تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۴۲۰۹۶۹
کدام ایالت‌ها سرنوشت انتخابات آمریکا را مشخص می‌کنند؟

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا؛ برگ برنده ترامپ چیست؟

۰
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا؛ برگ برنده ترامپ چیست؟
کبنا ؛
در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اهمیت برخی ایالت‌ها از بقیه بیشتر است. این ایالت‌ها که احتمالا نتیجه انتخابات بعدی آمریکا را مشخص خواهند کرد، در کانون توجه ناظران قرار دارند.
در انتخابات آمریکا همیشه برخی ایالت‌ها از نامزد‌های جمهوریخواه یا دمکرات‌ها حمایت می‌کنند. اما تعدادی ایالت نیز وجود دارند که معمولا از کاندیدای خاصی حمایت نمی‌کنند و در هر انتخابات ممکن است به یکی از کاندیدا‌های دمکرات یا جمهوریخواه رأی بدهند. در ادبیات سیاسی آمریکا، به ایالت‌هایی که گرایش سیاسی‌شان چندان مشخص نیست، «ایالت پرنوسان» (Swing state) گفته می‌شود و از آنجا که این نوع ایالت‌ها، میدان اصلی رقابت میان دو کاندیدای جمهوریخواه و دمکرات هستند، به آن‌ها «ایالت آوردگاه» (Battleground state) نیز اطلاق می‌شود.
درباره اینکه کدام ایالت‌های آمریکا، ایالت آوردگاه به شمار می‌روند، آمار دقیقی وجود ندارد. اما در آمارها، از حدودا ۱۰ تا ۱۶ ایالت به عنوان ایالت‌های پرنوسان نام برده می‌شود که عبارتند از: آریزونا، فلوریدا، ویسکانسن، میشیگان، پنسیلوانیا، کلرادو، آیوا، مینه‌سوتا، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، ویرجینیا، جورجیا، مین و نیومکسیکو. در این بین، پنج ایالت اول، به عنوان ایالت‌های کلیدی معروف هستند. در مقابل اینها، ایالت‌هایی هستند که گرایش سیاسی‌شان مشخص است و معمولا به یکی از نامزد‌های دمکرات یا جمهوریخواه رأی می‌دهند. این ایالت‌ها اصطلاحا «ایالت‌های امن» (Safe states) نام دارند. کاندیدا‌های جمهوریخواه و دمکرات، معمولا تبلیغات و فعالیت‌های خود را در ایالت‌های آوردگاه متمرکز می‌کنند. از این رو، این ایالت‌ها در مقایسه با ایالت‌های امن، شاهد رقابت‌های سنگینی هستند.
پیروزی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ مدیون برتری وی در آرای الکترال کالج تعدادی از ایالت‌های آوردگاه بود. بسیاری از این ایالت‌ها، از جمله ویسکانسن، میشیگان، پنسیلوانیا و فلوریدا، دو بار به باراک اوباما در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ رأی داده بودند. اما در سال ۲۰۱۶، موضع خود را تغییر داده و به ترامپ رأی دادند. اما این ایالت‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ به چه کسی رأی خواهند داد؟
 
کدام ایالت‌ها سرنوشت انتخابات آمریکا را مشخص می‌کنند؟
ایالت‌های آوردگاه ممکن است سرنوشت آرای الکترال کالج را مشخص کنند.

انتخابات ۲۰۲۰
برای پاسخ دادن به این سوال، چاره‌ای جز بررسی نظرسنجی‌ها وجود ندارد. هم اکنون، ناظران به دقت نظرسنجی‌ها در ایالت‌های آوردگاه را دنبال می‌کنند. خصوصا که اوضاع سیاسی آمریکا، در اثر بحران بیماری کووید-۱۹ به شدت پرنوسان شده است.

ترامپ و دمکرات‌ها تلاش می‌کنند ایالت‌های آوردگاه را به سمت خود جذب کنند. بعد از شیوع کرونا، فعالیت‌ها و سفر‌های انتخاباتی دونالد ترامپ محدود یا متوقف شد. اما همزمان با تلاش وی برای بازگشایی اقتصاد آمریکا، این سفر‌ها از سر گرفته شد. اولین سفر ترامپ در میانه بحرانه کرونا به ایالت آریزونا بود. همچنین، ترامپ روز پنج شنبه به ایالت پنسیلوانیا سفر می‌کند. هر دو این ایالت‌ها، جزو آوردگاه‌های کلیدی به شمار می‌روند. نتیجه تلاش‌های ترامپ و دمکرات‌ها برای جذب این آوردگاه‌ها در نظرسنجی‌های اخیر منعکس شده است.

