کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

سایه کمبود اکسیژن بر سر بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد / کمیاب شدن کپسول اکسیژن در بازار / آقای نمکی کهگیلویه و بویراحمد را دریاب

29 آبان 1399 ساعت 2:47

نبود اکسیژن کافی، کمبود تجهیزات و نیروی خدماتی اضطراب بیماران و همراهان آنها را بیشتر کرده است. استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز قرار دارد و مردم این انتظار را دارند که سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان بیش از گذشته این استان را مورد توجه قرار بدهد و سوء مدیریت‌های احتمالی را سامان ببخشد.


«اردیبهشت‌ماه که فوتی‌های کرونا به حدود ۳۰ نفر رسید، از اروپا برای وزیر بهداشت درخواست می‌آمد که راه مقابله با کرونا را به آن‌ها هم توضیح دهد، اما حالا که فوتی‌های کرونا در آستانه پانصدتایی شدن است، همه کاسه کوزه‌ها را سر مردم می‌شکند! تازه قرار است از شنبه محدودیت‌هایی وضع شود که اثر مستقیم در معیشت مردم خواهد داشت و وضعیت را برای‌شان سخت‌تر هم خواهد کرد، اما باز هم این مردم هستند که به گفته وزیر بهداشت «اگر کوتاه بیایند باعث باخت مقابل کرونا خواهیم شد»! با تمام سختی‌های اقتصادی، میزان رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم بیشتر از روزهای ابتدایی کرونا شده است، اما در این بین آزمون و خطاهای مدیریتی است که باعث بیشتر شدن فوتی‌های کرونا شده است.» در استان کهگیلویه و بویراحمد وضع به همین منوال است، روزی در این استان آمار مبتلایان به کرونا، چند روز یک بار جا به جا می‌شد و مرگ و میر ناشی از کرونا به ندرت اتفاق می افتد. به طوریکه خودروهای غیربومی به سمت این استان روانه می‌شدند. ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت و درمان در ساختمان دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد این استان را از موفق‌ترین استان‌های کشور در بحث مدیریت کرونا معرفی و به مسئولان کهگیلویه و بویراحمد گوشزد کرد که مغرور نشوند و گفت؛ «مدیران کهگیلویه و بویراحمد با حساسیت و دقت نظر بیشتر این روند موفقیت آمیز را همچنان مدیریت کنند.»
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427682-2.jpg
دبیری ستاد کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد بر عهده عباس بهشتی است، او زمانی فرماندار دنا بود. علی محمد احمدی استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد او را برکنار و نادیا صداقت را جایگزین وی کرد. بهشتی می‌گوید: «تاکنون 1100 مصوبه داشته‌ایم که 1095 مصوبه اجرایی شد.» به نظر می‌رسد، تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا آنقدر تأثیر گذار نبوده و روز به روز آمار مبتلایان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد رو به افزایش است، به گفته پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، «تا کنون تست کرونای ۱۶ هزار و ۹۰۰ نفر در کهگیلویه وبویراحمد مثبت اعلام شد و 276 نفر هم بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.»
به تازگی کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های معین مقابله با کرونا استان کهگیلویه و بویراحمد نگرانی‌ها را افزایش داده، اگر تعبیر قوز بالای قوز را برای آن به کار نبریم. برخی‌ها می گویند، «علت فوت بیماران کرونایی دیروز در بیمارستان شهید جلیل تمام شدن اکسیژن بود.» در این باره از پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سئوال شد. از او پرسیدیم که «آیا مشکل اکسیژن بیمارستان شهید جلیل و سایر بیمارستان‌ها برطرف شد. بعضی‌ها می‌گویند؛ دلیل مرگ بیماران کرونایی در روز گذشته عدم وجود اکسیژن بود؟ توضیح می‌دهید؟» یزدان پناه پاسخ داد و فقط به این جمله اکتفا کرد و اظهار داشت: «در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. بهتر است، از خود بیمارستان‌ها سئوال بفرمایید.» این در حالی است که وقتی با یکی از روسای بیمارستان‌های معین مبارزه با کرونا وارد گفت و گو شدیم، او می‌گفت: «بهتر است که من اول از دانشگاه در این باره اجازه بگیرم.» نهایتاً توضیح نداد و پاسخگویی را به وقت دیگری سپرد.
به هر حال آمار مبتلایان به کرونا رو به افزایش و استان کهگیلویه و بویراحمد، تجهیزات و امکانات بیشتری از قبل، نیاز دارد. تدبیر در این خصوص بیش از هر زمان دیگری اقتضا می‌کند. بی تدبیری و سوء مدیریت مشکلاتی را به بار آورده است. مشکل کمبود اکسیژن در استان کهگیلویه و بویراحمد از 40 روز پیش مطرح که موقتاً این مشکل را با 6 تن اکسیژن از استان اصفهان مرتفع و با افزایش روزانه بیماران و اشغال تخت‌های ای سی یو توسط بیماران کرونایی نیاز به اکسیژن مبرم شد. مدیریت بحران، تدبیر، برنامه ریزی دقیق و واقع بینانه و شفاف در کنترل بیماری کرونا کمک بهتری خواهد کرد که این ابهام وجود دارد، اطلاعات و آمارها روشن و واضح برای تصمیم گیرندگان بازگو نمی‌شود.
  
