تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۴۲۶۹۲۱
حضور بایدن یا ترامپ در کاخ سفید چه اثری بر اقتصاد ایران و جهان دارد؟

وزن‌کشی به آرای الکترال رسیده است / آیا بایدن فرصتی برای ایران خواهد بود؟ / تعقیب و گریز ترامپ و بایدن در ایالات آمریکا / اقتصاد روی نمودار انتخابات آمریکا

۰
وزن‌کشی به آرای الکترال رسیده است / آیا بایدن فرصتی برای ایران خواهد بود؟ /  تعقیب و گریز ترامپ و بایدن در ایالات آمریکا /  اقتصاد روی نمودار انتخابات آمریکا
کبنا ؛تنها هشت روز دیگر تا انتخابات آمریکا باقی مانده و گمانه‌زنی درمورد پیروز این میدان همچنان ادامه دارد. به گفته تحلیلگران این انتخابات را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا دانست چراکه جهان در سالی بحرانی به سر می‌برد و هرگونه اتفاقی می‌تواند مسیر اقتصاد را تغییر دهد. حال این پرسش مطرح می‌شود که واکنش اقتصاد جهان و همچنین اقتصاد ایران نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه خواهد بود؟
این‌ روزها تحلیلگران و کارشناسان هرگونه نوسان در اقتصاد داخلی و بین‌المللی را ناشی از پیش‌رو بودن انتخابات آمریکا می‌دانند و آنطور که گفته می‌شود بازارهای اقتصادی برای ادامه مسیر منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، این درحالی است که اکنون جهان شاهد واکنش‌هایی از سوی بازارهای بین‌المللی است. به گفته آنها انتخابات آمریکا بر اقتصاد سایر کشورها از جمله ایران تاثیرگذار خواهد بود و این اثرگذاری در صورت پیروزی هرکدام از نامزدهای انتخاباتی با هم متفاوت است. البته باید اشاره کرد اثر این رویداد مهم سیاسی برای کشورهای جهان، متفاوت از یکدیگر بوده و نمی‌توان انتظار داشت که این اتفاق پیامدی یکسان برای اقتصادها به همراه داشته باشد. به گفته برخی از تحلیلگران چه ترامپ مجددا انتخاب شود و یا چه بایدن بر سرکار بیاید آینده اقتصادی بسیاری از کشورها دچار تغییر می‌شود، اما آن چیزی که برای ما مهم است چگونگی وضعیت کشورمان پس از مشخص شدن نتیجه این انتخابات است. عده‌ای از کارشناسان معتقدند در صورتی که بایدن سکاندار ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شود، اتفاقات مثبتی در اقتصاد ایران خواهد افتاد و اگر ترامپ برنده این نبرد باشد، فشارهای اقتصادی علیه ایران تشدید می‌شود و ما شاهد تداوم بی‌ثباتی در اقتصاد ایران خواهیم بود. اما و اگرها با وجود تحلیل‌های متفاوت نسبت به حواشی این رویداد سیاسی همچنان ادامه دارد و این پرسش که شرایط اقتصاد ایران و جهان پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات چه خواهد شد همچنان با قوت بر جای خود باقی است. در این راستا ابراهیم نکو، کارشناس اقتصادی و دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به متفاوت بودن اثر انتخابات بر اقتصاد کشورها و همچنین واکنش‌ کشورها نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بررسی وضعیت اقتصاد جهان و ایران پرداخت و به «ابتکار» گفت: برخی مسائل بین‌المللی به صورت مستقیم بر بازارهای جهانی تاثیر خواهند گذاشت و واکنش‌های متفاوتی را شاهد خواهیم بود. اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داریم و این مسئله اما و اگرهای بسیاری را به وجود آورده است. از آنجا که اقتصاد آمریکا یک اقتصاد گسترده‌ای بوده بنابراین هرگونه رویداد سیاسی و اقتصادی این کشور می‌تواند برای جهان اهمیت داشته باشد. به عبارتی دیگر اقتصاد آمریکا به دلیل حجم گسترده‌ای که دارد تسلط بیشتری بر اقتصادهای کوچک‌تر داشته و نتیجه انتخابات آن می‌تواند مسیر حرکتی بازارهای بین‌المللی را تغییر دهد، اما باید توجه داشت که تاثیرات این رویداد سیاسی تنها مثبت نخواهد بود. به عبارتی دیگر نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند برای برخی از اقتصادها پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد و از سوی دیگر اقتصاد برخی دیگر از کشورها را در شرایط دشوارتری قرار دهد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426921-1.jpeg
مناظره‌ بایدن و ترامپ که حاوی هیچ دستاورد بهتری برای مردم امریکا نبود.

این کارشنای اقتصادی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به سردرگمی اقتصادها نسبت به آینده ادامه داد: اکنون اقتصاد تمام کشورها دچار یک سردرگمی شده‌اند و به نوعی چشم‌انتظار مشخص شدن نتیجه این انتخابات هستند، من معتقدم چه جمهوری‌خواهان برنده این نبرد باشند و چه حذب دموکرات، مطمئنا اقتصاد جهانی به یک آرامش نسبی خواهد رسید. به بیانی دیگر این‌روزها حدس و گمان‌ها از برنده انتخابات به راه بوده و این روند بازارهای جهانی را آشفته کرده است، بنابراین نتیجه هرچه باشد بلاتکلیفی، آشفتگی و تلاطم اقتصاد جهانی در سطح کلان کاهش خواهد یافت.
