تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۹
کد مطلب : ۴۳۸۴۳۳
حال این روزهای کارخانه‌ی قند یاسوج؛

روزگار سیاه کارخانه قند یاسوج / دلایل عدم راه‌اندازی و بلاتکلیفی کارخانه‌ی قند یاسوج چیست؟

۱۳
۰
روزگار سیاه کارخانه قند یاسوج / دلایل عدم راه‌اندازی و بلاتکلیفی کارخانه‌ی قند یاسوج چیست؟
کبنا ؛
متأسفانه بانک تجارت کشور بنا بر دلایل متعدد، مسامحه‌کاری و کارشکنی می‌کند. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز آماده‌ی خرید کارخانه است، ولی بانک تجارت متأسفانه در این خصوص با دستگاه‌های مربوطه همکاری نمی‌نماید؛ این معضل باعث شده که کارخانه تاکنون در بلاتکلیفی به سر ببرد.
    

کارخانه‌ی قند یاسوج به عنوان نماد و مادر صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت بغرنجی قرار دارد. برای گفت‌وگو با کارگران و مسئولانِ آن به کارخانه‌ی قند رفتیم تا ضمن گفت‌وگو با آن‌ها، از وضعیت کارخانه نیز بازدید میدانی داشته باشیم. بر اساس صحبت‌هایی که با کارگران و نماینده‌های آن‌ها داشتیم، متوجه شدیم که آسیب‌های بسیار و بعضاً جبران‌ناپذیری از طرف بخش به‌اصطلاح خصوصی به نماد صنعت استان وارد شده و تنها لاشه‌ای از آن را باقی گذاشته‌اند. رسیدگی به کارخانه و راه‌اندازیِ دوباره‌ی آن نیازمند عزمی جدی از سوی مسئولین مربوطه است. عمق فاجعه‌ای که اتفاق افتاده است را در ادامه از زبان نمایندگان کارخانه‌ی قند یاسوج می‌شنوید.
اسفندیار طلایی قائم مقام جنبش عدالت‌طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور و نماینده‌ی رسمی کارگران و سهامداران کارخانه‌ی قند یاسوج در جمع خبرنگاران بیان کرد: «درب بسته‌ی کارخانه‌ی قند در   توسط جناب دکتر نگین‌تاجی و دادستان محترم و با حضور حضرت آیت الله حسینی نماینده‌ی محترم ولی فقیه، بر روی 19 نفر از پرسنل رسمی کارخانه‌ی قند بازگشایی شد و کارگران در محل کار حضور پیدا کردند و قرار شد بانک تجارت امکانات رفاهی را در اختیار کارخانه قرار دهد.»

طلایی در ادامه با گلایه از بانک تجارت افزود: الأن سه ماه است که سرویس بهداشتی کارخانه‌ی قند آب ندارد؛ بانک تجارت هم امکانات لازم را خریداری نکرده و در اختیار کارخانه قرار نداده است. حتی سقف ساختمان اداری نیز آسیب دیده است.
طلایی با اشاره به وضعیت فضای سبز کارخانه افزود: متأسفانه اغلب فضای سبز کارخانه خشک شده است. ولی از تاریخ 1 تیر ماه 1400 این فضا توسط پرسنل کارخانه‌ی قند یاسوج آبیاری شده و چمن دوباره سبز شده است. اما باز هم ما شاهد کم‌کاری از سوی بانک تجارت هستیم. بانک تجارت حتی یک ماشین چمن‌زنی نخریده که در اختیار کارخانه قرار دهد تا این چمن‌ها اصلاح شوند.
وی با انتقاد از برخی از دستگاه‌های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: هزاران اصل درخت مثمری و زینتی توسط مالک قبلی یا قطع شده یا به علت عدم آبیاری خشک شده است. حال جای سؤال این است که شهرداری و شورای شهر، منابع طبیعی، محیط زیست و به‌ویژه شخص آقای استاندار این‌جا چکار بوده‌اند؟ من از آقای استاندار به شدت گله‌‎مند هستم که برای یک بار حالی از کارخانه‌ی قند و کارگران آن نپرسیده‌اند و حتی یک بار هم از آن بازدید نکرده‌اند.
