کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر امضاء استیضاح رئیس جمهور توسط حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده کهگیلویه در مجلس؛

انتحار یا دوراندیشی سیاسی؟

5 آبان 1399 ساعت 18:40

موحد با احتساب این دوره ۵ دوره نماینده مردم کهگیلویه در مجلس بوده است. دوره‌های نمایندگی وی تنها در ۶ سال اول نمایندگی خود از ۱۳۷۰ تا ۷۶ با دولت مستقر همسو بوده است و بعد از آن هر دولتی بر سر کار آمده است موحد به آن دولت نزدیک‌نبوده است و همین کار را برای موحد سخت‌تر می‌کند. در ابتدای این دوره البته صحبت از تعاملات خوبی میان موحد و استاندار و بویژه معاون سیاسی و امنیتی می‌شد ولی حالا شاید این امضا پایان همه چیز برای موحد در دولت دوازدهم باشد.


اگر چه نام سید محمد موحد در لیست امضا کنندگان استیضاح رئیس جمهور دیده نمی‌شود ولی خود در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های استان گفته است که این نامه را امضا کرده است. موحد همیشه به عنوان یک‌نماینده میانه رو و اعتدالی شناخته می‌شد و حضور چندین دوره‌ای وی در مجلس نیز محصول همین‌مشی و رفتار سیاسی بوده است. تنها رفتار تند سیاسی موحد به همان حضور وی در استیضاح عبدالله نوری بر می‌گردد که به عنوان مدافع استیضاح بر علیه وزیر کشور دولت اصلاحات سخنرانی کرد.
موحد بعد از ۸ سال دوری از مجلس بار دیگر و با حمایت اکثریت مردم‌موفق به حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد. ۵ ماه گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری برای موحد داشته است او ابتدا در نشست زاگرس نشینان مجلس که به ابتکار غلامرضا تاجگردون تشکیل شد شرکت کرد. همین حضور سبب خشم و غضب سایر نمایندگان مجلس شد. تاوان اصلی را البته تاجگردون داد و به دلایل زیاد و شاید هم یک مورد آن همین پیگیری تاجگردون برای فراکسیون زاگرس نشینان بود، اعتبارنامه تاجگردون رد شد. در جلسه رأی گیری برای اعتبارنامه تاجگردون موحد به علت آن چه خود آن را بیماری کرونا خواند حضور نداشت. این غیبت با واکنش‌های زیادی روبرو شد و هنوز هم طرفداران تاجگردون با نیش و کنایه از آن یاد می‌کنند. در یک اتفاق عجیب و در حالی که طرفداران موحد خوش بینانه صحبت از نامزدی موحد برای ریاست مجلس می‌کردند وی تا مدت‌ها در هیچ کمیسیونی پذیرفته نشد و در حالی که تمایل داشت به کمیسیون همیشگی‌اش یعنی کمیسیون اصل نود رود در این کمیسیون جایی برای موحد نبود و وی مجبور به حضور در کمیسیون قضایی شد. کمیسیون قضایی اما داوطلبی نداشت و تا مدت‌ها در تعلیق و بلاتکلیفی بود تا در نهایت تنها با ۶ عضو تشکیل شد. این اتفاقات نشان داد که موحد ارتباط و نفوذ لازم را در مجلس اصولگرایان هم ندارد.
موحد همزمان در پی حفظ رابطه و تعامل با مجموعه استانداری و مدیران دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است و دیدارهای متعددی با مدیران دولتی و برخی وزرا در تهران داشت. این تعامل کمک‌کرد که برخی مدیران کل با موحد همکاری داشته باشند و دو نیروی ناهمسو با دولت و وابسته به موحد در راهداری و جهادکشاورزی کهگیلویه به عنوان‌مدیر منصوب شدند.
این تعامل سبب شد که موحد خود را درگیر اتتقاد و سؤال از مجموعه دولت نکند وقتی برای طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس امضا جمع می‌شد موحد و روشنفکر این‌نامه را امضا نکردند، که این موضوع سبب انتقادات شدیدی از سوی رسانه‌های اصولگرا به این موضوع شد.
ولی حالا به نظر می‌رسد سید محمد موحد در پی تجدیدنظر در نوع رابطه و تعامل با دولت است. وی ابتدا به عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر صنعت، معدن و تجارت شدیداً انتقاد کرد و حالا در مصاحبه‌ای گفته است که نامه استیضاح رئیس جمهور را که قطعاً خط قرمز هر دولتی است امضا کرده است.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426929-2.jpg
اما چرا موحد به چنین تصمیمی رسیده است؟ آیا او از نزدیکی به مدیران این دولت ناامید شده است؟ آیا برای بعد از این دولت برنامه دارد و نمی‌خواهد برای یک سال باقی مانده اعتبار خود را به پای این دولت هزینه کند؟
موحد در پی اتفاقات مربوط به کمیسیون‌ها خوب متوجه شد که اصولگرایان اکثریت وی را از خود نمی‌دانند و در چنین وضعیتی وی قادر به انجام هیچ کاری نیست، بویژه که اگر قرار باشد دولت آینده یک دولت اصولگرا باشد. بنابراین تصمیم‌گرفته است در کنار جریان قدرتمند مجلس بایستد.
بر خلاف موحد اما هنوز روشنفکر موضعی بر ضد دولت نگرفته است و روابط نزدیکی با استاندار و مجموعه مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد دارد. موحد یک نکته دیگر را نیز متوجه شده است و آن اینکه این استیضاح هرگز عملیاتی نخواهد شد و شرایط سیاسی کشور و زمان کم تا پایان دولت دوازدهم اجازه استیضاح را به نمایندگان نخواهد داد بنابراین وی نامه استیضاح را امضا کرده است تا فردا روز در برابر اصولگرایانی که تاکنون دست دوستی موحد را باور نکرده‌اند حرفی برای گفتن داشته باشد.
این حرکت موحد اما می‌تواند به پایان کامل همکاری میان‌ موحد و مدیران استان‌ کهگیلویه و بویراحمد منجر شود. طبیعی است همراهی با درخواست‌های نماینده‌ای که رسماً خواستار استیضاح رئیس دولت شده است کمی سخت و هزینه زا باشد. شاید هم موحد از این حرکت بخواهد به مثابه یک ابزار و اهرم فشار استفاده کند تا دولت و مدیران دولت در مدت باقیمانده بیشتر با وی همراهی و همکاری نمایند.
موحد با احتساب این دوره ۵ دوره نماینده مردم کهگیلویه در مجلس بوده است. دوره‌های نمایندگی وی تنها در ۶ سال اول نمایندگی خود از ۱۳۷۰ تا ۷۶ با دولت مستقر همسو بوده است و بعد از آن هر دولتی بر سر کار آمده است موحد به آن دولت نزدیک‌نبوده است و همین کار را برای موحد سخت‌تر می‌کند. در ابتدای این دوره البته صحبت از تعاملات خوبی میان موحد و استاندار و بویژه معاون سیاسی و امنیتی می‌شد ولی حالا شاید این امضا پایان همه چیز برای موحد در دولت دوازدهم باشد.
 


کد مطلب: 426929

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/426929/انتحار-یا-دوراندیشی-سیاسی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1