کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا؛

سورپرایز «سید مسعود حسینی» و حکایت راست سنتی و گزینه نهایی اصولگرایان

1 دی 1398 ساعت 18:09

منتظریان، رمضانی، ایزدپناه و زارعی و بهرامی و... همگی از یک منطقه جغرافیایی هستند و همه این شرایط به کمک نامزدهای منطقه جغرافیایی مقابل خواهد بود. بنابراین تنها راه جریان اصولگرایی حمایت از درخشنده پور است. او است که می‌تواند بازی را به گونه‌ای دیگر رقم بزند و پدیده انتخابات این دوره گردد.


گرچه حال و هوای جامعه هیچ شباهتی به دو ماه مانده تا انتخابات ندارد، اما جنب و جوش نامزدها و هواداران آنها زیر پوست جامعه و فضای مجازی حکایت از گرم شدن تنور انتخابات است.
اصولگرایان حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا وضعیت بهم ریخته و فشلی دارند، تک روی، خطای محاسباتی در بین بزرگان این جریان به اوج خودش رسید، آنچنان این در همریختگی وجود داشت که ستار هدایت خواه اسطوره بلامنازع اصولگرایان مجبور شد این عرصه را به همین افراد با تفکرات فرتوت واگذار کند و عطای نمایندگی را به لقایش بخشید. با رفتن «هدایت خواه» این جریان نزدیک به از هم پاشیدگی است. سید مسعود حسینی، خلیفه خلقی پور، شیخ شجاعیان و کوچک و بزرگ این جریان نشان داده‌اند که توان تداوم مدیریت مطلوب یک جریان با این قدمت تاریخی را ندارند و هر کس از راه می‌رسید، بخشی از این جریان را به سمتی می‌کشد.
دقیقاً روز آخر، قطار کاندیداهای اصولگرایان به فرمانداری بویراحمد رسید و رسانه‌ها با تیتر یک لشکر اصولگرا (شکرالله امامی، کیان دهراب پور و سید احسان عسکری و نادر منتظریان) ثبت نام کردند، به استقبال آنها رفتند.
منتظریان با همراهی شیخ شجاعیان، خلیفه خلقی پور و جمعی از اصولگرایان ثبت نام کرد. تماس‌های مکرر خلقی پور در آن روز حکایت از آن داشت که راست سنتی بویراحمد و دنا راهشان را از بدنه اصولگرایان و نو اصولگرایان جدا کرده‌اند.
خیلی از اصولگرایان ثبت نام منتظریان را غیره منتظره می‌دانستند و آن را خلاف مشی و ساز و کار جلسات اصولگرایان قلمداد می‌کردند. در واقع ظهور ناگهانی منتظریان را در صحنه انتخابات مجلس بویراحمد و دنا که قبل از آن هیچ نام و اثری تا روز شنبه از او نبود، را می‌توان یک سورپرایز سیاسی 2019 دانست، این سورپرایز را محصول ایده سید مسعود حسینی و خلیفه خلقی پور و هواداران راست سنتی عنوان می‌کنند.
کیان دهراب پور اولین کسی بود که به ثبت نام منتظریان واکنش نشان داد. او می‌گفت که در آخرین جلسه اصولگرایان که روز جمعه 15 آذر ماه 98 در حسینیه امام علی (ع) برگزار شد، قرار بود، امامی، عسکری و خودش نامزد انتخابات شوند و بعد از نظرسنجی کاندیدای نهایی مشخص شود. دهراب پور بدون اینکه از کسی نام ببرد، گفت: «آن‌هایی که آقای منتظریان را بر خلاف ساز و کار مشخص شده، انتخاب کردند، همان جریان بیمار نفاق و چند دستگی در جریان اصولگراست که با تمامیت خواهی که در وجودشان هست شکست سنگینی را عاید این جریان خواهند کرد.»