طلایی ادامه داد: من از سیستم اجرایی دولت قبل انتقاد دارم که چرا اولین نماد صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد باید به تعطیلی کشانده شود؟
رضوی مدیر فنی کارخانه‌ی قند یاسوج نیز ضمن ابراز گلایه نسبت به وضعیت کارخانه‌ی قند یاسوج، اظهار داشت: میلیاردها تومان وسایل فنی ذی‌قیمت از سال 1395 تا اسفند 1399 به اشکال مختلف به سرقت رفته است که این خود هزینه‌های سرسام‌آوری برای کارخانه به دنبال دارد.

وی گفت: سال 1395 کارخانه کاملاً آماده‌ی تولید و بهره‌برداری بود. اما بعد از واگذاری دیگر درب صنعتیِ آن باز نشد.
رضوی افزود: کارخانه‌ قند یاسوج یکی از پنج کارخانه‌ای است که ساخت کشور بلژیک است. بعد از این‌که کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد کارگران اخراج شدند و کارخانه به تعطیلی کشیده شد. در اقدام بعدی، حتی کارگران را از خانه‌های سازمانی نیز بیرون کردند.
رضوی در اهمیت کارخانه‌ی قند یاسوج بر اساس توجه به موقعیت مهم آن در کشور بیان کرد: این کارخانه با توجه به ساختار آن، یکی از کارخانه‌های بکر کشور است؛ چرا که هم به مواد اولیه نزدیک است و هم این‌که در مرکز کشور واقع شده و محصولات را می‌تواند در فاصله‌ی زمانیِ کم و بعدِ مسافتیِ پایین به دست مشتریان برساند.
او در خصوص واگذاری به بخش خصوصی عنوان کرد: کارخانه به دست بخش خصوصی افتاد و هدف آن‌ها هم راه‌اندازی مجددِ کارخانه نبود. آن‌ها دوست داشتند کارخانه از کار بیفتد تا بتوانند از زمین‌های آن استفاده کنند. او می‌گوید: اگر کسی بخواهد کارخانه را راه بیندازد، هزینه‌های هنگفتی را لازم دارد. اما در هر صورت کارخانه قابل راه‌اندازی است. 
رضوی با اشاره به قسمت سانتریفیوژ کارخانه می‌گوید: همه‌ی کابل‌های برقِ تابلوهای برق مربوط به ماشین‌های سانتریفیوژ را بریده‌اند و تنها یک بدنه‌ی خالی از آن‌ها باقی مانده است. تمام کابل‌ها و بعضاً بسیاری از کلیدهای آن‌ها را به غارت برده‌اند.
وی اظهار داشت: خسارتی که وارد شده باید برآورد شود. اما همان‌طور که مشخص است این وسایل به سرقت رفته و تعمیر آن‌ها به ویژه کابل‌کشی بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است. قیمت برخی از این کابل‌ها متری 5 میلیون تومان است؛ باید قیمت‌ها برآورد شوند. البته مسأله فقط خودِ کابل‌ها نیست؛ مسأله این است که کارخانه را به حالت اولیه برگردانیم و در این میان، سیم‌کشی کار بسیار حساسی است.

در ادامه، مهدوی مدیر کشاورزی کارخانه‌ی قند یاسوج نیز گفت: اداوت کشاورزی که در آن زمان با قیمت مناسب خریداری کرده بودیم را در قالب آهن قراضه فروخته‌اند و برای تأمین دوباره‌‎ی آن‌ها هزینه‌ی بسیار بیشتری نیاز هست. دستگاه‌هایی که برای کشت چغندر استفاده می‌شوند نیز فروخته شده‌اند. به علاوه انبار فنی هم میلیاردها تومان از انواع ابزار و ادوات باکیفیت و سایر مواد شیماییِ موجود در آن، انگار خالی شده است و باید کارشناسی شود.
