تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۷
کد مطلب : ۴۲۴۳۰۵
مهم‌ترين بخش اظهارات روحاني در نشست ستاد اقتصادي طرح فروش داخلي نفت بود

سبد سهام نفتی‌ها در تالار بورس

۰
بورس، لنگرگاه نفتكش‌ها
کبنا ؛پس‌از اختلاف نظرهای روز دوشنبه، بالاخره مشخص شد که عرضه صندوق «دارا دوم» در راه است. تازه‌ترین خبرهای خصوصی‌سازی حاکی از آن است که دومین صندوق «ای‌تی‌اف» در دو هفته دیگر عرضه می‌شود. در همین خصوص وزیر اقتصاد می‌گوید «دارا دوم» در نخستین چهارشنبه شهریور ماه عرضه می‌شود و وزیر نفت نیز برای این کار اعلام آمادگی کرده است. چراکه در صندوق سرمایه‌گذاری دارا دوم، آن‌طور که پیش از این اعلام شده، ۲۰۰ سهم از نمادهای شبریز، شپنا، شتران و شبندر عرضه خواهد شد. بر این اساس عرضه بلوکی این سهام دیگر منتفی است.
در همین حال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در توئیتی از توافق وزیران نفت و اقتصاد در خصوص عرضه «دارا دوم» اظهار خرسندی کرد و نوشت: «اعتماد مردم سرمایه دولت است که تحت هیچ شرایطی نباید آسیب ببیند. اعضای دولت باید به قول‌هایی که به مردم می‌دهند، عمل کنند چون مردم فعالیت‌هایشان رابر مبنای تعهدات دولت تنظیم می‌کنند.» همچنین «علی ربیعی»، سخنگوی دولت هم درباره راه‌اندازی صندوق دارا دوم و عرضه سهام صنایع پالایشی و پتروشیمی در بورس در حساب توئیتری خود نوشت: امروز در ستاد اقتصادی دولت اتفاقات دو روز گذشته در خصوص صندوق دارادوم‬ (ETF) بررسی شد. هماهنگی‌ها انجام شد و این صندوق سریعاً عرضه می‌شود. مطابق دستور رئیس جمهوری دولت به اجرای تمام تعهدات پایبند است. جای نگرانی نیست حمایت از همه بخش‌های اقتصاد، سیاست تعطیل نشدنی دولت است. معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: نباید برخی اختلاف نظرهای جزیی درون دولت برای زندگی مردم و روند جاری اقتصاد کشور ایجاد مشکل کند. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توافق (بیژن نامدار زنگنه و فرهاد دژپسند) وزیران محترم نفت و اقتصاد مشکل پیش آمده برای عرضه سهام صنایع پالایشی و پتروشیمی و راه اندازی صندوق ETF ‫ دارا دوم در بورس برطرف شد و این توافق مورد حمایت قاطع دولت است و در روزهای آینده اجرایی خواهد شد.
5 شهریورماه، موعد عرضه دارا دوم
صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا دوم دولتی مانند دور قبل، با تخفیف ارائه می‌شود و این موضوع به جذابیت این صندوق‌های ETF می‌افزاید. اکنون وزیر اقتصاد می‌گوید که وزارتخانه متبوعش و وزارت نفت در خصوص صندوق ETF دارا دوم و عرضه آن در پنجم شهریورماه توافق کرده‌اند.
