کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گرانی به پهنای آسمان رسید

اوج گیری قیمت پرواز / به شعور مردم توهین نکنید

26 مهر 1399 ساعت 3:01

گرانی به پهنای آسمان رسید، اینبار قرعه گرانی از کف بازار مرغ و تخم مرغ تا مسکن به اوج آسمان پر کشید و پروازهای داخلی و خارجی را شامل شد.


گرانی به پهنای آسمان رسید، اینبار قرعه گرانی از کف بازار مرغ و تخم مرغ تا مسکن به اوج آسمان پر کشید و پروازهای داخلی و خارجی را شامل شد.
به گزارش کبنا، گرانی به پهنای آسمان رسید، اینبار قرعه گرانی از کف بازار مرغ، تخم مرغ و مسکن به اوج آسمان پر کشید و پروازهای داخلی و خارجی را شامل شد، کار هر روزیمان است از خروس خوان سحر تا بوق سگ در حال چرتکه انداختن حقوق ریالی خود در میانه قیمت‌های دلاری هستیم که مبادا تا پایان ماه مبلغی کسری بیاوریم. ریالی حقوق گرفتن و دلاری خرج کردن سخت است!
همه ماجرا زیر سر حباب قیمت ارز است حدودا دوسال قبل بود با شروع تحریم‌ها، ارز روز به روز گران و گرانتر شد تا جایی که مسئولان وعده ترکیدن این حباب را به امروز و فردا دادند فارغ از اینکه این حباب امروز در مرز۳۰ هزار تومان معادل ۳۰۰ هزار ریال ایرانی پا را بر روی گلوی ایرانیان گذاشته است و می‌فشارد؛ تا آنها را مجبور کند هر روز بر روی یکی از خواسته‌های اساسی خود از مسافرت گرفته تا خورد و خوراک چشم پوشی کنیم، اما این شرایط تا چه زمانی ادامه دارد؟!
همیشه پای ارز در میان است
در چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر افزایش قیمت پروازهای داخلی که از ب بسم الله تا نون پایانی آن به رشد قیمت «ارز» تمام می‌شد، قصه از آن‌جا شروع شد که انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در نرخ‌نامه‌ای جدید که براساس دلار ۲۷ هزارتومانی تعیین شده بود، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بیش از یک میلیون تومان افزایش داد. این تغییر قیمت در سال گذشته با ارز ۱۱ هزار تومانی صورت گرفت و تمام افزایش قیمت پروازها بین ۲۰۰ هزار تومان تا زیر یک میلیون تومان خلاصه می‌شد، اما امسال تغییری دیگری را شاهد بودیم، ویروسی چینی برنامه‌ای دیگر برای تک کتمان چید؛ در کنار رشد قیمت دلار، طلا و سکه شاهد رشد قیمت پروازها هستیم.اما باز این تمام ماجرا نبوده است!

