تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۴۸
کد مطلب : ۴۱۸۵۹۴
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد:

مردم دهدشت بی‌خیال کرونا نباشند / تکذیب یک شایعه در سوق/ کمبود ماسک بهداشتی در گچساران / ۱۰ قدم برای کنترل استرس کرونا / پیشگیری از ابتلا به کرونا برای کارمندان / خبر خوش معاون علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ( + فیلم )

۱
مردم دهدشت بی‌خیال کرونا نباشند / تکذیب یک شایعه در سوق/ کمبود ماسک بهداشتی در گچساران / ۱۰ قدم برای کنترل استرس کرونا /  پیشگیری از ابتلا به کرونا برای کارمندان /  خبر خوش معاون علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ( + فیلم )
کبنا ؛کرونا، مهمان ناخوانده‌ای که حواس همه را به خود جلب کرده است، با این وجود برخی از مردم هنوز گویا نمی‌خواهند به تاکیدات مسئولان ارشد بهداشت توجه و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000418/nf00418594-1.jpg

تکذیب شایعات کرونایی در دهدشت و سوق
بر اساس اطلاعیه روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه آمار کرونایی مربوط به دهدشت و سوق صحت ندارد.
روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان نسبت به شایعات فضای مجازی مبنی بر ابتلای تعدادی از شهرندان سوق و دهدشت به کرونا واکنش نشان داد.
در این اطلاعیه آمده است:
در پاسخ به آمار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر  ابتلای تعدادی از همشهریان عزیزمان در شهرهای دهدشت و سوق به بیماری ناشی از ویروس کرونا لازم به ذکر   است که این آمارها و چنین مطالبی  صحت نداشته و مردم شریف شهرستان کهگیلویه می‌بایست اخبار مربوط به موارد مثبت مبتلایان به ویروس کرونا را فقط از طریق  وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه علوم پزشکی استان دریافت نموده و تحت هیچ عنوان به شایعات مطرح شده در فضای  مجازی و دیگر فضاهای عمومی و غیر رسمی توجه  ننمایند.
در ادامه آورده شده است: لذا مجددا ضمن توصیه به  عموم مردم جهت ماندن در خانه و عدم حضور در اجتماعات و رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه، تاکید میگردد منبعد با افرادی که مبادرت به پخش اخبار و اطلاعیه‌های غیر واقع و رعب انگیز در فضاهای مجازی  و  حقیقی نمایند توسط نیروی انتظامی و مراجع قضایی برخورد جدی خواهد شد.

