تاریخ انتشار
شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۰۴
کد مطلب : ۴۳۷۳۳۵
کبنا گزارش می‌دهد

دست طمع روی زمین‌های عشایری سرگچینه بویراحمد /داد عشایر بلند شد / مدد طلبی عشایر از فرمانده سپاه، دادستان یاسوج و فرماندار بویراحمد ( + فیلم و تصاویر )

۵
۰
دست طمع روی زمین‌های عشایری سرگچینه بویراحمد /داد عشایر بلند شد / مدد طلبی عشایر از فرمانده سپاه، دادستان یاسوج و فرماندار بویراحمد ( +  فیلم و تصاویر )
کبنا ؛فرد یا افرادی در تلاش هستند که بیش از 50 هکتار از زمین‌های منطقه عشایری سرگچینه را که محل چرای دام‌های عشایری است را به منظور اجرای طرح گیاهان دارویی تصاحب شوند، موضوعی که عشایر سرگچینه آن را نمی‌پذیرند و این اقدام را نوعی زمین خواری تلقی می‌کنند و می‌گویند: اگر قرار است این زمین‌ها به کسی برای اجرای طرحی واگذار شود، فرزندان تحصیل کرده عشایر مستحق این کار هستند. در ضمن آنها بیان می‌کنند که این زمین‌ها بیش از یک قرن در اختیار آنها و محل چرای دام‌هایشان است و در صورت واگذاری این زمین به این فرد، آواره خواهند شد. عشایر منطقه از سردار خرمدل فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد، حسن نگین‌تاجی رئیس کل دادگستری، سید علی ملک حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و فرماندار شهرستان بویراحمد، مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار جلوگیری واگذاری این زمین‌ها به غیر از عشایر شدند.

   
فیلم) گلایه شدید عشایر منطقه سرگچینه شهرستان بویراحمد از مسئولان

به گزارش کبنا از یاسوج، به گفته‌ی معمار کبیر انقلاب امام خمینی، عشایر ذخایر انقلاب هستند؛ این نقل قول از یکی از نماینده‌های عشایر ساکن در سرگچینه است.
سرگچینه، منطقه‌ی ییلاقی در 30 کیلومتری شهر یاسوج مابین دهستان دشتروم و شهر بابامیدان است؛ منطقه‌ای خوش آب و هوا در فصل بهار و تابستان، و دارای زمستانی پربرف و سرد. این منطقه، محل سکونت ییلاقی عشایر بویراحمد است که قشلاق را در فارس به‌سر می‌برند. سرگچینه از دیرباز مورد توجه طوایف و ایلات بویراحمد و ممسنی بوده که از لحاظ جغرافیایی جز استان کهگیلویه و بویراحمد است. این منطقه از لحاظ کشاورزی گرچه پهنه‌ی وسیعی را در بر نمی‌گیرد، ولی زمین‌های حاصل‌خیزی دارد که منبع خیرِ فراوانی برای ساکنین آن می‌باشد.
به نظر می‌رسد 50 هکتار از زمین‌های عشایر این منطقه مدتی است که نظر برخی از آقایان را به خود جلب کرده است؛ ۵۰ هکتار از خاکی که زمین آبا و اجدادی این عشایر است. در خردادماه سال 1373 رهبر معظم انقلاب در این منطقه با عشایر گفت‌وگو کردند. این موضوع، علاوه بر اهمیت عشایر در نزد مقام معظم رهبری، نشان می‌دهد که این منطقه از دیرباز به منطقه‌ی عشایری معروف بوده است. این موارد همگی نشان از اهمیت منطقه‌ی سرگچینه دارد.



ما برای اطلاع از پدیده‌ای که به اذعان برخی زمین‌خواری به شمار می‌آمد به منطقه‌ی سرگچینه رفتیم تا هم منطقه را از نزدیک ببینیم و هم اعتراضات و هم گفته‌های آن‌ها را بشنویم.
یکی از نماینده‌های عشایر سرگچینه در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا گفت: منطقه‌ی سرگچینه یکی از مناطق خوش آب و هوای بویراحمد است که حدود 30 سال پیش از لحاظ تقسیمات کشوری از استان فارس منفک شد و به شهرستان فارس ملحق شده است. در سال 1373 مقام معظم رهبری در همین منطقه شرفیاب شدند و تشریف آوردند و اهالی سرگچینه توانستند در این منطقه، رهبرشان را ببینند. یادم هست که مقام معظم رهبری در همان موقع تأکید زیادی بر عمران و آبادی این منطقه داشت. چند طرح نیزمورد تأکید ایشان بود که متأسفانه تا حالا بعد از سه دهه هیچ‌یک از آن‌ها اجرایی نشده است.
وی داستان این اتفاق را این‌گونه برای‌مان تعریف کرد: متأسفانه تعدادی از افراد سودجو که غیربومی هستند و هیچ حقی در این منطقه ندارند، از شرایط سوءاستفاده کرده و متقاضی واگذاری بخشی از این منطقه‌ی عشایرنشین شده‌اند. چند سالی است که اهالی سرگچینه اعتراض خود را به مقامات مختلف از جمله استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده‌اند. ولی متأسفانه افرادی که متقاضی واگذاری هستند، با توجه به این‌که نفوذ دارند، این موضوع را در خفا پیگیری می‌کنند. به طوری که الأن مشخص است و اطلاع حاصل شده است، این شخص که از اهالی سرگچینه نیست، و حق و عرفی در این منطقه ندارد، متقاضی این زمین‌ها است به عنوان شرکت دنا داروی سحر. البته پیش از این هم یک اداره‌ی دولتی متقاضی واگذاری بوده و کارهایی در این زمینه انجام شده است.