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426610-1.jpg
شیوع کرونا جدای از خسارت جانی که به همراه داشته است هزینه مالی سنگینی را بر روی دوش دولت گذاشته است؛ تمام صنایع تولیدی کشور از جمله صنعت هوانوردی داخلی وابسته به صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار داد و البته تنها کشور ما از این پاندمی جهانی آسیب ندید؛ بسیاری از شرکت‌های هوانوردی دچار ضرر شدند. در کشور راه حل‌های بسیار برای حل نابسامانی اقتصادی  وجود دارد؛  شرکت‌های هواپیمایی کشور برای جبران ضرر و زیان در اولین اقدام خود شروع به تعدیل نیروی خود کردند اما این تعدیل نیروی جلوی ضرر و زیان آنها را نگرفت و در گام بعدی به صورت محترمانه اقدام به افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی کردند و امروز این زمزمه گرانی بلیت به پروازهای داخلی هم رسیده است.
استفاده حداکثری از صندلی‌های پرواز، آنچه مسئولان گفتند!
بعد از مصوبه ستاد ملی کرونا درباره الزام ایرلاین‌ها به استفاده حداکثری از ۶۰ درصد ظرفیت صندلی‌های پروازی و البته نوسانات نرخ دلار اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران، از ورود مجلس به پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد، به اعتقاد او نرخنامه غیرواقعی و غیر قابل پذیرش بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به این افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما می‌گوید: این اقدام به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، چون مردم توان پرداخت چنین هزینه‌هایی برای خرید بلیت هواپیما را ندارند. این افزایش قیمت‌ها فشار سنگینی به مردم و مسافران وارد می‌کند و بدون شک این رویکرد باعث کاهش استقبال مردم برای استفاده از پروازهای داخلی می‌شود.
ارز عامل گرانی بلیت‌ها پروازهاست
مدتی قبل‌تر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود در تفاهمی که از لحاظ پروتکلی بهداشتی با وزارت بهداشت و کمیته بهداشتی انجام گرفته است، معین شده چون هوای داخلی هواپیما هر سه دقیقه یک بار تخلیه می‌شود نگرانی از بابت ماندگاری یک هوای آلوده وجود ندارد. همچنین به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایکائو هم در سندی که منتشر کرد موضوع فاصله‌گذاری را الزام نکرد، اما این موضوع یعنی رعایت فاصله در سفرهای هوایی به لحاظ روانی و به خاطر اینکه یک مطالبه اجتماعی بود، انجام شده است. با هماهنگی وزارت بهداشت نشستن یک در میان صندلی هواپیماها الزامی شده و طبیعی است این مسئله روی هزینه بلیت تأثیر بگذارد. اما سوال اینجاست تاوان سنگین کرونا را مردم تا چه زمانی باید بدهند؟
دولت دخالتی در گرانی‌ها نداشته است!
 مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرده است که در راستای فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها، شرکت‌های هواپیمایی فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما را برای فروش عرضه کنند؛ این موضوع از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان هواپیمایی ابلاغ شده و سازمان هواپیمایی کشوری هم به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده که از اول آبان ماه ۹۹ فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها فروخته شود.
در ادامه این ماجرا تورج دهقانی ‌زنگنه، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: براساس ابلاغیه سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی از ابتدایی آبان ماه هواپیما باید با ظرفیت ۵۰ و ۶۰ درصدی پرواز کند. بر همین مبنا ایرلاین‌ها، انجمن شرکت‌های هواپیمایی دارند و براساس بخشنامه ۵۰ و ۶۰ درصدی و همچنین قیمت دلار، برای آنها نرخ‌های جدید را تعیین کرده است و دولت و سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما ندارند.
به شعور مردم توهین نکنید
علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران در این خصوص گفته است: وزارت راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت بلیت‌های هواپیمای مشورت و هماهنگی نکرده است، اگر فکر می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با دلار مقایسه می‌شود، بی‌احترامی به فهم و شعور مردم است، زیرا نیروی انسانی از خلبان گرفته تا بقیه پرسنل بر اساس ریال حقوق دریافت می‌کنند، سوخت هواپیما با ریال به فروش می‌رسد و هزینه تعمیرات و امثالهم با ریال محاسبه می‌شود. فقط در خریداری برخی از قطعات هواپیما که آن هم حدود ۱۰ درصد است از دلار استفاده می شود.
در ادامه این نقل و قول‌ها سیدمهدی فرشادان نماینده سنندج از سوال مجلس از وزیر راه به دلیل افزایش قیمت ۱۵۵ درصدی بلیت هواپیما خبر داده است و به خانه ملت می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به اصلاح مسائلی مانند عدم برقراری منظم پروازهای هوایی برخی استان‌ها و قیمت بلیط هواپیما اقدام کند، در غیر این صورت مجلس، سوال از وزیر راه و شهرسازی را در دستور کار قرار می‌گیرد.

