تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۴۱۸۷۱۶
آخرین اخبار کرونا در کهگیلویه و بویراحمد؛

نگرانی مردم کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت نانوایی‌ها / هشدار جدی استاندار به مسافران / توضیحات سردار برای مقابله کرونا / چرا مردم یاسوج کرونا را جدی نمی‌گیرند؟ / وضعیت آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد در 72 ساعت آینده

۰
نگرانی مردم کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت نانوایی‌ها / هشدار جدی استاندار به مسافران / توضیحات سردار برای مقابله کرونا / چرا مردم یاسوج کرونا را جدی نمی‌گیرند؟ / وضعیت آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد در 72 ساعت آینده
کبنا ؛
 حالا که ویروس کرونا به عنوان میهمان ناخوانده به سرعت در حال انتشار است لازم است نکاتی در اولویت باشد تا هر چه سریعتر این ویروس را شکست دهیم. علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، لازم است که مردم از تردد غیرضرور در شهر خودداری کنند و در خانه بمانند.  به غیر از این موضوعات، موارد دیگری است که دغدغه مردم شده است.
فارس نوشت: نانوایی‌ها یکی از آن مکان‌هایی است که رعایت نکات بهداشتی مورد توجه باشد. مردم تا حدودی از عدم رعایت نکات بهداشتی در این مکان‌ها نگران هستند.
شهروندان یاسوجی این نکات را ارسال کردند که در اغلب نانوایی‌ها یک فرد پول را می‌گیرد و همان فرد تان را تحویل می‌دهد و نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود و به شدت در این خصوص دغدغه دارند.
اما معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به این نگرانی مردم پاسخ داده و با بیان اینکه بهداشت نانوایی‌های کهگیلویه و بویراحمد به صورت روزانه رصد می‌شود، گفت: نظارت بر رعایت نکات بهداشتی در  نانوایی‌های استان برای مقابله با این ویروس بیش از گذشته و با جدیت دنبال می شود، تمامی نانواداران موظف شدند میز جلوی نانوایی خود را بعد از اتمام کار به درون واحد صنفی منتقل کنند.
وی بیان کرد: اگر این امکان وجود نداشته باشد صفحه روی میز به صورت متحرک طراحی که انتقال و جابه.جایی آن به داخل نانوایی پس از اتمام کار امکان پذیر باشد.
این مسوول بیان کرد: جهت رعایت مسائل بهداشتی در تمامی نانواها یک نفر فروشنده صرفا جهت اخذ وجه و کارت بانکی بکار گرفته شود و به هیچ عنوان نباید با تهیه و توزیع نان در تماس باشد، ضمن اینکه انتظار می‌رود مردم استان برای خرید و فروش در حد امکان از تبادل وجه نقد خودداری کنند.
وی با تاکید بر اینکه کارگران نانوا خانه‌ها موظف به استفاده از ماسک، دستکش و لباس کار مناسب هستند، بیان کرد: برای این افراد شستشوی مکرر دست‌ها هر نیم ساعت یکبار با مواد شوینده و ضدعفونی ضروری است، همچنین تمام تجهیزات نانوایی و سطوحی که نان روی آن قرار می‌گیرد باید به صورت روزانه قبل از شروع کار و در طول روز در حین کار جهت رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضدعفونی و گندزدایی شوند.
وی ابراز کرد: کلیه کارکنان نانواخانه‌ها قبل و بعد از اتمام کار موظف به استحمام، شستشو و تعویض لباس کار خواهند بود.ورود هرگونه افراد متفرقه به داخل نانوایی به طور مطلق ممنوع است.
وی عنوان کرد: کلیه روسای اتحادیه نانوا خانه‌ها در شهرستان‌های ۸‌گانه استان موظفند در ۴۸ ساعت آینده نسبت به تامین ژل ضدعفونی کننده و آب ژاول جهت ضدعفونی  واحدهای خبازی به ادارات صمت و مرکز بهداشت شهرستان های مربوطه مراجعه و اقلام مورد نیاز را دریافت کنند.
وی تصریح کرد: معاونت غذا و دارو موظف شد نسبت به تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده صنوف نانوا خانه‌های استان اقدام کند.



