کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا وضعیت آموزش و پرورش در شهرستان‌های گچساران و باشت را بررسی کرد

آموزش و پرورش گچساران در تیر رس نقد و بررسی

11 مهر 1398 ساعت 23:41

در طی این سال‌ها که کمک‌های مردمی و مدارس شهریه‌ای در قالب هیئت امنایی، شاهد و غیره ترویج داده شد هزینه‌هایی که بابت کمک‌های مردمی از شهرهای محروم گچساران و باشت جمع آوری شد که در یک نمونه می‌توان به آمار ۳ میلیاردی از کمک‌های مردمی در سال ۱۳۹۴ اشاره کرد که مدیر وقت جزو موفقیت‌های خود و مجموعه خود آن را در تریبون‌ها اعلام می‌داشت مقدماتی را فراهم آورد تا از این هزینه‌ها در قالب کارت‌های هدیه و خریدهای مختلف مدیران مافوق و مدیران سایر ادارات و فرماندار را نسبت به موقعیت خود و شرایط خود راضی و یا مسکوت نگهدارند. هر چند این روند توسط عده‌ای از فرهنگیان مورد اعتراض واقع شد چرا که پولی که مردم بابت تجهیز و افزایش خدمات مدارس چه از روی رضایت و چه حالت اجباری در قالب کمک‌های مردمی داده بودند خرج مسائل سیاسی می‌شود.