فرشادان ادامه می‌دهد: شرکت‌های هواپیمایی هیچ وقت نمی‌گویند که هزینه‌های داخلی مانند نرخ دستمزد با توجه به افزایش نرخ دلار، کاهش چند برابری پیدا کرده است، حال این سوال مطرح می‌شود که چرا شرکت‌های هواپیمایی فقط در زمان فروش بلیت نرخ دلار را ملاک قرار می‌دهند! بسیاری از مشاغل در ایام شیوع کرونا دچار ضررهای مالی شده‌اند، حال چرا در ادا برای جبران خسارات مالی ایرلاین‌ها، مردم باید تحت فشار قرار بگیرند.
گرانی‌ها قابل کنترل نیست
در ادامه مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس در مورد زمزمه گرانی بلیت هواپیما به خانه ملت می‌گوید: بی‌برنامگی هفت ساله دولت منجر به رشد تورم در جامعه شده است؛ دولت عنوان می‌کند گرانی‌های قابل کنترل نیست! نرخ گذار خود دولت است، اکنون زمزمه گرانی بلیت هواپیما از پروازهای خارجی به پروازهای داخلی رسیده است.
وی ادامه می‌دهد: به دلیل عدم نظارت سیستم‌های داخلی و سازمان تعزیرات ایرلاین‌ها به بهانه‌ها مختلف از جمله تعطیلات اقدام به افزایش ۵ تا ۱۰ برابری قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی می‌کنند، زمانی که پیگیر ماجرای گرانی می‌شویم با اعلام بی‌اطلاعی شاهد حضور شرکت‌های صوری هستیم، عدم نظارتی که در مورد فروش بلیت شاهد بوده‌ ایم امروزه در زمینه رشد بی‌رویه قیمت بلیت هواپیمایی نظارگر هستیم.
نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: این بی نظمی‌ها را از مدتها قبل از کانال‌های تلگرامی تا اینستاگرامی شروع شده و امروزه کرونا مزید بر این دلیل شده تا شاهد نرخ های نجومی در حوزه فروش بلیت هواپیما در دنیای حقیقی هستیم که بیشتر آنها پشتوانه‌ای نداشته‌اند. امروزه شیوع کرونا و تحریم‌ها بیشتر پروازها را محدود به داخل کشور کرده است و شرکت‌های هواپیمایی با ریزش چندین برابری مسافران روبرو بوده‌اند؛ جبران این کسری مسافر در رشد قیمت بلیت محدود شده تا مقداری جبران کنند این کسادی بازار آنها باشد.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426610-2.jpg
عضو کمیسیون عمران می‌گوید: عدم شفافیت و عدم رقابت پذیری که در شرکت ایرلاین‌ها منجر شده است گاهی سخنانی عجیب می‌شنویم ایرلاین‌ها محل عرضه و تقاضا هستند، در کشورهای خارجی آپشن‌ها و مزایایی متفاوتی در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا بتواند بلیت‌های خود را بفروشند، اما در کشور ما نرخ بلیت مد نظر مسافران است به دلیل گرانی چرا که خدماتی دیگر ندارند.
قطر از کرونا به نفع خود استفاده کرد
یوسفی تاکید کرد: انحصار نانوشته‌ای در مورد پروازها داریم؛ عدم شفافیت در فروش بلیتث دلیل کمبود پروازها ایرلاین‌های است؛ این موضوع بازار بسیار جذاب برای دلالان و واسطه گران شده فرصتی برای شرکت هواپیمایی خارجی مثل قطر که از این نمد کلاهی برای خود درست می‌کنند .
سازمان هواپیمای کشوری و سیستم نظارتی شرایط جنگ اقتصادی باید به نفع مردم کار کنند نه اینکه روز به روز عرصه در حوزه مسائل اقتصادی به مردم تنگ‌تر از گذشته کنند؛ اگر مسئولان دولتی یا شرکت‌های خصوص هزینه پرواز هوایی خود را خودشان پرداخت می‌کردند؛ آیا باز حاضر به پرواز با هزینه نجومی هواپیما بودند؟
فرود اضطراری قیمت بلیت
در ادامه صدیف بدری عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم خبر لغو افزایش قیمت پروازهای داخلی تایید کرد و به خانه ملت می‌گوید: افزایش قیمت بلیت هواپیما پروازهای داخلی ارتباطی با افزایش قیمت ارز ندارد و طی آخرین جلسه‌ای مشترک بین شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری درباره قیمت بلیت هواپیما عنوان شد؛ بنا به اعلام خروجی این جلسه نرخ‌نامه جدید اعلام شده برای پروازهای داخلی لغو شده است.
نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: شرکت‌های هواپیمایی متفاوتی در کشور ما وجود دارد نمی‌توانم بحث رقابتی نبودن این صنعت را عاملی بر گرانی پروازهای خارجی و داخلی مطرح کنیم. 
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: پروازهای تهران استانبول با شیوع کرونا با مشکل مواجه شده بود و مسافران مجبور بودند برای رفتن به استانبول ابتدا به دوحه قطر و از آنجا به استانبول پرواز کنند به نوعی مسافران ایرانی در انحصار شرکت هوانوردی قطر بودند و سود این ماجرا به نفع کشور قطر تمام می‌شد که با گفتمانی که چند روز قبل مقامات سازمان هواپیمایی با همتای ترکیه‌ای خود داشتند این مشکل حل شده و امروزه پرواز مستقیم تهران به  استانبول حل شده و شاهد کاهش هزینه خرید بلیت به استانبول بودیم.
بدری با انتقاد از ضعف دپیلماسی در لغو پروازهای خارجی در اوج گیری کرونا می‌گوید: با شیوع کرونا انحصار پرواز خارجی کشور به صورت غیر مستقیم دست کشور قطر بود که این باز می‌گردد به ضعف دیپلماسی وزارت خارجی کشور ما، در این ماجرا باید سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به کنسلی پروازها عکس العمل سازنده داشتند نه منفعل که دیگر کشورها در این حوزه ورود پیدا کرده و سواستفاده کنند.
شیوع کرونا عاملی بر رشد گرانی‌ها
محبوبه اشرفی پیمان در گزارشی در خانه ملت نوشت: چرا قیمت بلیت هواپیما گران شده است؟ شیوع کرونا در همه جای دنیا با کاهش مسافرت همراه بود اما در کشور ما این ماجرا برعکس بود، مردم تا جای ممکن از هر مسیری که در اختیار دارند زمینی و هوایی پیدا و پنهان اقدام به مسافرت می‌کنند، ترسی هم از شیوع کرونا ندارند؛ چند عامل منجر به گرانی‌ها اخیر در صنعت هواپیمایی شد، گرانی امروزه در نتیجه بی‌برنامگی دولت در حوزه اقتصادی است که امروزه این گرانی را در رشد بی‌سابقه ارز، خودرو و مسکن می‌بینیم.
 ایرلاین‌ها تاکید می‌کنند دولت آن‌ها را وادار افزایش قیمت کرده است و مسافران را یکی درمیان بنشانند و ارز دولتی را هم از آن‌ها دریغ کرده‌ است؛ طبق گفته نمایندگان ارز برای مسافرت‌ها داخلی چندان اهمیتی نداشته، وقتی اقتصاد کشور نابسامان باشد، ماهیگیری از آب گل آلوده در سایه بی‌نظارتی بیشتر می‌شود، به نظر می‌رسد در اوضاع تحریمی کشور و شرایط کرونایی نه تنها این افزایش قیمت منجر به کسب درآمد شرکت‌های هوانوردی خارجی شده است بلکه منجر به رشد مسافران آنها می‌شود. اکثریت معتقدیم اگر مبلغی پرداخت می‌کنیم که خدمات دریافت کنیم چه بسا این خدمات بهترین باشد. تحریم ها، کرونا و رشد منفی اقتصادی به تمام مشاغل داخلی و خارجی کشور ما ضربه زده است در این میان صنعت گردشگری کشور با اتفاقات ناخوشایندی که در کشور رخ داد بیش از هر زمان دیگر آسیب خورد تا جایی که اگر اقدام به افزایش پروازهای داخلی ختم شود، بدون شک بیش از گذشته ضربه خواهد خورد.
 
وسایل حمل و نقل عمومی
کلام آخر؛ در آستانه روز به یاد ماندنی افزایش قیمت بنزین هستیم، در چنین شرایط اقتصادی حمل و نقل عمومی از مترو و اتوبوس گرفته تا قطار و هواپیما باید از مصرف کنندگان حمایت کنند نه اینکه آتشی بر خرمن آنها باشند و عاملی بر گرانی‌ها دیگر باشد، افزایش قیمت بلیت هواپیما لغو شد، کسی در مورد افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو ارزانترین وسیله نقلیه قشر کم درآمد جامعه صحبت نکرد، چرا خبر گرانی بلیت هواپیما که مختص گروه خاصی از جامعه بود با رسانه‌ای شدن پی در پی در آنی منقضی شده اما حمل و نقل عمومی که عده کثیری از قشر ضعیف جامعه هر روز از آن استفاده می‌کنند روز به روز در میانه گرانی‌ها به روزمرگی تبدیل شود بدون انفعال و عکس العملی مثبت ؟!


کد مطلب: 426610

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/426610/اوج-گیری-قیمت-پرواز-شعور-مردم-توهین-نکنید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1