تاریخ انتشار
جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۴۲۶۸۴۳
مناظره دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا؛

مشروح سومین و آخرین مناظره انتخاباتی / حملات بایدن به ترامپ (+ فیلم )

۰
مشروح سومین و آخرین مناظره انتخاباتی / حملات بایدن به ترامپ (+ فیلم )
کبنا ؛
بایدن گفت: ۲۲۰ هزار آمریکایی براثر کرونا جان خود را از دست داده اند؛ هر کسی که مسئول این میزان از مرگ و میر است نباید به عنوان رئیس جمهور آمریکا باقی بماند.

به گزارش کبنا به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، آخرین مناظره بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و جو بایدن نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نشویل برگزار شد.
مشروح این مناظره به شرح زیر است..
مجری در ابتدا گفت: از دانشگاه بلمان در نشویل در ایالت تنسی عصر شما بخیر. من کریستن والکر مجری ان بی سی نیوز هستم و به شما برای تماشای مناظره نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بین رئیس جمهور دونالد جی ترامپ و جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا خوش آمد می‌گویم. "کمیسیون مناظرات انتخابات ریاست جمهوری" حامی مالی مناظره امشب محسوب می‌شود. این مناظره بر اساس پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده از سوی مشاور بهداشتی کمیسیون مناظره برگزار می‌شود. حضاری که در استودیو حضور دارند قول داده اند سکوت را رعایت کنند. از تشویق و دیگر مسائل از این دست خبری نیست غیر از اکنون که ما به جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و همچنین رئیس جمهور دونالد جی ترامپ برای حضور در صحنه خوش آمد می‌گوییم.
مجری ادامه داد: می‌خواهم به هر دوی شما عصر بخیر بگویم. در این مناظره ما در ارتباط با شش موضوع مهم صحبت خواهیم کرد. در ابتدای هر بخش، هر یک از نامزد‌ها دو دقیقه کامل و بدون اختلال فرصت دارند تا به سوال نخست من پاسخ دهند. سپس کمیسیون انتخابات تنها در زمانی میکروفون شما را باز می‌کند که نوبت پاسخ گویی شماست؛ و کمیسیون میکروفون شما را با پایان یافتن دو دقیقه قطع خواهد کرد. سپس هر دو میکروفون باز خواهد ماند. من از طرف رأی دهندگان از شما می‌خواهم لطفا در زمان تعیین شده صحبت کنید. هدف از این کار این است که سخنان یکدیگر را بشنوید و این که مردم آمریکا فرصت داشته باشند همه کلمات و سخنان شما را بشنوند. با این سخنان، اگر آماده اید اجازه دهید این مناظره را آغاز نماییم. می‌خواهم سوالات امشب را با سوالی در ارتباط با مبارزه با ویروس کرونا آغاز کنم. رئیس جمهور ترامپ سئوال نخست را از شما می‌پرسم. کشور در حال وارد شدن به یک مرحله خطرناک و جدید است. بیش از ۴۰ هزار آمریکایی در حال حاضر به سبب ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند. در اینجا در تنسی شمار بی سابقه‌ای از افراد هم در بیمارستان به سر می‌برند. از آخرین باری که هر دو شما در مناظره حضور داشتید, ۱۶ هزار آمریکایی به سبب ابتلا به کووید جان خود را از دست داده اند. لطفا به صورت خاص به این سئوال پاسخ دهید. شما چگونه کشور را در مرحله بعدی بحران ناشی از ویروس کرونا اداره می‌کنید؟ دو دقیقه بدون اختلال فرصت دارید. دونالد ترامپ: همان گونه که می‌دانید، بر اساس الگو‌ها پیش بینی می‌شد دو میلیون و ۲۰۰ هزار آمریکایی جان خود را از دست خواهند داد. ما بزرگترین اقتصاد در جهان را تعطیل کردیم تا بتوانیم با این بیماری وحشتناک مبارزه کنیم که از چین وارد اینجا شده بود. دونالد ترامپ: این یک همه گیری جهانی است؛ بنابراین این بیماری در سراسر جهان شیوع یافته است. شما شاهد افزایش موارد ابتلا به این بیماری در اروپا و شمار زیادی از مکان‌های دیگر در حال حاضر هستید. همان گونه که می‌دانید میزان مرگ و میر کاهش یافته است.
 
دونالد ترامپ گفت: ۸۵ درصد کاهش یافته است. آمار مرگ و میر (در مقایسه با دورانی که کرونا شیوع نیافته بود) کاهش یافته است و به مراتب بیشتر از همه کشور‌های دیگر کاهش یافته است. ما در حال مبارزه با این بیماری می‌باشیم. ما سخت در حال مبارزه با آن می‌باشیم. در فلوریدا آمار ابتلا افزایش یافته بود، اما اکنون این روند کاهش یافته است. در تگزاس شاهد افزایش قابل توجه موارد ابتلا به این بیماری بودیم. این روند کاهش یافته است. در آریزونا هم شاهد افزایش قابل توجه موارد ابتلا بودیم. این روند اکنون دیگر وجود ندارد. همچنین در دیگر مکان‌ها هم شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم که به زودی در این مکان‌ها هم این روند از بین خواهد رفت. یک واکسن در حال تولید شدن است.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426843-2.jpg
ترامپ اضافه کرد: این واکسن آماده است. ظرف چند هفته خبر تولید یک واکسن اعلام خواهد شد و قرار است در اختیار مردم قرار گیرد و ما عملیات سریعی را برای توزیع آن در پیش گرفته ایم. ارتش قرار است این واکسن را توزیع کند. بر اساس تجربه شخصی خودم به شما می‌گویم که من در بیمارستان بودم. من به این بیماری مبتلا شدم و بهتر شدم. می‌توانم به شما بگویم که آن‌ها دارویی را برای من تجویز کردند که نوعی استفاده درمانی داشته است و برخی آن را یک درمان می‌نامند، اما من برای مدت زمان کوتاهی در آنجا بودم و خیلی سریع‌تر بهتر شدم و اگر این گونه نبود امشب نمی‌توانستم در اینجا حضور داشته باشم و اکنون آن‌ها می‌گویند که من مصونیت دارم برای چهار ماه یا به صورت مادام العمر. هیچ کسی قادر نیست زمان آن را تعیین کند، اما من مصونیت دارم. افراد بیشتری در حال بهتر شدن هستند. ما با مشکلی مواجه شده ایم که یک مشکل جهانی است. این یک مشکل جهانی است. اما سران شمار زیادی از کشور‌ها به من به سبب اقداماتی که ما توانسته ایم انجام دهیم، تبریک گفته اند. اگر ببینید ما در چه اقداماتی در ارتباط با لباس‌های محافظتی و ماسک و همه مسائل دیگر و به صورت خاص در ارتباط با دستگاه‌های تنفس مصنوعی انجام داده دایم... ما اکنون در حال تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی برای همه جهان هستیم. ما هزاران دستگاه تنفس مصنوعی در سراسر جهان توزیع شده است. این بیماری خواهد رفت و من می‌گویم ما در حال شکست دادن این بیماری هستیم. این بیماری در حال از بین رفتن است.
 
 
مجری خطاب به بایدن گفت: آقای بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، شما چگونه کشور را از این بحران خارج خواهید کرد. شما دو دقیقه بدون اختلال فرصت دارید.
جو بایدن در پاسخ گفت: ۲۲۰ هزار آمریکایی جان خود را از دست داده اند. چیزی که من امشب می‌گویم این است: هر کسی که مسئول عدم کنترل این شرایط است در حقیقت نمی‌گوید من هر گونه مسئولیتی را می‌پذیرم، هر کسی که مسئول این میزان از مرگ و میر است نباید به عنوان رئیس جمهور آمریکا باقی بماند. ما در شرایطی قرار داریم که در آن، هر روز هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. هر روز هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. ما همچنین هر روز با ۷۰ هزار مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا مواجه می‌شویم. در مقایسه با آنچه که در اروپا می‌گذرد، همان گونه که نشریه پزشکی نیو انگلند ژورنال اعلام کرد، این بیماری با موارد ابتلای پایین به این ویروس در آنجا آغاز شد و این در حالی است که ما این بحران را با موارد بالای ابتلا آغاز کردیم. پیش بینی‌ها شامل این موضوع می‌شود که ما شاهد خواهیم بود که ۲۰۰ هزار آمریکایی دیگر جان خود را از دست خواهند داد.
جو بایدن اضافه کرد: بین زمان کنونی و تا پایان سال. اگر شما تنها از این ماسک استفاده می‌کردید، این همان چیزی است که مشاوران رئیس جمهور توصیه کرده اند، ما می‌توانیم جان صد‌ها هزار تن را نجات دهیم. ما در شرایطی قرار داریم که طی آن، خود رئیس جمهور همچنان طرحی برای این موضوع ارائه نکرده است. او هیچ طرح جامعی را ارائه نکرده است. کاری که من می‌خواهم انجام دهم شامل این موضوع می‌شود تا اطمینان حاصل کنم همه افراد در همه زمان‌ها ترغیب به استفاده از ماسک می‌شوند. من از این موضوع اطمینان حاصل خواهم کرد که ما در مسیر گرفتن آزمایشات سریع قرار خواهیم داشت. من بر روی گرفتن آزمایشات سریع سرمایه گذاری خواهم کرد. من از این موضوع اطمینان حاصل خواهم کرد که ما یک استاندارد ملی را در پیش خواهیم گرفت که سبب بازگشایی مدارس و بازگشایی کسب و کار‌ها می‌شود تا آن‌ها بتوانند ایمن باشند.
جو بایدن ادامه داد: من همه منابع مالی را در اختیار آن‌ها قرار خواهم داد تا بتوانند این کار را انجام دهند. ما اکنون در شرایطی قرار داریم که بر اساس گزارش نشریه پزشکی نیو انگلند مدیکال ژورنال که مهمترین نشریه پزشکی در سراسر جهان محسوب می‌شود برای نخستین بار اعلام کرد شیوه واکنش رئیس جمهور به این بحران کاملا فاجعه بار بوده است؛ بنابراین من می‌گویم که یک روند مناسب را درپیش خواهم گرفت. من به این روند پایان خواهم داد. من از این موضوع اطمینان حاصل خواهم کرد که ما یک طرح را در پیش خواهیم گرفت.
 
مجری در ادامه خطاب به ترامپ گفت: رئیس جمهور ترامپ می‌خوام همین موضوع را با شما ادامه دهم. شما در ارتباط با دریافت یک بهبود دهنده صحبت کردید. شما همچنین گفتید که یک واکسن ظرف چند هفته در راه است. دونالد ترامپ: بله
مجری پرسید: آیا این یک تضمین است؟
دونالد ترامپ در پاسخ گفت: خیر. این یک تضمین نیست. اما این واکسن تا پایان سال ارائه خواهد شد. فکر می‌کنم این فرصت خوبی است. ددر آمریکا در حال کار کردن بر روی این موضوع می‌باشند و فکر می‌کنم ظرف چند هفته آن را ارائه خواهند کرد و این واکسن سریعا توزیع خواهد شد.
مجری گفت: می‌توانید اسم این شرکت‌ها را بگویید؟ ترامپ: جانسون اند جانسون در حال انجام دادن اقدامات خوبی است. مدرنا در حال انجام دادن اقدامات خوبی است. فایرز در حال انجام دادن اقدامات خوبی است. شمار زیادی از دیگر شرکت‌ها هم هستند. یک سری از شرکت‌ها هم هستند که ما به واسطه آن‌ها از نزدیک در حال همکاری با دیگر کشور‌ها به ویژه اروپا هستیم.
مجری افزود: اجازه دهید با شما این موضوع را ادامه دهم، زیرا اطلاعات جدیدی منتشر شده است. شما می‌گویید که یک واکسن ظرف چند هفته ارائه خواهد شد. مقامات خود شما می‌گویند این روند ممکن است تا سال ۲۰۲۱ طول بکشد و این زمانی است که آمریکایی می‌توانند این واکسن را دریافت کنند و حتی آن‌ها می‌گویند مردم در کشور باید تا سال ۲۰۲۲ از ماسک استفاده کنند و همچنین باید تا این زمان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمایند. آیا برنامه زمانی شما واقع گرایانه است؟
دونالد ترامپ گفت: نه من فکر می‌کنم برنامه زمانی من صحیح‌تر است. نمی‌دانم آن‌ها همانند من روی ارتش حساب می‌کنند یا نه، اما ما ژنرال‌های خود را بسیج کرده ایم و یکی از آن‌ها به صورت خاص این کار را انجام خواهد داد که رئیس مسائل لجستیکی هستند و این یک روند توزیع آسان برای اوست و او این کار را بسیار سریع اغاز خواهد کرد. به محض این که ما واکسن را در اختیار داشته باشیم او این روند را آغاز خواهد کرد و ما انتظار داریم تا صد میلیون دوز از این واکسن را در اختیار داشته باشیم. به محض این که این واکسن ارائه شود او آماده شروع کارش است.
 
بایدن در ادامه مناظره، ترامپ را به کوتاهی در مدیریت کشور در مواجه با ویروس کرونا در آمریکا متهم کرد و ترامپ هم به دفاع از اقدامات خود پرداخت.
مجری آخرین مناظره دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با جو بایدن رقیب دموکراتش در ادامه پرسید: معاون رئیس جمهور، جو بایدن، واکنش شما چیست ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند قطعا واکسن کرونا را اگر به وسیله دولت تایید شده باشد، دریافت می‌کنند. شما در صورتی که واکسن تایید شده باشد، چه اقداماتی انجام می‌دهید تا به مردم آمریکا اطمینان دهید؟
جو بایدن گفت: اطمینان حاصل می‌کنم که این کار کاملا شفاف انجام شده است؛ دانشمندان بر آن نظارت داشته اند و از آن اطلاع دارند. زیر نظر آن‌ها صورت گرفته است و همه مراحل را طی کرده است و راستی این همان کسی است که گفت نگران نباشید ما قرار است تا تابستان کار را تمام کنیم. ما در آستانه ورود به زمستانی تاریک هستیم. یک زمستان تاریک و او هیچ برنامه روشن و هیچ چشم اندازی ندارد که بر اساس آن واکسن تا اواسط سال آینده برای اکثر آمریکایی‌ها در دسترس باشد.
مجری: رئیس جمهور ترامپ، واکنش شما چيست به اینکه او می‌گوید شما هیچ طرحی ندارید.
ترامپ: من ابدا فکر نمی‌کنم ما با زمستانی تاریک مواجه باشیم. ما در حال بازگشایی کشورمان هستیم. ما مطالعه کردیم و یاد گرفتیم و این بیماری را می‌شناسیم که در ابتدا نمی‌شناختیم. وقتی من ورود از چین را که به شدت آلوده بود، بستم و ممنوع کردم و نهایتا اروپا را، اما چین در ژانویه صورت گرفت، یک ماه بعد او (بایدن) گفت من بیگانه هراس هستم و این را خیلی زود انجام دادم. حالا او می‌گوید من باید سریعتر اقدام می‌کردم. اما اوست که سریعتر اقدام نکرد او یک ماه عقب‌تر از من بود. چندین ماه از من عقب‌تر بود؛ و صادقانه بگویم، او در زمان شیوع ویروس اچ وان ان وان -آنفلوانزای خوکی- کار را مدیریت می‌کرد و کار او فاجعه بود؛ ویروسی که بسیار کمتر مرگبار بود، اما نتیجه کار او فاجعه کامل بود. اگر این ارقام را داشت، ۷۰۰ هزار نفر حالا مرده بودند. اما این ویروسی کمتر مرگبار بود. ببینید آدم خود او که این کار را برای او اداره می‌کرد، که همانطور که می‌دانید، رئیس کارکنان بود، گفت وضعیت فاجعه بار بود. وحشتناک بود. ما نمی‌دانستیم چه کار کنیم. حالا او آمده است و به ما بگوید باید چطور این کار را انجام دهیم. همچنین، هر چیزی که او درباره هر اقدامی که ما باید انجام دهیم، می‌گوید، کاریست که ما انجام داده ایم. ما همه این کار‌ها را انجام داده ایم. اما او از ما عقب‌تر است.
مجری: معاون رئیس جمهور، بایدن، پاسخ شما چیست؟
بایدن: پاسخ من این است که او بیگانه هراس است، اما نه به علت اینکه مسیر دسترسی از چین را بست و او این کار را دیر و بعد از اینکه ۴۰ کشور پیشتر این کار را کردند، انجام داد و علاوه بر این، کاری که او کرد این بود که ۴۴ نفر را در آنجا گذاشت تا به ووهان بروند و مشخص کنند که منبع ویروس دقیقا چه بود. رئیس جمهور در ژانویه چه می‌گفت؟ او گفت، نه، او شفاف بوده است، رئیس جمهور چین شفاف بوده است. ما باید از او تشکر کنیم؛ و بعد اتفاقی که افتاد این بود که ما شروع کردیم به صحبت کردن درباره استفاده از قانون دفاعی تا اطمینان حاصل کنیم که هر اقدام لازم برای محافظت از مردم را انجام می‌دهیم؛ و مجددا من به این موضوع برمی گردم. او عملا هیچ کاری نکرد و بعد از بیمارستان بیرون آمد و از این صحبت کرد که نگران نباشید این بیماری خیلی زود تمام می‌شود. هیچ دانشمند جدی دیگری در جهان فکر نمی‌کند این بیماری قرار است زود تمام شود.
