تاریخ انتشار
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۴۱۱۴۰۱
نگاهی به تصادفات کهگیلویه و بویراحمد؛

آسفالت‌هایی که بی‌صدا در کهگیلویه و بویراحمد «سرخ» می‌شود

۵
۰
آسفالت‌هایی که بی‌صدا در کهگیلویه و بویراحمد «سرخ» می‌شود
کبنا ؛
صنعت حمل‌ونقل کشور به‌عنوان یکی از پیشران‌های توسعه مطرح بوده و توقف این موتور عظیم می‌تواند به کالبد بخش‌های مختلف، ضربات جبران‌ناپذیری وارد کند.
سهم بخش‌های هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای از این چرخه، در استان‌های مختلف متفاوت است.
با گذر از آمارهای کشوری، سری به استان رابط کریدور جنوب به شمال یعنی کهگیلویه و بویراحمد می‌زنیم.
سرزمینی با توپوگرافی کوهستانی که در قلب زاگرس و در کنار استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. این استان در مساحت ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر بیش از ۷۰۰ هزار جمعیت را در مرکز استان تا دورافتاده‌ترین نقاط پوشش می‌دهد.

بررسی وضعیت ارتباطی این استان در زمان پیش از انقلاب، هیچ خروجی جز چند مسیر کوهستانی و خاکی را به تصویر نمی‌کشد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، چرخ توسعه راه‌سازی نیز با موتورهای تپنده خدمات جهادی سخت‌ترین مسیرها را شکافت تا ایجاد راه ارتباطی کام مردمان این دیار محروم اما غنی را به شیرینی گرایش دهد.
کهگیلویه بویراحمد آزادراه ندارد
سال‌ها آمدند و رفتند، زیرساخت‌های متعددی شکل گرفت، تا امروز که مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از وجود ۶۰۰۰ کیلومتر راه در کهگیلویه و بویراحمد خبر می‌دهد.
عبدالمجید نژاد صفوی افزود: با توجه به اینکه اکثر جمعیت استان روستانشین بودند، ۴۰۰۰ کیلومتر از راه‌های استان روستایی است.
نژاد صفوی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد راه‌های روستایی استان زیرسازی و آسفالت شده است، گفت: توسعه راه‌های روستایی و خدمات‌رسانی به مناطق مختلف هدف‌گذاری شده است.
نژاد صفوی از وجود ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان خبر داد و تصریح کرد: در استان آزادراه نداریم و حق استان است که آزادراه داشته باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به توپوگرافی منطقه و هزینه تمام‌شده بالا برای عملیات راه‌سازی، گفت: بیش از ۱۵ کیلومتر تونل در استان ایجادشده که کمتر از ۷ میلیارد تومان برای هر کیلومتر هزینه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب رشد خوبی در جاده‌سازی کهگیلویه و بویراحمد شکل‌گرفته است و هم‌اکنون نیز ده‌ها پروژه راه‌سازی در نقاط مختلف استان در جریان فعالیت کاری قرار دارد.
اما در کنار آمارهای کلی پیرامون وضعیت جاده‌های استان سری به آمارهای فوتی‌ها و کشته‌شدگان حوادث رانندگی استان می‌زنیم. آماری که واکاوی آن پرده از ضعف‌های متعددی پیرامون وضعیت محورها، حادثه‌خیزی برخی مناطق، نوع آسیب‌ها، فرهنگ رانندگی ایمن یا ناایمن و مواردی از این قبیل برمی‌دارد.
مرگ ۱۸۶ نفر بر اثر حوادث رانندگی
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد از مرگ ۱۸۶ نفر در تصادفات رانندگی سال ۹۷ استان خبر داد.
کامروز امینی افزود: مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی در استان طی سال ۹۷ با افزایش ۱.۶ درصدی به نسبت سال ۱۳۹۶ روبه‌رو بوده است.
امینی با بیان اینکه ۴۲ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی سال ۹۷ متعلق به شهرستان بویراحمد است، گفت: طی سال گذشته ۷۸ مرگ ناشی از حوادث رانندگی در شهرستان بویراحمد، ۳۸ مورد در شهرستان گچساران، ۳۰ مورد در کهگیلویه، ۱۴ مورد باشت و به ترتیب ۹، ۷، ۹ و یک مورد مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در شهرستان‌های دنا، چرام، بهمئی و سوق به وقوع پیوست.
