تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۴۲۱۷۲۷
بررسی‌ها نشان می‌دهد

طوفانی که ترامپ درو می‌کند

۱
طوفانی که ترامپ درو می‌کند
کبنا ؛ ایرانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید "اگر باد بکارید طوفان درو می‌کنید"، این ضرب‌المثل حالا مصداق عمل رئیس‌جمهوری است که از ۲۰۱۶ تاکنون در هر نقطه از جهان و در داخل آمریکا جنجال آفرینی کرده است و دستاوردهای زیادی که ضمانت اجرایی آن تجارب بین‌المللی بود را به باد داد و اوضاع امروز آمریکا هم ناشی از همین رویکرد است.
دونالد ترامپ در بهم ریختن اوضاع داخلی آمریکا تنها نیست، بلکه یک تیم تندرو و آتشین مزاج او را دوره کرده و عملا کنترل را از دست وی خارج کرده اند. مایک پمپئو ، مایک پنس و رابرت اوبرایان و تا چندی پیش جان بولتون و سایر تندروهای کینه توز گرد رئیس جمهور ترامپ مانند کاتن و جولیانی حلقه زده اند و هر روز که می گذرد، هزینه های او را افزایش می دهند و شانس بالایش را برای انتخابات ۲۰۲۰ کاهش داده اند.
طی چهار سال گذشته ، ترامپ با مشاوره همین کارشناسان و اطرافیان، آمریکا را از چندین قطعنامه، قرارداد و توافق بزرگ بین المللی خارج ساخت؛ از معاهده آب و هوایی پاریس که به آینده زمین مربوط می شود تا برجام که پشت آن اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند و مهمترین آنها این روزها عملکرد شخصی و دولت وی در ارتباط با کرونا که آمریکایی ها را در معرض یک قتل عام بزرگ با بیش از ۱۰۰ هزار کشته قرار داده است.
طوفانی که ترامپ درو می‌کند
ورود حساب نشده او به بحران منطقه، اوضاع را دو چندان وخیم کرده، بطوری که بحران سوریه در مراحل پایانی دچار گره شد و عراقی که از شر داعش خلاص شده بود، دوباره خود را در برابر این گروه مخوف تروریستی دید. اینها نتیجه مشاوره های غلط و کینه توزانه پمپئو و همفکران او در کاخ سفید و وزارت خارجه است که ترور دو تن از فرماندهان ارشد جنگ علیه تروریسم در منطقه یعنی قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را برای بامداد یک روز زمستانی طراحی کردند و آنان را بطرز ناجوانمردانه ای به شهادت رساندند.
همچنین با ادامه سیاست ضد حقوق بشری خود در منطقه ، ملت یمن را طی این سال ها در بدترین شرایط زیستی و بهداشتی قرار دادند.
دملی که ترامپ ترکاند
اما در مجموعه رفتارها و عملکردهای ترامپ، کوبیدن بر طبل افراط گرایی و نژادپرستی، موضوعی بود که هم خطرناک تر است و هم طی این مدت چندان مورد توجه جامعه بین الملل و نخبگان جهانی قرار نگرفت و گویی کسی صدای آن را نشنید. البته میدان دادن به افراطی ها و راست گرایان تندرو و بعضا نژادپرست در آمریکا از همان سال ۲۰۱۶ آغاز شده بود؛ از همان روزهای تبلیغات انتخاباتی که آدم هایی مانند ریچارد اسپنسر نئونازی از ترامپ حمایت کردند.
بعدتر دامنه این جریان ضد صلح تا اروپا هم رسید، بطوری که نگرانی دولت های عضو اتحادیه را نیز به دنبال داشت و اوج آن حمله به قبرستان های یهودیان در برخی شهرهای اروپایی و از جمله در فرانسه بود.