 
مجری: رئیس جمهور ترامپ، واکنش شما؟
ترامپ: من گفتم خیلی زود. من گفتم ما باید یاد بگیریم که (با این شرایط) زندگی کنیم وقتی ما راه دیگری نداریم. ما نمی‌توانیم خودمان را در پستو حبس کنیم نظیر کاری که جو می‌کند. (جو بایدن می‌خندد) او این توانایی را دارد که خودش را حبس کند. من نمی‌دانم او مشخصا پول زیادی در جای دیگری به دست آورد، اما این تفکر زندگی کردن در پستو را دارد. مردم نمی‌توانند این کار را بکنند. در ضمن من هم به عنوان رئیس جمهور نمی‌توانستم این کار را انجام دهم. من دوست داشتم خودم را در پستو یا در آن اتاق زیبا در کاخ سفید نگه دارم و یک سال و نیم بمانم تا این (ویروس) برود. من نمی‌توانم این کار را بکنم. هر نشستی که من داشتم، هر نشستی که من داشتم، و به حضور پذیرفتن خانواده‌های زیادی از جمله خانواده‌های دارندگان مدال طلا و خانواده‌های نظامیان، هر نشستی که من داشتم، من باید با آن‌ها ملاقات می‌کردم. من باید این کار را می‌کردم. اگر همه چیز را لغو می‌کردیم، وحشتناک می‌بود. می‌دانید، من گفتم، این خطرناک است. شما این بیماری را می‌گیرید و من گرفتم. من خیلی یاد گرفتم. من خیلی یاد گرفتم. پزشکان بزرگ، بیمارستان‌های بزرگ، و حالا من بهبود یافته ام.۹۹ و ۹ دهم از افراد جوان بهبود یافتند. ۹۹ درصد از مردم بهبود یافتند. ما باید بهبود بیابیم. ما نمی‌توانیم کشورمان را ببندیم. ما باید مدارس مان را باز کنیم و ما نمی‌توانیم کشورمان را ببندیم. در این صورت دیگر کشوری نخواهید داشت.
مجری: و البته سی دی سی (مرکز کنترل وپیشگیری از بیماری ها) گفته است جوانان ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شوند و ممکن است از آن عبور کنند. معاون رئیس جمهور، بایدن، من می‌خواهم به شکل گسترده‌تر صحبت کنم درباره راهبرد صحبت کنم.
بایدن: من می‌توانم پاسخ او را بدهم؟
مجری: ۳۰ ثانیه لطفا
بایدن: اولاً، او می‌گوید ما باید یاد بگیریم که با آن (ویروس) زندگی کنیم. مردم دارند یاد می‌گیرند که با این ویروس بمیرند. یاد بگیریم که با آن زندگی کنیم. ما داریم با این ویروس می‌میریم، زیرا او هرگز نگفت که این ویروس خطرناک است. آیا این ویروس همچنان خطرناک است؟ آن‌ها باید درباره خطر چه کار کنند؟ و شما می‌گویید من هیچ مسئولیتی به عهده نمی‌گیرم.
ترامپ: ببخشید، من کاملا مسئولیت را بر عهده می‌گیرم. این تقصیر من نیست که این ویروس به اینجا آمد. این تقصیر چین است. این تقصیر جو هم نیست. این تقصیر چین است. آن‌ها انتشار این ویروس را به بقیه چین مهار کردند، اما مانع انتشار آن به جهان نشدند. از جمله اروپا و خود ما.
مجری: معاون رئیس جمهور، بایدن
بایدن: واقعیت این است که وقتی ما فهمیدیم که این ویروس در حال آمدن است، وقتی این ویروس از راه رسید، چه اتفاقی افتاد؟ رئیس جمهور چه گفت؟ او گفت نگران نباشید، این ویروس می‌رود. تا عید پاک می‌رود. نگران نباشید. هوا گرم شود، می‌رود. شاید بتوانیم سفیدکننده تزریق کنیم. بعد گفت شوخی کردم، اما خیلی‌ها این حرف را جدی گرفتند. کل کار‌هایی که رئیس جمهور که رئیس جمهور گفت، حتی امروز، او فکر می‌کند ما اوضاع را تحت کنترل داریم. ما قرار است ۲۰۰ هزار نفر دیگر را از دست بدهیم.
مجری: رئیس جمهور ترامپ
ترامپ: شاید فقط برای تمام کردن این حرف، من درباره آن شوخی کردم، اما فقط برای اینکه آن را تمام کنیم، وقتی من (مرز را) بستم، او گفت نباید این کار را می‌کردم؛ و این ماه‌ها بعد بود. نانسی پلوسی هم همین را گفت. او در محله چینی‌ها در سانفرانسیسکو در حال رقصیدن بود. اما وقتی من (مرز را) بستم، او (بایدن) گفت این کار وحشتناکی است، این بیگانه هراسی است. او حتی مرا نژادپرست خواند به علت این که من مرز با چین را بستم. حالا او می‌گوید من باید این کار را زودتر انجام می‌دادم. جو، این درست در نمی‌آید.
جو بایدن: من هیچ کدام از این حرف‌ها را نزدم. من درباره بیگانه هراسی در بافت متفاوتی صحبت کردم. این درباره بستن مرز به روی چینی‌هایی نبود که به کشور می‌آمدند.
مجری: خیلی خب، من می‌خواهم درباره راهبرد متفاوت هر دوی شما برای رسیدگی به این مسئله صحبت کنم.
ترامپ: او گفت من نباید مرز را می‌بستم. این مشخص است.
مجری: آیا معاون رئیس جمهور شما می‌خواهید سریع پاسخ دهید؟
بایدن: نه.
مجری: خیلی خب، اجازه دهید درباره راهبرد متفاوت شما برای برخورد با این مسئله صحبت کنیم. آقای معاون رئیس جمهور، شما گفتید که اگر دانشمندان توصیه کنند از بستن مجدد (فعالیت‌ها در کشور) حمایت می‌کنید. شما به آمریکایی‌هایی که نگران هستند هزینه‌های این تعطیلی بر اقتصاد اثر می‌گذارد چه می‌گویید؟ خطر بالا رفتن میزان گرسنگی، رکود، خشونت‌های خانگی و داخلی، از خطر مواجهه با ویروس بیشتر است.
بایدن: آنچه من می‌گویم بستن (مسیر شیوع) ویروس است، نه کشور. رفتار اوست که باعث می‌شود بخش وسیعی از کشور مجبور به اعمال مجدد محدودیت‌های اجتماعی شود. اینکه مراکز تجاری تعطیل باشند و مدارس تعطیل باشند و اینکه خیلی از مردم زندگی شان را از دست داده باشند. این نگرانی‌ها جدی است و به این علت است که او به جای اینکه در زمین گلف باشد، باید با نانسی پلوسی و بقیه دموکرات‌ها و جمهوریخواهان درباره طرح کمک میلیارد دلاری برای کمک به مردم مذاکره می‌کرد.
مجری:، اما شما اعمال محدودیت‌های اجتماعی بیشتر را منتفی نمی‌دانید؟
بایدن: نه، من به دنبال بستن کشور نیستم. ببینید، آن‌ها به استاندارد نیاز دارند. استاندارد این است که اگر آمار بازتولید ویروس بالاتر از سطح خاصی است، همه می‌گویند روند را باید کند کرد و فاصله گذاری اجتماعی بیشتری اعمال کرد. میکده‌ها و سالن‌های ورزشی را باز نکنید تا زمانی که اوضاع تحت کنترل باشد. تحت کنترل بیشتر باشد. تا مردم را به شرایطی برسانیم که بتوانند در وضعیتی امن‌تر کسب و کار خود را باز کنند. مثلا مدارس، مدارس به پول زیادی نیاز دارند تا تجهیزات لازم را خریداری کنند. تجهیزان برای تهویه هوا و کلاس‌های هوشمند. آموزگاران بیشتر. او از انتقال این کمک به مدارس خودداری کرده است. دستکم تا حالا.
مجری: اجازه دهید درباره مدارس صحبت کنیم.
ترامپ: من اگر امکان داشته باشد، می‌خواهم پاسخ دهم.
مجری: لطفا
ترامپ: متشکرم قدردانی می‌کنم. او این حرف‌ها را درباره بستن می‌زند، اما او را فراموش کنید. فرماندار دموکرات او، کومو در نیویورک، شما می‌توانید به اوضاعی که در کالیفرنیا وجود دارد نگاه کنید، به پنسیلوانیا، به کارولینای شمالی نگاه کنید، این‌ها همه مناطق تحت کنترل دموکرات‌ها هستند. آن‌ها خیلی سخت محدودیت‌های اجتماعی را اعمال کردند و دارند می‌میرند. دارند می‌میرند. او از همه این افراد حمایت می‌کند. همه حرف او حمایت از بستن است. نه، ما نمی‌خواهیم کشور را ببندیم و می‌خواهیم مدارس مان را باز کنیم؛ و این مثل- به عنوان مثال، من یک پسر جوان دارم. تست او هم مثبت شد. اما وقتی من تا بار دوم که من با دکتر صحبت کردم، حال او خوب بود. افراد جوان، من فکر می‌کنم این ناشی از سیستم ایمنی آنهاست.
مجری: اجازه دهید من حرف رئیس جمهور ترامپ را دنبال کنم، شما خواستار باز شدن مدارس به شکل حضوری بوده اید و تاکید کرده اید این کار خطری ندارد. اما همین دیروز، بوستون به تازه‌ترین شهری تبدیل شد که به علت شیوع ویروس کرونا، کل سیستم آموزشی اش را آنلاین کرد. پیام شما به والدینی که نگران هستند فرستادن بچه هایشان به مدرسه نه تنها بچه‌ها بلکه معلمان آن‌ها و خانواده هایشان را به خطر می‌اندازد.
ترامپ: من می‌خواهم مدارس را باز کنم. میزان انتقال ویروس به معلمان بسیار کم بوده است. اما من می‌خواهم مدارس را باز کنم. ما باید کشور را باز کنیم. وضعیت کشور از دست می‌رود. شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. ما نمی‌توانیم کشور را بسته نگه داریم. ما کشور بزرگی هستیم، ما اقتصاد بزرگی هستیم. مردم شغل شان را از دست می‌دهند. آن‌ها دست به خودکشی می‌زنند. ما شاهد افزایش افسردگی، روی آوردن به الکل و مواد مخدر در سطحی خواهیم بود که هیچ کس تا به حال ندیده است. ما شاهد میزان بسیار زیاد خشونت (خانگی) خواهیم بود. ما باید کشورمان را باز کنیم. من اغلب این را گفته ام که (مسیر) درمان نباید از خود مشکل بدتر باشد؛ و این اتفاقی است که دارد می‌افتد. او می‌خواهد کشور را ببندد. او کشور را تعطیل خواهد کرد. اگر یک نفر در کل تشکیلات گسترده ما بگوید ما باید محدودیت‌های اجتماعی اعمال کنیم.
مجری: معاون رئیس جمهور، پاسخ شما
بایدن: نه این واقعیت ندارد. ما می‌توانیم همزمان دو کار را بکنیم. ما می‌توانیم به شکل امن کشور را باز کنیم و برای این کار باید منابع آن را تامین کنیم. مثلا شما می‌خواهید مراکز کسب و کار را باز کنید، شما باید فاصله گذاری اجتماعی را درباره آن‌ها اعمال کنید. شما اگر رستوران دارید، باید با پلاستیک‌های جدا کننده فضا را به نحوی تفکیک کنید که مردم همدیگر را آلوده نکنند. شما باید شرایطی داشته باشید که مرتب تست انجام دهید صرف نظر از اینکه فرد عملا آلوده شده است یا نه. شما باید قادر باشید افراد مبتلا را ردیابی کنید. شما باید بتوانید همه منابع لازم برای این کار را تامین کنید؛ و این مغایرتی ندارد با اینکه ما می‌گوییم می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که بازگشایی امن صورت می‌گیرد. تا به همه آموزگاران بگوییم شما قرار نیست به خاطر این کار بمیرید. نگران نباشید.
 
مشروح سومین و آخرین مناظره ترامپ و بایدن (۳)
 
در ادامه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با قطع سخنان مجری شبکه که قصد داشت سئوالی از او بپرسد، گفت: بگذارید این را بگویم، اگر بروید نگاه کنید که چه اتفاقی برای نیویورک رخ داده است، آنجا به شهر ارواح تبدیل شده است و زمانیکه شما از «پلکسی گلاس» صحبت می‌کنید، این رستوران‌ها رو به مرگ (و نابودی) و مشاغلی هستند که پولی که برای آن‌ها نمانده است. دایر کردن «پلکسی گلاس» به شکلی باورنکردنی، گرانقیمت است و این راهکار نیست. منظورم این است که شما می‌خواهید داخل کابین کوچکی بنشینید که اطرافش پلاستیک است. این‌ها مشاغلی هستند که رو به نابودی هستند جو {بایدن}. تو نمی‌توانی این کار را با مردم انجام دهی. تو نمی‌توانی!
نگاهی به نیویورک بیندازید و ببینید برای شهرِ شگفت انگیز من چه اتفاقی رخ داده است! شهری که سال‌ها عاشق آن بودم، شهری که پویا بود، اما اکنون رو به مرگ است. همه در حال خروج از نیویورک هستند.
بایدن: نگاه کنید نیویورک به لحاظ پایین آوردن منحنی مرگ و میر ناشی از کرونا چه عملکردی داشته است و من آنگونه که ترامپ به مسائل نگاه می‌کند، موضوع را نمی‌بینیم: اینکه ایالت‌ها را به آبی و قرمز {هواداران دموکرات و جمهوری خواه} تقسیم کنم؛ همه آن‌ها در کنار یکدیگر ایالات متحده را تشکیل داده اند. همچنین به ایالت‌هایی بنگرید که دچار افزایش میزان ابتلا به ویروس کرونا هستند: آن‌ها ایالت‌های قرمز، ایالت‌های میانه غرب و بخش بالایی میانه غرب هستند؛ این جایی است که شاهد افزایش چشمگیر ابتلا هستیم. اما همه این‌ها آمریکایی هستند. همه، آمریکایی هستند و آنچه ما باید انجام دهیم این است که بگوییم: اولاً، این ماسک‌ها را به صورت بزنید. دوم، اطمینان یابیم کمک‌هایی که مشاغل به آن‌ها نیازمند هستند و همین الان نیز پول (بودجه) لازم برای این کار نیز تصویب شده است، فراهم شود؛ این کار {تصویب بودجه} از ابتدای تابستان صورت گرفته، اما هیچ اتفاقی { در زمینه تخصیص کمک ها} رخ نداده است.
ترامپ در حالیکه مجری شبکه می‌کوشید سخنان او را برای طرح سوال قطع کند، گفت:
نیویورک بیش از ۴۰ هزار نفر را از دست داده است که ۱۱ هزار نفر از آن‌ها در خانه‌های سالمندان بوده اند. زمانی که شما می‌گویید افزایش میزان ابتلا، نگاه کنید در پنسیلوانیا که آنجا را تعطیل کرده اند، چه اتفاقی رخ داده است. نگاه کنید در خصوص دوست شما در میشیگان {فرماندار زن این ایالت} چه رخ داده است: شوهرش تنها کسی است که اجازه دارد کاری انجام دهد! آنجا مثل زندان شده است. البته به تازگی این اقدام (تعطیلی میشیگان) با صدور حکم، مغایر با قانون اساسی شناخته شد. به کارولینای شمالی نگاه کنید: آن‌ها نیز افزایش ابتلا داشته اند، در حالیکه آنجا تعطیل و به لحاظ مالی دچار مرگ شده است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد، جو! تو نمی‌توانی اجازه دهی که این اتفاق رخ دهد. ما باید {مشاغل} را بازگشایی کنیم. البته ما بیماری را درک می‌کنیم: ما باید از سالمندان حفاظت کنیم. ما باید از افراد سالخورده کشورمان حفاظت کنیم. ما باید بالاخص از افراد سالمندان دچار نارسایی قلبی یا مشکل دیابت، حفاظت کنیم و از آن‌ها حفاظت خواهیم کرد. آزمایش‌ها {تست کرونای} ما به مراتب بهتر از هر جای دیگر دنیاست و به همین علت است که ما اینقدر موارد ابتلا داریم!
مجری گفت: رئیس جمهور ترامپ، اجازه دهید پیش از آنکه سراغ بخش بعدی برویم، سوالی تکمیلی از شما بپرسم. این هفته، شما دکتر آنتونی فائوچی، بهترین کارشناس شناخته شده در حوزه بیماری‌های واگیردار را "یک فاجعه" نامیده و او و سایر کارشناسان پزشکی را «احمق» خطاب کردید؛ اگر به سخنان این کارشناسان گوش نمی‌کنید، پس به سخنان چه کسی گوش می‌دهید؟
ترامپ: من به سخنان همه آنها، از جمله آنتونی، گوش می‌دهم؛ من خیلی خوب با آنتونی کنار می‌آیم! {بایدن پوزخند زد}، اما فائوچی {آن اوایل} گفت ماسک نزنید. همان طور که می‌دانید، این فائوچی بود که گفت این قضیه، مشکل ساز نخواهد شد. گمان کنم فائوچی دموکرات است؛ ایرادی ندارد. او گفت مشکلی پیش نخواهد آمد. ما اصلاً مشکلی نخواهیم داشت. زمانی که جو بایدن این‌ها را می‌گوید که من گفتم {مشکلی به لحاظ بیماری پیش نمی‌آید}، آنتونی فائوچی و بسیاری افراد دیگر نیز این را گفته بودند. البته من به آن‌ها خرده نمی‌گیریم، زیرا هیچ کس اطلاع نداشت. هیچ کس نمی‌دانست این بیماری چیست و از کجا می‌آید. ما مسائل بسیاری را آموختیم، اما آنتونی که می‌گفت ماسک نزنید، اکنون ماسک زدن را خواستار شده است.
