کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش کامل پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛

عبدالملکی: تمام مدیران مفسد و رانتی شناسایی و اخراج می‌شوند

1 شهريور 1400 ساعت 13:25

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور در دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس قرار گرفت.


روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی از صبح دوشنبه آغاز شد.
به گزارش کبنا، در روز دوم صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و امورخارجه مورد ارزیابی قرار گرفت.

بخوانید: 

روز اول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی

روز دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی پ


حاشیه‌نگاری از اولین جلسه بررسی کابینه پیشنهادی


وزرای پیشنهادی عبارتند از:

حسین باغ‌گلی؛ وزارت آموزش و پرورش، عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات، سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه، بهرام عین‌اللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، رستم‌ قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی، سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی زلفی‌گل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی؛ وزارت کشور، سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جواد اوجی؛ وزارت نفت، علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو و سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان.
ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار مجلس قرار گرفت.
آریان‌پور در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت: «عین‌اللهی» توانایی مقابله با چالش‌های نظام سلامت را دارد

نماینده مردم مینودشت در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت براساس شاخص‌های متعدد، فردی است که توانایی مدیریت سیستم بهداشت و درمان و توانایی مقابله با چالش‌های نظام سلامت را دارد.
در سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم که از صبح امروز (دوشنبه) در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز شد، رضا آریان‌پور نماینده مردم مینودشت در موافقت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: نمایندگانی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت کردند در واقع دغدغه‌های خود را بیان کردند. 
وی افزود: بیشترین مراجعات به نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه از سوی افرادی است که با مشکلات درمانی، بیمارستانی و پزشکی روبرو هستند.
 آریان‌پور نظام سلامت را یکی از پرافتخارترین حوزه‌های کشور خواند و گفت: در سطح بین‌المللی نظام سلامت ما حرف برای گفتن دارد. از دورترین روستاها تا بهترین بیمارستان‌ها در کلان شهرها پزشکان و پرستاران ما مشغول خدمت رسانی هستند. توریست درمانی و سفر از کشورهای اروپایی به ایران برای استفاده از نظام سلامت در سال‌های اخیر رونق زیادی داشته است. 
نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما متأسفانه برخی از بیمارستان‌ها در شهرهای کوچک از حداقل امکانات نیز برخوردار نیستند که باید فکری به حال آنها شود. 
وی بزرگترین چالش دنیا و کشور ما را کرونا خواند و تأکید کرد: باید فردی را به عنوان محور مدیریت کرونا انتخاب کنیم که توانمندی لازم برای مدیریت این چالش بزرگ بهداشتی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را داشته باشد. قدرت مدیریت کرونا در واقع نشان دهنده قدرت حاکمیت کشورهاست. باید وزیری را برای این وزارتخانه انتخاب کنیم که در آینده به مدیریت و مهار کرونا امیدوار باشیم. 
آریان پور با اشاره به انتقادات نمایندگان در مورد کمبود پزشک در مناطق محروم و کاهش ظرفیت پذیرش پزشک، تصریح کرد: آنچه مشکل کمبود پزشک را تشدید می‌کند عدم وجود برنامه برای حفظ پزشکان و پرستاران است. پزشکان انگیزه کار در اورژانس و مناطق محروم را ندارند. پرستاران از طریق کشورهای همسایه و اروپایی جذب می‌شوند. با افزایش ظرفیت پذیرش پزشک، فقط میلیاردها هزینه می‌کنیم و نخبگان را تحویل کشورهای اروپایی می‌دهیم.
 وی در خصوص ویژگی‌های عین‌اللهی گفت: وی از تجربه علمی و کاری خوبی برخوردار است و توانسته اکثریت آراء نمایندگان در کمیسیون بهداشت، آموزش و تحقیقات را برای رأی اعتماد جلب کند. عین‌اللهی توانایی مدیریت تیم بهداشت و درمان در مقابله با کرونا را دارد. او معاون وزیر و رئیس بیمارستان بوده و از نزدیک در حوزه بیمارستانی فعالیت کرده است.
  
محسنی بندپی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت:  وزیر پیشنهادی بهداشت می‌تواند نظام سلامت را متحول کند

نماینده مردم نوشهر در مجلس با بیان اینکه از برنامه‌های عین‌اللهی توجه به پزشک خانواده است، گفت: اگر به عین‌اللهی رأی اعتماد دهیم، قطعاً شاهد تحولاتی در حوزه نظام سلامت خواهیم بود. 
محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر در موافقت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: از برنامه‌های عین‌اللهی توجه به پزشک خانواده است. او اگر تنها به همین برنامه بپردازد به مردم، بیماران و نظام سلامت خدمت کرده است.
 وی تاکید کرد: اگر به عین‌اللهی رأی اعتماد دهیم، قطعاً شاهد تحولاتی در حوزه نظام سلامت خواهیم بود.
 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سلامت یکی از مهمترین مؤلفه‌های توسعه کشور است و در نیم قرن گذشته هیچ پدیده‌ای ملت‌ها را این‌گونه درگیر نکرده بود.
 محسنی بندپی، «عین‌اللهی» را مدیری مدبر، عدالت‌محور و متخلق به اخلاق اسلامی خواند و گفت: عین‌اللهی در برنامه‌های خود توجه ویژه به مناطق محروم دارد.
  
 توسلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت مربوط به ۱۰ سال قبل است
     

نماینده مردم کبودرآهنگ با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مربوط به ۱۰ سال قبل است، گفت: مبارزه با زیرمیزی‌ها و سقط غیرقانونی جنین در برنامه‌های عین اللهی دیده نمی‌شود.
فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مخالفت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: حوزه سلامت مهمترین بخش زندگی انسان است و فقدان برنامه دقیق در حوزه سلامت منجر به افزایش بیماری و مرگ می‌شود این در حالی است که عین اللهی فردی متخصص در حوزه پزشکی و چشم پزشکی است و در برنامه وی نشانی از تفکر استراتژیک در حوزه سلامت وجود ندارد و فقط کلی‌گویی کرده است.
 وی بیان کرد: پزشک خانواده و نظام ارجاع از تکالیف ما در اسناد بالادستی است و پرونده سلامت الکترونیک کشور هم ۱۰ سال است که معطل مانده و وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ای در این زمینه ارائه نداده است. 
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای عین اللهی شما چه برنامه‌ای برای مقابله با پدیده زیرمیزی و سقط جنین دارید؟ متأسفانه بسیاری از برنامه‌ها و آماری که ارائه دادید مربوط به ۱۰ سال قبل است به گونه‌ای که شما در برنامه خود بیماری عروقی را مهمترین عامل مرگ ایرانیان مطرح کرده‌اید که مربوط به ۵ سال قبل است و الان کرونا عامل اصلی مرگ و میر کشور ما است. 
توسلی ادامه داد: آقای عین اللهی شما چه برنامه‌ای برای مقابله با کرونا دارید؟ بسیاری از برنامه‌ها و آمارهای شما مربوط به زمان فعلی نیست و زمان آن گذشته است. شما در برنامه خود گذری به آمارهای تزریقی واکسن کرونا زدید که به روز نیست و مربوط به ۲ ماه قبل است.
 وی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی یکی از راهبردها برای مقابله با بیماری‌ها را طب سنتی اعلام کرده اما متأسفانه در کشور ما سخن گفتن از طب سنتی جرم است و شما در برنامه خود هیچ مطلبی درباره مقابله با مافیایی که نمی‌گذارند طب سنتی در کشور جان بگیرد، نیاورده‌اید.
 توسلی گفت: بسیاری از کادر درمان ما نیروهای قراردادی هستند و حقوق بسیار کمی دریافت می‌کنند که در برنامه شما برای تبدیل وضعیت آنان هم چیزی را ندیدیم.
 وی با اشاره به اینکه در برنامه شما مطلبی درباره پزشک خانواده و راهکارهای رفع کمبود پزشک و دارو هم دیده نمی‌شود، اظهارداشت: یکی از عوامل ناکارآمدی بیمارستان‌های دولتی ما حضور پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی است و شما همزمان در بخش دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنید و یکی از سهامداران اصلی بیمارستان «نگاه» هستید.
 نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ تصریح کرد: آقای عین اللهی! آقازاده و داماد شما از استان گلستان در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده‌اند و طبق قانون باید چندین سال در آنجا خدمت می‌کردند اما بعد از دو سال و نیم به تهران منتقل شدند کهان شاءالله رانت و پارتی بازی در این زمینه دخیل نبوده باشد.
 
