کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل سیاسی فضای گچساران بعد از رد اعتبار نامه تاجگردون؛

مردان میاندوره / گچساران داغ خواهد شد/ کاندیداهای احتمالی گچساران و باشت

19 تير 1399 ساعت 13:41

احتمالاً رد اعتبار نامه تاجگردون تا مدتی سرخوردگی سیاسی در میان بخشی از جامعه ایجاد خواهد کرد که این از تبعات مجلس یازدهم برای گچساران و باشت خواهد بود، اما از طرفی برای برخی افراد ممکن است، پرسش‌های زیادی در خصوص انتخابات میان دوره 1400 و اینکه چه کسانی در انتخابات میان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه گچساران و باشت کاندیدا می‌شوند، پیش بیاید.


«اعتبار نامه تاجگردون رد شد»، گزاره یک جمله بیشتر نبود، اما پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زیادی پیرامون این گزاره ایجاد خواهد شد. روز گذشته گفته شد کرسی منتخب حوزه انتخابیه گچساران و باشت در میان دوره‌ای مجلس یازدهم در خرداد 1400 همزمان با انتخابات ریاست جمهوری مشخص خواهد شد. یعنی گچساران و باشت تا آن موقع نماینده‌ای در مجلس ندارد.
شاید برای خیلی‌ها این سوال در ساعت‌های بعد رد اعتبارنامه تاجگردون به وجود می‌آید که آینده سیاسی گچساران و باشت چه می‌شود، خیلی‌ها این تصور را می‌کنند که در غیاب غلامرضا تاجگردون رفتاری با فرزندان دو شهرستان گچساران و باشت می‌شود که در دوران مجلس ششم و پس از نبود نماینده گچساران، و یا رفتاری که در زمان استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد روا داشتند و کمترین رشدی را به فرزندان این دو منطقه دادند پیش می آید و دوباره فضای مرکز استان برای گچسارانی ها و باشتی ها سنگین خواهد شد. اگر چه خیلی ها هم هستند و می گویند که غلامرضا تاجگردون خودش مانع رشد فرزند گچساران و باشت شد. بحث در این باره زیاد بوده و الان هم هست.
مردم گچساران و باشت در انتخابات 2 اسفند؛ 77 هزار و 841 تعرفه به صندوق رأی ریختند، رأیی که در واقع به پای انقلاب اسلامی ریخته شد، تاجگردون از این تعداد، 38 هزار و 422 رأی یعنی 50.2 آرا را به خود اختصاص داد و عنوان منتخب مردم شهرستان‌های گچساران و باشت را به دست آورد. سید قدرت الله حسینی بحرینی با ۲۱ هزار و ۴۱۴ رأی، اردلان زینل زاده با ۸۹۷۷ رأی و هومان عسکری با ۷۶۳۷ رأی جایگاه‌های بعدی این ماراتن سیاسی را به خود اختصاص دادند.
اما روز گذشته (18 تیرماه 99) همزمان با اتفاق کوی دانشگاه تهران در سال 78، بعد از یک ماه پر فراز و نشیب برای تاجگردون و معترضان به وی، جلسه علنی مجلس با موضوع بررسی پرونده تاجگردون برگزار شد و نمایندگان مجلس با 128 رأی به رد اعتبار نامه تاجگردون پاسخ مثبت دادند. بر این اساس تاجگردون هم اکنون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت نیست، رد اعتبار نامه تاجگردون واکنش‌های متعددی را در فضای مجازی به دنبال داشت: «از اول انقلاب تا کنون هیچ نماینده‌ای به اندازه شما برای مردم گچساران و باشت مفید نبوده و بنده با همه اختلاف سلیقه‌ای که با حضرتعالی داشتم بر اساس همین وجدان بیداری که خداوند به امثال بنده عنایت فرموده است به شما خسته نباشید و خدا قوت عرض می‌کنم.» «این را بدان و آگاه باش که مردم فهیم ما بخوبی همه چیز را می‌دانند که بعضی مرکز نشینان نمی‌خواهند و نمی‌گذارند، نیروهای فرهیخته و آگاه در بعضی مناطق رشد کنند آن روزی که بنده فریاد زدم که این بالایی‌ها از ناف به زیر به هم وصل‌اند پسر یکی داماد آن یکی است و دختر این یکی عروس آن یکی است و آن نطق‌ها و تذکرات آتشینی که در فتنه ۸۸ سر دادم و آن نطقی که هنگام معرفی دولت روحانی ایراد کردم که خیلی از این انقلابی نماها جرئت نداشتند به خانواده هاشمی بگویند بالای چشمت ابرو، بنده دله دزدی آن‌ها را فریاد زدم بیشترین کسانی که تمسخر کردند و ما را بایکوت نمودند، همین به اصطلاح اصولگرایان و انقلابی‌ها بودند.» «قطعاً سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی بر حقانیت شما در کمک به جبهه مقاومت شهادت خواهد داد و توقع این بود که سرداران و امیرانی که شاهد کمک‌های شما به نیروهای مسلح بودند در این موقعیت ساکت نمی‌نشستند.» این‌ها بخشی از نامه، علی محمد بزرگواری نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده به تاجگردون بود که بزرگواری می‌گوید: با وجدان بیدار اینها را می گویم.
