کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

رقص کرونا در بزم یاران / کهگیلویه در آستانه فاجعه تمام عیار / روستای زیرکل اوج بی‌تدبیری مسئولان / آیا ستاد کرونای کهگیلویه و بویراحمد کارآیی خود را از دست داده یا مردم بی‌خیال شده‌اند؟!

16 فروردين 1400 ساعت 23:23

پیشنهاد می‌شود، بزرگان، مسئولان، مدیران، ریش سفیدان، هنرمندان، روحانیون، طلاب، حوزه‌های علمیه، چهره‌های فرهنگی و دینی و...، جدی، قاطعانه و هماهنگ و متحد، پای کار بیایند، و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد کرونا را همچون فریضه‌ای مدنظر قرار دهند و افراد سهل‌انگار و بی‌توجه به بیماری کرونا را امر به معروف کنند؛ تا آتش این ویروس خطرناک بیش از این شعله‌ور نشود.


آنطوری که مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد و عضو ستاد کرونا می‌گویند، شمار مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد روز به روز در حال افزایش است، این در حالی است که ستاد کرونای کهگیلویه و بویراحمد هر هفته، روزهای شنبه و چهارشنبه، علاوه بر جلسات فوق‌العاده، جلسه برگزار و محدودیت‌های شدیدی را اعمال می‌کند. در ایام نوروز تمام مبادی‌های کهگیلویه و بویراحمد بر سر پلاک‌های غیربومی بسته بود، 13 فروردین، روز طبیعت، راه‌های منتهی به مراکز تفریحی و گردشگری را بر سر مردم شهرها مسدود کرده بودند، به قولاً ادارات را نظارت و کنترل می‌کنند، درب قبرستان‌ها پلمپ شده و...، اما هنوز آمار کرونا رو به افزایش است. علت مشخص نیست، سهل‌انگاری، عادی‌انگاری برخی مسئولان و مردم سبب شده که کرونا در جامعه خوش رقصی کند و هر روز جان عزیزی را بگیرد.
کهگیلویه و بویراحمد پایانه مسافربری قوی ندارد، کارخانه‌های بزرگ که محل آمد و رفت مهندسین و متخصصین غیربومی باشد، ندارد، مکان‌های گردشگری آن هم تعطیل است، با این وجود باز کرونا میدان‌داری می‌کند. حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آخرین جلسه ستاد کرونا کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد، 96 درصد از مصوبات ستاد کرونا اجرایی شد، اما معلوم نیست که تحقق 96 درصد مصوبات ستاد کرونا، چه تأثیری بر کنترل کرونا و پیشگیری از شیوع آن داشته است. آیا ستاد کرونا کهگیلویه و بویراحمد کارآیی خودش را از دست داده، یا مردم بی‌خیال کرونا شده‌اند؟! چرا کهگیلویه و بویراحمد باید با افزایش تردد خودروها در ایام نوروز 1400 مواجه شود؟ مگر مبادی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد بسته نبود؟ وضعیت شهرستان کهگیلویه و گچساران به لحاظ شیوع کرونا و فراگیری آن، قرمز شده است.

پرویز یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش شمار مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد خبر می‌دهد و می‌گوید: «کهگیلویه و بویراحمدی‌ها منتظر مرگ و میرهای کرونایی در هفته‌های آینده باشند!»