حالا در بحبوحه اوضاع نابهنجار داخلی ناشی از گسترش شتابنده کرونا در آمریکا، آن خشونت ورزی ها و تشویق های به افراط گرایی، برای جامعه آمریکا به بار نشسته است، بطوری که قتل یک شهروند سیاه پوست به دست پلیس سفید، آتشی بپا کرد که اوج خشونت ورزی و افراط گرایی را در جامعه آمریکایی به نمایش گذاشت.
حالا کنترل سیلی که به راه افتاده برای ترامپ و تیم کینه ورزش چندان ساده نیست و به نظر نمی رسد نه ارتش و گارد ملی و نه تروریستی اعلام کردن جنبش موسوم به آنتی فا که خود را سازمانی ضد فاشیستی معرفی می کند و معمولا با افراط گرایان راست گرا درگیر هستند و البته آنها نیز در این مقابله هایشان از خشونت ابایی ندارند، بتواند به سادگی او را از گرداب حوادث نجات دهد.
چه کسانی ترامپ را بر لبه تیغ نشانده اند؟
اما فارغ از اینکه چه آینده ای در انتظار آمریکاست؟، باید پرسید که چه کسانی و  چه جریان هایی در آفرینش بحران های جاری که دست و پای ترامپ را بسته ، دخیل هستند؟
یکی از عوامل اصلی که ترامپ را به سمت آنارشیسم مدیریتی سوق داد، اندیشکده ها و موسسات پژوهشی هستند که عمدتا مورد حمایت سیاسی اسرائیل و حمایت مالی عربستان قرار دارند. پایگاه آمریکایی آنتی وار هفته گذشته و چند روز قبل از بحران نژادپرستی در گزارشی به این موضوع پرداخت و این سوال را مطرح کرد که چه کسانی ترامپ را به سمت جنگ و افراط گرایی هل می دهند؟ https://www.tabnak.ir/fa/news/۹۸۱۲۴۶/
یکی از چالش های مهم ترامپ در دوران ۴ ساله اولش ایران بوده است. او به محض ورود به کاخ سفید تحت مشورت تندروهای کینه توزی مانند بولتون و پمپئو و نزدیکانش کوشنر برای خروج از برجام که حاصل و دستاوردی بین المللی بود، شال و کلاه کرد. یکی از این سازمانها که در تحریک ترامپ نقش موثری داشت، سازمانی به نام «اتحاد علیه ایران هسته ای (UANI)» است که سال ۲۰۰۸ میلادی تأسیس و در سال ۲۰۱۴ تحت پوشش پروژه اتحاد برای مبارزه با افراط گرایی (CEPU) گسترش یافت و سازماندهی مجدد شد و جالب اینکه هدف خود را سازماندهی و تشدید فشار به ایران قرار داد.
این گروه طی سال های گذشته بیشترین حجم حملات خود را تحت عنوان "مقابله با افراط گرایی" معطوف به ایران کرده و جالب تر اینکه عربستان و امارات را قربانی افراط گرایی، آن هم در شرایطی که نقش عربستان در فاجعه تروریستی ۲۰۰۱ و کوبیدن هواپیماهای مسافری به برج های دوقلوی نیویورک ثابت شده و افکار عمومی جهان می داند که اصلی ترین حامی گروه های تروریستی در منطقه، بخصوص القاعده و داعش، عربستان و امارات بوده و هستند.
توماس فریدمن مجری آمریکایی و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی آمریکا هم در تازه ترین مقاله اش در نیویورک تایمز به نقش عربستان در دامن زدن به خشونت و ترور آن هم در داخل آمریکا اشاره دارد و آن اینکه آمریکا در دوره ترامپ نخستین حمله تروریستی مرگبار را به خاک خود تجربه کرده است؛ حمله ای که در خارج طراحی شده بود.
فریدمن می گوید "ویلیام بار" دادستان کل آمریکا و همچنین اف بی آی  تایید کرده اند اطلاعلات به دست آمده از تلفن های همراه یک کارآموز نیروی هوایی عربستان سعودی که در ۶ دسامبر ۲۰۱۹ ، ۳ ملوان آمریکایی را کشته و ۸ نفر دیگر را  در پایگاه هوایی "پنساکولا" زخمی کرده است، نشان می دهد این اقدامی تروریستی است و طراحی آن در خارج آمریکا انجام شده است.