(تصاویر) غلامرضا تاچگردون مجلس را ترک کرد
احتمالاً رد اعتبار نامه تاجگردون تا مدتی سرخوردگی سیاسی در میان بخشی از جامعه ایجاد خواهد کرد که این از تبعات مجلس یازدهم برای گچساران و باشت خواهد بود، اما از طرفی برای برخی افراد ممکن است پرسش‌های زیادی در خصوص انتخابات میان دوره 1400 و اینکه چه کسانی در انتخابات میان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه گچساران و باشت کاندیدا می‌شوند، پیش بیاید.
نظر زینل زاده درباره اجماع خود با سیدقدرت حسینی و عسگری/ تاکنون جلسه مشترکی با آقای حسینی و عسگری نداشتیم
اردلان زینل زاده شهردار سابق دوگنبدان
آیا دو باره سید قدرت حسینی بحرینی، زینل زاده، هومان عسکری پا به عرصه انتخابات می‌گذارند؟ یا اصولگرایان گچساران و باشت برنامه دیگری برای انتخابات آینده این دو شهرستان دارند. آیا دوباره علیمراد جعفری تن به رأی شورای اصولگرایان می‌گذارد و در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند؟ آیا شورای اصولگرایان میدان را برای ظهور جوانترهای تحصیل کرده و مدیری همانند غلامرضا پاکدل مرتفع می‌کنند. این‌ها سئوالاتی است که پرسیده می‌شود و کم کم فضای گچساران سیاسی‌ خواهد شد و کاندیداهای احتمالی به تکاپو می افتند. اصلاح طلبان گچساران و باشت قطعاً نقشه راهی دارند، آن‌ها دیگر خودشان را در مقابل با تاجگردون نمی‌دانند و حتماً با برنامه منسجم‌تری پا به عرصه می‌گذارند. معادلات سیاسی گچساران بسیار پیچده تر شده است، تاجگردونی ها به هیچ وجه نمی‌خواهند میدان را به سید قدرت و هواداران او بدهند، زینل زاده‌ها هم میانه خوبی با سید قدرت ندارند، از طرفی تاجگردونی ها بهتر می‌توانند با زینل زاده‌ها تعامل داشته باشند تا با سید قدرت و هوادارانش.
سید قدرت حسینی‌‌پور آب پاکی را روی دست مخالفان وحدت ریخت؛ تمام قد از گزینه نهایی اصولگرایان هر کس که باشد، حمایت می‌کنم و به نظر دوستانم احترام می‌گذارم
سید قدرت حسینی بحرینی
سید قدرت حسینی و خورشیدی دو فردی هستند که قبل از انتخابات اسفند 98 و بعد از آن انتقادهای زیادی از تاجگردون داشتند و این دو در نظر هواداران تاجگردون خیلی خوشایند نیستند. اما زینل زاده که روحیه متعادل‌تری از خود نشان داد، و کمتر از سایر هم حزبی‌های خود، تاجگردون را به باد انتقادهای تند و تیز گرفت، می‌تواند چشمی به سبد آرای تاجگردون داشته باشد.
اتحاد اصولگرایان در غیاب غلامرضا تاجگردون تا حدودی به هم می‌ریزد، و بر پیچیدگی انتخابات میان دوره مجلس یازدهم افزوده می‌شود. قشقایی‌ها هومان عسکری را دارند، کاندیدایی که محصول تاکتیک خورشیدی و فولادی وندا است. آیا او دوباره حاضر می‌شود که در این کارزار برای اصولگرایان و خورشیدی نقش ایفا کند یا خیر؟ فعلاً اطلاعاتی در دست نیست.
در مقابل، اصلاح طلبان حضور دارند، اصلاح طلبانی که از دست تاجگردون دل خور بودند و اصولگرایان را مخالف قلمداد می‌کنند.
تاجگردون به عنوان وزنه سنگین رقابت‌های انتخاباتی در گچساران، حتماً گزینه‌هایی دارد که روی میز بیاورد. او در جشن معروف خیابان بلادیان گفته بود؛ «اگر من نباشم، این ما هستیم که مشخص می‌کنیم چه کسی به مجلس برود.» شاید این حرف تاجگردون در آن روز، به نوعی پیش بینی آینده سیاسی خود بود.