آینده اقتصاد ایران، مبهم‌تر از همیشه
نکو در ادامه به بررسی وضعیت اقتصاد ایران پرداخت و در این‌باره گفت: متاسفانه این‌روزها اقتصاد ایران در شرایط مبهمی به سر می‌برد، این ابهام نتیجه ضعف‌ها، تحریم‌ها و حتی کرونا این مهمان ناخوانده است. بنابراین با توجه به این مسائل نمی‌توان انتظار داشت که نتیجه انتخابات آمریکا بپیامده‌های مثبتی را رای کشور ما به همراه داشته باشد چراکه هر دو کاندیدا انتخابات نسبت به منافع خودشان در مقابل اقتصاد ایران جبهه می‌گیرند. به عنوان نمونه برنده هر که باشد درخصوص برجام به دنبال نافع خودش خواهد بود لذا نباید انتظار داشته باشیم که نتیجه این رویداد سیاسی تاثیر مثبتی را برای اقتصاد ما به همراه خواهد داشت و همچنین باید توجه داشته باشیم که هرگونه انتظار و امید ما را به بیراهه می‌کشانیم.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اگر سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران برنامه‌ریزی‌های صحیح اقتصادی بر اساس الگوهای پذیرفته شد داخلی و بین‌المللی را داشته باشند مسلما نتیجه انتخابات، تاثیرگذاری چشم‌گیری بر اقتصاد ما نخواهد داشت. بنابراین اینکه چه رویکرد و برنامه‌ای را برای کنترل مسائل اقتصادی داشته باشیم بسیار اهمیت دارد. همانگونه که اشاره کردم اقتصاد جهانی در سطح کلان پس از انتخابات به یک ثبات خواهد رسید اما این به معنای پیامد مثبت برای اقتصاد کشور ما نخواهد بود.
امرونهی دو‌لت‌ها بی نتیجه است
نکو در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان آثار منفی احتمالی نتیجه انتخابات را کاهش داد، گفت: اقتصاد آمریکا بر تمام کشورها تاثیرگذار بوده و هنگامی که فشار و محدودیتی را اعمال می‌کند تاثیر آن فراگیر خواهد بود. ما باید این قاعد را بپذیریم که بسیاری از دولت‌ها دخالتی در چگونگی فعالیت بنگاه‌های اقتصادی کشور خود ندارند و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با بررسی همه جانبه از وضعیت یک اقتصاد تصمیم به همکاری با کشوری دیگر را می‌گیرند. دولت‌ها در کشورهای مختلف نمی‌توانند شرکت‌ها مجبور به فعالیت در اقتصادهای دیگر کنند و امرونهی آنها به شرکت‌های بزرگ برای حضور در اقتصادهای فاید‌ه‌ای ندارد. به عبارتی دیگر شرکت‌ها پس از سنجیدن شرایط گوناگون مانند تحریم‌ها و محدودیت‌ها تصمیم به حضور در بازارهای دیگر را می‌گیرنند.
وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم میزان اثر رویدادهای سیاسی را کاهش دهیم باید با یک استراتژی جدید وارد میدان شویم. در ابتدا باید بازاریابی را در کشورهایی که رابطه‌ای دوستانه داریم و امکان سرمایه‌گذاری در آنجا وجود دارد تقویت کنیم و موانع موجود برای تقویت بازاریابی را از سر راه برداریم. از سوی دیگر در حوه سیاست و نحوه مذاکره با آمریکا نیز باید یک برنامه دقیق داشته باشیم و حتی اگر نخواهیم مذاکره کنیم باید بررسی کنیم تا ببینیم می‌توانیم از طریق راه‌ها دیگر اقتصاد را به سمت‌وسوی مطلوب‌تری هدایت کنیم یا خیر!؟
رضایتمندی افراد جامعه به معنای تقویت و توسعه اقتصاد است
این کارشناس اقتصادی در پایان به نارضایتی جامعه نسبت به معیشت‌شان اشاره کرد و گفت: اکنون افراد جامعه از وضعیت اقتصادی و معیشتی خود ناراضی هستند و این نارضایتی تنها به دولت مربوط نمی‌شود و نهادهای تاثیرگذار باید نسبت به آن توجه داشته باشند. لذا مجموعه نهادهای موثر باید برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند، چراکه رضایتمندی افراد جامعه به معنای تقویت و توسعه اقتصاد است.

آمریکایی‌های ترسیده!
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426921-2.jpg
ترامپ در متینگ انتخاباتی خود، او کمی از مواضع گذشته خود عقب نشینی کرده است.