روستا و طایفه گردی سید مسعود حسینی و خلقی پور با منتظریان، آنچه که از قبل در اذهان شکل گرفته که راست سنتی بویراحمد و دنا اعتنایی به شورای اصولگرایان نمی‌دهد را تا حدود زیادی تأیید کرد. آن‌ها بر خلاف ساز و کارها، راه خودشان را رفتند و الان هم تلاش دارند که به هر نحوی که هم شده، منتظریان را خروجی نهایی اصولگرایان معرفی کنند. موضوعی که تنها تیم روشنفکر بر روی آن اصرار دارند. آن‌ها همچنین برای اینکه اصولگرایان را تشویق به ماندن در انتخابات کنند، مطالبی را در رسانه‌ها انتشار دادند و دست به دست، آن مطالب را می‌چرخانیدند. روشنفکر و تیم او می‌خواهند که با تقویت منتظریان، درخشنده پور را از گردونه رقابت خارج کنند. منتظریان برای روشنفکری‌ها ضربه گیر محکمی در مقابل تحرکات انتخاباتی درخشنده پور است. آن‌ها اینگونه تصور می‌کنند که منتظریان خطری برای پیروزیشان ندارد و در واقع منتظریان در میان برخی طوایف بویراحمد سفلی، که پایگاه و خاستگاه اصلی روشنفکر است، مرتبتی ندارد. بر خلاف آن، درخشنده پور، نفوذ و قدرتش در بویراحمد سفلی چشمگیر است. نکته دیگر آنکه، درخشنده پور خیلی سریع میثاق نامه اصولگرایان را امضاء کرد و ادامه راهش را منوط به نظر شورای هماهنگی نیروهای انقلاب دانست.
در محافل مختلفی شنیده شد که سید مسعود هیچ وقت به کاندیداتوری روشنفکر به عنوان کاندیدای واحد اصولگرایان نظر مثبتی نداشت، به غیر از مسعود حسینی، بسیاری از متنفذین این جریان هم چندان دلشان با روشنفکر همراه نبوده، و شاید هم روشنفکر چون می‌دانست، با وجود هدایت خواه هیچ وقت خروجی اصولگرایان نمی‌شود، میثاق نامه اصولگرایان را امضاء نکرد. از سویی هدایت خواه هم به هیچ وجه نمی‌خواست خودش را مقابل برخی از دوستان قدیمش که اکنون به روشنفکر پیوسته بودند، قرار دهد. او به یاران گذشته‌اش همچنان علاقه داشته و به خاطر اینکه از تنش‌های احتمالی بکاهد، به ثبت نام در حوزه انتخابیه تهران تن داد. همانطوری که هم گفته شد، رفتن هدایت خواه در واقع تا حدودی تهدیدی جدی برای از هم گسیختگی جریان انقلابی است.
در مورد گذشته منتظریان آنکه، وی سوابق طولانی در دستگاه‌های نظارتی و امنیتی دارد. او در زمان سید مسعود معاون سیاسی و امنیتی استاندار را برعهده داشت که با آمدن قوام نوذری، جای خود را به کی قباد علی بابایی داد. قوام نوذری آن موقع هدایت خواه، بزرگواری و سید قدرت را به حاشیه برد و خیلی به آنها وقعی نمی‌داد. آن‌ها اینقدر تلاش کردند تا در آستانه انتخابات نیکزاد آمد و زارعی از بویراحمد به مجلس راه یافت و تاجگردون هم از گچساران.
اما در رابطه با وضعیت سیاسی حال آنکه، علی رغم اینکه هدایت خواه در آخرین اظهار نظرش بیان کرده بود که «کاندیدای نهایی فقط بر اساس ساز و کار و از طریق نظرسنجی مشخص می‌شود.» اما پذیرش این مسیر برای راست سنتی سخت به نظر می‌آید. سید مسعود حسینی از رهبران اصولگرایان بویراحمد و دنا است که تک روی‌های او تا حدودی هواداران این جریان را دچار تشتت کرده است. اصولاً او با همه فرق دارد.
منتظریان، رمضانی، ایزدپناه و زارعی و بهرامی و... همگی از یک منطقه جغرافیایی هستند و همه این شرایط به کمک نامزدهای منطقه جغرافیایی مقابل خواهد بود. بنابراین تنها راه جریان اصولگرایی حمایت از درخشنده پور است. او است که می‌تواند بازی را به گونه‌ای دیگر رقم بزند و پدیده انتخابات این دوره گردد.
 


کد مطلب: 415803

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/415803/سورپرایز-سید-مسعود-حسینی-حکایت-راست-سنتی-گزینه-نهایی-اصولگرایان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1