کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

علیرضا رحمانی بهترین انتخاب یدالله رحمانی برای مدیرکلی حوزه ریاست استانداری/ بومی‌ترین مدیر غیربومی تاریخ استان/ بیشترین سوابق اجرایی، برنامه‌ریزی، نظارتی و مدیریت در میان مدیرکل‌های ادوار مختلف حوزه ریاست استانداری/ رشد سلسه‌مراتبی از کارشناسی بودجه تا معاون دفتر اقتصادی استاندار تا رئیس حراست سازمان برنامه‌وبودجه استان فارس/ بیشترین فصول مشترک فرهنگی و قرابت‌های فامیلی با مردم استان و ۲۰ سال اشتغال در استان / ۹۰ درصد انتصاب معاونت‌ها، مدیران، مشاوران در مجموعه استانداری بدون توجه به  ژنتیک و جغرافیای افراد و فشار نمایندگان  بوده است / بررسی عملکرد علیرضا رحمانی تا این لحظه 

10 مرداد 1404 ساعت 21:27

کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان بهشتی در جنوب کشور توصیف کرد استانی که  بارها توسط سیاسیون و مدیران،  استان گنج‌ها و رنج‌ها و استان غنی اما محروم یا سرزمین آبشارها، رودخانه‌ها و چشمه‌ها نامیده شده است و مرکز این استان لقب پایتخت طبیعت را نیز به خود اختصاص داده است  و از طرفی برخی از همین سیاست‌مداران تصمیم‌گیر و مدیران اجرایی با انبوهی از وعده‌ها و شعارها به هر دلیلی  نتوانستند تغییر آن‌چنان در شرایط این استان ایجاد کنند  فقط گاه‌وبیگاه به فکر تغییر نام استان یا حذف بخشی از نام استان بودند؛ چون احتمالاً نام استان را مهم‌ترین مانع برای توسعه  می‌دانستند.


یادداشت ارسالی - کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان بهشتی در جنوب کشور توصیف کرد استانی که  بارها توسط سیاسیون و مدیران،  استان گنج‌ها و رنج‌ها و استان غنی اما محروم یا سرزمین آبشارها، رودخانه‌ها و چشمه‌ها نامیده شده است و مرکز این استان لقب پایتخت طبیعت را نیز به خود اختصاص داده است  و از طرفی برخی از همین سیاست‌مداران تصمیم‌گیر و مدیران اجرایی با انبوهی از وعده‌ها و شعارها به هر دلیلی  نتوانستند تغییر آن‌چنان در شرایط این استان ایجاد کنند  فقط گاه‌وبیگاه به فکر تغییر نام استان یا حذف بخشی از نام استان بودند؛ چون احتمالاً نام استان را مهم‌ترین مانع برای توسعه  می‌دانستند.
 بعد از ۴۷ سال باوجود خدمات گسترده نظام به این استان همچنان در شاخص‌های توسعه در پایین جدول قرار داریم. این استان به دلیل داشتن ظرفیت عظیم استعداد انسانی، سهم قابل‌توجهی در حوزه‌های نفت و گاز، منابع آبی، پوشش جنگلی، گیاهان دارویی، گردشگری، کشاورزی، دامداری، شیلات و آبزیان، موقعیت جغرافیایی ممتاز، شایسته جایگاهی بسیار بالاتر از حال حاضر  در توسعه است. اما پرسش اساسی این است: چه عواملی مانع شکوفایی این ظرفیت‌ها در این چند دهه شده‌اند؟ چرا سیاسیون و جریانات سیاسی استان موفق نبوده‌اند؟ رسانه‌های استان تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت، نقش سازنده ایفا کرده‌اند؟ گفتمان حاکم بر فضای رسانه‌ای و سیاسی بیشتر شامل نقدهای منصفانه و ارائه راهکارهای عملی بوده یا به تقابل، تخریب و تفرقه‌افکنی و مسموم‌کردن فضا برای دیده نشده واقعیت دامن زده است؟ آیا اگر بعضی از رسانه‌های استان در این سال‌ها حضور نداشتند شرایط بدتر از وضع موجود بود؟ یعنی مثلاً در امتحانات نهایی آموزش‌وپرورش از آخر هم پایین‌تر بودیم؟  در خودکشی از اول بودن در خاورمیانه بدتر بودیم؟
 متأسفانه، امروز شاهد آن هستیم که برخی اشخاص، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، به‌جای تمرکز بر توسعه و رفاه عمومی، و ارائه نقدهای منصفانه عملکرد مسئولین و ارائه راه‌حل‌ها؛ گرفتار رقابت‌های جناحی، سهم‌خواهی و تعصبات طایفه‌ای و اولویت منافع شخصی شده‌اند. این نگرش‌های مخرب، اگر ذره‌ای تأثیر مثبت بر توسعه و زندگی مردم استان داشت در این چند دهه تأثیر خود را می‌گذاشتند. اتفاقاً هر کمبود و ضعف را بررسی می‌کنیم تا یکی از عوامل ریشه‌ای این مشکل همین تعصبات و لجبازی‌ها و مرزبندی‌های جناحی و طایفه‌ای و منطقه‌ای و مسموم‌کردن فضا توسط رسانه‌ها بوده است.
