کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روایت «میدل ایست آی» از فرار شش اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی اسرائیلی:

جنجالِ فرار از «جلبوع»!

18 شهريور 1400 ساعت 16:59

«عدم وجود عدالت در نظام قضایی و زندان‌های رژیم اسرائیل موجب می‌شود تا کلیه اسرای فلسطینی هیچ شانس و گزینه‌ای الا فرار از زندان‌های این رژیم را پیش روی خود نبینند. امری که نَه یک تخلف، بلکه یک حق برای آن‌ها است».


پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی به اقدام اخیرِ شش اسیر فلسطینی در فرار از زندان فوق امنیتی "جلبوع" رژیم اسرائیل پرداخته و این اتفاق را شرمساری قابل توجهی برای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی کرده است. میدل ایست آی در این رابطه می‌نویسد: «دوشنبه گذشته، شش اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی جلبوع که در شمال اسرائیل واقع شده فرار کردند. آن‌ها با استفاده از حفر یک تونل و همچنین هماهنگ کردن فرار خود از زندان با افرادی در خارج از آن (از طریق یک تلفن همراه که ظاهراً به داخل زندان قاچاق شده)، از یکی از امنیتی‌ترین زندان‌های رژیم اسرائیل گریخته‌اند. پرداختِ رسانه‌ای و روایت‌های مختلفی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی انجام شد، همه و همه نمودهایی از یک فیلم اکشن و هیجانی را به نمایش گذاشتند.
به گزارش کبنا، فرار اسرای فلسطینی از زندان جلبوع در شرایطی اتفاق افتاده که زندان مذکور تمامی پروتکل‌های امنیتی خود را با نهایت دقت رعایت می‌کرده است. دولت اسرائیل و نهاد متولی زندان‌های آن، با آمیزه‌ای از شگفتی و تحقیرشدگی با این رویداد برخورد کردند. فرارِ هالیوودگونه‌یِ شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع اسرائیل خیلی زود به یک رویداد نمادین تبدیل شد و عملاً به خیل عظیمی از فلسطینی‌ها این امید را داد که آن‌ها نیز می‌توانند از یوغ و اسارات اسرائیلی‌ها خود را آزاد کنند و تجربه زندگی آزادانه را داشته باشند.
 باید توجه داشت که زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل از امکانات بسیار کم و محدودی برخوردار هستند و در مسائلی نظیر تهیه غذا و همچنینی بهداشت برای خود، باید هزینه‌ها را به صورت شخصی بپردازند. در این رابطه اگرچه تشکیلات خودگردان فلسطینی مبلغی را به صورت مستمر از جانب آن‌ها جهت پرداخت برای موارد غذایی و بهداشتی به اسرائیل پرداخت می‌کند با این حال، راست‌های اسرائیلی چشمِ دیدن این مساله را هم نداشته‌اند و از طریق تصویب قوانین مختلف در "کنست" (پارلمان اسرائیل)، سعی داشته‌اند تا حتی این نوع از پرداخت‌های انسان‌دوستانه را نیز تا جای ممکن محدود کرده و یا مشمول دریافت مالیات کنند.

 

علی رغمِ عدم تمایل رژیم اشغالگر اسرائیل جهت حفظ عزت و کرامت فلسطینی‌های محبوس در زندان‌های اسرائیلی، هیچ جنبه‌ای از رویه‌های اشغالگرایانه رژیم تل آویو، گران‌تر و پرهزینه‌تر از سیستم زندان‌های آن نیست. بر اساس آنچه دولت اسرائیل اعلام کرده، از سال ۱۹۶۷ تا سال ۲۰۰۸ میلادی، بودجه پلیس و وزارت زندان‌های اسرائیل به طور سالانه ۱۸.۸ درصد افزایش یافته است. میزان افزایش بودجه این وزارتخانه بیش از هر وزارتخانه دیگری در اسرائیل بوده است.
 البته که این افزایش بودجه مشمول بهبود کیفیت و استانداردهای زندگی زندانیان نمی‌شود بلکه برعکس صرفِ تشدید تدابیر امنیتی و برقراری امکانات کنترلی و نظارتی بیشتر بر زندانیان می‌شود. در این چهارچوب، اقدام اخیر شش اسیر فلسطینی در فرار از یک زندان فوق امنیتی اسرائیلی، عملاً این مساله (هزینه‌کردهای فراوان اسرائیل جهت افزایش تدابیر امنیتی در زندان‌های این رژیم) را به چالش کشید و مایه مضحکه اسرائیلی‌ها شد.
 
