تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۴۱۲۳۹۴
کبنا موضوع ازدواج دختران کم سن و سال را در کهگیلویه و بویراحمد بررسی کرد؛

چادر سیاه عروسی بر سر دختران کم سن و سال

۲
۰
چادر سیاه عروسی بر سر دختران کم سن و سال
کبنا ؛
موضوع ازدواج دختر 9 ساله با مرد تقریباً 22 ساله به یک مرتبه تمام فضای مجازی و رسانه‌ها را به خود گرفت. این واقعیت تلخ قابل توجیه نیست البته کاملاً قابل ریشه یابی است و می‌توان با ارائه راهکارهای لازم جلوی همچنین ازدواج‌های تلخ را گرفت.
البته پخش همچنین ویدئوهایی در فضای مجازی آسیب‌های دیگر هم دارد و افرادی که چنین کاری را انجام داده‌اند نیز باید پاسخگو باشند. چرا که جریحه دار کردن افکار عمومی و بازی کردن با آبروی مردم خود گناه نابخشودنی است، بلکه این موضوعات باید با حساسیت بیشتری مورد بررسی شوند نه اینکه هر کسی هر طور دلش خواست پیرامون افراد صحبت کند و یا حرفی بزند.
توئیت معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این رابطه؛

ماجرای عقد دختربچه ۹ ساله با جوان ۲۰ ساله/ عاقد: خانواده عروس و داماد سن واقعی زوجه را به من نگفتند
دکتر حید حیدر حیدرپور گنجه از کارشناسان حوزه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: «به نظر بنده این قبیل رسم و رسومات قبیله‌ای و شاید فامیلی که از قدیم بوده و الان منسوخ شده اجراء آن در موقعیت کنونی و سطح فرهنگ و پبشرفت جامعه مایه تأسف و شرم هست و عملاً بانیان اجرا ء این مراسمات ضربه روحی و روانی شدیدی به جامعه وارد می‌کنند. دانسته یا ندانسته این قبیل رسم و رسومات باعث هتک حرمت به فرهنگ عظیم و سترگ لر زبانان شده که در ایران جایکاه عظیمی در بین ملت داشته‌اند احساس من بر این هست که ضعف فرهنگی و پایین بودن شعور اجتماعی و عدم بلوغ فکری باعث همچنین قضایایی می‌شود که بهتر است دولت مردان و بانیان دولتی و حتی استانی در این راه تلاش بیشتری بنمایند تا من بعد شاهد همچون اعمال زشت و وقیح در سطح استان یا قوم بزرگ لر نباشیم.»
 
عاقد: خانواده عروس و داماد سن واقعی زوجه را به من نگفتند
در پی انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از عقد دختر بچه حدود ۹ ساله با یک جوان، مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد توضیحاتی ارائه دادند.
فیلمی در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است که در آن گفته می‌شود، در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد، دختر بچه‌ای حدود ۹ سال به عقد موقت پسر حدود ۲۲ ساله در آمده است.
در پی انتشار این فیلم در فضای مجازی حجت الاسلام خوب نژاد عاقد این مراسم در گفت‌وگوی اختصاصی با گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، با بیان اینکه نوع خطبه جاری شده صیغه محرمیت یا همان موقت ادامه‌دار بوده است گفت: به علت دسترسی نداشتن به شناسنامه زوجه و اعتماد به خانواده عروس و داماد که گفته بودند زوجه ۱۰ تا ۱۱ سال سن دارد، صیغه محرمیت را خوانده است.
او گفت: بنا به اصرار خانواده داماد و عروس که از بستگان بسیار نزدیک همدیگر هستند و با هدف اینکه زوجین تا رسیدن به سن قانونی ازدواج با هم محرم باشند و رفت و آمد خانوادگی داشته باشند، بین آن‌ها صیغه محرمیت جاری کرده است.
رحیمی سردفتر ازدواج و طلاق شهرستان بهمئی در این باره، گفت: تاکنون هیچ مدرکی دال بر ازدواج رسمی این زوج در دفاتر این شهرستان ثبت نشده است.
 حکمت الله سنایی فرماندار بهمئی هم در این رابطه گفت: من هم این فیلم را در فضای مجازی مشاهده کرده‌ام، اما از جزئیات بی خبر هستم.
او با بیان اینکه این مساله اتفاق تلخی است، اظهارکرد: به دلایلی ترجیح می‌دهم در این خصوص صحبت نکنم.
فرماندار شهرستان بهمئی افزود: البته بی تفاوت نخواهیم بود و دستگاه‌های متولی در حدود اختیارات و وظایف قانونی ورود خواهند کرد.
همچنین دکتر حیدری پور گنجه تاکید می‌کند که «به نظر من بهترین راهکار بالابردن سطح فرهنگ و شعور اجتماعی و اعلام عواقب و خطرات و معضلات چنین کارهایی هست که این نیاز به فرهنگ سازی و صحبت و مشورت با بزرگان ایل و طایفه‌ها هم دارد و از طرفی فقر مالی و بی بضاعتی و مستمند بودن هم قطعاً بی تأثیر نخواهد بود چرا که هنوز خانواده‌هایی هستند که به علت مستمند بودن و نداری حاضراند تازه دختران خود را به افراد بسیار مسن‌تر بدهند برای اینکه نمی‌توانند خرج و مخارج زندگی خود را بپردازند.»
ازدواج دختران کم سن و سال در استان کهگیلویه و بویراحمد به همین یک موضوع در شهرستان بهمئی ختم نمی‌شود و بدون شک از همچنین ازدواج‌هایی در سراسر روستاها و مناطق دور دست استان رقم می‌خورد که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد باید وقت بیشتری برای آموزش و آگاهی رساندن به والدین بگذارند. چرا که همچنین اتفاقاتی ضمن تخریب چهره سرزمین غیرتمند کهگیلویه و بویراحمد آسیب‌های جدی را برای همگان در پی خواهد داشت.
اینکه مسئولان امور خانواده و امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گذشته چه میزان کارگاه‌های آموزشی موثر در این رابطه برگزار کرده اند و اقدامات مفید آنها چه بوده است را باید به دقت بررسی کنیم.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Germany
یعنی عاقد چهره کودکانه و معصوم این دختر را تشخیص نمیداد ؟ مگر غاقد برای عقد شناسنامه زوجین را در اختیار ندارد ؟
ستار
Iran, Islamic Republic of
مگرخانم ابتكارازمظلوميت ومحروميت مردم اين استان اطلاع دارد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1