ضمن حق انتقاد به رسانه‌ها، جریان‌های سیاسی و ... و گلایه‌ها و نقد در برخی امور، یکی از این نمونه‌ها  تخریب و بی‌اخلاقی نسبت به علیرضا رحمانی، مدیرکل حوزه ریاست استانداری است که هنوز ۹ ماه از حضور وی در این جایگاه نگذشته است که میراث‌دار استانی غرق در انواع محرومیت، سیاست‌زدگی و عقب‌ماندگی هستند و از ایشان انتظار معجزه در کمترین زمان ممکن را  داریم یا به جهت ناآگاهی یا حب و بغض شخصی و نرسیدن و برخی منافع سریعاً پشت نقاب نقد، تمام توان و ظرفیت خود را برای تخریب این افراد بسیج می‌کنیم و آن‌قدر از حداقل‌های سواد رسانه‌ای و سیاسی برخوردار نیستیم یا  مردم را آن‌قدر ناآگاه و ناآشنا باسیاست و بی‌اطلاع از گذشته استان و معادلات و مراودات در ادوار گذشته استانداری تصور می‌کنیم که به‌راحتی به وی هر برچسب غیراخلاقی و دروغی نسبت می‌دهیم  در حالی باتوجه‌به روی کار آمدن دولت پزشکیان پس از سقوط بالگرد شهید ابراهیم رئیسی و سپس شرایط جنگی کشور در یک سال گذشته و شدت‌گرفتن تحریم‌ها و مشکلات و وجود بحران‌های متعدد و متنوع به‌جای‌مانده از گذشته استان و کشور، می‌توان عملکرد علیرضا رحمانی مدیرکل حوزه ریاست استانداری کهگیلویه و بویراحمد و یدالله رحمانی استاندار استان را بعد از بررسی شاخص‌ها و نتایج کار، مثبت و قابل‌قبول ارزیابی کرد.
در ادامه بدون بیان برخی واقعیات پیرامون برخی مدعیان منتقد و فعال در فضای مجازی و عوامل و دلایل این بی‌اخلاقی، موارد و اتهامات طرح شده اشاره می‌کنیم.