معاون اقتصادی استاندار گفت: حسن نظارت بر اجرای رعایت مسائل بهداشتی در نانواخانه های استان بر عهده مراکز بهداشتی شهرستان های ۸ گانه استان است.
وی عنوان کرد: کلیه دستگاه‌های عضو کمیسیون آرد و نان موظف هستند به محض مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سازمان صنعت، معدن و تجارت در مرکز استان و ادارات صمت در  شهرستان های تابعه اعلام تا تصمیمات قانونی اتخاذ شود.
صمیمی‌دوست نظارت بر صنوف خبازان را شامل نماینده صمت، تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی،  رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرستان تابعه و نماینده فرمانداران برشمرد و گفت: این افراد موظفند به صورت روزانه نسبت به بازرسی از واحدهای خبازی اقدام کرده و نتیجه عملکرد خود در شهرستان های ۸ گانه را به فرمانداران و رئیس صمت شهرستان‌ها اعلام کنند.
 
نماینده ولی‌فقیه در حال ضدعفونی کردن معابر شهر یاسوج
در این روزهایی که ویروس کرونا در کشور در حال گسترش هست و همه در تلاش برای شکست آن هستند ضدعفونی و گندزدایی معابر و خیابان‌ها و اماکن یکی از اقدامات مقابله‌ای با این ویروس منحوس است.
در همین راستا هیات‌های مذهبی شهرستان بویراحمد همگام با دیگر گروه‌ها و نهادها در حال ضدعفونی کردن محله‌های شهر یاسوج هستند.
کوروش اداره رئیس شورای هیئات مذهبی کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: در شرایط کنونی نیاز تلاش همه گروه‌ها برای مقابله با این ویروس هستیم که گروه جهادی معراج  هیئات مذهبی یاسوج در شام غریبان بانوی کربلا حضرت زینب(س) اقدام به ضدعفونی کردن معابر و محله‌های شهر یاسوج کردند.
وی از حضور حجت‌الاسلام حسینی نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه مرکز استان در این برنامه قدردانی کرد و افزود: نماینده ولی‌فقیه در جمع همسنگران جهادی در سنگر مبارزه با ویروس کرونا حاضر شد و اقدام به ضدعفونی کردن معابر و محله‌های شهر کردند.




 
با هزینه خودتان قرنطینه می‌شوید
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مسافران درخواست کرد که در تعطیلات نوروزی به این استان سفر نکنند.
  
قدردانی از اقدامات ضد کرونایی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که همه دستگاه‌ها جهت مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا پای کار آمده‌اند به اقدامات سپاه در این زمان اشاره می‌کند که با همه توان پای کار آمده و بیشترین بار همکاری بر دوش مجموعه و عوامل و پرسنل سپاه فتح استان است.
  
توضیحات سردار خرمدل در باره اقدامات سپاه فتح
فرمانده سپاه فتح استان کهگیولیه و بویراحمد از آخرین اقدامات انجام شده جهت مقابله و پیشگیری با کرونا خبر داد و گفت: اقداماتی مانند غربالگیری در مبادی شهرها و ساخت ماسک و ضدعفونی اماکن عمومی که این روزها به صورت شبانه‌روزی توسط سپاه فتح و بسیجیان استان انجام می‌شود.
 

اقدام ارزشمند 900 کسبه جمعه بازار یاسوج
در حالی که در جمعه بازار یاسوج 900 غرفه مربوط به کاسب‌های بعضا مستضعف با چندین سر عائله فعالیت می‌کنند و امنیت شغلی آن‌ها همواره مورد تهدید بوده اما وقتی مسوولان به دلیل شیوع ویروس کرونا از آن‌ها درخواست تعطیلی محل کسب و کار را کردند بدون هرگونه موضع‌گیری و به صورت خودجوش بازار را تعطیل کردند و همین موجب شد تا استاندار و فرماندار این اقدام را تحسین کرده و از کسبه جمعه بازار قدردانی شود.
  