دستگاه های اطلاعاتی آمریکا ،‌ از داده های تلفن همراه دریافته اند که "محمد سعید الشمرانی" نه تنها پیش از این حمله بلکه قبل از ورود به آمریکا در آگوست ۲۰۱۷، روابطی بسیار چشمگیر با القاعده در شبه جزیره عربستان داشته است و در حقیقت به ارتش عربستان پیوسته بود تا  «یک عملیات ویژه» را اجرا کند.
در هل دادن ترامپ به سمت افراط گرایی، البته اندیشکده ها و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی دیگری هم هستند که وظیفه آنان تحریک دولت های آمریکا جهت هدایت به سمت سیاست های تهاجمی در روابط خارجی است و عمدتا وابستگی های مالی و سیاسی به تل آویو و ریاض دارند. از جمله مهمترین این موسسات "بنیاد دفاع از دمکراسی" و "آمریکن اینترپرایز" است که همواره در حال نسخه پیچیدن هستند و ارائه تحلیل هایی بر پایه اطلاعات دروغ یکی از مهمترین شگردهای آنان است.
فرافکنی
این جریان تندرو در عین حال همواره کوشیده است ، همه مشکلات ناشی از سیاست های غلط دولت مرکزی در آمریکا را به خارج از این کشور منتقل کند. به عنوان مثال "رابرت اوبراین" مشاور امنیت ملی کاخ سفید  یکشنبه گذشته‌ در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای بی سی نیوز» در پاسخ به سئوال مجری برنامه در زمینه نحوه مقابله با مخالفان آمریکا همچون چین و روسیه  و تلاش ‌آن‌ها در ایجاد ناآرامی‌های بیشتر در این کشور، گفت که ممکن است فعالان روس چنین اقداماتی را در ایالات متحده انجام می‌دهند.
اوبراین درباره ایران نیز مدعی شد:«بله، به ایران نگاه کنید، این کشور به یقین در اینجا مشغول فعالیت است. شما این را می‌دانید. ما ابزارهایی در جعبه خود داریم. ما در حال همکاری نزدیک با متحدان خود هستیم. من با همکارانم، مشاوران امنیت ملی تلفنی گفت‌وگو می‌کنم و ما در روزهای آینده هم آنها را ملاقات خواهیم کرد.»
اما برخلاف عقل و منطق، رئیس جمهور آمریکا در توییت هایش از سرکوب معترضان به قتل یک شهروند سیاه پوست این کشور توسط نیروهای گارد ملی دفاع می کند و از تلاش برای «تروریست معرفی کردن» گروه‌هایی از متعرضان همچنان ابایی ندارد و همین مساله اعتراض های مسالمت آمیز را به سمت خشونت بیشتر می کشاند.
عاقبت کار؟
عاقبت کار آمریکا و ترامپ چه خواهد شد؟ آیا ترامپ که در تکاپوی بردن انتخابات ۲۰۲۰ در ماه نوامبر است ، می تواند بر بحران های داخلی که خود آفریننده آن است، فائق آید؟
در حال حاضر درباره آینده آمریکا نظرات و دیدگاه های مختلفی وجود دارد؛ برخی معتقدند که پیش بینی فروپاشی آمریکا و تکه تکه شدن آن در حال تحقق است و این پروسه که پیش بینی می شد طی چندین سال آینده به وقوع بپیوندد، سرعت گرفته و جلو افتاده است.
گروه دیگر می گویند، نظام سیاسی این کشور بزودی با ورود جریان سومی که قدرتمندتر از دو بلوک دمکرات و جمهوری خواه خواهد بود، فروخواهد پاشید و قانون اساسی این کشور شاهد تغییرات اساسی و بنیادین خواهد شد.