بی‌خیالی مردم دهدشت در برابر غول کرونا
بی‌خیالی مردم دهدشت در مقابله با کرونا ویروس نشان می‌دهد یکدلی برای شکستن موجی که می‌خواهد ساحل آرامش را از ما بگیرد وجود ندارد.
 12 اسفند ماه بود که تأیید ابتلای قطعی یک مورد به کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد از پرده‌های انکار سر برون آورد و از زبان مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی رسانه‌ای شد.
پرویز یزدان‌پناه از مثبت بودن تست یکی از 40 مورد ارسالی به تهران خبر داده و گفته بود که تاکنون 500 بیمار با علائم شبه کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کرده و از این تعداد 120 نفر بستری شدند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همان موقع اعلام کرد این بیمار تا دو روز آینده از بیمارستان ترخیص خواهد شد و به مردم توصیه داشت با خودمراقبتی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنند.
تنها سه روز بعد یعنی در 15 اسفند ماه آمار اعلامی از زبان سخنگوی وزارت بهداشت حکایت از دو مورد مثبت دیگر در کهگیلویه و بویراحمد و افزایش آمار به 3 مورد داشت.
یک روز بعد و در تازه‌ترین آمار منتشره از مبتلایان به کرونا موارد قطعی در کهگیلویه و بویراحمد به 6 نفر افزایش یافت.این آمار زنگ خطر جدی بودن شیوع کرونا در استان را به صدا درآورد .
با توجه به اینکه اولین مورد کرونایی که یک دانشجوی مشغول به تحصیل در قم(کانون کرونا در کشور) بود در حالی که انتظار می‌رفت از همان هفته نخست این بیماری مبادی ورودی استان کنترل و از ورود مسافرانی از قم جلوگیری شود اما شواهد حاکی است دانشجو و طلاب با اعلام تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس علمیه راه ورود به استان به ویژه شهرستان کهگیلویه در پیش گرفتند و بدون هیچ محدودیتی وارد استان شدند.
ورود مسافران نگرانی درباره احتمال شیوع این بیماری را افزایش داد و از طرفی اعلام آمار جدید از مبتلایان قطعی در حالی که می‌بایست وضعیت هشدار اعلام می‌شد اما خبری نبود و فعالیت و تدابیر مسؤولان به روال سابق و در حد ضدعفونی معابر عمومی و ادارات ادامه یافت.
مردم دهدشت که  هفته اول با احتیاط و مراقبت بیشتری با کرونا مقابله داشتند روزهای بعد اما بی‌خیال شدند. در بازدید میدانی از سطح شهر از خیابان شهید نورالدینی تا گلزار شاهد عادی بودن وضعیت شهر بودیم و همه کسبه و اصناف مشغول فعالیت روزانه بودند.حتی زنان رسم دیرینه دورهمی صمیمی جلوی منازل را به جای آورده و تنها با پوزبندی از مینا(روسری سنتی) به خیال خود مراقبت بهداشتی در پیشگیری از ویروس را هم عملی کرده‌اند.
عادی بودن شرایط ترد در معابر دهدشت، ترافیک بیش از پیش در خیابان‌ها و شلوغی بازار نشان می‌دهد مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند و عزمی برای شکست این ویروس از خود ندارند.
مسؤولان هم اگر چه اقدامات پیشگیرانه و تصمیم‌هایی برای جلوگیری از شیوع کرونا اتخاذ کرده‌اند اما وضع موجود خلاف عملی شدن مصوبات شوراهای اضطراری سلامت را ثابت می‌کند.
فارس نوشت: همه مغازه‌ها در صنوف مختلف مشغول فعالیت هستند؛ خطر کرونا حتی صنوف پرخطری از قبیل آرایشگاه‌ها، فست فودی، بیرون‌بر، دست‌فروشان را نیز تعطیل نکرده و به راحتی و بدون دغدغه به کسب و کار خود مشغولند و بعید هم نیست عده‌ای برای دور شدن از خانه‌نشینی چمدان‌ها را بسته و راهی سفرهای نوروزی شوند!
آنچه در مهار کرونا ویروس اهمیت دارد همکاری همه جانبه مردم و مسؤولان است؛ یکدلی برای شکستن موجی که می‌خواهد ساحل آرامش را از ما بگیرد بدون احساس مسؤولیت در قبال سلامت خود و دیگران تحقق نخواهد یافت.
مسؤولان باید توصیه‌های مؤکد برای درخانه ماندن و دوری از حضور در اماکن عمومی داشته باشند و مردم برای حفظ سلامت جامعه این توصیه‌ها را جدی بگیرند.
در غیر این صورت شاهد بحران جدی در آینده نه چندان دور خواهیم بود و آن وقت با توجه به کمبودهای موجود در زمینه تجهیزات و امکانات مقابله‌ای کنترل آن غیر ممکن می‌شود.

تالارهای عروسی گچساران برای پیشگیری از ویروس کرونا تعطیل شد
فرماندار گچساران گفت: تالار‌های عروسی ، محافل شادی، اقامتگاه‌ها، مکان های زیارتی ، گردشگری و عزاداری به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
علی خوانپایه در نشست ستاد مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا با تاکید بر اینکه چنانچه  مصوبه ‌ای  تصویب می‌شود به جد این مصوبه باید اجرایی شود، گفت: با توجه یه گسترش  ویروس کرونا تمامی مکان‌های زیارتی و گردشگری این شهرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شوند.
 وی ادامه داد: مراکز بهداشتی و درمانی گچساران محدود است و برای کنترل این ویروس باید شرایطی را فراهم کرد.
 فرماندار گچساران ادامه داد: رعایت  نکات بهداشت و مبارزه با ویروس کرونا در نانوایی های این شهرستان باید جدی گرفته شود  و در غیر این صورت  با واحدهای متخلف برخورد و پلمب خواهد شد.
 وی ابراز کرد:  متولیان امر برای جلوگیری از انتشار بیماری جمع آوری دوره گردها، نظارت و بازرسی بهداشتی بر کار نانوایی و رستوران‌ها  را در دستور کار خود قرار دهند.
 خوانپایه تصریح کرد: در حال حاضر در راستای اقدمات پیشگیرانه در مقابله با ویروس کرونا با دستور دادستان از فعالیت قهوه خانه ها و قلیان سراها ی این شهرستان جلوگیری شد.
 بالاترین مقام اجرایی گچساران ادامه داد: ضدعفونی و گند زدایی مکان های پرتردد توسط شهرداری، شرکت نفت و جهاد کشاورزی  صورت خواهد گرفت.
وی از کنترل و تب سنجی مبادی ورودی شهر توسط شبکه بهدشت، سپاه، شرکت نفت  به صورت 24 ساعته خبر داد.
 خوانپایه با بیان اینکه تمامی اقامتگاه‌های دولتی و غیر دولتی تا خروج  ویروس کرونا تعطیل شدند، گفت:  برگزاری مراسمات عروسی در سالن ها و تالارهای عروسی  این شهرستان ممنوع است.
 وی ابراز کرد:  همچنین برگزاری مراسمات فاتحه خوانی و تجمع در مراسمات با توجه به مصوبه کشوری ممنوع است.
 بالاترین مقام اجرایی گچساران ادامه داد:  تالار‌های عروسی ، محافل شادی، اقامتگاه‌ها، مکان های زیارتی، گردشگری و عزاداری به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
خوانپایه عنوان کرد: تاکنون ۴۵ مصوبه در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا در این شهرستان مصوب شده که برخی از متولیان امر در این زمینه تاکنون اقدامی انجام نداده اند که این خود جای نگرانی دارد.
وی به شهروندان توصیه کرد تا مسایل بهداشتی و خود مراقبتی را رعایت کنند و مسافران نوروزی سفر به این شهرستان را  به زمان دیگری موکول کنند و در ایام نوروز به منطقه سفر نداشته باشند.