وی گفت: کل عشایر سرگچینه و کل ساکنان سرگچینه اعم از عشایر و اعم از کسانی که کشاورز هستند، نسق زراعی دارند،  تقریباً 500 خانوار از طوایف متعدد در این منطقه هستند که از همان اول نسبت به این موضوع اعتراض داشتند. ولی گویی مسئولین محترم گوش شنوایی نسبت به آن نداشتند. هر سال ما در این‌جا جمع می‌شویم و اعتراض می‌کنیم ولی تابه‌حال منتج به نتیجه نشده است.
وی اظهار داشت: ما از مسئولین ذی‌ربط که دلسوز هم هستند خواهش می‌کنیم هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی کنند. اگر این موضوع حل نشود، به خانواده‌های زیادی آسیب وارد می‌شود.
این نماینده‌ی عشایر سرگچینه درباره‌ی این منطقه افزود: منطقه‌ی قشلاق یا گرمسیر این عشایر، شهرستان رستم و ممسنی است و ییلاق یا سردسیرِ آن‌ها همین‌جاست که از اواخر بهار تا اواخر تابستان و برخی اوقات تا پایان مهرماه آن‌ها در این منطقه (سرگچینه) زندگی می‌کنند.
وی در اهمیت عشایر در کشور گفت: عشایر یکی از اقشار زحمت‌کش هستند که در تولید و اشتغال کشور، سهم به‌سزایی دارند.
این مرد عشایری منطقه سرگچینه افزود: به گفته‌ی معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره)، عشایر ذخایر انقلاب هستند. مشخص هم شد که عشایر چه نقش مهمی در دفاع مقدس داشتند. عشایر یک قشر زحمت‌کش و کم‌توقع هستند که بار مالی هم برای دولت ایجاد نمی‌کنند.
وی ادامه داد: عشایر این منطقه، افراد  بسیار صادقی هستند و در عین حال بسیار محروم نیز هستند.
این فرد عشایری با اشاره به این‌که برخی از مسئولین کم‌لطفی می‌کنند، بیان کرد: چاهی که مورد تأکید مقام معظم رهبری بود، احداث شده ولی 30 سال است که به بهره‌برداری نرسیده است.



او در پایان تأکید کرد که عشایر تأثیر عمیقی در تولید و اقتصاد کشور دارند و باید مورد حمایت قرار گیرند و این حمایت تنها محدود به امور عشایر نباشد. بلکه همه‌ی نهادها و سازمان‌ها از عشایر حمایت کنند.
یکی دیگر از نماینده‌های عشایر سرگچینه گفت: پدران و اجداد ما قبل از ما در این منطقه سکونت داشته‌اند. مراتع به صورت عرف محلی در بین ساکنین این منطقه تقسیم شده  است. بیش از 500 خانوار در این منطقه سکونت دارند.
وی افزود: تعدادی از جوانان ما با وجود مدارک عالیه‌ی دانشگاهی، بیکار هستند. اگر قرار است طرحی واگذار شود، باید به جوانان این منطقه واگذار گردد.
وی گفت: به نظر می‌رسد آن کسی که به دنبال تصرف این زمین است در پشت پرده در حال زد و بند است. احتمالاً اصلاً طرحی در کار نباشد و این بیشتر شبیه به زمین‌خواری است. کسانی هم که قبلاً نسبت به واگذاری این زمین‌ها به این فرد اعلام رضایت کرده‌اند، هیچ نسبتی با عشایر این منطقه ندارند.
او در پایان تصریح کرد: به هیچ وجه نمی‌گذاریم این زمین‌ها به آن شخص که غیربومی هم هست واگذار شوند.
یکی از افراد عشایر این منطقه به ما گفت: من از دوران کودکی در این‌جا سکونت داشته‌ام. اما الأن بیشتر اوقات می‌بینم که برخی دوربین به دست در حال بررسی منطقه هستند.



