کبنا از تغییرات صفر اعتبارات عمرانی کهگیلویه و بویراحمد گزارش میدهد؛
تیر خلاص تاجگردون به روشنفکر و موحد / تغییرات صفر / آقای روشنفکر اعتبار 250 میلیارد تومان سیسخت چه شد؟ / موحد: چطور جداول را من ندیدهام، اما آقای تاجگردون دیده
18 فروردين 1400 ساعت 3:20
مایندگان مجلس شورای اسلامی هنگام لایحه پیشنهادی بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس با رایزنی و استفاده از قدرت چانهزنی خود، اعتبارات حوزه انتخابیهشان را بنا بر ضرورت افزایش میدهند. آنگونه که اعلام شده، مهدی روشنفکر و سید محمد موحد نتوانستند، اعتبارات پروژههای عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد را افزایش دهند، در حالی که اعتبارات سایر نقاط کشور چند برابر افزایش یافتهاند. افکار عمومی منتظر پاسخ دقیق و صریح مهدی روشنفکر و سید محمد موحد در این خصوص هستند.
لایحه بودجه 1400 برای اولین بار در کشور، بدون رئیس جمهور، تقدیم مجلس که با سر و صدا و بحثهای زیادی مواجه شد، نهایتاً این بودجه در 26 اسفند در مجلس شورای اسلامی تصویب و در 27 اسفند 99 در شورای نگهبان تأیید شد و 28 اسفند، حسن روحانی رئیس جمهور، قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ را به محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.
از توضیح فرایند تصویب قانون بودجه هر سال کشور که عبور کنیم، امروز موضوع اعتبارات عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد، تیتر یک رسانههای این استان بود. دولت وقتی لایحه بودجه هر سال را به مجلس میفرستد، هنر و قدرت چانهزنی و رایزنی نمایندگان هر حوزه انتخابیه است که میتواند، بودجه پیشنهادی دولت را افزایش دهد و یا از کاهش آن جلوگیری نماید.
دولت تدبیر و امید به پروژههای عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد ( ملی و استانی و...) توجه ویژهای داشته و در لایحه بودجه 1400 به خوبی عیان است. غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و دهم نیز به این موضوع اشاره کرده و در گفتوگو با رسانهها، اظهار داشت: «در این چند سالی که اطلاع دارم، امسال تنها سالی است، که جداول بودجه همزمان با بودجه توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ نشد و اطلاع ندارم، شورای نگهبان و نمایندگان مجلس که بنظر میرسد از جداول اطلاع ندارند با این موضوع چطور کنار آمدند.»
غلامرضا تاجگردون در مصاحبهاش با یکی از رسانههای استان کهگلیویه و بویراحمد ابتدا نوک انتقادش را به سمت مجلس میگیرد و بعد میگوید: تحلیلهای کلان بودجه، بعضاً مهم است، اما گویا، همه بودجه و اهمیت آن را رها کردهاند و یا بهتر بگویم، دیگر کسی به بودجه حساسیت ندارد.
او در ادامه گفتوگویش به بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد و اعتبارات عمرانی استان گریزی زد و اظهار داشت: در این باره دقیق و فنی صحبت میکنم، بودجه دو مرحله است؛ یکی؛ مرحله لایحه دولت و دیگری تغییرات در مجلس است. [تاجگردون سعی میکند که مخاطب را متوجه کند، اگر بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس تغییر نکرده، نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد این قدرت و کارآیی را نداشتند.]
تاجگردون در ادامه بیان میکند: زمان تقدیم لایحه 1400، توسط دولت به مجلس مصاحبهای داشتم و عرض کردم که استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد تلاش داشتند و من هم تا نیمههای شب تقدیم و تنظیم لایحه بودجه با سازمان برنامه هماهنگ بودیم تا خدای ناکرده طرحهای استان کهگیلویه و بویراحمد، کمتر مورد بیمهری قرار بگیرد، خوشبختانه تلاشها نتیجه داد و لایحه به نسبت توسط دوستان عزیزم در سازمان برنامه و بودجه و دولت خوب تنطبم شد و خوب بود.
او در ادامه توضیح داد: «همان موقع عرض کردم از اینجا به بعد [از زمان تحویل لایحه بودجه 1400 به مجلس]، باید نقش نمایندگان محترم استان کهگیلویه و بویراحمد را در مجلس ببینیم، قبلاً هم گفتم در دو دور مجلس در این مرحله با همکاری دو نماینده عزیر استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره گذشته، تلاش میکردیم که اقدامات خوبی انجام دهیم و حداقل 20 درصد در این مراحل رشد اعتباری داشتیم و بسیاری از طرحهای موجود در مرحله تصویب در مجلس اضافه شدند. مثل آبرسانی امامزاده جعفر باشت لیشتر و جاده چرام باباکلان، فاضلاب لنده. فاضلاب باشت، جاده لنده تشان، آبرسانی چهار شهر کهگیلویه، سد آبریز، زیستکاه دنا، دانشکده منابع طبیعی یاسوج، پارک فناوری، بلاد شاپور، قطعه خیرآباد دهدشت، آبرسانی دوگنبدان، جاده باشت چرام دهدشت، دیشموک خوزستان، تفکیک جاده سیسخت - یاسوج - سرفاریاب و چندین طرح مهم دیگر.