همچنین اگر به گذشته نگاه کنید، آنتونی گفت و این دقیقا سخنان او است که این {بیماری} مشکل ساز نیست و بزودی برطرف می‌شود. بنابراین، فائوچی اجازه دارد مرتکب اشتباه شود و از قضا، انسان خوبی است.
مجری مناظره: آقای بایدن، لطفاً خلاصه و سریع پاسخ خود را بگویید و بعد به سراغ بخش بعدی مناظره می‌رویم.
بایدن: پاسخ من این است: فکر کنید رئیس جمهور در ماه ژانویه از چه موضوعی {خطرناک بودن بیماری کرونا} اطلاع داشت و آن را به مردم آمریکا نگفت. به رئیس جمهور گفته شده بود که این ویروس، مسئله‌ای جدی است، از طریق هوا منتشر می‌شود و به مراتب بدتر از آنفلوانزاست. او در مصاحبه ثبت و ضبط شده، به یکی از همکارانِ رسانه‌ای شما گفت این را می‌دانست که بیماری چه اندازه خطرناک است، اما نمی‌خواست به ما بگوید. او نمی‌خواست به ما بگوید، زیرا نمی‌خواست وحشت کنیم. آمریکایی‌ها وحشت نمی‌کنند، خود ترامپ وحشت کرده بود. اما حدس بزنید، چه شد. در همین زمان، ما از طریق {مقاله} نیویورک تایمز متوجه شدیم که کارگزاران ترامپ به وال استریت رفتند و گفتند این بیماری واقعا خطرناک است و در یک سند از این دیدار که البته نه از سوی دولت ترامپ بلکه از سوی برخی کارگزاران منتشر شد، آمده است پیش فروش کنید، زیرا باید دست به کار شویم. این، مشکلی خطرناک است.
مجری مناظره خطاب به ترامپ گفت: فقط ۳۰ ثانیه زمان برای پاسخگویی به شما می‌دهم و سپس سراغ بخش بعدی می‌رویم.
ترامپ گفت: این چیزی است که از زبان او می‌شنوم، درباره وال استریت چیزی نمی‌دانم؛ اینکه می‌گوید کسی به وال استریت رفته است. {خطاب به جو بایدن} تو کسی هستی که همه پول‌ها را از وال استریت دریافت می‌کنی، من که نمی‌گیرم. تو پول زیادی را برای تبلیغات انتخاباتی خود جمع کرده‌ای که مقادیر زیادی پول است و هر زمان که پول جمع می‌کنید، معامله‌هایی صورت می‌گیرد. من به عنوان رئیس جمهور و شخصی که بسیاری از این افراد {در وال استریت} را می‌شناسد، پول بیشتری در بیاورم. من می‌توانم با مدیران وال استریت و رئیس هر شرکتی در آمریکا تماس بگیرم و هر رکوردی که تاکنون در این زمینه ثبت شده است، به راحتی بشکنم. اما نمی‌خواهم چنین کاری کنم، زیرا مرا در موقعیت بدی قرار می‌دهد. آن وقت، تو (بایدن) موضوع وال استریت را پیش می‌کشی. تو نباید مسئله وال استریت را مطرح کنی، زیرا این تو هستی که از وال استریت پول می‌گیری، نه من.
من می‌توانم رکورد‌های تو را به شکلی باورنکردنی، بشکنم. ما به پول نیاز نداریم؛ ما مقادیر زیادی پول در اختیار داریم. در واقع، با پولی که فقط بخش کوچکی از درآمدزایی انتخاباتی هیلاری کلینتون را تشکیل می‌داد، هیلاری را شکست دادیم.
مجری مناظره: خب، آقایان باید مناظره را ادامه دهیم
بایدن: میانگین کمک‌های مالی (به من)، ۴۳ دلار بوده است.
مجری مناظره: بسیار خب، بخش بعدی مناظره ما امنیت ملی است. می‌خواهم بحث را با امنیت انتخاباتی کشورمان و خبری فوری آغاز کنم؛ همین دیشب، مقامات بلندپایه اطلاعاتی دوباره این را تأیید کردند که روسیه و ایران هر دو برای اعمال نفوذ بر این انتخابات تلاش می‌کنند. به گفته مقامات، هر دو این کشورها، اطلاعات ثبت شده رأی دهندگان آمریکایی را به دست آورده اند و ایران نیز پیام‌های ارعاب کننده {تهدید آمیز} برای رای دهندگان فلوریدا فرستاده است. آقای بایدن، شما برای پایان دادن به این تهدید چه خواهید کرد؟ دو دقیقه زمان دارید، بدون اینکه سخنان شما قطع شود.
  
بایدن: این را روشن کردم و از همه افراد دیگر خواستم که در این زمینه متعهد شوند؛ این را روشن کردم هر کشوری که - تفاوت نمی‌کند چه کشوری باشد- در انتخابات آمریکا مداخله کند، هزینه خواهد داد؛ هزینه اش را خواهد پرداخت. نمی‌خواهم به انتخابات گذشته بپردازم، اما در خصوص انتخابات کنونی به شکل غالب روشن است که روسیه نقش داشته است، چین تا اندازه‌ای نقش آفرینی کرده و اکنون نیز دریافتیم که ایران نیز نقش دارد. اگر من انتخاب شوم، این کشور‌ها تاوان خواهند داد. آن‌ها در حاکمیت ملی آمریکا مداخله می‌کنند. این، اتفاقی است که هم اکنون در حال رخ داده است. آن‌ها سرگرم مداخله در حاکمیت ملی آمریکا هستند.
تا جایی که اطلاع دارم، فکر نمی‌کنم آقای رئیس جمهور (ترامپ) چیزی در این زمینه به پوتین گفته باشد؛ گمان نمی‌کنم در این زمینه زیاد صحبت کرده باشد یا حتی کلمه‌ای بر زبان آورده باشد. نمی‌دانم چرا ترامپ، حتی یک کلمه در این زمینه به پوتین چیزی نگفته است. همچنین نمی‌دانم اخیراً به ایرانی‌ها (در این زمینه) چه گفته و یا اصلاً چیزی گفته است. حدسم این بود که او باید در خصوص ایرانی ها، رک و صریح‌تر باشد؛ اما نکته این است: ما در موقعیتی قرار داریم که کشور‌های خارجی می‌کوشند در اثرگذاشتن بر نتایج انتخابات ما مداخله کنند. مشاور امنیت ملی خود ترامپ به او در خصوص دوستش چه رخ داده است؛ نباید این را بگویم، اما می‌گویم رفیق او «رودی جولیانی» به عنوان بازیچه و مهره روسیه استفاده شده است. به او (جولیانی) اطلاعاتی را خورانده اند که صحت ندارد. بعد چه می‌شود؟ هیچ. متوجه می‌شوید هر آنچه در خصوص روسیه در اینجا رخ می‌دهد این است که روسیه می‌خواهد اطمینان یابد که من به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب نشوم، زیرا آن‌ها (مقامات روسیه) می‌دانند که من آن‌ها را می‌شناسم و آن‌ها نیز مرا می‌شناسند.
متوجه نمی‌شوم چرا این رئیس جمهور، تمایلی ندارد با پوتین مقابله کند، در حالیکه پوتین برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان پاداش می‌دهد. در حالیکه پوتین به فعالیت‌هایی مبادرت می‌ورزد که قصد دارد ثبات کل ناتو را به هم بریزد. نمی‌دانم چرا ترامپ این کار را نمی‌کند، اما ارزش دارد این سئوال را بپرسم که چرا این کار انجام نمی‌شود؟
هر کشوری که در امور ما دخالت کند، هزینه خواهد پرداخت، زیرا این اقدام آن‌ها روی حاکمیت ملی ما اثر می‌گذارد.
مجری مناظره: رئیس جمهور ترامپ، همین سئوال را از شما نیز می‌پرسم. اجازه دهید طرح سئوال کنم و شما دو دقیقه زمان برای پاسخگویی خواهید داشت. برای دو انتخابات متوالی است که مداخله قابل توجه را از سوی رقبا و دشمنان خارجی شاهد هستیم. شما در دوره دوم ریاست جمهوری خودتان برای پایان دادن به این مسئله چه خواهید کرد؟
ترامپ: اجازه دهید به بخش اول که بایدن نیز پاسخ آن را داد، جواب بدهم. جو (بایدن)، سه و نیم میلیون دلار از روسیه گرفت و این (پول) از طریق پوتین آمد، زیرا او روابط بسیار دوستانه‌ای با شهردار سابق مسکو داشت و این همسر شهردار مسکو بود {که پول را به بایدن داد}.
ترامپ در ادامه خطاب به بایدن گفت: تو، سه و نیم میلیون دلار پول گرفتی. خانواده تو، سه و نیم میلیون دلار گرفت. یه روز باید توضیح دهی که چرا سه و نیم میلیون دلار گرفتی. من هرگز پولی از روسیه نگرفتم. من از روسیه پول نمی‌گیرم.
درباره مسئله دیشب نیز باید بگویم من کاملا از آن اطلاع داشتم. از طریق جان راتکلیف که عملکرد فوق العاده‌ای به عنوان «مدیر اطلاعات ملی» داشت، مطلع شدم. او چیزی گفت که وجه اشتراک هر دو آن‌ها بود، هر دو (این کشورها) می‌خواهند که تو بازنده باشی، زیرا هیچ کسی اینقدر به روسیه سختگیری نکرده است. هیچ کسی نبوده است که بیش از من در مقابل روسیه سرسخت و قاطع باشد. به لحاظ تحریم‌ها و همه کار‌هایی که در خصوص ناتو انجام دادم. می‌دانید که من کشور‌های عضو ناتو را واداشتم که ۱۳۰ میلیارد (دلار) اضافه بودجه تخصیص دهند که به رقم سالانه ۴۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. این در خصوص مقابله با روسیه است. در حالیکه بایدن داشت بالش و ملحفه می‌فروخت، من سلاح ضد تانک به اوکراین فروختم. هیچ کسی به اندازه دونالد ترامپ در برابر روسیه سختگیر نبوده است.
ترامپ افزود: این را به شما بگویم، آن‌ها (دموکرات ها) عملکرد خیلی بدی داشتند. آن‌ها (روسیه) در دوره فعالیت شما، بندر ویژه پهلو گرفتن زیردریایی را گرفتند.
ترامپ گفت: اما شما در حال دریافت مبالغ زیادی پول از روسیه هستید. آن‌ها در حال پرداخت مبلغ زیادی پول به شما هستند و آن‌ها احتمالا همچنان در حال انجام این کار می‌باشند. اما اکنون با مسائلی که مشخص شده، شرایط حتی بدتر هم شده است. همه ایمیل ها، همه این ایمیل‌های وحشتناک نشان می‌دهند که شما و خانواده شما پول دریافت کرده اید. جو (بایدن) شما معاون رئیس جمهور بودید که برخی از این اتفاقات روی داد. این اتفاقات هرگز نباید روی می‌داد. من فکر می‌کنم شما یک توضیح را به مردم آمریکا بدهکارید. چرا این اتفاق رخ داده است؟ کمی قبل یک کنفرانس خبری برگزار شد و او کسی بود که قرار بود با شما و خانواده شما کار کند. اما صحبت‌های او نشان می‌دهد شواهد علیه شماست؛ و قطع نظر از من، فکر می‌کنم شما باید در این باره شفاف سازی کنید و باید با مردم آمریکا صحبت کنید. شما می‌توانید این کار را اکنون آغاز کنید. 
به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، دونالد ترامپ در ادامه مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفت: به مدت سه سال من را درگیر یک هجمه (سیاسی) ساختگی کردند. شروع این مسئله حتی قبل از انتخاب شدن من به عنوان رئیس جمهور بود. آن‌ها از ستاد انتخاباتی من جاسوسی کردند، هیچ رئیس جمهوری هرگز نباید درگیر چنین مسائلی شود. (رابرت) مولر و ۱۸ دمکرات عصبانی و ماموران اف. بی. آی همه و همه ۴۸ میلیون دلار هزینه کردند. آن‌ها همه چیز‌هایی را که من داشتم مورد بررسی قرار دادند، اظهار نامه‌های مالیاتی من را هم بررسی کردند، ولی مطلقا هیچ تبانی و هیچ خطایی کشف نکردند. ۴۸ میلیون دلار هزینه کردند. تضمین می‌کنم که اگر من یک میلیون دلار برای شما هزینه کرده بودم تخلف‌های زیادی پیدا می‌کردم، چون کار‌هایی که شما کرده اید و پول‌هایی که خانواده شما گرفتند، برادر شما در عراق پول درآورد، میلیون‌ها دلار پول درآورد، برادر دیگر شما کسب ثروت کرد و همه آن‌ها این کار‌ها را از طریق شما- جو- انجام دادند. آن‌ها می‌گویند شما بخشی از این پول‌ها را می‌گیرید. شما خیلی خوب زندگی می‌کنید. شما همه جا خانه دارید. شما خیلی خوب زندگی می‌کنید.
در این لحظه جو بایدن می‌خندد!
مجری: اجازه دهید درباره همه این مسائل از شما سئوال کنم. جناب بایدن! پرسش‌هایی درباره کار پسر شما در چین و کاری که برای شرکت انرژی اوکراین در زمان معاونت شما در ریاست جمهوری آمریکا، مطرح بوده است. وقتی که شما الان به گذشته نگاه می‌کنید آیا هیچ یک از این روابط نامناسب و برخلاف اخلاق بودند؟
جو بایدن: هیچ چیزی غیراخلاقی نبود. در مورد اوکراین این مسئله مطرح است که آیا، چون وی (پسرم) عضو هیئت مدیره شرکت بوریسما بود، من کار خطایی انجام دادم؟ تک تک افرادی که در جلسه استیضاح وی (ترامپ) صحبت کردند و برای دولت وی سوگند یاد کردند، شهادت دادند که من کارم را بی نقص انجام دادم. من سیاست‌های آمریکا را اجرا کردم، حتی یک کار را به صورت انفرادی انجام ندادم. نکته بعدی این است که آن کسی که در اوکراین دچار مشکل شد این آدم (ترامپ) بود که تلاش کرد به دولت اوکراین رشوه بدهد تا مطالب منفی درباره من بگویند در حالی که آن‌ها چنین کاری نخواهند کرد و نکردند، چون هرگز چنین اتفاقاتی رخ نداده بود. پسرم در مورد چیزی که شما می‌گویید - از چین - پولی نگرفت. تنها فردی که از چین پول بدست آورد این فرد (ترامپ) است. وی تنها فردی است که پول در آورده است. هیچ فرد دیگری از چین پول در نیاورد.
مجری: جناب ترامپ پرسش من از شما است.
ترامپ: می توانم جمله‌ای بگویم. پسرش مدت‌های طولانی شغل نداشت و متاسفانه دیگر در ارتش خدمت نمی‌کند که درباره اش نمی‌خواهم صحبت کنم. پسرش شغل نداشت. به محض آنکه او (بایدن) معاون رئیس جمهور شد بوریسما - که جزو بهترین شرکت‌ها در جهان هم نیست - ۱۸۳ هزار دلار حقوق ماهانه به او (پسر بایدن) پرداخت می‌کرد. ۱۸۳ هزار دلار در ماه! آن‌ها همچنین رقم پیش پرداخت سه میلیون دلاری به او (پسر بایدن) داشتند، ولی او (پسر بایدن) هیچ تجربه‌ای در بخش انرژی نداشت.
مجری: به معاون رئیس جمهور (بایدن) فرصت می‌دهم که خیلی کوتاه به این مسئله جواب دهند.
جو بایدن:این حرف‌ها هیچ مبنایی ندارد. همه در این باره تحقیق کردند. هیچ کسی نگفته چیز‌هایی که وی (ترامپ) در این باره می‌گوید، تخلف بوده است!
مجری: جناب ترامپ! این سئوال مربوط به شما است. از زمانی که شما دولت را در درست گرفتید شما هرگز از کسب و کار خود کم نگذاشتید، بلکه شخصا اموال خود را در خارج بیشتر کردید. گزارشی در این هفته منتشر شد که نشان می‌دهد شرکت شما حساب بانکی در چین دارد. رای دهندگان چگونه بدانند که شما در خارج هیچ تضاد منافعی (با منافع دولت آمریکا) ندارید؟
دونالد ترامپ: من حساب‌های بانکی زیادی دارم و همه این حساب‌های بانکی مشخص است و در همه مکان‌ها است. من یک کاسب بودم که مشغول کسب و کارم بودم. حساب بانکی که شما به آن اشاره می‌کنید - که همه درباره اش می‌دانند- در فهرست حساب‌های بانکی من وجود دارد. حساب بانکی من مربوط به سال ۲۰۱۳ است. این حساب در سال ۲۰۱۵ بسته شد. من هم مثل میلیون‌ها انسان دیگر به فکر معامله در چین بودم، ولی تصمیم گرفتم این کار را نکنم. در حالی که حسابم باز شده بود این کار را نکردم و حسابم را بستم.