فریدون مجلسی در مطلبی نوشت: انتخابات آمریکا درحالی یک هفته دیگر برگزار می‌شود که رأی گیری‌های زودهنگام نیز در برخی ایالت‌ها در این کشور آغاز شده است. همزمان گمانه زنی‌ها حکایت از این دارد که رکورد میزان مشارکت 100 ساله در این انتخابات شکسته خواهد شد و اقبال مردم به صندوق‌های رأی در این دوره شگفتی ساز خواهد بود. این درحالی است که در دور گذشته انتخابات، دونالد ترامپ درحالی که در مجموع سه میلیون رأی کمتر نسبت به هیلاری کلینتون به دست آورده بود اما به مدد سیستم الکترال توانست به کاخ سفید راه یابد. در واقع در دور گذشته بخش مهمی از دموکرات‌ها به دلیل برخورد این حزب با سندرز دچار رنج شدند و با انتخابات قهر کردند، این درحالی بود که ترامپ توانست بسیاری از کسانی را که پیش از این رأی نمی‌دادند به ویژه در روستاها را جذب کند. اما این بار شرایط متفاوت است و دموکرات‌ها با همه توان به باجه‌های رأی خواهند رفت و سندرز و هوادارانش نیز از بایدن حمایت کرده‌اند. این درحالی است که دسترسی مردم به شبکه‌های رسانه‌ای درباره اقدامات ترامپ نیز افزایش یافته است و به طوری می‌توان گفت شاهد جذب حداکثری دموکرات‌ها و دفع ترامپ بوده‌ایم. ترامپ به دلیل نوع عملکردش در مواجهه با کرونا با انتقادات بسیاری مواجه شده است و فرصت مناظره‌ها نیز به زیان رئیس جمهور فعلی پیش رفت. اینکه گفته می‌شود رکورد مشارکت شکسته خواهد شد به این دلیل است که جامعه آمریکا شرایط ویژه امروز را درک کرده است و نمی‌تواند نسبت به این مسئله بی‌تفاوتی نشان دهد. به نظر می‌رسد بخش مهمی از رأی دهندگان بیش از آنکه به دلیل خواستن بایدن مشارکت کنند در واقع به دلیل نخواستن ترامپ در این دوره از انتخابات رأی خود را به صندوق بیندازد. به عبارت بهتر پیش‌بینی بالاترین آمار مشارکت در انتخابات به نوعی حاکی از این واقعیت است که آمریکایی‌های ترسیده از ترامپ به دنبال حضور در انتخابات هستند تا مانع از حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید شوند. پیروزی ترامپ آن چیزی نیست که آمریکایی‌ها سال‌ها تلاش کردند از خود در جهان ثبت کنند و به همین دلیل بخش‌های مختلف جامعه آمریکایی امروز به مخالفت با رئیس جمهور درآمده است.
 
ترامپ یا بایدن؛ مساله این است؟
علی بیگدلی استاد دانشگاه نیز در آرمان ملی نوشت: انتخابات آمریکا به‌خاطر پیچیدگی‌ها و روند پرفراز و نشیبی که دارد، غیرقابل پیش‌بینی است و تا روز آخر نمی‌توان در مورد پیروزی هر کدام از نامزدها اظهارنظر قطعی کرد چون ممکن است حتی یک روز مانده به انتخابات آمریکا حادثه‌ای اتفاق بیفتد که رأی مردم آمریکا را تغییر دهد. از آنجا که آمریکایی‌ها برخلاف اروپایی‌ها تا حدودی در مورد مسائل سیاسی ثابت‌قدم نیستند، یک نوع احساس لحظه‌ای می‌تواند رأی آنها را تغییر دهد. دو حزب آمریکا صاحب یک مبانی فکری و ایدئولوژیک نیستند و حزب جمهوریخواه روی مسائل اقتصادی و حزب دموکرات روی مسائل اجتماعی بیشتر مانور می‌دهد و از طرف دیگر آمریکایی‌ها بیشتر تحت تأثیر مسائل داخلی یعنی موضوعاتی که هر روز دارند لمس می‌کنند، قرار می‌گیرند. سیاست خارجی برایشان اهمیت چندانی ندارد. نگاه جمهوریخواهان بیشتر به مسائل درون جامعه آمریکاست و به مسائل اقتصادی مثل اشتغال، مالیات، دستمزدها و بیمه بیشتر اهمیت می‌دهند و به همین دلیل هم دور دوم مناظره نامزدها که قرار بود حول محور سیاست خارجی باشد ولی براساس تصمیم کمیسیون مناظره روی مسائل داخلی متمرکز شد. براساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون صورت گرفته در فضای عمومی آمریکا، جو بایدن حدود 10 پوئن از دونالد ترامپ جلوتر است ولی در 8 تا 12 ایالت مهم و حساسی که تعیین‌کننده سرنوشت انتخابات آمریکاست، فاصله این دو کمتر و 4 تا 5 پوئن باز هم به به نفع بایدن است و اگرچه نقطه نهایی سیاست‌های هر دو حزب به یک سمت که سرافرازی و سروری آمریکا و جهان است، حرکت می‌کنند ولی مسیر این دو حزب در رسیدن به این هدف تفاوت می‌کند. در مناظره دوم هم اشاره مختصری به ایران شد که ترامپ به‌راحتی در مورد ایران تصمیمات تنبیهی می‌گیرد ولی در ارتباط با روسیه دست به هیچ اقدامی نمی‌زند. به خاطر اینکه دموکرات‌ها متمایل به چین هستند- که بارها جو بایدن به این موضوع اشاره کرده- و مخالف روسیه درحالی‌که جمهوریخواهان برعکس، طرفدار روسیه و مخالف چین هستند. اما در ارتباط با ایران الان خیلی مشخص نیست که سیاست بایدن به چه سمت‌وسویی خواهد رفت؛ هرچند در صورت پیروزی به برجام برمی‌گردد اما برجام بایدن با برجام اوباما متفاوت است. برجام اوباما فقط بر سر موضوعات هسته‌ای بود ولی بایدن غیر از مسائل هسته‌ای به موضوعات پیرامونی نظیر حقوق بشر و... هم خواهد پرداخت که پیشنهادهای سنگینی برای ایران است و پاسخ دادن به این انتظارات کار سختی به نظر می‌رسد. اما از آنجا که تحریم‌های ترامپ نوبت به نوبت است، برای مذاکره در همان ماه‌های اول پیروزی اعلام آمادگی کرده که البته قابلیت مذاکره و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به دموکرات‌ها دارد. ولی از طرف دیگر هر کدام از آنها، هر انتظاری داشته باشند، ایران در موقعیت بسیار حساسی است و به دلیل مشکلات اقتصادی و تنگی معیشت که برای مردم تحملش سخت شده است و تحریم‌ها حتی روی نان و دارو هم تاثیرگذار بوده، لذا به نظر می‌رسد در صورت پیروزی هر کدام از دو نامزد، ایران استراتژی مذاکره دوضلعی را در پیش بگیرد که یک ضلع با پیش‌بینی‌هایی که می‌تواند در ارتباط با مذاکره با ترامپ و ضلع دیگر مذاکره با بایدن باشد. بنابراین باید مصالح و منافع ملی مبنای سیاست خارجی قرار گیرد. تئوری «مصالح ایدئولوژی در داخل و منافع ملی در خارج»، می‌تواند ما را به موقعیت مناسب‌تری رهنمون کند. موقعیت فعلی ما، موقعیتی نیست که بتواند مخصوصاً در شرایط کرونایی ادامه پیدا کند و باید به درستی برنامه‌ریزی کرد.
