تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۴۲۶۹۸۳
بررسی‌ها نشان می‌دهد

دولت رکورددار افزایش تورم و نقدینگی، نگران تورم طرح معیشتی مجلس شد! + نمودار

۰
دولت رکورددار افزایش تورم و نقدینگی، نگران تورم طرح معیشتی مجلس شد! + نمودار
کبنا ؛دولت روحانی که رکورددار بالاترین تورم، بیشترین رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی در کشور است، اکنون برای مخالفت با طرح مجلس برای کمک معیشتی به مردم، نگران رشد تورم، نقدینگی و پایه پولی شده است!
به گزارش کبنا، مشرق نوشت: با جدی شدن طرح مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه معیشتی به مردم برای تامین کالاهای اساسی، مقامات ارشد دولت با این طرح به علت تورم‌زا بودن آن مخالفت کرده‌اند.
در همین زمینه، حسن روحانی رئیس دولت در جلسه روز سه‌شنبه ستاد اقتصادی دولت به طور تلویحی به طرح مجلس اشاره کرد و گفت: دولت، تامین معیشت مردم و جبران تورم را وظیفه خود می‌داند و از همه پیشنهادات سایر قوا، فعالان و متخصصین اقتصادی در حل معضلات مردم استقبال می‌کند. باید مراقبت کرد ارائه برخی طرح‌ها که منابع آن دیده نشده باشد، نمی‌تواند به رفع معضلات کمک کند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی و یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی گردد. لذا ملاحظه منابع و فراهم آوردن شرایط اجرایی آن، لازمه توفیق در خدمت به مردم و جلب رضایت آنهاست.
علاوه بر روحانی، سایر مقامات دولتی همچون علی ربیعی سخنگوی دولت هم در روزهای اخیر با مخالفت با طرح معیشتی مردم، آن را تورم‌زا خوانده‌اند.



رسانه‌های حامی دولت هم مدعی شده‌اند که طرح معیشتی مجلس، منابعی ندارد و اجرای آن فقط با افزایش پایه پولی و نقدینگی جدید ممکن است که سبب تورم خواهد شد.




دولتی‌ها در حالی که خود را نسبت به ۳ شاخص رشد پایه پولی، نقدینگی و تورم، حساس نشان می‌دهند و همین سه عامل را دلیل مخالفت با طرح معیشتی مجلس معرفی می‌کنند که دولت آقای روحانی اتفاقاً رکورددار افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم در تاریخ کشور است که در ادامه به مستندات آن می‌پردازیم.
تورم
بیشترین نرخ تورم ثبت‌شده در کشور در دو دهه اخیر، مربوط به دولت روحانی است. در شهریور سال گذشته نرخ تورم مناطق شهری کشور به ۴۲ درصد رسید که از اوایل دهه هشتاد تاکنون بی‌سابقه است.


همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در مهرماه امسال به ۲۶۰.۳ واحد رسید که نسبت به پایان سال گذشته ۳۰.۵ درصد رشد کرده است.
رشد ۳۰.۵ درصدی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور به این معنا است که خانوارهای شهرنشین کشور به طور میانگین ۳۰.۵ درصد بیشتر از انتهای سال ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
این میزان رشد تورم در هفت ماه نخست سال جاری در ۴ دهه اخیر در کشور بی‌سابقه است و سال ۹۹ را باید متورم‌ترین سال تاریخ پس از انقلاب نامید.


پایه پولی

از ابتدای دولت روحانی تا خرداد امسال ۲۸۷ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی در کشور افزوده شده و از ۹۵.۸ هزار میلیارد تومان به ۳۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به عبارت دیگر پایه پولی در دولت روحانی ۴ برابر شده یعنی ۷۵ درصد پایه پولی در دولت روحانی ایجاد شده است.

نقدینگی
در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۳۷۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید در اقتصاد کشور ایجاد شده و حجم نقدینگی نسبت به پایان دولت دهم ۶ برابر شده است؛ به عبارت دیگر ۸۳ درصد حجم نقدینگی فعلی در اقتصاد کشور در دولت روحانی ایجاد شده است.