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا نکردن بودجه طرحهای عمرانی کهگیلویه و بویراحمد را قابل تعجب و گلهآمیز میداند و میگوید: «بودجه ۱۴۰۰ کمی قابل تعجب و حداقل میتواند گله آمیز باشد و حق مردم است که نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد به بودجه طرحهای عمرانی ورود و به رد حق این خطه اعتراض کنند.» [بر اساس صحبتهای تاجگردون که ریاست کمیسیون تلفیق و بودجه را در سابقه مدیریتی خود دارد، نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد (مهدی روشنفکر و سید محمد موحد)، در خصوص افزایش بودجه طرحهای عمرانی نتوانستند، کاری از پیش ببرند.]
تاجگردون به موضوع جالبتری اشاره میکند و گفت: به هر نماینده مجلس، 15 میلیارد تومان سهمیه دادهاند که به تشخیص خودشان در پروژههای مدنظرشان ان را هزینه کنند، چند نفر از نمایندگان مجلس عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 با من تماس برقرار کردند و از آنها خواهش کردم، سهم حوزه من [ حوزه انتخابیه گچساران و باشت ] را به طرح آبرسانی امامزاده جعفر (ع)، خان احمد و لیشتر باشت اضافه کنند و این کار هم کردند.
او توضیح میدهد: «دلیل این درخواستم، این بود، همان آقایانی که میگفتند؛ تاج گردون در این طرح رانت خواری کرد، بفهمند، رانت خواری نیست و حق مردم مستضعف این منطقه است.»
منتخب مردم حوزه انتخابیه گچساران و باشت در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در ادامه مصاحبهاش میگوید: «شنیدم و دیدم نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد، سهمیه خودشان را به اعتبارات استانی اصافه کردند که تا اینجای کار اشکالی ندارد. اگر همه کشور و نمایندگان به همین شکل باشد، ایرادی نیست، ولی وقتی نمایندهای هم سهم ۱۵ میلیاردی را گرفته و هم بودجه طرحهای ملیشان را بالا بردند، متأسف میشوم و تأسفبارتر، اینکه به جزء آن یک طرح بقیه طرحهای عمرانی و ملی استان کهگیلویه و بویراحمد، رشد صفر دارند. البته دوستان دقت کنند، تغییرات بودجه 1400 در مجلس صفر است. [منظور تاجگردون این است که مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون و سید محمد موحد نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده نتوانستند، بودجه پیشنهادی دولت را در لایحه 1400 تغییر و افزایش بدهند. در واقع به نظر میرسد؛ این دو توانایی و تخصص این کار را نداشتند.]
رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه پرده از موضوع مهمی برداشت و گفت: «چیزی که من دیدم، سهم قابل توجهی از طرحها؛ پول پخشکنی، رئیس مجلس در سفرهای استانی وی است، حتی قول و اعلام نماینده محترم مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون مبنی بر اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان، برای شهر زلزلهزده سیسخت هم اعمال نشده یا حداقل اینکه من ندیدم.» [ مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون در سفرهایش به شهر زلزله زده سیسخت، بیان کرده بود؛ مجلس 250 میلیارد تومان به این شهر اختصاص داده که غلامرضا تاجگردون گفت: این پول برای شهر سیسخت لحاظ نشده است. روشنفکر به مردم پاسخ دهد؟]
غلامرضا تاجگردون در ادامه بیان میکند: «اعتبارات زیادی به طرحهای برخی از حوزههای انتخابیه سراسر کشور داده شده که حق ما است، مطالبه کنیم، حتی شهرستانهای همجوار ما که نمیخواهم، اسم ببرم، چند برابر استان کهگیلویه و بویراحمد، اعتبار اضافه کردهاند.»
تاجگردون با تاکید بر اینکه به هر حال نباید این موتور رشد اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد خاموش میشد، ادامه داد: «به عنوان منتخب مردم و یک شهروند هم استانی میتوانم مطالبه این را از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشم که حق گرفتنی است و نباید اینطور باشد که نفهمید چه اتفاقی افتاد، به خصوص اینکه یکی از عزیزان عضو کمیسبون تلفیق بوده و یک کرسی کمیسیون را به خودش اختصاص داده بود.»
او به صحبتهای شهابی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد که گفته بود، این خبر را تکذیب میکنم، واکنش نشان داد و اظهار داشت: «وی، صفر شدن بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد را تکذیب کرده بود، معلوم است که اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد را صفر نمیکنند و البته که ان شاء الله، جداول ابلاغ خواهد شد و با لایحه مقایسه کنند.»