کوریِ استعماری!
جریان‌های خبری و رسانه‌ای اسرائیلی جهت پوشش واقعه فرار اسرای فلسطینی از زندان امنیتی جلبوع، به نحو عجیبی کم‌کاری کرده و به واقعیت‌ها پشت کردند. امری که حاکی از کوریِ جامعه استعماری اسرائیل است که تحمل دیدن حقایق را ندارد.
 در این چهارچوب شاهد بودیم که اخیراً یک مستند چند قسمتی از زندانیان سیاسی فلسطینی که در یکی از زندان‌های اسرائیلی محبوس بودند در تلویزیون اسرائیل پخش شد که در قالب آن افسران امنیتی اسرائیلی با تفسیر یک نقاشی که توسط یکی از زندانیان فلسطینی کشیده شده بود، به این نتیجه رسیده بودند که وی در حال طراحی یک عملیات جهت فرار از زندان است.
 این در حالی است که در این مستند افسران امنیتی اسرائیل به مکالمات و گفتگوهای فرد مذکور در زندان (به زبانِ عربی) بی تفاوت بودند و صرفاً به تفسیر یک نقاشی اکتفا کرده بودند. البته که بی توجهی به توسعه آموزش عربی در دستگاه‌های امنیتی اسرائیلی سال به سال تشدید می‌شود. این دستگاه‌ها به نحو عجیبی این مساله را یک تحقیر برای خود می‌پندارند.
  پلیس اسرائیل در اطراف حفره‌ای که توسط شش زندانی فلسطینی با هدف فرار از زندانِ فوق امنیتی "جلبوع" در شمال اسرائیل حفر شده است (۶ سپتامبر ۲۰۲۱)
 در عین حال، اخیراً یک شوی تلویزیونی با نام "شبث" نیز در تلویزیون اسرائیل پخش شد که در قالب آن یک زندان خیالی در اسرائیل تصویرسازی شده بود که در آن زندانیان فلسطینی و اسرائیلی در کنار یکدیگر قرار داشتند و اساساً زندانیان فلسطینی افرادی تصویرسازی می‌شدند که به دلایل غیرسیاسی وارد زندان شده بودند و از امکانات فراوانی نظیر شکلات و مواد غذایی فراوان و تلویزیون نیز برخوردار بودند.
 در چهارچوب شویِ مذکور اینگونه نشان داده می‌شد که وقتی زندانیان فلسطینی این شانس را داشتند که درخواستِ آزادی خود را کنند، اینطور انتخاب می‌کردند که همچنان در زندان باقی بمانند. این شوی تلویزیونی عملاً بازتابی از توهمات اسرائیلی‌ها مبنی بر این است که فلسطینی‌ها انسان‌هایی تنبل و رده پایین هستند و از زندگی به اصطلاح لوکسی که اسرائیلی‌ها برای آن‌ها در زندان ایجاد کرده‌اند، کاملاً سپاسگزار و راضی هستند.
 برنامه ریزی دقیق و فرار از "زندان جلبوع"
اینطور به نظر می‌رسد که فرار اخیر اسرای فلسطینی از زندان جبلوع اسرائیل، هم در داخل زندان و هم خارج از آن به خوبی هماهنگ شده بود. در این راستا به طور خاص برای هماهنگی‌های بهتر و بیشتر از یک تلفن همراه که به داخل زندان قاچاق شده استفاده شده است. اینطور به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی اسرائیلی نسبت به بازرسی افراد جهت کشف گوشی‌های تلفن همراه احتمالی که امکان دارد به داخل زندان راه یافته باشد بی اعتنا بوده‌اند و در عوض، صرفاً به یک راهکار فناورانه نظیرِ ایجاد اختلال برای شبکه‌های تلفن همراه و عملکرد آن‌ها تکیه داشته‌اند. با این حال، اعتراضات مکرری که از جانب مقام‌های فلسطینی به دستگاه‌های پارازیت و ایجاد اختلال الکترونیکی و فعالیت آن‌ها در حوزه زندان‌ها شد و در نهایت موجب شد تا این دستگاه‌ها جمع آوری شوند، فضای مناسبی را برای زندانیان فلسطینی جهت پیشبرد دستورکار خود برای فرار از زندان جلبوع فراهم کرده است.
 از این شش اسیر فلسطینی که از زندان جلبوع گریختند، "زکریا زبیدی" به دلیل حضورش در فیلم‌ها و مصاحبه‌هایی که تلویزیون اسرائیل آن‌ها را نشان داده، بیش از همه معروف و شناخته شده بوده است. با این حال، شش اسیر فلسطینی که از زندان جلبوع گریختند، به گروهای سیاسی مختلفی تعلق داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به "فتح" و "جهاداسلامی" اشاره کرد با این همه، همگی آن‌ها اهل شهر "جنین" بودند و جهت فرار از زندان جلبوع با یکدیگر همکاری نزدیک و تنگاتنگی داشتند. اگرچه جرائم آن‌ها از دیدِ دستگاه قضایی اسرائیل متفاوت بوده با این حال آن‌ها به خوبی به این مساله واقف بوده‌اند که نظام قضایی آپارتایدگونه اسرائیل اجازه هرگونه رسیدگی قضایی عادلانه را از آن‌ها خواهد گرفت و اساساً برقراری عدالت از جانب اسرائیل توهمی بیش نیست.
 همین عدم وجود عدالت در نظام قضایی و زندان‌های اسرائیل موجب می‌شود تا کلیه اسرای فلسطینی هیچ شانس و گزینه‌ای الا فرار از زندان‌های رژیم اسرائیل را پیش روی خود نبینند. امری که نَه یک تخلف، بلکه یک حق برای آن‌ها است».
  
