کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابعاد وقوع زلزله در استان کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد

آلام مردم سی‌سخت

2 اسفند 1399 ساعت 2:22

در روزهایی که مشکلات معیشتی و معضل کرونا دست به گریبان اکثر مردم کشور است، یک زلزله نسبتاً شدید می‌تواند ترس و دلهره بیشتری را مهمان دل‌ها کند. ساعات پایانی چهارشنبه 29 بهمن بود که زلزله‌ای نسبتاً شدید شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند و مردم را در شب‌های سرد زمستانی به خیابان‌ها کشاند.


در روزهایی که مشکلات معیشتی و معضل کرونا دست به گریبان اکثر مردم کشور است، یک زلزله نسبتاً شدید می‌تواند ترس و دلهره بیشتری را مهمان دل‌ها کند. ساعات پایانی چهارشنبه 29 بهمن بود که زلزله‌ای نسبتاً شدید شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند و مردم را در شب‌های سرد زمستانی به خیابان‌ها کشاند.
به گزارش کبنا، زلزله چهارشنبه ۲۹ بهمن علاوه بر خسارات زیادی که به ساختمان‌ها و ابنیه در این مناطق وارد کرد، موجب مصدوم شدن تعدادی از شهروندان شد و با وجود سرمای هوا و بارش باران، مردم را به خیابان‌ها کشاند. آنطور که گفته می‌شود این زلزله شدید در شهرستان‌های مارگون، دهدشت، گچساران و سایر شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز احساس شد. مرکز لرزه‌نگاری کشور شدت این زمین لرزه را ۵.۶ درجه در مقیاس ریشتر و زمان وقوع آن را ساعت ۲۲: ۰۵: ۳۴ چهارشنبه، ۲۹ بهمن ماه و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت کرده است. گفتنی است این زمین لرزه که در ۱۰ کیلومتری شهر سی‌سخت، ۱۹ کیلومتری کمه اصفهان و ۲۴ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد، این شهر را نیز لرزاند.
پس از اینکه شوک و ترس اولیه ناشی از وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی‌سخت فروکش شد، برخی کمبودها شرایط مردم را دشوار کرد. البته به محض آرام شدن شرایط، اقداماتی جهت راه‌اندازی کمپ اسکان برای زلزله‌زدگان انجام شد اما این کمپ‌ها با استقبال مردم روبه‌رو نشد، آنطور که گفته می‌شود خطر شیوع کرونا به دلیل ازدحام جمعیت در کمپ‌ها و ترس از سرقت وسایل خانه‌های تخریب شده از جمله دلایل عدم تمایل مردم برای حضور در کمپ‌ها است. با این حال خبرها حاکی از آن است که نیروهای امدادی ستاد اجرایی فرمان امام در محل حضور یافته‌اند و ضمن امدادرسانی، اقدام به راه‌اندازی قرارگاه جهادی و امدادی ستاد به منظور تأمین اسکان اضطراری، تغذیه و بررسی سلامت آسیب‌دیدگان کرده‌اند.
در این راستا جبار کیانی‌پور، رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در جمع خبرنگاران، گفت: «بیش از ۲ هزار عدد مواد غذای کنسرو شده در سطح شهر سی سخت و روستاهای اطراف در پی زلزله شب گذشته توزیع شد. پس از بررسی شرایط و نیازسنجی‌های اولیه در ساعات ابتدایی پس از زلزله، اعضای اتاق بازرگانی صبح امروز با تهیه بیش از ۹۰۰۰ متر نایلون جهت پوشش وسایل خانواده‌ها در مقابل باران و برف و بیش از ۲۰۰۰ عدد مواد غذایی کنسرو شده؛ این اقلام را با هماهنگی نیروهای امدادی در سطح شهر سی‌سخت و روستاهای اطراف توزیع کردند.»
روند امدادرسانی مطلوب است
بررسی‌ها نشان می‌دهد که زلزله ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه چهارشنبه شب رخ داد و همزمان برق شهر سی‌سخت و دنا قطع شد. این در حالی است که دقایقی پیش از وقوع زلزله نیز بارش باران در این شهر آغاز شده بود و همین مسئله نیز شرایط را برای ساکنان این شهر دشوارتر کرد. البته در اولین ساعت پس از زلزله عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا گفت: «منازل مسکونی زیادی در شهرستان دنا در پی زلزله ۵.۶ ریشتری ترک خورده‌اند. برق شهرستان دنا قطع شد که با تلاش نیروهای اداره برق هم اکنون برق وصل شد.»