 
آیا بایدن فرصتی برای ایران خواهد بود؟
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426921-3.jpg
شرق نوشت: نشست «انتخابات آمریکا و پیامدهای آن در ایران» به صورت ترکیبی حضوری و آنلاین در دفتر حزب اتحاد ملت در تهران برگزار شد. در این نشست، عماد خاتمی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، غلامعلی خوشرو، سفیر سابق ایران در سازمان ملل و محسن میردامادی، معاون سیاسی حزب اتحاد ملت، به بررسی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تبعات احتمالی آن بر انتخابات ایران پرداختند. عماد خاتمی در این نشست به تشریح ساختار انتخابات آمریکا پرداخت و وضعیت رقابت را براساس ترکیب آرای ایالتی تبیین کرد. خاتمی در توضیحات خود اشاره کرد که به دلیل سیستم خاص ایالات متحده و آرای الکترال، در تاریخ آمریکا چند بار برنده انتخابات ریاست‌جمهوری، برنده آرای عمومی نبوده است. در هفت انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا، جمهوری‌خواهان سه بار برنده شده‌اند، درحالی‌که تنها یک بار اکثریت آرای مردمی را داشته‌اند. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بررسی نظرسنجی‌ها وضعیت بایدن را در رقابت بهتر توصیف کرد و با اشاره به عوامل شکست هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ و بالابودن آرای مردد تا روز آخر که در نهایت به نفع ترامپ چرخیدند، تأکید کرد همچنان شانس صحیح‌بودن ارزیابی نظرسنجی‌ها از غلط‌درآمدن آن‌ها بیشتر است، چون نهادهای برگزارکننده هم از لحاظ اعتباری و هم از لحاظ مالی برای دقت کار خود اهمیت قائل هستند و به‌همین‌دلیل دقت خود را افزایش می‌دهند. خاتمی سپس درباره وضعیت رقابت کنگره گفت نتیجه این انتخابات چندان برای ما ایرانی‌ها اهمیت ندارد و بیشتر ریاست‌جمهوری مهم است، درعین‌حال از نگاه او دموکرات‌ها شانس خیلی بالایی دارند که اکثریت مجلس سنا را از جمهوری‌خواهان بگیرند و در مجلس نمایندگان هم اکثریت خود را حفظ خواهند کرد. غلامعلی خوشرو در این نشست درباره برجام گفت ایران مذاکره طولانی‌مدت در ۱۲ سال داشت و در نهایت به تفاهمی رسید؛ اما یک انتخابات در آمریکا برگزار شد و دونالد ترامپ، با این دلیل اصلی که برجام حاصل کار باراک اوباما بود، به مخالفت با این توافق پرداخت. «ما درگیر فردی شدیم که مسائل شخصی و داخلی برایش مهم‌تر بود». خوشرو تأکید کرد که یک‌جانبه‌گرایی و اقدامات مربوط به شخص ترامپ از همه‌چیز بارزتر است. او حتی در صحنه داخلی هم چندین‌بار مقامات خود را تغییر می‌دهد، چون سیاست‌های استثنائی است و متعارف نیست. او سپس به خروج آمریکا در دوران ترامپ از برجام پرداخت و گفت تصور ترامپ این بود که این منجر می‌شود ایرانی‌ها با او مذاکره کنند. او از کتاب بولتون مثال آورد که در آن ترامپ «هر وقت تصمیم حادی علیه ایران می‌گیرد، از بولتون می‌پرسد که حالا ایرانی‌ها می‌آیند پای میز مذاکره؟ یعنی روش خیلی کسب‌وکاری و ساده‌لوحانه برای روابط با کشورها. هیچ‌کس با چنین رویکردی وارد مذاکره نمی‌شود». این دیپلمات سابق ماندن ایران در برجام را «با صبر و حوصله و درعین‌حال با نارضایتی» توصیف کرد و گفت ایران کار چندجانبه‌ای را دنبال کرد اما آمریکا حتی در مقابل شورای امنیت هم قرار گرفت. خوشرو در رابطه با احتمال تغییر رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داد: «اگر شرایط در آمریکا عوض شود، طبیعتاً اوضاع فرق می‌کند و شرایطی که منجر به تصویب برجام شد، علی‌الاصول باید برگردد. آقای بایدن و تیمی که دارند با او کار می‌کنند، همان‌هایی هستند که در برجام هم بوده‌اند. من فکر نمی‌کنم لازم باشد مذاکره‌ای برای این کار انجام شود. کسی که یک‌جانبه از خیلی تعهدات بین‌المللی خارج شده، باید برگردد. البته طبیعتاً طرف‌هایی که خسارت دیده‌اند، حرف‌های خودشان را دارند». او با اشاره به مذاکرات طولانی برجام با چندین کشور و تصویب قطع‌نامه‌های مربوط به آن در شورای امنیت سازمان ملل ادامه داد: «ما نیاز به همکاری بین‌المللی داریم [ولی] این