به‌گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند توضیح می‌دهد: در دولت یک برنامه زمانبندی برای عرضه سهام دولتی در طول سال وجود دارد و تلاش ما این است تا عرضه‌ها بر اساس این جداول تنظیم شده، صورت پذیرد. اما متأسفانه در خصوص دارا دوم، مختصر ناهماهنگی ایجاد شد. او درخصوص ناهماهنگی ایجاد شده، بیان می‌کند: در این زمینه اشکالی در اجرا وجود داشت. چرا که دستگاه تخصصی ذیربط این برداشت را داشت که مورد دارا دوم هم وزارت اقتصاد به مانند دارا اول می‌تواند نسبت به تأسیس صندوق اقدام کند. در حالی که در قانون بودجه تصریح شده است تأسیس صندوق‌ها باید توسط دستگاه تخصصی ذیربط انجام گیرد که در این مورد، وزارت نفت است. به‌گزارش «ایران» صندوق سرمایه‌گذاری دارا یکم متشکل از سهام بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، بیمه اتکایی و بیمه البرز بود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000424/nf00424305-2.jpg
علت اعلام عرضه بلوکی از سوی سازمان خصوصی سازی
دژپسند با اشاره به هماهنگی مطلوب با وزیر نفت ادامه می‌دهد: تأسیس صندوق دارا دوم مقداری به درازا کشید و از آنجا که طبق مصوبه هیأت واگذاری در صورتی که تا تاریخ مشخص شده، این صندوق تشکیل نشود، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند مستقیماً و به‌صورت بلوکی نسبت به عرضه سهام شرکت‌ها اقدام کند، روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی عرضه بلوکی را اعلام کرد. او در ادامه با اشاره به برطرف شدن ناهماهنگی به وجود آمده و متوقف شدن عرضه بلوکی شرکت‌های دارا دوم، بیان می‌کند: طی هماهنگی‌های انجام شده اخیر، مقرر شد تا وزارت نفت در اولین فرصت نسبت به تأسیس صندوق دارا دوم اقدام کند. بنابراین عملاً مشکلات مربوط به این صندوق مرتفع شده و من امیدوارم که در اولین چهارشنبه شهریورماه که مصادف با هفته دولت نیز هست، نسبت به عرضه این صندوق اقدام شود.
تخفیف ۳۰ درصدی ارزش سهام صندوق دارا دوم
پیش‌بینی می‌شد که صندوق دارا دوم نیز مانند صندوق دارا یکم با سقف خرید دو میلیون تومان و با 20 درصد تخفیف عرضه شود اما وزیر اقتصاد از افزایش سقف خرید و همین‌طور امکان افزایش تخفیف خبر می‌دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مزایای خرید باقی مانده سهام دولت در پتروشیمی اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس به‌صورت متمرکز و در قالب صندق دارا دوم، می‌گوید: همه مردم ایران در حالی می‌توانند در خرید این صندوق مشارکت داشته باشند که بر خلاف صندوق دارا یکم که سقف خرید در آن دو میلیون تومان بود، بنا داریم تا با اخذ مصوبه دولت این سقف را به پنج میلیون تومان افزایش دهیم.
او ادامه می‌دهد: خریداران این سهام همچنین در این معامله می‌توانند از امتیاز تخفیف ارزش سهام هم برخورد شوند، چرا که قانونگذار در دولت اجازه داده است تا با تخفیف ۳۰ درصدی ارزش سهام صندوق دارا دوم در روز عرضه، این صندوق در بازار بورس عرضه شود. به‌گزارش‌«ایران»، حدود 3.5 میلیون نفر از نخستین صندوق ETF دولت که در آن سهام پنج شرکت (سه بانک و دو بیمه) عرضه شد، استقبال کردند.
موافقت وزارت نفت برای تأسیس سریع ETF پالایشی
درباره دومین صندوق ETF دولت، وزیر نفت نیز روز گذشته هم در جمع خبرنگاران از موافقت وزارت نفت با تشکیل صندوق خبر داد و هم در توئیت شخصی خود در فضای مجازی درباره آن نوشت. به این ترتیب که بیژن زنگنه در صفحه خود در توئیتر بیان کرد: «با ارائه سهام پالایشگاه‌ها در بورس نه تنها مخالف نیستیم بلکه موافق هم هستیم. با توجه به درخواست اخیر وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، دستور داده شد که شرکت پالایش و پخش بسرعت نسبت به ایجاد صندوق ETF پالایشی اقدام کند.»
زنگنه همچنین در میان خبرنگاران حاضر شد و به موافقت وزارت نفت در این باره اشاره کرد. او توضیح داد که برای عرضه سهام پالایشگاه‌ها به هر شکلی که بخواهند عرضه کنند، همکاری می‌کنیم و هیچ مشکلی با وزارت امور اقتصاد و دارایی نداریم.
ایسنا به نقل از وزیر نفت می‌نویسد: ابتدا قرار بود سهام پالایشگاه در قالب ای‌تی‌اف باشد، سپس گفتند عرضه به شکل بلوکی خواهد بود و پس‌از آن گفته شد در صورت ارائه بلوکی، نمی‌توان این سهام را به‌صورت ای‌تی‌اف ارائه کرد. اما اکنون وزارت نفت به هر شکلی که بخواهند این سهام را ارائه کنند، همکاری می‌کند و هیچ مشکلی نداریم. هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت نیز در این زمینه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: هم‌اکنون آماده واگذاری تعداد بسیار بسیار محدودی از سهام پالایشگاه‌ها هستیم. از این تریبون نیز خدمت همه مردم و مسئولان اعلام می‌کنم به هر روشی که وزارت امور اقتصادی و دارایی تشخیص دهد این کار را انجام می‌دهیم.
