کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همه اتفاقات انتخابات یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد (قسمت سوم؛ گچساران)؛

تحلیل و بررسی؛ اقتدار یا افول تاجگردون / سید ناصر جانشین سید قدرت می‌شود

14 اسفند 1398 ساعت 6:32

بخشی از اقتدار فعلی تاجگردون محصول مدیران وابسته به وی در اکثر نهادها و سازمان‌های مهم استان است و موحد و روشنفکر هر دو با شعار عزت و تاکید بر توجه به نیروی انسانی حوزه‌های انتخابیه‌شان در عرصه مدیریتی آنهم در دوره‌ای که همگان معتقدند گچسارانی‌های وابسته به تاجگردون‌مناصب مهم را تصاحب کرده‌اند اعتماد مردمی را به دست آورده‌اند که باید دید در این حوزه این سه نماینده به چه سمتی پیش خواهند رفت. هر چند تا یک سال مانده به دولت دوزادهم قطعاً تغییرات بیشتر هماهنگ با تاجگردون خواهد بود ولی بعد از آن را باید منتظر ماند و دید ستاره بلند تاجگردون بلندتر خواهد شد و یا رو به افول خواهد گذاشت


حوزه انتخابیه گچساران و باشت اگر چه در ابتدا و در مقایسه با دو حوزه انتخابیه دیگر استان به ظاهر معادلات ساده‌تری داشت اما از همان شروع و با فعالیت جدی نامزدها وارد چنان فضای خشن و پر تنشی شد که هر آن بیم درگیری  و خشونت‌های شدید در آن می‌رفت و قطعاً اگر ورود نهادهای قضایی و نظارتی نبود این انتخابات با حواشی بیشتر و خطرناکتری به سرانجام می‌رسید.
غلام رضا تاجگردون ثقل تمام اتفاقات در این حوزه انتخابیه بود. وی چهارمین حضور انتخاباتی خود و نهمین حضور انتخاباتی تاجگردون ها در انتخابات‌های مجلس را تجربه می‌کرد. غلام رضا تاجگردون  در  دوره هشتم و در اوج اقتدار اصولگرایان در سال 1386 نامزد انتخابات شد و در حالی که تا نیمه شب اخبار حاکی از پیروزی وی بود در نهایت اما سید قدرت حسینی در کنار محمد علی بزرگواری و ستار هدایتخواه به مجلس راه پیدا کرد. اندکی تلطیف در فضای انتخاباتی در سال 90 بار دیگر این فرصت را در اختیار تاجگردون قرار داد تا وی نامزد انتخابات شود و این بار موفق شد به مجلس راه پیدا کند. از همان ابتدای راهیابی تاجگردون به مجلس سید قدرت حسینی تعامل و ادبیات نرم و خوبی در مواجهه با وی به کار برد. اقلیت بودن طیف تاجگردون در مجلس نهم و نزدیکی وی به علی لاریجانی و مهم‌تر از همه انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور  همه دست به دست هم داد تا یک دوره طلایی برای تاجگردون آغاز شود تا بسیاری دهه 90 در عرصه سیاسی و انتخابات کهگیلویه و بویراحمد را به نام تاجگردون بشناسند. قدرت تاجگردون یک قدرت بلامنازع بود این قدرت به حدی بود که بویراحمد به عنوان مرکز استان را نیز به زیر سایه خود برده بود و همین موضوع واکنش چهره‌های سیاسی بویراحمدی و در رأس آنها سید باقر موسوی را در پی داشت اما تاجگردون فارغ از این فشارها کار خود را به پیش می‌برد و وقتی در سال 1394 نامزد انتخابات شد چهره‌های معروف اصولگرای گچساران ترجیح دادند رقیب وی نشوند و تنها فولادی وندا نامزد شد که نتوانست در مقابل تاجگردون کاری از پیش ببرد. در آن دوره حتی گفته می‌شد کسانی همچون سید قدرت حسینی نیز بر روی تاجگردون نظر مثبتی داشته‌اند موضوعی که البته رسماً تأیید و یا تکذیب نشد. ماه عسل تاجگردون اگر چه طولانی بود اما همیشگی نبود و با تشدید مشکلات اقتصادی کشور و افزایش فشارها به دولت تاجگردون و مجلس دهم و در رأس آن کمیسیون‌های اقتصادی و شخص تاجگردون سیبل حملات قرار گرفتند. این حملات حواشی زیادی برای تاجگردون نیز در پی داشت در مقطعی یک تشبیه میان محبوبیت تاجگردون و یزید از سوی ستار هدایتخواه  با واکنش‌های زیادی مواجه شد و در نهایت ستار هدایتخواه در یک اقدام بی ربط و معمولاً مرسوم در میان اصولگرایان تاجگردون را به مناظره دعوت کرد که تاجگردون جواب این مناظره را چند روز بعد با یک عکس یادگاری با سردار شهید قاسم سلیمانی داد.