وی گفت: برخی طرحها هم هستند که حواله گرفتهاند، برای زمانی که وضع بودجهای کشور خوب شود، که آنهم سهم ما نخواهد شد.
نماینده سابق گچساران و باشت در پایان صحبتهایش، گفت: «امیدوارم نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس تلاش نکنند، پاسخ دهند، بلکه تلاش کنند، حق را بستانند و ای کاش غرورشان را میشکستند و از امثال حقیر به موقع مشورت میگرفتند تا اینطور نشود.»
بعد از صحبتهای غلامرضا تاجگردون نماینده سابق گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، موحد نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس به عدم تغییرات بودجه طرحهای عمرانی واکنش نشان داد و اظهار داشت: «اینجانب به عنوان نماینده کهگیلویه بزرگ از ابتدای بودجه بندی، برای پروژههای عمرانی حوزه انتخابیهام با وزارتخانههای مختلف و دستگاههای مسئول ارتباط مستمر داشتم و تلاشهای زیادی در این خصوص از خود نشان دادم.»
وی با بیان اینکه افزایش معنادار بودجه پروژههای عمرانی کهگیلویه بزرگ در لایجه بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی نتیجه تلاشهای و پیگیری مستمری من است، افزود: اعتبارات امسال این طرحهای عمرانی در لایحه بودجه دولت قابل مقایسه با سالهای گذشته نیست.
نماینده کهگیلویه بزرگ با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در خصوص افزایش اعتبارات طرحهای آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه بزرگ و همچنین آبرسانی به لیکک، بیان کرد: با جلسات مستمری که با وزیر نیرو و معاونین او داشتم، توانستم بودجه این طرحها را در لایحه بودجه دولت افزایش دهم.»
آنطوری که تاجگردون گفته؛ بودجه پیشنهادی دولت برای پروژههای عمرانی در مجلس یازدهم تغییر نکرده است، که موحد گفت: «بنده در این خصوص به رئیس مجلس نامه نگاری کردم و او دستورات لازم را به کمیسیون تلفیق داد و حتی جلساتی با آقای نادران در این خصوص داشتم و پیگیریهای لازم را انجام دادم.»
موحد در ادامه توضیحاتش میگوید: «به هرحال آنچه امروز به عنوان بودجه پروژههای عمرانی کهگیلویه بزرگ با رقام افزایشی معناداری مصوب شده از دولت تا کمیسیون تلفیق نتیجه تلاشها و پیگیریهای من بوده و حتماً که نباید این ارقام در کمیسیون تلفیق تغییر کنند.»
وی با بیان اینکه تمامی پیشنهادات بنده به دولت و کمیسیون تلفیق موجود است و آنچه قطعی و نهایی شده است، مجموعهای از همین تلاشها است، تصریح کرد: در اکثر شهرستانها و حوزههای انتخابیه تغییراتی نشده است و معنا ندارد که حتماً بخواهد تغییرات داشته باشد.
عضو کمیسیون قضائی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «تاج گردون» در مصاحبهاش اعلام کرده که رئیس مجلس همچنان جداول پروژههای عمرانی را ابلاغ نکرده و آیا این اقدام وی سبب تأخیر در تخصیص اعتبارات و توقف پروژهها نخواهد شد؟ افزود: «ما هم اعتراض خود را در این خصوص به رئیس مجلس اعلام کردهایم و خواستار اعلام این جداول هستیم، اما آقای قالیباف معتقد است که اقدامات قانونی خود را انجام داده است.»
موحد گفت: وقتی جداول ابلاغ نشده و ما هنوز به آن دسترسی نداریم، آقای تاجگردون چگونه آنها را دیده است؟ (!)
به گزارش کبنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنگام لایحه پیشنهادی بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس با رایزنی و استفاده از قدرت چانهزنی خود، اعتبارات حوزه انتخابیهشان را بنا بر ضرورت افزایش میدهند. آنگونه که اعلام شده، مهدی روشنفکر و سید محمد موحد نتوانستند، اعتبارات پروژههای عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد را افزایش دهند، در حالی که اعتبارات سایر نقاط کشور چند برابر افزایش یافتهاند. افکار عمومی منتظر پاسخ دقیق و صریح مهدی روشنفکر و سید محمد موحد در این خصوص هستند.
در ادامه لایحه بودجه 1400 و پیوستهای ( گزارش بودجه استانها، پروژههای تملک دارایی و سرمایهای و... ) قابل مشاهدهاست.
قانون بودجه 1400 را اینجا کلیک کنید.
لایحه بودجه 1400
گزارش بودجه استانها، در لایحه بودجه 1400
تملک داراییها در لایحه بودجه 1400
باید لایحه بودجه 1400 با قانون بودجه 1400 مقایسه شود، و بعد عملکرد نمایندگان مجلس مورد ارزیابی قرار بگیرد. جداول بودجه 1400 هنوز از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام نشده است.
کد مطلب: 432789