کهگیلویه و بویراحمد فوت و مسمومیت ناشی از مصرف الکل ندارد

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون موردی از فوت و مسمومیت ناشی از مصرف الکل در استان نداشته ایم.
«محسن جلیل» افزود: برخی الکل‌های تقلبی در بازار است که باید مردم مراقب باشند که الکل‌هایی که برای ضدعفونی استفاده می کنند با درصد مناسب و پایین باشند.
وی اظهارکرد: اینکه مردم احساس گلو درد، سوزش در سینه و سرفه می کنند بخاطر استفاده نامناسب و غیراصولی از مواد ضدعفونی کننده از جمله وایتکس و کِلُر در منازل مسکونی و ادارات برای مقابله با کروناویروس است.
استفاده نامناسب از مواد ضدعفونی کننده منجر به کوری و مرگ می شود
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: استفاده نامناسب از مواد ضدعفونی کننده حتی می تواند باعث کوری و حتی مرگ شود.
همچنین «کامروز امینی»، مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون هیچ مورد فوت ناشی از مصرف الکل در این استان نداشته ایم.

دستور قضایی به ضابطین در مورد کرونا؛
در پی انتشار برخی اخبار کذب و جعلی در فضای رسانه ای و مجازی ، به ضابطان قضایی ابلاغ شد تا فضای رسانه ای و مجازی را بررسی ویژه و ادعاهای خلاف واقع در مورد شرایط اخیر کشور و شیوع ویروس کرونا را گزارش نمایند.
بر اساس دستور قضایی در کنار تلاش مسوولان برای مبارزه با شیوع کرونا، مقابله با اخبار جعلی و کذب و منتشرکنندگان آن که امنیت روحی و سلامت روانی جامعه را به خطر می اندازند باید با جدیت در دستور کار ضابطان قضایی باشد.
بر اساس این گزارش، ضابطان موظف هستند موارد ادعایی خلاف واقع را به صورت مستمر رصد کرده و گزارش خود در این مورد را به دادسرای تهران گزارش کنند.
با تشکیل شعبه ویژه در دادسرای تهران بلافاصله افراد مدعی احضار و در مورد اسناد مطالب عنوان شده از سوی انها تحقیق به عمل می آید.
بنابر دستور صادره، پرونده های ارجاع شده به شعبه ویژه، خارج از نوبت بررسی و اگر مطالب منتشره از سوی افراد فراخوانده شده خلاف واقع و کذب باشد، برخورد قضایی لازم صورت می گیرد.

20هزار ژل ضدعفونی کننده در داروخانه های گچساران توزیع شد
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: 20هزار عدد ژل ضدعفونی کننده در داروخانه های این شهرستان برای مصارف شهروندان توزیع شد.
سهراب صیدی اظهار کرد: در پی انتشار ویروس کرونا و نیاز مردم به این محصول بهداشتی تاکنون 20 هزار عدد ژل ضدعفونی کننده  در بین داروخانه‌های این شهرستان برای استفاده شهروندان توزیع شد.
 وی با بیان اینکه تقاضای مردم برای خرید محلول و ژل ضدعفونی کننده بسیار بالاست، عنوان کرد:  همه خطوط تولید یک کارخانه تولید کننده مواد آرایشی و بهداشتی  در استان به تولید ژل ضدعفونی کننده اختصاص یافت که با راه اندازی خط تولید ژل ضدعفونی کننده کمبودی در سطح استان و شهرستان مشاهده نمی‌شود.
 مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران  ماندن در خانه، شست و شوی مداوم دست ها با آب گرم و صابون، ضدعفونی روزانه سطوح پرکاربرد وسایلی چون گوشی تلفن همراه و سیستم های رایانه ای برای مقابله و جلوگیری از گسترش انتشار این ویروس اثربخش دانست.
وی با توصیه و تاکید به شهروندان در جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا گفت: شهروندان از خانه‌های خود کمتر خارج شده و در مراکز تجمعی حاضر نشوند.