در رابطه با اینکه این ایالت‌ها کدام یک از نامزد‌های انتخاباتی را ترجیح می‌دهند، نظرسنجی‌های متفاوتی منتشر شده است. قبل از اینکه به این نظرسنجی‌ها اشاره کرد باید این نکته را مدنظر قرار داد که این اواخر در نظرسنجی‌های ملی، جو بایدن نسبت به ترامپ موقعیت بهتری داشته است. امری که تا حدودی به بحران کرونا و پاسخ مناقشه‌برانگیز ترامپ به آن مربوط می‌شود.

برخی نظرسنجی‌های محلی در ایالت‌های آوردگاه، از برتری بایدن حکایت دارند. دانشکده حقوق دانشگاه مارکویت، بین سوم تا هفتم ماه مه، یک نظرسنجی در ایالت ویسکانسن انجام داد که طبق نتایج آن، بایدن سه درجه از ترامپ جلوتر است. در این نظرسنجی، ۴۳ درصد پاسخ‌دهندگان از ترامپ و ۴۶ درصد از بایدن حمایت کرده اند. موقعیت ترامپ و بایدن در فلوریدا هم مشابه ویسکانسن است. نظرسنجی شبکه فاکس نیوز، که بین ۱۸ تا ۲۱ آوریل در فلوریدا انجام شد، دقیقا همین نتایج را نشان داد. همچنین، در پنسیلوانیا و میشیگان نیز بایدن از ترامپ جلوتر است. نظرسنجی فاکس نیوز نشان داد که بایدن در میشیگان هشت درجه از ترامپ جلوتر است. در این ایالت ۴۹ درصد از بایدن و ۴۱ درصد از ترامپ حمایت کردند. نظرسنجی هارپر که در ماه آوریل انجام شد نیز نشان داد که بایدن در پنسیلوانیا شش درجه از ترامپ جلوتر است. در این ایالت، ۴۹ درصد از بایدن و ۴۳ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند.

بهبود موقعیت ترامپ
محبوبیت ترامپ در ماه آوریل، به طور گسترده متزلزل شد. نتایجی که وبگاه «فایو ثرتی ایت» منتشر کرده است، نشان می‌دهند در همه نظرسنجی‌هایی که در ماه آوریل در ایالت‌های کارولینای جنوبی، ویسکانسن، فلوریدا، پنسیلوانیا و میشیگان انجام شده اند، ترامپ از بایدن محبوبیت کمتری داشته است. در همین ماه، محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های ملی ۴۲ درصد و محبوبیت بایدن ۴۸ درصد بوده است که با نظرسنجی‌ها در ایالت‌های آوردگاه همخوانی دارد.

اما اخیرا موقعیت ترامپ و بایدن در آوردگاه‌ها تغییر کرده است. طبق یک نظرسنجی جدید سی ان ان که روز چهارشنبه منتشر شد، بایدن در نظرسنجی‌های ملی هنوز از ترامپ جلوتر است، اما وضعیت در آوردگاه‌ها به نفع ترامپ تغییر کرده است. بر اساس این نظرسنجی، ۵۱ درصد رأی‌دهندگان ثبت شده در سراسر آمریکا از بایدن و ۴۶ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند. اما در آوردگاه‌ها، ۵۲ درصد از ترامپ و ۴۵ درصد از بایدن حمایت می‌کنند. همچنین، ۵۰ درصد مستقل‌ها از ترامپ و ۴۶ درصد مستقل‌ها از بایدن حمایت می‌کنند.
 
 
بیشتر بخوانید:
 

به گفته سی ان ان، بزرگترین امتیاز ترامپ در مقابل بایدن در نظرسنجی‌ها، مدیریت اقتصاد آمریکاست. ۵۴ درصد رأی دهندگان گفته اند به ترامپ اعتماد دارند که اقتصاد کشور را بهتر مدیریت خواهد کرد. اما ۴۲ درصد مدیریت اقتصاد توسط بایدن را ترجیح داده اند. نظرسنجی سی ان ان بین هفتم تا دهم ماه مه جاری انجام شده و یکی از جدیدترین نظرسنجی‌ها در این زمینه است.

نتایج نظرسنجی سی ان ان به خوبی نشان می‌دهد که چرا ترامپ برای بازگشایی اقتصاد آمریکا با وجود استمرار بیماری کرونا عجله دارد. به رغم هشدار‌های مقامات بهداشتی و انتقادات محافل سیاسی و رسانه ای، ترامپ همچنان بر بازگشایی اقتصاد آمریکا اصرار می‌کند. او اخیرا در پاسخ به این انتقادات گفته است اگر اقتصاد آمریکا فعالیت خود را از سر گیرد ممکن است عده‌ای جان‌شان را در اثر بیماری کرونا از دست دهند. اما اقتصاد باید بازگشایی شود. در همین راستا، ترامپ شهروندان امریکا را «رزمنده» توصیف کرده است؛ رزمندگانی که ممکن است در فعالیت اقتصادی زیر سایه کرونا، جان‌شان را از دست بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1