فرار از جلبوع، حفره‌ای که در قلب صهیونیست‌ها ایجاد شد
 فرار شش اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی از طریق حفر تونل، بیش از پیش وجود حفره‌های بزرگ امنیتی اسرائیل را اثبات کرد و نشان داد که این حفره‌ها عمیق‌تر هم شده است.
ایرنا نوشت: پنج اسیر فلسطینی وابسته به جنبش جهاد اسلامی و یک اسیر دیگر وابسته به جنبش فتح که به حبس طولانی مدت محکوم بودند، ساعت یک بامداد روز دوشنبه (۱۵ شهریور) موفق شدند از زندان «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی که از مهمترین زندان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، فرار کنند، این درحالی است که زندان‌هایی که زندانیان امنیتی فلسطینی در آن نگهداری می‌شوند، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند.
 عملیات فرار از زندان، مقامات اسرائیلی را به این جمع بندی رساند که سیستم اطلاعاتی و امنیتی رژیم میزان سست و رخنه پذیر است. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل این رویداد را «یک موضوع خطرناک» خواند و گفت که باید در تمامی سیستم امنیتی و زندان‌های این کشور بازنگری شود.
 در پی این رویداد کم سابقه که یک شکست سنگین امنیتی را برای اسرائیل رقم زد، تدابیر امنیتی در سایر زندان‌های رژیم صهیونیستی افزایش یافت و وزارت امنیت داخلی رژیم دستور داد که بیش از ۴۰۰ زندانی فلسطینی دیگر از زندان جلبوع به زندان‌های دیگر منتقل شوند.
 جنبش‌های مختلف فلسطینی اعم از فتح، حماس و جهاد اسلامی فرار اسرا را «رویدادی مبارک» نامیده و آن را شادباش گفتند و بسیاری از فلسطینی‌ها نیز در شهرهای مختلف کرانه باختری و نوار غزه به خیابان آمدند و با توزیع شیرینی و به صدا درآوردن بوق ماشین‌ها، ابراز خوشحالی کردند.
 گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌های جداگانه فرار زندانیان فلسطینی از زندان «جلبوع» اسرائیل را یک پیروزی بزرگ برای اراده و عزم آنها دانستند که با وجود اقدامات امنیتی شدید در زندان مذکور موفق به فرار شدند.
 در همین ارتباط، سخنگوی حماس گفت: «این پیروزی بزرگ ثابت می‌کند که عزم و اراده رزمندگان مقاومت چیزی نیست که بتوان آن را شکست داد و هر چقدر هم چالش‌ها زیاد باشد این اتفاق نمی‌افتد. اسرائیل هرچقدر هم که امکانات در اختیار داشته باشد هرگز پیروز نخواهد شد و جنگ برای آزادی فلسطین چه در داخل زندان‌ها و چه خارج از آن ادامه دارد. این یک پیروزی بزرگ برای فلسطینی‌ها و یک شکست بزرگ اطلاعاتی و امنیتی برای اسرائیل است که تو خالی بودن ادعاهای دشمن درباره توانایی امنیتی و اطلاعاتی آن را فاش می‌کند». 
 یک منبع امنیتی اسرائیلی در گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت: «این رویداد بسیار سخت و عجیب است، هیچگونه اطلاعاتی در مورد آن وجود نداشت. این در حالی است که زندانیان فلسطینی مدت‌ها در حال حفر تونل بودند اما ما کمترین اطلاع در این زمینه نداشتیم».
 شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود فرار شش اسیر را «یک پیروزی معنوی برای فلسطینی‌ها» توصیف کرده و گزارش داد: «حماس و جهاد سعی خواهند کرد از این رویداد برای تجدید ارتباط بین کرانه باختری و غزه استفاده کنند».
 فرار اسرای فلسطینی، دستان بنت را در مسئله تبادل اسرا خالی کرد