با توجه به واقعیات فوق، باید از دولتی‌ها و حامیان آنها پرسید که چطور در هفت سال گذشته نگران رشد تاریخی تورم، نقدینگی و پایه پولی نبودند و به ناگاه به مطرح شدن طرح مجلس برای کمک معیشتی به مردم، به یاد کنترل این سه شاخص اقتصادی افتادند؟
ضمن آن که کل منابع موردنیاز طرح معیشتی مجلس، ۳۰هزار میلیارد تومان است یعنی معادل ۱.۳درصد کل نقدینگی ایجادشده در طول فعالیت دولت روحانی. باید از مسئولان دولتی پرسید که چطور نسبت به ایجاد ۲۳۷۵هزار میلیارد تومان نقدینگی در هفت سال اخیر نگران نبودید اما چطور شده که نسبت به ۳۰هزار میلیارد تومان منابع موردنیاز طرح مجلس، این هم حساسیت به خرج می‌دهید؟


دولت به جای گارد گرفتن با طرح حمایت معیشتی مجلس، همراهی کند
عضو هیات رئیسه مجلس ضمن انتقاد از عملکرد دولت در زمینه بهبود معشیت مردم تاکید کرد دولت به جای گارد گرفتن در مقابل طرح های مجلس، با این طرح ها همراهی کند.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426983-2.jpg
علیرضا سلیمی با اشاره به اینکه سخنگوی دولت طی مصاحبه ای از مخالفت دولت با طرح های معیشتی مجلس به دلیل بار مالی خبر داد، گفت: بودجه ای خاص دست رئیس جمهور است، از بودجه خاص آقای رئیس جمهور فقط به یکجا 120 میلیارد پرداخت شد، اگر با این طرح ها مخالف هستند از همان بودجه خاص اقداماتی در راستای بهبود معیشت مردم انجام دهند، آقای ربیعی در همین مصاحبه قول داده اند که در مورد اقشار ضعیف چاره اندیشی می کنند، پس کی زمان این کار است؟ اکنون زمان اقدام برای اقشار ضعیف است.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: دولت با سوءمدیریت خود کاری کرده اند که مردم به شدت از نظر معیشت در مضیقه هستند، مجلس به دنبال آن است بخشی از فشاری که از سوء مدیریت بر گُرده مردم وارد می شود را کاهش دهد. به جای اینکه آقایان گارد بگیرند چه خوب است با مجلس تعامل، هماهنگی و همفکری داشته باشند.
این نماینده مجلس بیان کرد: تعجب می کنم دولتی ها از یک سویی می گویند که خواستار وحدت، انسجام و همکاری هستند از طرف دیگر در بحث بهبود معیشت مردم وتبدیل وضعیت نیروهای شرکت ورود نمی کنند و موضوع رتبه بندی معلمان را ناقص اجرا کردند، نمی دانیم  چرا چنین اتفاقاتی از سوی دولت می افتد.
وی تاکید کرد: مجلس از ابتدا عنوان کرده است که آماده همکاری جدی با دولت است امیدواریم دولت شرایطی که امروز به دلیل رفتارهای خودش در کشور حاکم شده را درک کند و در این بخش ها همکاری جدی داشته باشد، مجلس با کوپنی کردن کشور مخالف است اما شرایطی توسط دولت به وجود آمده است که مجلس ناچار به حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد است.
 آقای ربیعی شرایط مردم را آن طور که هست ببیند نه براساس بولتن ها!
سلیمی بیان کرد: نمایندگان به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با مردم دارند از واقعیت های جامعه بیش از دوستان دولت با خبر هستند، ضمن احترامی که برای آقای ربیعی قائل هستم امیدواریم شرایط را آن طور که هست ببیند نه آن طور که در بولتن ها برای شان می نویسند یا برایشان نقل و قول می کنند.
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حفظ احترام گفت: در مصاحبه آقای ربیعی از کلمه ناجوانمرد نسبت به یک نفر استفاده شده است، ما علاقه نداریم هیچ کس از این ادبیات چه در دولت، چه در مجلس و چه در جاهای دیگر استفاده شود، علاقه نداریم  کسی به منتقد بگوید"بی سواد"، "برو به جهنم" و "عصر حجری"، نمی دانم چرا این ادبیات کنار گذاشته نمی شود.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426983-1.jpg
دولت تعاملی درباره طرح تامین کالای اساسی با مجلس نداشت