خیز فناوران کهگیلویه و بویراحمد برای گذر از بحران کرونا
شیوع ویروس کرونا با همه پیچیدگی هایش در سراسر جهان ، تمامی علوم را به سمتی برده که برای درمان، پیشگیری  از ابتلا، و شیوع این ویروس ایده هایی مطرح کنند و حالا ۲ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد برای گند زدایی محیط های آلوده و پر خطر با استفاده از پهباد و ساخت تب سنج های الکترونیکی با کیفیت بالا اعلام آمادگی کرده اند.
 در زمان وقوع بحران همه اعضای یک سیستم با حفظ مسئولیت و وظایف خود، به کمک حل بحران می آیند و گذر از بحران را در اولویت خود قرار می دهند. ممکن است تلاشهای آنها بتواند در عبور از بحران موثر باشد و شاید هم صرفا جنبه آزمون و خطا و عیب یابی یک فناوری را داشته باشد. استفاده از علم و فناوری و دانش تولید شده در شرکت های فناور نیز از این قانون مستثنی نیست. شرکت های فناور کهگیلویه و بویراحمد این روزها در کنار فعالیت های خود بخشی از تمرکزشان را روی کمک به استان و کشور برای گذر از بحران گذاشته اند.
اعلام آمادگی پهباد ساخت کهگیلویه و بویراحمد
 شرکت صنعت آوران رایان سازنده پهباد های سمپاش و کشاورزی ،از روز نخست شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام آمادگی کرده که ظرفیت خود را در اختیار استان بگذارد تا  به گذر از وضعیت بحرانی استان کمک کند و با انجام این اقدام نو همزمان با دنیا یک فناوری را مورد آزمون و خطا قرار دهد.
البته استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشستی که هفته گذشته برگزار شد گفته بود: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و گند زدایی محیط های آلوده و پر خطر  از پهبادهای ساخته شده توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد استفاده خواهیم کرد که عملی شدن این صحبت استاندار می تواند به رشد و بالنده شدن فناوران نوپای استان کمک کند.
در حال حاضر کشورهای چین و کره و جنوبی به عنوان دو قدرت پیشرو جهان در فناوریهای نوین و البته دو کشوری که آمار ابتلا به ویروس و مرگ و میر در آنها به نسبت سایر کشورها بالاست، برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و گند زدایی محیط های آلوده و شهری پهباد های خود را به پرواز درآورده اند. اقدامی که در استان گلستان نیز در حال انجام است.
با اینکه هنوز نه چین و کره ای ها و نه گلستانی ها گزارشی از عملکرد پهبادها در گند زدایی محیط های پر خطر ارایه نکرده اند اما چنین به نظر می رسد که تداوم استفاده پهبادها دست کم در چین و کره جنوبی نشانه ای از عملکرد قابل قبول این پرنده های آهنین کوچک باشد.
مزایای گند زدایی محیط های پرخطر با پهباد
اما  استفاده از پهبادها چه مزایا و امتیازاتی نسبت به گند زدایی به سبک سنتی و با استفاده از خودروهای بزرگ و آتش نشانی دارد؟ این موضوعی است که مدیرعامل شرکت صنعت آوران رایان درباره آن می گوید:هر کدام از این روشها مزایایی دارد اما استفاده از پهبادها سرعت عمل را بالاتر می برد وبه صورت مداوم می توان از آنها استفاده کرد.
افشین مردانی ادامه می دهد: در محیط بیمارستانی ومحیط هایی که احتمال آلودگی آنها بالاتر و از سویی تردد هم در آنها بیشتر است باید عملیات گند زدایی تداوم داشته باشد اما همین میزان تردد امکان ضد عفونی کردن به وسیله های خودروهای آتش نشانی و شبیه آن را می گیرد این در حالی است که پهبادها این محدودیت را ندارند و به سرعت و در هر مکانی می توان از آنها استفاده کرد.
وی می افزاید: پهبادهای این شرکت در در بخش کشاورزی عملکرد قابل قبولی داشته است و تمامی آزمونهای کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته و امیدواریم فرصت امتحان آنها در عملیات گندزدایی محیطهای پرخطر نیز فراهم شود.
ظرفیت های ناشناخته
در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا شیب صعودی پیدا کرده، گند زدایی محیط های عمومی یکی از دغدغه های کلان است اما هنوز مشکلاتی نیز وجود دارد که حل آنها عزم ملی می طلبد اما ظرفیت های کشور برای حل این مسائل ناشناخته مانده است. به عنوان مثال این روزها  از کیت های تشخیص بیماری کرونا تا تب سنج های الکترونیکی همه وارداتی است اگرچه ویروس کرونا جدید و ناشناخته است اما تب سنج به عنوان وسیله اولیه شناسایی بیماران کرونایی وسیله جدیدی نیست با این حال شیوع ویروس کرونا نشان داده که در کشور از ساخت محصولاتی بدون پیچیدگی تکنولوژی نیز غافل مانده بودیم و این فرصتی شده است که شرکت های داخلی برای ساخت این محصولات پیش قدم شوند.
شرکت گسترش کاربرد فناوری با برند تجاری آریونت نیز از دیگر  از شرکت های فناور کهگیلویه و بویراحمدی است که برای ساخت تب سنج های الکترونیکی با دقت بالا اعلام آمادگی کرده است.
مدیرعامل این شرکت می گوید در گذشته شرکت آریونت در زمینه ساخت لیزر تحقیقاتی داشت و به همین دلیل طراحی های اولیه ای از تب سنج داشتیم که پس از فراخوان دولت مبنی بر استفاده از ظرفیت شرکت هایی که توان تولید یا تغییر ساختاری برای ساخت محصولات مبارزه با شیوع کرونا را دارند اعلام آمادگی کردیم.
مومنی می گوید شرکت ما نمونه اولیه را ساخته و تمامی تست های آن نیز با موفقیت سپری شده و این نمونه صد در صد قابل رقابت با مشابه خارجی آن است ضمن اینکه قیمت آن نیز یک پنجم قیمت نمونه وارداتی است.
وی می گوید با ظرفیت فعلی خودمان توان ساخت ۵۰۰ دستگاه از این تب سنج را داریم  که می تواند استان را پوشش بدهد اما در صورت همکاری و مساعدت دولتی می توانیم ظرفیت تولید مان را افزایش دهیم تا بتوانیم به کشور برای عبور از بحران کرونا کمک کنیم.
آنچه مسلم است ویروس کرونا با همه تاثیرات روانی و اقتصادی اش بالاخره تمام خواهد شد اما در این میان این ویروس می تواند بهترین زمان برای شکوفا  کردن ظرفیت های علمی نهفته کشور باشد.
برای نخستین بار این فرصت ایجاد شده که فناوری و فناوران عملکرد و توان خود را به نقد و آزمایش بگذارند و  نباید این فرصت را از آنها دریغ کرد.زیرا استفاده از این ظرفیت های کوچک می تواند زمینه  خودباوری، رشد و شکوفایی آنها را فراهم کند و همین خود نخستین گام برای حرکت به سمت استقلال اقتصادی کشور است.

