کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مروری بر حواشی انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج؛

لیست ناقص

31 خرداد 1400 ساعت 13:54

ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج به پایان رسید و منتخبین مردم مشخص شدند. لازم است که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد ضعف و کاستی‌ها را به احترام مردمی که برای دفاع از میهن اسلامی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، رفع کنند تا جامعه دیگر شاهد اینگونه تنش‌ها و زد و خوردها نباشد و شعله‌های خشم شکل نگیرد.


 انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ همزمان با سراسر کشور در 96 شعبه اخذ رأی برگزار شد و ساعت ۲ بامداد ۲۹ خرداد به پایان رسید. چشم‌ها به رسانه‌ها و فضای مجازی دوخته شده بود که نتایج انتخابات شوراهای اسلامی شهر بر روی خروجی‌ها قرار بگیرد. در همین فاصله و در زمانی که دست اندرکاران انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج به دنبال جمع بندی نهایی آرا و اعلام نتایج انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج بودند، اعلام نتایج به تأخیر افتاد.
تأخیر در اعلام نتایج کمی حوصله را از رسانه‌ها، هواداران و مردم ربوده بود. ناگهان فایل PDF (پی.دی. اف) در فضای مجازی منتشر و در گروه‌های واتس آپی دست به دست می‌شد. بر اساس این لیست که در ادامه مسئولان و کارشناسان مربوطه در باره آن توضیح می‌دهند، 7 نفر اول انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج؛ بهنام عباس نژاد (9850 رأی) هدایت اله امیری (9499 رأی)، سید هدایت اکبری (8175 رأی)، عطاء اله دانشی (7553 رأی)، اسماعیل یوسفی (7166 رأی)، فرشید احمدی کیش (6930 رأی) و کیوان آشنا (6768 رأی) معرفی شدند که ایمان جاودانه با فاصله کمی کیوان آشنا را دنبال می‌کرد.
بلافاصله مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد در گفت و گو با کبنا لیست منتشر شده PDF در فضای مجازی را تکذیب کرد و آن را جعلی خواند. [کلیک کنید]. ساعت‌ها از پایان ماراتن 1400 شورای شهر یاسوج گذشت و نتایج نهایی ششمین دوره انتخابات شورای شهر اعلام نشد و شایعه پشت شایعه دهان به دهان می‌چرخید. یکی از شایعاتی که در فضای مجازی مطرح شد این بود که آراء ایمان جاوادنه از کیوان آشنا عبور کرده و جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است. دقایقی بعد از پخش این شایعات کیوان آشنا و برخی از هواداران او در محل فرمانداری بویراحمد حضور پیدا کردند. حضور «آشنا» و «ایمان جاودانه» این شایعه را تقویت کرد. هر چه از زمان پایان انتخابات می‌گذشت، عطش افکار عمومی برای شنیدن اعلام نتایج نهایی انتخابات 1400 یاسوج بیشتر می‌شد. کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد انتخابات شهرستان بویراحمد مجدداً محتویات فایل PDF را تکذیب کرد و آن را فاقد وجاهت قانونی دانست. ایراد کار کجا بود؟ و چرا جلوی فرمانداری بویراحمد درگیری به وجود آمد؟
اولین ایراد وارده بر مسئولان این بود که خیلی سریع و به طور گسترده در باره لیست جعلی PDF برای مردم توضیح ندادند و آن را جدی نگرفتند که شاید این لیست ملاک برخی کاندیداها قرار بگیرد، کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد هم به کمک ستاد انتخابات شهرستان بویراحمد برای جمع کردن این موضوع نیامد. هر چند با تیز هوشی سید علی فروزنده مدیر روابط عمومی فرمانداری بویراحمد فوراً این لیست توسط رسانه‌ها تکذیب شد، اما جای کار بیشتر وجود داشت.