وی افزود: کارگران فصلی که تماماً بیکار شده و از این‌جا رفته‌اند و ما هم که اکثراً بالای 25 سال سابقه‌ی کار داریم هم بلاتکلیف مانده‌ایم.
وی در خصوص منازل سازمانی که به افراد شخصی اجاره داده شده‌اند، اظهار داشت: ما خواهشمندیم که منازل سازمانیِ این‌جا را تخلیه کنند. چرا که شرایط نامطلوبی این‌جا حاکم شده و در بعضی از این خانه‌ها حیوانات اهلی نگهداری می‌شوند. ما خواهش داریم که به این وضعیت رسیدگی کنند.
طلایی نماینده‌ی کارگران کارخانه‌ی قند یاسوج در یک جمع‌بندی کلی اظهار داشت: با توجه به بازگشایی کارخانه‌ی قند یاسوج توسط رئیس دستگاه وقت حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و امر به ابلاغ ایشان به مقامات اجرایی و قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، مبنی بر راه‌اندازی کارخانه طی یک ماه، متأسفانه بانک تجارت کشور بنا بر دلایل متعدد، مسامحه‌کاری و کارشکنی می‌کند و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آماده‌ی خرید کارخانه است، ولی بانک تجارت متأسفانه در این خصوص با دستگاه‌های مربوطه همکاری نمی‌نماید. این معضل باعث شده که کارخانه تاکنون در بلاکلیفی به سر ببرد. 
وی عنوان کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است با توجه به دستور سریع دستگاه قضایی استان و دستگاه اطلاعاتی و نظارتی سازمان سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد و نماینده‌ی محترم ولی فقیه مبنی بر به‌کارگیری کارگران کارخانه‌ی قند، متأسفانه بانک تجارت، کارگری را که 29 سال سابقه‌ی کار دارد را الأن عنوان کرده این کارگر باید قرارداد سه ماهه با بانک تجارت انعقاد نماید تا حقوقش را پرداخت کنند. در طی این سه ماه که کارگر کارخانه‌ی قند مشغول به کار شده یک ماه حقوق کارگر پرداخت شده و مابقیِ حقوق او پرداخت نشده است. 
با توجه به مطالب و گفته‌های نمایندگان کارخانه‌ی قند یاسوج، حل معضل این کارخانه برای راه‌اندازی مجدد آن، نیازمند عزمی جدی از سوی مسئولین مربوطه است و تا این عزم و اراده به کار گرفته نشود، دود کارخانه‌ی قند یاسوج بلند نخواهد شد. کارخانه‌ای که 300 نفر به صورت مستقیم و 10 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در آن اشتغال داشتند علاوه بر این‌که به تعطیلی کشیده شده، غارت هم شده است. کارخانه‌ی قند یاسوج این روزها حال خوبی ندارد. 
قائم مقام جنبش عدالت‌طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور در همین خصوص اظهار داشت: سیستم روشنایی خیابان‌های کارخانه و منازل مسکونی قطع و در تاریکی محض هستند. سیستم فاظلاب کارخانه نیز در بعضی از خیابان‌ها کاملا مسدود و آب فاضلاب در خیابان جاری شده است. متأسفانه آب شرب عمده منازل مسکونی هم قطع می‌باشد. گفتنی است که بانک تجارت در این موارد اصلاً همکاری و احساس مسئولیت نمی‌نماید و تعداد زیادی از منازل مسکونی هم احشام و حیوانات خانگی و مرغ خانگی خود را درخیابان ها رها کرده‌اند که این اقدام موجب تخریب فضای سبز و آلودگی و کثیفی خیابان‌های کارخانه قند گشته است. بانک تجارت در این خصوص از طریق دستگاه‌های مربوطه با افراد خاصی برخورد نمی‌نماید و شهرک کارخانه قند عملا مشابه یک روستا شده و لذا پیگیری این موارد از اهمِ ضروریات است و از دستگاه قضایی و نظارتیِ استان استدعا دارم که با تذکر به مسئولین بانک تجارت، آن‌ها را وادار نمایند که موارد فوق را مورد رسیدگی و منتج به نتیجه بنمایند.