بعد ازاین اتفاقات در حوزه گچساران نیز کم کم سر وکله رقبا پیدا شد. از جمله این چهره‌ها خورشیدی آزاد بود که گاه بیگاه با ادبیاتی تند به مصاف تاجگردون می‌رفت و این مصاف تا روزهای اوج تبلیغات انتخابات نیز ادامه داشت. برخی تحلیل‌ها از شرایط عمومی کشور و وجود برخی نشانه‌ها دال بر بالا بودن احتمال رد صلاحیت تاجگردون برای مجلس یازدهم بود. اما قبل از آن که جواب بررسی صلاحیت نامزدها در اولین روز از دهه سوم دی ماه اعلام شود یک جنگ تمام عیار میان تاجگردون وسید قدرت حسینی در گچساران و باشت در حال شعله ور  شدن بود. رقابت‌ها وسخنرانی ها در کف خیابان‌ها برگزار می‌شد و نامزدها با تندترین کلمات به همدیگر حمله می‌کردند. باغ «بنوشکه» یکی از اصلی‌ترین کلید واژه‌ها در جدال میان سید قدرت حسینی و تاجگردون بود. رسانه‌ها نسبت به ادامه این جنگ لفظی هشدار دادند و مقامات قضایی و نظارتی گچساران با دخالت در این موضوع فتیله این جنگ را کم و موقتی پایین کشیدند.
روز اعلام لیست تأیید صلاحیت شده‌ها یک روز برزخی و تعلیق مرگباری برای تاجگردون و طرفدارانش بود. در لیستی که به بیرون درز شد تکلیف همه نامزدها مشخص شده بود ولی در مربع مربوط به تعیین تکلیف تاجگردون هیچ علامتی دال بر تأیید و یا رد صلاحیت وجود نداشت. موضوع در طول یک هفته به یکی از پر سروصداترین موضوعات سیاسی کشور تبدیل شد. برخی‌ها دلیل این موضوع را عدم اشتراک نظر میان تهران و استان می‌دانستند. نشانه‌ها بیشتر حکایت از رد صلاحیت می‌داد ولی چند روز بعد تاجگردون و حسوند رئیس یکی دیگر از کمیسیون‌های اقتصادی مجلس تأیید صلاحیت شدند تا همین موضوع بار دیگر آبستن انتقادات و حملات شدید جریان اصولگرا و عدالتخواه به شورای نگهبان شود.
تاجگردون به انتخابات برگشته بود اما از صلابت سابقش خبری نبود. جلسات تاجگردون با شلوغی و استقبال خوبی در نقاط مختلف حوزه انتخابیه برگزار می‌شد ولی در نقطه مقابل نیز سید قدرت حسینی جلساتش هیچ چیزی از جلسات تاجگردون کم نداشت. سید قدرت حسینی را همگان به زیرکی و فراست سیاسی می‌شناسند و وقتی وی اعلام کاندیداتوری کرد برای همگان عجیب بود که چگونه حاضر شده است وارد یک رقابت سخت و تا حدودی مشخص با تاجگردون شده باشد؟ همین موضوع این گمانه را تقویت کرد که احتمال رد صلاحیت تاجگردون بالاست. با این وجود زمانی که تاجگردون در تعلیق به سر می‌برد سید قدرت ابراز امیدواری کرد که وی به صحنه انتخابات بازگردد. سید قدرت در طول رقابت انتخاباتی نیش‌های تندی علیه تاجگردون و خانواده‌اش به کار برد. تیم انتخاباتی وی روزشمار پایان تبعیض در فضای مجازی نصب کرده بودند و خود نیز در سخنرانی‌هایش نمایندگی تاجگردون را یک نمایندگی ناموفق و در خدمت یک حلقه محدود می‌دانست.
در این حوزه انتخابیه حضور اردلان زینل زاده با شانتاژ بالای رسانه‌ای شروع شد ولی خیلی زود مشخص شد که این شانتاژ عقبه‌ی واقعی و اثرگذاری ندارد. برخی‌ها در تلاش بودند تا زینل زاده را قانع به کناره گیری به نفع سید قدرت کنند ولی این استدلال وجود داشت که این کناره گیری نه تنها به نفع حسینی نخواهد بود که بخش بیشتری از رأی زینل زاده در بویراحمد گرمسیر به سمت تاجگردون خواهد رفت. قبل از شروع کارزار انتخابات کسانی همچون سید قدرت بیعت اصل و یعقوب زراعت کیش و علی مراد جعفری نیز  اعلام کاندیداتوری کرده بودند  ولی برخی رایزنی‌ها و نامناسب بودن شرایط سبب شد آن گزینه‌ها یا ثبت نام نکنند و یا همچون زارعت کیش در تهران نامنویسی کنند.