بازار روز دهدشت تعطیل می شود
فرماندار کهگیلویه گفت: برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا با همکاری شبکه بهداشت و درمان بازار روز دهدشت مرکز این شهرستان تعطیل می‌شود.
علیرضا اتابک روز شنبه در سومین جلسه شورای سلامت با موضوی پیشگیری از ویروس کرونا اظهارداشت: علاوه بر بازار روز، بازار شب، عدم فعالیت دوره گردها و دستفروشی ها و همچنین سمبوسه و فلافل فروشی ها در سطح شهر دهدشت و سایر نقاط شهرستان تعطیل شود.
وی بیان کرد:  اکیپ های سیار با همکاری هلال احمر، نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان تشکیل و در محل ورودی شهرستان در منطقه پادوک مستقر و نسبت به سنجش کلیه مسافرین اقدام لازم صورت می پذیرد و موارد مشکوک جهت قرنطینه معرفی می شوند.
اتابک با تاکید بر تشدید گشت های مستمر تعزیرات حکومتی در بازار افزود: صنوف متخلف باید در کمترین زمان ممکن شناسایی و برای پلمپ به دادگستری معرفی شوند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به اقدامات موثر در زمینه ضدعفونی ادارات، اماکن بهداشتی و درمانی و خیابانهای سطح شهر افزود: برای پیشگیری بیشتر ویروس کرونا نیازمند همکاری مردم در رعایت نکات بهداشتی هستیم.
محمد طاهر طیب زادگان تصریح کرد: ضدعفونی مکانهای پرتردد و بخصوص مراکز بهداشتی و درمانی بصورت مستمر نیز ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: نیاز است اداره زندان نسبت به غربالگری زندانیان با جدیت اقدام و موارد مشکوک به ویروس کرونا را جهت قرنطینه شدن معرفی شوند.
طیب زادگان اظهارکرد: با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی همه برنامه های مناسبتی، نمازجماعات وبرنامه های فرهنگی تا اطلاع ثانوی نیز تعطیل اعلام شد.
وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی باید با نصب بنر در مبادی ورودی شهر و میادین اصلی از حضور میهمانان نوروزی و گردشگران به شهرستان کهگیلویه برای جلوگیری از انتشار کویید ۱۹ تا اطلاع ثانوی جلوگیری کند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان تاکید کرد: باید سفره خانه های سنتی وکبابی ها ورستورانهای بین راهی نیز تعطیل شوند.
طیب زادگان با اشاره به اینکه همه خبرهای مربوط به موضوع ویروس کرونا می بایست از طرف شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کهگیلویه اعلام عمومی شود گفت: مقرر گردیدبا همکاری دادستانی با منشران اخبار کذب و غیر رسمی در فضای مجازی  شهرستان برخورد می شود.