من بر خلاف او (بایدن) - زمانی که معاون رئیس جمهور بود و کسب و کار می‌کرد- تصمیم گرفتم برای ریاست جمهوری نامزد شوم. پس حساب من قبل از ریاست جمهوری بود. من حسابم را بستم یعنی حتی قبل از آنکه نامزد ریاست جمهوری شوم حسابم را بستم چه رسد به اینکه رئیس جمهور شده باشم (و در چین حساب بانکی داشته باشم). تفاوت بزرگ این است که وی معاون رئیس جمهور آمریکا است (بود) و پسرش، برادرش و یک برادر دیگرش ثروتمند می‌شوند (می شدند). آن‌ها مثل جارو برقی هستند و هر جا باشند پول را جارو می‌کنند.
مجری: جناب بایدن! می‌خواهم درباره چین از شما بپرسم. رئیس جمهور ترامپ گفته است که آن‌ها باید به علت عدم شفافیت کامل درباره ویروس کرونا تاوان بدهند. اگر شما رئیس جمهور باشید آیا چین را وادار به پرداخت پول می‌کنید؟ لطفا به صورت دقیق بگویید چه کار می‌کردید؟
جو بایدن: کاری که من خواهم کرد این است که (چین) طبق قوانین بین المللی کار کند نه مثل کاری که او (ترامپ) کرد!
وی (ترامپ) باعث شد که کسری (تجاری) با چین افزایش یابد. الان برای کسب و کار در چین شما باید از تمام مالکیت‌های معنوی خود دست بکشید و باید یک شریک در چین داشته باشد که مالکیت سهام او ۵۱ درصد باشد! ما اصلا این کار را نخواهیم کرد. این چیزی که گفتم نکته اول بود. نکته دوم این که چین باید طبق قوانین بین المللی کار کند. وقتی که من با شی (جینپینگ) در زمان معاونت ریاست جمهوری خود دیدار کرده بودم وی گفته بود که آن‌ها دارند «منطقه شناسایی دفاع هوایی» (ADIZ) را در دریای چین جنوبی ایجاد می‌کنند که کسی نتواند از آنجا پراز کند. من به او گفتم که ما از این منطقه پرواز خواهیم کرد. ما بمب افکن‌های بی-۵۲، بی -۱ را در آن منطقه به پرواز در آوردیم. ما به چنین حرف‌هایی بی توجهی می‌کنیم. آن‌ها باید طبق قوانین عمل کنند. کاری که او (ترامپ) می‌کند این است که گردن کلفت‌هایی در کره شمالی، رئیس جمهور چین و پوتین و دیگران را در آغوش می‌کشد. وی (ترامپ) با همه دوستان و متحدان ما مخالفت می‌کند. ما ۲۵ درصد اقتصاد جهان هستیم پس باید باید بقیه دوستان را با خود همراه داشته باشیم و به چین بگوییم که این‌ها قوانین هستند و شما باید در صورت رعایت نکردن قوانین تاوان اقتصادی آن را بپردازید. من اینگونه دولت را اداره خواهم کرد. ما همین کار را در زمان معاونت من در ریاست جمهوری انجام دادیم.
مجری: اجازه دهید درباره کره شمالی بپرسم.
ترامپ: من باید پاسخ دهم.
مجری: خیلی سریع! باید به مسئله کره شمالی بپردازیم.
ترامپ: نکته اول اینکه پسرش در حالی از چین خارج شد که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار پول داشت.
بایدن: درست نیست.
ترامپ: نکته دوم اینکه ایمیل بسیار قوی وجود دارد که درباره خانواده شما صحبت می‌کند و خانواده شما می‌خواست سالیانه ۱۰ میلیون دلار بابت معرفی (افراد در معاملات) درآمد کسب کند.
مجری: جناب رئیس جمهور! شما در مورد چین چه اقدام خاصی خواهید کرد تا چین را وادار به پرداخت پول کنید؟
ترامپ: اولین نکته این است که چین دارد پول پرداخت می‌کند. آن‌ها میلیارد‌ها و میلیارد‌ها دلار پرداخت می‌کنند. من به تازگی ۲۸ میلیارد دلار به کشاورزان ما دادم.
بایدن: پول مالیات دهندگان آمریکایی بود!
ترامپ: چه گفتید؟
بایدن: پول مالیات دهندگان آمریکایی بود و از چین نیامد.
ترامپ:پول مالیات دهندگان نبود بلکه از چین بود.
بایدن: درست نیست.
ترامپ: چین ۲۸ میلیارد دلار پرداخت کرد. آن‌ها ارزش پول خود را پایین نگه داشتند، ولی باز هم پول پرداخت کردند. می‌دانید که چه کسانی پول را دریافت کردند؟ کشاورزان ما! کشاورزان ما پول گرفتند، چون آن‌ها هدف قرار گرفته بودند. شما (بایدن) هرگز از آن‌ها پولی نمی‌گیرید. من همچنین از آن‌ها بابت قیمت شکنی فولاد ۲۵ درصد دریافت کردم، چون آن‌ها داشتند صنعت فولاد ما را نابود می‌کردند. صنعت فولاد ما داشت نابود می‌شد، ولی اکنون ما صنعت فولاد داریم.
مجری: جناب بایدن پاسخ شما چیست؟
جو بایدن: ببینید. علت این همه چرندیات این است که وی (ترامپ) نمی‌خواهد درباره مسائل مهم صحبت کند. مسئله اصلی خانواده او یا خانواده من نیست بلکه درباره خانواده شما (مردم آمریکا) است. خانواده شما دارد آسیب بدی می‌بیند. اگر شما خانواده طبقه متوسط هستید شما دارید هم اکنون به شدت آسیب می‌بینید. شما صبح امروز کنار سفره صبحانه نشسته اید و تصمیم می‌گیرید، ولی ما نمی‌توانیم لاستیک نو بخریم و لاستیک‌های قبلی کاملا فرسوده شده اند، ولی مجبوریم یک ماه دیگر صبر کنیم. یا اینکه نمی‌توانیم قسط وام مسکن را بپردازیم. یا اینکه دانشجویی نمی‌تواند به دانشگاه برود. این موضوعات، تصمیماتی است که شما می‌گیرید. خانواده‌های متوسطی مثل خانواده من - که در اسکرانتون و کلیمونت در آن بزرگ شدم - دچار مشکل هستند. ما باید درباره خانواده شما صحبت کنیم. این آخرین چیزی است که وی (ترامپ) می‌خواهد درباره اش صحبت کند.
مجری گفت: من می‌خواهم درباره کره شمالی صحبت کنم.
ترامپ: لطفا چند ثانیه به من فرصت دهید.
مجری: ۱۰ ثانیه آقای رئیس جمهور.
ترامپ: این یک اظهارنظر معمول سیاسی است. اجازه دهید از این موضوع چین فاصله بگیریم و به خانواده‌ها دور یک میز نگاه کنیم. یک سیاستمدار اینطور عمل می‌کند. من مثل سیاستمداران نیستم. اجازه دهید موضوع چین را کنار بگذاریم. اجازه دهید درباره نشست دور یک میز صحبت کنیم. جو، تو بهتر می‌توانی عمل کنی.
به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، در ادامه مناظره مجری گفت: ما حالا می‌خواهیم درباره کره شمالی صحبت کنیم. رئیس جمهور ترامپ شما سه بار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کرده اید. شما درباره نامه‌های زیبایتان با او صحبت کرده اید. شما بر این واقعیت تاکید کرده اید که جنگ یا آزمایش موشک‌های دوربرد وجود نداشته است. اما اخیرا کره شمالی بزرگترین موشک بالستیک قاره پیما خود را به نمایش گذاشت و همچنان به توسعه زرادخانه هسته‌ای اش ادامه می‌دهد، آیا شما این اقدامات را خیانت به روابطی می‌بینید که ایجاد کردید. فقط ۳۰ ثانیه فرصت دارید، چون ما باید به موضوع دیگر بپردازیم.
ترامپ: وقتی من با باراک اوباما ملاقات کردم. ما در کاخ سفید نشستیم. درست در همان شروع گفت وگوی عالی که قرار بود ۱۵ دقیقه باشد و بیش از یک ساعت طول کشید، او گفت بزرگترین مشکل کره شمالی است. او تاکید کرد ما با کره شمالی درگیر جنگ خواهیم شد. حدس بزنید چه می‌شد؟ این جنگی هسته‌ای می‌شد و او (کیم جونگ اون) ظرفیت‌های هسته‌ای زیادی دارد. در این میان، من رابطه بسیار خوبی با او دارم. آدم‌های متفاوت، اما شاید او هم همین فکر را درباره من داشته باشد. ما نوع متفاوتی از ارتباط را داریم. ما رابطه بسیار خوبی داریم؛ و جنگی وجود ندارد. شما می‌دانید حدود دو ماه پیش، او وارد یکسری محدوده‌ها شد و آن‌ها گفتند این مشکل آفرین خواهد شد، اما من گفتم نه اینطور نخواهد شد. زیرا او نمی‌خواهد این کار را بکند؛ و نظر من درست بود. ببینید، اگر ما در حال جنگ می‌بودیم، میلیون‌ها نفر الان درگیر شده بودند.
مجری: خیلی خب رئیس جمهور ترامپ ۳۰ ثانیه شما تمام شد، متشکرم. معاون رئیس جمهور، جو بایدن، نوبت شماست. کره شمالی در زمان دولت اوباما چهار آزمایش هسته‌ای را انجام داد. چرا شما فکر می‌کنید می‌توانید این خطر پایدار را مهار کنید؟
بایدن ، زیرا من تصریح کرده ام همانطور که برای چین تصریح کردم که آن‌ها باید بخشی از معامله باشند. من به صراحت گفته ام به عنوان نماینده دولت وقتی به چین رفتم، اینکه آن‌ها گفتند چرا شما دفاع موشکی تان را اینقدر نزدیک می‌کنید؟ چرا شما نیرو‌های بیشتری را به این سمت جابجا می‌کنید؟ چرا شما همچنان به مانور‌های نظامی با کره جنوبی ادامه می‌دهید؟ من گفتم، زیرا کره شمالی یک مشکل است؛ و ما به این کار ادامه می‌دهیم تا بتوانیم آن‌ها را کنترل کنیم. ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که آن‌ها را کنترل می‌کنیم؛ و می‌خواهیم مطمئن باشیم که آن‌ها نمی‌توانند به ما صدمه بزنند؛ و بنابراین اگر شما می‌خواهید کاری در اینباره انجام دهید، کمک خود را افزایش دهید و اگر این کار را نکنید، این شرایط ادامه می‌یابد. او (ترامپ) چه کار کرد؟ او به کره شمالی مشروعیت بخشید. او درباره آدم خوبی حرف می‌زند که سرسخت است و او از این حرف می‌زند که او چقدر خوب است؛ و آن‌ها موشک‌های مجهز بسیار بیشتری دارند که قادرند به خاک آمریکا برسند؛ خیلی آسان‌تر از قبل.
مجری: اجازه دهید من صبحت شما را دنبال کنم، معاون رئیس جمهور، بایدن. شما گفتید با کیم جونگ اون بدون پیش شرط دیدار نخواهید کرد. شما در چه شرایطی با او ملاقات می‌کنید؟
بایدن: به شرط اینکه او موافقت کند که توانمندی هسته‌ای اش را کنار بگذارد تا شبه جزیره کره منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای باشد.
مجری: اجازه دهید به بحث خانواده‌های آمریکایی برویم.
ترامپ: گوش کنید، آن‌ها سعی کردند با او دیدار کنند، اما او اینکار را نکرد. او اوباما را دوست نداشت. او اوباما را دوست نداشت. او اینکار را نکرد. آن‌ها سعی کردند. او اینکار را نکرد؛ و اشکالی ندارد. می‌دانید موضوع چیست، کره شمالی، ما در جنگ نیستیم، ما رابطه خوبی داریم. می‌دانید، مردم این را می‌دانند. داشتن رابطه خوب با سران کشور‌های دیگر، چیز خوبی است.
مجری: رئیس جمهور ترامپ ما باید به موضوع بعد بپردازیم. سئوالات زیادی وجود دارد.
ترامپ: بله، بد نیست.
بایدن: لازم به ذکر نیست که ما با هیتلر هم قبل از اینکه او واقعا به اروپا حمله کند. به بقیه اروپا. به این علت است که او با من یا رئیس جمهور اوباما ملاقات نکرد، زیرا رئیس جمهور اوباما گفت ما درباره عاری سازی صحبت می‌کنیم ما به شما مشروعیت نمی‌دهیم تا قوی‌تر و قوی‌تر شوید. تحریم‌ها علیه شما برقرار خواهد بود. به این علت بود که او با ما ملاقات نکرد.
مجری: خیلی خوب، اجازه دهید-
ترامپ: و این اتفاق نیفتاد-
مجری: اجازه دهید به موضوع بعد بپردازیم و درباره خانواده‌های آمریکایی صحبت کنیم-
ترامپ: آن‌ها یک وضعیت آشفته را برای من گذاشتند-
مجری: رئیس جمهور ترامپ ما باید به موضوع بعد بپردازیم.
ترامپ: آن‌ها یک وضعیت آشفته را برای من گذاشتند. کره شمالی یک مسئله به هم ریخته بود؛ و در واقع اگر به یاد داشته باشید-
مجری: ما باید سراغ موضوع بعدی برویم.
ترامپ: در دو سه ماه اول، برهه بسیار خطرناکی بود سه ماه اول کار من قبل از اینکه من به کار‌ها سر و سامان بدهم. آن‌ها اوضاع آشفته‌ای را برای ما گذاشتند؛ و اوباما -از نظر من این اولین بار است که می‌گویم- فکر می‌کرد این بزرگترین مشکل کشور ماست.
مجری: اجازه دهید به بحث خانواده‌های آمریکایی و اقتصاد بپردازیم. یکی از موضوعاتی که برای آن‌ها بیشترین اهمیت را دارد، بحث خدمات درمانی است همانطور که هر دوی شما می‌دانید. امروز رای گیری حساسی وجود داشت درباره قاضی جدید دیوانعالی، قاضی امی کانی بارت؛ و بحث خدمات درمانی در کانون جلسه دفاع او قرار داشت. بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی خدمات درمانی خود را از طریق خدمات درمانی مقرون به صرفه دریافت می‌کنند. آقای رئیس جمهور نامزد شما برای دیوانعالی و دولت شما به دنبال برهم زدن این خدمات هستند. اگر دیوانعالی این قانون را ملغی کند، ۲۰ میلیون آمریکایی ممکن است خدمات بیمه‌ای خود را تقریبا یک شبه از دست بدهند؛ بنابراین شما چه کار می‌کنید اگر آن افراد بیمه اشان را از دست بدهند؟ شما دو دقیقه فرصت دارید.
ترامپ: اول از همه بگویم ما کار‌هایی را کردیم که کسی فکر نمی‌کرد امکان پذیر باشد. ما از طریق قانونگذاری به الزام فردی پایان دادیم. این بدترین بخش اوباماکر بود -چنانچه ما از آن یاد می‌کنیم. با اینکار ما باعث شدیم افراد ناچار نباشند برای یک بیمه بد هزینه پرداخت کنند. من به آن پایان دادم. این کار انجام شد. اکنون این کار به دادگاه رسیده است، زیرا اوباماکر خوب نیست. بعد من تصمیمی گرفتم. ما دیگر اوباماکر نداریم، زیرا بدون الزام فردی، دیگر این طرح شکل قبلی را ندارد. شرایط پیش زمینه‌ای قبل از بیمه، همیشه مد نظر است. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که خدمات درمانی بسیار بهتری ارائه دهیم. ما همیشه از افرادی که قبل از بیمه مشکلاتی دارند، حمایت می‌کنیم؛ بنابراین من مایلم به اوباماکر پایان دهم و با یک خدمات درمانی زیبا جلو بیایم. دموکرات‌ها این کار را خواهند کرد، زیرا فشار زیادی بر آن‌ها هست؛ و ما ممکن است تا آن زمان اکثریت مجلس نمایندگان را داشته باشیم. من فکر می‌کنم ما در مجلس نمایندگان پیروز می‌شویم. خواهیم دید. اما من فکر می‌کنم ما در مجلس نمایندگان پیروز می‌شویم. اما با رسیدن به یک طرح خدمات درمانی بهتر، همیشه از افرادی که مشکلات پیش زمینه‌ای دارند، حمایت می‌شود. یک نکته بسیار مهم، ما ۱۸۰ میلیون نفر را در آن بیرون داریم که خدمات بیمه‌ای خصوصی عالی دارند بسیار بیشتر از افرادی که ما در بحث اوباماکر از آن‌ها صحبت می‌کنیم. جو بایدن در نظر دارد به همه آن سیاست‌ها را خاتمه دهد. این‌ها افرادی هستند که خدمات درمانی شان را دوست دارند. افرادی با درآمد متوسط که بسیار موفق بوده اند. موفق بوده اند. آن‌ها ۱۸۰ میلیون خانواده هستند. براساس کاری که او می‌خواهد انجام دهد و اساسا خدمات درمانی سوسیالیستی خواهد بود، آن‌ها می‌خواهند به بیمه ۱۸۰ میلیون نفر پایان دهند. ما در بحث خدمات درمانی، کار بارونکردنی انجام داده ایم؛ و این کار را حتی بهتر-
صدای میکرون قطع می‌شود.