گروهی نیز هستند که این برداشت ها را قبول نداشته و معتقدند که با ورود جامعه آمریکا به فضای انتخاباتی و به محض تعیین تکلیف رئیس آینده کاخ سفید، سیستم آمریکا دوباره بر روی ریل سابق سوار خواهد شد و البته در این بین دو نگاه وجود دارد اولی حاکی از آن است که با انتخاب بایدن، عصر ترامپ به بایگانی تاریخ آمریکا می پیوندد و طرفداران ترامپ هم معتقدند که او در کاخ سفید ماندگار خواهد شد و این بحران ها را پشت سر خواهد گذاشت.
با همه اینها، حرکت های اعتراضی اخیر در آمریکا که در واکنش به قتل یک سیاه پوست به دست پلیس سفید صورت گرفت، رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک جنبش اجتماعی بزرگ و دامنه دار است؛ هرچند ترامپ تلاش می کند این حرکت اجتماعی را با برچسب وابستگی به برخی جریان های چپ خنثی کند.
انتخابات ۲۰۲۰؛ فرصت بایدن برای پیروزی
خبرگزاری د. پ. آ. آلمانی در مطلبی تحلیلی از شرایط آمریکا چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و نوشت: این یک کارزار انتخاباتی است که آمریکا پیشتر هرگز ندیده است. به دلیل بحران کرونا ، تظاهرات برای هفته ها تابو بوده است. اکنون اعتراضاتی در سراسر کشور وجود دارد و جو بایدن به آرامی جرات می کند دوباره از سایه خارج شود. آیا این موضوع به او آسیب می رساند یا در رقابت با دونالد ترامپ به او کمک می کند؟
انتخابات ۲۰۲۰؛ فرصت بایدن برای پیروزی
اگر جو بایدن تا کنون تنها درصدی از شانس برای پیروزی داشت، اکنون شرایط برای او بسیار ایده آل شده است؛ بیماری همه گیر کرونا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به بزرگترین بحران دوره تصدی وی در میانه سال انتخابات فرو برده، اقتصاد ایالات متحده سقوط کرده و ترامپ بزرگترین استدلال خود برای انتخاب مجدد را از دست داده است.
اکنون که خشم ناشی از مرگ جورج فلوید آمریکایی-آفریقایی تبار بخاطر خشونت پلیس ، نژادپرستی و بی عدالتی اجتماعی به سراسر کشور گسترش یافته، ترامپ به جای آرام کردن کشور و متحد کردن آن ، در حال تشدید شرایط است و تهدید می کند که در صورت لزوم ناآرامی ها را با ارتش پاسخ می دهد. در این شرایط بحرانی رئیس جمهوری عصبی به نظر می رسد و عدم اطمینان زیادی در مورد صلاحیتش در بین مردم به وجود آورده است.
این مسئله فرصت خوبی به معاون رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده «جو بایدن» داده تا ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر از کاخ سفید بیرون کند. در مواقع بحرانی ، میل به چیزهایی مانند ایجاد ثبات ، قابلیت اطمینان و همدلی در بین رای دهندگان رشد می کند و این دقیقا همان جایی است که ترامپ دیگر قدرتی ندارد. در اینجا است که بایدن می تواند بدرخشد. اما او نیز باید با مشکلات بجنگد و هنوز زمان زیادی برای انتخابات باقی مانده است. وضعیت از بسیاری جهات غیرقابل پیش بینی است.
انتخابات مقدماتی در ایالت‌ها
بایدن به عنوان رقیب ترامپ، تنها نامزد باقی مانده دموکرات ها است. روز سه‌شنبه در بحبوحه ناآرامی در این کشور ، هفت ایالت فدرال و پایتخت واشنگتن انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری را برگزار کردند و بایدن این فرصت را داشت که آراء بسیاری از نمایندگان را برای مجمع حزبی دموکرات ها در تابستان جمع کند. هر چند وی مدت ها است که به عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها در ریاست جمهوری انتخاب شده است.