طلایی نماینده‌ی رسمی کارگران و سهامداران کارخانه‌ی قند یاسوج، از تلاش‌های بی‌وقفه نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان، مسئولان اطلاعات سپاه و همه مسئولان که برای بازگشت این کارخانه به صاحبان اصلی‌اش قدردانی و تشکر کرد و گفت: اقدامات انقلابی و شجاعانه دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج و سایر قضات فسادستیز استان سبب شد که این کارخانه از دست منفعت طلبان خارج شود. همچنین از حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضائیه می‌خواهیم که برای راه‌اندازی قدرتمندانه این کارخانه توجه ویژه‌ای به کارخانه قند یاسوج داشته باشند.
قائم مقام جنبش عدالت‌طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور 
در پایان گفت: این مهم را جهت مزید استحضار امت حزب الله و خادمان مردم حضرت آیت الله العضمی امام خامنه ای مدظله العالی ولی امر مسلمین و آزادگان جهان و حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی محبوب قلوب مردم ایران زمین و آزادگان جهان و رئیس جمهور مردمی جمهوری اسلامی ایران و حضرت حجت الاسلام محسنی اژه ای پیرو محض ولایت فقیه و انقلابی پرشور و پاک دست و رئیس محترم قوه عدلیه کشور و جناب آقای دکتر سردار قالیباف رئیس محترم قوه مقننه کشور و جناب آقای سردار حسین سلامی  فرمانده شجاع و ولایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حضرت حجت الاسلام حسین طائب ریاست محترم سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و تمامی وزراء دولت مردمی سیزدهم می‌رسانم که این کارخانه در طی 3 بار با زد و بند و تبانی و تدلیس در دولت هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی به بخش خصوصی واگذار گردید که در طول این دوران ضربه مهلکی به اقتصاد استان و کارگران استان وارد گردید که هرگز قابل جبران نیست و لذا از همه‌ی شماها خادمان امت انتظار دارم در این دولت مردمی، مجلس مردمی و قوه قضائیه‌ی مردمی، نماد صنعت استان کارخانه‌ی قند یاسوج هر چه زودتر به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) واگذار و فعالیت تولیدی آن جهت رونق اقتصادِ استان و اشتغال به کارِ ده‌ها هزارنفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
انتخابات دیگه تموم شد.
Iran, Islamic Republic of
اخ که ای کارخوننه سی چند هزار نفر زه و آقایان مسول استانی و کشوری عرضه نگهداری و راه اندازی ای کارخوننه سی چندصدهزار نفر نیارن
شمو
Iran, Islamic Republic of
مگه این افتتاح نشده بود........................
فری
Iran, Islamic Republic of
سلام قرار بود که با دستور آقای رییسی راه اندازی شود پارسال که رئیس قوه قضاییه بودند قول دادند پس چی شد؟
م
Iran, Islamic Republic of
دیر نشده منتظر باش و نگاه کن
م
Iran, Islamic Republic of
دیر نشده منتظر باش و نگاه کن
Iran, Islamic Republic of
این کارخانه مستهلک وغیره قابل استفاده است و متعلق به بالای 60سال می باشد هزینه راه اندازی آن بسیار بالاست شماها چه تضمینی میدهید که بعد از راه‌اندازی 6ماه کارکند
Iran, Islamic Republic of