 یزدان‌پناه اظهار داشت: هم اکنون 332 بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد 81 بیمار کرونایی قطعی بوده و 16 بیمار در بخش‌های ویژه تحت درمان هستند.
  وی اظهار داشت: امروز نیز جواب 670 نمونه رپید تست را از آزمایشگاه دریافت نمودیم که 16 درصد موارد مثبت و بیشترین موارد در لنده، کهگیلویه، بویراحمد و بهمئی بوده، همچنین از 679 نمونه پی سی آر 45 درصد موارد مثبت و بیشترین مبتلایان در شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران، بهمئی، دنا و بویراحمد است.
 وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد 28504 نفر بهبود یافته گزارش شده است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: طی دو روز گذشته سیر افزایشی بیماران بستری کرونایی در استان را شاهد هستیم که بی‌شک نتیجه سهل‌انگاری و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.
 پرویز یزدان پناه خاطرنشان کرد: افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته‌های پیش رو پیش‌بینی می‌شود و از مردم خواهش می‌کنیم بیش از پیش به تذکرات و توصیه‌ها پایبند باشند.
 وی ادامه داد: همچنین لازم است کسانیکه تست کرونای آن‌ها مثبت شده است محل قرنطینه خود را ترک نکنند، اگر نشانه و نشانه‌هایی مبنی بر تشدید بیماری دارند به مرکز بهداشتی درمانی تماس بگیرند، استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، عدم حضور در هر نوع تجمع و دورهمی، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ، سربسته و پرخطر مانند بازارهای سربسته و بیمارستان هاو مؤسسات پزشکی، عدم مصرف غذا در رستوران‌ها، کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی و عدم خروج از خانه مگر در موارد ضروری مد نظر همه باشد تا ان شاء الله بتوانیم با هزینه کمتری از این خیز عبور کنیم.
 
جولان کرونا در روستای زیرکل بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه، اوج بی‌تدبیری مسئولان را نشان می‌دهد، چگونه است؟ زمانی که مسئولان می‌دانند، در ایام تعطیلات، خیلی‌ها به زادگاه و منزل پدری‌ خودشان بر می‌گردند، اما تدبیری نمی‌اندیشند، تا این گونه مردم یک روستا گرفتار می‌شود، چرا ستاد کرونا قاطعیت ندارد؟ و با افرادی که کرونا را به روستای زیرکل آورده، برخورد قانونی، صورت نمی‌گیرد تا درس عبرتی شود برای سایرین؟!
محمدطاهر طیب‌زادگان رئیس مرکز بهداشت درمان کهگیلویه از اقدام به موقع تیم واکنش سریع واحد کرونای مرکز بهداشت کهگیلویه در روستای زیرکل خبر داد و اظهار داشت: ورود مسافرین نوروزی به روستای زیرکل از توابع دهستان جاورده بخش چاروسا که اغلب از اهالی همین منطقه و شاغل در استان‌های همجوار مثل بوشهر و خوزستان بوده‌اند و حضور این افراد در برخی تجمعات محلی موجب مثبت شدن تعداد بیست تست کرونای مردم این روستا شد.
 وی افزود: به همین دلیل روستا به عنوان یک کانون فعال و آلوده به ویروس کووید 19 از نظر مرکز بهداشت شناخته شد و بلافاصله تیم واکنش سریع واحد کرونای این مرکز وارد عمل شده و برای رهگیری موارد تماس، شناسایی موارد در معرض خطر و اخذ نمونه‌های مربوطه جهت تست کرونا در راستای اقدامات کنترلی و پیشگیرانه کار خود را شروع کردند.
 طیب زادگان اظهار داشت: علیرغم تاکیدات ستاد مقابله با کرونای شهرستان متاسفانه مسافران نوروزی هم شهرستانی که ساکن و شاغل در دیگر استان‌ها بوده‌اند وارد زادگاه خود شده و موجب گسترش بیماری کرونا در این مناطق شدند.
 طیب زادگان تصریح کرد: با توجه به تست‌های پی سی آری که از موارد در معرض خطر گرفته شده احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این منطقه وجود دارد.

انجام 3 هزار تست کرونا در تعطلیات نوروزی کهگیلویه
 مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز در جای دیگری گفته بود: از ابتدای فروردین تا سیزدهم این ماه 3 هزار تست کرونا در مراکز درمانی شهرستان به ثبت رسید.
وی گفت: همه مراکز خدمات جامع شهری و روستایی مرکز بهداشت در سطح شهرستان با تأمین و تجهیز صورت گرفته در چرخه نمونه‌گیری قرار گرفتند.
 وی ادامه داد: در این مراکز تست کرونا به دو روش سریع و پی‌سی‌آر انجام می‌شود.
 طیب‌زادگان گفت: از یکم فروردین ماه جاری تا روز سیزدهم 2 هزارو ۲۱۵ تست پی‌سی‌آر و یکهزار و ۹۳۸ تست هم به روش به تست رپید صورت گرفت.
 