امینی با تأکید بر اینکه ۷۴ درصد فوتی‌های تصادفات رانندگی استان متعلق به مسیرهای برون‌شهری بوده است، عنوان کرد: ۵۶ درصد متوفیان متأهل بودند
مدیرکل پزشکی قانونی استان فروردین‌ماه سال گذشته را به‌عنوان صدرنشین ماه‌های پرحادثه دانست و گفت: بیشترین آمار فوتی‌ها با ۲۹، ۲۲ و ۲۱ مورد متعلق با ماه‌های فروردین، شهریور و خردادماه است.
امینی گفت: همچنین از مجموع ۱۸۶ فوتی تصادفات رانندگی استان، ۶۶ نفر راننده، ۴۰ نفر عابر و ۸۰ نفر سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بودند.
امینی با بیان اینکه ۵۲ درصد تصادفات رانندگی منجر به فوت سال ۹۷ در روز به وقوع پیوست، گفت: ۹۶ مورد از تصادفات رانندگی منجر به فوت در روز، ۷۲ مورد در شب و ۱۸ مورد در طلوع و غروب آفتاب بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ۴۱ درصد تصادفات منجر به فوت را متعلق به برخورد دو وسیله نقلیه دانست و گفت: ۷۶ مورد از تصادفات منجر به فوت با برخورد دو وسیله نقلیه، ۴۰ مورد برخورد وسیله نقلیه با عابر، ۴۴ مورد مربوط به واژگونی و ۱۹ مورد برخورد وسیله نقلیه با شیء ثابت و همچنین سایر موارد مربوط به سقوط، حریق و… است.
امینی با طرح این موضوع که ۴۴ درصد این تصادفات منجر به فوت در محل شده است، ابراز داشت: ۸۱ مورد فوت در محل تصادف، ۹۱ نفر مرگ در بیمارستان و ۱۴ مورد نیز فوت در مسیر انتقال از جامعه آماری ۱۸۶ فوتی تصادفات رانندگی سال گذشته به ثبت رسید.
امینی افزود: ۷۳.۷ مرگ‌های ناشی از تصادفات استان طی سال ۹۷ مربوط به ضربات متعدد، ۲۱ درصد بر اثر ضربه‌مغزی و مابقی بر اثر خونریزی بوده است.
رتبه سوم مصدومین ناشی از حوادث رانندگی
امینی از مراجعه پنج هزار و ۵۷۶ نفر با ادعای مصدومیت در تصادفات رانندگی به پزشکی قانونی استان خبر داد و عنوان کرد: این آمار افزایش ۱۰.۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

امینی خاطرنشان کرد: بر اساس سالنامه آماری پزشکی قانونی کشور در سال ۹۶، استان در رده سوم مصدومین ناشی از حوادث رانندگی با در نظر گرفتن جمعیت قرار گرفت.
مراجعه ۱۱۴۸ مصدوم حوادث رانندگی به پزشکی قانونی
امینی با اشاره به آمار فوتی حوادث رانندگی سه‌ماهه ابتدایی سال جاری از تشکیل ۵۷ پرونده فوتی براثر حوادث رانندگی در ادارات پزشکی قانونی استان خبر داد و افزود: این حوادث ۱۱۴۸ مصدوم برجای گذاشت.
همچنین بر اساس اطلاعات رئیس پلیس‌راه کهگیلویه و بویراحمد عامل قریب به ۸۰ درصد تصادفات مربوط به خطای انسانی بوده است.
بهنام ویسی پور افزود: ضعف و ناایمن بودن برخی مسیرها، وسایل نقلیه و… بخش دیگر عوامل تصادفات را شکل می‌دهند.
ویسی پور عدم توجه به قوانین رانندگی را از مهم‌ترین عوامل بروز بسیاری از تصادفات دانسته است.
با نگاه به آمارهای پزشکی قانونی استان می‌توان کدهایی را دریافت کرد که این حجم از تصادفات و خسارت‌های آن چگونه شکل گرفته است.