ویروس کرونا سبب رکود بازار گل رز در کهگیلویه و بویراحمد شد
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج گفت: انتشار ویروس کرونا باعث رکود فروش انواع گل رز تولیدکنندگان کهگیلویه و بویراحمدی شده است.
سید امیر حسینی با اشاره به اینکه انتشار ویروس کرونا بر روی بازار و همه محصولات کشاورزی آثار منفی داشته است اظهار داشت: تولیدکنندگان گل رز در استان بیشترین خسارت ها را از انتشار ویروس کرونا دیده اند.
وی بیان کرد: امکان صادرات گل رز هلندی به خارج از کشور نیست و بازار فروش در استان تهران به عنوان مقصد اصلی فروش این محصول بسیار ضعیف است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج تاکید کرد: قیمت هر شاخه گل رز هلندی که پیش از این در روز مادر یا روزهای خاص تا ۱۵ هزار تومان هم رسیده بود هم اکنون به شاخه ای یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.
حسینی تاکید کرد: قیمت هر شاخه گل رز هلندی در زمان عادی سه تا چهار هزار تومان به فروش می رسد.
وی تصریح کرد: ادامه این روند امکان خانه نشین شدن تعدادی از کارگران فعال در گلخانه های تولید گل رز کهگیلویه و بویراحمد را به دنبال خواهد داشت.
سالیانه بیش از ۲۰ میلیون شاخه گل رز هلندی در کهگیلویه و بویراحمد صادر می شود که بخش عمده ای از آن در بازارهای تهران به فروش می رسد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج بیان کرد: تولید کنندگان محصولات گلخانه ای چون گوجه فرنگی هم به دلیل اخلال در صادرات پس از انتشار ویروس کرونا نیز خسارت های زیادی دیده اند.
حسینی از مسئولان خواست با اقدام هایی مانند کمک های بلاعوض، بخشودگی های مالیاتی یا بیمه ای به تولید کنندگان فعال در این حوزه ها کمک کنند.

