یادداشت؛
بخش اول) / لزوم تغییر مدیران در استان کهگیلویه و بویراحمد / فقط اظهار همراهی از سوی مدیر دولت سیزدهم با دولت چهاردهم کافی نیست
9 آبان 1403 ساعت 23:57
بعد از انتخابات ریاستجمهوری و نه مردم به گزینه دولت وقت که تمامی ارکان دولت تمامقد پشت سر او [سعید جلیلی] ایستاده بودند، مسعود پزشکیان رئیسجمهور چهاردهم شد، یدالله رحمانی اولین استانداری بود که در دولت چهاردهم بهعنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد که این تغییر و انتخاب نیاز به تحلیلهای دقیقتر در موقعیت بهتری دارد؛ اما اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد اولین استانداری بود که در دولت مسعود پزشکیان تغییر کرد، حاوی نکات زیادی است که در وقت مناسبتری به آن میپردازیم.
بعد از انتخابات ریاستجمهوری و نه مردم به گزینه دولت وقت که تمامی ارکان دولت تمامقد پشت سر او [سعید جلیلی] ایستاده بودند، مسعود پزشکیان رئیسجمهور چهاردهم شد، یدالله رحمانی اولین استانداری بود که در دولت چهاردهم بهعنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد که این تغییر و انتخاب نیاز به تحلیلهای دقیقتر در موقعیت بهتری دارد؛ اما اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد اولین استانداری بود که در دولت مسعود پزشکیان تغییر کرد، حاوی نکات زیادی است که در وقت مناسبتری به آن میپردازیم.
تغییر مدیران و گردش نخبگان در دولت جدید بسیار مهم و بهجا است. تغییر مدیران میتواند به طور قابلتوجهی به نشاط سیاسی و کارآمدی دستگاههای دولتی کمک کند. مدیرانی که با سیاستهای جدید دولت همخوانی ندارند یا به طور تاریخی در مقابل آن ایستادهاند، ممکن است نتوانند بهخوبی از اهداف جدید حمایت کنند. در زمان تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری خیلی از مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد در صفهای اول ستادهای انتخاباتی «سعید جلیلی» حضور داشتند و بعضی از آنها علاوه بر حضور پُررنگ به طرق مختلف برای پیروزی «جلیلی» تبلیغ میکردند. تکلیف این مدیران چیست؟ "فقط اظهار همراهی" از سوی مدیر دولت سیزدهم با دولت چهاردهم کافی نیست، حقیقتاً مسئلهای کلیدی است. مدیران باید نهتنها در ظاهر بلکه در عمل و باتوجهبه سوابق خود، توانایی و تمایل به پیگیری سیاستهای دولت جدید را داشته باشند.
همچنین، این نگرانی که مدیران غیرمرتبط با تخصصهای موردنیاز، پستهای مدیریتی را اشغال کنند، میتواند منجر به ناکارآمدی و نارضایتی عمومی شود؛ بنابراین، نیاز به انتخاب مدیران توانمند و متخصص که بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند، بیشازپیش احساس میشود.
نکته دیگر این است که نمایندگان مجلس باید به توسعه و آبادانی توجه بیشتری داشته باشند و صرفاً به منافع سیاسی خود فکر نکنند. اگر نمایندگان بهجای حمایت از انتصاب مدیرانی که دارای صندوق و پایگاه رأی هستند؛ رفاه عمومی و توسعه و آبادانی استان، شهرها و بخشها به فراموشی سپرده میشود و قطعاً تأثیر مثبتی بر روند کار و بهبود وضعیت معیشتی مردم نخواهد داشت.
انتخاب مدیران باید بر اساس شایستگی، تجربه و تخصص آنها باشد. این موضوع میتواند به افزایش کارایی و بهبود عملکرد دستگاههای دولتی کمک کند. افرادی که از نظر علمی و عملی در حوزههای مربوطه توانمند هستند، میتوانند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و سیاستهای دولت را بهخوبی اجرا کنند.
توجه به قومیت و منطقه در انتصابات میتواند منجر به تبعیض و کاهش کارایی شود. برای پیشرفت و توسعه، باید بر اساس شایستگی افراد انتخاب شوند و نه وابستگیهای قومی یا محلی. این امر نهتنها به انسجام ملی کمک میکند؛ بلکه کیفیت مدیریت را نیز افزایش میدهد.
تغییر مدیران باید بهگونهای باشد که همسو با سیاستهای کلان دولت باشد. مدیرانی که توانایی درک و پیادهسازی سیاستهای جدید را داشته باشند، میتوانند نقش مؤثری در تحقق اهداف دولت ایفا کنند. این هماهنگی در سیاستها و استراتژیها، به تحقق برنامههای توسعهای کمک میکند.
در نهایت، نارضایتیهای موجود در برخی دستگاههای دولتی، بهویژه در حوزه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تسهیلات اشتغالزایی، نشاندهنده نیاز فوری به بررسی و اصلاح شیوه مدیریتهاست. به نظر میرسد که یدالله رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید به وضعیت این دستگاهها توجه کند و با تغییر مدیران ناکارآمد، بستر را برای دستیابی به اهداف موردنظر دولت چهاردهم و نظام اسلامی فراهم کند.
برای تحقق اهداف توسعهای و بهبود عملکرد دستگاههای دولتی، نیاز به رویکردی جامع و کلاننگر داریم که در آن شایستهسالاری، محور اصلی انتخابها باشد. این تغییرات نهتنها به نفع دولت بلکه به نفع مردم و جامعه خواهد بود.
در قسمت دوم، این موضوع را به شکل مصداقی مورد تحلیل و بررسی قرار میدهیم.
کد مطلب: 492338