کار انجام شده است. من فکر نمی‌کنم در آینده نزدیک دوباره قابل تصور باشد که روزها و هفته‌ها وزرای خارجه چین، آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس دور هم جمع شوند و بخواهند روی این پرونده کار کنند. این پرونده‌ای استثنائی بود که در مذاکرات حرفه‌ای و طولانی به نتیجه رسید». خوشرو درباره مذاکره با ترامپ افزود: «اول می‌گفت اول آمریکا، بعد شد فقط آمریکا و بعد شد فقط ترامپ. با این آدم مذاکره‌کردن نتیجه‌ای ندارد و می‌تواند خیلی خسارت‌بار باشد. الان هم که در وضعیت بحرانی قرار دارد». این دیپلمات در انتها تأکید کرد مشکل ایران با آمریکا از دیروز و امروز شروع نشده است و به این راحتی هم حل‌شدنی نیست: «دموکرات‌ها روی یک مسئله با ما به تفاهم رسیده‌اند، وگرنه آمریکایی‌ها می‌خواهند خسارت‌هایی را که در منطقه دیده‌اند با فشار بر ما جبران کنند. امیدوارم با برگشتن عقلانیت در آمریکا مسئله به یک حل‌وفصلی برسد». محسن میردامادی گفت: «متأسفانه طوری رفتار شده که به نقطه‌ای رسیده‌ایم که زمانی به دنبال استقلال از اثرگذاری کشورهای خارجی بودیم، حالا به جایی رسیده‌ایم که انتخابات آمریکا می‌تواند این‌طور توجه‌ها را به خود جلب کند و تأثیرگذار باشد. این پدیده خوبی نیست ولی به‌هرحال هست و اهمیتش هم کم نیست».
 میردامادی ادامه داد: «برخی تصور می‌کنند که اگر بایدن در این انتخابات پیروز شود، همه مسائل ما با آمریکا یا خیلی از این مسائل، مسائل اقتصادی، فشارها و تحریم‌ها حل خواهد شد. من فکر نمی‌کنم این‌طور باشد و با بردن بایدن برگردیم به دوران اوباما... من برداشتم این نیست که اگر بایدن هم بیاید، همه مسائل برطرف خواهد شد و ما دوران خوبی با بایدن خواهیم داشت. آن‌ها هم با ما سر مسائل منطقه‌ای، موشکی و مسائل دیگر مشکل خواهند داشت». وی اشاره کرد رؤسای جمهور دموکرات با اروپایی‌ها روابط و هماهنگی بهتری دارند و وقتی بایدن بیاید، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بر سر مسائل اختلافی با ایران با یکدیگر هم‌صدا خواهند شد. فشارهای مسئله هسته‌ای و برجام کم خواهد شد، ولی مسائل دیگری هستند که جایگزین شوند». او گفت با آمدن بایدن دوره کوتاهی گشایش خواهیم داشت.
معاون سیاست حزب اتحاد ملت ضمن اشاره به اینکه ترامپ رئیس‌جمهوری استثنائی در تاریخ آمریکا و با همه درگیر است، افزود: «سیاست ما در منطقه طوری است که به کشورهای مخالف خودمان فرصت دادیم که بیشتر روی سیاست‌های آمریکا تأثیر بگذارند و اسرائیل و عربستان در تشدید اختلاف بین آمریکا و ایران نقش مهمی داشتند».
میردامادی همچنین با اشاره به قدمت مشکلات بین ایران و آمریکا اشاره کرد و درباره حمایت آمریکا از رژیم گذشته در شرایط انقلاب گفت: «ولی بعد از آن ما فرصت‌های متعددی داشتیم که با حفظ کرامت و عزت خودمان، روابط را به مسیری ببریم که کمتر دچار مشکل شویم، برای مردم نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم». او ماجرای مک‌فارلین در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، دوران هم‌زمانی ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی در ایران و بیل کلینتون در آمریکا و نیز دوران برجام و پس از برجام در زمان اوباما را از این فرصت‌های ازدست‌رفته دانست: «اگر این روندی را که ما در گذشته داشتیم، ادامه دهیم، حتی اگر رئیس‌جمهوری در آمریکا بیاید که مجدداً فرصتی به وجود بیاورد، ما باز هم طبق تجربیات گذشته از آن فرصت استفاده نمی‌کنیم و از آن عبور می‌کنیم. بسیاری مواقع فرصتی که از آن استفاده نمی‌کنیم، به تهدید هم تبدیل می‌شود». او گفت اگر بتوانیم از فرصت گشایش اولیه دوران بایدن استفاده کنیم و مسائل را مدیریت کنیم که تنش مسائل دیگر را هم کاهش دهد، می‌توانیم کاری کنیم این اوضاع ادامه یابد. میردامادی تأکید کرد مقابله با نظام بین‌الملل، هرچند نظام مطلوبی نیست، تنها باعث می‌شود مردم متضرر شوند. معاون سیاسی حزب اتحاد ملت تأکید کردند اصلاح‌طلبان همواره حامی تنش‌زدایی و رویکرد تعاملی با دنیا بوده‌اند.
