کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

رفتارهای دوگانه در شرایط بحرانی کرونا / کولاک کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

24 فروردين 1400 ساعت 23:33

با همه این داشته‌ها متاسفانه درصد شیوع و ابتلا در شهرستان لنده بسیار بالاتر از سایر نقاط استان و کشور است چرا که رئیس دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید از تعداد مواردی که مورد آزمایش قرار گرفته ۷۵ درصد آنها مثبت بوده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص افزایش تجمعات و دورهمی‌ها منجر به شیوع بیش از پیش کرونا در این استان شده است.


جلسات متعدد ستاد کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌های استان نتوانسته است، جلوی بیشتر شیوع پیدا کردن بیماری کرونا را بگیرد، به گفته مسئولان عضو ستاد کرونا، بیش از 96 درصد از مصوبات این ستاد در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد اجرائی شده است، اما با این وجود کرونا هر روز جان افراد زیادی را در این استان می‌گیرد، ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده  و اکنون شرایط در کهگیلویه و بویراحمد قرمز است.
عروسی‌ها و مراسم عزاداری‌ها با تجمع مردمی به راه است، بعضی هم جشن‌های عروسی را به اراضی منابع طبیعی برده‌اند، بعضی از مردم به حرف مسئولان و کارشناسان توجه نمی‌کنند، از آن طرف مسئولان هم هیچ گزینه پیشنهادی برای رفاه حال مردم در هنگام محدودیت‌های کرونایی ندارند. مغازه دار جزء گروه 2 و 3 از ترس ستاد کرونا درب مغازه‌اش را پایین می‌آورد، اما دور از چشم مأموران، مشتریان را به مغازه‌های به ظاهر درب بسته می‌برند و اجناسش را می‌فروشد، چرا که او باید سر ماه کرایه مغازه، خانه و پول خورد و خوراک فرزندانش را بدهد. تناقض عمل و گفتار مسئولان و تصمیمات غیرکاربردی اعضای ستاد کرونا سبب شده که کرونا هر روز بیشتر از دیروز جولان بدهد. وقتی عروسی 1500 نفری در یک منطقه برگزار می‌شود، یعنی هیچ جدیتی نه از سوی مردم و نه از طرف مسئولان برای ریشه کردن کرونا نیست. علی رغم تاکیدات فراوان در برخی از نقاط فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: جای تعجب دارد که برخی از گرانی می‌نالند اما از آن طرف در شرایط سخت کرونایی عروسی ۱۵۰۰ نفری برگزار می‌کنند در حالی که هم گرانی و هم خطر جانی وجود دارد.