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ما ضمن حمایت از دولت، به مدت ۲ ماه با آنها درباره این طرح رایزنی گسترده‌ای انجام دادیم تا طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی به نتیجه برسد اما نتیجه‌ای از این تعامل به دست نیاوردیم و امیدواریم دولت اکنون برای اجرای این مصوبه همراه شود.

حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  با اشاره به  تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی در صحن علنی امروز مجلس گفت: این کمیسیون با وجود داشتن 30 پیشنهاد در زمینه تامین منابع مالی طرح مانند ارز 4200 تومانی، تبصره 14، حقوق گمرکی و ...، بحث فروش دارایی‌های دولت را برای تامین منابع مالی طرح در نظر گرفت زیرا بعد از بحث و بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که نباید برای کمک به معیشت مردم، گرانی را در کشور ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نهایت بعد از جلسات متعدد با کارشناسان برای تامین کالاهای اساسی مردم طرحی را انتخاب کرد که ضمن کاهش تورم موجب افزایش پایه پولی، ایجاد گرانی و ... در کشور نشود و در نهایت برای تامین منابع آن کمیسیون بهترین راه را انتخاب کرد.
حاجی بابایی اظهار کرد: اکنون به موجب تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی دولت مکلف است، حدود 30 هزار میلیارد تومان از دارایی و اموال خود را برای تامین منابع کالا برگ بفروشد و تاکنون دولت هم 50 هزار میلیارد تومان در بند (و) و 30 هزار میلیارد تومان در تبصره 5 بودجه به صورت ETF بفروش رسانده و هیچ مشکلی هم در این زمینه نداشته است.
نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به اینکه دولت باید اموال خود را بفروشد تا برای مردم خود نانی تامین کند، افزود: امروز به عنوان نماینده مجلس ضمن احترام به دولت، تمام فکر و ذهنمان معشیت مردم است که آن‌ها بتوانند در این شرایط بد اقتصادی کالای اساسی خود را تامین کنند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نحوه پرداخت این یارانه معیشتی هم تصریح کرد: براساس این طرح هر ماه 120 هزار تومان به حساب هر نفر و برای 3 دهک پایین جامعه واریز خواهد شد و برای دهک‌های بعدی تا 60 میلیون نفر حدود 60 هزار تومان که جمعا حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌شود.
حاجی بابایی با تاکید براینکه 30 هزار میلیارد تومان نسبت به بودجه 572 هزار میلیارد تومانی دولت اصلا جایگاهی ندارد، تصریح کرد: دولت کسری بودجه ندارد و کسری آن از طریق فروش اوراق حتی بیش از آن عددی که در سال 99 مصوب شده، تامین شده است و از این رو امسال دولت کسری در بودجه ندارد.
وی ضمن تاکید براینکه تمام اموال دولت و حکومت از همین ساختمان مجلس گرفته تا ساختمان ریاست جمهوری برای مردم است، بیان کرد: از این رو برای تامین مایحتاج مردم حتی باید این ساختمان هم بفروش برسد تا مردم در مضیقه معیشتی قرار نداشته باشند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ما ضمن حمایت از دولت، به مدت 2 ماه با آنها درباره این طرح رایزنی گسترده‌ای انجام دادیم تا طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی به نتیجه برسد اما نتیجه‌ای از این تعامل به دست نیاوردیم و امیدواریم دولت اکنون برای اجرای این مصوبه همراه شود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426983-3.jpg
طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی تصویب شد
نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با جزئیات  الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی با 215 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 250 نفر از نمایندگان حاضر در جلسه موافقت کردند.
متن ماده واحده به شرح زیر است:
دولت یارانه کالاهای اساسی برای اقشار مردم و دهک‌های مورد نظر را به شرح زیر تأمین و پرداخت می کند
الف- دولت مکلف است به منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار، از ابتدای 6 ماه دوم سال 99 به صورت ماهانه نسبت به تأمین پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشتی خانوار (افراد مشمول ردیف31 جدول تبصره 14 قانون بودجه سال 99 کل کشور) به تعداد حداقل 60 میلیون نفر از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و 200 هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد به مبلغ 600 هزار ریال به هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام کند.
1- این اعتبار برای تأمین کالاهای اساسی ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظف هستند ضمن تأمین و تخفیف، خرید کالاها را برای مشمولان این قانون فراهم کنند.
2- منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون به میزان 300 هزار میلیارد ریال از محل فروش اموال حق‌الامتیاز و واگذاری سهام دولت  و حقوق مالکان ناشی از آن در چارچوب قانون وزارت اقتصاد و دارایی تأمین می‌شود. منابع حاصله در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای انجام تکالیف این قانون قرار می‌گیرد.
ب- در صورت عدم تکافوی منابع حاصله دولت مکلف است از منابع اعتبار موجود و افزایش تنخواه‌گردان خزانه کسری منابع را جبران نموده و با منابع حاصل از فروش و واگذاری مذکور جایگزین نماید. دولت می‌تواند به جای فروش و واگذاری اموال و سهام موضوع این قانون تا سقف منابع مذکور از منابع اعتباری موجود و یا جابه‌جایی سایر اعتبارات مشروط به عدم آسیب به هزینه‌های ضروری و حقوق مردم و یا افزایش تنخواه‌گردان خزانه استفاده نماید.
ج- استنکاف از اجرای احکام این قانون به مسئولین دولتی دستگاه‌های مربوط مستوجب مجازات در ماده 576 قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب دوم خرداد 75 با اصلاحات بعدی است.
د- آیین‌نامه اجرایی این قانون مشتمل بر مبلغ یارانه سرانه مشمولین مربوط به کالاهای اساسی به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی حداکثر ظرف دو هفته پس از تصویب این قانون تعیین می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
هـ- دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلف هستند گزارش عملکرد این قانون را هر دو ماه یک بار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.