افت شاخص بورس با سینگال‌های دارا دوم
در پی اختلاف نظرها روز دوشنبه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود که به‌دلیل مخالفت وزارت نفت با عرضه دارا دوم در ETF، سهام‌ پالایشی دولت تا سه هفته آینده به‌صورت بلوکی عرضه می‌شود. این موضوع شاخص بورس را تحت تأثیر قرار داد و در همان روز ۱۳ هزار واحد شاخص بورس افت کرد و بسیاری از نمادها در بازار قرمز پوش شد. این روند روز گذشته نیز ادامه داشت و شاخص کل با افت 65 هزار و 257 واحدی به کانال یک میلیون واحدی سقوط کرد و روی رقم یک میلیون و ۹۹۹ هزار و 857 متوقف شد. همچنین دیروز تقریباً اکثر نمادهای پالایشگاهی و مرتبط با گروه فرآورده‌های نفتی نزدیک به 5 درصد منفی شدند و همگی آنها قرمز پوش شدند. با این حال مقامات بازار سرمایه می‌گویند عرضه یا عدم عرضه این صندوق نباید روی شاخص اثر بگذارد. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه توضیح می‌دهد که سودآوری، دارایی و برنامه‌های آتی شرکت‌ها از جمله مهم‌ترین موارد تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران است و بنابراین تشکیل یا عدم تشکیل ETF جدید (دارا دوم) روی قیمت سهام شرکت‌هایی که قرار است وارد این صندوق شوند، اثری ندارد.
ایران نوشت: در همین حال پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، به نقل از محسن خدابخش می‌نویسد: قیمت سهام شرکت‌ها متأثر از عوامل بنیادی است و سرمایه‌گذاران باید با تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها اقدام به تصمیم‌گیری کنند. صرفنظر از ورود صندوق ای تی اف پالایشی‌ها، سهام شرکت‌های این صنعت از بنیاد مناسبی برخوردار بوده و این اخبار نباید بر روند عرضه و تقاضای سهام این شرکت‌ها اثر بگذارد. بر این اساس واکنش کنونی بازار در این خصوص از نظر مباحث مالی و بنیادی مورد قبول نیست و سهامداران هم باید در انجام معاملات خود به این موضوع دقت کنند و درگیر هیجانات نشوند.
در پایان خدابخش گفته است که سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد تا در صورت تصمیم‌گیری در زمینه تشکیل دارا دوم در اسرع وقت مجوزهای لازم را صادر کند. بر مبنای آنچه مسئولان می‌گویند صندوق دارا دوم در اولین چهارشنبه شهریور 1399 عرضه می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد. به نظر می‌رسد که از امروز اثر اخبار عرضه این صندوق نیز بر شاخص کل بورس کمرنگ شود. با این حال، کارشناسان مدام هشدار می‌دهند که فعالان بازار سرمایه هیجانات را کنار بگذارند و با منطق جلو بروند و با تصمیم هیجانی، دارایی‌های خود را حراج نکنند.


رييس‌جمهوري طرح‌هاي مبتني بر اقتصاد مردم‌محور و موثر در سامان دادن به بازار سرمايه را گامي مهم براي مقابله با تحريم نفتي توصيف كرد.