 کهگیلویه در آستانه فاجعه تمام عیار؛ مردم به فکر سلامت خودشان باشند
 شرایط شهرستان کهگیلویه به لحاظ زیرساخت‌های بهداشتی و درمان، ویژه است، در شرایط قرمز کرونایی شهرستان مراجعه روزانه بیماران سرپایی به اورژانس دهدشت سیر صعودی به خود گرفته است.
 مسؤولان شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه می‌گویند اگر افزایش مبتلایان به این روال تداوم داشته باشد، فاجعه تمام عیار در پیش خواهد بود.
 این در حالی است که تجمعات کرونایی همچنان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد و زحمات کادر درمان و مجموعه شبکه بهداشت و درمان در مقابله با این ویروس مرگبار را بیشتر می‌کند.
 وجود تنها یک بیمارستان برای پوشش جمعیت سه شهرستان در حالی است که در مرکز استان با وجود بیمارستان‌های متعدد به تازگی کلنگ یک بیمارستان جدید هم به زمین زده شده است تا بی‌عدالتی در توزیع امکانات بیش از پیش نمایان شود.
 اورژانس دهدشت که از زمان واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات عدیده برای ارائه خدمات روبرو است این روزها حال خوشی ندارد و نیازمند رسیدگی اورژانسی از سوی مسؤولان استانی است.
 این مرکز درمانی که علاوه بر کهگیلویه، 2 شهرستان چرام و لنده را نیز پوشش می‌دهد جوابگوی نیاز نیست به گونه‌ای که حالا در شرایط کرونایی راهرو و گوشه و کنار آن نیز محل ارائه خدمات به بیماران شده است.
 صحنه‌های ایجاد شده در این اورژانس تداعی کننده بیمارستان‌های صحرایی دوران جنگ تحمیلی است که ازدحام جمعیت در نبود تخت کافی کار درمان را به دشواری پیش می‌برد.
 کمبود نیروی درمانی با وجود افزایش بی‌سابقه مراجعه کنندگان باعث شده در شلوغی جمعیت بیماران ساعت رسیدگی به کار درمان آنها طولانی‌تر شود، پرستارانی که ایثارگرانه به فعالیت شبانه‌روزی در اورژانس مشغول‌اند اما با خستگی تمام به خدمت جهادی خود ادامه می‌دهند.
 این در حالی است که احداث بیمارستان تأمین اجتماعی و یا افزودن 72 تخت به بیمارستان امام خمینی بارها از زبان مسؤولان مطرح شده و به عنوان راهکار توسعه مراکز درمانی در دست بررسی است.
 اگرچه تلاش‌هایی برای تأمین تجهیزات و بهبود وضعیت طی سال‌های اخیر از سوی مسؤولان امر انجام گرفته اما به دلیل بالا بودن حجم مراجعه کننده و کافی نبودن این تلاش‌ها، همچنان معضلات اورژانس دامنگیر حوزه سلامت شده است.
 با توجه به شرایط فوق حاد کهگیلویه در خدمات‌رسانی به بیماران آنهم در وضعیت قرمز کرونا می‌طلبد مسؤولان کار احداث بیمارستان 72 تخت‌خوابی تأمین اجتماعی را در اولویت برنامه کاری خود قرار دهند تا باری از مشکلات موجود برداشته شود.

 شهرستان گچساران، وضعیت بحرانی و قرمز دارد، بیش از 3600 تست کرونا در ایام نوروز ( اول تا 15 فروردین ماه ) در این شهرستان انجام گرفت.