چرا مردم یاسوج ویروس کرونا را جدی نمی گیرند؟
میادین ورودی شهرهم با تجمع دستفروشانی روبروست که بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی در حال مبادله ویروس هستند. زنان و کودکان بوته چین نیز در پیاده رو ها تجمع می کنند و بازارشان از بازار رسمی هم داغتر است.
مردم آنچنان موضوع ویروس کرونا را ساده گرفته اند که دنبال لباس عید و بساط سفره هفت سین و نوبت آرایشگاه از صبح تا شب در حال پرسه زدن در سطح شهر هستند. شهری که بیمارستان ، طلافروشی ، لباس فروشی ، مطب پزشکان و گیاهان دارویی ، دستفروش ، ساندویچی و رستورانش همه بدون هیچ نظم و قاعده ای کنار هم در حال فعالیت هستند و انگار هشدارهایی که درباره شیوع ویروس کرونا داده می شود مختص کشور و کره دیگری است.
اما چرا این همه هشدار درباره خطرات این ویروس اثر ندارد نیز موضوعی است که باید ریشه های آن را در دوگانه های حرف و عمل توصیه کنندگان ، نحوه اطلاع رسانی و برخی مشکلات فرهنگی جست و جو کرد.

اطلاع رسانی
بیراه نیست اگر بگوییم نحوه اطلاع رسانی مهمترین عاملی است که مردم این بیماری را جدی نمی گیرند. هر روز ساعت ۱۴ مردم پای رسانه ملی می نشینند و آمارها را می شنوند. آمارهایی که حکایت از آن دارد که استان کهگیلویه و بویراحمد استان پاکی است اما خود همین آمارها گمراه کننده هستند. زیرا در اعلام این آمار بسیاری از مسائل در نظر گرفته نمی شود. مثلا در هیچ کجای این آمارها اعلام نشده که استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استانهای آلوده ای چون بوشهر، فارس، اصفهان و چهار محال و بختیاری قرار دارد و یا این استان در مسیر ترانزیت جنوب به مرکز کشور است و روزانه صدها کامیون حمل سوخت ، کالاو اتوبوس و وسایل نقلیه  سبک از بنادر جنوبی از طریق این استان به اصفهان و تهران، یزد و مشهد رفته و بر می گردند.
با این حساب اگرچه جمعیت موارد مثبت به کرونا در استان ۱۱نفر است اما باید این جمعیت سیالی که در حال تردد بین استان هستند و میزان خطرشان را  نیز به آمارها اضافه کرد.
ممکن است بسیاری دلخوش به  انجام تست های غربالگری های در ورودی شهرهای استان باشند که این نیز باور اشتباهی است زیرا غربالگری و شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا زمانی می تواند موثر باشد که قرنطینه هم در کنار آن تعریف شده باشد. اینکه به یک نفر گفته شود شما مشکوک به ویروس کرونا هستید و لطفا خود را به اولین بیمارستان معرفی کنید آن هم برای افرادی که در حال تردد غیر ضروری هستند چه تاثیری می تواند داشته باشد؟ همین افراد وارد شهر  می شوند و بدون هیچ نگرانی برای سایرین، ویروس را انتشار می دهند و بعد هم به خانه بر می گردند در سوی دیگر مردم هم با این تصور که افراد مشکوک به بیماری  در ورودی شهرها غربال شده اند به فعالیت روزانه می پردازند و در معرض آلودگی قرار می گیرند.
آمارها از جنبه های دیگری هم می توانند گمراه کننده  باشند زیرا تنها کسانی در آمار بیماران کرونایی به شمار می آیند که نتایج آزمایش آنها مثبت شده باشد این در حالی است که بنا بر تحقیق خبرنگار ایرنا از منابع موثق در بیمارستان شهید جلیل تست بسیاری از افراد با تمامی علائم ویروس کرونا منفی می شود و پس از انجام سی تی اسکن مشخص می شود که گاه ریه این افراد تا ۵۰ درصد تخریب شده و یا درگیر بیماری هستند و اگر  این بیماری منجر به فوت این افراد هم شود چون آزمایششان منفی بوده پس در آمارها اعلام نمی شوند.

