کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

رایزنی در مسیر شهرداری پایتخت طبیعت

11 مرداد 1400 ساعت 13:14

شهرداران در جلسات شبانه بعضاً قومی و تقسیم سهم مشخص می‌شود و در ادامه نیز بده و بستان غیر رسمی و گاهی رسمی میان شهردار انتخاباتی و انتخاب کنندگان شکل میگرد که همان نیز محل اختلاف و حاشیه‌های بزرگ می‌شود و آنچه نباید شود می‌شود؛ شبیه وضعیت این روزهای شهر یاسوج که مطلقاً در خور و شایسته یک مرکز استان با چنین ظرفیت اقتصادی و گردشگری نیست.


 مدت زمان زیادی تا شروع رسمی فعالیت ششمین شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور باقی نمانده است. از اصلی‌ترین و بزرگترین وظیفه شوراهای اسلامی شهرها معرفی و انتخاب شهرداران می‌باشد. هر اندازه شهری بزرگتر و مهمتر باشد کنش و فعالیت حول انتخاب شهردار بیشتر و جدی‌تر خواهد بود. شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرهایی است که در سال‌های اخیر رشد و گسترش قابل توجهی داشته است. این رشد در بخش‌های مختلف بوده است؛ علاوه بر رشد شهری که دلیل اصلی آن مهاجرت‌های گسترده به این شهر بوده است، یاسوج مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر نقاط کشور در طول سال است. آب و هوای مناسب به همراه موقعیت جغرافیایی سبب حضور گردشگران زیادی از کشور و بویژه جنوب کشور در این شهر می‌شود. با این وجود این شهر آن گونه که باید در حوزه زیرساختی رشد نداشته است و همین عدم رشد در زیر ساخت‌ها سبب روز نگرانی‌هایی نیز شده است. همین موارد به همراه رکود در سال‌های اخیر که به بخشی از آن به اثرات بیماری همه گیر کرونا و محدودیت و مشکلات ناشی از آن برمی گردد.
چهار سال گذشته شورای و شهرداری یاسوج یک دوره بسیار پر حاشیه را پشت سر گذاشت. در کمتر نشست و هفته‌ای بود که شاهد حواشی و اظهار نظرهای اختلاف برانگیز در این مجموعه نباشیم و در نهایت نیز شهردار انتخابی همین شورا استیضاح شد. بخشی از این مشکل معمولاً به نحوه انتخاب شهرداران بر می‌گردد که فارغ از بحث‌های کارشناسی با نگاه‌های قومیتی و امضای تفاهم نامه‌های تقسیم سهم برخی مدیران و از جمله شهرداران انتخاب می‌شود. کمتر دیده شده است که مبنا و معیار کارشناسی برای این اتفاق در نظر گرفته شود و به همین دلیل در طول چهار سال روزانه شاهد حاشیه و اتفاقات غیر فنی هستیم که خروجی آن عدم رشد و توسعه شهرها می‌باشد. منتقدین شهردار فعلی یاسوج یعنی نستیهن مقدم معتقدند وی شهردار ناموفقی بوده است و در دوره وی نه تنها شهر یاسوج رشد و پیشرفتی نداشته است که در بسیاری از زمینه‌ها شاهد عقب گرد این شهر و شکست پروژه‌های مربوط به شهرداری بوده‌ایم. پل چهارم بشار، 45 متری ملک حسینی، عدم ساماندهی فضای شهر، عدم‌مدیریت و توجه به وضعیت بازار و جمعه بازار، موضوع ترافیک، نبود پارکینگ مناسب در شهر یاسوج، روشنایی کافی، عدن جذب سرمایه گذاری و ... از مواردی است که منتقدین بر آنها انگشت می‌گذارند. با این وجود اما برخی حامیان مقدم وی را شهرداری موفقی می‌دانند که با وجود فشارها و کارشکنی حتی از درون شورا عملکرد قابل قبولی داشته است و حالا از قضا حامیان وی در شورای پنجم نه تنها به شورای ششم راه پیدا کرده‌اند که از لحاظ تقسیم بندی جغرافیایی که در اینگونه موارد در استان تاثیرگذار است یک تا دو گزینه جدید که احتمال حمایت از مقدم دارند نیز به شورا راه پیدا کرده‌اند. همین موضوع باعث شده است برخی‌ها شانس بالایی برای مقدم قائل باشند و وی را شهردار منتخب شورای جدید بدانند تا از این بابت صاحب رکورد شود. برخی نیروهای رسانه‌ای قومی در اطراف وی به شکل قوی برای وی در حال فعالیت و تبلیغات هستند.