«گشايش اقتصادي» اسم رمز دولت براي اميد دادن به شهرونداني است كه دهك‌هاي قابل‌ توجهي از آنان زير چرخ دنده‌هاي تورم، بيكاري و هزار و يك مصيبت اقتصادي قد خم كرده‌اند. از كارگراني كه برخي از آنان قريب به ۵۰ روز است كه در اعتراض به سر مي‌برند تا كساني كه براي خريد يك قرص نان بايد كارت ملي يا حتي كارت دريافت يارانه‌شان را گرو نانوايي بگذارند. در اين اوضاع و احوال اقتصاد تحريمي كه اضافه شدن كرونا به آن تركيب بغرنج و بن‌بست‌گونه‌اي را به وجود آورده، رييس‌جمهوري و اعضاي هيات دولت پس از مدت‌ها مانور رسانه‌اي درباره آزادسازي سهام عدالت و عرضه سهام در بورس از يك گشايش اقتصادي صحبت مي‌كنند؛ گشايشي كه از هفته گذشته بحث از آن آغاز شد و طي چند روز گذشته، نشانه‌هايي از چيستي آن هويدا. رييس‌جمهوري دقيقا ۷ روز پيش و در جريان جلسه هيات دولت روز چهارشنبه نويد داد كه در جلسه سران قوا مباحثي مطرح است كه تا روز دوشنبه و در صورت موافقت رهبري، مي‌تواند گشايش‌هايي به ‌لحاظ اقتصادي ايجاد كرده و دست دولت را باز كند. همان زمان گمانه‌زني‌هاي متعددي در مورد اين گشايش يك‌باره اقتصادي در فضاي رسانه‌اي و مجازي از سوي كارشناسان اقتصادي و سياسي مطرح شد. همان زمان به يك‌باره ويديويي قديمي از حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي در فضاي مجازي دست به دست شد كه مربوط به ارديبهشت‌ماه امسال و ضيافت افطار رييس‌جمهوري با كنشگران سياسي بود. ويديويي كه در آن، مرعشي فروش نفت به مردم را پيشنهاد مي‌داد كه به باور او، مي‌تواند كسري بودجه را تا حدودي برطرف كند. ويديويي كه امروز به نظر مي‌رسد بي‌دليل و يك باره از آرشيو‌ها بيرون كشيده و پخش نشده ‌بود.  جلسه سران قوا بالاخره بعدازظهر روز دوشنبه، ۲۰ مردادماه برگزار شد. در حالي كه همه منتظر بودند خبري از تصميم سران قوا در راستاي گشايش اقتصادي منتشر شود؛ خبر نهايي تنها اشاره‌هايي مختصر به اين طرح بود. بر اساس آنچه از محتواي نشست اقتصادي سران قوا منتشر شد و آن‌طور كه رسانه‌هاي رسمي نوشتند، در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا پيشنهاد مطرح شده از سوي ستاد اقتصادي دولت براي مقابله با تحريم نفتي و هدايت نقدينگي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و آن‌طور كه اعلام شد حاضران اين نشست ضمن استقبال از آن، تصميمات لازم جهت نهايي شدن را اتخاذ كردند. اين اظهارات و كليدواژه‌هاي مقابله با تحريم نفتي و هدايت‌ نقدينگي نشان داد كه ويديوي منتشر شده از سخنان مرعشي همزمان با اعلام روحاني براي اتخاذ تصميمي اقتصادي احتمالا به محتواي طرح گشايش اقتصادي نزديك‌تر است. 
يك روز پس از جلسه سران قوا، رييس‌جمهوري در نشست ستاد اقتصادي دولت بار ديگر بر كنترل و هدايت نقدينگي تاكيد كرد. با اين حال مهم‌ترين بخش اظهارات او در اين نشست طرح فروش داخلي نفت و عرضه آن در بورس انرژي بود. او طرح‌هايي مبتني بر اقتصاد مردم‌محور و اقدامي موثر در راستاي سامان دادن به بازار سرمايه و بورس را گامي مهم براي مقابله با تحريم نفتي توصيف كرد و گفت از آنجا كه كليات آن در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا تصويب شده، شيوه اجرايي آن نيز به‌ زودي تدوين مي‌شود.  اما آنچه دولت در نظر دارد به نوعي فروش اوراق سلف نفتي است. 
پيشنهادي كه دولت‌ها به‌خصوص دولت‌هاي وابسته به نفت و تك‌محصولي عمدتا در زمان كسري بودجه يا زماني كه براي صادرات نفت يا مشتقات آن با مشكلاتي همچون تحريم مواجه مي‌شوند، از آن بهره مي‌جويند. با اجراي اين طرح به بياني ساده در واقع دولت نفت را به مردم پيش‌فروش مي‌كند تا در زمان سرسيد معيني اين نفت را در بازار جهاني كه پشتوانه آن اين اوراق است، نقدا به فروش برساند و سپس اصل پول و سود آن را به خريدار بازگرداند. در اين روش پرداخت ماهانه يا در بازه‌هاي مشخص سود وجود ندارد و پس از سررسيد تعيين‌ شده، مبلغ و سود مشخص آن به خريدار پرداخت مي‌شود. اين بيان ساده‌اي از طرحي است كه احتمالا دولت درنظر دارد با آن، نقدينگي موجود را همچون چند ماه گذشته به بازار بورس هدايت كرده تا سرمايه‌هاي مردم به‌ جاي بازار ارز و طلا و مسكن و... كه افزايش تورم و قيمت را به همراه دارد، اين‌بار به سوي بورس انرژي سرريز شود. 