کارگران خارجی سد چم شیر گچساران در قرنطینه هستند
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: کارگران چینی سد چم شیر گچساران از 2هفته قبل خود را قرنطینه کرده‌اند.
 پیش از ظهر امروز ستاد مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا با ریاست فرماندار در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
 در این نشست محمدرضا فاضل با اشاره به شیوع ویروس کرونا  اظهار کرد: با توجه به اینکه سد چم شیر گچساران که دارای پرسنل خارجی و کارگرانی از استان‌های مختلف است مستلزم اجرای دستورالعمل خاصی است.
 وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری و با توجه به نگرانی که کارگران چینی در این موضوع داشتند گفت:جلساتی با این افراد برگزار شد و اقداماتی دیگر صورت گرفت.
 معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران  با بیان اینکه با توجه به شیوع بیماری از قم که با ملاحظه کاری موجب شد این بیماری گسترش یابد، ادامه داد:  در پروژه سد چم شیر 2 گروه کارگر مشغول به کار هستند که عده ای افراد بومی و دیگری کارگران چینی هستند که  کارگران چینی از 2هفته قبل خود را قرنطینه کرده‌اند.
 فاضل  با بیان اینکه تردد کارگران غیربومی که ساکن استان‌های  دیگر هستند، کنترل شده است، ابراز کرد:  هم اکنون ورود پرسنل که ساکن قم هستند را به سدچم شیر گچساران را ممنوع کرده‌ایم.
 وی با اشاره به اینکه تا زمانی که قرنطینه به صورت اساسی صورت نگیرد نمی‌توان به درستی جلوی شیوع این ویروس را گرفت، افزود: در کارگاه مهمترین مسأله سلامتی پرسنل است.
 فاضل خواستار  تعطیلی پروژه  سد چم شیر گچساران شد و گفت:  ضروری است پروژه احداث سد چم شیر قرنطینه شود آن هم نه اینکه پروژه بیمار است بلکه از بیماری جلوگیری شود.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران تصریح کرد:تعطیلی پروژه بر اساس قوانین بایستی صورت گیرد.
 وی با اشاره به اینکه پروژه سد در استان مازندران با دستور استاندار متوقف شد، اذعان کرد: این تعطیلی و متوقف کردن پروژه تا ۱۵فروردین صورت گیرد.

کمبود ماسک بهداشتی در گچساران
مدیر شبکه بهداشت و در مان گچساران گفت: متاسفانه در گچساران با کمبود ماسک برای پرسنل و بیماران روبرو هستیم.
 پیش از ظهر امروز ستاد مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا با ریاست فرماندار در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
 در این نشست سهراب صیدی با اشاره به گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور  با اشاره به اینکه رعایت نکات بهداشتی در ادارات و دستگاه های اجرایی به صورت جد در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت شهرستان و  وجود  استرس و امکانات در‌ شرایط ویژه ای قرار گرفته‌ایم که بایستی نکات بهداشتی رعایت شود.
 وی  ادامه داد:  تا کنون ۶ مورد مبتلا به ویروس کرونا در استان  شناسایی شده است از این تعداد  ۴نفر در بویراحمد، یک نفر  گچساران و  ۱ نفر مربوط به شهرستان کهگیلویه  است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران با ابراز گلایه از عدم رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی‌های  شهرستان گچساران و تعطیل نشدن گیم نت‌های این شهر تصریح کرد: اتحاد و هم افزایی بین دستگاه ها در شهرستان برای عبور از از این مرحله بحران لازم  و ضروری است.
مدیر شبکه بهداشت گچساران با تقدیر و تشکر از  همه پزشکان و پرستاران خاطرنشان کرد:  متاسفانه در گچساران با کمبود ماسک برای پرسنل و بیماران روبرو هستیم.  