شما احتمالا کوچکترین اطلاعات فنی ندارید که اینگونه قضاوت میکنید دوست عزیز این کارخانه همه ساله اورهال می‌شده یعنی تعمیرات لازم صورت می‌گرفت در سالهای فکر کنم نود تا نودسه بیش از سی میلیارد تومان هزینه نوسازی این کارخانه شده حتی بعضی از واحد‌های نوسازی شده که از ماشین آلات روز دنیا تجهیز شده هنوز یک ساعت هم کارنکرند به اذعان مدیران کارخانه های قند غرب کشور که از طرف ستاد فرمان اجرایی حضرت امام از این کارخانه بازدید کردند با تمام تخریب‌های که طی این پنج سال صورت گرفته بازهم ماشین آلات و تاسیسات صنعتی این کارخانه قابلیتهای بی نظیری دارند هرچند که متأسفانه این کارخانه مورد بی مهری قرار گرفته و نیاز به تجهیزات تولیدی دارد فلذا خسارت‌های وارده عمدتا ناشی از سرقت لوازم جانبی بوده خصوصا کابلهای برق فشار قوی که حاوی مقدار زیادی می بوده ونصب تابلوها بدلیل ساختار پیچیده غنی نیاز به نقشه واج ای دقیق که رمانبر هستند وگرنه پوست عزیز ماشین آلات اصلی تولید موجود هستند تخریب ها انشاالله در صورت حمایت مسولین بدست توانمند کارشناسان و نیروهای مجرب فنی وتولید قابل جبران هستند البته با صرف هزینه های که اگر در این استان توجهی به این کارخانه میشد نیاز کمتری به این هزینه ها بود درد ما کم توجهی است آیا تخریب محیط زیست در جلو دید مسولان استان واقعا شگفت انگیز نیست آیا تخریب فضای سبز درکمال تا باوری درمرکز استان درتختفا امکان پذیر است که مسولین چشم و گوش رابسته تند بالای هزار درخت با سن سی سال به بالا درکارخانه قند ریشه کن شده یا از بی آبی خشک شده که دل هر انسان منصف را بدرد خواهد آورد خدا ازشون نگذرخ
Iran, Islamic Republic of
درکامنت قبل باید اصلاح کنم که کابلهای برق حاوی مقدار زیادی مس هستند که سهوا می تایپ شده
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر عزیزان دررسانه کبنا خدا قوت که حامی کارگران ومظاومان وهستید تشکر از لطفتون که مخلصانه درخدمت جامعه کارگری هستید بحق که رسالت رسانه ای خود را بدون کوچکترین چشم داشتی جامه عمل پوشاندید
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم مادر صنعت شهرمان را نمی شناسند که دادن دست کسانی که هدف چپاولگری بیت المال داشتند امیدوارم بزودی راه اندازی بشه و دست آدمهای فرصت طلب برای همیشه کوتاه بشه
کارگر کارخانه
Iran, Islamic Republic of
با سلام به هموطنان عزیزم جا دارد از اطلاع رسانی دوستان رسانه ای در سایت کبنا نیوز تشکر کرد که خدا می‌دونه بدونه کوچکترین چشم داشتی وباصداقت تمام مشکلات کارخانه قند را تا کنون به بهترین وجه ممکن اطلاع رسانی نموده آند جای تقدیر داره انشاءالله امیدوارهستیم دراین دولت جدید اقدامی راکه حضرت آیت‌الله ریسی ریاست محترم جمهوری خود پایگذاری نمود به امید حق به سرانجام برسانند ودراینجا باید از تلاش وافر وخالصانه نماینده محترم ولی فقیه در استان حضرت آیت‌الله حسینی وریاست محترم دادگستری استان جناب آقای دکتر نگین تاجی قاضی القضات پاکدست ومومن ومتعهد وجمیع قضات انقلابی که احکام مربوط به ابطال معامله کارخانه را صادر نموده آند و همچنین برادر انقلابی و سرباز واقعی ولایت سرهنگ مومنی و همکاران و همرزمانش درسازمان مقتدر اطلاعات سپاه فتح استان تشکر و قدردانی کرد که علی رغم مشکلاتی که در چنین پرونده‌های موجود هست ولی انقلابی عمل کرده وبه چیزی غیر از رضایت پروردگار فکر نکرده وبا شهامت تمام وبه دورازهرگونه هیاهوی رسانه‌ای اجرای رسالت نهادهای تحت امر خود رابه زروزیور دنیوی نفرخته وزیر پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران وفاداری خود رابه آرمانهای انقلاب و رهنمودهای مقام معظم رهبری رادرجهت برخوردبامفاسد اقتصادی سرلوحه کار خویش قراردادند ما هم از خداوند منان برای همگی این مسولین ارشد استانی که درکنار مردم و جامعه کارگری ایستادند عزت و سربلندی وصحت را خواستار یم