یارانه معیشتی آبان ماه شنبه واریز می‌شود
به گزارش کبنا، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد یارانه معیشتی آبان‌ ماه شنبه (دهم آبان ماه) به حساب سرپرستان خانوار مشمول این طرح واریز می‌شود.
در اطلاعیه این سازمان آمده است که دوازدهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه همانند دوره‌های قبل به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
براساس این گزارش همچون دوره‌های گذشته خانواده یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.             

بنا براین گزارش، با اصلاح قیمت بنزین و مابه‌التفاوتی که در نتیجه رشد قیمت ایجاد می‌شود، دولت تصمیم گرفت که این مبلغ را به صورت نقدی به خانوارها برگرداند، بنابراین پرداخت یارانه معیشتی از ۲۴ آبان ماه سال گذشته شروع شد.
دولت مکلف است به ۶۰ میلیون نفر بسته معیشتی پرداخت کند.
هفت شاخص برای خانوارهایی که مشمول دریافت این یارانه نمی‌شوند، اعلام شده است. خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی و همچنین خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان‌شهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد، مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند.
همچنین خانوارهایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودرو عمومی یا ارزش بیش از چهار میلیارد ریال باشند، بسته معیشتی تعلق نمی‌گیرد.
کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز، خانوارهای دارای بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند مشمول این کمک ها نیستند.
میزان درآمد یکی دیگر از شاخص‌ها برای پرداخت سبد حمایت معیشتی است. بر اساس این شاخص حداقل درآمد ماهانه خانواده یک‌نفره باید چهار میلیون، خانواده دو نفره پنج میلیون، خانواده سه نفره ۶ میلیون و خانواده هفت نفره هفت میلیون و خانواده پنج نفر و بیشتر هشت میلیون تومان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1