مبادی ورودی شهر گچساران توسط نیروهای بسیج کنترل می‌شود
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گچساران از کنترل و تب سنجی مقابله با ویروس کرونا در مبادی ورودی شهر گچساران توسط نیروهای بسیجی به صورت 24 ساعته خبر داد.
 پیش از ظهر امروز ستاد مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا با ریاست فرماندار در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
 در این نشست سرهنگ سیدعلی اصغر نورایی نسب  با بیان اینکه متاسفانه تا کنون هشتاد کشور جهان دیگر این ویروس کرونا هستند، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا  در کشور  با توجه به موقعیت شهرستان گچساران تا به امروز حساسیت در  این شهرستان بالا نبوده اما با توجه به اعلام مثبت بودن آزمایش 6 نفر از استان کهگیلویه و بویراحمد این حساسیت بالا گرفته است.
وی با تقدیر و تشکر از رئیس شبکه بهداشت  و درمان که بر بیمارستان‌ها نظارت دارند گفت: متاسفانه وضعیت  در این استان و شهرستان عادی نیست و امروز ما در جنگ  حوزه سلامت دست و پنجه نرم می‌کنیم.
 فرمانده ناحیه مقاومت  بسیج گچساران ادامه داد: ناحیه مقاومت بسیج شهرستان در هفته گذشته تمامی معابر سطح شهرستان با به کارگیری نیروهای مردمی و بسیج، گروه های جهادی روستاها و مکان های عمومی مرتبا عملیات گندزدایی و ضدعفونی را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه  همچنان به گروه های جهادی در راستای ضدعفونی ماکن‌های عمومی از جمله مساجد، معابر، بازار،  ترمینال مسافربری برای ضدعفونی و گندزدایی  افزوده می‌شود، ابراز کرد:  تعداد پنج دستگاه تب سنج  برای کنترل  و تب سنجی مقابله با ویروس کرونا در مبادی ورودی شهر برای غربالگری مسافران و افراد در حال تردد از امروز توسط  نیروهای بسیجی انجام خواهد گرفت.
نورایی نسب ادامه داد: نیروهای بسیجی شهرستان در دو نقطه ورودی شهرستان در فلکه نرگسی و پلیس راه گچساران - شیراز برای غربالگری خودروها و مسافران در حال تردد، دمای بدن آنها را کنترل می‌‌کنند.
وی در ادامه از استقرار 2 اکیپ  در سطح  شهر خبر داد و گفت:  دو اکیپ  ببهداشتی نیروهای بسیجی  برای چکاپ شهروندان  در  2 نقطه پرتردد شهر یکی  در خیابان شهید بلادیان و دیگری در کنار کیوسک پلیس در خیابان هلال احمر و یک اکپی به صورت سیار موضوع تب سنجی را انجام می‌دهند.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گچساران با اشاره به اینکه غربالگری شهروندان توسط نیروهای جهادی و بسیجی صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: یکی از نگرانی های که برای شهروندان وجود دارد، مکان های عمومی از جمله نانوایی‌ها و فروشگاه ها است که مستلزم رعایت نکات بهداشتی است.
نورایی نسب با اشاره به اینکه نیرویی که نظارت بر مکان های پرتردد کم است، گفت: سپاه و نیروهای بسیجی گچساران  این آمادگی را دارند که در این زمینه آموزش و همکاری لازم را با دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی را داشته باشد.
وی ابراز کرد: مشاهده شده در مناطق گردشگری گچساران در2 نقطه گردشگری گناوه لری و دشتک دیل خودروهایی با پلاک غیر از این شهر در این مناطق حضور داشتند که می‌بایست این مناطق توسط میراث فرهنگی کنترل شود و اگر نیرو کم است بسیج این آمادگی را دارد که مناطق گردشگری را توسط حوزه‌های مقاومت آن منطقه و نیروهای بسیجی کنترل کند.

اسکان نوروزی در اماکن یاسوج ممنوع شد
شهردار یاسوج با بیان اینکه اسکان نوروزی در اماکن یاسوج ممنوع شد، گفت: تا اطلاع ثانوی هرگونه تجمع در آرامستان شهر یاسوج ممنوع است.
نستهن مقدم  گفت: اسکان نوروزی در تمامی اماکن شهرداری یاسوج، مدارس، هتل‌ها و پارک‌ها در شهر یاسوج ممنوع شد.
شهردار یاسوج همچنین از ممنوعیت برگزاری مراسمات و تجمعات در آرامستان یاسوج خبر داد و گفت: جهت پیشگیری از شیوع بیماری و ویروس کرونا هرگونه تجمع و مراسم و ورود به آرامستان شهر یاسوج تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
وی همچنین به ضدعفونی معابر سطح شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: شهرداری یاسوج این روزها  درگیر نظارت و ضدعفونی بر معابر یاسوج است و حتی چندین نوبت اقدام به ضدعفونی مناطق مرکزی و حاشیه شهر کرده است.