این ساکن منطقه سرگچینه بیان کرد: ما به جز این زمین‌ها چیز دیگری نداریم؛ اگر یک وجب از این خاک از ما گرفته شود انگار جان ما را گرفته‌اند. ما به جز این زمین‌ها جایی برای زندگی نداریم.
یکی دیگر از همین افراد گفت: ما چندین بار هم به صورت تجمع و هم شفاهی و نیز کتبی مراتب اعتراض خود را به گوش مسئولین رسانده‌ایم ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
یکی از دیگر از نماینده‌های عشایر معترض با اشاره به قدمت این منطقه گفت: این خاک پیشینه‌ی تاریخی بسیاری دارد. عشایر سرگچینه وابستگی تاریخی با این خاک دارند.
او گفت: با وجود این‌که عشایر گوشت و پوست و پشم و ادوات عشایری را تأمین می‌کنند، نمی‌دانم چه منفعتی در واگذاری این زمین‌ها است؟ او افزود: این چه برنامه‌ای است که سود آن بیش از 500 خانوار عشایری است؟
او با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در سال 1377 به این‌جا تشریف آوردند، بیان کرد: نمی‌دانم این دشمنی با رهبری است یا با مردم که الأن در همان نقطه می‌خواهند این کار را انجام دهند.



یکی از عشایر گفت: من خواهشی از مسئولین دارم؛ مسئولینی که واقعاً کم‌لطفی می‌کنند، مسئولینی که نسبت به این اعتراضات آگاهی دارند، ولی تابه‌حال در این زمینه کاری برای عشایر نکرده‌اند، لطفاً به این مورد رسیدگی کنند.
او گفت: مگر این عشایر غیر این زمین و چهار تا بز و میش چه دارند که سازمان‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، استانداری و فرمانداری اغلب این‌جا هستند. این‌ها جگر ما را له کرده‌اند.  
یکی دیگر از عشایر سرگچینه شهرستان بویراحمد با بیان اینکه همه ماها مطیع نظام اسلامی ایران و فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون اساسی هستیم، اظهار داشت: عشایر منطقه از سردار خرمدل فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد، حسن نگین‌تاجی رئیس کل دادگستری، سید علی ملک حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و فرماندار شهرستان بویراحمد، مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار جلوگیری واگذاری زمین‌های عشایری منطقه سرگچینه به فرد دیگری شدند. این زمین‌ها حدود 100 سال است که یورد عشایری محسوب می‌شوند. اگر این زمین‌ها را از ما بگیرند، آواره و بیکار می‌شویم و دیگر نمی‌توانیم امرار و معاشی داشته باشیم.
گفتنی است که عشایر از نیروهای بسیار مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند. این استان دِینِ بسیاری به این قشر دارد. واگذاری زمینِ عشایر به شخصی که اصلاً هیچ نسبتی با منطقه‌ی سرگچینه ندارد، ظلم بزرگی به عشایر این منطقه است. بر اساس شنیده‌ها واگذاری 50 هکتار از زمین‌های منطقه‌ی سرگچینه به شخصی غیربومی و بدون دانش مرتبط با داروهای گیاهی، تحت عنوان کشت داروهای گیاهی، در مراحل آخر خود است و نزدیک است که واگذاری به طور کامل انجام شود. عدم رسیدگی به این موضوع ممکن است تبعات ناگوار بسیاری در پی داشته باشد. لازم است که مسئولان با دقت بیشتر این موضوع را رسیدگی کنند.

   
فیلم) توضیحات آذرفر مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در باره سرگچینه




نام شما

آدرس ايميل شما

متقاضیان مسکن ملی دهدشت
Iran, Islamic Republic of
درود بر کبنای عزیز گزارش خوبی گرفتید
لطف کنید از طرح مسکن ملی دهدشت برای بیان مشکلات از زبان متقاضیان مسکن ملی دهدشت گزارش تصویری تهیه نمایید
خداقوت
سلام
Iran, Islamic Republic of
منطقه سرگچیننه کردن و باغ و خونه باغی
یزدانی
Iran, Islamic Republic of
پای زمین خواری به سرگچینه باز شد ای داد بیداد
عشایر
Iran, Islamic Republic of
// از حوزه سرگچینه در تمام امورات توسعه ای به نفع مردم چرا فقط برانگیختگی و آشوب بین مردم بلدی و نمیگذاری مردم از هیچ پروژه ای بهره مند بشوند خدا را بشناس دستگاه نظارتی بررسی و بانامبرده برخورد گردد
عدالت
Iran, Islamic Republic of
سلام لطف فرمایید .ابفای یاسوج راپوشش دهید.
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1