 آرین غلامیان رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران نیز در این زمینه، در ستاد کرونا، می‌گوید: با توجه به مراجعات بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا تعداد بستری در بیمارستان‌های شهرستان رو به افزایش است.
غلامیان اظهار داشت: هم اکنون 55 بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های گچساران بستری هستند که از مجموع این افراد 21 مورد مثبت قطعی هستند.
  وی با بیان اینکه تا سوم فروردین ماه موارد مثبت و بستری کرونا 20 مورد بوده که امنون این آمار به روزانه 40 الی 45 نفر رسیده است.
  رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران افزود: با توجه به تعطیلات نوروزی و دورهمی خانوادگی این نگرانی وجود دارد که طی روزهای آینده موارد بستری و مبتلا به کرونا افزایش یابد.
  غلامیان در ادامه از افزایش نمونه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت: از ابتدای سالجاری الی 15 فروردین ماه تعداد 3 هزار و 652 مورد تست رپیدنت و PCR دریافت شده است که این میزان نمونه‌گیری نسبت به سایر شهرستان‌ها بیشتر بوده است.
 وی عنوان کرد: از مجموع تست‌های دریافت شده متاسفانه 19 درصد مثبت بوده است.
  رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران تصریح کرد: از نیمه اول فروردین ماه بسیاری از تست‌های PCR انجام شد.
  غلامیان با بیان اینکه در چهار دهستان شهرستان در حال انجام تست کرونا توسط بهورزان و خانه‌ها بهداشت انجام می‌گیرد، گفت: یک پنجم تست‌های اخذ شده در روستاها بوده است.
  این مسوول ادامه داد: با توجه به مراجعات بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا تعداد بستری در بیمارستان‌های شهرستان رو به افزایش است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در ادامه با اشاره به گشت‌های مشترک گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون یک هزار 150 مورد بازرسی از بازار و صنوف مختلف صورت گرفته که 225 مورد از این بازرسی‌ها به صورت مشترک با دستگاه‌های دیگر انجام گرفت..
 غلامیان ادامه داد: طی بازرسی‌های صورت گرفته از صنوف مختلف 43 مورد اخطاریه بهداشتی صادر شد.
 وی خاطرنشان کرد: با شروع سال جدید سخت‌گیری بیشتری بر صنوف اعمال خواهد شد و به امین هستیم که با اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت شهرستان از قرنز به نارنجی و زرد تبدیل شود.
 