 بعد از رفتن سید ظهیرالدین پورالحسینی و دست به دست شدن مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گچساران از پورالحسینی به محمد شهبازی و ایوب مقیمی، انتقادات زیادی به این نهاد اثرگذار در حوزه تعلیم و تربیت وارد شد. اگر چه به هیج وجه منکر خدمات خوب این اداره آموزش و پرورش گچساران به لحاظ ایجاد زیر ساخت‌ها، توسعه و تجهیز فضای آموزشی، علمی، فرهنگی و ورزشی نمی‌شویم. اما به هر حال انتقاداتی به این نهاد در گچساران وارد است که در ادامه به منظور اطلاع مسئولان به آنها می‌پردازیم.
۱. هر مدرسه یک بنگاه اقتصادی!!!
گزارش بانک جهانی درباره روند خصوصی شدن مدارس در ایران نشان می‌دهد که ایران طی سال‌های گذشته با شیب تندی در مسیر خصوصی‌سازی آموزش عمومی پیش رفته است.
از چند سال گذشته که روند مدارس هیئت امنایی، سمپاد و غیره که تمایز میان فقیر و غنی و همچنین مدرسه زبده‌ها و ضعیفتر ها را بنا نهاد بهانه‌ای شد که مردم برای ثبت نام فرزندان خود رو به رقابت در سفارش نمایند و از این رو بستری برای عده‌ای به صورت مافیای ثبت نام فراهم شود و از طرف دیگر مدارس تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی برای اخذ شهریه و کمک‌های مردمی ظاهراً داوطلبانه اما در اصل اجباری شوند. از جمله مواردی که در سال ۱۳۹۸  از طریق اعتراض خانواده‌ها در یکی از مدارس که رسانه‌ای شد نمونه بارز رشوه گیری مدیران در خصوص پذیرش دانش آموزان یا کلاس بندی آنها هست که می‌توان به آن استناد کرد. در یک قیاس ساده می‌توان مدارس را از لحاظ گردش مالی و اخذ شهریه در طی این ۸ سال با ۸ سال گذشته مقایسه نمود.
۲. مدیریت مبتنی بر بله قربان گویی و نوچه پروری به جای نخبه پروری موجبات تضعیف هر چه بیشتر آموزش و پرورش و در نهایت ایجاد شکاف بین اجتماع فرهنگیان که با عموم مردم در ارتباط می‌باشند این نهاد مهم را به صورت یک نهاد سیاست زده که این سال‌ها حال خوبی ندارد مبدل کرده است.
اگر گچساران و باشت را به ۴ قسمت یا قطب تقسیم نماییم(منطقه از تلخاب شیرین تا باشت، منطقه از آبریگون تا سیدجمال الدین، منطقه از کمبل تا آبشیرین ومنطقه ازچهاربیشه تا خیرآباد) به صورت آماری که بنگریم در حال حاضر حدود ۸۵ درصد مدیران و پرسنل اداری را یک منطقه خاص به خود اختصاص داده است که جای تأمل دارد! بعنوان نمونه دیگر می‌توان به تصرف پست مدیر کل و معاونت مالی اداره کل آموزش و پرورش استان اشاره کرد که از این طریق هم نیروهای حامی خود حتی در سایر مناطق را در مدیریت اداره مناطق قرار دهد که حتی اگر انتخابات به صورت استانی برگزار می‌شد از این مهره چینی‌ها برای تبلیغات در سایر مناطق بهره گیرد، از طرفی به رفتاری که با مدیریت پیشین آموزش و پرورش شهرستان گچساران (ظهیرالدین پورالحسینی) اشاره شود که با توجه به اینکه ایشان تمایلی به بله قربان گویی و نوچه گری نداشتند و تحرکاتی برای حضور در انتخابات داشتند در میانه سال تحصیلی عزل شدند و پس از ایشان آقای شهبازی دایی زاده تاجگردون به مدت یکسال بعنوان سرپرست و سپس آقای ایوب مقیمی عموزاده نماینده و مسئول ستاد انتخابات دوره گذشته تاجگردون بعنوان مدیر آموزش و پرورش انتخاب شدند. همچنین نیروهای ارزشی که دارای توانایی بالا بوده به دلیل همخوانی نداشتن با جریان فکری و خطی مدیران وقت تحت فشار و یا رفتن به مدارس دور دست می‌باشند.
۳. عدم شفاف سازی در خصوص واگذاری منازل سازمانی