آمارهای گمراه کننده
نکته دیگر اینکه کمبود مواد و محلولهای کشت نمونه های گرفته شده از افراد مشکوک باعث می شود پروسه شناسایی افراد دارای ویروس طولانی شود در نتیجه ممکن است در روزهایی که از نظر مردم و در اطلاع رسانی آمار تغییر نکرده نمونه ای به آزمایشگاه ارسال نشده باشد یا نمونه گیری به تعداد محدود انجام شده باشد.
این طولانی شدن فرایند اعلام جواب آزمایش ها باعث می شود برخی از بیماران ترخیص شوند و یک هفته پس از ترخیص تازه معلوم می شود که جواب آزمایش آنها مثبت بوده در نتیجه از آنجایی که نه قرنطینه فردی و نه قرنطینه بهداشتی و حتی حفاظت فردی در میان این افراد رعایت نمی شود ممکن است روزانه ده ها نفر را در اطراف خود به بیماری آلوده کنند.
پس از اعلام جواب آزمایش ها نیز بسیاری از افراد از مراجعه به بیمارستان امتناع می کنند زیرا نگرش بسیاری از مبتلایان و خانواده های آنها نسبت به فرد مبتلا به ویروس کرونا باعث می شود که افراد نشانه های بیماری را پنهان کرده و یا کاملا نادیده بگیرند.
بخش دیگری از مشکلات اطلاع رسانی درباره ویروس کرونا و شیوع آن نیز در حوزه هایی است که اقدامات رسانه ای نتیجه عکس می دهد.
در حالی که رسانه های کشوری و استانی و محلی شامل روزنامه ، خبرگزاری و سایتها مردم را به ماندن در خانه و حفاظت فردی برای پیشگیری از ابتلا و شیوع بیماری دعوت می کنند شبکه دنا ( تلویزیون محلی کهگیلویه و بویراحمد) به بیمارستان شهید جلیل که بیمارستان قرنطینه بیماران کرونایی است می رود و سوالاتی از پرستاران و کادر پزشکی می پرسد که پاسخ آن چنین است.« بیماری کرونا جدی نیست و هر کس مبتلا شود به سرعت درمان می شود.بیماری کرونا بیماری پیرمردهاست»
اگرچه هدف برنامه سازان این شبکه ایجاد آرامش روانی و استرس زدایی از جامعه است اما برنامه هایشان نتیجه عکس داده آنچنان که در روستاها که تلویزیون تنها رسانه در دسترس مردم است،کسی ویروس کرونا را جدی نمی گیرد.حتی در سطح شهر نیز مخاطبان این رسانه به خطرات این ویروس بی توجه هستند.

مطب های پزشکان
اما همه مشکلات در اطلاع رسانی نیست. مردم آنچه را می بینند باور می کنند. وزیر ارتباطات اعلام کرد بیمارستانها ، پمپ بنزینها و سوپرمارکتها از مهمترین کانون های آلوده  به ویروس کرونا محسوب می شوند. همگی این مکانها دارای یک ویژگی مشترک هستند ممکن است در یک زمان خاص تردد در آنها زیاد نباشد اما در طول فعالیت خود صدها نفر به آنها مراجعه می کند. اگر تداوم رفت و آمد در این مکانها را به عنوان یک عامل شیوع در نظر بگیریم در مقیاس استانی و بومی برخی از مکانها دارای چنین ویژگیهایی هستند. به عنوان مثال در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کمبود پزشکان متخصص ، نزدیک شدن به تعطیلات عید و تعطیلی  برخی مطبهای خصوصی ، مطب پزشکانی که خدمت ارایه می دهند همواره ازدحامی در حد بیمارستان ها دارد.زیرا بسیاری از مردم ناگزیر به حضور در مطبها هستند اما به دلیل نداشتن تعریف درست از سیستم نوبت دهی جمعیت زیادی در مطبها ازدحام می کنند. سیستم نوبت دهی در شهر یاسوج به گونه ای است که زمان برای حضور بیمار تعریف نمی شود مثلا به بیمار گفته می شود از ساعت ۱۲ در مطب حضور داشته باشید تا نوبتتان برسد. و این انتظار ممکن است بین یک تا ۴ ساعت طول بکشد. برخی از پزشکان وقتی با اعتراض بیماران روبرو می شوند می گویند نمی توان برای ویزیت هر بیمار زمان خاصی را در نظر گرفت زیرا ممکن است بیماری زودتر کارش تمام شود و پزشک نمی تواند در این فاصله بیکار بماند. اما علاف شدن بیماران در ازدحام مطب ها از نظر پزشکان حتی در این شرایط بحرانی مساله مهمی نیست.با این اوصاف وقتی پزشک هم رعایت نمی کند طبیعی است که مردم عادی هم موضوع را جدی نگیرند.