حضور یک گزینه دیگر به نام هومان عسکری نیز با سروصدای زیادی همراه بود وی خود را متعلق به جامعه قشقایی گچساران می‌دانست و اصرار زیادی بر همین تمایز و کسب آراء  قومیتی داشت که در نهایت رأی چهارم را بدست آورد.
 تاجگردون در ابتدای انتخابات بر روی رأی بسیار بالای دور قبل خود یعنی 80 هزار رأی و تکرار آن مانور می‌داد ولی آنچه در روز 2 اسفند از صندوق‌ها بیرون آمد با آن رؤیا فاصله زیادی داشت و نشان داده شد که تاجگردون مرد محبوب چهار سال پیش گچسارانی‌ها نیست و حالا مخالفان بیشتری دارد تا موافق. آراء نشان داد او در یک شرایط خطرناک قرار داشته است که باید از اینکه به سلامت از این شرایط عبور کرده است خوشحال باشد.
تاجگردون هنوز در اوج قرار دارد ولی به احتمال زیاد آغاز مجلس جدید آغاز یک افول از اوج فعلی باشد او البته این پتانسیل و استعداد را دارد که در حلقه اطراف قالیباف از ارج و قرب برخوردار باشد و در مقابل پایداری‌ها و اصولگرایان رادیکال نیروی قالیباف باشد ولی کلیت مجلس بعید است به خود وی روی مثبت نشان دهد. ضمن آنکه سرنوشت دولت آینده مشخص نیست و احتمالات حاکی از روی کار آمدن یک دولت اصولگرا است که در آن صورت تاجگردون هرگز نمی‌تواند اقتدار سال‌های 92 تا 98 را تکرار کند. ترکیب نمایندگان استان در مجلس نیز تغییر کرده است کهگیلویه‌ای‌ها با رویای شکست و ایستادن در مقابل قدرت بلامنازع تاجگردون محمد موحد را انتخاب کردند. هر چند کارنامه موحد چیز قابل دفاعی در گذشته نبوده است و معمولاً در حوزه‌ای که تاجگردون فعال است اهل پیگیری و شناخت نمی‌باشد که از این بابت بعید است بتواند عارض قدرت فعلی تاجگردون در استان شود. در بویراحمد نیز زارعی به پایان خط رسیده است و یک چهره جدید به نام مهدی روشنفکر در کنار تاجگردون در مجلس خواهد بود. هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد نوع نگاه و نحوه برخورد روشنفکر قضاوت کرد ولی شخصیت روشنفکر نشان داده است وی مستعد نزدیکی و همکاری با کسانی همچون تاجگردون می‌باشد.
بخشی از اقتدار فعلی تاجگردون محصول مدیران وابسته به وی در اکثر نهادها و سازمان‌های مهم استان است و موحد و روشنفکر هر دو با شعار عزت و تاکید بر توجه به نیروی انسانی حوزه‌های انتخابیه‌شان در عرصه مدیریتی آنهم در دوره‌ای که همگان معتقدند گچسارانی‌های وابسته به تاجگردون‌مناصب مهم را تصاحب کرده‌اند اعتماد مردمی را به دست آورده‌اند که باید دید در این حوزه این سه نماینده به چه سمتی پیش خواهند رفت. هر چند تا یک سال مانده به دولت دوزادهم قطعاً تغییرات بیشتر هماهنگ با تاجگردون خواهد بود ولی بعد از آن را باید منتظر ماند و دید ستاره بلند تاجگردون بلندتر خواهد شد و یا رو به افول خواهد گذاشت. این دوره و اتفاقاتی که در گچساران و باشت رخ داد شرایط را برای حضور تاجگردون در چهار سال دیگر سخت خواهد کرد ولی نیامدن احتمالی تاجگردون به معنای پایان انتخاباتی تاجگردون ها نیست و همین حالا هم ساسان تاجگردون و حتی خواهر آنها یعنی پروین تاجگردون مستعد حضور در انتخابات هستند همانطور که در نقطه مقابل احتمالاً سید قدرت حسینی به بازنشستگی انتخاباتی قانع شده باشد و این یعنی بالا رفتن شانس حضور برادر کوچکتر سید قدرت یعنی سید ناصر حسینی پور که از نام و آوازه‌ای ملی برخوردار است و اگر قرار باشد دولت آینده متعلق به سعید جلیلی و یا این طیف باشد در آن صورت سید ناصر می‌تواند به موفقیت‌های بزرگتر امیدوارتر باشد.


کد مطلب: 418488

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/418488/تحلیل-بررسی-اقتدار-یا-افول-تاجگردون-سید-ناصر-جانشین-قدرت-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1