منازل سازمانی بیشتر به دبیران انتقالی که برای تکمیل نیروهای مورد نیاز از سایر مناطق و استانها که در شهرستان ساکن شدند باید به لحاظ قانونی اختصاص یابد و مابقی بر اساس یک چارچوب مشخص و شفاف به صورت دوره‌ای در اختیار سایر فرهنگیان قرار گیرند. نداشتن یک چارچوب مشخص و شفاف که قابل رصد باشد از زمان درخواست دبیر و عدم ارزیابی مشخص در این خصوص موجبات دخل و تصرف و سفارشات خاص شده که در برخی موارد افرادی بیش از یک دوره از منازل سازمانی استفاده کرده‌اند. در این خصوص نیز سازمان بازرسی و مراجع نظارتی لیست افراد ساکن در منازل سازمانی را در طی ۷ سال گذشته اخذ نموده و روند گزینشی و انتخابی در این خصوص را بررسی نمایند.
۴. ساخت و سازها و تعمیرات بدون طی مراحل قانونی
از لحاظ قانونی کلیه تعمیرات و ساخت و سازها حتی در کوچکترین موارد باید زیر نظر نوسازی مدارس صورت گیرد.
در طی این سالها شاهد بودیم که در قالب طرح‌های مختلف همچون خرید اقلام مورد نیاز اداره و مدارس همچون کولر، میز و نیمکت، دوربین‌های حفاظتی و وسایل الکترونیکی، پی وی سی دیوارها، تعمیرات سالن‌های ورزشی و سالن‌های اجتماعات و ... از مواردی هستند که به صورت سلیقه‌ای به افراد خاص واگذار شده و در خود اداره در قالب امضا و تصویب توسط یک شورا این واگذاری‌ها انجام شده است.
آمار این واگذاری‌های بدون ضابطه در قالب سندهای مالی داخلی که تنظیم شده در طی این ۸ سال در مقایسه با ۸ سال قبل به لحاظ میزان انحراف از قانون قابل رجوع می‌باشد.
۵. واگذاری برخی اماکن به افرادخاص بدون پرداخت کرایه
برخی اماکن آموزش و پرورش به برخی بعنوان اجاره اعطا شد که بین این‌ها مواردی هست که کرایه پرداخت می‌کنند یا بسیار بسیار ناچیز هست و در واقع افرادی سفارش شده و یا معامله گر با سیستم مدیریت آموزش و پرورش بوده‌اند. بعنوان نمونه ساختمانی در هنرستان دولتی طالقانی به هنرستان دانش پژوهان که متعلق به فرماندار پیشین آموزش و پرورش بوده، واگذار می‌شود و سپس فضایی از مدرسه ۹ دی واقع در کارکنان دولت کوچه ۲۲ جنوبی به این هنرستان(دانش پژوهان) واگذار شد که هیچ کرایه‌ای بابت این فضا به آموزش و پرورش پرداخت نمی‌کند و در میان لیستی که مربوط به اماکن کرایه داده شده سال ۱۳۹۷ می‌باشد نامی از آن ذکر نشده است. دبستان علوی نیز واقع در سه راهی مورد دیگری می‌باشد که شواهد نشان می‌دهد احتمالا کرایه‌ای پرداخت نمی‌کند. اماکن کرایه داده شده در پیوست ۱ قابل مشاهده می‌باشد.
۶. دادن رتبه ها و طبقات حقوقی در حکم کارگزینی به عنوان پاداش
متاسفانه در طی سال‌های گذشته مواردی یافت شد که از افراد وابسته به نماینده بودند و علاوه بر قرارگیری در پست‌های مدیریتی در احکام آنها تغییراتی بدون ضابطه و قانون اعمال شده و برخی از این موارد نیز به نهادهای نظارتی گزارش داده شدند. بعنوان نمونه مدیر مدرسه ابتدایی تندگویان از بستگان فلان مسئول آموزش پرورش  که از ۱۳۹۷/۷/۱ برقراری حق فرزند که باید برای ایشان سه فرزند احتساب می‌شد، پنج فرزند احتساب شد.
۷. افت شدید کیفیت آموزشی و حس فرهنگ رقابت در حوزه‌های علمی و پژوهشی
در طی سال‌های اخیر به دلیل نگاه مالی که در مدارس و اداره آموزش و پرورش حاکم شد، مساله آموزش کمرنگ‌تر شد و لذا میزان و آمار قبولی در رشته‌های پزشکی و دانشگاه‌های معتبر این هشت سال اخیر با هشت سال قبل نشان از افت شدید آموزشی در این شهرستان را می‌دهد.
۸. واگذاری اماکن سودآور اقتصادی و بیمه‌ها به نورچشمی‌های سفارش شده و بستگان نماینده
برخی اماکن اقتصادزا همچون مغازه‌ها و باشگاه فرهنگیان به عده‌ای از افراد سفارش شده و بستگان نماینده واگذار شد که بعنوان نمونه باشگاه فرهنگیان به فردی بازنشسته از بستگان نزدیک نماینده اعطا شد که علاوه بر کسب منافع شخصی برای ایشان، به جایگاهی برای اهداف نماینده مبدل شده است. همچنین با نفوذ مدیران وقت حال حاضر آموزش و پرورش که از بستگان نماینده می‌باشند، بیمه فرهنگیان زیر نظر بیمه سلامت قرار گرفت که مدیر عامل این بیمه در استان حجت مرزبان برادر خانم یکی همین مدیران حال حاضر آموزش و پرورش می‌باشند.