 بنا به گزارش منابع خبری رژیم صهیونیستی، در آخرین روزهای هفته جاری نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل قرار است برای دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به شرم الشیخ برود و در شرایطی که بنت برای فرار از فشارهای داخلی اصرار دارد فقط بر سر مساله تبادل اسرا و نه چیز دیگری با السیسی گفتگو کند.
 به نظر می‌رسد که سایه فرار اسرای فلسطینی از زندان «جلبوع» از همین حالا بر این دیدار احتمالی و پرونده تبادل اسرا سنگینی کند؛ چراکه مسئله فرار اسرا دستان بنت را در مساله تبادل اسرا تا حد قابل توجهی خالی کرد.
 این در حالی است که دو ماه پیش، روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مسؤول ارشد اسرائیلی گزارش داده بود که احتمال امضای معامله تبادل اسیران با حماس افزایش یافته است و اسرائیل در حال حاضر منتظر پیشنهادی از سوی میانجیگران مصری برای چنین معامله‌ای است که شامل آزادی زندانیان امنیتی (اسرای امنیتی فلسطین در داخل زندان‌های اسرائیلی) در اسرائیل در ازای بازگرداندن اجساد ارون شاوول و هدار گولدن، دو سرباز اسرائیلی و ابرا منغیستو و هشام السید، دو شهروند رژیم صهیونیستی است که توسط حماس در غزه بازداشت شده‌اند.
 رژیم صهیونیستی بازسازی غزه را به تبادل اسرا مشروط کرده است و مقامات صهیونیستی بارها از مصری‌ها خواستند تا حماس هم این پیشنهاد را بپذیرد، اما حماس همواره بر جدا کردن پرونده اسرا از پرونده بازسازی غزه تأکید دارد و اکنون با فرار شش زندانی امنیتی فلسطینی از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی، به نظر می‌رسد که پرونده اسرا به خودی خود از پرونده بازسازی غزه جدا شود.