 عسگری در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت: برنامه «عین‌اللهی» برای مهار کرونا ادامه همان سیاست‌های قبلی است
   

نماینده مردم کرج گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی در مهار کرونا ادامه سیاست‌های قبلی بوده که همان سیاست‌های سازمان بهداشت جهانی است.
 مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مخالفت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: انتخاب وزیر بهداشت با جان مرد سروکار دارد بنابراین با جان مردم نمی‌توان با تساهل رفتار کرد. ما یک وزیر معمولی بهداشت با شرایط عادی نمی‌خواهیم.
 عسگری ادامه داد: وزارت بهداشت در حال حاضر در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم می‌گیرد و اختیارات و اعتبارات زیادی دارد به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که چه فردی تصدی این وزارتخانه را بر عهده بگیرد.
 وی افزود: برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مهار کرونا، ادامه سیاست‌های قبلی و تقلید محض از سازمان بهداشت جهانی است. ما در برنامه‌های او شاهد تناقض‌های جدی هستیم. 
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه این روزها در بحث واکسیناسیون تناقض‌های زیادی از سوی برخی از مسئولان مطرح می‌شود که این موضوع منجر به بی‌اعتمادی مردم شده و حتماً باید برای رفع بیماری کرونا یک وحدت رویه و انسجام وجود داشته باشد.
 عسگری اظهار داشت: بالاترین تعارض منافع در وزارت بهداشت است و کسی می‌تواند جلوی مافیای دارو را بگیرد که خودش ذی‌نفع نباشد.
 وی گفت: سوابق عین‌اللهی فقط در حوزه آموزش است و ما نیازمند یک مدیر قوی، جهادی و باسابقه برای عرصه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم و فقط با عوض کردن لوکوموتیو کاری نمی‌توان کرد بلکه باید تحول جدی ایجاد شود.
 نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر قرار است دولت آقای رئیسی دولت قوی باشد، وزارت بهداشت نباید وزارت پزشکان باشد، بلکه باید وزارت سلامت باشد.
  
بهروزی‌فر در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت: «عین اللهی» برای خودکفایی در تولید دارو و واکسن برنامه دارد
     

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: عین اللهی برنامه دقیقی برای خودکفایی در تولید دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی و توزیع عادلانه آن دارد.
خلیل بهروزی فر در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: ۹۱ درصد برنامه‌های عین اللهی بر اساس ارزیابی معاونت نظارت مجلس همسو با اسناد بالادستی است که این امر حکایت از تسلط بالای وی دارد.
 وی در تشریح نقاط قوت برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، افزود: اولویت دادن به مسائل مربوط به سلامت و مقابله با بیماری کرونا از برنامه‌های مهم عین اللهی است، متاسفانه مردم عزیز به سبب امواج متعدد ویروس کرونا صدمات جانی و مالی جبران ناپذیری دیده‌اند.
 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: باید با همراهی تمامی ارکان نظام و اتخاذ تصمیمات راهبردی مبتنی بر دلسوزی برای مهار این بیماری اقدام کرد. واکسیناسیون وسیع و گسترده و اجرای پروتکل‌های بهداشتی این بیماری قابل کنترل است. اقشار محروم باید از درمان رایگان برخوردار شوند.
 بهروزی فر، گرانی داروها را از مشکلات مهم مردم خواند و گفت: در این زمینه وزیر پیشنهادی برنامه‌ای جامع دارد. خودکفایی در تولید دارو، تجهیزات پزشکی، واکسن و توجه به پرورش نیروی انسانی کارآمد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی است. 
وی توجه دقیق به توزیع عادلانه پزشک متخصص و تجهیزات و دارو به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را از برنامه‌های وزیر پیشنهادی خواند و اظهار داشت: امیدواریم مجلس به برادر رزمنده «عین اللهی» که در دوران دفاع مقدس در جبهه حق علیه باطل حضور داشته و در آنجا نیز مدیریت بهداشت و درمان را بر عهده داشته را قاطع و بالایی بدهد و سکان وزارت بهداشت را در اختیار وی قرار دهد.
  
میرمحمدی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت: توسعه بهداشتی مناطق محروم برای «عین اللهی» مهم است
    

