تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۴۰۷۲۲۰
زیرساخت‌ها و زمینه‌های حضور حداکثری زنان در انتخابات بررسی شد

سهمیه ویژه برای زنان در انتخابات

۰
سهمیه ویژه برای زنان در انتخابات
کبنا ؛بحث انتخابات و باز هم سهم ناچیز زنان؛ مشارکت زنان در توسعه سیاسی، شاخصی مهم در فرآیند توسعه پایدار جامعه محسوب می‌شود. ورود زنان به رده‌های بالای سازمانی دارای موانع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، عرفی و سلیقه‌ای است. با وجود اینکه تعداد زنان متخصص در جامعه و نیروی کار افزایش یافته است اما پیشرفت آن‌ها در مشاغل تصمیم‌گیری و سیاستگذاری چندان محسوس نبوده است.
متاسفانه در سنوات اخیر شاهد عدم بهره‌مندی یا بهره‌مندی بسیار حداقلی از ظرفیت و پتانسیل زنان کشور در عرصه‌های اقتصاد و سیاست کشور بوده‌ایم. رویکرد جنسیتی موجود به‌گونه‌ای است که عرصه اقتصاد و سیاست را متعلق به مردان می‌داند. مشاهده میزان مشارکت زنان در مجلس یا به عنوان وزیر، فرماندار، شهردار و در دیگر حوزه‌های سیاسی، نمادی از واقعیت شکاف جنسیتی است. ایران امروز بیش‌ازپیش نیاز به جامع‌‌نگری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های خود دارد و در نتیجه، تشویق زنان به حضور در انتخابات و حمایت از نمایندگان زن و نیز تشویق زنان برای حضور و مشارکت فعال در عرصه انتخابات سیاسی، فرصتی مناسب برای حمایت از این موضوع است.
حالا در راستای همین حمایت و حضور و مشارکت زنان در رده‌های بالای مدیریتی روز گذشته سخنگوی وزارت کشور از تعیین سهمیه ویژه برای زنان در فهرست‌های انتخاباتی خبر داد. سید‌سلمان سامانی در تشریح لایحه جامع انتخابات با اشاره به ماده 26 این لایحه گفت: احزاب برای استفاده از امکان موضوع این ماده باید حداقل یک ششم از فهرست نامزدهای معرفی شده خود در سراسر کشور را به زنان اختصاص دهند. وی افزود: احزاب ملی و جبهه‌ها برای استفاده از امکان موضوع این ماده باید در زمان انتخابات دارای پروانه فعالیت باشند، حداقل 5 هزار نفر عضو رسمی به تایید مرجع مربوطه داشته باشند، حداقل یک ششم از جمع نامزدهای معرفی‌شده خود در سراسر کشور را به زنان اختصاص داده و در حوزه‌های انتخابیه دارای سه نماینده حداقل یک نفر از زنان، در حوزه‌های انتخابیه دارای 4 و 5 نماینده حداقل دو نفر از زنان و در حوزه‌های انتخابیه 6 نماینده و بالاتر حداقل یک ‌سوم کرسی‌های آن حوزه انتخابیه را از بین زنان معرفی کنند.
قرار دادن نام زنان در لیست‌های انتخاباتی و رای مردم به این لیست‌ها فارغ از مباحث جنسیتی، خود نویدبخش تمایل اکثریت قریب به اتفاق شهروندان به غلبه تفکرات سنتی مردسالاری در اداره امور کشور و توجه به پتانسیل‌های مدیریتی و توانمندی‌های زنانی است که اگر میدان باز باشد می‌توانند با خلق شگفتی‌های فراوان در جهت سربلندی ایرانی آباد گام بردارند. اما ابهامی که در این رابطه وجود دارد این است که احزاب و جامعه چقدر توانسته است پتانسیل و زیرساخت‌های حضور زنان را در این زمینه فراهم کند. در لایحه جدید انتخاباتی که نقش جناح‌ها کمرنگ و احزاب بیشترین نقش را دارند برای حضور زنان چقدر برنامه‌ریزی شده است. در جامعه آیا این فرهنگ‌سازی به اندازه کافی صورت گرفته است؟
این فقط می‌تواند یک خبر خوب باشد
مهدی آیتی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در این رابطه به «ابتکار» گفت: برای هر کاری به‌خصوص کارهای اجرایی، ابتدا باید یک بستر فراهم شود و یا اصطلاحا زیرساخت‌ها و زیربناها آماده باشد. برای یک انتخابات عادلانه و برابر جنسیتی ما یک زیربناهایی را در کشور لازم داریم که این زیربناها در حال حاضر در کشور فراهم نشده است. اینکه وزارت کشور بیاید و یک شعاری در این رابطه بدهد و دستوری را ابلاغ کند هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد و مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. این می‌تواند فقط یک خبر خوب باشد. به نظر من این طرح برای برابری حقوقی زنان و مردان در جامعه می‌تواند یک شروع خوب باشد. ولی در رابطه با این شروع خوب، باید دیالوگ و گفتمان‌های زیادی اتفاق بیفتد که به مرور زیربناهای آن فراهم شود. به نظر من حرف زدن در مورد این موضوع هم می‌تواند یک خبر خوب باشد.