کمبود تجهیزات در بیمارستانها
آنچنان که وزیر اراتباطات در اینستاگرام خود اشاره کرده است بیمارستانها خود به عنوان مهمترین کانون شیوع بیماری کرونا هستند. با این پیش فرض وقتی که کادر درمان در بیمارستانهای استان و خط مقدم مبارزه با کرونا یعنی بیمارستان شهید جلیل از حداقل های حفاظت فردی محروم هستند، طبیعی است مراجعه کنندگانی که در جریان کمبود ها نیستند به اشتباه تصور کنند موضوع جدی نیست چرا که از دید فردی که از بیرون می آید اگر موضوع جدی باشد پس باید پرستار و پزشکان خود بیش از هر کسی در حفاظت از خود بکوشند در حالی که کادر درمانی بیمارستان ها نه به دلیل ساده انگاری ویروس کرونا، بلکه به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات مجبورند بدون انجام اقدامات حفاظتی ایفای خدمت کنند.
حتی این کمبودها کادر درمان را نیز به اشتباه انداخته بود که ویروس جدی نیست زیرا در غیر این صورت وزارت بهداشت حتما امنیت رزمندگان خط مقدمش را تحت هر شرایطی تامین می کرد البته این تصور پس از مثبت شدن جواب ازمایش یکی از کادر درمان این بیمارستان از بین رفت و باعث شد مسئولان دانشگاه و بیمارستان نیز نسبت به کمبود تجهیزات برای کادر درمان بیمارستانها واکنش نشان داده و هشدار دهند.
داروخانه ها و مشکلاتی که هیچ وقت برطرف نمی شود
در حالی که در بسیاری از سوپر مارکت های شهر بسیاری از وسایل حفاظت شخصی از جمله ژل ضد عفونی کننده دست، دستکش و حتی ماسک و قرص های ویتامین به وفور یافت می شود اما داروخانه ها همچنان با کمبود روبه رو هستند.
اگر چه وجود این اقلام در سوپر مارکتها نشانه خوبی است اما طبق آنچه وزیر ارتباطات گزارش داده است سوپر مارکتها سومین مکان انتقال ویروس هستند پس این نشان می دهد سیستم توزیع داروخانه ای ایرادی دارد که با همه امتیازاتی که دارد نتوانسته بازار را اشباع کند که سوپر مارکتها که ناخواسته از مکانهای پر خطر محسوب می شوند به نسبت آنها عملکرد بهتری داشته است.
از حرف تا عمل توصیه کنندگان
وقتی مسئولان برای انجام هر کار و جلسه ای کارمندان و تعداد زیادی خبرنگار را جمع می کنند بی آنکه نکات و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند پس انتظار جدی گرفتن بیماری توسط مردمی که حرفها و عملها را به نظاره نشسته اند عبث است.
رمز پویا و شیوع ویروس کرونا
رمز دوم پویا نیز یکی از مشکلاتی است که باعث شده بانکها با ازدحام روبرو باشند. همزمانی الزام به استفاده از رمز پویا و شیوع ویروس کرونا باعث شده بسیاری مجبور به حضور فیزیکی در شعب بانکی شوند تا برای نخستین بار کارت خود را فعال کنند و نتیجه این شده که بانکها به عنوان یکی از نقاط پرخطر هم برای پرسنل بانکی و هم مراجعه کنندگان تبدیل شوند.
برای هشدار جدی به ساکنان شهر یاسوج لازم است ورودی های این شهر بشدت کنترل شوند و در صورت مشاهدی فرد با علائم مثبت کرونا سریعا با امبولانس به بیمارستان منتقل شوند و اینک کادر درمانی در قرنطینه های ورودی شهر یاسوج از نبود امکانات از جمله امبولانس گلایه دارند.
همچون شهر های دیگر کشور ،بازار یاسوج باید تعطیل شود تا از ازدحام جمعیت در شهر جلوگیری شود. مراکز درمانی برای درمان بیماران اختصاص داده شود و مطب خهای پزشکان نیز تعطیل شوند تا بتوان با این بیماری مهلک مبارزه کرد.
شمار بیماران کم کرونایی در یاسوج به آتش زیر خاکستر می ماند .شاید روزی فرا رسد که دیگر نتوان کاری کرد.