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه بهداشتی مناطق محروم و حضور میدانی برای «عین اللهی» مهم است و وی بارها با حضور در مناطق محروم به درمان مردم پرداخته است.
سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت در موافقت با عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، گفت: وزیر پیشنهادی امروز ایثارگری انجام داد و قرار است پاسخگوی ۸ سال عملکرد وزرای قبلی باشد. امروز به نظر می‌رسد جلسه استیضاح عین اللهی است نه جلسه رأی اعتماد به وی.
 وی افزود: فردی که ۳۰ تا ۴۰ سال مدیریت کرده در کنار نقاط قوت، نقطه ضعف نیز دارد. عین اللهی در هشت سال دفاع مقدس روز و شب در جبهه‌های جنگ حضور داشت و بعد هم در خدمت جانبازان بوده است. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: کرونا با همکاری همه ارکان نظام قابل کنترل است و باید یک فرد پای کار برای هماهنگی همه ارکان، سکان وزارت بهداشت را در اختیار داشته باشد که عین اللهی از این ویژگی برخوردار است. بعد از والفجر مقدماتی ۲، هزار مجروح به تهران آورد، بدون اینکه یک ریال از دولت پول بگیرد.
 میرمحمدی با بیان اینکه کرونا درمان پذیر نیست، گفت: تنها با واکسیناسیون صددرصدی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این بیماری قابل کنترل است.
 وی در واکنش به انتقادات نمایندگان در خصوص عدم توجه عین اللهی به طب سنتی، گفت: دانشکده‌های طب سنتی را عین اللهی راه انداخت و از آن حمایت کرد، اما در دولت گذشته با این دانشکده‌ها برخورد شدیدی صورت گرفت. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از عین اللهی خواست سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه بهداشت و درمان را اجرایی کند و گفت: سوابق ده‌ها سال مجاهدت وزیر پیشنهادی بهداشت در عرصه‌های مختلف انقلاب نشان می‌دهد که وی فردی مجاهد و متعهد است.
 میرمحمدی از عین اللهی خواست تعهد بدهد که تعارض منافع را در وزارت بهداشت از بین ببرد و گفت: توسعه بهداشتی مناطق محروم و حضور میدانی برای عین اللهی مهم است و وی بارها با حضور در مناطق محروم به درمان مردم پرداخته است. 
وی با بیان اینکه توسعه رشته‌های پزشکی در زمان عین اللهی انجام شد، اظهار داشت: در زمینه کاهش پذیرش دانشجوی پزشکی نیز معتقدیم باید ظرفیت پذیرش دانشجویان افزایش یابد اما پاشنه آشیل حل این مشکل، بومی گزینی و توزیع عادلانه کادر درمان است.
 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: عین اللهی عافیت طلب و مصلحت اندیش نیست، وزیری میدانی و پای کار است.
وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کرد؛ تکمیل واکسیناسیون تا پایان بهمن ۱۴۰۰/ قرنطینه نباید نمایشی باشد
   

وزیر پیشنهادی بهداشت با حضور در صحن علنی مجلس، به دفاع از برنامه‌های خود برای ارتقای جایگاه سلامت در کشور پرداخت.
 بهرام عین اللهی، صبح دوشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به ارائه برنامه‌های خود برای بهبود اوضاع کرونایی و نظام سلامت کشور پرداخت.
 وی با عنوان این مطلب که جهاد سلامت در ۴۰ سال گذشته ادامه داشته است، گفت: اخیراً این جهاد با جنگ با ویروس کرونا دنبال می‌شود.
 عین اللهی ادامه داد: من خودم دشواری‌های بیماری کرونا را با پوست و گوشتم لمس کرده‌ام. در اسفند ۹۸ مرگ را به چشمان خودم دیدم و می‌دیدم کادر درمان برای زنده ماندنم تلاش می‌کردند و غیر از آن چیزی به خاطر ندارم.
 وی افزود: در آن شب‌ها و روزهای سخت بیماری، خداوند کمک کرد تا بار دیگر به میدان دفاع از سلامت بازگردم و اجازه ندهم پرچم مدافعان سلامت بر زمین بیافتد.
 عین اللهی گفت: اکنون در کارزار مبارزه با کرونا تا پای جان خواهم ایستاد.
 وی در ادامه به جایگاه خطیر وزیر بهداشت اشاره کرد و افزود: بر این باورم که وزیر بهداشت باید کنار مردم بایستد و برای سلامت آنان خود را به آب و آتش بزند.
 عین اللهی گفت: بهبودی بیماران باید فارغ از دغدغه‌های مالی در اولویت برنامه‌های وزیر بهداشت باشد.
 وی افزود: برای سلامت مردم نمی‌توان معطل تصمیم گیری‌ها بود. در واقع سلامت مردم نباید به تأخیر بیافتد.
 وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: کدام پدری را دیده‌اید برای سلامت فرزندانش لفاضی کند. سلامت مردم خط قرمز ما است.
 وی با بیان این مطلب که ما می‌توانیم بر این ویروس منحوس غلبه کنیم، افزود: کرونا موضوعی تک بعدی نیست و سال‌ها است در این عرصه حضور داشته‌ام و جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه می‌دهم.
 عین اللهی در ادامه به برنامه‌های خود اشاره کرد و گفت: اولین و مهم‌ترین موضوع، بیماری کرونا است.
 وی با عنوان این مطلب که کرونا در سه بخش باید مدیریت شود، به برنامه واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: در دنیا ثابت شده که مهم‌ترین عامل پیشگیری از کرونا، واکسیناسیون است.
 عین اللهی با اشاره به اینکه باید ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای جمعیت هدف بالای ۱۸ سال تأمین کنیم، گفت: تولید داخل نمی‌تواند ۹۸ میلیون دوز واکسن را برای تکمیل واکسیناسیون تأمین کند و لازم است از طریق واردات حتی توسط بخش غیر دولتی، واکسن را تأمین کنیم.
 وی افزود: تا پایان بهمن ۱۴۰۰ برنامه واکسیناسیون جمعیت هدف انجام خواهد شد.
 وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: اظهار کرد: ما امکانات بسیاری مانند بسیجیان و انقلابی‌ها، شهرداری، نیروهای مسلح و… در کشور داریم که باید با استفاده از کمک آنها واکسیناسیون را در کشور انجام دهیم، طرح شهید سلیمانی که توسط بسیج برای بیماریابی و کمک به بیماران کرونایی در حال اجرا است نیز با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.
 وی، قرنطینه یا لاک داون را یکی دیگر از اقدامات خود برشمرد و گفت: کشورها در دنیا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد قرنطینه را انجام می‌دهند و ما نیز با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود باید لاک داون را اجرایی کنیم. البته نباید این موضوع به صورت نمایشی باشد، به نحوی که با تعطیلی دو هفته‌ای میزان مرگ و میر در کشور افزایش یابد. برای انجام لاک داون باید از همه مانند اصناف و افراد مؤثر خارج از وزارت بهداشت و درمان کمک بگیریم تا چرخه ویروس کرونا در کشور متوقف شود.
 وزیر پیشنهادی بهداشت با اشاره به موضوع تأثیر مدیریت در حوزه بهداشت و درمان نیز بیان کرد: مهم‌ترین موضوع در کنترل شیوع بیماری کرونا مدیریت است و از رئیس جمهور تا معاون اول و ستاد ملی کرونا باید در این حوزه به درستی اقدام کنند. می‌توانیم در ستاد کرونا از نمایندگان مجلس استفاده مؤثر کنیم. همچنین می‌توان یکسری اقدامات را به استان‌ها واگذار کرد تا آنها با توجه به شرایط محلی خود و حضور افراد مؤثر تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
 عین اللهی در خصوص حوزه تولیت بهداشت وزارت بهداشت گفت: بر اساس قانون تولیت سلامت مردم با وزارت بهداشت و درمان است، اما ۷۵ درصد از عوامل تأثیرگذار بر سلامت مردم خارج از حوزه وزارت بهداشت و درمان مانند خرابی جاده‌ها، غذای آلوده و تصادفات است. اما باید وزارت بهداشت و درمان در این میان به حاکمیت شناخته شود تا بتواند تولیت خود را به درستی انجام دهد و این موضوع نیاز به اصلاح ساختار دارد.
 وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون کاهش سهم هزینه‌های سلامت مردم بیان کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری باید وقتی شخصی بیمار می‌شود تنها به خاطر بیماری خود رنج ببرد و نه هزینه‌های آن، بر این اساس در برنامه ششم توسعه مقرر شد هزینه سلامت برای مردم به ۲۵ درصد کاهش پیدا کند، اما متأسفانه همچنان این هزینه‌ها بر دوش مردم است و ما در برنامه این وزارتخانه بر لزوم اجرای این قانون تاکید داریم.
 وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه نظام بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: در صورت انجام پیشگیری، سلامت مردم در معرض خطر قرار نگرفته و حتی هزینه‌های درمان نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین موضوع خانه بهداشت و نظام شبکه بهداشت، یکی دیگر از برنامه‌های من در این وزارتخانه است که باید تلاش شود خانه‌های بهداشت در مناطق روستایی تقویت و کارایی خود را حفظ کند.
 عین اللهی تصریح کرد: امروزه بیماری‌های مزمن غیر واگیر مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و…، یکی از مشکلات در کشور است که با اصلاح سبک زندگی و تغذیه حل می‌شود و مردم باید این موضوع را به درستی رعایت کنند. 
وی با اشاره به اینکه نظام پزشک خانواده برای ما بسیار مهم و در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: نظام ارجاع و پزشک خانواده بر اساس برنامه ششم توسعه و برنامه ابلاغی مقام معظم رهبری بر وزارت بهداشت و درمان تکلیف شده و رهبری انقلاب از این وزارتخانه خواسته‌اند تا پزشک خانواده راه اندازی شود، متأسفانه در این حوزه مقاومت‌هایی در بخش دهنده سلامت و گیرنده آن وجود دارد، اما به راه اندازی زیرساخت الکترونیکی می‌توان پزشک خانواده را اجرایی کرد.