ديپلماسي، نفت و تكذيب‌هاي غيرمعمول
همزمان با انتشار محتواي جلسه ستاد اقتصادي دولت، ايلنا هم به نقل از يك منبع آگاه، از اجراي طرح پيشنهادي آلمان و انگليس براي مذاكره ميان تهران و واشنگتن براي برداشتن تحريم‌هاي غيرهدفمند تا پيش از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده خبر داد كه گفته ‌شده شرايط توافقي كه سال ۲۰۱۵ حاصل شد را احيا مي‌كند. البته اين خبر از سوي سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه تاييد نشده‌ است. او اين اظهارات را غيرواقعي خوانده و با تاكيد بر اينكه امريكا موظف است همه تحريم‌ها را لغو و به برجام بازگردد، هدف منتشركنندگان اين خبر را زيرسوال برده است. علي ربيعي، سخنگوي دولت نيز در پاسخ مكتوب به پرسش همشهري درمورد وساطت آلمان و البته انگليس براي رفع تحريم‌هايي كه بيشترين تاثير اقتصادي را بر زندگي مردم مي‌گذارند و حضور ايران در ميدان مذاكره هم گفته است: «تا زماني كه امريكا رويكرد خود را نسبت به ايران تغيير ندهد و عملا به ساز و كار برجام برنگردد و تحريم‌ها را عليه ملت ايران كنار نگذارد و خسارت‌ها را جبران نكند، در هيچ سطحي و هيچ مقامي با امريكا مذاكره نخواهيم داشت.» با اين حال در ادامه ربيعي تاكيد كرده كه جمهوري اسلامي در همكاري نزديك با ساير ملت‌هاي همسو از همه ابزار ديپلماتيك، سياسي و اقتصادي استفاده مي‌كند تا مطمئن شود كه دولت امريكا از ادامه رفتارهاي غيرعادي و ناسازگار با معيارهاي بين‌المللي مأيوس شده و شايد مهم‌تر از آن، بار ديگر تكرار كرده كه جمهوري اسلامي از بازگشت ترامپ در مسير جبران گذشته، استقبال مي‌كند؛ جملاتي كه به‌ روشني رويكردي تلطيف‌ شده نسبت به سخنگوي وزارت خارجه دارد. 
همزمان اما در حالي كه مقامات داخلي اين خبر را تكذيب مي‌كردند، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در نشست خبري با همتاي آلماني‌اش مدعي شد كه مسكو پيشنهادهاي جديدي ارايه كرده كه مي‌تواند به از‌سرگيري همكاري‌هاي بين اعضاي توافق هسته‌اي يا همان برجام كمك كند. در اين خبر كه خبرگزاري دولتي ايرنا منتشر كرده، لاوروف تاكيد دارد شركاي اروپايي روسيه نيز ايده‌هايي را در اين مورد پيشنهاد خواهند كرد.
فارغ از نگاه ديپلماتيك، به‌ لحاظ اقتصادي و بر‌اساس اين طرح اقتصادي مرتبط با فروش نفت كه احتمالا كسري بودجه را جبران مي‌كند، بايد مفري براي فروش نفت در بازار جهاني ايجاد كرد كه همين امر نيازمند حصول يك توافق بر سر تحريم‌هاي ايران خواهد بود. از همين‌رو همزماني طرح گشايش اقتصادي و اشاره‌هاي تلويحي كه اين روزها حسن روحاني در مورد تغيير شرايط اقتصادي و محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري در مورد لغو تحريم‌ها دارند، ‌نشان مي‌دهد كه در فضاي ديپلماسي كشور نيز تحركاتي وجود دارد اما تكذيب وزارت خارجه و البته تاكيد حسن روحاني بر تاييد و اجازه رهبري براي اجراي طرح گشايش اقتصادي نشان مي‌دهد كه شايد اين تحركات در سطوحي بالاتر از وزارت خارجه تصميم‌گيري ‌شود. از سويي اگرچه مدتي است مرسوم شده كه تصميم‌گيري‌هاي كلان و مهم اقتصادي به ‌جاي اينكه در مجلس اتخاذ شود، طي فرآيندي فراقانوني، در جلسات سران قوا به تصويب مي‌رسد اما تصميم‌گيري براي اين مورد در نشست سران قوا و منوط كردن آن به نظر رهبري نيز نشانه‌هاي ديگري از اين تحرك و تغيير وضعيت است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1