بیشتر بخوانید:

چه کسی شهردار یاسوج می‌شود؟


«مقدم» ابقا می‌شود؟ / دانشی: مردم برای تغییر و تحول رأی دادند، بزرگان چیزی را تحمیل نکنند

با این وجود اما صحبت‌های چند روز پیش عطااله دانشی از راه یافتگان به شورای جدید و از کسانی که با توجه به تقسیم بندی‌های منطقه‌ای حمایتش از مقدم‌محتمل می‌نمود تا حدودی نشان می‌دهد کار بر خلاف تصورات قبلی برای مقدم بسیار سخت خواهد بود. دانشی رأی مردم در انتخابات شورا را در راستای تغییر عنوان کرد که در تحلیل آن باید گفت مردم تغییر شهردار را می‌خواهند. با این وجود اما باید همچنان شانس بالایی برای مقدم در نظر گرفت و وی از جمله گزینه‌های شهرداری است. برخی‌ها اما از یک گزینه دیگر و دارای سابقه و کارنامه برای شهرداری یاسوج نام می‌برند و آن کسی نیست جز محمدعلی جاوید که حالا که با فاصله زمانی به عملکرد وی نگاه می‌شود شهردار موفقی بود و اتفاقات بزرگی در دوره وی در شهر یاسوج رخ داد . هدایت امیری و هدایت اکبری در دوره چهارم از حامیان جاوید بودند و اگر بار دیگر بحث شهرداری جاوید به میان آید این دو قطعاً از او حمایت خواهند کرد. اما جاوید در چهار سال گذشته شهردار یک شهر بزرگتر در کشور بود شهری که مرکز استانی بود که رئیس جمهور جدید ایران نماینده آن استان در مجلس خبرگان رهبری بود و همین موضوع هم سبب ایجاد برخی روابط شده است تا در سطوح دیگر و بالاتر در حوزه مسئولیتی از محمدعلی جاوید نام برده شود. علاوه بر این دو گزینه اما یک اتفاق دیگر که بصورت خیلی جدی‌تر اما غیر رسمی بارها صحبت آن به میان آمد بحث انتخاب شهردار از  میان خود اعضای شورای اسلامی است. البته برخی سعی کردند چنین موضوعی را به یک اتفاق احساسی ربط دهند به این معنا که قرار است یکی از اعضای شورا شهردار شود تا اسماعیل یوسفی عضو علی البدل شورا که اتفاقات مربوط به وی سبب حواشی بسیار بزرگ و حتی درگیری در سطح یاسوج شد بتواند به شورا راه پیدا کند. که البته صحت چنین موضوعی قطعاً به اعتبار شورا ضربه وارد خواهد کرد و در عمل نیز کار سختی خواهد بود. گزینه‌ای که برای چنین موضوعی از وی برای شهردار ینام برده می‌شد هدایت امیری است که پیش از این سابقه عضویت در شورا اسلامی شهر یاسوج راداشته است. به غیر از این گزینه‌ها از گزینه‌ی دیگری نیز برای شهرداری نام برده می‌شود. یکی از این گزینه‌ها کمتر در عالم سیاسی و مناسبات سیاسی استان شناخته شده است اما در حوزه عمرانی وپیمانکاری از معروفترین و فعالترین پیمانکاران جنوب کشور در این بخش است. صفا دیده‌ور گزینه‌ای است که در بخش پیمانکاری فعال است و از نفوذ و ارتباطات بسیار بالایی برخوردار است. وی قطعاً اگر گزینه باشد شرایط برای جذب حمایت بخش زیادی از اعضای شورا را خواهد داشت. البته نکته‌ای که در مورد این گزینه وجود دارد آن است که آیا از لحاظ قانونی چنین گزینه‌ای برای شهرداری منعی ندارند. این گزینه جوان از جمله نزدیکان مهدی روشنفکر نیز محسوب می‌شود. ابراهیم عبدالی یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در برخی محافل از وی به عنوان شهردار آینده یاسوج‌نام برده می‌شود. عبدالی سابقه عضویت در شورای شهر یاسوج را نیز دارد.
علاوه بر چند گزینه بالا از گزینه‌های دیگری همچون رحمان وفانژاد، عیسی شهامت، احسان یاورپیرا، حمید افراشته، سید هیبت الله عبدی زاده، پژمان نیک اقبالی، کرامت الله فرج زاده و ... نیز قطعاً خود را واجد شرایط می‌دانند و هم اینکه قطعاً پیگیری‌هایی خواهند داشت.  زمانی سرافراز اردشیری عضو شورای چهارم شهر یاسوج در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفته بود شورا بهتر است برای شهرداری فراخوانی بزند بویژه برای نیروهای غیر بومی و شرایطی در نظر بگیرد چرا که شهر یاسوج واقعاً نیازمند یک شهردار قوی و توانمند است اما این توصیه‌ها هرگز عملی نمی‌شود و همان گونه که اشاره شد شهرداران در جلسات شبانه بعضاً قومی و تقسیم سهم مشخص می‌شود و در ادامه نیز بده و بستان غیر رسمی و گاهی رسمی میان شهردار انتخاباتی و انتخاب کنندگان شکل میگرد که همان نیز محل اختلاف و حاشیه‌های بزرگ می‌شود و آنچه نباید شود می‌شود؛ شبیه وضعیت این روزهای شهر یاسوج که مطلقاً در خور و شایسته یک مرکز استان با چنین ظرفیت اقتصادی و گردشگری نیست.


کد مطلب: 437431

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/437431/رایزنی-مسیر-شهرداری-پایتخت-طبیعت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1