کرونا و افزایش خانه تکانی در کهگیلویه و بویراحمد
آیین خانه تکانی به عنوان یکی از سنت های استقبال از سال نو از دیرباز در نقاط مختلف کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد رواج داشته و امسال به دلیل انتشار ویروس کرونا با شدت بیشتری از سوی خانواده ها در حال انجام است.
ویروس کرونا اگرچه باعث رنگ باختن شور و حال آیین های زیبای نوروزی در روزهای پایانی امسال شده است اما باعث شده خانواده ها برای پاکیزه کردن خانه خود حساسیت بیشتری به خرج دهند.
در روزهای سختی که کشور سخت درگیر جدال با ویروس کووید ۱۹ است آیین های زیارت اهل قبور در آخرین پنجشنبه سال ، پخت شب عیدی برای مردگان و حتی چهارشنبه سوری به دلیل توصیه بر شرکت نکردن در تجمع ها در استان کهگیلویه و بویراحمد لغو شده و یا حداقل شور و حال هر سال را ندارد.
با وجودی که ۱۰روز تا پایان سال باقی مانده بازارهای کهگیلویه وبویراحمد هیچ نشانی از خریدهای شب عید را ندارند اما بازار فروش مواد ضدعفونی کننده و شست و شوی خانه گرم است.
خانه‌تکانی یا جاروبندان  یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی از جمله این استان که نوروز را جشن می‌گیرند به آن پایبند هستند.
در این آیین که تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شست و شو و تمیز می‌شوند افزون بر کشورمان در تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان نیز مرسوم است.
مراسم خانه تکانی نشات گرفته از این عقیده است که فروهرها سالی یک بار در آستانه فروردین ماه که ماه فروهرهاست، در رستاخیزی به خانه بازمی‌گردند و اگر خانه را پاکیزه و آراسته ببینند شاد و برای برکت خانه و شادکامی خانواده دعا می‌کنند.
در بیشتر روایت آمده است که جمشید پادشاه پیشدادی - پیش از آنکه بدست ضحاک کشته شود - پایه گذار جشن های نوروز و سنت هایی چون خانه تکانی است.
یک بانوی گچسارانی گفت: خانه تکانی به شیوه سنتی که چند سالی است در گچساران رنگ باخته بود اما امسال به دلیل نگرانی از ویروس کرونا چون سال های دور انجام می شود.
زینب نورمحمدی افزود: در سال های اخیر بیشتر مردم  استان خانه تکانی را با دعوت از کارگران در خانه انجام می دادند و شست و شوی فرش،موکت،مبل،پتو را به قالی شویی ها و دیگر واحدهای خدماتی می سپردند اما امسال تقریبا همه کارهای خانه تکانی منزل با مشارکت افراد خانواده انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه در این روزها ماندن در خانه بهترین کار برای پیشگیری از ابتلا به ویروی کروناست افزود: انجام خانه تکانی در خانه اعضای خانواده را سرگرم و نشاط آفرین کرده است.
یک بانوی یاسوجی گفت: امسال افزون بر شوینده های سنتی الکل هم پای خود را به مواد بهداشتی خانه تکانی ها باز کرده است.
الهام موسوی افزود: تمام بخش های خانه در روزهای پایانی سال شست و شو و ضدعفونی می شود تا اثری از هیچ نوع ناپاکی در خانه نماند.
یک بانوی ساکن شهرستان کهگیلویه می گوید:وقتی از نوروز و عید باستانی سخن می گویی بدون شک جایگاه خانه تکانی به عنوان یکی مهمترین آئین های روزهای پایانی سال ارزنده است که امسال پس از انتشار ویروس کرونا این سنت دیرینه اهمیت بیشتری یافته است.
مژگان احمدی افزود:بهار یعنی زایش دوباره طبیعت و پایان هرگونه سیاهی و ناپاکی که خانه تکانی یکی از راه های رسیدن به پاکی و نو شدن است.
وی بیان کرد: انجام خانه تکانی افزون بر پاکیزگی باعث نشاط بانوان در روزهای پایانی سال می شود که البته نیاز است همه اعضای خانواده برای انجام مطلوب این سنت همکاری کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی یاسوج با یادآوری سنت خانه تکانی در پایان سال ، گفت: بهتر است اهالی خانه ها همگی در این انجام این سنت همکاری کنند و از بیرون رفتن خودداری کنند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند.
وی ابراز داشت: استفاده از وایتکس (سفید کننده) بهترین ضدعفونی کننده سطوح پرکاربرد در خانه است و انجام گندزدایی در خانه ها به طور مداوم با این ماده بهداشتی به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا کمک بزرگی می کند.
محمد مهدی بانشی  اظهار داشت: اسپری کردن وایتکس بر روی دستگیره درها،میزها،شیرهای آب،میزها و سایر سطوح و پاک کردن آن با دستمال خیس از اصول اولیه ایمنی در خانه است.
بانشی تاکید کرد: شهروندان از برگزاری هر نوع مهمانی و دورهمی خودداری کنند.
وی نسبت به برگزاری مهمانی و تجمعات در روزهای پایانی و پس از تحویل سال نو هشدار داد و افزود: احتمال انتشار ویروس کرونا جدی است.
آزمایش کرونای ۹ شهروند کهگیلویه و بویراحمد مثبت اعلام و هم اکنون تحت مراقبت و درمان هستند.
تاکنون هفت هزار و ۱۶۱ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۳۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین تعداد بهبود یافتگان به دو هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است.
نخستین مورد بیماری کرونا کشور روز ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.
" کرونا" ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است.
بیش از یکصدهزار از مردم کشورهای مختلف جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که تعداد زیادی از آنان جان خود را از دست داده اند.