پرونده قضایی برای افراد مبتلا به کرونا در نشست‌های انتخاباتی
 انتخابات میاندوره 1400 یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گچساران و باشت، کار را برای مسئولان سخت کرده، احتمال شیوع کرونا در نشست‌های سیاسی و انتخاباتی وجود دارد، علیرضا اتابک فرماندار گچساران، در این زمینه، در ستاد کرونا، می‌گوید: افرادی که در نشست‌های انتخاباتی به کرونا مبتلا می‌شوند شناسایی و برای آنها پرونده قضایی تشکیل می‌شود.
 علیرضا اتابک واکنش‌هایی نسبت به تبلیغات زود هنگام داوطلبان شورای اسلامی شهر و نامزدهای میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی داشت و افزود:تمامی جلسات برگزار شده توسط کاندیداها رصد می‌شود و مستندانت آن از جمله عکس و فیلم کاندیداها و مدیران را داریم.
 فرماندار گچساران افزود: ما باید قانونی برخورد کنیم و این تذکرات از سوی شورای تأمین داده شده است.
 اتابک با بیان اینکه انتخابات دارای یک فرآیندی است، ابراز کرد: در شرایطی که ما می‌گویم وضعیت شهرستان قرمز است آخر این همه تجمعات در نشست‌های انتخاباتی غیرقانونی است.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که در نشست‌های انتخاباتی به کرونا مبتلا می‌شوند شناسایی و برای آنها پرونده قضایی تشکیل می‌شود.
 وی با اشاره به شیب صعودی کرونا افزود: با توجه به تعطیلات نوروزی شیب صعودی کرونا در تمامی شهرها اتفاق افتاده است و در 2 هفته است که شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد و همه ما درگیر این بیماری هستیم.
  اتابک اذعان کرد: آمار گچساران در یک حالت ثابت قرار دارد اما نگران آن هستیم که این آمار با توجه به تعطیلات نوروزی افزایش پیدا کند و شیب این بیماری در شهرستان صعودی شود.
  فرماندار گچساران بیان کرد: در هر شرایطی باید آمادگی آن را داشته باشیم که این آمار که هم اکنون ثابت است افزایش پیدا نکند.
 اتابک با بیان اینکه برای ریشه کنی این بیماری در وهله اول باید پروتکل بهداشتی رعایت شود، گفت: در ایام عید تنها شهرستانی که تنظیم بازار آن هیچ مشکلی نداشت شهرستان گچساران بود به طوری که گچساران در ایام عید گوشت شهرستان بویراحمد را تأمین می‌کرد.
  فرماندار گچساران ادامه داد: بازار گچساران در ایام عید از ثبات خوبی برخوردار بود و تمامی مایحتاج و کالاهای ضروری در دسترس مردم قرار داشت.
 وی با اشاره به همکاری خوب مسوولان بهداشت و درمان اذعان کرد: خوشبختانه در تمامی خانه‌های بهداشت و بهورزان در حال دریافت تست کرونا از مراجعه‌کنندگان و در حال ارائه آموزش به خانوارها در سطح شهرستان هستند.
 اتابک عنوان کرد: ما باید تکلیف خود را به نحو احسن انجام دهیم و نباید بگذاریم که مردم آسیب نبینند و کسانی هستند که سلامت مردم برای آنها مهم نیست که باید جلوی آنها گرفته شود.
  وی با بیان اینکه تک به تک مصوبات کرونایی در حال اجرایی و عملیاتی است، گفت: با توجه به وضعیت قرمز شهرستان مشاغلی که در گروه‌های شغلی 2، 3 و چهار قرار دارند تعطیل هستند.
 اتابک با اشاره به اینکه هشتاد درصد از مردم پروتکل بهداشتی را رعایت می‌کنند، ادامه داد: تمامی کارهای تبلیغاتی به منظور جلوگیری از تجمعات در حال ارائه است.
 فرماندار گچساران ابراز کرد: خوشبختانه شرایط در یک حالت پایداری است که باید سعی شود این شرایط کاهش پیدا کند و این امر با همکاری مردم و مسوولان محقق می‌شود.
 وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های برتر که با ستاد کرونا همکاری دارند تقدیر و دستگاه‌هایی که در حال کارشکنی هستند قطعاً با آنها برخورد می‌شود.
اتابک افزود: همچنین مکان‌های پرخطر با تشخیص شبکه بهداشت تعطیل خواهند شد.
 
 2700 خودرو از مبادی ورودی و خروجی گچساران برگشت داده شد
 ارسلان خادمی جانشین فرمانده نیروی انتظامی گچساران گفت: در اجرای طرح ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی در این مدت ۲۷۰۰ خودرو با پلاک‌های غیر بومی از مبابرگشت داده شد.
  خادمی در نشست ستاد کرونا شهرستان گچساران، اظهار داشت: از زمان تصویب و راه اندازی جاده کمربندی گچساران نیروی انتظامی در راستای وظایف خود اقدام به کنترل مبادی شهر کرد.
 وی ادامه داد: نیروی انتظامی در راستای وظایف خود و تصویب ستاد کرونا مبنی بر بازرسی و نظارت بازار از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۴۴۵ موردبازرسی از بازار به عمل آوزده که منجر به پلمب ۲۰ مورد از اصناف متخلف به دلیل عدم رعایت پروتکل بهداشتی شد.
  جانشین فرمانده نیروی انتظامی گچساران اذعان کرد: در اجرای طرح ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی در این مدت ۲۷۰۰ خودرو با پلاک‌های غیر بومی برگشت داده شد.
 خادمی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط شهرستان و اعمال محدودیت‌ها تردد در ساعات شبانه تعداد 906 دستگاه خودرو جریمه 2 میلیون ریالی شدند.
 وی ادامه داد: همچنین 30 دستگاه خودرو که قانون را نقض کرده و پلاک‌های خود را مخدوش کرده خودروی آنها توقیف شد.
  جانشین فرمانده نیروی انتظامی گچساران گفت: برای کنترل تردد در ساعت‌های شبانه روز از دوربین‌های ثبت تخلف استفاده می‌شود و خودروهای متخلف جریمه و اعمال قانون خواهند شد.