مجری: خب، معاون رئیس جمهور بایدن، طرح خدمات درمانی شما، که بر اساس اوباماکر است. سئوال من این است که برنامه شما چیست اگر قانون آن را بر اساس نظر دیوانعالی، غیرقانونی بخواند؟ شما دو دقیقه فرصت دارید.
بایدن: کاری که من می‌کنم این است که اوباماکر را با یک گزینه عمومی تصویب کنم تا به بایدن کر تبدیل شود. گزینه عمومی می‌گوید اگر شما عملا در سطحی هستید که شرایط استفاده از خدمات درمانی مقرون به صرفه را داشته باشید، و این خدمات را ندارید، به شکل خودکار در فهرست استفاده از آن قرار می‌گیرید. دوماً، ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که قیمت‌های دارو را کاهش می‌دهیم با ایجاد رقابتی که در حال حاضر وجود ندارد. با فراهم کردن زمینه مذاکره بر سر قیمت دارو با شرکت‌های بیمه. سوماً، این ایده که من می‌خواهم بیمه خصوصی را حذف کنم- علت اینکه من در چنین رقابتی شرکت کرده ام که برای آن ۲۰ نامزد وجود داشت، من از بیمه خصوصی حمایت می‌کنم. به این علت است که بیمه خصوصی حتی یک نفر بر اساس برنامه من از دست نمی‌رود. در اوباماکر هم همین طور بود. آن‌ها بیمه اشان را از دست ندادند مگر اینکه خودشان انتخاب می‌کردند که خدمات دیگری داشته باشند. در نهایت، ما می‌خواهیم اطمینان ایجاد کنیم که از افرادی که در زمان بیمه مشکلات قبلی دارند، حمایت می‌شود. هیچ راهی وجود ندارد که او (ترامپ) از این افراد حمایت کند. هیچ، صفر. او مدت طولانی درباره آن صحبت کرده است. او هرگز با برنامه‌ای در این خصوص جلو نیامد. من فکر می‌کنم ما باید در خصوص این افراد همانطور که برای کار‌های زیرساختی طرح داریم، طرح داشته باشیم. من باید حرف هایم را سریع جمع کنم قبل از اینکه آن‌ها ناراحت شوند. واقعیت این است که او از قبل به مردم آمریکا به علت نحوه رسیدگی وحشتناکش به بحث ویروس کرونا هزینه تحمیل کرده است. ۱۰ میلیون آمریکایی بیمه خصوصی خود را از دست داده اند و او می‌خواهد ۲۲ میلیون نفر دیگر را از اوباماکر محروم کند و ۱۱۰ نفر را که دچار مشکلات پیش زمینه‌ای هستند با مشکل مواجه کند و تصور کنید همه این افرادی که مشکلات پیش زمینه‌ای دارند اگر به کووید مبتلا شوند، باید چه کار کنند؟
مجری: من در دنباله سوالی از شما معاون رئیس جمهور، جو بایدن دارم، درباره چیزی که رئیس جمهور ترامپ گفت مبنی بر اینکه شما را به داشتن طرح سوسیالیستی متهم کرد. شما به افرادی که نگرانند طرح خدمات درمانی شما که شامل گزینه‌های بیمه دولتی است، کشور را به خدمات درمانی نزدیک کند که کاملا تحت کنترل دولت باشد، چه می‌گویید؟
بایدن: من می‌گویم این مضحک است، اینکه بگوییم، چون گزینه عمومی وجود دارد که مردم می‌توانند آن را انتخاب کنند، این طرح را سوسیالیستی می‌کند. ببینید، تفاوت بین رئیس جمهور و من این است که من فکر می‌کنم خدمات درمانی امتیاز نیست بلکه حق افراد است. حق همه است که خدمات درمانی مقرون به صرفه داشته باشند و من به طرحم افتخار می‌کنم که مورد تایید سران همه اتحادیه‌های مهم کارگری قرار گرفته است و نیز همه افرادی که در حوزه درمان نگرانی‌هایی دارند. این طرحی است که زندگی مردم را نجات می‌دهد و طرحی است که فرصتی تازه در اختیار ما قرار می‌دهد. فرصتی برای اینکه خدمات درمانی برای کودکان داشته باشیم. ما باید خدمات درمانی برای مردم فراهم کنیم و این خدمات قابل پرداخت باشد. این کاریست که من انجام می‌دهم.
  در ادامه مناظره انتخاباتی آمریکا مجری گفت: رئیس جمهور واکنش شما را می‌شنویم.
دونالد ترامپ گفت: او (بایدن) طی ۴۷ سال هیچ کاری انجام نداد. او طی هشت سال معاون رئیس جمهور بود. این مسئله مربوط به ۲۵ سال پیش نیست همین چندی پیش بود. کمتر از چهار سال پیش بود. او هیچ کاری انجام نداد. او کاری انجام نداد. او خواهان پزشکی سوسیالیستی است. او معاون رئیس جمهور بود. او (هریس) لیبرال‌تر است و حتی برنی سندرز هم این گونه است. برنی سندرز خواهان این مسائل است دموکرات‌ها خواهان این مسائل هستند. شما می‌خواهید پزشکی سوسیالیستی داشته باشید. این رویکرد همانند دیدگاه او در ارتباط با حفاری است. او می‌گوید: "ما قرار نیست حفاری داشته باشیم. ما می‌خواهیم حفاری‌ها را متوقف کنیم. " او سپس به پنسیلوانیا رفت و نامزدی حزبش را به دست آورد.. او بسیار خوش شانس بود که این نامزدی را به دست آورد. او به پنسیلوانیا رفت و به صورت ناگهانی گفت ما قرار است حفاری‌ها را ادامه دهیم و شما هیچگاه از او سئوال نپرسیدید. من برای او احترام زیادی قائلم، اما کسی باید این سئوال را از او بپرسد. او طی یک سال این سخنان را مطرح می‌کرد و می‌گفت: "از حفاری‌ها خبری نخواهد بود. "
مجری: ما باید به شماری دیگر از موضوعات هم بپرداریم.
دونالد ترامپ: نه نه. این یک سوال مهم است.
مجری: ما می‌خواهیم به همه مسائل بپرداریم.
دونالد ترامپ: او خواهان پزشکی سوسیالیستی است.
جو بایدن: من می‌خواهم به او پاسخ دهم.
مجری: آقای معاون رئیس جمهور واکنش شما را می‌شنویم.
جو بایدن: واکنش من این است که مردم شایسته داشتن یک مراقبت بهداشتی مناسب هستند. این اتفاق باید رخ دهد. طرح بایدن شامل ارائه مراقبت‌های بهداشتی مقرون به صرفه و همچنین حق بیمه پایین می‌شود. ما می‌خواهیم هزینه‌ها را برای آن‌ها کاهش دهیم. ما می‌خواهیم در این بخش هزینه کنیم. این هزینه شامل ۷۵۰ میلیارد دلار طی ده سال می‌شود و ما می‌خواهیم این کار را انجام دهیم. ما می‌خواهیم حق بیمه‌ها را کاهش دهیم. شما می‌توانید مشمول طرح‌های بهتری شوید و می‌توانید مشمول طرح‌های ارزان‌تر شوید. حق بیمه‌های شما کاهش خواهد یافت. قیمت دارو‌های شما کاهش پیدا خواهد کرد.
جو بایدن: این هزینه‌ها به صورت قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. او فقط در ارتباط با این موضوع حرف می‌زند. او هیچ کاری برای کسی در بخش مراقبت‌های بهداشتی انجام نداد. حتی یک کار هم انجام نداد.
دونالد ترامپ: می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم.
مجری: خیلی سریع لطفا.
دونالد ترامپ: زمانی که او در ارتباط با گزینه‌های عمومی صحبت می‌کند در واقع منظورش پزشکی سوسیالیستی است. زمانی که او در ارتباط با گزینه‌های عمومی حرف می‌زند در واقع در ارتباط با از بین بردن "مدیکر" صحبت می‌کند.
جو بایدن: نه
دونالد ترامپ: او به طور کامل این روند را از بین می‌برد. او امنیت اجتماعی شما را از بین می‌برد و این موضوع شامل کل کشور می‌شود. شما می‌دانید که برنی سندرز در ارتباط با این موضوع تلاش کرد. او در سطح ایالتی در ارتباط با این موضوع تلاش کرد. او یک فرماندار لیبرال بود. آن‌ها می‌خواستند این روند موثر واقع شود. موثر واقع شدن این موضوع غیر ممکن بود.
مجری: اجازه دهید واکنش معاون رئیس جمهور بایدن را هم بشنویم.
دونالد ترامپ: این اقدام موثر واقع نشد.
مجری: آقای معاون رئیس جمهور بایدن؟
جو بایدن: او دچار سردرگمی شده است. او فکر می‌کند با فرد دیگری رقابت می‌کند او با جو بایدن رقابت می‌کند. من همه آن افراد را شکست دادم، زیرا با آن‌ها موافق نبودم. او با جو بایدن رقابت می‌کند. این ایده که ما در شرایطی قرار داریم که بر اساس آن قرار است مدیکر نابود شود.. این همان فردی است که مقامات اجرا کننده مدیکر و همچنین مقامات امنیتی اعلام کردند اگر او به اقدامات خود در زمینه امنیت اجتماعی ادامه دهد سبب خواهد شد تا این امنیت اجتماعی در سال ۲۰۲۳ از بین برود و سپس هیچ راهی برای بازگشت وجود نخواهد داشت. این همان فردی است که برای کاهش بودجه مدیکر تلاش کرد.
جو بایدن: این ایده که دونالد ترامپ در زمینه امنیت اجتماعی و مدیکر در سطح من قرار دارد باید بگویم که بی خیال.
دونالد ترامپ: او برای آسیب زدن به امنیت اجتماعی تلاش کرد.
مجری: آقای رئیس جمهور ده ثانیه فرصت دارید.
دونالد ترامپ: او سال‌ها پیش برای آسیب زدن به امنیت اجتماعی تلاش کرد. او سال‌ها پیش تلاش کرد. بازگردید و به پیشینه این موضوع نگاهی بیندازید. او سال‌ها پیش برای آسیب زدن به امنیت اجتماعی تلاش کرد.
مجری: اجازه دهید ...
دونالد ترامپ: او همان فردی است ... (جمله ناتمام)
مجری: آقای رئیس جمهور اکنون می‌خواهم سوال بعدی را مطرح کنم.
دونالد ترامپ: آن‌ها اعلام کردند بازار سهام شاهد شکوفایی قابل توجهی خواهد بود.
مجری: ما زمان زیادی در اختیار نداریم.
دونالد ترامپ: اگر من انتخاب شوم بازار سهام شاهد شکوفایی خواهد بود، اما اگر او (بایدن) انتخاب شود بازار سهام سقوط خواهد کرد.
مجری: اکنون می‌خواهم سوال بعدی را مطرح کنم.
جو بایدن: می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم.
مجری: خیلی سریع لطفا.
جو بایدن: این ایده که بازار سهام در حال شکوفایی است در نتیجه یک سری اقداماتی است که در حال رخ دادن است. من می‌گویم مردم بر اساس شرایط بازار سهام زندگی نمی‌کنند. بر اساس گزارش وال استریت، سه سال طی این بحران، میلیارد‌ها در این کشور ۷۰۰ میلیارد دلار کسب درآمد کردند و به ثروت خود افزودند، زیرا این اتفاق به سبب اقدامات او روی داد. برای مردم عادی چه اتفاقی روی داده است؟ برای آن‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟
مجری: اجازه دهید در ارتباط با .. (جمله ناتمام)
دونالد ترامپ: ارزش سهام ما سر به فلک زده است. او اهل اسکرانتون نیست. او برای مدت زمان کوتاهی در آنجا زندگی کرد.
مجری: ما می‌خواهیم به سئوال بعدی بپرداریم.
دونالد ترامپ: او برای مدت زمان کوتاهی در آنجا زندگی و سپس آنجا را ترک کرد. مردم پنسیلوانیا این موضوع را درک می‌کنند.
مجری: می‌خواهم سئوال بعدی را مطرح کنم. تا همین امشب، بیش از ۱۲ میلیون نفر بیکار هستند و تا همین امشب، هشت میلیون آمریکایی دیگر فقیر شده اند و خانواده‌های بیشتری هر روز گرسنه می‌مانند. زنان و افراد رنگین پوست بیش از دیگر افراد تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته اند. مردم شاهد جدال در واشنگتن بر سر لایحه ارائه کمک‌ها هستند. آقای رئیس جمهور چرا شما نتوانسته اید به این افراد کمک کنید. ۳۰ ثانیه فرصت دارید.
دونالد ترامپ: زیرا نانسی پلوسی نمی‌خواهد لایحه ما را تأیید کند. من می‌خواهم این کار را انجام دهم.
مجری: شما رئیس جمهور هستید.
دونالد ترامپ: بله هستم. اما متأسفانه باید موافقت دیگران را هم داشته باشم. این یکی از دلایل در ارتباط با این موضوع محسوب می‌شود که می‌خواهم نظر اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا داشته باشم. او دلیلش است. نانسی پلوسی نمی‌خواهد چیزی را تأیید کند. زیرا او عاشق پیروزی در روز سوم ماه نوامبر است. نانسی پلوسی نمی‌خواهد آن را تأیید کند. ما آماده انجام دادن کار‌هایی در این زمینه هستیم. فراموش نکنید که ما سه طرح را تأیید و آن‌ها را اجرایی هم کرده ایم و البته دموکرات‌ها هم آن‌ها را تأیید کرده اند. اما او نمی‌خواهد این طرح را تأیید کند. اکنون زمان برگزاری انتخابات است، زیرا او فکر می‌کند این موضوع از نظر سیاسی به آن‌ها کمک می‌کند. من فکر می‌کنم این اقدام از نظر سیاسی به او آسیب می‌زند.
بایدن نامزد دمکرات‌ها در ادامه مناظره گفت: رهبر جمهوری خواهان در سنا آمریکا گفت نمی‌تواند این را تصویب کند، قادر نخواهد بود آن را تصویب کند و آراء جمهوری خواهان را ندارد. چرا ترامپ با دوستان جمهوری خواه خودش صحبت نمی‌کند؟
ترامپ: اگر ما به توافق می‌رسیدیم، جمهوری خواهان آن را تصویب می‌کردند.
مجری مناظره در حالیکه ترامپ می‌کوشید سخنان او را قطع کند، گفت: اجازه دهید از بایدن سئوال بپرسم. {خطاب به بایدن}: شما رهبر حزب دموکرات هستید. چرا دموکرات‌ها را تحت فشار نگذاشته اید که برای مردم آمریکا هم که شده، به توافق برسند؟
بایدن: من این کار را کردم و دموکرات‌ها نیز تلاش کرده اند. آن‌ها این لایحه قانونی را مدت قبل و از اوایل تابستان تصویب کردند. این، موضوع جدیدی نیست، بلکه وجود داشته است. مصوبه «هیرو» (راهکار اضطراری بهبود سلامت و اقتصادی) معطل مانده است و ببینید چه رخ داده است. زمانیکه مسئولیت مصوبه بهبود اوضاع اقتصادی با بودجه ۸۰۰ میلیارد دلاری را بر عهده داشتم، توانستم ۱۴۵ میلیارد دلار را به جوامع محلی و همچنین ایالت‌هایی برسانم که ناچار بودند در بودجه خود توازن ایجاد کنند و برای اینکه امور شهر‌ها و محله‌ها را اداره کنند، آتش نشانان، معلم ها، امدادگران، افسران پلیس را اخراج کنند. ترامپ از این موضوع حمایت نمی‌کند. آن‌ها {جمهوری خواهان} هیچ اقدامی برای آن‌ها نکرده اند. میچ مک کانل نیز گفت بگذارید آن‌ها را ورشکسته شوند. بگذارید ورشکسته شوند! این‌ها (جمهوری خواهان) مشکلشان چیست.
ترامپ: طرحی که در مجلس نمایندگان تصویب شد، کمک مالی به شهر‌ها و ایالت‌هایی بود که همه آن‌ها توسط دموکرات‌ها اداره می‌شود، امور آن‌ها به شکل بدی مدیریت می‌شود و آمار جرم بالایی دارند. این، شیوه‌ای برای انتقال مقادیر زیادی پول، میلیارد‌ها دلار به این اشخاص بود. این همچنین شیوه‌ای بود برای اینکه مقادیر زیادی پول از جیب مردم ما به افرادی منتقل شود که غیرقانونی به کشورمان آمده اند. ما می‌خواهیم همه امور آن‌ها را سامان دهیم و البته من نیز دوست دارم به آن‌ها کمک کنم، اما این باعث می‌شود همه از سراسر دنیا به کشورمان سرازیر شوند. ما نمی‌توانیم چنین کاری کنیم. این، شیوه‌ای برای رسیدگی به آن‌ها {مهاجران غیرقانونی} بود. در خصوص سوال شما باید بگویم این، شیوه‌ای برای هزینه پول در مواردی بود که هیچ ارتباطی به کووید-۱۹ نداشت، بلکه در واقع کمک بزرگی به شهر‌ها و ایالت‌های دموکرات بود که به شکل بد اداره می‌شوند.