ترامپ ۷۳ ساله مرتباً بایدن ۷۷ ساله را پیرمرد سالخورده ای معرفی می کند که از نظر روانی به اندازه کافی برای ریاست جمهوری مناسب نیست. او که هرگز فرصت لذت بردن از تمسخر رقبای خود از دست نمی دهد لقب «شرور خواب آلود» را به بایدن داده است. حتی ماهها پیش ، بایدن زمینه حملات بیشتر ترامپ را فراهم کرد: برای چندین هفته ، بایدن منحصراً در خانه خود در دلاور گیر کرده بود. او یک نوع استودیوی تلویزیونی را در آنجا برپا کرد تا رویدادهای انتخاباتی و مصاحبه های ویدیویی را از خانه انجام دهد. ترامپ او را مسخره کرد که در زیرزمین خانه پنهان شده است.
از سوی دیگر ترامپ هفته ها است که نقش خود را خوب بازی می کند ، تقریباً هر روز در مطبوعات حضور دارد و سفرهایی را نیز به سراسر کشور - با ترجیح مکان هایی که احتمالاً در طول انتخابات از نظر رقابتی خاص هستند- آغاز کرده است. وی همچنین در تلاش است هرچه سریعتر میزبان تجمعات مهم انتخاباتی باشد.
فرصت استثنایی برای بایدن
با این حال اعتراضات سراسری اخیر به بایدن جرات داد دوباره با دستانی پر قدم در صحنه رقابت بگذارد. طی چند روز گذشته ، او برای اولین بار در ماه ها اخیر دوباره خود را در معرض دید عموم قرار داده است. و بر خلاف ترامپ که سرسختانه از پوشیدن ماسک در ملا عام خودداری می کند، بایدن بیشتر با ماسک صورت و رعایت فاصله اجتماعی این حضور را به نمایش می گذارد.
اکنون این سوال پیش آمده که آیا این حضور بایدن به مبارزات انتخاباتی او آسیب می رساند یا مفیدتر است؟ زیرا بایدن می تواند خود را کمتر در معرض اشتباه قرار داده و در عوض صبر کند و ببیند چگونه ترامپ وضعیت خود را بدتر می کند.
ترامپ به خاطر اظهارنظرهایش در مورد مواجهه با کرونا و روش های درمان آن خود را در معرض انتقادهای زیادی قرار داده است. وی تقریباً هر روز با پیام های تهدیدآمیز خود علیه معترضان، به خشم عمومی علیه خود دامن می زند و حتی تهدید می کند که از ارتش آمریکا برای پایان دادن به ناآرامی ها استفاده خواهد کرد.
از طرف دیگر بایدن پیام های ترامپ را از طریق همه کانال ها ارسال می کند ، از این کشور می خواهد که در بحران سلامت کنار هم قرار بگیرد و در پشت سنگرهای اتحاد، با نژادپرستی مقابله کند. با توجه به رویکرد خودتخریبی رئیس جمهوری ، بایدن در مصاحبه ای گفت: 'عجیب است، هرچه او بیشتر در کاخ سفید باشد ، بیشتر به خودش آسیب می رساند.' و در پاسخ به تمسخر ترامپ مبنی بر اینکه وی خود را در خانه پنهان می کند، در جای دیگر گفت: 'واقعیت این است که ترامپ تاکنون بسیار خوب کار کرده و تقریباً در همه ایالتها عقب مانده است.

نتیجه: شرایط جدید حاصل افراط گری های پایان ناپذیر ترامپ و تیم تندرو او است که تداوم آن در یک دوره ۴ ساله دیگر می تواند تمامیت آمریکا را به خطر بیاندازد که در بدبینانه ترین حالت ، فروپاشی این کشور است و به نظر نمی رسد، حتی دست گرفتن انجیل و راه افتادن در خیابان ها و رفتن به کلیسا بتواند به ترامپ کمکی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1