موافقت سه کمیسیون مجلس با صلاحیت «حجت الله عبدالملکی»
    

کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و آموزش مجلس شورای اسلامی صلاحیت «عبدالملکی» را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید کردند.
 در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرائت شد.
 در ابتدا مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی با اشاره به گزارش کمیسیون متبوع خود در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: عبدالملکی برنامه‌های خود را در این کمیسیون ارائه داد که شامل تقویت سرمایه انسانی با استفاده از مدیران جوان و انقلابی، فساد ستیزی و برکناری مدیران فاقد صلاحیت و تخصص، تشکیل جلسات متعدد با نمایندگان استان‌ها در راستای حل و فصل مشکلات آنان و ایجاد ساز و کار منسجم برای ارزیابی عملکرد مسئولان وزارتخانه است.
 وی بیان کرد: طبق بررسی‌های کمیسیون اجتماعی مجلس برنامه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی منطبق با اسناد بالادستی است و این کمیسیون برنامه‌های وی را برای تصدی این وزارتخانه مثبت ارزیابی کرد. در ادامه جلسه زهرا شیخی نیز گزارش کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.
 وی گفت: عبدالملکی دانش آموخته اقتصاد است و سمت‌های مدیریتی در کمیته امداد داشته و از این طریق به خوبی با این وزارتخانه ارتباط برقرار کرده و با اختیارات و وظایف تعاون، کار و رفاه اجتماعی آشناست.
 سخنگوی کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جمله اولویت‌های اصلی عبدالملکی ایجاد دورانی پرنشاط و مملو از سلامت برای بازنشستگان، بهبود سطح خدمت رسانی به مددجویان و اهتمام به اجرای مصوبات و قوانین مجلس است.
 شیخی اظهار داشت: ما صلاحیت و برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی کردیم و وی با اکثریت آرا در این کمیسیون به عنوان فردی شایسته برای تصدی این وزارتخانه شناخته شد.
 در ادامه جلسه، رضا حاجی پور نیز گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد. 
وی اظهار داشت: مهارت آموزی و توجه به کارآموزی در سازمان فنی و حرفه‌ای، توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان و سر و سامان دادن به بنگاه‌های اقتصادی و شستا از جمله برنامه‌های ارائه شده از سوی عبدالملکی است و ما این برنامه‌های ارائه شده را واقع گرا و دارای انسجام دیدیم. 
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: بررسی برنامه‌های پیشنهادی عبدالملکی نشان می‌دهد که وی از تسلط کافی برخوردار است و دارای سوابق علمی خوبی است و اکثریت اعضای این کمیسیون با وی برای تصدی وزارت مذکور موافقت کردند.
  
چنارانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار: برنامه «عبدالملکی» برای شستا فقط تئوری‌پردازی است
   

نماینده مردم نیشابور با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه وزارتخانه بزرگ است که در هم ادغام شده‌اند، گفت: عبدالملکی برای ساماندهی شستا برنامه ندارد و تنها تئوری‌پردازی کرده است.
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: اگر وزیری مخالف نداشته باشد، چگونه می‌تواند برنامه‌هایش را به مردم و مجلس عرضه کند. دولت باید بگوید «زنده باد مخالف ما». جلسه رأی اعتماد فرصتی برای بررسی برنامه‌های وزرا است.
 وی با بیان اینکه وزارت کار سرقفلی وزارتخانه‌ها است، افزود: متأسفانه امروز وزارت کار حیاط خلوت بسیاری از مدیران بازنشسته است. این وزارتخانه گردش مالی بالایی دارد. مردم توقع دارند فردی فسادستیز و آشنا به امور در این وزارتخانه منصوب شود.
 نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس تصریح کرد: این کابینه با این مدل معرفی مورد پسند مجلس نیست. وزرا جابه‌جا گذاشته شده‌اند. ما جوانان انقلابی را قبول داریم اما الان فرصتی نداریم که آزمون و خطا کنیم. شش ماه طول می‌کشد تا حجت الله عبدالملکی بتواند این وزارتخانه عریض و طویل را بشناسد.
 چنارانی با بیان اینکه دغدغه حامیان و طرفداران رئیس جمهور معرفی مدیران متخصص و انقلابی است، گفت: وزیر پیشنهادی رفاه برنامه ۷۷ صفحه‌ای به مجلس ارائه داده که بسیار کلی است. فقط در قسمت بهزیستی که تخصص وزیر پیشنهادی است برنامه‌های عملیاتی ارائه شده است.
 وی خطاب به عبدالملکی، گفت: برنامه شما برای اشتغال چیست. در زمینه ساماندهی شرکت‌های دولتی چه برنامه‌ای دارید. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه وزارتخانه بزرگ است که در هم ادغام شده‌اند. امروز ۵۰۰ شرکت در زیرمجموعه شستا وجود دارد اما آقای عبدالملکی برای ساماندهی این شرکت‌ها برنامه ندارد و تنها تئوری‌پردازی کرده است.
 نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس، متناسب سازی حقوق بازنشستگان را یکی از دغدغه‌های نمایندگان خواند و گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه‌ای را تحویل می‌گیرد که در واقع یک اقیانوس است. ۳۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار این وزارتخانه است.
 
