تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۴۳۷۸۴۹
در 48 ساعت گذشته مسوولان در حوزه سلامت درگيري‌هاي كلامي داشتند در حالي‌كه مردم با ويروس كرونا دست و پنجه نرم مي‌كنند

تسويه‌ حساب كرونايي

۰
تسويه‌ حساب كرونايي
کبنا ؛طي 48 ساعتي كه پشت سر گذاشتيم، در حوزه سلامت حرف‌هاي عجيبي گفته شد. آنچه مي‌خوانيد شرح اين حرف‌ها مبتني بر توالي خطي است. اين حرف‌ها، نياز به هيچ تحليل و مضافي ندارد. منبع اين حرف‌ها، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري داراي مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند. 
 چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰   ساعت:18: 16

عليرضا زالي؛ رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و فرمانده عمليات مديريت كرونا در تهران: «در ۲۴ ساعت گذشته (19 تا 20 مرداد) مجموعا ۱۹۰۰ بيمار جديد در بيمارستان‌هاي تهران بستري شدند و آمار مراجعان سرپايي به مراكز بهداشتي، درماني تهران در شبانه‌روز گذشته ۲۵ هزار نفر بوده كه ۴ هزار نفر آنها به بخش بهداشت و ۲۱ هزار نفر نيز به مراكز سرپايي مراجعه كرده‌اند. در مجموع تا ساعت ۸ صبح روز 20 مرداد ۹۶۲۰ بيمار در بيمارستان‌هاي تهران بستري هستند. همچنين در بخش مراقبت‌هاي ويژه ۲۵۴۰ بيمار تحت مراقبت قرار دارند و نيز طي ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۶ بيمار كرونا در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌هاي تهران بستري شده‌اند. طي ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ هزار و ۲۰۰ دوز واكسن در تهران تزريق شده و مجموع آمار واكسيناسيون در تهران به ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار دوز رسيده است كه از اين ميان ۶۱۷ هزار نفر هر دو دوز اول و دوم را دريافت كرده‌اند. افزايش سطح واكسيناسيون عمومي و دو هفته لاك‌داون، تنها راه قطعي برون‌رفت از شرايط فعلي بيماري كرونا در كشور است و جز اين راه ديگري وجود ندارد. دو راهكار براي عبور از بحران فعلي وجود دارد؛ ابتدا آنكه همه كشور اعم از ظرفيت‌هاي درون‌زا و برون‌زا براي واردات واكسن بسيج شوند. بايد براي واردات واكسن كار جمعي جهادي انجام شود و از همه ظرفيت‌هاي ديپلماسي و اقتصادي استفاده شود. لازم است به هر طريق ممكن از بازارهاي استاندارد جهاني، واكسن دريافت شود. مهم‌ترين مساله همين موضوع است جز اين هم راهي وجود ندارد. راه‌حل دوم نيز گرچه تصميم بسيار تلخي است اما براي آنكه تا حدي ترمز مرگ و مير بيماري در كشور و تهران كشيده شود، مجبور هستيم تصميم تلخ دو هفته لاك داون را بپذيريم. 
البته در اين زمينه بايد همه كشور همكاري كنند. يعني لاك داون بايد تصميم حاكميت باشد نه تصميم يك وزارتخانه يا دستگاه. تمام برنامه‌هاي اقتصادي مردم از قبيل عوارض، ماليات، پرداخت حق كارفرما و غيره بايد در اين دو هفته تعطيل شود و فرصت جديدي داده شود. بنابراين تمام اسناد الزام‌آور اقتصادي براي كسبه و مردم عادي در اين دو هفته بايد متوقف شود. همچنين لازم است فرآيندهاي مختلف اجتماعي كاهش يابد. اين دو هفته لاك‌داون نيز بايد هر چه سريع‌تر انجام شود؛ چراكه هرچه زمان بگذرد اين ويروس دلتا بيشتر در سطح شهر مي‌چرخد و آن موقع ديگر هر اقدامي اثربخشي خود را از دست خواهد داد. از طرف ديگر لاك‌داون زير دو هفته هم ارزشي ندارد و نبايد انجام شود. در اين ميان اقناع‌سازي مردم بسيار مهم است، چراكه در لاك‌داون مردم آسيب مي‌بينند و بايد كمك كرد و بسته‌هاي مختلف حمايتي فراهم شود. در مجموع بالا بردن سطح واكسيناسيون عمومي و انجام لاك‌داون تنها راه قطعي براي مديريت بيماري است و راه ديگري وجود ندارد. با توجه به سرايت‌پذيري بالاتر ويروس دلتا نسبت به ويروس‌هاي قبلي كرونا، طولاني‌تر بودن و بار بالاتر ويروس در مبتلايان و از آنجا كه تغييري در شرايط فعلي مديريت بيماري شاهد نيستيم، طبيعتا انتظار نداريم كه فعلا تغيير چنداني در وضعيت بيماري ايجاد شود.  اگر مداخلات مذكور به صورت جدي در سطح كشور اعمال نشود، طبيعتا بعيد است كه آمار فعلي فروكش كند.»