ساسان تاجگردون، هادی زارع پور و عبدالرحیم رحیمی گزینه‌های هستند که احتمال دارد غلامرضا تاجگردون روی آنها نظر داشته باشد.
پیام تسلیت مدیرکل آموزش و پرورش به مناسبت درگذشت «تاج امیری»
هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد
هادی زارع پور (مدیرکل فعلی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد) در جایی گفته بود تا «حاج غلام» باشد من کاندیدای مجلس نمی‌شوم. او حدود 6 سال است که سکانداری آموزش و پرورش استان را برعهده دارد، چهره‌ای خوش اخلاق و کاریزماتیک که در اکثر محافل از او به نیکی یاد می‌کنند، زارع پور تنها مدیر تاجگردون است که کمترین حرف و حدیثی پیرامون او وجود دارد.
عبدالرحیم رحیمی: از نیروهای تاجگردون که با پرچم اصلاح طلبی به سمت فرماندار گچساران منصوب شد، جزو 4 فرماندار برتر در کشور شد اما در زمان رفتن رحیمی به بروجرد یکی از گمانه زنی‌هایی که به گوش می‌رسید این بود که رحیمی قصد کاندیداتوری داشته و به همین دلیل به بروجرد تبعید شد. اما همچنان یکی از شانس‌های کاندیداتوری و رفیق شفیق تاجگردون محسوب می‌شود. او از خود یک فرماندار مقتدر ساخت، تودیع پرطمطراق او از فرمانداری گچساران داد سایر فرمانداران شهرستان‌های استان را در آورد. معاون سیاسی و استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد تا هفته‌ها پاسخگوی معترضین و فعالین رسانه‌ای بودند.
ساسان تاجگردون: در انتخابات مجلس اخیر، نام ساسان تاجگردون به عنوان کاندیدا به گوش می‌خورد ولی همه اینها در صورتی بود که غلامرضا نخواهد نماینده شود، اما ساسان تاجگردون که در دوره‌ای رئیس برنامه و بودجه استان فارس بود و در حال حاضر نیز به عنوان معاونت وزارت گردشگری سمت دارد، یکی از ذخیره‌های خانواده تاجگردون و یکی از گزینه‌های احتمالی انتخابات گچساران و باشت خواهد بود، اما اینها در صورتی است که ساسان بخواهد از معاونت وزارت گردشگری دست بکشد و به رقابت‌های تنگاتنگ انتخاباتی در گچساران و باشت وارد شود.
اما اصولگرایان صف سنگین و شلوغی برای کاندیداتوری دارند. سیدقدرت حسینی: همچنان شانس بزرگ اصولگرایان سنتی است. هر چند سیدقدرت در روزهای آخر انتخاباتی و آخرین نطق خود کنش‌های جوزده و ذوق زده‌ی سیاسی داشت ولی پیش بینی برنده شدنش در انتخابات درست از آب درنیامد. همینطور احتمالاً کمک او به معترضان برای جمع آوری تخلفات تاجگردون و شتابزدگی و عکس او و هدایت خواه در فرودگاه، اشتباه دیگر حسینی بود. حسینی باید بداند که به خاطر همین شتابزدگی در شناسایی تخلفات تاجگردون و کمک به معترضان ممکن است حتی رأی موافقان خود را از دست بدهد. زیرا که بزرگ منشی یکی از خصلت‌های مردان بزرگ است.
هومان عسکری: خود را اصلاح طلبی معرفی کرد که با خیلی از اصولگرایان کار کرده است و البته در انتخابات اخیر توسط اصولگرایان به گود انتخابات وارد شد. جوان و باتجربه است و دغدغه دارد، با آنکه اهل استان فارس است ولی طی حضور با تاخیر خود که حتی یک ماه هم تبلیغات رسمی و غیررسمی نداشت، آرای خوبی از قشقایی را از آن خود کرد و یک پله پایین‌تر از زینل زاده‌ای ایستاد که حداقل یک سال در حال رایزنی برای حضور در انتخابات بود و تبلیغات به نسبت خوبی هم داشت.
اردلان زینل زاده: زینل زاده آنطور که از سخنانش برداشت می‌شد از نظر سیاسی مستقل است، ولی گزینه‌ی روی میز مسئول جبهه پایداری گچساران بود. زینل زاده که آراء بویراحمد گرمسیر را پشت خود داشت، سیاست آرام و بی حاشیه بودن را پیش گرفته بود که خصیصه شخصی خود وی نیز هست، ولی همانطور آرام هم، نفر سوم انتخابات شد و کنار رفت. زینل زاده تجربیات خوبی دارد ولی به نظر می‌آید وی باید سمت‌های مختلف مدیریتی را به دست بگیرد و با کوله بار بیشتری وارد گود انتخابات شود.