روح‌الامینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار: «عبدالملکی» پختگی لازم را ندارد/ وزارت کار جای تئوری‌پردازی نیست
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عبدالملکی پختگی لازم برای وزارت کار را ندارد و در حوزه صنعت دارو که ۶۰ درصد آن در شستا و تأمین اجتماعی است، نمی‌تواند به سؤالات من پاسخ دهد.
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه (اول شهریور ماه) و در جریان بررسی رأی اعتماد به کابینه سیزدهم، عبدالحسین روح‌الامینی در مخالفت با حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بنده از اظهارات وزیر پیشنهادی قانع نشده‌ام؛ عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت کار که مخلوطی از چند سازمان و وزارتخانه است، ندارد.
 وی با بیان اینکه وزارت کار جای تئوری‌پردازی نیست، افزود: رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود گفت برخی وزرای پیشنهادی را نمی‌شناسم و از فیلتر یک کارگروه عبور کرده‌ام.
 نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: برخی وزرای پیشنهادی قرار بود شب قبل، تصدی یک وزارتخانه را داشته باشند اما صبح به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه دیگری معرفی شدند. 
روح‌الامینی با بیان اینکه کار در کمیته امداد با وزارت تعاون متفاوت است، گفت: انتخاب وزرا بر عهده رئیس‌جمهور نیست بلکه رئیس‌جمهور، وزرا را پیشنهاد می‌دهد و مجلس انتخاب می‌کند.
 وی تأکید کرد: وزیر یا رئیس‌جمهور باید در مقابل مجلس پاسخگو باشند؛ نه معاون اول رئیس‌جمهور. عبدالملکی پختگی کامل برای تصدی این وزارتخانه را ندارد. در کمیسیون بهداشت از وی در مورد وضعیت واکسن و دارو، در یک سال و نیم گذشته و یک سال و نیم آینده سؤال کردم، نتوانست پاسخ دهد. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی از سر دلسوزی است.
 
روح‌الامینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار: «عبدالملکی» پختگی لازم را ندارد/ وزارت کار جای تئوری‌پردازی نیست
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عبدالملکی پختگی لازم برای وزارت کار را ندارد و در حوزه صنعت دارو که ۶۰ درصد آن در شستا و تأمین اجتماعی است، نمی‌تواند به سؤالات من پاسخ دهد.
عبدالحسین روح‌الامینی در مخالفت با حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بنده از اظهارات وزیر پیشنهادی قانع نشده‌ام؛ عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت کار که مخلوطی از چند سازمان و وزارتخانه است، ندارد.
 وی با بیان اینکه وزارت کار جای تئوری‌پردازی نیست، افزود: رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود گفت برخی وزرای پیشنهادی را نمی‌شناسم و از فیلتر یک کارگروه عبور کرده‌ام.
 نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: برخی وزرای پیشنهادی قرار بود شب قبل، تصدی یک وزارتخانه را داشته باشند اما صبح به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه دیگری معرفی شدند. 
روح‌الامینی با بیان اینکه کار در کمیته امداد با وزارت تعاون متفاوت است، گفت: انتخاب وزرا بر عهده رئیس‌جمهور نیست بلکه رئیس‌جمهور، وزرا را پیشنهاد می‌دهد و مجلس انتخاب می‌کند.
 وی تأکید کرد: وزیر یا رئیس‌جمهور باید در مقابل مجلس پاسخگو باشند؛ نه معاون اول رئیس‌جمهور. عبدالملکی پختگی کامل برای تصدی این وزارتخانه را ندارد. در کمیسیون بهداشت از وی در مورد وضعیت واکسن و دارو، در یک سال و نیم گذشته و یک سال و نیم آینده سؤال کردم، نتوانست پاسخ دهد.
 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی از سر دلسوزی است.

علیزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی کار: «عبدالملکی» نگاه مثبتی به ظرفیت‌های داخلی در حل مشکلات کشور دارد
   

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی گفت: عبدالملکی در حوزه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی صاحب نظر است و نگاه مثبتی به ظرفیت‌های داخلی در حل مشکلات کشور بویژه حوزه اشتغال دارد.
 بهزاد علیزاده در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: حجت الله عبدالملکی دو عنصر تجربه و جوانی را در کنار هم دارد و فردی متخصص، متعهد و فسادستیز است.
 وی بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بزرگترین، مهم‌ترین و پیچیده‌ترین وزارتخانه‌های دولت است و قطعاً دارای چالش‌های زیادی است که حل آن نیاز به یک برنامه اساسی دارد.
 نماینده مردم دهلران در مجلس تصریح کرد: در صورتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی اداره شود، می‌تواند منجر به رفع مشکل اشتغال شود. این وزارتخانه دارای سازمان‌ها و هلدینگ های بسیار زیادی است که بخش مهمی از اشتغال کشور را هم شامل می‌شود. فردی باید عهده دار این وزارتخانه شود که برنامه محور، سخت کوش و پاک دست باشد که عبدالملکی به عنوان یکی از جوان‌ترین وزرای دولت، در حوزه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی صاحب نظر است و نگاه مثبتی به ظرفیت‌های داخلی در حل مشکلات کشور بویژه حوزه اشتغال دارد. 
علیزاده تأکید کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای سوابق و تجربیات بسیار خوبی است و فردی اهل تعامل است به گونه‌ای که در هر جایی که کار کرده، باعث پویایی آن مجموعه شده است.
 وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: عبدالملکی برنامه‌هایی برای بهبود فضای کسب و کار، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، توسعه ظرفیت‌های اشتغال در فضای مجازی، تخصص گرایی و شایسته سالاری، شفافیت کامل و گزارش دهی درباره عملکرد شرکت‌ها، هلدینگ ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد.
 نماینده مردم دهلران در مجلس تأکید کرد: انتظار ما از عبدالملکی آن است که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس در انتصابات این وزارتخانه و شرکت‌های وابسته به آن دقت کافی داشته باشد تا این هلدینگ ها و شرکت‌ها، حیاط خلوت برخی افراد نشود و وی حتماً باید بر فعالیت‌های اقتصادی این صندوق‌ها نظارت کامل داشته باشد.

  
 بسطامی در موافقت با وزیر پیشنهادی کار: «عبدالملکی» می‌تواند به وضعیت نابسامان صندوق بازنشستگی سامان دهد
نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: ما سه معضل اساسی مبنی بر بیکاری، وضعیت اسفبار اقشار آسیب پذیر و نابسامانی در صندوق‌های بازنشستگی را داریم که عبدالملکی می‌تواند این مشکلات را حل کند.
علی اکبر بسطامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: یکی از اولویت‌های اصلی ما باید بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه باشد که مخاطب اصلی این برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
 وی بیان کرد: ما سه معضل اساسی مبنی بر بیکاری، وضعیت اسفبار اقشار آسیب پذیر و نابسامانی در صندوق‌های بازنشستگی را داریم که عبدالملکی به خوبی می‌تواند این مشکلات را حل و فصل کند.
 نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه بسیار خوبی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی دارد و تسهیلات و تجربیات وی هم بسیار ارزنده است.
 بسطامی تاکید کرد: عبدالملکی ید طولایی در کارهای اجتماعی و خدمت گزاری به محرومان دارد و شب و روز در کنار مردم و محرومان بوده است.
 وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرورش یافته مکتب امام (ره) است، گفت: حجت الله عبدالملکی به وظایف وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاملاً اشراف دارد و دارای تجربیات گران‌سنگی در عرصه‌های مختلف است.
 