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 20 و 7 دقيقه: 
عليرضا زالي؛ فرمانده عمليات مديريت كرونا در تهران: «وقتي اولين مورد كرونا در قم مشاهده شد، خواهان قرنطينه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطيل شود، اما بعضي‌ها مرا مسخره كردند و گفتند اين بيماري را به راحتي كنترل مي‌كنيم. اسفند سال 1398 وقتي كارشناسان سازمان بهداشت جهاني به ايران آمدند، سعي كردم با آنها وقت بيشتري بگذرانم. ما شناختي از كرونا نداشتيم و من مايل بودم از نظرات اين گروه كارشناس و با تجربه‌اي كه از خارج از كشور مي‌آيد استفاده كنم. اين گروه به من گفتند، آقاي دكتر، ما تعجب مي‌كنيم از همكاران شما كه دايم به ما مي‌گويند بياييد از نظام بهداشتي ايران تعريف كنيد در حالي كه ما براي آسيب‌شناسي و كمك به شما آمده‌ايم. چرا ما را به راديو و تلويزيون مي‌برند و از ما مصاحبه مي‌گيرند و ما بايد تعريف كنيم كه نظام بهداشتي ايران نظام خوبي است؟ ما اصلا براي اين كار به ايران نيامده‌ايم. پس از اين صحبت‌ها من به دكتر اسدي لاري (معاون روابط بين‌الملل وزارت بهداشت) تلفن زدم و گفتم آقاي دكتر، اين كارشناسان چيز ديگري مي‌گويند و ما مسير را به غلط پيش مي‌رويم. جلسه‌اي بگذاريم و وزارت بهداشت را به سر خط بياوريم. اين افراد، افراد برجسته‌اي هستند كه اين حرف‌ها را مي‌گويند. ما به جاي مشورت با آنها، مدام از آنها مي‌خواستيم در رسانه‌ها از نظام سلامت ايران تعريف كنند. ما آمارهاي مرگ و مير را از سازمان بهداشت جهاني پنهان كرديم. كمك‌هاي جهاني و پزشكان بدون مرز را از فرودگاه برگردانديم در حالي كه اطلاعات چنداني درباره ويروس نداشتيم و از مشاوره‌هاي بين‌المللي استفاده نكرديم. چرا چين كه دوست صميمي ما است به ما واكسن كافي نمي‌دهد؟ خبرهاي خيلي تلخ‌تري براي هفته‌هاي آينده داريم و شرايط بسيار بدتر خواهد شد. دلتا ۳ ماه در هند طول كشيد، آنها به سرعت همه را واكسينه كردند. ما نبايد غصه قيمت واكسن را بخوريم. حتي بايد دوبرابر قيمت بخريم و مردم را واكسينه كنيم. ۷۲۰ ميليون يورو خرج رمدسيوير كرديم و اين پول را بايد خرج واكسن مي‌كرديم. هزينه داروهاي كرونا چند برابر واردات واكسن شده است اما اجازه خريد واكسن ندادند چون فكر مي‌كردند گران است. چطور در تحريم حاضريم تجهيزات نفتي را سه برابر قيمت بخريم، ولي در مورد واكسن اين كار را نمي‌كنيم؟ ما فقط براي ۵ روز ذخيره واكسن داريم و نمي‌توانيم سرعت را زياد كنيم، اگر واكسن زياد بود ما مراكز را دوبرابر مي‌كرديم. سفيران ما در كشورهاي خارجي به دنبال تامين واكسن نبودند. با سفير ژاپن صحبت كردم، گفت اصلا سفير ايران دنبال واكسن نيامده است، اين چه ديپلماسي است.»