آیت‌الله سید نصیر حسینی در جمع سرگروه‌های تبلیغی استان کهگیلویه و بویراحمد اعزامی از حوزه علمیه قم با تبریک آغاز ماه مبارک رمضان و قدردانی از تلاش‌های ضابطین و سرگروه‌های تبلیغی در ایام مختلف سال گفت: از دغدغه شما در خصوص ترویج فرهنگ و بینش اصیل اسلامی قدردانی می‌کنیم چرا که وظیفه اصلی روحانیت تعلیم و تربیت مردم در مسیر اخلاق و معنویت و فلسفه حوزه رفتن ارشاد و هدایت مردم است تا در مسیر اسلام قدم بردارند.
 حسینی گفت: کار انبیاء و اولیاء هم تمرکز روی همین مسائل بود هر چند نیازمندی‌های دیگری هم وجود دارد اما آنچه انبیا روی آن تمرکز داشتند ابلاغ احکام خداوند بود تا زندگی را بر مبنای این قوانین برنامه‌ریزی کنیم.
 نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: امروز این مسئولیت بر عهده روحانیت و حوزه است اگر این رسالت فراموش شود مردم آسیب می‌بینند جوانان از دین فاصله می‌گیرند و منحرف می‌شوند همین تبلیغ است که از زشتی و پلشتی رفتاری و اخلاقی انسان‌ها را نجات می‌دهد و انسان را از فرش به عرش می‌رساند.
این استاد حوزه‌های علمیه در ادامه بیان کرد: پیامبران نه به وسیله شمشیر و زور بلکه به وسیله تبلیغ و در قالب گفتار و کلمات مردم را ارشاد می‌کردند و همین موجب ایجاد جامعه اسلامی شده است.
 وی ادامه داد: تبلیغ موضوع بسیار مهمی است که باید انجام شود انسان‌ها با کلمات در مسیر حق قرار می‌گیرند با یک کلمه در مسیر قرار می‌گیرند و با یک کلمه از مسیر خارج می‌شوند و لذا موضوع تبلیغ در طول تاریخ موضوع مهمی بوده است.
 نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تبلیغ باعث شد در روی کره زمین اکثر مردم در قالب ادیان مختلف خداباور شوند تبلیغ اثرگذاری زیادی داشته و باید با لحاظ کردن همه شرایط این کار را انجام دهیم.
وی در ادامه به سختی‌های امروز کرونا و همه گیر شدن آن در جهان اشاره کرد و گفت: کرونا زندگی همه بشر را تحت تأثیر قرار داده و همه جا را تعطیل کرده است اکنون وضعیت مناسبی نداریم روز گذشته ۲۵۶ کشته دادیم که نشان می‌دهد شرایط بسیار خطرناک است.
 حسینی افزود: برخی مردم به دستورالعمل‌ها گوش نمی‌دهند که باید با متخلفین برخورد قضایی شود چراکه تجمعات باعث آلودگی و در نهایت ابتلا و بستری و سپس مرگ می‌شود.
 وی گفت: جای تعجب دارد که برخی از گرانی می‌نالند اما از آن طرف در شرایط سخت کرونایی عروسی ۱۵۰۰ نفری برگزار می‌کنند در حالی که هم گرانی و هم خطر جانی وجود دارد.
 حسینی ادامه داد: این چه عقلانیتی است باید فرهنگ سازی شود تا برنامه‌های عروسی و ترحیم و تشییع با کمترین تعداد برگزار گردد جای تعجب است که چرا برخی شرایط را درک نمی‌کنند.
وی تاکید کرد: مبلغین باید در کنار ترویج اخلاق و معنویت مردم را نیز در مسیر قانون هدایت کنند یکی از مهمترین موضوعات بحث فرهنگ سازی است که در این دوره باید با هشدارهای خود موضوع کرونا را فرهنگ‌سازی کرده و جلوی خطر سازی و خطر آفرینی را بگیرند.
 نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه باید فرهنگ غلط تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا فرهنگ‌سازی شود خاطرنشان کرد: همچنین باید فرهنگ‌سازی کنیم که چرا یک جوان به دلیل یک موضوع کوچک اسلحه برمی‌دارد و جمعی را به رگبار می‌بندد باید فرهنگ سازی شود تا مردم بدانند که چنین اقداماتی برابر با بربریت و توحش است امروز مبلغین وظیفه دارند چنین موضوعاتی را فرهنگ‌سازی کنند.
 نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه چگونگی تبلیغ در فضای کرونایی مهم است یادآور شد: هنر مبلغ این است که بهترین فرهنگ سازی را برای این شرایط سخت داشته باشد و مردم را به بهترین نحو برای عبور از این وضعیت خطرناک هدایت و راهنمایی کنند.
 وی گفت: هم باید از فضای مجازی به خوبی در تبلیغ استفاده کرد و هم مبلغین با حضور و استقرار در یک جای مشخص و بدون ایجاد تجمع به شبهات مردم پاسخ گفته و هم فرهنگ سازی لازم را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: توجه مردم به رعایت دستورات بهداشتی مهمترین وظیفه روحانیت در این ایام است تا از حضور در تجمعات جلوگیری کنند و بتوانیم از این بحران سخت و تلخ نیز به خوبی عبور کنیم.
 
کولاک کرونا در لنده با 75 درصد موارد مثبت!
طبق آنچه که از زبان مسئولان علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد و در ستاد کرونا در طول ۱۴ ماه گذشته شنیده‌ایم این استان در زمینه ابتلا و شیوع کووید ۱۹ بسیار بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.
 جالب توجه اینکه با این حجم از شیوع و ابتلا از لحاظ فوتی‌ها کهگیلویه و بویراحمد در میان سایر استان‌ها وضعیتی به مراتب بهتر دارد اما این درصد شیوع و ابتلا می‌تواند در پیک چهارم کرونا به افزایش مرگ و میرها کمک کرده و خطر آفرین شود.
 در روزهای اخیر شاهد افزایش تعداد مرگ و میر های کرونایی در استان بودیم که نشان دهنده این است کهگیلویه و بویراحمد با ورود به پیک چهارم روزهای سختی را تجربه خواهد کرد.
 در برخی شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت بسیار سخت‌تر و حادتر از نقاط دیگر شده که از جمله آنها می‌توان به شهرستان لنده اشاره کرد لنده شهرستانی که در حوزه فرهنگی یکی از مناطق ویژه در استان به شمار می‌آید.
 تعداد تحصیل کرده‌ها، فارغ التحصیلان دانشگاهی، روحانیون، مدیران کشوری و استانی و هنرمندان آن بیش از سایر مناطق استان و از جمله مناطق برخوردار کشور در این حوزه به شمار می‌رود.
اما با همه این داشته‌ها متاسفانه درصد شیوع و ابتلا در این شهرستان بسیار بالاتر از سایر نقاط استان و کشور است چرا که رئیس دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید از تعداد مواردی که مورد آزمایش قرار گرفته ۷۵ درصد آنها مثبت بوده است.
 در این بین باید از دستگاه‌های فرهنگی این شهرستان همچون آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی، تبلیغات، تشکل‌های مردم نهاد، هنرمندان، روحانیت و مدیریت مساجد پرسید که در لنده به چه کاری مشغول هستند چرا این شهرستان با پیشینه قوی و فرهنگی باید در این زمینه از همه نقاط استان عقب‌تر باشد و خطر کرونا را در لنده بیش از سایر مناطق کهگیلویه و بویراحمد احساس کنیم.
 
