کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

مقدم؛ استیضاح یا استعفا؟! / شهردار یاسوج یکشنبه به صحن علنی شورا می‌رود / مهدی روشنفکر 1400 با شورای شهر چه می‌کند؟

22 فروردين 1399 ساعت 4:46

با همه‌ی این تفاسیر، سال ۹۹ در صورت ماندگاری نستهن مقدم در منصب شهرداری یاسوج باید منتظر حواشی زیادی باشیم. مقدم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد او بهتر از هر کسی می‌داند که چرا اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج به دنبال استیضاح و یا استعفا او هستند.


بیش از یک سال تا پایان عمر پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر یاسوج مانده، شورای پنجم یاسوج به مراتب ضعیف‌تر از شورای چهارم عمل کرد، همانطوری که مدیریت محمد علی جاوید شهردار قبلی یاسوج با نستهن مقدم شهردار فعلی تفاوت‌ها و شباهت‌های زیادی دارد. پیچیدگی ترکیب شورای چهارم با پنجم آنقدر زیاد هست که به چشم می‌آید. جدال جاوید با برخی از اعضای شورا همیشه در صدر اخبار رسانه‌ها بود. اعضای شورای چهارم تا پایان مدیریت جاوید نتوانستند برای استیضاح او هماهنگ شوند. شورای پنجم نهایتاً بعد از کش و قوس‌های زیاد به شهرداری نستهن مقدم رأی دادند. در آن موقع محمدرحیم دهراب پور، خوبانی و نگین تاجی از مخالفین سر سخت مقدم بودند. در ادامه فعالیت شورا، دهراب پور با مقدم همراه شد.
اخیراً بحث اسیضاح نستهن مقدم شهردار یاسوج در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده و گفته می‌شود در جلسه یکشنبه (24 فروردین 99) از مقدم برای حضور در جلسه شورا دعوت شده است.
محمد رحیم دهراب پور عضو شورای اسلامی شهر یاسوج در این باره گفت: حقیقت، بحث استیضاح شهردار همیشه مطرح بوده و در دستور کار هم بوده، از یک سال پیش سه نفر از اعضای محترم شورا به دنبال استیضاح آقای مقدم شهردار یاسوج بوده‌اند و هستند. و چند بار از شهردار به صحن علنی شورا دعوت شد.
وی افزود: معمولاً بحث استیضاح شهردار مطرح بوده که گاهی یا همکاران حضور پیدا نمی‌کردند و یا آقای شهردار نمی‌آمدند. به همین خاطر مسئله استیضاح شهردار تا الان ادامه پیدا کرد.
عضو شورای اسلامی شهر یاسوج می‌گوید: در چند ماه اخیر 5 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر بر روی استیضاح یا استعفای آقای شهردار به توافق رسیدند که از لحاظ قانونی اگر این مسئله به نتیجه می‌رسید، تغییر شهردار انجام می‌گرفت.
دهراب‌پور اضافه کرد: اکنون هم استیضاح شهردار یاسوج در دستور کار هست و برای یکشنبه آینده (24 فروردین ماه 99) از ایشان هم برای حضور در صحن علنی شورا هم دعوت کرده‌اند.
وی در پاسخ به سئوالی که آیا سیاسیون هم در این اتفاقات شورا و شهرداری هم دخالت دارند؟ اظهار داشت: نه خیر، سیاسیون دخالتی نداشته‌اند. این حرکت صرفاً از سوی اعضای شورای شهر یاسوج هست و کسی از بیرون دخالت ندارند. ناگفته نماند که کسانی از بیرون برای عبور شورا از استیضاح شهردار وساطت می‌کنند. هم سیاسیون، هم برخی متنفذین و هم بعضی از مسئولان وساطت می‌کنند که شهردار استیضاح نشود.