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 22: 
  پاسخ محمدجواد ظريف؛ وزير امور خارجه به اظهارات عليرضا زالي: «شرايط كرونا وخيم است و نياز به كوشش و همدلي ملي داريم. بنده و همكارانم در نبرد تمام عيار با #جنايت_تحريم و #تروريسم_اقتصادي، تمام سعي‌مان را براي افزايش واردات واكسن خارجي و تامين نيازهاي توليد داخلي انجام داده و خواهيم داد و در برابر مسوولان بهداشت كشور و ايثارگران سلامت سر تعظيم فرود آورده و دست تك‌تك آنها را مي‌بوسيم. ولي متاسفانه حمله و توهين و افترا به دستگاه ديپلماسي از مستحب موكد هم عبور كرده و تبديل به واجب عيني و نه حتي واجب كفايي شده است. چون حتما ۸ سال حمله به ما وجوب كفايي را پوشش داده بود. ۸ سال است به خاطر منافع ملي و رعايت حرمت مردم عزيزمان سكوت كرده‌ايم ولي در موضوع تامين واكسن و مبارزه با كرونا كه با جان ملت دلاور ايران سروكار دارد، توهين و افترا به دستگاه ديپلماسي به جايي رسيده كه سكوت را غيرممكن كرده است. آقاياني كه به دستگاه ديپلماسي در مورد واكسن توهين مي‌كنند فقط به يك سوال پاسخ دهند: بيش از ۲۴ ميليون واكسن‌ وارداتي تاكنون و بيشتر نيازهاي توليد داخلي را كدام دستگاه به‌رغم تحريم و همه كارشكني‌ها و... وارد كشور كرده است؟ نگذاريد از سكوت پشيمان شويم و بپرسيم: اولين‌بار چه كسي در دولت بحث كرونا را مطرح كرد؟ چه پاسخي به او داده شد؟ كدام دستگاه پيشنهاد تمهيد واردات واكسن از چين را در شهريور گذشته مطرح كرد؟ دقيقا همان كاري كه بعد از آن تاريخ امارات (براي سينوفارم) و تركيه (براي سينوواك) انجام دادند؟ چه كساني گفتند مردم ما موش آزمايشگاهي نيستند؟ كدام وزير واكسن اسپوتنيك را در سفرش از روسيه گرفت؟ چه كساني به او حمله كردند و او سكوت كرد و كار را ادامه داد؟ كدام دستگاه به مهم‌ترين تامين‌كننده خارجي واكسن كشور هر روز حمله مي‌كند؟ چه وزيري مجبور است از حيثيت خودش هزينه كند و براي مصالح مردم عزيز ايران حرف‌هاي دوستان را رفع و رجوع نمايد؟ كدام دستگاه تا امروز خريد و اهداي بيش از ۲۴ ميليون واكسن خارجي را تمهيد كرده و واردات انبوه و مستمر را در هفته‌هاي آينده مذاكره و نهايي كرده است؟ بيشتر دستگاه‌ها و مواد اوليه توليد واكسن داخلي را كدام وزارتخانه تامين و وارد كرد؟ كدام وزير توليد مشترك واكسن كوبايي با پاستور را در سفرش به كوبا در پاييز سال گذشته كليد زد؟ چرا اين‌قدر زمان تلف شد؟ كدام دستگاه پروفورماي ورود ۲۰ ميليون واكسن از اروپا را رد كرد؟ باز هم بگويم؟»



 چهارشنبه 20 مرداد 1400 / ساعت 22 و 15 دقيقه: 
  پاسخ كيانوش جهانپور؛ رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت بهداشت به عليرضا زالي: «برخي كم‌لطفي‌ها و بي‌مهري‌ها به دستگاه ديپلماسي و توليد داخل واكسن انجام مي‌شود. روند واكسيناسيون علاوه بر تلاش همكاران ما در نظام سلامت، قطعا مديون تلاش بسياري از عزيزان است. دستگاه ديپلماسي پيشاني روند تامين واكسن بوده است. نمايندگان جمهوري اسلامي و سفراي ايران در كشورهايي مانند ژاپن و روسيه و چين و كوبا تلاش كردند و امروز نتيجه آن منجر به روند مستمر تامين واكسن كرونا شده است. بيش از ۲۰درصد جمعيت هدف ما حداقل دوز اول واكسن كرونا را دريافت كرده‌اند. برخلاف برخي صحبت‌ها، ذخيره مناسبي از واكسن داريم و همين حالا حدود ۱۵ روز ذخيره واكسن كرونا داريم. روند تامين واكسن از منابع خارجي و داخلي مستمر است. پيش‌بيني مي‌شود تمهيداتي كه براي بيش از ۱۲۰ ميليون دوز واكسن وارداتي انجام شده است، محقق شود. ظرفيت توليد داخلي نيز هفته به هفته افزايش پيدا مي‌كند و بخشي از نياز ما از محل واكسن‌هاي داخلي تامين مي‌شود.»
 پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / 20 دقيقه بامداد: 
  پاسخ رضا زبيب؛ دستيار وزير امور خارجه به اظهارات عليرضا زالي: «كاري به نادرستي فاحش برخي آمارها در اين مصاحبه ندارم، اما ‎خردِناب مي‌گويد هر كس در حوزه صلاحيت خود حرف بزند و هر نهادي يك سخنگو داشته باشد. براي تامين ‎واكسن، پيشگام و در كنار وزارت بهداشت بوده و خواهيم‌ بود. سخن كان از سر انديشه نايد / نوشتن را و گفتن را نشايد»
پنجشنبه 21 مرداد ۱۴۰۰ / 57 دقيقه بامداد: 
  پاسخ سيدرسول موسوي؛ دستيار وزير امور خارجه به عليرضا زالي: «يك روز وزارت بهداشت بايد به اين سوال پاسخ دهد كه چرا اعتبار ۱۵۰ ميليون دلاري هند را كه با تلاش وزارت خارجه براي واردات دارو تخصيص يافت جذب نكرد؟» 
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 9 و 21 دقيقه: 
  اطلاعيه روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي: «صحبت‌هاي ديروز (چهارشنبه 20 مرداد 1400) منتسب به دكتر عليرضا زالي؛ فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در كلان‌شهر تهران درخصوص رويكرد مقابله با كرونا در حالي دست به دست مي‌شود كه بخش اعظمي از آن تقطيع و با هدفي خاص از سوي برخي جريان‌ها در حال انتشار است. دكتر زالي ۲۰ مرداد ماه به مناسبت روز خبرنگار ميزبان تعداد محدودي از خبرنگاران و اصحاب رسانه بود تا از تلاش‌هاي آنان در مدت مبارزه با بيماري كرونا قدرداني كند. از آنجايي كه اين جلسه كاملا غيررسمي و صرفا با هدف تقدير از تعداد محدودي از خبرنگاران برگزار شده بود، برخي صحبت‌هاي دكتر زالي به صورت تقطيع شده و انتخابي از برخي كانال‌ها منتشر شده است. اين درحالي است كه به هيچ عنوان اين بخش تقطيع شده مورد تاييد دكتر زالي نبوده و اين نوع انتخاب خاص از برخي صحبت‌هاي غيررسمي موجب سوءتفاهم و برداشت نامناسب رسانه‌اي شده است. مردم و متخصصان و اصحاب رسانه نيك مي‌دانند كه دكتر عليرضا زالي از ابتداي شيوع كرونا، شفاف، صادقانه و بدون لكنت با مردم و مسوولان سخن گفته است و هر كجا كه ضرورت داشته است از تريبون‌هاي مختلف پيام خود را منتشر كرده است. لذا اگر ضرورتي ايجاب كند به صورت رسمي و در قاب و قامت رسانه‌اي رسمي و مورد وثوق با همه مردم و مسوولان در ميان خواهند گذاشت. در همين راستا اعلام مي‌دارد اين نوع انتشار ناقص و خام كه با اهداف خاص غيرعلمي و غيراخلاقي صورت مي‌پذيرد، به مصلحت ملت شريف ايران نيست و بر تمام ما فرض است در شرايط فعلي از پرداختن به هرگونه حاشيه‌اي پرهيز و تلاش خود را جهت حل مشكلات بيماران كرونايي افزايش دهيم؛ همان‌گونه كه حفظ وحدت و روحيه همدلي و نشاط مدافعان سلامت و كادر سختكوش بهداشت و درمان و ارايه اطلاعات و آگاهي لازم به مردم عزيز اولويتي مهم و حساس است. همچنين به منظور ابهام‌زدايي و تصحيح برخي موارد مطروحه، دكتر زالي به زودي و طي مصاحبه‌اي با رسانه‌هاي رسمي به ارايه توضيحات و جزييات بيشتري خواهد پرداخت.»



 پنجشنبه 21 مرداد 1400 / ساعت 12 و 7 دقيقه: 
مسعود خوانساري؛ رييس اتاق بازرگاني تهران: «فروردين ماه امسال همه مقدمات واردات 6 ميليون دوز واكسن را با موافقت رييس‌جمهور و ستاد كروناي تهران طي كرديم، اما به دلايلي كه تاكنون براي ما مشخص نگرديده، وزارت بهداشت مانع از انجام كار شد.»
 پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 13 و 35 دقيقه: 
سعيد نمكي؛ وزير بهداشت: «كرونا يك پديده صرفا بهداشتي و درماني نيست و يك پديده اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي است، تاريخ نشان خواهد داد كه مثل طاعون كه همه مناسبات اروپا را تغيير داد كرونا هم همه مناسبات جهان را تغيير خواهد داد. توفيقات زيادي را كسب كرديم كه ما را در صدر بسياري از كشورهايي كه امكانات به‌مراتب فراوان‌تري داشتند، قرار داد. تاريخ قضاوت خواهد كرد آنهايي كه قصد داشتند شيوه زيستن افغانستان، پاكستان و هند را تحميل كنند و ادعاي آمار سوييس، انگليس، فرانسه و امريكا را از ما داشتند، عده‌اي ما را با كشورهاي اروپايي كه در اوج برخورداري از همه امكانات هستند، مقايسه و سپس مواخذه مي‌كنند كه چرا تعداد مرگ‌هاي ما در اين حد است و از آن طرف وقتي ما براي اجراي پروتكل‌ها ايستادگي مي‌كنيم انتظار دارند شبيه كشورهايي زندگي كنيم كه اصلا پروتكل در آنجا معنايي ندارد. متاسفانه در طول 
8 روز هزار و ۳۲ پرواز به شهر مشهد در پيك كرونا از نقاط مختلف كشور و كشورهاي همسايه بدون رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي انجام شده است؛ در هتل‌ها، بازارها و حرم مقدس دستورالعل‌ها رعايت نمي‌شوند؛ اين در حالي است كه كادر درمان و بسيج در كنار هم شبانه‌روز تلاش كردند و همچنان در جبهه مقابله با كرونا هستند اما عده‌اي كار را رها كرده‌اند، به همين دليل ما در ته اين رودخانه در حال جمع‌آوري جنازه هستيم. منصفانه نيست كه عده‌اي با كبريت و بنزين در دست آتش بزنند و ما در كنار هم آتش‌نشانان مظلوم اين سرزمين باشيم و همه از ما انتظار داشته باشند. اينكه چطور شد كه اين همدلي و وفاق باز هم به پيك ديگري كشيده شد و مرگ مردمان اين سرزمين به بالاي ۵۰۰ نفر رسيد، همه را پيش‌بيني كرده بودم و همه را مكتوب و مرحله به مرحله نوشتم و آخرين نامه غيرمحرمانه من نامه اخيرم به رهبر انقلاب بود كه ايشان هم با حمايتي كه دارند بلافاصله ارجاع فرمودند. از اين عادي‌انگاري غير اين نتيجه نمي‌شد انتظار داشت.۱۳۰ هزار تخت قرنطينه در كنار هم در كشور ايجاد كرديم اما موفق نشديم حتي يك نفر را به قرنطينه ببريم. هيچ جاي دنيا اپيدمي را با خواهش، تمنا، مرگ من و جان من كنترل نمي‌كنند. ما از همراهي كار فرهنگي و بهداشتي با كار محكم براي اعمال پروتكل محروم شديم. والله ما در دوران كرونا كم نگذاشتيم. يكي از نقصان‌هاي ما اين بود كه قدرت محكمي در كنار خود نداشتيم. متاسفانه پشتيباني‌هاي لازم از بسيج و ما انجام نشد؛ حداقل‌هايي كه نياز داريم را براي همكاران سلامت به ما ندادند. هنوز بخشي از آن يك ميلياردي كه حضرت آقا در ۱۴ فروردين ۹۹ فرمودند دريافت نكرده‌ايم و بخشي هم كه دريافت كرديم قطره‌چكاني بود كه پايه پولي تغيير نكند؛ مثل فرد تشنه‌ كام كه در كوير باشد و ما قطره قطره به او آب بدهيم. در بحث كيت هم همين‌طور