کارگر کارخانه
Iran, Islamic Republic of
در رابطه با مشکلات کارخانه قند یاسوج واین روزگار سیاهی که بقول دوستان رسانه داره درکارخانه سپری میشه باید فقط و فقط از مسولین ارشد استانی در قوه مجریه و نماینده مردم در مجلس شوری اسلامی گله مند بود چندین سال متوالی است که رهبر معظم انقلاب هرساله به بهانه وادار کردن مسولین به اهتمام به کاهش بیکاری وافزایش تولیدات داخلی برای کم کردن مشکلات وناهنجارهای اجتماعی که عمدتا ریشه در بیکاری جوانان دارد و همچنین رشد تولیدات داخل سالهای متوالی را به کاروتولید واشتغال واخیرا رفع موانع تولید نامگذاری نمودند ولی باکمال تأسف واگذاری های غیر اصولی ورانت های که دراین زمینه وجود دارد وعدم نظارت بر پسا واگذاری صنایع واینکه مالکین بخش خصوصی که صنایع دولتی را صاحب شدند هیچگونه تضمینی جهت ادامه فعالیت‌های تولیدی به دولت نمیدهند و چندین مشکل دیگه باعث میگردد که صنایع واگذارشده پس از مدت کوتاهی فرجام بدی را برای اشتغالزایی وخودکفایی اقتصادی رقم بزنند چگونه است که فردی که مالک یک دستگاه تاکسی داخل شهری است تحت نظارت سازمان مربوطه حق خارج شدن از شهر را ندارد ودرصورت عدم خدمات دهی با جریمه وحتی سلب صلاحیت وامتیاز مواجه خواهند شد صرفا به این دلیل که باید به وظیفه قانونی خود یعنی خدمت دهی به ساکنین شهر مشغول باشند درحالیکه مشاهده می‌گردد که ولی متأسفانه در مورد واگذاری صنایع که بسیار با اهمیت هستند کمترین نظارت وکمترین تعهد را برای خریداران درراستای تعهد به فعالیتهای مربوطه درنظر نمی‌گیرند و کارخانه ای که برای اشتغالزایی یک شهر تأسیس شده و نقش بسزایی در تامین یکی از کالا های اساسی مصرفی مردم را عهده دارهست با کمال تعجب از ابتدای واگذاری تاکنون تعطیل نمودند احدی از مسولین ارشد استانی و کشوری نه اینکه مالک را ملزم به تولید و فعال نمودن کارخانه نکردن بلکه درقبال تعطیل شدن این واحد صنعتی که محل اشتغالزایی وامرارمعاش برای هزاران نفر بوده بی تفاوت از کنار این مسأله مهم عبور کرده وحتی چشم های خود را روی تخریب‌های محیط زیستی وتخریب بخشی از ماشین آلات خط تولید بسته آند وهرروز ذرجلسات نمایشی خود بدنبال راهکارهای برای حل معضل بیکاری وتبعات مخرب آن بحث و تبادل نظر میفرمایند وبه اینبهانه ماموریت های زیادی هم برای خود درنظر می‌گیرند درحالیکه مشکلی که حل نشده هیچ بلکه با تعطیلی امثال کارخانه قند یاسوج همان اندک اشتغالزایی هم که بوده به تعطیلی کشانده شده دراین رابطه حرف و حدیث زیادی وجود داره امید وار هستیم با رویکردی که دولت جدید درنظر گرفته انشاءالله شاهد تحقق بسیاری از وعده‌های انتخاباتی ریس جمهور ولایی و دولت‌مردان ولایت مدار وانقلابی باشیم وسیه روزی بخشی از صنایع به سپیده دم برای رسیدن به روشنایی وزنده شدن هزاران امید و آرزوی قشر کارگری کشور تبدیل گردد انشاءالله
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
فایل های مرتبط
1