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین جزئیات زمین لرزه ۵.۶ ریشتر در سی‌سخت گفت: «ارزیابان در حال بررسی و ارزیابی دقیق خسارت ناشی از زمین لرزه در منطقه سی‌سخت هستند. بسیاری از خانه‌های شهروندان آسیب‌های کلی و جزیی دیده است و به هر جهت امدادرسانی در حال انجام است. مردم نیز درخواست چادر دارند و باید هماهنگی لازم صورت بگیرد تا چادر بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد. با عنایت به وضعیت سرمای منطقه در حال بررسی هستیم تا ببینیم چه اقدامی باید در این خصوص صورت بگیرد.‌ رئیس بنیاد مسکن و رئیس جمعیت هلال احمر نیز در این منطقه حضور دارند و جلسه‌ای برگزار و تصمیم لازم در خصوص امدادرسانی نیز اتخاذ خواهد شد. وزیر کشور نیز تاکید داشته‌اند که امدادرسانی به نحو احسن انجام شود.‌»
نجار با بیان اینکه در بازدیدهایی که داشتیم روند امدادرسانی مطلوب بوده است، تصریح کرد: «براساس برآوردهاه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ واحد مسکونی دچار تخریب‌های جزیی تا کلی دیده‌اند. اسکان اضطراری نیز برای برخی افراد آماده شده است البته با توجه به شرایط هوا باید چادرها لکه گیری شوند همچنین بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.‌ البته منازل به صورت کامل تخریب و آوار نشده‌اند البته بسته غذایی نیز در اختیارشان قرار داده شده است. تاکید همه مسئولان کشور بر این است که از آلام مردم کاسته شود و ما در تلاش هستیم تا به سرعت عملیات بازسازی را آغاز کنیم.‌ در مجموع در این حادثه ۶۳ نفر نیز به دلیل فرار ناشی از ترس زلزله دچار مصدومیت شده‌اند که به صورت سرپایی اغلب آنها ترخیص شده‌اند.»
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست مدیریت بحران شهرستان دنا گفته است: وام بلاعوض برای زلزله‌زدگان سی‌سخت و بازسازی منازل مسکونی بر اساس برآورد ستاد بحران تدوین و در همین هفته پیش رو مصوبات آن ابلاغ می‌شود.
واکنش کاربران فضای مجازی به زلزله سی‌سخت
زلزله شدید 5.6 ریشتر شهر سی‌سخت و یاسوج سبب شده تا مردم سراسیمه و با ترس به بیرون از خانه‌ها بیایند. با اینکه در همان ابتدا مسئولان و جمعیت هلال احمر، اورژانس پزشکی و... در شهر سی‌سخت برای خدمت‌رسانی مستقر شدند اما مردم نگران وضعیت خودشان هستند و با ترس و دلهره ثانیه‌ها را سپری می‌کنند. آن‌ها با ارسال کلیپ‌هایی از دولتی‌ها و صداوسیما انتقاد کردند و نگرانی‌های خود را به گوش مسئولان رساندند. کلیپ‌های منتشرشده و مشخص شدن جزئیات زمین لرزه ۵.۶ ریشتر در سی‌سخت واکنش‌هایی را به دنبال داشت. رضا ساکی، فعال رسانه‌ای در صفحه اینستاگرام خود در خصوص زلزله سی‌سخت نوشته است: «در زلزله # سی_سخت کسی جان خود را از دست نداده است اما توجه می‌دهم به اعدادی درباره این حادثه: 14 هزار نفر تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند و بیش از 3 هزار واحد مسکونی از 60 تا 100 درصد خسارت وارد شده است. معنی‌اش این است: بی‌خانمان شدن در روزگار کرونا و شرایط سخت اقتصادی.»
یکی دیگر از کاربران اینستاگرامی در واکنش به این اتفاق نوشته است: «شدت زلزله به نحوی بود که مردم یاسوج و سی‌سخت با ترک منازل خود به کوچه و خیابان‌ها پناه آوردند. در سی‌سخت تعدادی از منازل تخریب شد و شهر در خاموشی مطلق فرو رفت. حالا مردم در میان آوار و سرمای شدید گرفتارند.»
کاربر دیگری نوشت: «هم‌وطنانمان در سرما و آوار گرفتار شده‌اند، نه تنها مسئولان بلکه عامه مردم نیز باید حواس‌شان به این عزیزان باشد.»
یکی دیگر از کاربران نوشت: «درحالی زلزله ۵.۶ ریشتری منطقه سی‌سخت خسارات زیادی به ابنیه و ساختمان‌های منطقه زده است که آغاز برف و کولاک در منطقه امدادرسانی برای اسکان موقت اهالی منطقه را با مشکلاتی روبه‌رو کرده و حالا مردم بیش از هر زمان دیگری در شرایط شکننده‌ای قرار گرفته‌اند و نیازمند توجهی ویژه از سوی مسئولان هستند.»
 


کد مطلب: 431035

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/431035/آلام-مردم-سی-سخت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1