۱۰ میلیارد ریال برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا ویروس در این استان اختصاص داده شد.
عزیز فیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دستگاه های تب سنج‌ تشخیص بیماری ویروس کرونا به زودی در ورودی نهادهای دولتی و غیردولتی کهگیلویه و بویراحمد مستقر می شوند.
وی افزود: تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی کهگیلویه و بویراحمد از امروز تا پایان هفته جاری موظف به رعایت نکات بهداشتی از جمله تجهیز کارکنان به دستکش ، ماسک ، ژل ضدعفونی کننده و الکل برای جلوگیری از گسترش بیماری هستند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: چنانچه کارکنان نهادهای دولتی و غیردولتی این استان مسائل بهداشتی را رعایت نکنند با آنان برخورد جدی می شود.
فیلی عنوان کرد: ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی کهگیلویه و بویراحمد علیه بیماری ویروس کرونا اجباری شده است.
وی ابراز داشت: سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده در صورت تأمین مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز آماده انجام عملیات گندزدایی معابر عمومی و بیمارستان های این استان به طور روزانه است.
فیلی گفت: دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد موظف به تهیه مواد ضدعفونی کننده به میزان لازم و تحویل آن به سپاه فتح استان هستند.
وزش باد پدیده غالب ۷۲ ساعت آینده در کهگیلویه و بویراحمد
کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: وزش باد پدیده غالب ۷۲ ساعت آینده استان است.
ولی بهره‌مند در خصوص آخرین وضعیت جوی استان گفت: بررسی آخرین نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای طی ۷۲ ساعت آینده استقرار جوی نسبتا پایدار را برای استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد.
کارشناس اداره‌کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طی این مدت آسمان صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: طی سه روز آینده روند افزایشی نسبی دما دور از انتظار نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1