دلیل ازدحام در بیمارستان دهدشت را در قلعه‌رئیسی جست‌وجو کنید/خواسته فرماندار از مسئولان علوم پزشکی
 فرماندار کهگیلویه گفت: تجهیز مرکز درمانی قلعه رئیسی بر کاهش ورودی بیمارستان دهدشت کمک می‌کند.
دارا کریمی نژاد فرماندار کهگیلویه به همراه بخشدار چاروسا و رئیس تعزیرات شهرستان و نمایندگی اتاق اصناف و اصحاب رسانه به مرکز درمانی قلعه رئیسی رفته و از روند فعالیت‌های این مرکز بازدید کردند.
 کریمی نژاد در حاشیه بازدید از مرکز درمانی قلعه رئیسی خواستار توجه بیشتر به امکانات مرکز درمانی قلعه رئیسی شد.
 فرماندار کهگیلویه یکی از مواردی که سبب حضور کمتر بیماران کرونایی به شهر دهدشت شده را تجهیز مرکز قلعه رئیسی و دیشموک دانست و ادامه داد: تجهیز این مرکز در ورزهای سخت کرونایی ضرورتی انکارناپذیر است.

 کریمی‌نژاد مراسمات ختم و جشن‌های عروسی را یکی از عوامل بسیار مهم افزایش بیماران کرونایی در قلعه رئیسی دانست و تاکید کرد: زنان با لباس محلی و تجمع آنها در مراسمات ختم یکی از مشکلاتی است که این روزها به افزایش و شیوع بیماری کرونا کمک می‌کنند.
 وی وضعیت بیماری کرونا را در چاروسا قرمز دانست و بیان کرد: به دلیل وضعیت قرمزی که شهر قلعه رئیسی و روستاهای اطراف آن دارد از مردم این مناطق می‌خواهیم که به تذکرات توجه ویژه داشته باشند، امروز در بیمارستان دهدشت بسیاری از مردم همین منطقه تحت درمان هستند نگذارید روز به روز بر بیماران کرونایی افزوده شود.
 فرماندار کهگیلویه با تاکید بر حفظ پروتکل‌های بهداشتی در منطقه تصریح کرد: با مراسمات ختم با جمعیت زیاد و مراسمات جشن‌های عروسی برخورد خواهیم کرد، و اگر مشاهده شود مسوول و کارمندی در مراسم ختم و جشن عروسی شرکت کند به شدت برخورد می‌شود.
 در ادامه فرماندار و هیات همراه از بازار شهر قلعه رئیسی بازدید کردند که طبق ردیف بندی محدودیت‌های کرونایی بازاریانی که نیاز بود امروز تعطیل باشند تعطیل بودند.
کریمی نژاد در این بازدید با تقدیر از بازاریان شهر قلعه رئیسی سلامتی را رکن اساسی لازم برای جامعه دانست و خواستار همکاری بیش از پیش مردم به خصوص بازاریان با مسؤولان در سطح شهرهای با رنگ قرمز شد.
 داربام بخشدار چاروسا هم در این بازدید با تقدیر از همکاری مردم با بیان اینکه مراسمات ختم یکی از عوامل مهم افزایش کرونا در چاروساست بیان کرد: تاکیدات مسوولان بر حفظ پروتکل‌های بهداشتی به جهت سلامتی خود مردم است و امیدواریم در این زمینه با همکاری شود.
 