بایدن: اگر من انتخاب شوم، به عنوان یک دموکرات پرافتخار، رئیس جمهور کل آمریکا خواهم بود؛ بین ایالت‌های قرمز و آبی تمایز قائل نمی‌شوم، بلکه آنچه می‌بینم آمریکا و ایالات متحده است. همچنین مردم بدانند، تک تک ایالت‌هایی که آن بیرون وجود دارد، خود را دچار مشکل می‌بیند و چه قرمز یا آبی {جمهوری خواه یا دموکرات} به تعدیل نیرو (و اخراج) نیرو‌های پلیس، آتش نشانان، امدادگران و معلمان روی خواهند آورد، زیرا ناچارند به توازن بودجه برسند. بنیانگذاران آمریکا نیز هوشمند بودند. آن‌ها به دولت فدرال اجازه دادند برای جبران و رفع کسری بودجه و به خاطر ایالات متحده آمریکا هزینه کند.
مجری مناظره در ادامه گفت: می‌خواهم درباره حداقل دستمزدها صحبت کنم. آقای معاون رئیس جمهور (جو بایدن)، این روز‌ها ما درباره مشاغل کوچک و صاحبان آن‌ها که دچار مشکل شده اند، زیاد صحبت می‌کنیم. به نظر شما آیا این زمان مناسبی است که از آن‌ها بخواهید حداقل دستمزد فدرال را به ۱۵ دلار {در ساعت} افزایش دهند.
بایدن در پاسخ گفت: بله، زمان مناسبی است، زیرا به نظرم یکی از کار‌هایی که باید انجام دهیم، این است که به آن‌ها نیز کمک کنیم. ما باید همین الان به آنها، به این مشاغل کوچک که یک ششم آن‌ها ورشکسته شده اند، کمک کنیم. آن‌ها قادر نخواهند بود دوباره به اوضاع سابق بازگردند. بسته‌ای به نام «پی پی پی» (حمایت از پرداخت حقوق و دستمزد) تصویب شد و قرار بود پرداخت پول به آن‌ها در همه موارد کمک کند، از جمله اینکه نحوه بازگشایی مشاغل به شکل سالم و ایمن سازماندهی شود؛ اندازه کلاس‌های درس مدارس {برای جلوگیری از شیوع کرونا} کوچک شود، معلم‌های بیشتری استخدام و دستگاه‌های تهویه هوای مناسب نصب شود. آن‌ها به این کمک مالی نیاز دارند. مشاغل و همچنین مدارس به کمک نیاز دارند. اما این‌ها (جمهوری خواهان) به آن‌ها کمک نمی‌کنند و پول به آن‌ها نمی‌دهند.
مجری مناظره: خب، سراغ موضوع مهاجرت خواهیم رفت.
ترامپ: بایدن می‌گوید باید به مشاغل کوچک کمک کنیم، از طریق افزایش حداقل دستمزد، اینکه کمک نیست. به نظرم باید امکان تصمیم گیری (مجزا) برای هر ایالت وجود داشته باشد: آلاباما با نیویورک تفاوت دارد. نیویورک با ورمونت تفاوت دارد. هر ایالت از دیگری متفاوت است و باید تصمیم گیری متناسب با هر ایالت باشد. بسیار مهم است: ما باید به مشاغل کوچک کمک کنیم. چگونه می‌خواهیم با اعمال افزایش دستمزد، به کسب و کار‌های کوچک کمک کنید. ثابت شده است که با افزایش حقوق و دستمزدها، اینگونه کسب و کار‌ها بسیاری از کارکنان خود را اخراج می‌کنند.
بایدن: این مسئله صحت ندارد.
مجری مناظره خطاب به ترامپ: شما اخیرا گفتید افزایش حداقل دستمزد فدرال به ساعتی ۱۵ دلار را مد نظر قرار خواهید داد. آیا هنوز همین طور است؟
ترامپ: بله در دوره دوم ریاست جمهوری خودم نیز تا حدی این موضوع را بررسی خواهم کرد، اما نه به اندازه‌ای که همه این کسب و کار‌ها ورشکسته شوند. باید حق تصمیم گیری بر اساس ایالت‌ها وجود داشته باشد. ببینید من جا‌های متفاوت را دیده ام که هر کدام با دیگری تفاوت دارد؛ برخی جاها، دستمزد ۱۵ دلار آنقدر‌ها بد نیست، اما در جا‌ها و ایالت‌های دیگر، دستمزد حداقل ۱۵ دلار مخرب است.
مجری مناظره: لطفا پاسخ سریع و کوتاه بدهید آقای بایدن.
بایدن: داشتن یک شغل به معنای کاهش فقر خواهد بود. مردم ساعتی ۷ یا ۸ دلار درآمد دارند؛ این امدادگران که همه ما هنگام عبور آن‌ها از خیابان برای آن‌ها دست می‌زنیم، چون باعث شده اند که زنده بمانیم، آن‌ها مستحق حداقل دستمزد ۱۵ دلاری هستند؛ هر رقمی کمتر از این باعث می‌شود شما زیر خط فقر قرار بگیرید. ضمن اینکه هیچ شواهدی وجود ندارد که با افزایش حداقل دستمزد، مشاغل ورشکسته خواهند شد. این مسئله صحت ندارد.
مجری مناظره: ما می‌خواهیم درباره مسئله مهاجرت و نیز تأثیر آن بر خانواده‌ها صحبت کنیم. آقای ترامپ، دولت شما، کودکان مهاجر را در مرز‌ها از والدین آن‌ها جدا کرد؛ این اتفاق دستکم برای ۴ هزار کودک رخ داد. از آن زمان، شما سیاست «رواداری صفر» خود را تغییر داده اید، اما آمریکا هنوز قادر نیست محل اقامت والدین بیش از ۵۰۰ کودک را بیابد. بنابراین، این کودکان چگونه قرار است دوباره به آغوش خانواده هایشان بازگردند؟
ترامپ: کودکان را «کایوت ها» (قاچاقچیان انسان)، کارتل‌ها و بسیاری افراد بد دیگر به اینجا می‌آورند و از آن‌ها برای ورود به کشور ما استفاده می‌کنند. مرز‌های ما اکنون بیش از هر زمان دیگری قدرتمند شده است. بیش از ۴۰۰ مایل، دیوار مرزی جدید احداث شده است؛ شما آمار و ارقام را می‌بینید. ما اجازه ورود به افراد می‌دهیم، اما آن‌ها باید قانونی وارد کشورمان شوند.
مجری مناظره خطاب به ترامپ: چگونه می‌خواهید این کودکان را دوباره به آغوش خانواده هایشان بازگردانید؟
ترامپ: اجازه دهید این را به شما بگویم: آن‌ها (دموکرات ها) قفس ساختند و می‌گفتند این ترامپ است که قفس ساخته است { و مهاجران را در آن زندانی می‌کند}. بعد از آن نیز عکسی را در یک روزنامه خاص منتشر کردند که تصاویری از قفس‌های هولناک بود و گفتند به این قفس‌ها نگاه کنید، رئیس جمهور ترامپ آن‌ها را ساخته است. سپس مشخص شد که این قفس‌ها در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. این، کار بایدن بود.
مجری مناظره خطاب به ترامپ: آیا برای بازگرداندن کودکان مهاجر به خانواده هایشان طرح و برنامه‌ای دارید؟
ترامپ: بله، ما سخت در این زمینه تلاش می‌کنیم. اما بسیاری از این کودکان، بدون همراهی والدین خود و از طریق کارتل ها، کایوت‌ها (قاچاقچیان انسان) و باند‌های تبهکار به مرز‌ها می‌آیند.
مجری مناظره: آقای بایدن اجازه دهید شما را وارد بحث کنم. پاسخ کوتاه بدهید و بعد سوال دیگری از شما خواهم پرسید.
بایدن: این کودکان که تعدادشان بیش از ۵۰۰ نفر است، با والدین خود آمدند و در مرز، این کودکان را از والدین آن‌ها جدا کردند تا با اینکار از همان ابتدا، آن‌ها را برای مهاجرت بی انگیزه کنند. آن‌ها واقعا سرسخت و قوی بودند؛ این کودکان را کایوت‌ها (قاچاقچیان انسان) نیاورده بودند، بلکه والدینشان همراه آن‌ها بودند. این کودکان را از والدین آن‌ها جدا کردند؛ این کار ما را مضحکه می‌کند و همه مبانی هویت ما به عنوان یک ملت را نقض می‌کند.
مجری مناظره: اجازه دهید یک سوال نهایی از شما بپرسم.
ترامپ: گوش کنید، آن‌ها (دموکرات ها) این کار را کردند و ما سیاست‌ها را تغییر دادیم. آن‌ها قفس‌ها را ساختند.
بایدن: ما کودکان را (از والدین آنها) جدا نکردیم.
ترامپ: چه کسی قفس‌ها را ساخت، جو (بایدن)؟
بایدن: اجازه دهید درباره موضوع بحث صحبت کنیم. چه رخ داد؟ کودکان را از آغوش والدین بیرون کشیدند و جدا شدند. اکنون نمی‌توانند والدین بیش از ۵۰۰ کودک را پیدا کنند و این کودکان تنها هستند. جایی برای رفتن ندارند. جایی ندارند. این {رفتار} مجرمانه است. این، مجرمانه است.
ترامپ: اجازه دهید این را بگویم که ما خبرنگار نیز آوردیم و از این کودکان به خوبی مراقبت می‌شود. آن‌ها داخل مراکز بسیار بهداشتی و تمیز بودند. اما فقط می‌خواهیم این سوال را بپرسم که چه کسی قفس‌ها را ساخت؟ خوشحال می‌شوم این سوال را از آن‌ها بپرسید که قفس‌ها را چه کسی ساخته است؟
مجری مناظره: آقای بایدن، اجازه دهید درباره سیاست‌های مهاجرتی شما بپرسم. دولت اوباما نتوانست یکی از وعده‌های کلیدی خود در زمینه اصلاحات در حوزه مهاجرت را تحقق بخشد. همچنین در زمان دولت اوباما، میزان اخراج مهاجران از آمریکا و نیز بازداشت خانواده‌ها در مرز‌ها ابتدا به میزان بی سابقه‌ای رسید، اما سپس روند خود را تغییر داد. بنابراین، چرا رأی دهندگان اکنون باید در زمینه ایجاد تغییرات اساسی در حوزه مهاجرت به شما اعتماد کنند؟
بایدن: چون ما مرتکب اشتباه شدیم و مدت زمان زیادی طول کشید تا آن را اصلاح کنیم. این بار قرار است رئیس جمهور آمریکا شوم و نه معاون رئیس جمهور. واقعیت آن است که این را روشن کرده ام که در مدت ۱۰۰ روز {از آغاز فعالیت خودم} لایحه‌ای به کنگره خواهم فرستاد تا مسیر لازم برای شهروند شدن بیش از یازده میلیون نفر که مدارک شناسایی ندارند، فراهم شود. همچنین همه افراد موسوم به «رویاپردازان» یا همان کودکان که در قانون «داکا» به آن‌ها اشاره شده است، نیز بلافاصله دوباره تأییدیه و مجوز لازم را برای اینکه بتوانند در این کشور بمانند، دریافت خواهند کرد و در مسیر دریافت تابعیت (شهروندی) قرار خواهند گرفت. این ایده که این یارو {اشاره به ترامپ} قصد دارد آن‌ها را به کشورهایشان بازگرداند و آن‌ها {جمهوری خواهان} می‌خواهند چنین کاری کنند، در واقع به این معناست که کودکان مهاجر را به کشوری بفرستند که هرگز قبلا آنجا را ندیده اند.
تصور کنید که شما پنج ساله هستید، والدینتان شما را به آنسوی «گرند ریور» می‌برند و این کار غیرقانونی است و شما باید بگویید نه مامان، مرا همین جا رها کن. من با تو نمی‌آیم!
این کودکان اینجا (سال‌ها در آمریکا) بوده اند و بسیاری از آن‌ها شهروندان الگو هستند. بیش از ۲۵ هزار نفر از آنها، امدادگر هستند و در این بحران {شیوع کرونا} از مردم مراقبت می‌کنند. ما به آن‌ها بدهکاریم. ما به آن‌ها بدهکاریم.
ترامپ: او ۸ سال زمان داشت تا آنچه را که می‌گوید قصد دارد انجام دهد، اجرایی کند. در حالیکه من بدون قید مسئله خاصی، اوضاع را تغییر دادم. ما از بازداشت و آزادسازی {مهاجران غیرقانونی} خلاص شدیم و همچنین بسیاری از دیگر سیاست‌های هولناکی را که آن‌ها (دولت اوباما) ایجاد کرده بود و با آن‌ها زندگی می‌کردند، کنار گذاشتیم. بایدن ۸ سال معاون رئیس جمهور بود. او هیچ کاری نکرد، جز اینکه قفس بسازد تا کودکان را داخل آن‌ها نگه دارد.
 مجری مناظره در ادامه بحث برسر مهاجران خطاب به بايدن گفت: جناب بایدن! پاسخ شما چیست؟
بایدن در پاسخ گفت: این حرف‌ها نادرست است. ما (مهاجران را) دستگیر کردیم و سپس آزاد کردیم. اگر شما خانواده‌ای داشته باشید که از مرز عبور کرد و بازداشت شد و تاریخی برای جلسه دادرسی تعیین کردید و سپس (تا برگزاری جلسه دادگاه) آزاد شدند، ولی در جلسه دادگاه حاضر شدند چه خواهید گفت؟ این (ترامپ) نخستین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است که باعث می‌شود هر کسی که به دنبال پناهندگی در آمریکا باشد مجبور شود این کار را در یک کشور دیگر انجام دهد! چنین اتفاقی قبلا در آمریکا رخ نداده بود، هرگز در آمریکا رخ نداده بود. شما (مهاجران) به آمریکا می‌آیید و استدلال خود را برای ورود به آمریکا مطرح می‌کنید و می‌گویید با توجه به این استدلال‌ها من (مهاجر) خواستار پناهندگی در آمریکا هستم. شما (مهاجر) توضیح می‌دهید که چرا شایسته کسب پناهندگی در آمریکا هستید؟ آن‌ها (مهاجران) در آن سوی رودخانه در وضعیت بسیار نامناسبی زندگی می‌کنند.
مجری:رئیس جمهور ترامپ! پاسخ شما چیست؟
ترامپ: این حرف‌ها نشان می‌دهد که وی (بایدن) هیچ درکی از قوانین مهاجرت ندارد. دستگیری (مهاجران) و سپس آزاد کردن آن‌ها یک فاجعه است. یک (فرد مهاجر و) قاتل وارد کشور می‌شود، فرد متجاوز وارد کشور می‌شود، فردی بد وارد کشور می‌شود. ما اسامی این افراد را ثبت می‌کنیم. ما باید این افراد را داخل کشور خود آزاد کنیم؟! شما می‌گویید که این افراد باز می‌گردند؟! کمتر از یک درصد افراد (که به عنوان مهاجر غیر قانونی بازداشت می‌شوند) باز می‌گردند. ما مجبور می‌شویم همان ماموران اداره مهاجرت و گمرک آمریکا و گشت مرزی را بفرستیم تا این افراد را مجددا پیدا کنند! ما به این افراد (مهاجران) بگوییم که دو یا سه سال دیگر به دادگاه بازگردید؟!
(ترامپ به کنایه خطاب به بایدن می‌گوید) کارتان فوق العاده است! شما می‌گویید این افراد بازمی گردند! اما جو (بایدن)! آن‌ها باز نمی‌گردند!
بایدن: باز می‌گردند!
ترامپ: هرگز باز نمی‌گردند. فقط کسانی که - البته دوست ندارم از این لفظ استفاده کنم-، ولی کسانی که کمترین بهره هوشی را دارند شاید بازگردند.
مجری: خب جناب رئیس جمهور! اجازه دهید به معاون رئیس جمهور بایدن فرصت پاسخ بدهیم.
ترامپ: جو (بایدن) تو قانون را بلد نیستی!
بایدن:من قانون را بلدم، اما چیزی که وی می‌گوید درست نیست.
ترامپ: بررسی کنید. آن‌ها بازنمی گردند.
بایدن: بررسی کنید.
ترامپ: ما نباید نگران این مسئله (مهاجران) باشیم، چون ما به این روند خاتمه دادیم. لازم نیست دیگر نگران این مسئله باشیم.
بایدن: بله! ۵۲۵ کودک هستند، اما سرنوشت شان چه می‌شود و آن‌ها والدین خود را گم کردند!