توصیه امام جمعه گچساران به خواندن دعا برای رفع بلا
امام جمعه گچساران با اشاره به اینکه مبارزه با کروناویروس ۲ راه دارد، گفت: برای اینکه این بلا زودتر رفع شود، توبه و استغفار و خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه و زیارت عاشورا سفارش و توصیه شده است.
پیش از ظهر امروز ستاد مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا با ریاست فرماندار در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
 در این نشست حجت الاسلام سید امین الله حجازی با تبریک میلاد  امام علی (ع)  و تقدیر و تشکر از خدمات ارزنده،  ایثار و فداکاری پزشکان و پرستاران در بحران اخیر گفت: نماز جمعه از  ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون حتی زیر  بمباران موشک‌های دشمن هم تعطیل نشد اما به دلیل دفع خطرهای احتمالی و  شیوع ویروس کرونا بر اساس درخواست وزارت بهداشت  لغو شده است.
وی ادامه  داد: برای جلوگیری از گسترش  ویروس کرونا و هم اندیشی های انجام شده در این خصوص  اماکن زیارتی وبقاع متبرکه و نماز جمعه شهرستان گچساران  تعطیل و رعایت نکات بهداشتی لازم ضروری است.
امام جمعه گچساران در ادامه با اشاره به اینکه مبارزه با کروناویروس ۲  راه دارد گفت:  رعایت بهداشت و سلامت  ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده است و برای اینکه این بلا زودتر رفع شود، توبه و استغفار، خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه  و زیارت عاشورا توصیه و سفارش شده است.
حجازی به خودباوری و رعایت مسائل شرعی تاکید و خاطرنشان کرد: تکلیف اسلامی است که به مستمندان و نیازمندان کمک کنید تا خداوند به شما رحم کند و در زمان  اعتکاف نیز هر منزل یک مسجد شود.

اسکان و پذیرش مسافران نوروزی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شد
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شیوع بیماری کروناویروس و در راستای رعایت بهداشت و سلامت هموطنانمان به ویژه فرهنگیان، اسکان نوروزی فرهنگیان در تمامی مدارس این استان لغو شد.
هادی زارع پور افزود: بیش از ۲۰۰ مدرسه بر اساس برنامه ریزی قبلی برای اسکان مهمانان نوروزی امسال در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده بود که به دلیل بروز شیوع کرونا منتفی شد.
وی اظهارکرد: به منظور تامین سلامت دانش آموزان و ضرورت رعایت مسائل بهداشتی تاکنون بیش از یک هزار مدرسه این استان علیه ویروس کرونا به طور کامل ضدعفونی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مابقی مدارس کهگیلویه و بویراحمد نیز در آینده ای نزدیک و به تدریج علیه بیماری کرونا به طور کامل ضدعفونی خواهند شد.
 به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، زارع پور بیان کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی لازم در این زمینه به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد و والدین آن‌ها داده شده است.

آخرین وضعیت ۶ مبتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد
 سرپرست بیمارستان معین کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶ بیمار مبتلا به کرونا ویروس در استان داریم که یک نفر با تلاش کادر درمان بهبود یافته و مرخص شد.
سعید جاودان سیرت افزود: سه نفر هم اکنون بستری و تحت مراقب درحال درمان هستند و دو نفر با داشتن علایم بالینی خوب نیاز به بستری نداشته و با مشاوره واحد درمان این بیمارستان در خانه قرنطینه شدند.
وی اظهارکرد: برای شکست این بیماری بهترین راه این است که مردم  هشتک(#) در- خانه- بمانیم را جدی بگیرند و زنجیره ارتباط و انتقال این بیماری را قطع کنند.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سرپرست بیمارستان شهید جلیل یاسوج بیان کرد: امن ترین جا برای مردم خانه است و هر چقد هم ما کادر درمان در بیمارستان‌ها تلاش کنیم این مردم هستند که می توانند با کمک به ما و رعایت موازین بهداشتی و ماندن در خانه زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنند تا بتوانیم کرونا را شکست دهیم.
برخی از نکات ایمنی که کارمندان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید آن‌ها را رعایت کنند
  
این روزها موارد زیادی از وجود استرس در برخی افراد دیده می‌شود. ترس از کرونا نباید از این بیماری پیشی بگیرد و بهتر است با رعایت نکات خودمراقبتی استرس خود را کنترل کنید.
 
معاون دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در آخرین گزارش خود خبری خوش به مردم استان داد اما در عین حال از آن‌ها خواست تا به دلیل شیوع ویروس کرونا همچنان رعایت دستورات بهداشتی را داشته باشند.
  
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1