 پلمب 800 واحد صنفی پروتکل‌شکن در کهگیلویه
 نظارت‌ها برای مقابله با کرونا در بازارهای استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در این باره، گفت: از ابتدای اعمال محدودیت‌های کرونایی تاکنون 800 واحد متخلف شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شده است.
 محمدطاهر طیب‌زادگان اظهار داشت: از آغاز محدودیت‌های اعمال شده توسط ستاد مقابله با کرونای شهرستان تاکنون بیش از ۲ هزار مورد بازدید از صنوف و اماکن عمومی انجام شده است.
 رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه تصریح کرد: در راستای اجرای مصوبات بیست و ششمین جلسه ستاد مقابله با کرونای شهرستان گشت مشترک کارشناسان گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت کهگیلویه با همراهی نیروی انتظامی، صمت، تعزیرات و اتاق اصناف نسبت به اعلام و نظارت بر تعطیلی کلیه مشاغل گروه‌های ۴، ۳، ۲ برگزار و نظارت‌ها تشدید یافت.
 این مسئول ادامه داد: طی این بازدیدها بیش از ۸۰۰ واحد صنفی اعم از کارگاهی، توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی پروتکل‌شکن تعطیل و یا پلمب شدند.
 دبیر ستاد مقابله با کرونا گفت: در همین راستا و به منظور حفظ و ارتقاء سلامت عمومی مردم در مواجهه با بیماری کرونا تعداد ۵۶ واحد توزیعی مواد غذایی و اماکن عمومی ضمن تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.
 وی افزود: تعداد ۱۴۳ واحد کارگاهیمتخلف نیز از سوی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت کهگیلویه اخطاریه دریافت کردند.

درخواست بازاریان گچساران در روزگار سخت کرونایی
 دادستان عمومی و انقلاب گچساران گفت: این حق است که بانک‌ها رعایت حال مردم و اصناف را که در این ایام کرونایی که کسب و کار خود را متوقف و تعطیل کرده‌اند را داشته باشند.
حجت الاسلام محمد صدرا ادیبان با اشاره به درخواست بازاریان و کسبه گچساران از اعضای شورای تأمین این شهرستان اظهار کرد: با توجه به وضعیت قرمز شهرستان و شیوع پیک چهارم ویروس جهش یافته کرونا بسیاری از صنوف تعطیل شدند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از شیوع و گسترش این بیماری فعالیت صنوفی که در رسته شغلی 3،2 و چهار قرار دارند به مدت 10 روز متوقف و تعطیل شده است.
دادستان عمومی و انقلاب گچساران ابراز کرد: در این بین بازاریان از شورای تأمین درخواستی داردند چرا که ما در بین بازاریان بودیم.
ادیبان اظهار کرد: باتوجه به تعطیلی بازار ونبود هیچ گونه درآمدی دولت از بازاریان مالیات می‌خواهد و بازاریان اکنون دغدغه پرداخت مالیات را دارند.
وی ادامه داد: حداقل در اخذ مالیات از واحدها و صنوف تعطیل شده تدابیری اندیشیده شود.
بانک‌ها رعایت حال مردم و اصناف را داشته باشند
دادستان عمومی و انقلاب گچساران اذعان کرد: دغدغه دیگر بازاریان در ایام تعطیلی کرونا بدهی است که نسبت به بانک‌ها دارند.
وی افزود: برخی از واحدها و صنوف قریب بر یک سال است که تعطیل هستند و بانک‌ها علیه آنها دادخواست دارند و به دادگاه و مراجع قضایی مراجعه می‌کنند.
ادیبان تصریح کرد: بازاریان با مراجعه به دادگاه بیان دارند که از آنجا کسب و کار را به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از انتشار آن تعطیل و از آنجا بانک‌ها هم درخواست پرداخت طلب خود را از بازار دارند.
دادستان عمومی و انقلاب گچساران با بیان اینکه بانک‌ها هم شاکی خصوصی هستند و باید قانون اجرایی شود، ابراز کرد: این حق است که بانک‌ها رعایت حال مردم و اصناف را که در این ایام کرونایی که کسب و کار خود را متوقف و تعطیل کردند را داشته باشند.