۱_در حالی برخی در فضای مجازی، علیرضا رحمانی را فاقد سوابق و بدون تجربه و آشنایی با  اصول برنامه‌ریزی، بودجه و اجرا  و مدیریت و ناآشنا با حوزه‌های مختلف معرفی کرده که با یک بررسی ساده مشخص می‌شود مدعیان دل‌سوز نمای ما کمترین شناختی از علیرضا رحمانی ندارد  و گویا تصور داشته علیرضا رحمانی امسال استخدام شده و صرفاً به دلیل رابطه فامیلی با استاندار، در این جایگاه قرار گرفته است در حالی در میان تمام مدیرکل‌های حوزه ریاست استانداری در  تاریخ استان هیچ مدیرکلی سوابق ایشان در حوزه‌های مختلف از برنامه‌ریزی، اعتبارات، اقتصاد و در جایگاه‌های اجرایی و نظارتی نداشته است مسئولیت‌هایی همچون:
-کارشناس آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان کهگیلویه و بویراحمد؛
-کارشناس توسعه و منابع نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد،
- سرپرستی حوزه معاونت توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد،
- کارشناس برنامه‌وبودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد،
- رئیس گروه جمع‌آوری و استخراج داده‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  استان کهگیلویه و بویراحمد،
-مشاور معاونت برنامه‌ریزی استانداری کهگیلویه و بویراحمد،
-رئیس دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه معاونت برنامه‌ریزی  استانداری کهگیلویه و بویراحمد،
-معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری کهگیلویه و بویراحمد،
-رئیس اسبق حراست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد،
و رئیس سابق حراست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس
از جمله سوابق ایشان در حوزه‌های مختلف است که ضمن احترام و آرزوی موفقیت برای تمامی مدیرکل‌های ادوار گذشته حوزه ریاست استانداری، هیچ‌کدام از مدیرکل‌های حوزه ریاست سوابق این‌چنینی در تمامی حوزه‌ها نداشته‌اند. او می‌توانست، یکی از استانداران دولت وفاق باشد.
 ۲_ در بحث انتصابات ایشان را به انتصاب اعضای خانواده در استانداری و دستگاه‌های اجرایی محکوم کرده‌اند در حالی شما در میان تمام معاونت‌ها، مدیرکل‌های مجموعه استانداری و مدیران استانی یک نفر را پیدا نمی‌کنید که با خانواده وی ارتباط فامیلی داشته باشد احتمالاً مدعیان منتقد نما هر شخصی از ایل قشقایی که جمعیت بالایی از استان را تشکیل می‌دهند یا هر شخصی خارج از استان در این استان  کوچک‌ترین جایگاهی گرفته را خانواده علیرضا رحمانی دانسته است.  
۳_ مدعیان داستان ما که اخلاقاً اجازه نداریم در مورد برخی از آنها قضاوتی کنیم که هدف اصلی از انتشار این مطالب کذب، تهمت‌ها و موارد غیراخلاقی چه بوده است، ادعا کرده‌اند که علیرضا رحمانی یک‌شبه و بدون طی سلسله‌مراتب  به این جایگاه رسیده است؛ اما اگر سوابق علیرضا رحمانی در بند ۱ را مطالعه کنیم اتفاقاً شواهد می‌گویند علیرضا رحمانی جز معدود مدیرکل‌های حوزه ریاست وی مسئولان در  تاریخ استان است که سلسله‌مراتب را طی کرده و به این جایگاه رسیده است چند مسئولیت مرتبط با برنامه‌ریزی، اقتصاد، نظارت و جایگاه‌های مانند رئیس حراست برنامه‌وبودجه کهگیلویه و بویراحمد و برنامه‌وبودجه استان فارس از نظر نویسنده دقیقاً چه بودند؟
۴_  این افراد مدعی از دخالت نمایندگان در انتصابات مجموعه استانداری و تحت امر بودن علیرضا رحمانی توسط نمایندگان گفته است اول چون دو نماینده از استان با دولت پزشکیان پایگاه رأی مشترک دارند نمی‌توان این دو پایگاه را نادیده گرفت و هر انتصابی از حامیان این دو برادر محترم را خواست ایشان دانست.