 تعقیب و گریز ترامپ و بایدن در ایالات آمریکا
تفاوت‌های ریاست جمهوری بایدن و ترامپ برای ایران
مردم‌سالاری در این باره نوشت: حدود یک هفته مانده به انتخابات آمریکا، نتیجه نظرسنجی‌های جدید از رقابت سنگین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی آمریکا و «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات از فاصله اندک این دو نامزد با یکدیگر برای کسب آرای الکترال در اکثر ایالت‌های سرنوشت ساز حکایت دارد. به گزارش یورونیوز، در حالی که تنها ۹ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باقی مانده است بیش از ۵۵ میلیون رأی دهنده آمریکایی تاکنون به طور زودهنگام در رأی گیری شرکت کرده‌اند. تخمین زده می‌شود که تاکنون بیش از ۳۵ میلیون نفر رأی خود را از راه دور برای حوزه‌های رأی گیری ارسال کرده‌اند و بیش از ۱۵ میلیون نفر نیز با حضور در مراکز رأی گیری در انتخابات شرکت کرده‌اند.
برخی کارشناسان از جمله «مایکل مک دونالد،» استاد دانشگاه فلوریدا پیش بینی کرده‌اند که در این دوره از انتخابات با در نظر گرفتن میزان مشارکت زودهنگام رأی دهندگان، رکورد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری با مجموع ۱۵۰ میلیون رأی شکسته خواهد شد. در این صورت آمریکا با مشارکت ۶۵ درصد از واجدان شرایط در رأی گیری شاهد بیشترین میزان مشارکت از سال ۱۹۰۸ میلادی تاکنون خواهد بود. نزدیک به ۲۴۰ میلیون آمریکایی واجد شرایط شرکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ میلیون نفر از افرادی که تاکنون در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده‌اند ساکن ایالت‌های سرنوشت ساز یا همان ایالت‌هایی هستند که صحنه رقابت دونالد ترامپ با جو بایدن است. یکی از این ایالت‌ها فلوریدا است که دونالد ترامپ روز شنبه با حضور در یکی از شعبه‌های اخذ رأی آن در غرب پالم بیچ به طور زودهنگام در انتخابات شرکت کرد.
«مایک پنس» معاون دونالد ترامپ نیز روز جمعه در شهر ایندیاناپولیس در ایالت ایندیانا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود. کامالا هریس، معاون جو بایدن هم روز چهارشنبه با انتشار ویدئویی اعلام کرده بود که تصمیم گرفته است تا با ارسال رأی خود با پست در رأی گیری شرکت کند.
در ادامه نتیجه آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در ۱۳ ایالت سرنوشت ساز این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را که با رنگ زرد در نقشه کالج الکترال مشخص شده‌اند بررسی کرده‌ایم. برای هر ایالت تعداد و اهمیت آرای الکترال آن توضیح داده شده است. جو بایدن بدون پیروزی در این ۱۳ ایالت ۲۱۸ رأی الکترال (از ایالت‌های آبی رنگ) خواهد داشت. به این ترتیب نامزد دموکرات‌ها برای پیروزی (کسب ۲۷۰ رأی در کالج الکترال) به تنها ۵۲ رأی الکترال از این ۱۳ ایالت نیاز دارد. در مقابل دونالد ترامپ وضعیت دشوارتری دارد زیرا بدون پیروزی در این ۱۳ ایالت تنها ۱۲۵ رأی الکترال (از ایالت‌های قرمز رنگ) به دست خواهد آورد. در نتیجه رئیس جمهوری کنونی آمریکا برای پیروزی در انتخابات پیش رو باید بتواند حداقل ۱۴۵ رأی الکترال از ۱۳ ایالت سرنوشت ساز که در ادامه نتیجه آخرین نظرسنجی در هر کدام از آنها ذکر شده است کسب کند.
نیوهمپشایر؛ پیشتازی مستمر بایدن
بایدن ستاد تهران خود را بست!
رقابت در ایالت نیوهمپشایر چهار سال پیش از آنچه بسیاری از ناظران تصور می‌کردند فشرده‌تر بود. هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ با کسب حدود سه هزار رأی بیشتر موفق شد دونالد ترامپ را در نیوهمپشایر شکست دهد. این در حالی است که بنا به نتیجه نظرسنجی‌ها رأی نامزد حزب دموکرات در این ایالت بیشتر از این پیش بینی می‌شد. در این دوره نیز نظرسنجی‌ها به طور مستمر از پیشتازی جو بایدن برای کسب چهار رأی الکترال نیوهمپشایر حکایت دارد. نتیجه آخرین نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد که ۵۱ درصد رأی دهندگان در نیوهمپشایر قصد دارند به جو بایدن رأی دهند. در مقابل ۴۱ درصد نیز از دونالد ترامپ حمایت کرده‌اند. نیوهمپشایر از جمله ایالت‌هایی است که متمایل به دموکرات‌ها است و در واقع آنها در موضع «دفاع» از آرای اکترال این ایالت هستند. پیروزی دونالد ترامپ در این ایالت در شب پس از رأی‌گیری می‌تواند نشانه‌ای از «موج قرمز» مورد نظر جمهوریخواهان باشد.