  موسوی لارگانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار: معرفی «عبدالملکی» برای وزارت کار، ظلم به دولت و مجلس است
   

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: معرفی عبدالملکی به عنوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظلم به وزیر پیشنهادی، هیئت دولت و مجلس انقلابی است.
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه (اول شهریور) و در جریان بررسی رأی اعتماد به کابینه سیزدهم، حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مخالفت با عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: پیش از این افرادی در حد و اندازه رئیس جمهور مدیریت این وزارتخانه را بر عهده داشتند، مدیران این وزارتخانه افرادی باتجربه بودند، انتظار داشتیم شخصیتی د ر حد و اندازه «مخبر» برای این وزارتخانه معرفی می‌شد. 
وی تاکید کرد: وزیر کار باید مقبول کارگران، بازنشستگان، مددجویان بهزیستی، جامعه بزرگ تعاونی‌ها و در واقع مقبول ۷۰ درصد جمعیت کشور باشد.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: پیش از این روسای سازمان تأمین اجتماعی و شستا نیز در حد و اندازه وزیر بودند، وزیر پیشنهادی باید بر صنعت، پزشکی، بیمه‌ها، روابط کارگری، صندوق‌های بازنشستگان احاطه کامل داشته باشد تا بتواند بحران‌های صندوق‌های بازنشستگان و مسائل کارگری را حل کند. 
موسوی لارگانی، عبدالملکی را فردی جوان، هوشمند، مسلط به اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: رئیس جمهور در روز معرفی وزرا علت انتخاب عبدالملکی را سابقه وی د ر کمیته امداد و اجرای طرح‌های اشتغالزا اعلام کرد، اما باید بدانیم اشتغال فقط یک موضوع از صدها موضوع این وزارتخانه است و امری فراوزارتخانه ای می‌باشد. اداره این وزارتخانه نیازمند علم و تجربه است. این وزارتخانه در هر استان ۱۱ مدیرکل معرفی می‌کند از این رو باید سطح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از همه وزرای کابینه بالاتر باشد.
 وی تصریح کرد: حضور عبدالملکی در این وزارتخانه را ظلم به این جوان نخبه و آینده دار و ظلم به هیئت دولت و مجلس انقلابی می دانم. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این وزارتخانه پرخطر است، سقوط هواپیمای آسمان، سانحه معدن گلستان و کشتی سانچی سه رویداد تأسف آور و فاجعه بار بود که این وزارتخانه را با بحران‌های جدی مواجه کرد.
 موسوی لارگانی ادامه داد: عبدالملکی آینده دار است، اجازه دهید تجربه لازم را کسب کند، مجلس باید توانمندی‌های وزرای پیشنهادی را بررسی کند و سپس رأی اعتماد دهد. 
وی با اشاره به اظهارات اخیر آیت الله علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه در مورد رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، افزود: او درست گفت، اگر دولت خوب کار نکند کسی به دولت فحش نمی‌دهد، بلکه یقه مجلس را می‌گیرند.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عبدالملکی در کمیسیون اعلام کرده است که اگر به بنده رأی اعتماد ندهید باز هم دولت من را معرفی خواهد کرد، بهتر از من در کشور وجود ندارد.
 
 سلیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار: «عبدالملکی» تیم با تجربه‌ای برای اداره وزارت کار ندارد
     

نماینده مردم سمیرم گفت: اداره وزارت کار نیاز به یک تیم کارکشته و با تجربه دارد که وزیر پیشنهادی کار از چنین تیمی برخوردار نیست.
 اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مخالفت با عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: وزارت کار، وزارتخانه‌ای بزرگ محسوب می‌شود و اداره آن نیازمند تیمی قوی، فنی و کارکشته است که توانایی اتخاذ تصمیمات قاطع را داشته باشد.
 وی افزود: اداره وزارت کار نیاز به یک تیم کارکشته و با تجربه دارد که وزیر پیشنهادی کار از چنین تیمی برخوارد نیست.
 نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: بحران صندوق‌های بازنشستگی اگر با ارائه طرح‌های قوی حل نشود، عواقب سختی گریبان کشور را خواهد گرفت. 
سلیمی خطاب به عبدالملکی، گفت: آیا شما سابقه‌ای در اداره صندوق‌ها دارید؟، آیا می‌دانید حقوق حداقلی بازنشستگان کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد؟ 
وی تصریح کرد: مشکل اصلی این وزارتخانه انتصابات سیاسی افراد فاقد صلاحیت در هیئت مدیره صندوق‌ها و شرکت‌ها است. آیا قدرت کافی برای اصلاحات اساسی در این وزارتخانه دارید؟
 نماینده مردم سمیرم در مجلس خطاب به عبدالملکی، افزود: آیا قول می‌دهید شرکت‌ها، حیاط خلوتی برای همفکران شما نشوند. آیا به برنامه‌های خود اعتقاد دارید؟ 
سلیمی گفت: مددجویان بهزیستی نیاز به کمک بیشتری دارند. با بی عدالتی در بخش درمان چه خواهید کرد؟
   
روشنفکر در موافقت با وزیر پیشنهادی کار: «عبدالملکی» فساد ستیز است/ به «ما می‌توانیم» اعتقاد دارد
   

نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردی فسادستیز و جزو نخبگان حوزه اقتصاد است.
 مهدی روشنفکر در جلسه علنی امروز (دوشنبه اول شهریور ماه) و در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: اولین ویژگی عبدالملکی آن است که باور و اعتقاد عمیق به جمله «ما می‌توانیم» دارد.
 وی ادامه داد: عبدالملکی در کمیته امداد اقدامات قابل توجهی انجام داد و در بدترین شرایط تورم، تحریم و شیوع منحوس ویروس کرونا توانست به برنامه‌هایی که طبق قانون، کمیته امداد مکلف به انجام آن است، عمل کند.
 نماینده مردم بویراحمد در مجلس تصریح کرد: مطابق با برنامه ششم توسعه، کمیته امداد ملزم بود که در طول اجرای این برنامه سالانه اشتغال ایجاد کند که کمیته امداد با اقدامات درخور عبدالملکی از سال ۹۶ تا ۹۹ اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داد و وی توانست ۲.۵ برابر بیشتر از آن چیزی که کمیته امداد به آن مکلف شده بود، اشتغال ایجاد کند.
 روشنفکر متذکر شد: عبدالملکی نشان داده که فردی کاربلد است و می‌تواند از عهده امور برآید. وی جزو نخبگان حوزه اقتصاد است و نشان داده که توان و تخصص کافی را دارد.