تشکیل پرونده قضایی برای برگزارکنندگان نشست‌های انتخاباتی در گچساران
 حجت الاسلام محمد صدار ادیبان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران، گفت: تمامی افراد که میزبان چنین جلسات و سخنران این مراسمات هستند برای آنها در روز گذشته پرونده کیفری صورت گرفت و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.
  ادیبان با تقدیر و تشکر از فرماندار گچساران گفت: یک موضوعی که باید تذکر داده شود نشست‌های انتخاباتی است که هم اکنون در حال برگزاری است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران ادامه داد: همه کاندیداها متاسفانه در حال برگزاری نشست‌های سیاسی در منازل شخص هستند.
 وی با بیان اینکه گرچه این نشست‌ها را محدود کرده‌اند اما متاسفانه در حال برگزاری است، افزود: تمامی افراد که میزبان چنین جلسات و سخنران این مراسمات هستند برای آنها در روز گذشته پرونده کیفری صورت گرفت و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.
  ادیبان عنوان کرد: آن چیزی که امروز مورد گلایه است حضور مدیران در این نشست‌های انتخاباتی است گرچه تذکراتی داده شد اما باز هم حضور مدیران در این نشست‌ها مشاهده می‌شود.
دادستان عمومی و انقلاب گچساران خاطرنشان کرد: آن شخصی که مسئولیت دارد نباید درمسائل انتخاباتی ورود کند چرا که یک مدیر ۲۴ ساعته مدیر است و باید به بهترین شکل به مردم خدمت کند.
 
  بی‌تدبیری‌ها به همین جا ختم نمی‌شود، بنیاد مسکن، یکی از ادارات، دارای مراجعین زیاد است. مردم می‌گویند: «شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد در یک سال اخیر تقریباً بهتر از سایر استان‌های کشور بوده چرا که مسئولان ارشد استانی به صورت میدانی و شبانه‌روزی پای کار هستند و وضعیت را نظارت و پایش می‌کند شخص استاندار به عنوان رئیس ستاد کرونا با حساسیت ویژه‌ای موضوع را پیگیری می‌کند و هر هفته در دو جلسه شنبه و چهارشنبه ستاد کرونای استانی دستورات و هشدارهای لازم را برای جلوگیری از شیوع و انتشار بیش از پیش کرونا اعلام صادر می‌کند.»

صف پشت پنجره‌های بنیاد مسکن شهرستان بویراحمد

 با توجه به همجواری کهگیلویه و بویراحمد با استان خوزستان رو به قرمز شدن کامل می‌رود کهگیلویه و گچساران به عنوان دو شهرستان بزرگ استان اکنون در وضعیت قرمز هستند اما طبق پیش‌بینی‌ها یاسوج و سایر مناطق نیز با وضعیت کنونی و عادی انگاری‌هایی که دیده می‌شود رو به سوی قرمز شدن خواهد رفت.
 بنیاد مسکن شهرستان بویراحمد، تدبیری برای وضعیت کنونی نیندیشیده است هر چند که در بسیاری از نشست‌های ستاد کرونا از بنیاد مسکن به عنوان یکی از دستگاه‌های سهل انگار و عادی انگار معرفی شده اما با توجه به وضعیت بحرانی کنونی و شیوع ویروس انگلیسی این دستگاه باید بیشتر مراقب و مواظب سلامت ارباب رجوع خود باشد.