دهراب‌پور همچنین در پاسخ به سئوالی که آیا انتخابات مجلس حوزه بویراحمد و دنا بر روی استیضاح شهردار تأثیر نداشته است؟ پاسخ داد که نه هیچ تاثیری نداشته است.
اتفاقات اخیر شهرداری یاسوج نشان می‌دهد که سال 99 و 1400 باید شاهد رخدادادهای مهمی در این نهاد بزرگ باشیم.
در فضای مجازی متن زیر منتشر شده است و ما آن را تأیید یا رد نمی‌کنیم. در این متن آمده است؛ «طی روزهایی که همه‌ی اذهان درگیر ویروس کرونا است و دغدغه همه مبارزه با کرونا و تلاش برای زنده ماندن و شکست کرونا می‌باشد، عده‌ای نیز هستند که از این فضای کرونایی سعی دارند نهایت استفاده را ببرند. این حرکات مصداق «گرفتن ماهی از آب گل‌آلود است».
اوایل هفته جاری، مرادزاده رییس دفتر شهردار یاسوج تحت فشارهای اعضا یا عضوی از شورای شهر مجبور به استعفا شد. طبق شنیده‌ها، دکتر مرادزاده به دلیل عدم پذیرش سفارشات برخی اعضای شورای شهر یاسوج، عطای پست در شهرداری را به لقایش بخشیده است.
در طی سال نود و هشت، بعد از انتخابات هیأت رئیسه‌ی جدید شورای اسلامی شهر یاسوج، موضوع استیضاح شهردار یاسوج از طرف سه عضو مخالف و رئیس شورای شهر در اخبار وصول شد؛ طبق شنیده‌ها، «مسعود خوبانی (رئیس شورا)، فرشاد نگین‌تاجی، علی اکبری‌تبار به عنوان موافقین استیضاح شهردار توانسته‌اند محمد رحیم دهراب‌پور دیگر عضو شورا را با خود همراه نمایند و رایزنی خود را با هدایت اکبری دیگر عضو شورا آغاز نموده‌اند و در پی مشکلات پیش آمده میان آن عضو شورا و مرادزاده رئیس دفتر شهردار، نستهن مقدم شهردار یاسوج را برای عزل مرادزاده تحت فشار قرار گرفت. شهردار یاسوج برخلاف میل برخی از اعضا به ادامه‌ی کار مرادزاده تمایل داشته است و همین باعث ایجاد اختلاف این اعضا و نستهن مقدم می‌شود و استیضاح و برکناری مقدم قوت می‌گیرد.»
همچنین گفته می‌شود، «مرادزاده بعد از اطلاع از تهدید نستهن مقدم از سوی این عضو شورا برای استیضاح، اجباراً تن به استعفا می‌دهد و نستهن مقدم با وساطت بزرگان و رایزنی‌ها تاکنون خود را از استیضاح دور نگه داشته، مسئله‌ای که دهراب پور هم به آن اشاره داشته است.»
با همه‌ی این تفاسیر، سال ۹۹ در صورت ماندگاری نستهن مقدم در منصب شهرداری یاسوج باید منتظر حواشی زیادی باشیم. مقدم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد او بهتر از هر کسی می‌داند که چرا اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج به دنبال استیضاح و یا استعفا او هستند.
اختلافات شهرداری و شورای شهر به مرز رسیده است و این احتمال وجود دارد که استیضاح یا استعفای شهردار هفته‌های آتی رقم بخورد. اما شورا و شهرداری 1400 کاملاً با الان متفاوت است. مهدی روشنفکر یقیناً در آنجا نقش مهمی ایفا کند و این احتمال می‌رود که او لیستی را برای انتخابات ششم شورای شهر یاسوج ارائه دهد.
باید منتظر باشیم راه زیادی در پیش است.


کد مطلب: 419689

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/419689/مقدم-استیضاح-یا-استعفا-شهردار-یاسوج-یکشنبه-صحن-علنی-شورا-می-رود-مهدی-روشنفکر-1400-شورای-شهر-می-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1