دومین مسئله‌ای که وجود دارد و می‌توان به آن اشاره داشت، مسئولان انتخابات چه در بخش نظارت و چه بخش اجرائی باید بدانند که تمام ریز و درشت رفتارهای آنها زیر ذره بین جوانان، هواداران و لیدرهای انتخاباتی است و تمام حرکات آنها با حساسیت کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.
ایراد سیستمی سومین دلیلی بود که شائبه‌ها و ابهامات را تقویت بخشید و تأخیر در اعلام نتایج مشکلات را بیشتر کرد، متأسفانه در همچنین موقع هیچ کسی راهکاری ارائه نمی‌داد، و همینطور زمان از دست می‌رفت، نتیجه انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج آنقدر کش داده شد که البته علت اصلی آن را ایراد سیستمی عنوان می‌شد، عباس رسولی رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره توضیح مفصلی داد. [اینجا کلیک کنید]
انتصاب بعضی آدم‌های ضعیف و بدون تعهد به عنوان اعضای شعب اخذ رأی چهارمین دلیلی است که برای بروز برخی تنش‌ها کافی است. موضوعی که برخی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر یاسوج هم به آن اشاره دارند. [کلیک کنید.] مسئولان باید به این مسئله اهتمام جدی داشته باشند.
به گزارش کبنا، نهایتاً انتشار لیست ناقص PDF در گروه‌های واتس آپی و تأخیر در اعلام نتیجه نگرانی برخی کاندیداها و هوادارانشان را افزایش داد. سید علی ملک حسینی دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سلامت انتخابات همواره برای ما اهمیت دارد، اظهار داشت:: هیچ گونه دخل و تصرف در سیستم الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج وجود ندارد و آن کسی که لیست PDF را در فضای مجازی منتشر کرده، را باعث و بانی این سر و صدا برای این مردم مظلوم می دانیم. به کسی که این لیست را منتشر کرده و برسیم، طبق قانون برخورد می‌کنیم. [کلیک کنید]
مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد نیز تاکید می‌کند که کاربران انتخابات هیچ دسترسی به سیستم انتخابات ندارند و اظهار داشت: فردی اطلاعات ناقص را به بیرون درج می‌دهد که این اطلاعات توقعی را برای برخی ایجاد کرد و آنها خودشان را ذیحق می‌دانستند. بعد از اینکه لیست نهایی شد و اطلاعات به ثبت رسید و جمع بندی نهایی صورت گرفت. منتخبین اصلی مردم مشخص شدند. در انتخابات مکانیزه مجریان هیچگونه دخالتی ندارند و صرفاً نتایج را روئت می‌کنند. [کلیک کنید]
  


دلایل تأخیر نتایج انتخابات شورای شهر یاسوج از زبان فرماندار

احمدی از جلسه‌ای با حضور 12 کاندیدای اول ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج خبر داد و گفت: کاندیداها متوجه شدند که افراد هیچ دخالتی در انتخابات ندارند.
وی تاکید کرد: آن لیست هیچگونه پشتوانه قانونی و اداری نداشت و فردی اطلاعات ناقص را به بیرون درج کرد.
همانطوری که گفته شد، لیست PDF ملاک و پایه‌ای شد برای برخی اظهار نظرها و حق پیروزی نیز برای برخی از کاندیداها ایجاد شد. 30 خرداد 1400 – هواداران یکی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر یاسوج، جلوی فرمانداری بویراحمد تجمع اعتراضی همراه با خشونت کردند.
همچنین 30 خرداد 1400 ایلنا در خبری آورد؛ «برخی از رأی‌دهندگان ششمین دوره انتخابات شورای شهر در یاسوج به دلیل نارضایتی از نتیجه آرا، مقابل ساختمان فرمانداری بویر احمد تجمع و اعتراض کردند.»
همچنین این خبرگزاری نوشت: برخی از رأی‌دهندگان ششمین دوره انتخابات شورای شهر در یاسوج به دلیل نارضایتی از نتیجه آرا، مقابل ساختمان فرمانداری بویر احمد تجمع و اعتراض کردند. این اعتراضات که از شب گذشته (29 خرداد ماه 1400) در یاسوج آغاز شد به زد و خورد میان حامیان دو نامزد در یاسوج انجامید که منجر به دخالت پلیس شد.
  
فیلم اعتراض هواداران یکی از کاندیداهای شورای شهر یاسوج

 براساس گفته شاهدان عینی، دلیل اصلی درگیری حامیان این دو منتخب، بر سر نتیجه شمارش آراء نامزدهای شورای شهر بود.
با حضور پلیس و برخوردهای قانونی تنش‌ها پایان یافت.
همزمان با اعتراض هواداران برخی کاندیداها، فرد یا افرادی کلیپ و فیلم‌های دیگری را با هر هدفی به جریان انتخابات شورای شهر یاسوج وصله می‌زدند که پلیس در این باره توضیح داد. [کلیک کنید]
ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج به پایان رسید و منتخبین مردم مشخص شدند. لازم است که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد ضعف و کاستی‌ها را به احترام مردمی که برای دفاع از میهن اسلامی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، رفع کنند تا جامعه دیگر شاهد اینگونه تنش‌ها و زد و خوردها نباشد و شعله‌های خشم شکل نگیرد.

نتایج نهایی شمارش آراء نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج را اینجا دریافت کنید.
منتخبین نهایی مردم شهر یاسوج در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشخص شدند + اسامی
 


کد مطلب: 435940

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/435940/لیست-ناقص

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1