صف پشت پنجره‌های بنیاد مسکن شهرستان بویراحمد

پرویز یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به روند افزایشی موارد ابتلا و بستری‌های کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته از مثبت شدن کرونایی ۵۰۰ نفر طی یک روز خبر داده که خود آمار نگران کننده است، ضمن اینکه کرونا سبب مرگ ۴۷۹ هم‌استانی شده است.
  اما چه عواملی موجب شد، کهگیلویه و بویراحمد که در شرایط زرد و حتی آبی کرونا باشد به یکباره دو شهرستانش قرمز شود و مرکز استان که نارنجی است ممکن است طی روزهای آینده قرمز شود.
 همجواری با استان خوزستان که زنگ خطر کرونای انگلیسی در آنجا به صدا درآمده بود و همه شهرستان‌های این استان قرمز بود شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کرد و علی‌رغم اینکه اعلام شده بود مسیرهای از استان به خوزستان مسدود می‌شود اما ترددها کار خودش را کرد و کرونای انگلیسی وارد استان شد و موجب مرگ یکی از بهترین پزشکان این استان شد.
 اما علت دیگر افزایش بیماری کرونا را می‌توان در عادی‌انگاری مردم دانست، تعطیلات عید تمام شده و کوچه و خیابان‌های شهر یاسوج مملو از جمعیتی است که بعضاً هم عده‌ای زیادی از آنها ماسک نمی‌زنند و حتی دیده شده نه پروتکل رعایت می‌کنند نه فاصله اجتماعی.
  این عادی انگاری‌ها بیشتر در بین جوانان و نوجوانانی دیده می‌شود که کرونا را شوخی می‌دانند و وقتی از آنها می‌خواهی از ماسک استفاده کند فقط می‌گویند کرونا با ما کاری ندارد در حالی که همین ویروس خطرناک تاکنون موجب مرگ بیش از ۶۲ هزار هموطن و چند میلیون انسان بر روی کره خاکی شده است.
 دیگر عاملی که می‌توان گفت باعث افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان شده مسافرت‌ها بود، با وجود اینکه استاندار و مسئولان شهرستانی در جمع خبرنگاران اعلام کردند مسیرها مسدود است و کسی به کهگیلویه و بویراحمد نیاید اما این استان در کنار استان‌های گیلان و مازندران یکی از ۵ استان مقصد سفر نوروزی مردم بوده است.


 مسافران نوروزی به راحتی وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شدند و کرونا را برای کهگیلویه و بویراحمد سوغات آوردند بعد هم چمدان‌هایشان را بستند و رفتند تا استان روزهای سخت و پرچالشی را پیش رو داشته باشد.
  اما دیگر موردی که باعث افزایش کرونا شده تجمعات عزا بوده که گاها اعلام شده حتی جمعیت حاضر در یکی از این مراسم‌ها ۵ هزار نفر بوده است! سه مراسم تشییع در بویراحمد، کهگیلویه و دیشموک با حداکثر جمعیت برگزار شد و همین عامل باعث افزایش آمار کرونایی شده است در حالی که کمبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و همچنین تخت‌های آی.سی.یو کهگیلویه و بویراحمد را با روزهای سختی مواجه خواهد کرد.
پیشنهاد می‌شود، بزرگان، مسئولان، مدیران، ریش سفیدان، هنرمندان، روحانیون، طلاب، حوزه‌های علمیه، چهره‌های فرهنگی و دینی و... پای کار بیایند، و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد کرونا را همچون فریضه‌ای مدنظر قرار دهند و افراد سهل‌انگار و بی‌توجه به بیماری کرونا را امر به معروف کنند؛ تا آتش این ویروس خطرناک را شعله‌ور نکنند.


کد مطلب: 432750

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/432750/رقص-کرونا-بزم-یاران-کهگیلویه-آستانه-فاجعه-تمام-عیار-روستای-زیرکل-اوج-بی-تدبیری-مسئولان-آیا-ستاد-کرونای-بویراحمد-کارآیی-خود-دست-داده-یا-مردم-بی-خیال-شده-اند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1