دهن‌کجی برخی صنوف دهدشت به محدودیت‌های کرونایی/زور مسؤولان به متخلفان نمی‌رسد
 در حالی که محدودیت‌های کرونایی از هفته گذشته در دهدشت اعمال شده است اما فعالیت دلخواه برخی از صنوف پرخطر نشان می‌دهد زور مسؤولان تنها به چند واحد صنفی بازار روز رسیده است.
 14 ماه از ورود ویروس منحوس کرونا می‌گذرد و موج‌ها را یکی پس از دیگری طی می‌کند، این ویروس کشنده خود جان تازه گرفته و نفس‌ها را قطع می‌کند.
 در حالی که وضعیت زرد شهرستان در ماه‌های پایانی سال گذشته مردم را به رسیدن به وضعیت سفید دلخوش کرده و امیدوار بودند زودتر از شر این بیماری خلاص شوند اما در سال جدید با عادی‌انگاری و بی‌تفاوتی نسبت به دستورالعمل‌ها چنان می‌تازد و جان می‌گیرد که صدای ناقوس مرگ حالا در هر کوی و برزنی به گوش می‌رسد.
 آمار مبتلایان به کرونا سیر صعودی به خود گرفته است همه بخش‌های بیمارستان، اورژانس و راهروهای این مراکز درمانی مملو از بیمارانی است که در اضطراب نفس آخر بودن شب را به سختی به روز می‌رسانند.
 شرایط بحرانی شهرستان مسؤولان را بر آن داشت تا پیش از اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی 2 هفته‌ای را آغاز کنند.
 اصناف بازار روز و شب بازار و مراکز تجاری اطراف به خاطر واقع شدن در مرکز شهر با وجود مقاومت برخی از کسبه تعطیل شدند با این حال بسیاری از مشاغل پرخطر و زمینه‌ساز تجمعات، با سهل‌انگاری و بی‌مسؤولیتی نسبت به سلامت جامعه همچنان به ارائه خدمات مشغول هستند.
 عروسی‌های شلوغ و مراسم‌های عزاداری اموات به عنوان 2 کانون اصلی در انتقال ویروس بارها از زبان متولیان شبکه بهداشت و درمان اعلام شد این در حالی است که ستاد مقابله با کرونا هیچ گاه توانست چنین تجمعاتی را به تعطیلی بکشاند.
 و حالا در بحبوحه بحران و در شرایطی که می‌طلبد اعمال محدودیت‌ها با شدت هر چه بیشتر رصد و با متخلفان برخورد جدی شود دفاتر ازدواج، آرایشگاه‌ها، گل فروشی و تزیین‌آرایی با دهن کجی به قانون، دستورالعمل‌های کرونا را نادیده گرفته و برای کاسبی خود جان دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند.
 عصر روز گذشته در یکی از دفاتر ازدواج واقع در خیابان شهید نورالدینی جنب بانک مسکن که پیش از این نیز بارها پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا گذاشته بود محل برگزاری محفل پیوند یک زوج بود به گونه‌ای که در خیابان‌های اطراف این دفترخانه ترافیک سنگینی از همراهان عروس و داماد در پی داشت.
 اینکه چرا عده‌ای به خود اجازه می‌دهند در وضعیت بحران با سلامت جامعه بازی کنند و در چنین روزهایی جشن عروسی بگیرند نیاز به بررسی جامعه‌شناسی دارد اما ناتوانی مسؤولان با چنین واحدهای قانون شکن که به راحتی پروتکل‌ها را دور می‌زنند درد جامعه را بیشتر می‌کند.
 آیا ستاد مقابله با کرونا متوجه برگزاری عروسی‌های کاروانی در سطح شهر نیست؟
 
اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا درکهگیلویه و بویراحمد/ بستری 466 نفر در بیمارستان
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار جانباختگان کووید 19 استان به 498 نفر خبر داد و گفت: متاسفانه طی 24 ساعت گذشته 7 هم استانی بر اثر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست دادند.
 پرویز یزدان‌پناه افزود: هم اکنون 466 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری است که 110 نفر از این بیماران مبتلای قطعی و 22 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.
وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد 29919 نفر بهبود یافته گزارش شده است.
 وی اذعان داشت: از 1051 نمونه پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج حدود 47 درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های کهگیلویه، بویراحمد، گچساران، دنا و مارگون بود. همچنین از 838 نمونه رپید تست 25 درصد موارد مثبت و عمدتاً در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه، بهمئی و لنده هستند.
دکتر یزدان پناه تصریح کرد: روند افزایشی کرونا در استان از اسفند ماه شروع و همزمان با سفرها و جابجایی‌های گسترده نوروزی شهروندان به استان شتاب گرفته و در مسیر صعودی قرار دارد.
 یزدانپناه گفت: کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص افزایش تجمعات و دورهمی‌ها منجر به شیوع بیش از پیش کرونا در این استان شده است.


کد مطلب: 433006

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/433006/رفتارهای-دوگانه-شرایط-بحرانی-کرونا-کولاک-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1