بود. ما آزمايشات را به روزانه ۱۳۰ هزار عدد رسانديم. وقتي كه كرونا شيوع پيدا كرد ما كيت نداشتيم و دوستان‌مان شبانه‌روزي تلاش كرده و كيت طراحي كردند. ما كيت را در كشور ساختيم و قيمت آن را به نصف و يك‌سوم رسانديم و روزي ۱۳۰ هزار آزمايشي كه انجام مي‌شود ۱۲ ميليارد تومان هزينه مي‌خواهد كه در ماه مي‌شود ۳۶۰ ميليارد تومان و سالانه بالاي ۴ هزار ميليارد تومان. كل كيتي كه ما گرفتيم پول يك ماه هم نيست. من نمي‌گويم كه ديگران نامردي مي‌كنند. ديگران هم شايد بيش از اين بضاعت نداشتند؛ نمي‌خواهم كسي را متهم كنم. امروز ما در عرصه‌اي قرار گرفتيم كه متاسفانه ويروس دلتا با قدرت سرايت چند برابر، افراد جوان را به مراتب بيشتر گرفتار مي‌كند. من تاسف مي‌خورم براي مرگ يك شهروند اما اگر برخي تمهيدات ما نبود امروز بايد شاهد مرگ‌هاي بالاي ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ بوديم. ما گام‌هاي درست، علمي و منطقي برداشتيم و ساعت‌ها طرح داديم اما ملزومات آن را نداشتيم، اگر هر گام ديگري ‌برداريم و اگر اين ماشين توليد بيمار را خاموش نكنند ما زير اين‌بار له مي‌شويم. ما امروز در كنار فرمانده ارجمند سپاه، بسيج و عزيزان‌مان در استان‌ها و وزارت بهداشت در پاسخ به فرمان فرمانده دل‌مان مي‌خواهيم گام جديدي ‌برداريم اما در اين گام جديد چيز جديد و حرف جديدي از نظر مباني علمي نداريم. معتقديم همان كه طراحي شده بايد خوب اجرا شود. كرونا يك پديده صرفا بهداشتي و درماني نيست؛ كرونا يك پديده اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي است. تاريخ نشان خواهد داد كه مثل طاعون كه همه مناسبات اروپا را تغيير داد كرونا هم همه مناسبات جهان را تغيير خواهد داد. پيوند ما و بسيج به عنوان يك سرمايه براي روزهاي سخت خواهد بود. بحران‌هاي عظيمي در نظام سلامت در دنيا پيش رو داريم. ترديد ندارم كه اگر يك ماشين بنزين نداشته باشد با اعتقاد صرف نمي‌توان جلو رفت. بايد با پروتكل‌شكني مقابله كرد. افتخار مي‌كنيم كه در واكسيناسيون هم در كنار عزيزان بسيج هستيم، پس از مدت‌ها كه دوست و دشمن ما را در تامين واكسن تنها گذاشتند. خود اين مقوله هم گفتني‌هايي دارد كه اگر بگوييم به بعضي از مناسبات خدشه وارد مي‌شود. ۱۲۰ ميليون واكسن تا مهر و آبان برنامه‌ريزي كرديم. خوشحالم برادري كه به جاي من معرفي شد برادري است كه جبهه و جنگ و بسيجي را مي‌شناسد، عزيزي از جنس بسيج و اعتقادات بسيجي است. بنده هم به عنوان يك سرباز همواره در خدمت نظام هستم و اين خدمتگزاري تا آخرين نفس افتخار است. از همكارانم در دانشگاه‌ها درخواست دارم كه در ارتقاي اين حركت بكوشند. امروز ديگر نياز نيست از همه تست گرفته شود. اگر يك نفر در خانواده ويروس دلتا داشت اصل را بر اين بگذاريد كه همه مبتلا هستند حتي اگر تست آنها منفي بود. قدرت سرايت بسيار بالاست كه ما بايد تست منفي را منفي كاذب تلقي كنيم. ميزان متوسط تست‌هاي ما ۴.۶ است.»



 پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 13 و 49 دقيقه: 
عليرضا مرندي؛ رييس فرهنگستان علوم پزشكي ايران خطاب به محمدجواد ظريف: «از تلاش‌هاي دلسوزانه شما در مدت تصدي وزارت امور خارجه در مقابله با تحريم‌هاي ظالمانه امريكاي جنايتكار و كشورهاي غربي حامي او كه با قساوت تمام مردم عزيز كشورمان را از ابتدايي‌ترين حقوق مسلم خود يعني دسترسي به دارو و تجهيزات پزشكي محروم نمودند، تشكر و قدرداني مي‌نمايم. تمهيدات جنابعالي و همكاران شريف‌تان در تامين واكسن كشور از يك سال پيش در شهريور ماه سال گذشته كه كشور چين آمادگي داشت فاز سوم تست باليني را در ايران انجام دهد و براي اين كار حتي واكسن رايگان در مقياس وسيع هم ارايه مي‌داد، قابل تقدير است. متاسفانه تلاش‌هاي دستگاه ديپلماسي به مسووليت جنابعالي در تامين به‌موقع واكسن از چين در سال گذشته آن‌هم در حد وسيع، توسط عده‌اي كه سخنان‌شان در رسانه‌هاي غربي و معاند نظام خريدار دارد و دايما افكار عمومي را عليه واكسن‌هاي چيني و روسي تهييج مي‌نمودند، در زمان خود موثر واقع نشد و متاسفانه ايمن‌سازي عمومي را بر ضد كرونا به تاخير انداخت. در حالي كه كشورهاي تركيه و امارات از همين مسير با واكسن‌هاي چيني مردم خود را واكسينه كردند. اميد است دولت جديد بدون توجه به تبليغات سوء عده‌اي مغرض، نسبت به تامين حداكثري و هرچه سريع‌تر واكسن توليد داخل و وارداتي اقدام نمايد. از تلاش‌هاي جنابعالي و همكاران‌تان در دستگاه ديپلماسي كشور در زمينه تسهيل تامين كالاهاي اساسي مرتبط با سلامت مردم تشكر و قدرداني نموده و از درگاه خداوند متعال توفيق روزافزون جنابعالي را در خدمت به نظام جمهوري اسلامي ايران خواستارم.»
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ساعت 22 و 39 دقيقه: 
عليرضا زالي؛ رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و فرمانده ستاد عمليات مديريت بيماري كرونا در كلان‌شهر تهران: «سخنان منتشر شده در نشستي مطرح شد كه خبري نبود. نشست مذكور براي قدرداني از زحمات جمعي از اصحاب رسانه در دوران كرونا برگزار شد. يك محفل صميمانه و جلسه غيررسمي با خبرنگاران داشتيم و بسياري از مباحث مطرح شده اساسا فاقد شأنيت خبري بود كه متاسفانه برخي از اين مضامين به شكلي متفاوت نشر پيدا كرده است. ما همواره براي انتقال مفاهيم و نقطه نظرات ستاد، از وسايل ارتباط جمعي متعارف رسانه‌اي استفاده كرده‌ايم و همواره آنچه موردنظر يا منطبق بر سياست‌هاي ما بوده است را از طريق رسانه‌هاي متعارف به استحضار شهروندان رسانده‌ايم. همواره بايد قدرشناسي را به عنوان يك اصل حرفه‌اي اخلاقي مورد توجه قرار دهيم. در شرايط سخت كنوني مي‌دانيم كه وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت با چه معذوريت‌هايي روبه‌رو هستند و تلاش خود را كردند. اگر امروز بنا داريم يك تلاش مضاعف جديدي را در حوزه واردات واكسن رقم بزنيم نافي تشكر و قدرشناسي از خدمات مجموعه‌هاي ذي‌مدخل در بحث واكسيناسيون نيست و اين‌گونه نيست كه خدمات عزيزان را در مجموعه‌هاي وزارت خارجه و ساير نهادهاي مربوطه نفي كنيم. موضوع واكسن يك چالش مهم است. بايد بدانيم كه ويروس كرونا يك ابرچالش جهاني است و صرفا مربوط به كشور ما نيست و طبيعتا مشكلات و چالش‌هاي بسياري نيز در اين راستا وجود دارد. در حال حاضر با همت بلند جوانان غيور ايراني هم در بحث دانش فني مرتبط با بحث لجستيك و پشتيباني علمي و فناوري و هم در حوزه بهداشت و درماني توفيقات فراواني داشته‌ايم. فرمايشات مقام معظم رهبري هم باعث اسلوب جديدي در بازآرايي نيروها و آمادگي كامل و سريع نيروهاي مسلح هم يك فرصت جديد براي احياي نيروهاي تازه نفس و طراوت بخشيدن به مدافعان سلامت در ادامه مسير مقابله با كروناست. ضمن تشكر قدرشناسانه از خدمات و تلاش‌هاي دولت قبلي در راستاي مقابله با كرونا، طرح و بررسي تجارب و پيشنهادات همه دانشگاه‌ها و استان‌هاي كشور در ستاد ملي كرونا اقدامي مطلوب است كه مي‌تواند منجر به تدوين يك بسته غني شود كه در ادامه مسير نقشه راه بسيار مطلوبي را فراهم كند. علاوه بر تسريع واردات واكسن در هفته‌هاي آتي، تعدادي از واكسن‌هاي توليد داخل نيز به فاز تحقق مقياس صنعتي رسيدند و مي‌توانند سبد متنوع‌تري از واكسن را دراختيار ما قرار دهد. روز چهارشنبه (20 مرداد ماه) ۱۰۱ هزار دوز واكسن در تهران تزريق شده و تاكنون ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر در تهران واكسينه شدند كه ۶۷۰ هزار نفر آنان هر دو دوز را دريافت كردند. همچنين در كنار گروه‌هاي سني، گروه‌هاي پرخطر مندرج در سند ملي واكسيناسيون نيز در حال واكسينه شدن هستند كه برخي از آنها به اتمام رسيده است. برنامه‌ريزي ما در تهران به گونه‌اي بود و متعهدانه تلاش كرديم تا شهروندان تهراني هر دو دوز واكسن را از يك برند دريافت كنند. اميدوارم با تسريع فرآيند توليد واكسن‌هاي داخلي و تغيير نيازهاي اصلي برخي از كشورها و افزايش ظرفيت شركت‌هاي صنعتي بزرگ توليد واكسن، شرايط مناسب‌تري فراهم شود. متاسفانه هم‌اكنون ميزان مراجعان سرپايي در تهران بالاي ۲۰ هزار نفر است و زماني كه به مدت 48 ساعت، به زير ۲۰ هزار نفر تقليل يابد، مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه ساير شاخص‌ها نيز تغيير كند كه بنابراين، براي هفته آتي نيز كماكان تهران در وضعيت قرمز است.»