 و ثانیاً بهتر بود برخی مدعیان لیستی از این دخالت‌ها ارائه می‌داند و به مردم می‌گفتند چند نفر از  معاونت‌ها، مدیرکل‌ها، مشاوران استاندار؛ رئیس گروه‌ها و...با دخالت نمایندگان بوده است؟ تقریباً در ۹۰ درصد انتصاب این افراد نمایندگان هیچ‌گونه نقشی نداشته‌اند نام و عنوان مسئولیت این افراد مشخص است بهتر است مدعیان دل‌سوز اسامی این افراد بنویسد و بگوید هر کدام انتصاب کدام نماینده است؟
۵_ برخی از آنها که متأسفانه آگاهی و شناختی از افراد و معادلات ابتدایی سیاست نداشته پشت‌سرهم مواردی را طرح کرده‌اند که مشخص است کمترین شناختی از گذشته و شخصیت علیرضا رحمانی ندارند تا مردم استان را به انحراف بکشاند و دولت را بدنام کنند در ادامه آنان به عدم آشنایی علیرضا رحمانی با استان و فرهنگ مردم استان اشاره کرده‌اند و به این دلیل مدعی شده نباید در این جایگاه مشغول می‌شد  این در حالی است که علیرضا رحمانی بیش از ۲۰ سال از سنوات شغلی خود را در استان کهگیلویه و بویراحمد گذرانده است و از طرفی بیشترین اشتراکات فرهنگی و فامیلی را با مردم استان به‌ویژه قشقایی‌های عزیز هم استانی و مردم بویراحمد دارد در حقیقت می‌توان ایشان را بومی استان کهگیلویه و بویراحمد دانست یا در بدترین حالت وی را  بومی‌ترین مدیر غیربومی خطاب کرد. 
 ۶ - این مدعیان بدون نام‌بردن از مشاوران استاندار، این افراد را به دلیل کم‌تجربگی و ناآشنا با مسائل استانی  معرفی کرده‌اند در حالی ۶ نفر از این افراد به دلیل تجارب زیاد در مدیریت و داشتن مسئولیت‌های مهم از گزینه‌های مدیریت دستگاه‌های اجرایی استان و معاونت‌های استانداری بوده و مشاوره‌های حوزه جوانان طبق معمول و  فضای مجازی و روحانیت نیز به دلیل سازوکار مخصوص و چالش‌های این سه حوزه و نگاه متفاوت نسل جدید به جوانان سپرده شده است. 
 ۷ - فامیل بودن علیرضا رحمانی با یدالله رحمانی از دید برخی یک ایراد بزرگ است در حالی باتوجه‌به سوابق متفاوت ایشان در حوزه‌های مختلف از جمله برنامه‌ریزی، بودجه و نظارتی، ۲۰ سال اشتغال در این استان،  آشنایی بافرهنگ مردم این استان و قرابت‌های فامیلی و رفاقتی با مردم اینجا و امین بودن برای جناب استاندار؛ گزینه مناسبی برای چنین جایگاهی بود و ایشان می‌تواند یک فرصت باشد. همه استانداران گذشته و مقامات ارشد کشوری همواره افراد امین را دفتر خود منصوب می‌کنند. 
۸_متأسفانه بعضی از آنان در بخشی از مطالب غیراخلاقی و  غیرمنصفانه خود از عدم برنامه‌ریزی جلسات و نبود جلسات برای بررسی مشکلات مردم و فقدان ارتباط استاندار با مردم و بررسی مشکلات مردم گفته و زحمات استاندار،  مدیران و کارشناسان  استاندار و حتی برخی مدیران را نادیده گرفته‌اند. این در حالی‌ست که استاندار محترم به شکل‌های مختلف از حضور میدانی در مناطق استان مانند، تا حضور مردم در محل کار و همچنین از طریق سامانه پاسخگویی سامد ۱۱۱ دائماً مشکلات مردم را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کرده است و همیشه تأکید دارند نباید مردم بلاتکلیف بمانند و باید نتیجه پیگیری‌ها  مشخص باشند. مردمی که برای بررسی مشکلات با استاندار دیدار کرده‌اند باید در این مورد قضاوت کنند. این در حالی است که مجموعه معاونت‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران و حتی مشاوران استاندار نیز به نوبه خود تمام تلاش خود را برای مرتفع‌شدن مشکلات مردم در کمترین زمان به کار گرفته‌اند و اما علیرضا رحمانی علی‌رغم برنامه‌ریزی برای تمامی جلسات،  حضور در تمامی جلسات استاندار، حضور در تمامی بازدیدها از مناطق و پروژه‌ها، به‌محض حضور در دفتر کار به بررسی مشکلات مراجعه‌کنندگان به استانداری پرداخته است تا جایی که بعضی روزها، تعداد جلسات استاندار با سرمایه‌گذاران، مردم و جلسات اداری به مرز ۶ تا ۸ مورد رسیده است و به‌صورت تقریبی بیش از ۱۰۰۰ جلسه در داخل و خارج استان برگزار گردیده است و حوزه ریاست  به‌تنهایی با بیش از ۷۰۰۰(هفت هزار) نفر را در قالب‌های مختلف دیدار داشته است و قضاوت در  این مورد را نیز به مردم می‌سپاریم.