این نماینده دور ششم مجلس در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر موانع مختلفی برای حضور حداکثری زنان در یک انتخابات برابر جنسیتی در جامعه وجود دارد. ابتدا باید این فرهنگ‌سازی در بدنه جامعه رخ دهد، به خصوص در تفکر سنتی که در برخی از نهادها و حوزه‌ها نسبت به نقش زنان در جامعه وجود دارد. تا این شرایط فراهم نشود ما نمی‌توانیم نتیجه مطلوبی را از این خبر داشته باشیم. ما باید ابتدا بپذیریم که زنان ما می‌توانند خارج از خانه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشند و حقوق‌شان با مردان برابر شود. آیا جامعه این امر را پذیرفته و زیرساخت‌ها فراهم شده است؟ ما تا چه اندازه به توانمندی‌ها و مدیریت‌های زنان اعتماد داریم. به عقیده من، ما در فراهم کردن چنین شرایطی تاکنون عملکرد خوبی نداشته‌ایم و باید در تصمیم‌گیری‌ها دقت لازم را در نظر داشته باشیم چرا که تا زمانی که تمام شرایط و زیرساخت‌ها فراهم نباشد نمی‌توان انتظار نتایج مطلوب از چنین خبری را در آینده داشته باشیم.
آیتی افزود‌: این موضوع می‌تواند شروع یکسری کمپین‌ها و نهادها برای زنان تحصیل‌کرده و روشنفکر جامعه باشد. زنان جامعه ما می‌توانند از طریق همین کمپین‌ها برای حضور حداکثری شروع کنند. این کمپین‌ها می‌توانند به مرور زمان زیرساخت‌ها را به وجود آورده و باورهای سنتی را تضعیف کرده و در کنار آن و باورهای مدرن را جایگزین کنند که رسالت اصلی آن با رسانه‌ها است. یعنی این رسانه‌ها هستند که می‌توانند این کمپین‌ها را تقویت کنند و کم‌کم آن زیرساخت‌ها در جامعه به وجود بیاید.
وی تصریح کرد: ما باید در چهار زمینه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فضا را برای حضور زنان فراهم کنیم. کسانی که طرفدار حضور زنان در این حوزه‌ها هستند، باید هرکدام در همه حوزه‌ها کمک کنند. ما چقدر توانسته‌ایم زنان را در حوزه اقتصادی جدی بگیریم و به آنها بها داده‌ایم؟ نمی‌شود به یکباره صحبتی شود و ملزم کنیم که حتما درصدی از منتخبان زنان باشند. باید ببینیم چقدر برای حضور آنها در این عرصه‌ها برنامه‌یزی و شرایط فراهم شده است. دانشگاه‌ها در این رابطه چقدر پژوهش داشته و آسیب‌شناسی کرده‌اند. نکته‌ای که باید بدان توجه شود همین زیرساخت‌ها است. ابتدا باید آسیب‌شناسی شود، بعد نسخه پیچید و دستورالعمل‌های استراتژیک ارائه کرد. اینها همه مجموعه کارهایی است که باید در آن چهار بخش اجرا شود. در همه جای دنیا این روال ابتدا طی شده است. اگر شما می‌بینید که امروز در کنگره آمریکا تعداد زیادی از زنان حضور دارند، باید بدانیم این امر یک روزه اتفاق نیفتاده است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با تاکید بر قدرت فرهنگی در این رابطه‌ خاطرنشان کرد: در طبقه‌بندی قدرت، قدرت فرهنگی دارای بیشترین قدرت و تاثیرگذاری در جامعه است. پس ما باید ابتدا در این رابطه فرهنگ‌سازی و باورسازی کنیم. بعد از قدرت فرهنگی، قدرت اجتماعی قرار دارد. در کنار اینها فضای مجازی نیز در دنیای امروز کمک شایانی می‌تواند بکند. به نظر من چون زیربناها آماده نیست، اصلا نمی‌توان با این خبر خوب، انتظار داشت اتفاق بزرگی برای حضور زنان در جامعه سیاسی و رده‌های بالای مدیریتی رخ دهد.(ابتکار)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1