پاکدل موضع انتخاباتی خود را روشن کرد؛ بر وحدت آقایان زینل زاده و حسینی اصرار دارم /  هر دو عزیز در صحنه باشند، از آقای حسینی حمایت می‌کنم
غلامرضا پاکدل مدیرعامل اسبق شرکت نفت گچساران
غلامرضا پاکدل: مرد گفت و گو. کسی که یکی از منتقدان سرسخت تاجگردون در چند سال اخیر بود و از همین جهت مخالفان زیادی پیدا کرد. ولی پاکدل اهل گفت و گو، هیچ گاه دست از کنش رسانه‌ای برنداشت، نه مثل بعضی سیاستمدارها در انتقاد از رقیب، توهین در زبان چرخاند، و نه آرام است. شاید بتوان نام مدیر صریح و مؤدب را روی او گذاشت. پاکدل تجربه خوبی را در سطوح مختلف مدیریتی دارد، از طرفی فردی دانشگاهی و اهل گفت و گو است، متواضع است و در دوره اخیر، با وجود شایستگی از دور رقابت کنار کشید، همینطور به نظر می‌آید درد مردم را می‌فهمد ولی به دنبال عوام فریبی نیست. اما پاکدل در خصوص اینکه چرا کاندیدا نشده، در ماه‌های قبل از انتخابات گفته بود «در صورت استقبال و اقبال عمومی به خود کاندیدا خواهد شد». که به نظر می‌آید این گفته پاکدل ناشی از سرخوردگی مردم از نمایندگان ادوار گذشته و بی تفاوتی مردم، با وجود تعصبات شدید در جامعه، بوده است.
هوای گچساران و باشت در روزهای آینده داغ‌تر می‌شود و انتخابات میاندوره 1400 بر این داغی یقیناً بیشتر می‌افزاید. رسانه ها در این راستا نقش روشنگری بدون تعصب باید داشته باشند، همچنین مردم نیز باید با دیدگاه باز و بدون تعصب و با دنبال کردن دیدگاه های کاندیداهای مختلف و رزومه کاری آنها دست به انتخاب بزنند.


کد مطلب: 423050

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/423050/مردان-میاندوره-گچساران-داغ-خواهد-کاندیداهای-احتمالی-باشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1