 وی تأکید کرد: نگاه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدیریت سیستمی است و وی به خرد جمعی اعتقاد دارد، اهل مشورت است و خود رأی نیست.
 نماینده مردم بویراحمد در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی روحیه مبارزه با فساد دارد و فرد محافظه‌کاری نیست. متأسفانه برخی از نمایندگان مخالف جوانگرایی هستند و فقط بر ضرورت سابقه وزرای پیشنهادی تأکید می‌کنند درحالی‌که ما بسیاری از مدیران را در نظام داشته و داریم که علی‌رغم سابقه زیاد برای سازمان و وزارتخانه خود افراد مضری هستند و قطعاً سابقه به تنهایی کافی نیست، البته عبدالملکی سابقه کافی را هم دارد.
 روشنفکر گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال تقویت بیمه درمانی، بیمه بازنشستگی، بیمه حوادث و بیمه از کار افتادگان است و برنامه‌هایی دارد تا رانندگان هم تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
 
 موحد در موافقت با وزیر پیشنهادی کار: «عبدالملکی» می‌تواند به خوبی وزارت کار را مدیریت کند
   

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی قطعاً می‌تواند این وزارتخانه را به خوبی مدیریت کند و از پسِ مشکلات آن برآید.
  حجت الاسلام سیدمحمد موحد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: اگر کابینه پیشنهادی رئیسی را با کابینه پیشنهادی دولت‌های سابق مورد مقایسه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که وزرای پیشنهادی این دولت بسیار قوی و نخبه هستند.
 وی تأکید کرد: وزرای پیشنهادی رئیسی با هیچیک از دولت‌های قبلی قابل مقایسه نیستند و رئیس جمهور افراد توانمند و نخبه‌ای را برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف کشور در نظر گرفته است.

 نماینده مردم کهگیلویه در مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاهی اجتماعی هم جزو نخبگان اقتصادی است و قطعاً می‌تواند این وزارتخانه را به خوبی مدیریت کند و از پسِ مشکلات آن برآید.
 موحد گفت: در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس هم برنامه وزرای پیشنهادی دولت کاملاً مورد ارزیابی قرار گرفت و این وزرای پیشنهادی بسیار قوی‌تر از وزرای پیشنهادی دولت‌های دیگر هستند و می‌توان گفت که با این شرایط، دولت رئیسی یکی از قوی‌ترین دولت‌های نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

وزیر پیشنهادی کار و تعاون: سامانه اشتغال ایرانیان را ایجاد می‌کنم/وزارت کار، وزارت مردم است
      

وزیر پیشنهادی کار با بیان اینکه وزارت کار، وزارت مردم است، گفت: در حوزه مشاوره و هدایت شغلی، سامانه اشتغال ایرانیان را راه‌اندازی خواهم کرد.
حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم و اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس در حال برگزاری است، گفت: نقل‌قول‌هایی در این تریبون به من نسبت داده‌اند که صحت ندارد. بنده دارای مدرک دکتری علوم اقتصادی از دانشگاه اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با مرتبه دانشیاری هستم. همچنین در نیمی از عمر ۴۰ ساله خود در زیرمجموعه‌های وزارت کار، وزارت اقتصاد، کمیته امداد، استانداری کردستان، مرکز الگوی اسلامی پیشرفت و بیش از ده‌ها مجموعه اقتصادی بزرگ که هر کدام ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشتند، فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی زیادی داشته‌ام.
وی افزود: قطعاً نمایندگان مجلس بین تجربه موفق و سابقه طولانی تفاوت قائل هستند. وزارت کار یک نهاد بزرگ است که با حوزه‌های رفاهی و معیشتی، کارگران، بازنشستگان، روستاییان، معلولان، عشایر، زنان سرپرست خانوار، کارجویان و کارآموزان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، کودکان، سالمندان و مراکز فنی و حرفه‌ای و غیرانتفاعی متعدد ارتباط دارد. این وزارتخانه به ۷۰ درصد مردم ایران خدمات می‌دهد که به این جهت بنده این وزارتخانه را وزارت مردم می‌دانم.
وی ادامه داد: همچنین اجرای تعداد زیادی از اسناد نظام و قوانین بالادستی و مجلس در گروی مدیریت صحیح وزارت کار است. بنده به عنوان یک مدیر اجرایی معتقدم بخش زیادی از مشکلات ما ناشی از اجرا نکردن درست قوانین است. مشکلات حوزه ضابطه‌گذاری مربوط به آئین‌نامه‌های اجرایی در دستگاه‌های اجرایی بوده که حتی گاهی موجب نقض غرض قانونگذار شده است. من اجرای صحیح قانون را در دستور کار قرار می‌دهم.
عبدالملکی افزود: اصول ۲۰، ۲۱، ۳۹، ۴۱ و ۴۳ قانون اساسی و بخش‌های زیادی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه اشتغال و ایجاد رفاه برای مردم و همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴، مبارزه با مواد مخدر قانون کار، قانون بیمه بیکاری، قانون حمایت از معلولان و قانون تعاون مربوط به وزارت کار می‌شود.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه‌های عملیاتی با پشتیبانی مجلس محقق می‌شوند، اظهار داشت: یکی از محورهای مهم من مربوط به اشتغال و روابط کار و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود. ز دو مشکل رفاهی کشور، تورم و بیکاری است و نمایندگان دغدغه بیکاری در منطقه خود را دارند. اگرچه تولید و اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات، گردشگری و … رخ می‌دهد اما با توجه به اینکه این وزارتخانه با دبیرخانه ستاد اشتغال کشور مرتبط است، لازم است که تحقق برنامه اشتغالزایی با فرماندهی عالی رئیس‌جمهور از طریق وزارت کار پیگیری شود. وزارت کار مسئول اجرای برنامه‌های تولید و اشتغال خواهد بود.
وی گفت: طی ۴۳ سال گذشته اقدامات زیادی برای اشتغال شده اما آیا اطلاعاتی در مورد وضعیت اشتغال و بیکاری مردم داریم؟ آیا از طریق کد ملی می‌توان اشتغال، بیکاری، کارورز بودن، وضعیت تجربه و مهارت و استعداد افراد را به دست آورد؟
عبدالملکی افزود: من برنامه دارم که با ایجاد سامانه «اشتغال ایرانیان» این بانک اطلاعاتی را در حوزه مشاوره و هدایت شغلی درست کنم که می‌تواند اهرم کمکی برای کارفرمایان جهت پیدا کردن نیروی مورد نیازشان باشد.



وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: می‌گوئید چرا در سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌ها عدالت سرزمینی بخصوص در مناطق محروم رعایت نمی‌شود؛ این موضوع درست است و به موضوع اشتغال در مناطق محروم مربوط می‌شود.
وی افزود: من برنامه دارم که مشخص کنم هر دستگاهی در حد مقدورات خود در حوزه توسعه متوازن ایفای نقش کند. خوشبختانه آمایش سرزمین در سطح کلان انجام شده، از این رو برنامه دارم که هر هلدینگ در هر بخش چه کارهایی انجام دهد؛ این نقش‌آفرینی باید همراه با سودآوری و تأمین منابع مالی بیشتر برای صندوق، کمک به پیشرفت اقتصادی منطقه و کمک به بهبود زمینه‌های ارزش شغلی منطقه باشد.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین در برنامه دارم که قوانین زائد را حذف کنم.
عبدالملکی در خصوص پیگیری سه جانبه گرایی میان کارگر، کارفرما و دولت گفت: تاکید ما بر اجرای این موضوع است، با کانون‌ها و اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایی جلسات متعددی داشتیم همه آنها معتقد به اصلاح قانون تعیین حقوق و دستمزد هستند ما این اصلاح را انجام می‌دهیم.
وی در خصوص یارانه بیمه کارفرمایان گفت: بسیاری از کارفرمایان معتقدند اگر هزینه بیمه کارگری کمتر شود ما بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم، در حال تهیه برنامه‌ای هستیم که یارانه بیمه کارگران مخصوص کارفرمایان تأمین و اجرا شود.
سهم مشاغل خانگی در ایران کمتر از ۳.۵ درصد است
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مشاغل خانگی گفت: در دنیا مشاغل خانگی نقش ۱۰ تا ۱۱ درصدی در اشتغال دارند اما در ایران این سهم کمتر از ۳.۵ درصد است. ما پیش از این الگوی کار از منزل به جای کار در منزل را به صورت پایلوت راه اندازی کردیم که برای ۵۰ هزار نفر شغل ایجاد شد.
عبدالملکی در خصوص توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: ما قانون جامع آموزش فنی و حرفه‌ای را داریم که سال ۹۶ تصویب شد اما اجرا نشد. این قانون خوبی است و ما آن را اجرا خواهیم کرد. برنامه ریزی کردیم تا نیمی از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را به مراکز کارآفرینی تبدیل کنیم.
وی درباره سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه آن گفت: به دنبال شفاف سازی دخل و خرج‌های سازمان تأمین اجتماعی هستیم همچنین به سمت راه اندازی بیمه اجتماعی برای ۹ دهک کشور حرکت خواهیم کرد. مساله ایجاد عدالت در خدمات درمانی را پیگیری می‌کنیم تا کیفیت خدمات درمانی افزایش یابد. در نقاطی که مراکز درمانی نداریم، تأسیس خواهیم کرد و یا اگر امکان تأسیس نباشد اقدام به خرید خدمت درمانی می‌کنیم.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: همه این خدمات تأمین اجتماعی را الکترونیکی خواهیم کرد. بانک اطلاعات رفاه ایرانیان که موجود است را تکمیل کرده و مصوبه بودجه امسال مبنی بر بازپرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی را پیگیری می‌کنیم تا این بدهی‌ها پرداخت شود.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حوزه مذکور گفت: در ده سال گذشته بخش تعاون مظلوم واقع شد به خصوص پس از ادغام سه وزارت تعاون، کار و رفاه آنچه فراموش شد بخش تعاون بود. معتقدیم باید بخش تعاون را ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: مهمترین اقدام ما در مردمی سازی اقتصاد، تقویت تعاون است. در نخستین گام سند تعاون را که سال گذشته تصویب شد اما اجرا نشد به اجرا درخواهیم آورد. بانک توسعه تعاون را برای حمایت بیشتر از بخش تعاون تقویت خواهیم کرد.
عبدالملکی تاکید کرد: یک اقدام نوآورانه در حوزه تعاونی‌ها داریم و آن ایجاد شاخص پایش تولید و فضای کسب و کار در تعاونی هاست تا فضای کسب و کار شرکت‌های این حوزه را بررسی کنیم. تقویت فرهنگ تعاون هم مدنظر است.
وی درباره برنامه‌های خود در حوزه بهزیستی گفت: در بخش بهزیستی، تحکیم خانواده، حمایت از زنان بدسرپرست و بی سرپرست، ایتام، معلولان و سالمندان را در دستور کار داریم. سازمان بهزیستی ۱۲۰ هزار نیرو دارد و با ۶.۵ میلیون نفر از مردم که تحت پوشش آن هستند در ارتباط مستقیم است.
عبدالملکی گفت: کنترل آسیب‌های اجتماعی، رسیدگی به معلولان، اجرای قانون اختصاص سهم سه درصدی به معلولان در جذب نیرو، موضوع کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا و تأمین مسکن خانوارهای پرمعلول از دیگر برنامه‌های ماست.
به ازدواج زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار کمک می‌کنیم
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ارائه بسته‌های حمایتی برای کاهش فقر سالمندان و حمایت از کودکان و زنان بی سرپرست از دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی خواهد بود. در حال حاضر ۹۰۰ هزار زن بی سرپرست پشت نوبت برای تحت پوشش درآمدن، هستند و ما به جد دنبال خواهیم کرد که دیگر زن بی سرپرست پشت نوبتی نداشته باشیم. همچنین به ازدواج زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار کمک می‌کنیم.
عبدالملکی درباره حوزه صندوق‌ها و هلدینگ های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه نمایندگان مجلس نگران این بخش هستند، ۱۷۸ شرکت بزرگ ذیل صندوق تأمین اجتماعی و ۵۰ شرکت بورسی بزرگ ذیل صندوق بازنشستگی کشوری فعالند.
وی تصریح کرد: از مشکلات صندوق‌های وابسته به این وزارت بدهی دولت به این شرکت‌ها، شفاف نبودن دارایی‌ها و فعالیت آنها، وجود مدیریت‌های سیاسی و غیراقتصادی، فسادآلود و انتصابات رانتی و حقوق‌های نجومی هستند.
عبدالملکی با بیان اینکه صندوق‌های ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حیاط خلوت جریانی خاص تبدیل شده، گفت: در اولین گام فسادزدایی از مجموعه‌های تحت پوشش را پیگیری می‌کنم. ضمن حفظ مدیران سالم و کارآمد، تمام مدیران مفسد و رانتی را شناسایی و برکنار خواهیم کرد. همچنین مدیران جهادی و انقلابی شناسایی و جایگزین خواهند شد.
پای ریشه کنی فساد در مجموعه‌های شستا ایستاده ام
وی اظهار کرد: تا کی بگوییم شستا را رانت فرا گرفته است، امروز روز انقلاب است. چرا شبکه‌های معاند علیه ما فعالیت می‌کنند چون می‌دانند من پای ریشه کنی فساد در مجموعه‌های شستا ایستاده ام. مساله انتصابات در شستا با قدرت برای شایسته گزینی و نظارت بر عملکرد مدیران فعال است. اگر مدیری فساد کند بلافاصله برکنار می‌شود.
وی یادآور شد: این مجموعه متعلق به بیت المال است، ما که پیرو ولایتم نباید بگوییم حالا این مجموعه متعلق به فلان آیات عظام است و اشکالی ندارد، من خودم را در مقابل خداوند، مردم، مجلس و رئیس جمهور مسئول می دانم لذا در تعامل کامل با مجلس متعهد به اجرای شفاف سازی فعالیت‌ها برای نمایندگان، اجرای قانون، مشورت با نمایندگان در تنظیم لوایح، همکاری شانه به شانه با مجامع استانی نمایندگان برای حل مشکلات حوزه‌های انتخابی، استفاده از مدیران بومی و حذف مدیران پروازی خواهم بود.


کد مطلب: 438141

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/438141/عبدالملکی-تمام-مدیران-مفسد-رانتی-شناسایی-اخراج-می-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1