پنسیلوانیا؛ پیشتازی بایدن با فاصله اندک
ایالت پنسیلوانیا در این دوره از انتخابات احتمالاً به همراه فلوریدا سرنوشت سازترین ایالت‌ها هستند. دونالد ترامپ چهار سال پیش با پیروزی در این ایالت توانست مسیر خود برای پیروزی در کالج الکترال را هموار کند. نتیجه نظرسنجی‌های انجام شده در پنسیلوانیا از پیشتازی جو بایدن با اختلافی اندک حکایت دارد. در آخرین نظرسنجی منتشرشده از وضعیت آراء در ایالت پنسیلوانیا ۵۱ درصد از رأی دهندگان احتمالی از جو بایدن حمایت کرده‌اند. در مقابل ۴۴ درصد آنها گفته‌اند که به رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده رأی خواهند داد. پیروزی جو بایدن در پنسیلوانیا می‌تواند مسیر دونالد ترامپ برای راهیابی به کاخ سفید را دشوار کند. با این حال تکلیف ۲۰ رأی الکترال پنسیلوانیا ممکن است به دلیل تعداد زیاد آرای ارسالی با پست و همچنین فاصله اندک دو نامزد تا چند روز پس از رأی گیری سوم نوامبر (۱۳ آبان) مشخص نشود.
چه بایدن چه ترامپ، نقشه دشمن تغییر نخواهد کرد
اوهایو؛ پیشتازی ۲ درصدی ترامپ
دونالد ترامپ چهار سال پیش با اختلاف چشمگیر هشت درصد در ایالت سرنوشت ساز اوهایو پیروز شد. با این حال در این دوره بنا بر نتیجه نظرسنجی‌ها رقابتی تنگاتنگ بین او و جو بایدن در این ایالت در جریان است. بنا به آخرین نظرسنجی منتشر شده از رأی دهندگان اوهایو، ۴۹ درصد آنها از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند. طبق این نظرسنجی جو بایدن رأی ۴۷ درصد از رأی دهندگان احتمالی در اوهایو را به دست خواهد آورد. پیروزی در اوهایو که ۱۸ رأی الکترال دارد برای دونالد ترامپ حیاتی است. او در صورت شکست در اوهایو به احتمال زیاد از راهیابی به کاخ سفید باز خواهد ماند. در دوره‌های اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیچ کدام از نامزدهای حزب جمهوریخواه نتوانستند بدون پیروزی در اوهایو به ریاست جمهوری برسند.
میشیگان؛ فاصله ۹ درصدی ترامپ با بایدن
اکثر رأی دهندگان در ایالت میشیگان چهار سال پیش به دونالد ترامپ رأی دادند. با این حال در این دوره از انتخابات جو بایدن در اکثر نظرسنجی‌های انجام شده در این ایالت از دونالد ترامپ محبوبیت بیشتری داشته است. نتیجه آخرین نظرسنجی انجام شده در ایالت میشیگان از پیشتازی ۹ درصدی جو بایدن حکایت دارد. بنا به این نظرسنجی که نتیجه آن روز جمعه منتشر شد نامزد دموکرات‌ها از حمایت ۴۸ درصد از رأی دهندگان احتمالی در میشیگان برخورددار است. در مقابل ۳۹ درصد آنها قصد دارند به دونالد ترامپ رأی دهند. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایالت میشیگان ممکن است به دلیل شمارش زمانگیر آرای ارسالی با پست و فاصله اندک آرای دو نامزد تا چند روز پس از رأی‌گیری مشخص نشود.
ویسکانسین پیشتازی ۱۲ درصدی بایدن
دونالد ترامپ چهار سال پیش با پیروزی در ایالت ویسکانسین شگفتی آفرین شد و توانست آرای الکترال این ایالت را کسب کند. با این حال نتایج نظرسنجی‌های انجام شده در این ایالت طی هفته‌های اخیر به طور مستمر از پیشتازی جو بایدن حکایت دارد. طبق آخرین نظرسنجی انجام شده در ایالت ویسکانسین جو بایدن ۵۴ درصد آرای رأی دهندگان احتمالی را کسب خواهد کرد. در مقابل دونالد ترامپ از حمایت ۴۲ درصد رأی دهندگان احتمالی در ویسکانسین برخوردار است.
نتیجه رأی‌گیری در ایالت ویسکانسین مانند ایالت‌های پنسیلوانیا و میشیگان ممکن است به دلیل شمارش زمانگیر آرای ارسالی با پست تا چند روز پس از برگزاری انتخابات سوم نوامبر مشخص نشود. به این ترتیب شاید تا چند روز پس از انتخابات نتوان به طور قطعی درباره سرنوشت ۱۰ رأی الکترال ویسکانسین اظهارنظر کرد.
مینه‌سوتا؛ امیدهای ترامپ با وجود پیشتازی بایدن
دونالد ترامپ چهار سال پیش با اختلافی اندک از هیلاری کلینتون در ایالت مینه سوتا شکست خورد. او این بار امیدوار است تا بتواند با پیروزی در مینه سوتا اثر شکست احتمالی خود در یکی از ایالت‌هایی را که در سال ۲۰۱۶ در آنها پیروز شده بود تا حدودی خنثی کند.
با این حال در اکثر نظرسنجی‌های انجام شده در ایالت مینه سوتا جو بایدن با اختلاف نه چندان زیادی پیشتاز است. بنا به یکی از آخرین نظرسنجی‌هایی که در این ایالت انجام شده است جو بایدن ۴۸ درصد و دونالد ترامپ ۴۲ درصد محبوبیت دارند. پیروزی جو بایدن در ایالت مینه سوتا که از جمله ایالت‌های متمایل به دموکرات‌ها محسوب می‌شود چندان تعیین کننده نخواهد بود. با این حال غلبه دونالد ترامپ بر رقیب خود در این ایالت می‌تواند مسیر راهیابی مجدد او به کاخ سفید را هموار کند.