مهر در گزارشی نوشت که «با افزایش مبتلایان و بستری بیماران کرونا در استان، سایه افت اکسیژن بر بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد جولان می‌دهد.»
همچنین در این گزارش آمده است که «این روزها کرونا موج‌های متعدد ابتلاء را در نقاط مختلف کشور به راه انداخته و شمار بیماران بستری و نیازمند اکسیژن نیز روز به روز در حال افزایش است. ظرفیت بیمارستان شهید جلیل یاسوج نیز تقریباً تکمیل شده است. در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه نیز امکانات بیمارستانی به مانند یاسوج برای پوشش بیماران دیده شده است.
اما در این میان ظرفیت اکسیژن بیمارستان‌ها نیز فراتر از میزان پذیرش‌ها نبوده و گاهاً باعث افت فشار در سیستم‌های انتقال اکسیژن بخش‌ها در حدود چند ثانیه یا چند دقیقه می‌شود.
بیمارستان شهید جلیل یاسوج که به عنوان بیمارستان معین کرونا در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، علیرغم تمام ظرفیت‌ها، از این موضوع مستثنی نیست. در ماه‌های گذشته در این مجموعه نصب اکسیژن ساز شش تنی عملیاتی شد تا بخش زیادی از نیازهای سیستم پوشش داده شود. با این وجود سیل بیماران کرونایی و آینده نگری این نیاز را نمایان کرد که ظرفیت‌ها در این محور افزایش یابد.
 در حال حاضر یک مخزن ۳۰ تنی اکسیژن برای استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده و به زودی در بیمارستان شهید جلیل یاسوج نصب خواهد شد. همچنین گفته می‌شود یک محموله ۲۰ تنی اکسیژن از اصفهان در راه استان است.
اما در دل خیابان‌های کهگیلویه و بویراحمد پیگیری‌ها نشان می‌دهد قیمت کپسول اکسیژن به شدت افزایش یافته و حتی کمیاب و گاهاً نایاب شده است. با این حساب نیاز برخی بیماران در قرنطینه خانگی و سایر بیماران نیازمند به کپسول در سایه کمبودها قرار گرفته است. باید دید چه تمهیداتی برای کنترل قیمت کالاهای پر تقاضا در استان کهگیلویه و بویراحمد شکل خواهد گرفت و آیا مدیریت تأمین و توزیع کپسول را خواهیم داشت.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به روند افزایشی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا می‌گوید: «بیمارستان شهید رجایی شهر یاسوج در چند روز آینده به عنوان مرکز درمانی پشتیبان راه اندازی خواهد شد.»
به گفته یزدان پناه به دلیل افزایش بیماران کرونا در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه احتمال راه اندازی بیمارستان‌های معین در این شهرستان‌ها وجود دارد. حال این سئوال وجود دارد که آیا تدبیری برای رفع کمبود اکسیژن در این شهرستان‌ها اندیشیده شده است؟ یا خیر؟
گزارش میدانی کبنا نشان می‌دهد که ستاد کرونا و دانشگاه علوم پزشکی باید تمهیدات دیگری از قبیل؛ وجود روانشناس و مشاور در کنار کادر درمانی در نظر بگیرند. ترس و اضطراب کرونا از خود کرونا کشنده‌تر است، بعضی از بیماران هنگامی خبر «مرگ» بیمار تخت کنار دستی خودشان را می‌شنوند، بیش از حد دچار ترس و استرس می‌شوند که باید در این خصوص هم تدابیری اتخاذ شود. نبود اکسیژن کافی، کمبود تجهیزات و نیروی خدماتی اضطراب بیماران و همراهان آنها را بیشتر کرده است. استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز قرار دارد و مردم این انتظار را دارند که سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان بیش از گذشته این استان را مورد توجه قرار بدهد و سوء مدیریت‌های احتمالی را سامان ببخشد.


کد مطلب: 427682

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/427682/سایه-کمبود-اکسیژن-سر-بیمارستان-های-کهگیلویه-بویراحمد-کمیاب-شدن-کپسول-بازار-آقای-نمکی-دریاب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1