مجری: اجازه دهید درباره بخش بعدی صحبت کنیم که مسئله نژاد (پرستی) در آمریکا است. می‌خواهم درباره تجربه سیاه پوستان در آمریکا بپرسم. بخشی از این تجربه «صحبت کردن» والدین با فرزندان است. این مسئله صرفنظر از طبقه و درآمد رخ می‌دهد. والدینی هستند که احساس می‌کنند هیچ چاره‌ای ندارند جز اینکه فرزندان خود را برای این احتمال آماده کنند که ممکن است هدف پلیس قرار گیرند و علت هدف قرار گرفتن نیز چیزی جز رنگ پوست شان نیست!
جناب معاون رئیس جمهور (بایدن)! می‌خواهم شما در دو دقیقه آینده مستقیما در این باره با این خانواده‌ها صحبت کنید. آیا شما درک می‌کنید که چرا این والدین نگران فرزندان خود هستند؟
بایدن: درک می‌کنم. درک می‌کنم. دختر من مددکار اجتماعی است. وی در این باره مطالب زیادی نوشته است. وی فارغ التحصیل دانشگاه پنسیلوانیا است. یکی از دلایلی که باعث شد من در بخش شرقی ولمینگتون در ایالت دلاویر کار کنم این بود که ۹۰ درصد جمعیت آن آمریکایی‌های آفریقایی تبار هستند. می‌خواستم تا او بیشتر درباره آن‌ها بداند. من هرگز مجبور نشدم به دخترم بگویم که اگر پلیس جلوی خودروی او را گرفت اولین کاری که باید بکند این است که دستانش را روی فرمان خودرو بگذارد و هرگز دستش را به سمت داشبود نبرد، چون ممکن است کسی به سمت او تیراندازی کند! اما یک فرد سیاه پوست صرفنظر از ثروتمند بودن یا فقیر بودن باید به فرزند خود آموزش دهد که وقتی در خیابان راه می‌رود هودی (نوعی سویشرت کلاه دار) نپوشد و مطمئن شود که وقتی پلیس جلوی خودروی او را می‌گیرد فقط بگوید «بله آقا» «نه آقا» و دستانش روی فرمان خودرو باشد، چون شما (فرد سیاه پوست) قربانی هستید و فرقی نمی‌کند که شما فرزند کسی هستید که درآمد بالایی دارد و سالیانه ۳۰۰ هزار دلار درآمد دارد یا اینکه فرزند کسی هستید که کارت یارانه غذا دریافت می‌کند؟! واقعیت این است که نژادپرستیِ نهادینه در آمریکا وجود دارد. ما همیشه گفته ایم و هرگز رضایت ندادیم و گفتیم که این واقعیت‌ها باید بیان شوند. همه مردان و زنان مساوی خلق شدند. ما هرگز به این وضعیت رضایت ندادیم ما همیشه تلاش کردیم که جامعه فراگیر تری داشته باشیم نه اینکه عده‌ای را از آن جدا کنیم. این نخستین رئیس جمهوری است که می‌گوید چنین چیزی (برابری) خاتمه یافته است. ما باید فرصت‌های اقتصادی، آموزش بهتر، مراقبت درمانی بهتر، دسترسی بهتر به مدارس، دسترسی بهتر به فرصت اخذ تسهیلات برای شروع کسب و کار‌ها را فراهم کنیم. من برنامه واضحی را تشریح کردم که چگونه باید این کار‌ها را انجام دهیم و به مردم فرصت دهیم؟ مسئله این است که به مردم فرصت دهیم ثروت آفرینی کنند همانطور که باید آن‌ها فارغ از خشونت باشند.
مجری: جناب رئیس جمهور ترامپ! همین پرسش را از شما می‌پرسم. می‌خواهم مستقیما با این خانواده‌ها صحبت کنید. آیا شما درک می‌کنید که چرا این والدین نگران فرزندان خود هستند؟
ترامپ: بله درک می‌کنم. وی (بایدن) ۴۷ سال در دولت بود، ولی هرگز هیچ کاری نکرد جز اینکه در سال ۱۹۹۴ به جامعه سیاه پوستان آسیب زیادی رساند. وی آن‌ها را «ابَر درنده» نامید. شما (بایدن) در سال ۱۹۹۴ در طرح خود درباره جرم چنین چیزی را بیان کردید. هیچ کس بیش از دونالد ترامپ برای جامعه سیاه پوستان کار نکرد. اگر نگاه کنید - به استثناء آبراهام لینکلن البته احتمالا - هیچ کس دیگری مثل من کار نکرد (خنده جو بایدن). اصلاح عدالت کیفری کاری بود که من کردم. اوباما و جو این کار را نکردند. فکر نمی‌کنم حتی برای این کار تلاش هم کرده باشند، چون آن‌ها هیچ بختی برای انجام دادن این کار نداشتند. شاید آن‌ها خواسته باشند این کار را انجام دهند. من برای اینکه این کار را انجام دهم مجبور شدم خیلی‌ها را وادار به انجام کار کنم. خیلی کار آسانی نبود. همه می‌دانند از جمله افراد لیبرال می‌دانند. آن‌ها در کاخ سفید فریاد می‌زدند، ولی دو هفته بعد به من گفتند ما باید او (بایدن) را شکست دهیم. اصلاح عدالت کیفری، اصلاح زندان‌ها و ایجاد مناطق فرصت آفرینی جزو این کار‌ها بود. «تیم اسکات» که سناتوری فوق العاده از کارولینای جنوبی است طرح منطقه فرصت آفرینی را ارائه کرد. این برنامه یکی از موفق‌ترین برنامه‌ها است. افراد در این باره صحبت نمی‌کنند. سرمایه گذاری بسیار زیادی دارد انجام می‌شود. بزرگترین ذینفعان این طرح، سیاه پوستان و اسپانیولی زبان‌ها هستند. دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که به صورت سنتی متعلق به سیاه پوستان بودند نفع می‌برند. من پس از سه سال ورود به دولت برخی از این افراد را دوست دارم. آن‌ها فوق العاده هستند. من گفتم چرا شما (سیاه پوستان دانشجو) مرتبا به کاخ سفید مراجعه می‌کنید؟ آن‌ها گفتند که، چون پول نداریم! من گفتم که لازم نیست شما هر ساله مراجعه کنید. آن‌ها گفتند، چون پول نداریم بازمی گردیم. ما مجبوریم هر ساله بازگردیم! (چرا؟)، چون رئیس جمهور اوباما هرگز به آن‌ها بودجه بلند مدت نمی‌داد! من این کار را کردم. من بودجه بلند مدت ۱۰ ساله به آن‌ها دادم و به آن‌ها بیش از پولی که می‌خواستند پرداخت کردم. من به آن‌ها گفتم که فکر می‌کنم پول بیشتری لازم دارند. من گفتم تنها بخش بدِ مسئله این است که شاید من دیگر شما (سیاه پوستان را مجددا در کاخ سفید) نبینم. من با ان‌ها روابط دوستانه دارم، آن‌ها من را دوست دارند و من آن‌ها را دوست دارم. من دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها را نجات دادم.
مجری: جناب معاون رئیس جمهور! پاسخ شما چیست؟
بایدن: پاسخ من این است که من هرگز چیزی را نگفتم او (ترامپ) مرا به گفتن آن متهم کرد. واقعیت این است که در سال ۲۰۰۰ پس از آنکه طرح جرم به قانون تبدیل شده بود این (ترامپ) همان فردی است که گفته بود مشکل طرح جرم این است که افراد به اندازه کافی زندانی نشدند! به وب سایت من مراجعه کنید. نقل قول و تاریخی را که وی این حرف را زده بود ببینید. وی درباره باند‌های جوانی صحبت کرد که شهر‌های ما را خراب خواهند کرد. وی کسی است که به دنبال گرفتن حکم اعدام برای پنج جوان بی گناه سیاه پوست بوده است. هیچ یک از این افراد گناهکار نیستند. وی در مورد حکم ۲۰ نفر تخفیف گرفت. ما احکام بیش از هزار نفر را تخفیف دادیم. همان قانونی که وی درباره اش صحبت می‌کند قانونی است که باراک اوباما شروع کننده اش بود. ما در وضعیتی هستیم که سیستم زندان فدرال آمریکا در دولت ما (بایدن و اوباما) شاهد کاهش ۳۸ هزار نفری بود. یکی از کار‌هایی که ما باید بکنیم این است که نباید «حبس اجباری حداقلی» در قانون داشته باشیم. به همین علت است که من به ایالت‌ها رقم ۲۰ میلیون دلار ارائه می‌کنم تا قوانین ایالتی خود را تغییر دهند و «حبس اجباری حداقلی» را از بین ببرند و دادگاه‌های مواد مخدر تشکیل دهند. هیچ کس به علت مشکل مواد مخدر نباید زندانی شود. آن‌ها باید به مراکز بازپروری فرستاده شوند نه اینکه حبس شوند. ما باید اساسا سیستم را تغییر بنیادین دهیم و من این کار را خواهم کرد.
ترامپ: چرا وی چهار سال پیش این کار را نکرد؟ چرا شما این کار را در زمانی که معاون رئیس جمهور بودید انجام ندادید؟
جناب معاون رئیس جمهور! شما همیشه می‌گویید که این کار یا آن کار را انجام خواهید داد، ولی شما در دولت بودید. شما کاری نکردید!
بایدن:ما کار کردیم.
ترامپ: می‌دانی جو! من به خاطر شما و باراک اوباما نامزد شدم! من نامزد شدم، چون شما عملکرد ضعیفی داشتید. اگر فکر می‌کردم شما عملکرد خوبی دارید هرگز نامزد نمی‌شدم.
جو بایدن در این لحظه خندید.
ترامپ گفت: به خاطر شما نامزد شدم. من الان به شما نگاه می‌کنم. شما سیاستمدار هستید. من به خاطر شما نامزد شدم.
مجری: جناب بایدن! پاسخ شما چیست؟
بایدن: امیدوارم که وی به من نگاه کند. اتفاقی که افتاده این است که شما (مردم آمریکا) می‌دانید که من چه کسی هستم؟ شما (مردم آمریکا) می‌دانید که او چه کسی است؟ شما (مردم آمریکا) شخصیت او را می‌شناسید و شخصیت من را هم می‌شناسید. شما (مردم آمریکا) اعتبار ما در زمینه بیان حقیقت را می‌دانید. من مشتاقم که این رقابت را داشته باشم. من از این رقابت خشنودم. شخصیت کشور به انتخابات گره خورده است. شخصیت‌های ما در صندوق رای گره خورده است. دقت کنید.
ترامپ: ببخشید. اگر این چیزهادرباره «خود» (شخصیت بایدن) روسیه، اوکراین، چین و دیگر کشور‌ها و عراق درست است پس وی یک سیاستمدار فاسد است. به من نگویید که شما چقدر معصوم هستید؟ شما را سیاستمدار فاسد خطاب می‌کنند.
بایدن: هیچ کس چنین چیزی نمی‌گوید
مجری خطاب به ترامپ که همچنان صحبت می‌کرد گفت: رئیس جمهور ترامپ! می‌خواهم درباره موضوع نژاد صحبت کنیم. ما اکنون درباره نژاد صحبت می‌کنیم.
بایدن: می‌خواهم به صحبت‌های وی پاسخ دهم، چون ۵۰ فردی که قبلا در اطلاعات ملی آمریکا کار می‌کردند گفتند چیز‌هایی که وی (ترامپ) من (بایدن) را متهم می‌کند طراحی روسیه است. پنج رئیس سابق سی. آی. ای. از هر دو حزب گفتند آنچه که او (ترامپ) می‌گوید مشتی آشغال است. هیچ کس حرف‌های او را باور نمی‌کند به جز رودی جولیانی که دوست خوب او است.
ترامپ: منظور شما این است که موضوع لپ تاپ اکنون یک فریبکاری دیگر است تا «روسیه، روسیه و روسیه» راه بیاندازند؟
مجری: می‌خواهم درباره مسئله نژاد صحبت کنیم. جناب رئیس جمهور! شما جنبش «جان سیاه پوستان مهم است» را به عنوان نماد نفرت توصیف کردید. شما ویدئویی را برای میلیون‌ها نفر از حامیان خود به اشتراک گذاشتید که مربوط به فردی است که فریاد «قدرت سفید پوستان» را سر می‌دهد! شما گفتید ورزشکاران حرفه‌ای سیاه پوست که از حقوق خود در اصلاحیه اول قانون اساسی استفاده می‌کنند باید اخراج شوند. شما برای آمریکایی‌ها چه حرفی دارید که می‌گویند این ادبیات رئیس جمهور باعث تقویت فضای نفرت و اختلاف نژادی می‌شود؟
ترامپ: نخستین باری که من (درباره) «جان سیاه پوستان مهم است» شنیدم زمانی بود که آن‌ها علیه پلیس شعار می‌دادند و گفتند که «خوک‌ها را به آتش می‌کشند» (اشاره به کلمه pigs در آمریکا که معنی آن خوک است، اما به صورت عامیانه برای پلیس بکار برده می‌شود)! من گفتم که این شعار وحشتناک است. آن‌ها داشتند راهپیمایی می‌کردند. نخستین چیزی که من از (جنبش) «جان سیاه پوستان مهم است» دیدم همین بود. به نظر من وحشتناک بود. درباره روابط من با همه افراد باید بگویم که من روابط عالی با همه دارم. نژاد پرستی من در این سالن از همه کمتر است!
مجری در ادامه پرسید: چه حرفی برای مردم آمریکا دارید که نگران این ادبیات هستند؟
ترامپ: من نمی‌دانم چه بگویم. من نظام عدالت کیفری و زندان‌ها را اصلاح کردم. من از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های سیاه پوستان محافظت کردم. من نمی‌دانم چه بگویم. آن‌ها هر چیزی می‌توانند بگویند. این موضوع من را ناراحت می‌کند. زیرا من اصلا فرد نژادپرستی نیستم. من حتی حضار را نمی‌توانم ببینم، زیرا فضا خیلی تاریک است. اما برای من مهم نیست که چه کسی در میان حضار قرار دارد. من در اینجا، تنها نفری هستم که به شدت با نژادپرستی مخالف هستم.
مجری مناظره در ادامه بحث برسر نژاد خطاب به بايدن گفت: آقای معاون رئیس جمهور، اجازه دهید همین سئوال را از شما بپرسم.
بایدن: ابراهام لینکلن که اینجاست (ترامپ!) یکی از نژادپرست‌ترین رئیس جمهور‌هایی است که ما در تاریخ مدرن سراغ داشته ایم. او (ترامپ) به هر آتش نژادپرستی دامن می‌زد. او در کمپین انتخاباتی اش گفت قصد دارم از شر متجاوزان به عنف مکزیکی خلاص شوم. او مسلمانان را صرفاً به دلیل مسلمان بودن منع کرد. او در همه جا می‌گشت و اوضاع را بدتر می‌کرد. دفعه قبل که ما مناظره می‌کردیم، ترامپ به گروه "پسران مغرور" گفت: "فعلاً عقب بایستید و آماده باشید. " این آدم (ترامپ) آدمی است که از ادبیات و زبان رمزگذاری شده و معنادار برای انتقال پیام‌های سیاسی خود و جلب حمایت هواداران استفاده می‌کند (آدم بسیار هوچی گری است.)
مجری: آقای رئیس جمهور ده ثانیه فرصت دارید که پاسخ دهید. تو به ابراهام لینکلن اشاره کردی. این را از کجا آوردی؟!
بایدن: تو گفتی که ابراهام لینکلن هستی!
ترامپ گفت: نه! نه! من گفتم از زمان ابراهام لینکلن تا کنون هیچ کس به اندازه من برای اجتماع سیاهپوستان کار نکرده است! من نگفتم من ابراهام لینکلن هستم! من گفتم از زمان ابراهام لینکولن تا کنون هیچ کس کار‌هایی را که من برای اجتماع سیاهپوستان انجام داده ام، انجام نداده است! اما تو هیچ کاری جز معرفی لایحه "جرائم" انجام نداده ای، لایحه‌ای که ده‌ها هزار سیاهپوست را به زندان افکنده است! می‌دانید اکنون چه اتفاقی برای رأی گیری افتاده است! نگاه کنید چه اتفاقی دارد می‌افتد!
مجری: آقای بایدن به شما فرصت می‌دهم تا در این مورد پاسخ دهید. لایحه "جرائم" که شما در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ از آن حمایت کردید به زندانی شدن ده‌ها هزار جوان سیاهپوست شد که با همراه داشتن اندکی مواد مخدر دستگیر می‌شدند. برخی از این افراد که اکنون پدر، پسر، برادر، عمو یا دایی شده اند از پیامد‌های این لایحه هنوز هم رنج می‌برند. این خانواده‌ها چرا باید به شما رأی دهند؟
بایدن: یکی از لوایحی که ما در دهه ۱۹۸۰ با رأی صد در صد سناتور‌ها تصویب کردیم، لایحه‌ای در مورد نحوه مقابله با مواد مخدر بود. این یک اشتباه بود و من از آن زمان به بعد تلاش کردم آن را اصلاح کنم، بویژه بحث مربوط به مقدار کوکائین. به همین دلیل است که من استدلال کرده ام که ما نباید هیچ کس را صرفاً به خاطر جرائم مربوط به مواد مخدر به زندان می‌فرستادیم. ما باید آن‌ها را به مراکز بازپروری می‌فرستادیم. ما باید در این مراکز هزینه کنیم. ما به همین دلیل دادگاه جرائم مواد مخدر را راه اندازی کردیم که هیچ گاه دوستان جمهوریخواه ترامپ بودجه آن را تأمین نکردند. آن‌ها نباید به خاطر یک مشکل مربوط به مواد مخدر یا مشروبات الکلی زندانی شوند، آن‌ها باید به مراکز درمانی بروند. این کاری است که ما سعی کرده ایم انجام دهیم، این کاری است که من تلاش کرده ام انجام دهم، زیرا مردم آمریکا اکنون پی برده اند که تصویب لوایح مربوط به جرائم مواد مخدر اشتباه بوده است.