فروردین در صدر ماه‌های پرحادثه
قرارگیری فروردین، خرداد و شهریور در صدر ماه‌های پرحادثه حکایت از کاهش کشش ترافیکی جاده‌ها در ماه‌های مذکور داشته تا این حجم بالای تردد با فرهنگ اشتباه رانندگی پیوند خورده، دقت در رانندگی کاهش‌یافته و فروردین‌ماه را در صدر جدول تصادفات استان قرار دهد.
وجود ده‌ها نقاط حادثه‌خیز نیز با عوامل متعدد در مسیرهای برون‌شهری ترکیب‌شده تا ۷۴ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی در مسیرهای برون‌شهری باشد.
اما تحلیل خبرهای گذشته رسانه‌ها نیز نام چندین محور را در تصادفات رانندگی پررنگ‌تر کرده است. مسیر ارتباطی یاسوج به اصفهان و یاسوج- بابامیدان بیش از هر نقطه‌ای در تصادفات سه‌ماهه اخیر دیده شده است.
هواپیماهایی که بی صدا سقوط می‌کنند
تنها آمار پزشکی قانونی گواه فوت ۵۷ نفر در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد طی سه ماه ابتدایی سال ۹۸ است و این تعداد با مسافران یک پرواز کوچک برابری کرده و به‌مثابه هواپیماهایی است که بی‌صدا سقوط می‌کنند.
از طرفی ضعف زیرساخت‌ها، عدم به‌کارگیری پل‌های مکانیزه هوایی و مهم‌تر از همه فرهنگ کمتر ترویج داده‌شده عبور از پل‌های هوایی با چاشنی تخلفات رانندگی و عدم توجه به جلو آمار ۴۰ درصدی تصادف منجر به فوت عابر را رقم زده است.
 آمارها و تحلیل‌ها همه و همه گویای جولان سفیر مرگ در کالبد جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد است و خطای انسانی نیز دست‌به‌دست ضعف‌های جاده و خودروهای ناایمن داده تا هرروز خبرهایی از مسیرهای مختلف ارتباطی با تیتر «جانش را از دست داد» مخابره شود و گاهاً ما ۸۰ درصد مقصرها چه ساده از کنار جان باختن‌ها عبور می‌کنیم، و بی‌شک گاهی یک درنگ لازم است.
------------------------------
گزارش از پژمان امیدی
------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین
Iran, Islamic Republic of
مقصر اصلی خود لرها هستند ک سکوت کردن ک تفت و گاز و آب شونو و.... غیر لر، میبرن میخورن ولی خودشون فقیر و بیکار و بی امکانات هستن تا کی لر سکوت کنه هیچ جای تاریخ لر درمقابل ظلم سکوت نکرده و یرخم نکرده الان هم حق و حقوقشونو میخورن هم توهین میکنن بهشون، جک میسازن درموردشون، شهراشون پراز منابع عظیم نفت و آب و گاز ولی هیچ سهمی ازش ندارن همه بیکار و الان، شهر بدون امکانات رفاهی، تمام جاده‌ای شهرهای غیرلر رو ببینید همه کاملا استاندارد و طبق اصول ساخته شده هیچ کشته ای هم نمیدن بخاطر پول نفت و گاز منو تویه لره ک میبرن خرج عمران وآبادی خودشون میکنن ولی خودمون کاملا بی بهره ایم و اگر دقت کنید تمام کشته های جاده ای تویه شهرای لرنشینه بخاطر نرود استاندارد سازی فقط متأسفم برای سکوت لرها و متأسفم برا مسؤلین
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
زارعی نماینده یاسوج
Iran, Islamic Republic of
در روستای گوشه روی خاک قیر پاشیده اند که اسفالت کنند بیایید تماشا کنید
کامران
Iran, Islamic Republic of
ناراحت کننده ست
رضا
Iran, Islamic Republic of
درصد بسیار بالایی از تصادفات بخاطر تخلفات رانندگان قاچاقچی موسوم به شوتی هست.خیلی مواقع هرجا ماشینی چپ شده یا شاخ به شاخ یک طرفش همین شوتی ها هستن.رییس هفته قبل شعار مقابله با متخلفان حرفه ای داد ولی شوتی که پلیس مبارزه توقیفش رو نداره رو پلیس راهنمایی میتونه چکارش کنه؟
همین هفته هم یک نو عروس رو به کشتن دادن.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1