ايران و كرونا 
بنا به گزارش ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 21 تا 22 مرداد، 527 مبتلاي كرونا در كشور فوت كردند و ۳۹ هزار و ۱۱۹ مبتلاي جديد در كشور شناسايي شدند كه از مبتلايان جديد، ۴ هزار و ۷۰۷ نفر بستري شدند.
تا ظهر روز 22 مرداد، طبق گزارش وزارت بهداشت، ۱۸ ميليون و ۵۶ هزار و ۴۱۷ دوز واكسن كوويد19 در ايران تزريق شده كه از مجموع تزريق‌ها طي 6 ماه گذشته و پس از آغاز واكسيناسيون، 14 ميليون و 445 هزار و 642 نفر، دوز اول واكسن را دريافت كرده‌اند و در حالي كه براي دستيابي به ايمني جمعي، نياز است كه حداقل، 60 ميليون نفر از جمعيت كشور، واكسينه شوند، فقط 3 ميليون و 610 هزار نفر، با دريافت دوز دوم واكسن، به ‌طور كامل، واكسينه شده‌اند. طبق جداول روز 22 مرداد پايگاه آماري worldmeters نرخ مرگ كرونا در ايران 2.6درصد است در حالي كه بنا به ضرايب تخميني، در حال حاضر و در مقابل 39 هزار و 119 مبتلاي جديد شناسايي شده در شبانه‌روز 21 تا 22 مرداد، 588 هزار و 114 نفر (588114) ناقلاني هستند كه فعلا بدون علامت در سطح جامعه ايران در گردشند و بيماري را به ديگران منتقل مي‌كنند. طبق آمارهاي اين پايگاه آماري، با شرايط امروز ايران از بابت قلت و تاخير ايجاد پوشش واكسيناسيون و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و ضعف شديد در نظارت و اجراي محدوديت ترددهاي اجتماعي، ديروز (22 مرداد 1400) از هر يك ميليون نفر جمعيت ايران، 459 نفر، ناقل ويروس كرونا بوده‌اند. بنا به آخرين گزارش‌هاي جهاني از وضعيت واكسيناسيون كوويد19، تا ظهر روز پنجشنبه 21 مرداد، فقط 3.8درصد جمعيت هدف ايران تحت پوشش واكسيناسيون كامل (دريافت دو دوز) قرار گرفته‌اند كه از بابت اين پوشش، رتبه جهاني ايران بين 199 كشور، رتبه 122 است به اين معنا كه فقط 70 كشور از بابت واكسيناسيون كامل جمعيت هدف، در رده‌هاي بدتر از ايران قرار دارند. تا ظهر روز پنجشنبه 21 مرداد 1400، با مجموع 17 ميليون و 760 هزار و 262 دوز واكسن تزريق شده در كشور (شامل تزريق دوز اول و دوم به جمعيت هدف) ايران در رتبه 106 جهان قرار گرفت به اين معنا كه از 199 كشور جهان، فقط 93 كشور از بابت روند واكسيناسيون، در رده‌هاي بدتر از ايران قرار داشتند. ايران ديروز با عدد تجميعي ۴ ميليون و ۳۵۹ هزار و ۳۸۵ بيمار كرونا، در رديف دوازدهم جهان ايستاد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
1