴۳۸۹۱۰
سودی که نصیب دلالان می شود؛

خون دل خوردن باغداران کهگیلویه و بویراحمد؛ ۳۰۰ هزار تن میوه تولیدی کجا می‌رود؟

۰
خون دل خوردن باغداران کهگیلویه و بویراحمد؛ ۳۰۰ هزار تن میوه تولیدی کجا می‌رود؟
کبنا ؛سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع میوه در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه دسترنج باغداران به جیب دلالان می‌رود.
به گزارش کبنا نیوز، سالانه 300 هزار تن انواع میوه در استان کهگیلویه و بویراحمد با دو اقلیم متفاوت آب و هوایی تولیدی می‌شود که به دلیل نبود صنایع تبدیلی و نبود سردخانه به اندازه کافی در هنگام برداشت دلالان بر دسترنج آنان چواب حراج می‌زنند.
منطقه کاکان شهرستان بویراحمد واقع در 30 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید سیب در جنوب کشور محسوب می‌شود که همه ساله به دلیل عدم برنامه ریزی متولیان امر توسعه دسترنج آنان به یغما می‌رود.
در سال‌های اخیر مدیران زیادی سخن از اشتغال و تسهیلات اشتغالزایی برای کشاورزان به زبان آورده‌اند که البته در حد همان شعار باقی مانده و در عمل توفیقی حاصل نشده است و روز به روز بر درد باغداران و کشاورزان افزوده می‌شود.

ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی یکی از ابتدایی ترین زمینه‌های اشتغالزایی در روستاها و حمایت از کشاورزان بوده به‌گونه‌ای که ایجاد این صنایع می‌توانند تولیدات کشاورزان را به صورت تضمینی خرید کند و از سوی دیگر فرزندان آنها را در همان روستا مشغول به کار کند و مانع  تخلیه روستاها از سکنه و افزایش بی رویه شهر نشینی شود و توجیه فنی و اقتصادی دارد.
اما آن چیزی که در اکثر نقاط حاصلخیز کشور ما  بعنوان یک ضعف بخوبی عرض اندام می‌کند  نبود امکانات ابتدایی در جهت حمایت از کشاورزان است.
از دیگر مستلزمات منطقه کشاورزی وجود سردخانه‌های بزرگ برای نگهداری و ذخیره محصولات کشاورزی بوده که متاسفانه استان ما در مقایسه با یکی از شهرهای کوچک استان اصفهان «سمیرم» هم عقب مانده تر است.
300 هزار تن میوه تولیدی کهگیلویه و بویراحمد کجا می‌رود
سالانه 300 هزار تن میوه شامل 130 هزار تن سیب، 40 هزار تن انگور، بیش از 12 هزار تن گردو، بیش از 10 هزار تن لیموترش و 5 هزار تن میوه‌های هسته دار در این استان تولید می‌شود که به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه به اندازه کافی در زمان برداشت توسط دلالان با کمترین قیمت خریداری می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن حرف بسیار در زمینه‌های مختلف از جمله تولید میوه، عسل و ... با بهترین کیفیت اما از نبود واحدهای بسته بندی نیز رنج می‌برد، در حالی که کالاهای کم کیفیت خارجی با بسته بندی استاندارد و شیک با قیمت بالایی در اختیار مردم قرار دارد ولی محصولات باکیفیت ما به دلیل نبود بسته بندی مناسب روی دست تولید کنندگان و کشاورزان می‌ماند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد رشد صنایع تبدیلی را عاملی برای افزایش بهره‌وری منابع دانست و گفت: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی با هدف افزایش اشتغال و درآمد لازم است.
کشاورزان چشم انتظار دولت
جبارکیانی‌پور خواستار تامین اعتبار و اختصاص منابع مالی ارزان به سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی شد و افزود: ضروری است دولت در بخش توسعه مکانیزاسیون و اصلاح نظام بهره‌برداری تلاش بیشتری انجام دهد تا قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد و بخش قابل توجهی از درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص یابد.

آیت الله ارمغانی سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که ایا برای تسهیلات ایجاد سردخانه از محل اعتبارات روستایی محدودیت دارید؟، گفت: فعلا بخش کشاورزی مشکل داریم و مکاتبه کردیم و امیدوارم به زودی حل شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ظرفیت سردخانه‌های موجود در استان 17 هزار تن بوده در حالی سیب تولیدی استان تنها 130 هزار تن است.
حشمت‌الله صمیمی‌دوست با اشاره به اینکه هم اکنون چندین سردخانه با ظرفیت 10 هزار تن در دست ساخت داریم، افزود: یکی از اولویت‌های تیم اقتصادی استان حمایت از ایجاد سردخانه در بویراحمد، دنا و مارگون است.
وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات بانکی به طرح‌های سردخانه باید در اولویت بانک‌های عامل باشد زیرا دراین صورت شاهد قطع دست دلالان از بالای سر محصولات کشاورزی و باغی هستیم.
تسنیم در ادامه این گزارش آورده است که نبود واحدهای صنایع تبدیلی، نبود بازار فروش مناسب و کمبود نقدینگی از جمله مشکلات اساسی فعالان بخش کشاورزی است.کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در بخش کشاورزی دارد اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها از جمله صنایع تبدیلی هنوز دچار مشکلات فراوانی است که این امر حمایت بیشتر مسئولان را می‌طلبد.
نام شما

آدرس ايميل شما

چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

«نخبگان سیاسی آمریکا به جای اینکه در اتومبیل تاریخ روی صندلی راننده بنشینند، با گذشت ...
گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
1