۹. نفوذ و رانت در واگذاری زمین‌های تعاونی مسکن
محمد انصاری که سالهاست به صندلی این تعاونی چسبیده است و برخی از اعضای هیئت مدیره این تعاونی در قالب همکاری‌های درونی در هر بار واگذاری زمینها متاسفانه زمینهای مناسب قابل واگذاری این تعاونی را یا در قالب دادن به بستگان و یا تصرف گوشه و نقاط باقیمانده زمین‌های توزیع شده یک بی عدالتی در حق جوانان تازه استخدام و افراد نیازمند به مسکن می‌کنند.
مستندات در پیوست ۱ قابل مشاهده هست.
۱۰. توزیع دولتی کتب مدارس برای سود شخصی
در سال تحصیلی ۱۳۹۸ بر اساس یک دستورالعمل و به منظور جلوگیری از واسطه‌گری در فروش کتب درسی، وزارت آموزش و پرورش، با اطلاع رسانی قبلی و اعلام قیمت کتب، از اولیاء، پول کتاب را به طور کامل دریافت نموده تا کتاب‌ها در مدارس بدون هر نوع قیمت اضافی به دست خانواده‌ها برسد اما با اتخاذ رویکرد جدید گویا خلأ وجود یک واسطه در آموزش و پرورش استان و شهرستان‌ها حس می‌شد. چرا که موضوع را به شکل پیمانکاری به یک شخص واگذار کرده تا با زدن چند عدد میخ منگنه و بستن یک نخ پلاستیکی به دور کتاب‌ها، از هر نفر مبلغ ۱۰ هزار تومان هزینه مضاف بر هزینه کتب درسی از خانواده‌ها دریافت کند. در صورتی که شاید هزینه این کار از ۵ هزار تومان و گاها ۳ هزار تومان بالاتر نمی‌رود.
با توجه به تعداد دانش آموزان در استان سود حاصل از این واسطه گری خصولتی بالغ بر صدها میلیون تومان می‌شود که بعید است پشت این بی قانونی صرفاً شخص مذکور بوده باشد.
۱۱. آیا ضمن خدمت در قالب مجلات رشد برای کسب سود شخصی بوده یا بالا بردن سطح کیفی سواد فرهنگیان؟
در طی سالهای اخیر واحد مشارکت آموزش و پرورش در قالب مجلات هزینه‌هایی از دبیران دریافت کرده و با برگزاری آزمونی برای این دبیران ضمن خدمت چند ساعتی صادر کرده که این ضمن خدمت مورد نیاز دبیران برای ارزشیابی پایان سال می‌باشد. با توجه به این که توانمندسازی دبیران از وظایف آموزش و پرورش می‌باشد دریافت هزینه و عدم کیفیت این ضمن خدمت‌ها که هیچ گونه بازخوردی در افزایش سطح سواد و به روز رسانی دانش دبیران ندارد جای بسی سؤال و تأمل دارد.
۱۲. توزیع کارت هدایایی از پول مردم برای بقا و حفظ منافع سیاسی
در طی این سال‌ها که کمک‌های مردمی و مدارس شهریه‌ای در قالب هیئت امنایی، شاهد و غیره ترویج داده شد هزینه‌هایی که بابت کمک‌های مردمی از شهرهای محروم گچساران و باشت جمع آوری شد که در یک نمونه می‌توان به آمار ۳ میلیاردی از کمک‌های مردمی در سال ۱۳۹۴ اشاره کرد که مدیر وقت جزو موفقیت‌های خود و مجموعه خود آن را در تریبون‌ها اعلام می‌داشت مقدماتی را فراهم آورد تا از این هزینه‌ها در قالب کارت‌های هدیه و خریدهای مختلف مدیران مافوق و مدیران سایر ادارات و فرماندار را نسبت به موقعیت خود و شرایط خود راضی و یا مسکوت نگهدارند. هر چند این روند توسط عده‌ای از فرهنگیان مورد اعتراض واقع شد چرا که پولی که مردم بابت تجهیز و افزایش خدمات مدارس چه از روی رضایت و چه حالت اجباری در قالب کمک‌های مردمی داده بودند خرج مسائل سیاسی می‌شود.

پیوست 1

--------------------------------------------------
گزارش از محمد نبی صداقت پیشه
 


کد مطلب: 413454

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/413454/آموزش-پرورش-گچساران-تیر-رس-نقد-بررسی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1