 ۹_ به گواه رسانه‌ها و مدیران و معاونت‌های استانی بر اساس توجه به اقشار و اصناف مختلف، احزاب و پیش‌کسوتان سیاسی استان، تعداد جلسات بررسی مشکلات استان، دیدار با احزاب و شخصیت‌های شاخص استان،  نظم جلسات، نحوه بررسی دستورات جلسات، پیگیری مصوبات جلسات و اشراف بر موضوعات مختلف و باتوجه‌به انبوه مشکلات استان و کشور و شرایط جنگی استان،   یدالله رحمانی عملکرد قابل‌قبولی تا این لحظه داشته است. به شکلی که به‌صورت خلاصه می‌توان گفت تا پایان سال با ساخت ۱۹۰ مدرسه در بحث فضای آموزشی استان ما بافاصله زیاد با میانگین سرانه آموزشی کشور، بالاترین  سرانه را به خود اختصاص خواهیم داد. در بحث زیرساخت‌ها حمل‌ونقل تا ۵ سال آینده استان به آزادراه‌های کشور متصل خواهد شد. در بخش تأمین آب ظرف ۴ سال آینده  با بهره‌برداری از برخی سدها و انتقال آب سدها به شهرها و روستاها و همچنین اتمام ساخت مخازن آبی دیگر تنش آبی در اغلب شهرها و روستاهای استان نخواهیم داشت (بیشترین ساخت مخازن ذخیره آب تاریخ استان در این دولت اتفاق میفتد) در بخش تولید برق برنامه‌ریزی شده که استان در آینده نزدیک به خودکفایی برسد  در بخش سرمایه‌گذاری و تولید،  ۶۴ پروژه باارزش دلاری ۸.۳ میلیارد دلار با ۱۴۰۰۰ شغل مستقیم در  دستور کار قرار دارد در همین چندماهه نخست 1404، مشکلات ۵۰ طرح اقتصادی با ۱۳۷ مصوبه در دستور کار قرار گرفت.
  و در بخش تأمین آب کشاورزی و صنعت  با احداث و بهره‌برداری از تعدادی از  ۱۸ سد استان، و تکمیل ۱۹ پمپاژ نیمه‌تمام، شاهد تحولات عظیمی در این حوزه‌ها خواهیم بود  در روزهای آینده عملکردها و برنامه‌های تمامی دستگاه‌های اجرایی رسانه‌ای خواهد شد...
 در پایان از همه فعالان و منتقدان فضای مجازی و حقیقی درخواست می‌کنیم بدون آگاهی و انصاف نقدی نکنند و فضای مجازی و رسانه را به ابزاری علیه همدلی و توسعه استان تبدیل نکنیم که اگر این نوع بی‌اخلاقی‌ها و تقابل‌ها کارساز بود تا به امروز نتیجه می‌گرفتیم. البته حق انتقاد بااطلاع به فرمایش مقام‌معظم رهبری برای همگان محفوظ است.


کد مطلب: 502505

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/502505/علیرضا-رحمانی-بهترین-انتخاب-یدالله-مدیرکلی-حوزه-ریاست-استانداری-بومی-ترین-مدیر-غیربومی-تاریخ-استان-بیشترین-سوابق-اجرایی-برنامه-ریزی-نظارتی-مدیریت-میان-مدیرکل-های-ادوار-مختلف-رشد-سلسه-مراتبی-کارشناسی-بودجه-معاون-دفتر-اقتصادی-استاندار-رئیس-حراست-سازمان-برنامه-وبودجه-فارس-فصول-مشترک-فرهنگی-قرابت-های-فامیلی-مردم-۲۰-سال-اشتغال-۹۰-درصد-انتصاب-معاونت-ها-مدیران-مشاوران-مجموعه-بدون-توجه-به-ژنتیک-جغرافیای-افراد-فشار-نمایندگان-بوده-بررسی-عملکرد-این-لحظه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1