آیووا؛ رقابت تنگاتنگ بایدن و ترامپ برای ۶ رأی الکترال
ایران برای توافق با ما له له می‌زند، ولی می‌خواهند منتظر بمانند، با بایدن توافق کنند
دونالد ترامپ چهار سال پیش در ایالت آیووا پیروز شد و این بار نیز برای راهیابی مجدد به کاخ سفید به شش رأی الکترال این ایالت نیاز خواهد داشت. اکثر نظرسنجی‌های انجام شده در ایالت آیووا از رقابت شانه به شانه رئیس جمهوری کنونی آمریکا با رقیب دموکرات خود حکایت دارد. بنا به آخرین نظرسنجی انجام شده در آیووا دونالد ترامپ و جو بایدن هر کدام ۴۷ درصد آرای رأی دهندگان احتمالی در این ایالت را به دست خواهند آورد. پیروزی احتمالی جو بایدن در ایالت آیووا در شب پس از رأی گیری را می‌توان نشانه‌ای از گرایش رأی دهندگان به نامزد دموکرات‌ها و افزایش بخت او برای راهیابی به کاخ سفید در نظر گرفت. در مقابل دونالد ترامپ اگر موفق به کسب شش رأی الکترال این ایالت شود باید همچنان به امید پیروزی در بسیاری از ایالت‌های سرنوشت ساز دیگر باشد.
کارولینای شمالی فاصله اندک ترامپ با بایدن
هیلاری کلینتون به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات دوره گذشته در ایالت کارولینای شمالی از دونالد ترامپ شکست خورد. جو بایدن در این دوره امیدوار است که بتواند ۱۵ رأی الکترال این ایالت را کسب کند. این در حالی است که چهار سال پیش فاصله دونالد ترامپ با هیلاری کلینتون در کارولینای شمالی تنها سه درصد بود. چند نظرسنجی اخیر در ایالت کارولینای شمالی از پیشتازی جو بایدن با اختلاف اندک حکایت دارد. نتیجه نظرسنجی‌ها پیش از آن نشان دهنده رقابت نزدیک نامزد دموکرات‌ها و رئیس جمهوری کنونی آمریکا در کارولینای شمالی بود. بنا به آخرین نظرسنجی انجام شده در این ایالت ۴۸ درصد رأی دهندگان از جو بایدن حمایت می‌کنند. در مقابل ۴۴ درصد آنها قصد دارند تا به دونالد ترامپ رأی بدهند. نتیجه انتخابات در کارولینای شمالی در شب پس از رأی گیری احتمالاً اولین معیار ارزیابی وضعیت دو نامزد برای ناظران خواهد بود. پیروزی دونالد ترامپ در این ایالت می‌تواند نشان دهنده رقابتی فشرده و طولانی برای تعیین برنده انتخابات باشد. این در حالی است که موفقیت جو بایدن در کسب آرای الکترال کارولینای شمالی احتمالاً امید دموکرات‌ها برای پیروزی قاطع جو بایدن را زنده نگه خواهد داشت.
جورجیا؛ رقابت فشرده ترامپ و بایدن در پایگاه جمهوری‌خواهان
نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری از سال ۱۹۹۲ تاکنون موفق به جلب نظر اکثریت رأی دهندگان در جورجیا نشده‌اند. دموکرات‌ها امیدوارند که بتوانند در این دوره ۱۶ رأی الکترال جورجیا را از چنگ دونالد ترامپ در بیاورند. طبق نظرسنجی‌های اخیر در جورجیا رقابت نزدیک و فشرده‌ای بین جو بایدن و دونالد ترامپ در این ایالت جنوبی در جریان است. بنا به آخرین نظرسنجی انجام شده جو بایدن و دونالد ترامپ هر کدام از حمایت ۴۶ درصد رأی دهندگان احتمالی جورجیا برخوردار هستند. دونالد ترامپ برای راهیابی دوباره به کاخ سفید به پیروزی در جورجیا نیازی مبرم خواهد داشت. در مقابل جو بایدن می‌تواند بدون کسب رأی آرای الکترال جورجیا همچنان امید زیادی برای پیروزی داشته باشد اما اگر موفق به شکست دونالد ترامپ در جورجیا شود احتمال انتخابش به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.
آمار نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با کمترین میزان مشارکت در 20 سال  گذشته - ایسنا
فلوریدا؛ رقابت شانه به شانه ترامپ و بایدن برای کسب ۲۹ رأی الکترال
ایالت فلوریدا با آرای الکترال زیاد خود در هر دوره از انتخابات آمریکا در دهه‌های اخیر ایالتی مهم برای نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه بوده است. ترکیب جمعیتی این ایالت که هم تعداد زیادی از افراد سالمند و بازنشسته، هم سیاهپوستان و هم اسپانیایی تبارها در آن زندگی می‌کنند به گونه‌ای است که هر دو حزب می‌توانند به کسب ۲۹ رأی الکترال آن امیدوار باشند.
نتیجه آخرین نظرسنجی منتشرشده در ایالت فلوریدا نشان می‌دهد که ۴۹ درصد رأی دهندگان از جو بایدن حمایت می‌کنند. در مقابل ۴۷ درصد از آنها قصد دارند به دونالد ترامپ رأی دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

نتخابات ریاست جمهوری مسئله جمعی است پس نیازمند اجماع جریانی است. اکنون جریان اصلاح طلب ...
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
1