تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۴۲
کد مطلب : ۴۳۳۲۷۲
کبنا گزارش می‌دهد

سه استان پیشتار در واکسیناسیون کرونا / آمارهای پنهان کهگیلویه و بویراحمد / لزوم شفاف سازی در باره واکسن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ( + جدول )

۲
۰
سه استان پیشتار در واکسیناسیون کرونا / آمارهای پنهان کهگیلویه و بویراحمد / لزوم شفاف سازی در باره واکسن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ( + جدول )
کبنا ؛در باره واکسن کرونا حواشی زیادی در سطح کشور به وجود آمد، تاجایی که استیضاح وزیر بهداشت و درمان کلید خورد و كيانوش جهانپور رئیس مرکز رسانه‌ای وزارت بهداشت رانت در واکسن کرونا را رد نمی‌کند و می‌گوید: «وقتي روند جهاني عرضه و تقاضاي واكسن كرونا، نامتعادل است و نياز سال 2021 جهان، حدود 11 ميليارد دوز واكسن كروناست در حالي كه مجموع توليدات واكسن، حتي معادل نيمي از اين نياز هم نيست، حتما خطر انحراف و رانت و سوءاستفاده، چه در كشور مبدا و چه در كشورهاي مقصد وجود دارد. بايد براساس شيوه‌نامه‌ها و استانداردها و تجاربي كه در سازمان غذا و دارو داريم حركت كنيم، چون هر اقدام ناگهاني و خارج از برنامه، ريسك ايجاد رانت و حتي برهم خوردن نظم واكسيناسيون و تامين واكسن را به دنبال دارد.» استان‌های ایران نیز واکسیناسیون کرونا را شروع کرده‌اند، استانی همانند کهگیلویه و بویراحمد که شرایط قرمزی دارد و بیشترین مرگ و میر ناشی از کرونا را دارد، به گفته همشهری آمارهای واکسیناسیون کهگیلویه و بویراحمد نیز پنهان مانده است.
در فضای مجازی نیز مطالبی در خصوص تبعیض در واکسن کرونا مطرح شده و گفته می‌شود که در استان کهگیلویه و بویراحمد عدالت در واکسیناسیون رعایت نمی‌شود. آرین غلامیان رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد در این باره توضیحات داد.

بیشتر بخوانید:

مجوز رانت پنهان


تبعیض در تزریق واکسن کرونا در گچساران؟ + پاسخ رئیس شبکه بهداشت: تزریق واکسن با نظارت صد درصد انجام گرفته است / از طریق نهادهای نظارتی پیگیری خواهیم کرد

فاز اول واکسیناسیون کرونا با اولویت کادر بهداشت و درمان، سالمندان و پاکبان‌ها همچنان ادامه دارد و براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در هفته اول اردیبهشت به پایان خواهد رسید. بررسی وضعیت تزریق واکسن در استان‌ها حاکی از آن است که خراسان رضوی، خوزستان و اصفهان پیشتاز هستند.
 به گزارش کبنا به نقل از همشهری، خراسان رضوی، خوزستان و اصفهان در حالی پیشتاز واکسیناسیون در کشور هستند که برخی استان‌ها از جمله تهران آمار دقیقی از میزان تزریق واکسن‌ها ارائه نکرده‌اند.

 

 احتمالاً پایتخت هم عدد قابل‌توجهی از این جدول را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ هر چند آمارهای واکسیناسیون اعداد قابل اعتمادی را نشان نمی‌دهد؛ آن هم درحالی‌که براساس اعلام سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمودار ابتلا و بستری روزانه به‌علت کوویدـ ۱۹ در کشور همچنان شیب تند صعودی دارد و همه استان‌ها با افزایش جدی بیماران بستری و موارد سرپایی مواجه هستند.
 گزارش و جدول پیش رو نتیجه پیگیری از دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کشور است. در هفته گذشته ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری و مازندران دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری و البرز، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا بوده‌اند. استان‌های سمنان، فارس، خراسان جنوبی و تهران آمار شفافی از میزان تزریق ندارند و آمارهای کهگیلویه و بویراحمد هم در حالی پنهان مانده و حاکی از آغاز واکسیناسیون دیرهنگام است که این استان بیشترین میزان بروز را به‌خود اختصاص داده است.

کدام واکسن برای چه گروهی؟


 یکی از موارد مورد سؤال برای مردم، نوع واکسن تزریق شده در استان‌هاست. سید موسی خادمی استاندار لرستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «براساس دستورالعمل ارسالی، واکسن چینی برای افراد پرخطر ازجمله افراد دارای بیماری زمینه‌ای و بیماری خاص و واکسن اسپوتنیک وی نیز برای تکمیل واکسینه‌کردن کادر بهداشت و درمان در معرض بیماران کرونایی استفاده می‌شود. واکسن کرونایی که برای کادر درمان تزریق شده از نوع روسی است که درحال حاضر مجوز تزریق را برای افراد زیر ۱۸ سال ندارد. فاز اول تزریق برای افرادی بود که بیشترین خطر ابتلا را دارند و شامل کادر بهداشتی درمانی در معرض بیماران کرونایی، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و پرخطر و مراکز نگهداری عمومی است و فاز دوم برای افراد دارای محرومیت و آسیب‌پذیری بالاست و با فاصله سنی ۱۰ سال تعیین می‌شود.»
خادمی با بیان این که تاکنون حدود ۸۵۰۰ واکسن به لرستان وارد و تزریق آنها انجام شده که با ورود محموله جدید واکسن به استان تزریق آنها نیز صورت می‌گیرد، می‌افزاید: «آخرین محموله واکسن کوویدـ ۱۹ شامل ۲۱۳۶ دوز واکسن سی‌نوفارم ساخت کشور چین و ۲۸۵۰ دوز واکسن اسپوتنیک وی روسی در روزهای پایانی سال گذشته در استان تزریق شد.» به‌گفته وی، در محموله سوم ۱۰۶۵، محموله دوم ۷۸۰ دوز و در مرحله نخست ۲۶۰ دوز واکسن کرونا به استان وارد و با اولویت کادر درمان بخش‌های کرونایی در استان تزریق شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چرا آمار استانهای تهران فارس ک.ب و خراسان جنوبی و سمنان شفاف نیست؟!!!
Iran, Islamic Republic of
استان ما در همه شاخص ها و رتبه ها همیشه اخره در واکسن هم قطعا اخرین استانیم این را همه می دانن ولی در رای دادن استان اولیم
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1