ترامپ: پس چرا او این کار را انجام نداد! این سیاستمداران فقط حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند. پس چرا هیچ کاری انجام نداده است! (تقلید بایدن): "من وقتی رئیس جمهور شوم، این کار را می‌کنم! " تو به مدت هشت سال به همراه اوباما، معاون رئیس جمهور بودی، پس چرا این کار را نکردی! الان می‌گویی که انجام می‌دهی؟! تو فقط حرف می‌زنی و عمل نمی‌کنی!
بایدن: ما کار‌های زیادی انجام داده ایم. ما ۳۸ هزار زندانی را از زندان‌های فدرال آزاد کردیم. بیش از ۱۰۰۰ نفر عفو خوردند. این ما بودیم که لایحه‌ای را معرفی کردیم و گفتیم باید به الگوی رفتاری و برخورد نیرو‌های پلیس توجه شود. من می‌توانم این مسیر را ادامه دهم. ما این فرایند را شروع کرده بودیم، ولی در انتخابات شکست خوردیم. به همین دلیل است که من نامزد شده ام تا پیروز شوم و سیاست‌های هولناک ترامپ را معکوس کنم.
ترامپ: چرا شما طی هشت سال ریاست جمهوری اوباما این کار را نکردید؟! تو می‌گویی:: "من فلان می‌کنم، من بهمان می‌کنم! " شما ده‌ها هزار جوان سیاهپوست را به زندان افکندید، حال تو می‌گویی که ما این روند را معکوس می‌کنیم! تو طی هشت سال در کنار اوباما هیچ کاری نکردید! چون فقط حرف می‌زنید و عمل نمی‌کنید.
مجری: من می‌خواهم به سراغ بحث بعدی بروم.
بایدن: (در پاسخ باید بگویم:) یک کنگره جمهوریخواه! این پاسخ شماست!
مجری: به سراغ مسئله تغییرات آب و هوایی می‌رویم. شما در مورد این مسئله دیدگاه‌های کاملاً متضادی دارید. آقای رئیس جمهور شما می‌گویید مقررات زیست محیطی به حوزه مشاغل و بخش انرژی آسیب زده است. آقای بایدن، شما می‌گویید مقابله با تغییرات اقلیمی فرصت‌های جدید شغلی بوجود می‌آورد. این سوال برای هر دوی شماست: شما چگونه با تغییرات آب و هوایی مقابله می‌کنید و در عین حال از ایجاد مشاغل حمایت می‌کنید؟
ترامپ: ما یک برنامه برای کاشت هزاران میلیارد اصله درخت داریم، ما برنامه‌های مختلفی داریم. من محیط زیست را دوست دارم، اما می‌خواهم آب آشامیدنی زلال داشته باشم، هوایی پاکیزه داشته باشم. ما به لحاظ تولید کربن و انتشار گاز‌ها استاندارد بالایی داریم. آمار‌های ما به لحاظ انتشار گاز کربن، ظرف ۳۵ سال گذشته، بی سابقه بوده است. ما با صنایع خیلی خوب همکاری می‌کنیم، اما ببینید ما چه کار می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم: به چین نگاه کنید، هوا بسیار کثیف است! به هند نگاه کنید، هوا خیلی کثیف است! من از توافقنامه آب و هوایی پاریس به این دلیل خارج شدم، چون ما باید هزاران میلیارد دلار بپردازیم. با ما رفتار منصفانه‌ای نشد. زمانی که آن‌ها (دولت اوباما) ما را در این توافقنامه قرار دادند، من با آن موافق نبودم. این توافقنامه کسب و کار‌های ما را از بین می‌برد. من ده‌ها میلیون شغل، هزاران هزار شرکت را فدای این توافقنامه نمی‌کنم. این توافقنامه خیلی غیرمنصفانه بود. استاندارد‌های ما از چین و روسیه بهتر بوده است. عملکرد زیست محیطی دولت ما باورنکردنی است. ما بهترین هوا، بهترین آب و بهترین استاندارد‌های انتشار گاز کربن را داریم. ما صنایع خود را نابود نکرده ایم.
بایدن: تغییرات آب و هوایی و گرم شدن جهانی یک تهدید موجودیتی برای بشر است. ما یک تعهد اخلاقی داریم تا با آن برخورد کنیم. همه دانشمندان برجسته در دنیا به ما گفته اند وقت زیادی نداریم. آن‌ها گفته اند ما ظرف هشت سال آینده به نقطه‌ای بی بازگشت خواهیم رسید. این مرد (ترامپ) چهار سال تمام مقرراتی را که ما در زمینه آب و هوا وضع کرده بودیم لغو کرد و ما را در وضعیتی قرار داد که در آن با مشکلات جدی روبرو هستیم. ما یک فرصت خیلی خوب داریم. من توانستم هم سازمان‌های زیست محیطی و هم سازمان‌های کارگری را متقاعد کنم تا از برنامه زیست محیطی من حمایت کنند، زیرا این برنامه میلیون‌ها شغل جدید ایجاد می‌کند. برای مثال ما، ۵۰ هزار پمپ شارژ در بزرگراه‌های خود قرار می‌دهیم تا بتوانیم در آینده به سمت بازار خودرو‌های الکتریکی برویم. چین در حال حاضر این کار را انجام می‌دهد. ما در وضعیتی قرار خواهیم گرفت که می‌توانیم ۴ میلیون ساختمان را نوسازی کنیم تا اینقدر انرژی را به هدر ندهند. بدین ترتیب می‌توانیم از هدر رفتن صد‌ها میلیون بشکه نفت جلوگیری کنیم. ما می‌توانیم مشاغل بسیار زیادی تولید کنیم. در مجموع، این برنامه میلیون‌ها شغل ایجاد و از محیط زیست و سلامت و مشاغل ما محافظت می‌کند. شرکت‌ها در وال استریت گفته اند طرح من در واقع ۸۰ میلیون و ششصد هزار شغل ایجاد می‌کند، یعنی ۷ میلیون شغل بیشتر از طرح ترامپ. آن‌ها همچنین گفته اند که طرح من هزار میلیارد دلار بیشتر از طرح ترامپ به رشد اقتصادی کمک می‌کند.
ترامپ: آن‌ها آمدند و گفتند ۶ هزار و ۵۰۰ دلار از خانواده‌ها کم می‌شود! این بر اساس طرح بایدن است! طرح او یک فاجعه اقتصادی است! اگر به آنچه او می‌خواهد انجام دهد نگاه کنید ... (شنیده نشد) اصلاً می‌دانید که او چگونه طرح خود را نوشته است؟! "ای-او-سی" + ۳! (منظور ترامپ الکساندریا اوکازیو کورتز به اضافه سه همکار دیگر او در کنگره. این طرح ارتباطی با تغییرات آب و هوایی ندارد. طرح واقعی او صد هزار میلیارد دلار هزینه دارد. اگر ما به مدت صد سال، در بهترین شرایط قرار داشته باشیم، به چنین رقمی نزدیک هم نخواهیم شد. آن‌ها می‌خواهند خانه‌ها را بازسازی کنند! چون می‌خواهند پنجره‌های بزرگ را به پنجره‌های کوچک تبدیل کنند! از نظر آنها، اگر خانه‌ها اصلاً پنجره نداشته باشند خیلی خوب می‌شود! این مضحک‌ترین طرحی است که می‌توان دید. این طرح را آدم‌های باهوش نوشته نشده است! آن‌ها می‌خواهند صد هزار میلیارد دلار هزینه کنند و خانه‌ها را خراب کنند و خانه‌های جدید بسازند که پنجره‌های کوچک دارد. او کشور ما را خراب خواهد کرد!
بایدن: من نمی‌دانم این آمار و ارقام را از کجایش در می‌آورد! صد هزار میلیارد دلار! این طرح را همه گروه‌های زیست محیطی برجسته و همه گروه‌های کارگری تأیید کرده اند، زیرا آن‌ها می‌دانند این طرح باعث ایجاد مشاغل زیادی می‌شود و باعث می‌شود در آینده بتوانیم نفس بکشیم. در ضمن، سریع‌ترین صنعت در آمریکا، صنعت انرژی خورشیدی و بادی است. او فکر می‌کند باد باعث ایجاد سرطان می‌شود! اما صنعت انرژی خورشیدی سریع‌ترین صنعت در آمریکاست و دستمزد‌های خوبی را نصیب کارگران می‌کند. ۴۵ تا ۵۰ دلار در ساعت نصیب کارگران می‌شود. اگر هر مسیر نشان داده شده در طرح من را برویم می‌توانیم محیطی پاکیزه‌تر داشته باشیم و رشد اقتصادی بهتری داشته باشیم.
ترامپ: برای اولین بار، ما در حوزه انرژی مستقل شده ایم. ما به همه این کشور‌هایی که مجبور شدیم بر سر آن‌ها جنگ بکنیم -، چون که به انرژی شان نیاز داشتیم - دیگر نیازی نداریم. ما اکنون به لحاظ انرژی مستقل شده ایم. من بیشتر از تو در مورد انرژی باد می‌دانم. استفاده از انرژی باد بسیار پرهزینه است و همه پرنده‌ها را از بین می‌برد. خیلی هم قطع و وصل می‌شود! مشکلات زیادی دارد. در چین و آلمان از آسیاب‌های بادی استفاده می‌شود. اگر به انتشار گاز کربن اعتقاد داشته باشی، باید بگویم که گازی که در نتیجه سوخت این آسیاب‌های غول پیگر به بیرون متصاعد می‌شود بسیار زیاد است. اما من عاشق انرژی خورشیدی هستم. صنعت انرژی خورشیدی هنوز چنان قدرتمند نشده که بتواند کارخانه‌های عظیم ما را بچرخاند، کارخانه‌هایی که ما برای رقابت در دنیا به آن‌ها نیاز داریم. همه چیز‌هایی که تو می‌گویی رؤیا پردازی است. ما بهترین اقتصاد دنیا را داریم، اما اگر می‌خواهی اقتصاد را نابود کنی، صنعت نفت را نابود کن. در مورد صنعت "فرکینگ" (استخراج نفت شل) از او سوال کنید!
بایدن: من هیچگاه نگفته ام که با فرکینگ مخالف هستم.
ترامپ: تو این حرف را زده‌ای و صدایت ضبط شده است.
بایدن: پس نوار صدای من را نشان بده! آن را در وب سایت قرار بده! واقعیت این است که او دارد دروغ می‌گوید.
مجری: آیا ممنوعیت فراکنینگ را رد می‌کنید؟
بایدن: بله من این کار را می‌کنم، زیرا پاسخی که سایر صنایع ما نیاز دارند پاسخ است که به آن‌ها کمک کند تا در نهایت تا سال ۲۰۲۵ انتشار کربن شان به صفر برسد. اما من در حوزه فرکینگ با گذشت زمان کاری می‌کنم که بتوانیم گاز کربن انتشار یافته طی فرایند فرکینگ را گیر بیندازیم. ما می‌توانیم این کار را با سرمایه گذاری انجام دهیم.

مجری مناظره در ادامه پرسید: رنگین پوستان بسیار بیشتر احتمال دارد نزدیک پالایشگاه‌های نفت و کارخانه‌های شیمیایی زندگی کنند و نگران هستند این کارخانه‌های نزدیک محل زندگی شان موجب بیماری شود. دولت شما مقررات ناظر بر این گونه تاسیسات را ملغی کرده است، چرا این خانواده‌ها باید به شما فرصت دهند چهار سال دیگر در قدرت باشید؟
ترامپ در پاسخ گفت: خانواده‌هایی که درباره آن‌ها صحبت کردید، به کار گرفته شده اند و بیشترین پولی را که می‌توانند در می‌آورند. اگر به آمار‌هایی که ما برای لاتین تبارها، سیاهپوستان و آسیایی تبار‌ها به وجود آورده ایم نگاه کنید می‌بینید، ظرف مدت سه سال، ۹ برابر هشت سال این دو (منظور بایدن و باراک اوباما) بوده است. ۹ برابر بیشتر. من اماری درباره این افراد (که نزدیک کارخانه‌ها زندگی می‌کنند) ندارم، اما آن‌ها پول زیادی به دست می‌آورند. ما از نظر اقتصادی آن را نجات دادیم. وقتی نفت داشت به دلیل همه گیری داشت سقوط می‌کرد ما آن را نجات دادیم. ما عربستان سعودی، مکزیک و روسیه را واداشتیم که (تولید نفت خود را) کاهش دهند. ما صنعت نفت خود را نجات دادیم؛ و همه از بنزین ارزان برخورداند. بایدن در پاسخ گفت: او درکی از این مساله ندارد، کسانی که نزدیک کارخانه‌های مواد شیمیایی و پالایشگاه‌ها زندگی می‌کنند. من قبلا در دلاور در چنین محیطی زندگی می‌کردم وقتی مادرم من را با ماشین به مدرسه می‌توانستی آلودگی‌های نفتی را روی پنجره خودرو ببینی. به همین دلیل بود که بسیاری در ایالت من می‌مردند و به سرطان مبتلا می‌شدند. حقیقت این است که این خانواده‌های که نزدیک (محل آلوگی) زندگی می‌کنند، موضوع این نیست که چقدر هزینه می‌کنید بلکه مساله این است که چگونه ایمنی آن‌ها را حفظ می‌کنید. سئوال پایانی مناظره آخر میان جو بایدن و دونالد ترامپ:
مجری از هر دو نامزد پرسید تصور کنید مراسم تحلیف شما است، به آمریکایی‌هایی که به شما رای نداند چه خواهید گفت؟
ترامپ در پاسخ گفت: ما باید کشوری بسازیم که کاملا موفق است، همانطور که پیش از آمدن این بلا از چین بود. اکنون ما در حال بازسازی آن هستیم و آمار‌های خیره کننده‌ای داشته ایم، ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار فرصت شغلی ظرف مدت زمانی کوتاه و غیره. پیش از آمدن این بلا، من تماس‌هایی از سوی کسانی داشتم که در شرایط عادی با من تماس نمی‌گرفتند. آن‌ها می‌خواستند با هم باشیم.
ما بهترین آمار بیکاری در جامعه سیاهپوستان را در تاریخ کشورمان داشتیم، لاتین تبارها، زنان، آسیایی تبارها، افراد دارای مدرک دیپلم، فاقد مدرک دیپلم، فارغ التحصیلان ام آی تی، شاگرد اول کلاس، در همه گروه‌ها بهترین آمار را داشتیم. می‌دانید، طرف مقابل می‌خواست با هم باشیم، آن‌ها خواستار اتحاد بودند. موفقیت قرار است ما را در کنار یکدیگر قرار دهد. ما در مسیر پیشرفت قرار داریم. اما من مالیات‌ها را کاهش می‌دهم و او می‌خواهد مالیات‌ها را افزایش دهد و مقررات جدیدی برای هرچیزی وضع کند. او، آن (موفقیت) را نابود خواهد کرد. اگر پیروز شود شما شاهد رکودی خواهد بود که پیش از آن هرگز ندیده اید، ۴۰۱ (کی) شما (منظور برنامه مزایای بازنشستگی است) به فنا می‌رود و روز بسیار بسیار غم انگیزی برای کشور ما خواهد بود. بایدن در پاسخ به این سئوال گفت: من خواهم گفت من رئیس جمهوری آمریکا هستم و همه شما را نمایندگی می‌کنم چه به من رای داده باشید چه علیه من؛ و من مطمئن خواهم شد که شما نمایندگی خواهید شد. من یه شما امید خواهم داد. ما حرکت خواهیم کرد. ما علم را به وهم و خیال ترجیح خواهیم داد. ما امید را در برابر ترس انتخاب خواهیم کرد. ما انتخاب می‌کنیم رو به جلو حرکت کنیم چرا که فرصت‌های بزرگی در اختیار داریم، فرصت‌های بزرگی برای این که اوضاع را بهتر کنیم. ما می‌توانیم این اقتصاد را رشد دهیم. ما می‌توانیم با نژادپرستی سیستماتیک برخورد کنیم؛ و همزمان ما قادر خواهیم بود اطمینان حاصل کنیم که کشور ما با انرژی پاک پیش می‌رود، میلیون‌ها فرصت شغلی جدید ایجاد می‌کنیم؛ و این حقیقت دارد. این کاری است که قرار است انجام دهیم؛ و من خواهم گفت، همانطور که در شروع گفتم، چیزی که از صندوق‌ها بیرون می‌آید شخصیت کشور ما است، ابرو، افتخار و احترام، برخورد احترام آمیز با مردم، اطمینان از این که همه از فرصت‌های برابر برخوردارند، چیزی که ظرف چهار سال گذشته از آن محروم بوده اید.
نام شما

آدرس ايميل شما

ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1