بزرگ‌ترین شکست امنیتی تاریخ اسرائیل
ایسنا اینگونه نوشت: عملیات آزادی شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی ضربه هولناکی به هیبت طرح رژیم صهیونیستی واعتبار و دقت نهاد امنیتی آن است.
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم در تحلیلی درباره فرار اسرای فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی نوشت: زمانی که دشمنت پیروزی پشت پیروزی به دست می‌آورد و تو را از یک شکست وارد شکست دیگری می‌کند پس خوب بدان که پایان اشغالگری‌ات بسیار نزدیک شده است.
 منظورمان از دشمن مقاومت فلسطین و قهرمانان آن است که ابزارهای مبارزه را ارتقا بخشیدند و بر دشمنشان که با سلاح مدرن مجهز شده و در مقابل جهان با مهارت‌های امنیتی و نظامی خود فخرفروشی می‌کند برتری یافتند. اما اشغالگر منظورمان دشمن اسرائیلی است. مناسبت موفقیت شش تن از اسرای فلسطینی با رهبری محمود العارضه از جنبش جهاد اسلامی و زکریا الزبیدی، از رهبران گردان‌های الاقصی در فرارشان از طریق حفر تونلی در زندان جلبوع با روشی ابداعی و بی سابقه است که احتمالاً در تاریخ ثبت می‌شود و شاید به یک فیلم سینمایی جهانی تبدیل شود که این قهرمانی را ثبت کند.
 همچنان اسرار این عملیات و جزئیات آن اندک است چراکه دستگاه‌های امنیتی اسرائیل که شوکه هستند وقایع را مخفی می‌کنند اما اطلاعات اندکی که درباره این عملیات وجود دارد نشان می‌دهد که اقدامی جسورانه و برنامه ریزی شده بود.
 این عملیات سؤالاتی را پیش می‌آورد از جمله اینکه عملیات حفر برای بیش از چهار ماه چگونه رخ داد و چگونه ابزارهای آن قاچاق شد و از چشم زندانیان مخفی ماند؟ خاک برخاسته از حفر تونل کجا می‌رفت و چگونه از چشم نگهبانان شب بیدار مخفی می‌ماند؟ چه کسی موبایلی را که از آن برای ارتباط با باندی در خارج زندان برای انتقال قهرمانان از طریق یک خودرو که منتظرشان بود به زندان انتقال داد؟ آیا قهرمانان آزاده می‌توانند از مرزها به اردن یا سوریه عبور کنند؟ یا اینکه عملیاتی شهادت طلبانه علیه اهداف اسرائیلی در داخل انجام خواهند داد؟
 طی روزها و هفته‌های آتی به تمام این سؤالات پاسخ داده خواهد شد. این عملیات قهرمانانه ضربه هولناکی به هیبت دولت اسرائیل و طرح صهیونیستی و شکستی امنیتی و اطلاعاتی است که شاید بزرگترین شکست از زمان تشکیل اسرائیل باشد.
 درست است که این عملیات با مهندسی دقیق شکستی برای دستگاه‌های امنیتی و نظامی اسرائیل است اما درست‌تر این است که این شکست اگر ذهنیت مبارزه طلب و جهادگرا و جسور و اراده قوی و قدرت آن برای ریختن برنامه فرار و اجرای دقیق آن و پنهان کردن جزئیاتش نبود، اتفاق نمی‌افتاد.
 افراد آزاده جنبش فتح باید به زکریا الزبیدی که روزی عضو شورای انتقلابی و فرمانده گردان‌های شهدای الاقصی بود افتخار کنند. همچنین جنبش جهاد اسلامی باید به پنج مبارز خود که در برنامه ریزی و اجرای آن نقش داشتند افتخار کند. این عملیات آغاز مرحله جدیدی از همکاری و هماهنگی برای عملیات آتی است.
 این عملیات بعد از پیروزی بسیار بزرگ "شمشیر قدس" و بعد از چند روز از کشته شدن یکی از سربازان اسرائیلی در مرز غزه رخ داد و تمام اهداف نظامی و امنیتی و روانی خود را محقق کرد و پیروزی بزرگی را رقم زد. این قهرمانان آسیب روانی بزرگی را به شهرک نشینیان و دولتشان وارد کردند و سؤالات زیادی را درباره آینده آن‌ها و ادامه دولتشان مطرح کردند.
 دیدن صحنه خوشحالی فلسطینی‌ها از این پیروزی زیباست. هیچ پیروزی خوشحال کننده تر از پیروزی بر دشمن در این دوره نیست. رژیم صهیونیستی که کشورها و ارتش‌های عربی را شکست داده بود طی چند ساعت نتوانست یک گروه مبارز فلسطینی را در داخل زندان‌های محکم خود شکست بدهد. شرایط به سرعت تغیر می‌کند و بسیاری از معاملات قدیمی و جدید را تغییر خواهد داد. شاید این هماهنگی ملی میان گروه‌های مقاومت که بهترین تصویر از هماهنگی بین فتح و جهاد اسلامی در پشت میله‌ها بود بهترین عنوان برای هماهنگی وسیع‌تر میان گروه‌های مقاومت در مرحله آتی باشد.


کد مطلب: 438798

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/438798/جنجال-فرار-جلبوع

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1